DOHA – Qatar Airways Group heeft vandaag de sterkste financiële prestaties in haar 27-jarige geschiedenis gerapporteerd met recordwinsten van 1,7 miljard dollar aangekondigd in haar Jaarverslag voor het boekjaar 2023/24.
De veelvuldig bekroonde luchtvaartgroep rapporteerde historische nettowinsten van US$ 1,7 miljard tijdens het boekjaar 2023/24, met een totale omzet van US$ 22,2 miljard, wat een stijging van US$ 1,3 miljard vertegenwoordigt, een stijging van zes procent vergeleken met vorig jaar.
De Groep genereerde een sterke EBITDA-marge van 24 procent bij US$ 5,2 miljard, ongeveer US$ 0,3 miljard hoger dan het voorgaande jaar, wat de voortdurende focus van het bedrijf op klantervaring, innovatie, digitalisering en duurzaamheid weerspiegelt, resulterend in gestroomlijnde, flexibele en doelgerichte operaties in alle gebieden. Dit heeft een sterk platform gecreëerd voor de toekomst van de luchtvaartactiviteiten van de Groep, die tijdens het boekjaar 2023/24 meer dan 40 miljoen passagiers vervoerden, een toename van 26 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
Als gevolg hiervan stegen de passagiersinkomsten met 19 procent, met een capaciteitsverhoging van 21 procent, gedreven door de hoogste bezettingsgraad ooit van de luchtvaartmaatschappij van 83 procent, wat resulteerde in een duurzame stijging van het marktaandeel.
Minister van Staat voor Energie en voorzitter van Qatar Airways Group, Zijne Excellentie Ingenieur Saad Bin Sharida Al-Kaabi, zei: “Deze laatste opmerkelijke jaarprestatie toont de flexibiliteit en veerkracht van Qatar Airways Group aan in het succesvol navigeren door een constant veranderende wereldwijde reisindustrie, en wijst op een sterk en duurzaam herstel van de uitdagingen waarmee de sector de afgelopen jaren te kampen heeft gehad.”
Qatar Airways Group Chief Executive Officer, Ingenieur Badr Mohammed Al-Meer, zei: “Deze zeer sterke financiële resultaten zijn een bewijs van de ambitie en duidelijke richting die de vooruitgang van Qatar Airways Group gedurende het boekjaar 2023/24 hebben geïnformeerd. Onze voortdurende focus op winstgevendheid, efficiëntie en klantervaring is ondersteund door een strategisch programma van netwerkuitbreiding en vlootuitbreiding, wat resulteerde in de hoogste omzet en winstmarges in de geschiedenis van de luchtvaartmaatschappij. We verstevigden ook onze onbetwiste rol als een toonaangevende speler in de sector, waarbij we onze positie als voorkeursluchtvaartmaatschappij voor miljoenen passagiers wereldwijd behouden. Deze ongelooflijke prestatie is in geen geringe mate te danken aan de gezamenlijke inspanning van de hele Qatar Airways Group-familie die onvermoeibaar heeft gewerkt om zulke geweldige resultaten te bereiken. We moeten dit nu gebruiken als een fundament waarop we ons voortdurende succes kunnen bouwen.”
Terwijl Qatar Airways zijn mijlpaal van 20 jaar in bedrijf viert in 2024, behield Qatar Airways Cargo zijn positie als ‘s werelds toonaangevende luchtvrachtvervoerder, met een strategische focus op digitalisering, duurzaamheid en groei, wat bijdroeg aan een stijging van het marktaandeel van Cargo tot 7,1 procent in 2023/24, een stijging van 0,04 procent ten opzichte van het voorgaande boekjaar.
Qatar Executive (QE) blijft solide bedrijfsresultaten leveren in een zeer competitieve markt en opereert als het enige zakelijke jetmerk dat eigendom is van en volledig geïntegreerd is met een commerciële luchtvaartmaatschappij. Met consistente groei gedurende het boekjaar 2023/24 zag QE een stijging van meer dan 17 procent in commerciële charterinkomsten, met een stijging van 21 procent in vlieguren, wat de sterke klantengroei illustreert, met name in Europa, de VS en Azië.
Onze investering in het loyaliteitsprogramma Privilege Club van Qatar Airways leverde significante resultaten op in 2023/24, met een toename van meer dan 26 procent in het aantal leden. Het ledenengagement bereikte ook recordniveaus met een groei van meer dan 50 procent in het aantal verzamelde Avios, terwijl de uitgaven met Avios met 75 procent zijn gestegen, in een jaar dat getuige was van de lancering van belangrijke partnerschappen in India, Saoedi-Arabië en Koeweit, naast de spannende nieuwe producten op onze thuismarkt.
Het netwerk van Qatar Airways groeide in 2023/24 tot meer dan 170 bestemmingen, waarbij Al Ula, Neom en Tabuk in Saoedi-Arabië werden toegevoegd; Lyon en Toulouse in Frankrijk; Medan in Indonesië; en Trabzon in Turkije gedurende het jaar. Dit is in aanvulling op de hervatting van operaties naar 14 bestemmingen, waaronder Bahrein, Bahrein; Birmingham, VK; Beijing, Chengdu en Chongqing, China; Davao, Filipijnen; Tokyo Haneda en Osaka, Japan; Marrakesh, Marokko; Nice, Frankrijk; Penang, Maleisië; Phnom Penh, Cambodja, Ras Al Khaimah, VAE; en Yanbu, Saoedi-Arabië.
Het commerciële team van de Groep speelde een belangrijke rol in het versterken van onze concurrentiepositie, innoveren om aan de vraag van klanten te voldoen, het vergroten van de inkomsten en het marktaandeel, en ervoor zorgen dat de naam Qatar Airways Group synoniem is met uitmuntendheid, wat blijkt uit de onderscheiding als ‘Beste luchtvaartmaatschappij in het Midden-Oosten’ bij de World Airline Awards 2023, beheerd door Skytrax.
Als onderdeel van de voortdurende strategische aanpak van de Groep om diepere, betekenisvollere relaties op te bouwen met wereldwijde doelgroepen, verstevigde het merk ook zijn leidende positie in het sociale medialandschap tijdens 2023/24. Als resultaat is de Groep nu de nummer één luchtvaartmaatschappij ter wereld op sociale kanalen, met meer dan 47 miljoen gecombineerde volgers, en is het de meest gevolgde luchtvaartmaatschappij ter wereld op Facebook, YouTube en TikTok.
Qatar Airways Group boekte ook aanzienlijke vooruitgang bij het uitbreiden van zijn wereldwijde sponsorportefeuille tijdens 2023/24. Belangrijke hoogtepunten zijn onder meer het inaugurele partnerschap van de Groep als Global Airline Partner van de Formule 1®; het worden van de officiële Global Airline Partner van de Italiaanse topvoetbalclub, FC Internazionale Milano (Inter); de verlenging van het bestaande partnerschap met de FIFA tot 2030; de samenwerking met het Royal Challengers Bangalore (RCB) cricketteam in de Indian Premier League (IPL) en de rol van de Groep als Official Strategic Partner voor Expo 2023 Doha, wat het wereldwijde profiel van dit belangrijke evenement op het wereldtoneel aanzienlijk heeft verhoogd.