Clicky

maandag 18 november 2024 - 10:33 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 268

Amsterdam krijgt naheffing van 62.000 euro om privéritten Halsema

Femke Halsema

AMSTERDAM – De gemeente Amsterdam heeft sinds september 2019 privégebruik van de dienstauto door burgemeester Femke Halsema “niet goed geregistreerd en administratief afgehandeld” en daardoor onterecht geen fiscale bijtelling betaald. Dat meldt wethouder Hester van Buren (financiën) in een brief aan de gemeenteraad. De gemeente heeft een naheffing van de Belastingdienst gekregen van ongeveer 62.000 euro.

Collegeleden mogen sinds 2019 in principe de dienstauto niet gebruiken voor privédoeleinden. Voor de burgemeester geldt een uitzondering “vanwege de 24-uurs beschikbaarheid en de veiligheidsvereisten”. Als het aantal privé gereden kilometers boven de 500 uitkomt, is een fiscale bijtelling van toepassing. In het geval van de burgemeester betaalt de gemeente die kosten. Dat blijkt de afgelopen jaren echter niet te zijn gedaan.

Volgens Van Buren heeft Halsema het privégebruik van de dienstauto altijd “nauwkeurig bijgehouden en afgetekend”, en is het vervolgens misgegaan bij de afhandeling ervan. “Zowel het proces als de regels waren niet duidelijk genoeg.”

De wethouder stelt dat het college “de onvolkomenheden rond het privégebruik van de dienstauto’s betreurt”. Sinds maandag zijn er nieuwe werkinstructies van kracht die het duidelijker moeten maken hoe het privégebruik van de dienstauto moet worden geregistreerd en afgehandeld.

Uit gegevens die Van Buren in de brief deelt, blijkt dat Halsema in 2019, 2020, 2023 en 2024 meer dan 500 kilometer privé heeft gereden met de dienstauto. De gemeente moet daarom de aangifte loonheffing voor die jaren aanpassen en de te weinig afgedragen loonbelasting alsnog betalen. Daarnaast krijgt de gemeente ook nog een boete voor het te laat indienen van dit deel van de aangifte.

Taakstraf voor frauderende belastingadviseur

ROTTERDAM – Dinsdag moest een verdachte van belastingfraude zich voor de rechtbank Rotterdam verantwoorden. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) heeft de verdachte, een belastingadviseur, opzettelijk onjuiste aangiften inkomstenbelasting, over de jaren 2012 en 2013, gedaan voor een cliënt.

De cliënt zelf hoefde vandaag niet aanwezig te zijn. De strafzaak tegen hem werd namelijk eerder door het OM geseponeerd wegens gebrek aan bewijs. Het fiscale nadeel is inmiddels terugbetaald aan de Belastingdienst. De zaak tegen een andere verdachte, ook een fiscalist, wordt op een later moment behandeld.

De verdachte was ten tijde van het indienen van de betreffende aangiftes al 20 jaar werkzaam in de fiscale aangifte- en adviespraktijk en al meer dan 13 jaar partner bij een accountants- en belastingadvieskantoor. Hij heeft een universitaire studie fiscaal recht gevolgd en vervolgens een beroepsopleiding tot belastingadviseur gedaan bij de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs. Juist in die hoedanigheid als deskundig belastingadviseur was hij volgens de officier betrokken bij en verantwoordelijk voor de indiening van de tenlastegelegde aangiftes inkomstenbelasting waar het vandaag om ging.

Verdachte was feitelijk leidinggever bij een accountants- en belastingadvieskantoor. Het kantoor heeft de belastingaangiftes van betreffende cliënt, in de visie van het OM, opzettelijk onjuist gedaan. De cliënt kan daarvoor niet zelf gestraft worden. Uit onderzoek is namelijk niet gebleken dat de cliënt in die jaren wist dat de inhoud van zijn aangiftes onjuist was. Hij had, voor het indienen van zijn aangiftes, deskundige belastingadviseurs ingehuurd.

Hij verkeerde, volgens de officier, in de veronderstelling dat hij voor belastingdoeleinden niet langer in Nederland woonde, waarbij hij vertrouwde op schriftelijk en mondeling advies van zijn belastingadviseurs. Uit niets is gebleken dat de cliënt in die jaren duidelijk is voorgehouden dat zijn feitelijke gedrag niet paste bij een emigratie aangifte.

Voor het OM ging het vandaag over de rol en de zorgplicht van de belastingadviseur die de belastingaangiftes opstelt en indient namens een cliënt. Een cliënt die zijn belastingaangifte laat indienen door een adviseur gaat er tenslotte vanuit dat dat gebeurt in lijn met de geldende wet- en regelgeving en die cliënt wil, door inschakeling van dat kantoor en die deskundige, voorkomen dat er fouten worden gemaakt bij de indiening van die belastingaangifte, aldus het OM.

In het maatschappelijk verkeer dienen mensen binnen redelijke grenzen op elkaar te kunnen vertrouwen. Ook de Belastingdienst behoort te kunnen vertrouwen op mededelingen van belastingplichtigen en zeker op die van hun rechtsgeleerde gemachtigden. Dit vertrouwen heeft verdachte met de door hem, namens zijn cliënt, ingediende belastingaangiftes ernstig geschonden.

Verdachte heeft gedurende het onderzoek op geen enkel moment inzicht getoond in het laakbare van zijn handelwijze. In plaats daarvan wijst hij, volgens de officier, alle verantwoordelijkheid voor de ingediende belastingaangiftes af en schuift deze in zijn geheel in de schoenen van anderen. Een taakstraf van 180 uur vindt de officier hier op zijn plaats, gelet op onder andere het tijdsverloop sinds het strafrechtelijk onderzoek is gestart.

Kabinet wil regeerprogramma begin september af hebben

nieuwe regering-Schoof

DEN HAAG – Het nieuwe kabinet denkt rond de tijd dat de Tweede Kamer begin september terugkeert van zomerreces, klaar te zijn met de uitwerking van het hoofdlijnenakkoord in een regeerprogramma. Dat zeggen meerdere bewindslieden tijdens een kennismakingssessie met de parlementaire pers.

Van een officiële deadline is evenwel geen sprake, zo valt te horen. Veel pas beëdigde ministers geven aan dat zij de komende tijd nog wel even met vakantie willen.

In augustus moeten ook knopen worden doorgehakt over de begroting voor volgend jaar, die op Prinsjesdag wordt gepresenteerd.

Het is ook nog de vraag of in het regeerprogramma alle afspraken tussen PVV, VVD, NSC en BBB al zullen zijn uitgewerkt. Mogelijk wordt aan sommige plannen ook na Prinsjesdag – dit jaar op 17 september – nog doorgewerkt.

NYT: Israëlische generaals willen bestand in Gaza

Netanyahu

TEL AVIV – De Israëlische militaire top vindt het tijd voor een staakt-het-vuren in Gaza, ook voordat Hamas volledig verslagen is. De generaals verschillen hierover van mening met premier Benjamin Netanyahu, schrijft The New York Times (NYT) op basis van bronnen binnen de krijgsmacht.

Volgens de NYT willen de generaals een bestand om de gijzelaars vrij te krijgen. Ook zou de Israëlische krijgsmacht tijd nodig hebben om zich te herstellen voor als het tot een grondoorlog komt met de Libanese militie Hezbollah. De kans dat het tot zo’n oorlog komt, zou dankzij zo’n bestand bovendien kleiner worden, zegt de voormalige Israëlische adviseur nationale veiligheid Eyal Hulata tegen de krant.

De Israëlische krijgsmacht wordt geleid door het zogenoemde forum van de generale staf, dat zo’n dertig leden telt. Tot voor kort hield de krijgsmacht vol dat beide doelen van de oorlog bereikt kunnen worden: bevrijding van de gijzelaars en het verslaan van Hamas. Inmiddels zou de krijgsmacht dat anders zien. Hoe de militaire top zijn zorgen over de strijd aan Netanyahu kenbaar heeft gemaakt, is volgens de NYT niet duidelijk.

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu nam meteen afstand van het bericht. “Ik weet niet wie die anonieme bronnen zijn, maar ik wil ondubbelzinnig duidelijk maken: dat zal niet gebeuren”, aldus de premier in een verklaring. “We zullen de oorlog pas beëindigen als we alle doelen hebben bereikt, inclusief de eliminatie van Hamas en de vrijlating van al onze gijzelaars.”

Lange celstraffen voor invoer cocaïne

DEN HAAG – Zes verdachten zijn dinsdag 2 juli door het gerechtshof Den Haag veroordeeld voor de invoer van cocaïne. Het Haagse hof heeft hen lange gevangenisstraffen opgelegd.

De hoofdverdachte wordt door het Haagse hof veroordeeld voor het samen met anderen invoeren van 3.776, 1.015 en 1.200 kg cocaïne, het voorbereiden van de invoer van 25.000 kg cocaïne, gewoontewitwassen en het bezit van diverse verdovende middelen tot een gevangenisstraf van 14 jaar en 8 maanden.

Naast de andere feiten rekent het hof het voorbereiden van een lijn voor het invoeren van 25.000 kg cocaïne de verdachte zwaar aan. Het Openbaar Ministerie wordt niet ontvankelijk verklaard in de vervolging van de verdachte voor zover het gaat om het leiding geven aan een criminele organisatie, omdat de verdachte hiervoor al op 20 december 2023 door het gerechtshof Amsterdam is veroordeeld. Een verdachte kan niet twee keer voor hetzelfde feit worden vervolgd.

Het Haagse hof heeft de andere verdachten die bij een of meer van deze feiten betrokken waren eveneens veroordeeld tot gevangenisstraffen.

Bij het bepalen van hun straf heeft het hof gelet op de ernst van de feiten, het aandeel van die verdachte bij deze feiten en de straffen die in vergelijkbare zaken worden opgelegd. Deze straffen liggen tussen de 2 jaar en 6 jaar en 9 maanden.

Cel geëist tegen verdachte van bedreigen Timmermans en wapenbezit

Timmermans

DEN HAAG – Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag een gevangenisstraf van twintig maanden, waarvan acht voorwaardelijk geëist tegen een 54-jarige man uit Den Haag voor het bedreigen van de politicus Frans Timmermans en verboden wapenbezit. In zijn huis vond de politie diverse wapens en honderden patronen.

De man reageerde in februari op X op een bericht van de leider van GroenLinks-PvdA met een dreigende tekst en een gifje. “Grappig…jij weet niet eens wat er boven je hoofd hangt Fransje”, schreef verdachte Patrick M. bij een bewegend plaatje van een guillotine.

Timmermans deed hiervan aangifte bij het Team Bedreigde Politici. De politie heeft bij de verdachte huiszoeking gedaan, omdat op sociale media foto’s stonden van illegale wapens.

Volgens het OM is er geen reden om aan te nemen dat verdachte van plan was om de politicus echt iets aan te doen. De rechtbank in Den Haag doet op 16 juli uitspraak.

RDW kiest waarnemingsapparatuur van VITRONIC voor vrachtwagenheffing

Daniel Scholz-Stein, CEO van VITRONIC en Zeger Baelde, directeur bedrijfsvoering van de RDW

RIJSWIJK – Na afronding van een Europese aanbesteding heeft de RDW de levering van waarnemingsapparatuur voor vrachtwagenheffing gegund aan VITRONIC. Voordat de vrachtwagenheffing in 2026 start, levert en installeert VITRONIC apparatuur waarmee de RDW controleert of vrachtauto’s voldoen aan de verplichtingen van de vrachtwagenheffing. Daarnaast levert VITRONIC alle gerelateerde servicediensten voor een periode van ten minste 10 jaar.

Internationale ervaring

Vanaf het moment dat in 2026 vrachtwagenheffing in Nederland van start gaat, moet elke vrachtwagen die in Nederland wil rijden uitgerust zijn met werkende boordapparatuur (ook wel OBU genoemd). Met deze apparatuur worden de gereden kilometers op het heffingsplichtige netwerk geregistreerd.

Om ervoor te zorgen dat de vrachtwagenchauffeurs de boordapparatuur juist gebruiken, controleert de apparatuur van VITRONIC of passerende vrachtwagens beschikken over goed werkende boordapparatuur. Hiervoor worden ANPR camera’s gebruikt om het kenteken te herkennen, DSRC antennes om de OBU uit te lezen en beeldherkenningssoftware om te bepalen of een voertuig een vrachtwagen is. De apparatuur van VITRONIC is dankzij jarenlange ervaring in meerdere Europese landen beproefd en betrouwbaar gebleken.

61 portalen

Naast de levering van alle benodigde apparatuur installeert VITRONIC deze ook. Dit gebeurt aan 61 portalen die al aanwezig zijn boven wegen die deel uitmaken van het vastgestelde heffingsnetwerk. Omdat vrachtwagens ook buiten dit netwerk moeten voldoen aan de regels, levert VITRONIC bovendien een dertigtal verplaatsbare camera’s, die gebruikt kunnen worden voor controles op andere locaties in Nederland. Deze gaan zowel binnen als buiten het heffingsnetwerk plaatsvinden.

Europese aanbesteding

VITRONIC is gekozen na een Europese aanbesteding. “VITRONIC is na een zorgvuldig proces geselecteerd”, aldus Zeger Baelde, directeur bedrijfsvoering van de RDW. “Het is belangrijk dat we kunnen bouwen op betrouwbare techniek en wij hebben er alle vertrouwen in dat we daarvoor in VITRONIC de juiste partner hebben gevonden.”

“We zijn er erg trots op dat de RDW ons heeft gekozen voor de levering en exploitatie van de waarnemingsapparatuur. We zijn ervan overtuigd dat we een passende technologie en optimale service gaan leveren”, zegt Michael Leyendecker, Director Sales Tolling Europa bij VITRONIC.

Start vrachtwagenheffing in 2026

In 2026 voert Nederland vrachtwagenheffing in. Net als in landen om ons heen betalen eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen.

Hierbij geldt: hoe lager de uitstoot van de vrachtwagen, hoe lager het tarief. Als de heffing wordt ingevoerd, gaat de motorrijtuigenbelasting flink omlaag en verdwijnt het Eurovignet. De netto-opbrengst van de heffing gaat naar subsidies voor de verduurzaming en innovatie van het wegvervoer.

Schiphol verwacht drukkere zomervakantie dan vorig jaar

SCHIPHOL – Schiphol verwacht dat het deze zomervakantie drukker wordt op de luchthaven dan vorig jaar, maar denkt nog niet op het niveau van voor de coronapandemie uit te komen. Reizigers moeten er door de drukte rekening mee houden dat ze langer moeten wachten bij de check-in, de securitycontrole of paspoortcontrole.

Volgens een woordvoerster is er genoeg “capaciteit” beschikbaar om de zomervakantie “beheersbaar” te laten verlopen. “Maar het blijft de vakantieperiode, dus is het drukker op Schiphol.”

Tijdens de vakantieperiode, die aanstaande vrijdag voor de eerste regio begint en tot 1 september duurt, rekent de luchthaven gemiddeld op 69.000 vertrekkende reizigers per dag. Dat zijn er dagelijks zo’n duizend meer dan vorig jaar. In 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie, ging het nog om gemiddeld 73.000 vertrekkende reizigers per dag.

Piekdagen

Op piekdagen verwacht Schiphol rond de 81.500 vertrekkende reizigers per dag. In 2023 vertrokken op de drukste dagen zo’n 77.000 reizigers vanaf de luchthaven.

Schiphol adviseert reizigers onder meer om op tijd naar de luchthaven te komen en thuis alvast in te checken voor de vlucht. Over het algemeen raadt Schiphol reizigers aan voor Europese vluchten twee uur van tevoren op de luchthaven te zijn en voor intercontinentale vluchten drie uur. Reizigers kunnen ook gratis een tijdslot boeken voor de securitycontrole.

In Nederland start de zomervakantie per regio op een verschillend moment en dit jaar trapt regio Zuid af op 6 juli. Daarna volgen de andere regio’s op 13 juli en 20 juli. Tijdens die weekenden wordt dan ook extra drukte verwacht. Ook als reizigers vanaf 19 augustus weer naar huis gaan wordt het drukker, verwacht de luchthaven.

Werkzaamheden A12 van Den Haag richting Utrecht zijn afgerond

DEN HAAG – De werkzaamheden aan de A12 van Den Haag richting Utrecht die de afgelopen weken de nodige verkeershinder opleverden, zijn klaar, meldt Rijkswaterstaat.

De gevreesde “monsterfiles” bleven volgens RWS uit, omdat weggebruikers hun gedrag aan de wegafsluitingen aanpasten. Vanaf zaterdag is de Galecopperbrug aan de A12 meerdere keren in het weekend dicht vanwege werkzaamheden.

De vernieuwde A12 tussen Nieuwerbrug en knooppunt Oudenrijn is volgens omgevingsmanager Leonie de Vries stiller en zeer duurzaam, doordat de weg voor 60 procent uit hergebruikt asfalt bestaat. “Daarmee draagt dit project bij aan de duurzaamheidsopgave die Rijkswaterstaat heeft om in 2030 volledig circulair te werken.”

Op 6, 20, 21, 27 en 28 juli is de Galecopperbrug richting Arnhem van 08.00 uur tot uiterlijk 20.00 dicht voor verkeer. Reizigers moeten rekening houden met een uur extra reistijd, aldus RWS.

Ook aan de N11 wordt gewerkt, deze is daarom in het weekend van 5 tot 8 juli in beide richtingen afgesloten van afrit 10 Alphen aan den Rijn Oost tot en met de aansluiting met de A12. Het weekend erna is de N11 in beide richtingen dicht tussen de kruising met de Burgemeester Smeetsweg en de afrit bij Alphen aan den Rijn.

27-jarige bestuurder van kraan verdachte in zaak gevallen stellage bij voetbalduel

Politie

GEESTEREN – De politie heeft een man van 27 jaar uit Groningen ondervraagd als verdachte in de zaak rond de gevallen stellage bij een voetbalwedstrijd in Geesteren afgelopen juni. Het gaat om de bestuurder van de kraan waar de stellage aan was gekoppeld. De man zit niet vast.

De politie doet volgens een woordvoerster onderzoek naar de vraag of er iemand “opzettelijk verwijtbaar gedrag heeft vertoond” en dus mogelijk schuldig is aan het ongeval. In dat kader is de man uit Groningen aangemerkt als verdachte, legt ze uit. Waarvan de man precies verdacht wordt, wil de politie niet delen.

De stellage met daaraan een groot spandoek kwam tijdens de wedstrijd tussen FC Twente en Stevo op 22 juni naar beneden. Tien mensen raakten gewond. Voetbalclub Stevo had geen vergunning voor de stellage aangevraagd.

“Een aantal mensen” heeft aangifte gedaan, meldt de politie verder. Het onderzoek naar wat er precies is gebeurd loopt nog. Hoeveel mensen precies aangifte hebben gedaan en waarvan wil de politie daarom niet zeggen.

Meerdere slachtoffers en getuigen zijn inmiddels gehoord. Ook heeft de politie camerabeelden van getuigen in handen. De politie gaat nog meer getuigen horen, maar heeft volgens de woordvoerster wel helder wie ze nog moet spreken. Mensen kunnen zich ook nog melden als ze graag met de politie willen praten.

Drukker op de weg dan normaal door Oranje-wedstrijd

files

DEN HAAG – Het is dinsdag rond 17.30 uur drukker op de weg dan normaal rond dat tijdstip. Dat heeft alles te maken met de voetbalwedstrijd die het Nederlands elftal om 18.00 uur speelt op het EK, meldt de ANWB.

Een woordvoerder van de ANWB zei dinsdag rond 16.30 uur dat mensen wat eerder de weg opgingen om de wedstrijd niet te missen. Rond dat tijdstip stond er 611 kilometer file in Nederland.

Een uur later is dat op gelopen tot ruim 800 kilometer. “Zoals verwacht een drukke en vroege avondspits. Vooral druk in de Randstad en in het zuiden”, meldt de ANWB op X.

Op de A12 is sprake van meer dan anderhalf uur vertraging, op de A4 bedraagt die meer dan een uur.

Om 18.00 uur trapt Oranje af tegen Roemenië met als inzet een plek in de kwartfinale.

MAN TGX 41.640 met RC-Drive voor VM Rental

LEUSDEN – VM Rental, onderdeel van de VM Group, heeft een MAN TGX 8×4-trekker in gebruik genomen. De truck wordt ingezet voor het transport van rijplaten, draglineschotten en voor het vervoer van zware machines.

De indrukwekkende vierassige trekker is bijzonder compact. Dat is het resultaat van een ombouw door WVT. De truck kwam af-fabriek als 6×4-trekker, waarna WVT een liftbare voorloopas monteerde. Tevens werden luchtketels en brandstoftanks achter de cabine geplaatst, in een zwaar-transportrek dat werd opgebouwd door Welling Truckstyling. Dat bedrijf tekende ook voor de opbouw van het chassis en de extra verlichting.

RC-Drive

Voor het leggen van rijplaten is de truck uitgerust met RC-Drive afstandbediening. Daarmee kan de chauffeur vanuit de cabine van de autolaadkraan, of lopend naast de truck, de auto besturen en verrijden. Dit systeem is door WVT opgebouwd, uiteraard met sensoren die de omgeving bewaken.

Verder is er een Brigade 360 camera met een tweede monitor in de cabine van de Palfinger autolaadkraan. De truck wordt voor rijplatenvervoer ingezet in combinatie met een KWB-oplegger met twee fusee gestuurde assen en twee liftassen.

Paradepaard

De nieuwe MAN TGX is het paradepaard van VM Rental. Dit bedrijf verhuurt rijplaten en draglineschotten, maar heeft ook een evenementenafdeling voor ‘alles in en rond de feesttent’. Daarnaast is de VM Group actief in bodem- en asbestsanering en in de im- en export van granulaten.

VM Group heeft twaalf eigen trucks, waarvan het merendeel van MAN. De nieuwe MAN werd geleverd door Wierda Bedrijfswagens in Heerenveen.

Qatar Airways Group boekt recordwinst van1,7 miljard dollar voor boekjaar 2023/24

DOHA – Qatar Airways Group heeft vandaag de sterkste financiële prestaties in haar 27-jarige geschiedenis gerapporteerd met recordwinsten van 1,7 miljard dollar aangekondigd in haar Jaarverslag voor het boekjaar 2023/24.

De veelvuldig bekroonde luchtvaartgroep rapporteerde historische nettowinsten van US$ 1,7 miljard tijdens het boekjaar 2023/24, met een totale omzet van US$ 22,2 miljard, wat een stijging van US$ 1,3 miljard vertegenwoordigt, een stijging van zes procent vergeleken met vorig jaar.

De Groep genereerde een sterke EBITDA-marge van 24 procent bij US$ 5,2 miljard, ongeveer US$ 0,3 miljard hoger dan het voorgaande jaar, wat de voortdurende focus van het bedrijf op klantervaring, innovatie, digitalisering en duurzaamheid weerspiegelt, resulterend in gestroomlijnde, flexibele en doelgerichte operaties in alle gebieden. Dit heeft een sterk platform gecreëerd voor de toekomst van de luchtvaartactiviteiten van de Groep, die tijdens het boekjaar 2023/24 meer dan 40 miljoen passagiers vervoerden, een toename van 26 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Als gevolg hiervan stegen de passagiersinkomsten met 19 procent, met een capaciteitsverhoging van 21 procent, gedreven door de hoogste bezettingsgraad ooit van de luchtvaartmaatschappij van 83 procent, wat resulteerde in een duurzame stijging van het marktaandeel.

Minister van Staat voor Energie en voorzitter van Qatar Airways Group, Zijne Excellentie Ingenieur Saad Bin Sharida Al-Kaabi, zei: “Deze laatste opmerkelijke jaarprestatie toont de flexibiliteit en veerkracht van Qatar Airways Group aan in het succesvol navigeren door een constant veranderende wereldwijde reisindustrie, en wijst op een sterk en duurzaam herstel van de uitdagingen waarmee de sector de afgelopen jaren te kampen heeft gehad.”

Qatar Airways Group Chief Executive Officer, Ingenieur Badr Mohammed Al-Meer, zei: “Deze zeer sterke financiële resultaten zijn een bewijs van de ambitie en duidelijke richting die de vooruitgang van Qatar Airways Group gedurende het boekjaar 2023/24 hebben geïnformeerd. Onze voortdurende focus op winstgevendheid, efficiëntie en klantervaring is ondersteund door een strategisch programma van netwerkuitbreiding en vlootuitbreiding, wat resulteerde in de hoogste omzet en winstmarges in de geschiedenis van de luchtvaartmaatschappij. We verstevigden ook onze onbetwiste rol als een toonaangevende speler in de sector, waarbij we onze positie als voorkeursluchtvaartmaatschappij voor miljoenen passagiers wereldwijd behouden. Deze ongelooflijke prestatie is in geen geringe mate te danken aan de gezamenlijke inspanning van de hele Qatar Airways Group-familie die onvermoeibaar heeft gewerkt om zulke geweldige resultaten te bereiken. We moeten dit nu gebruiken als een fundament waarop we ons voortdurende succes kunnen bouwen.”

Terwijl Qatar Airways zijn mijlpaal van 20 jaar in bedrijf viert in 2024, behield Qatar Airways Cargo zijn positie als ‘s werelds toonaangevende luchtvrachtvervoerder, met een strategische focus op digitalisering, duurzaamheid en groei, wat bijdroeg aan een stijging van het marktaandeel van Cargo tot 7,1 procent in 2023/24, een stijging van 0,04 procent ten opzichte van het voorgaande boekjaar.

Qatar Executive (QE) blijft solide bedrijfsresultaten leveren in een zeer competitieve markt en opereert als het enige zakelijke jetmerk dat eigendom is van en volledig geïntegreerd is met een commerciële luchtvaartmaatschappij. Met consistente groei gedurende het boekjaar 2023/24 zag QE een stijging van meer dan 17 procent in commerciële charterinkomsten, met een stijging van 21 procent in vlieguren, wat de sterke klantengroei illustreert, met name in Europa, de VS en Azië.

Onze investering in het loyaliteitsprogramma Privilege Club van Qatar Airways leverde significante resultaten op in 2023/24, met een toename van meer dan 26 procent in het aantal leden. Het ledenengagement bereikte ook recordniveaus met een groei van meer dan 50 procent in het aantal verzamelde Avios, terwijl de uitgaven met Avios met 75 procent zijn gestegen, in een jaar dat getuige was van de lancering van belangrijke partnerschappen in India, Saoedi-Arabië en Koeweit, naast de spannende nieuwe producten op onze thuismarkt.

Het netwerk van Qatar Airways groeide in 2023/24 tot meer dan 170 bestemmingen, waarbij Al Ula, Neom en Tabuk in Saoedi-Arabië werden toegevoegd; Lyon en Toulouse in Frankrijk; Medan in Indonesië; en Trabzon in Turkije gedurende het jaar. Dit is in aanvulling op de hervatting van operaties naar 14 bestemmingen, waaronder Bahrein, Bahrein; Birmingham, VK; Beijing, Chengdu en Chongqing, China; Davao, Filipijnen; Tokyo Haneda en Osaka, Japan; Marrakesh, Marokko; Nice, Frankrijk; Penang, Maleisië; Phnom Penh, Cambodja, Ras Al Khaimah, VAE; en Yanbu, Saoedi-Arabië.

Het commerciële team van de Groep speelde een belangrijke rol in het versterken van onze concurrentiepositie, innoveren om aan de vraag van klanten te voldoen, het vergroten van de inkomsten en het marktaandeel, en ervoor zorgen dat de naam Qatar Airways Group synoniem is met uitmuntendheid, wat blijkt uit de onderscheiding als ‘Beste luchtvaartmaatschappij in het Midden-Oosten’ bij de World Airline Awards 2023, beheerd door Skytrax.

Als onderdeel van de voortdurende strategische aanpak van de Groep om diepere, betekenisvollere relaties op te bouwen met wereldwijde doelgroepen, verstevigde het merk ook zijn leidende positie in het sociale medialandschap tijdens 2023/24. Als resultaat is de Groep nu de nummer één luchtvaartmaatschappij ter wereld op sociale kanalen, met meer dan 47 miljoen gecombineerde volgers, en is het de meest gevolgde luchtvaartmaatschappij ter wereld op Facebook, YouTube en TikTok.

Qatar Airways Group boekte ook aanzienlijke vooruitgang bij het uitbreiden van zijn wereldwijde sponsorportefeuille tijdens 2023/24. Belangrijke hoogtepunten zijn onder meer het inaugurele partnerschap van de Groep als Global Airline Partner van de Formule 1®; het worden van de officiële Global Airline Partner van de Italiaanse topvoetbalclub, FC Internazionale Milano (Inter); de verlenging van het bestaande partnerschap met de FIFA tot 2030; de samenwerking met het Royal Challengers Bangalore (RCB) cricketteam in de Indian Premier League (IPL) en de rol van de Groep als Official Strategic Partner voor Expo 2023 Doha, wat het wereldwijde profiel van dit belangrijke evenement op het wereldtoneel aanzienlijk heeft verhoogd.

KBN lanceert meldpunt varend ontgassen

ZWIJNDRECHT – Vanaf 1 juli 2024 werd in Nederland gestart met het gefaseerd invoeren van een ontgasverbod. Dit is van invloed op het werk van de sector, met eventueel onduidelijkheden of fouten tot gevolg. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) wil graag een vinger aan de pols houden en start een meldpunt voor de sector waar betrokkenen hun vragen en klachten kunnen indienen, ook eventueel anoniem.

“De sector is erg blij met de start van het ontgasverbod en hoopt op versnelling richting een totaalverbod. Nederland loopt hierbij voorop, het is belangrijk dat andere landen hierbij aansluiten.”, aldus Maurits van der Linde, Veiligheidsexpert KBN.

Het meldpunt is nodig om de introductie van het verbod goed te kunnen volgen. Iedereen in de logistieke keten kan gebruikmaken van het meldpunt om (eventueel anoniem) vragen te stellen en klachten te delen. Als dan blijkt dat er een groot aantal meldingen zijn over een specifiek onderwerp, kan Koninklijke Binnenvaart Nederland actie ondernemen om de situatie op te lossen of duiding te geven.

Maurits van der Linde: “Het is belangrijk de invoering van het ontgasverbod soepel verloopt, het meldpunt ontgassen gaat hierbij helpen.”

Niet zonder zorgen

KBN is positief gestemd over het verbod, omdat het al jaren af wil van varend ontgassen. Tegelijkertijd zijn er zorgen over de implementatie van het verbod. Op dit moment zijn er nog te weinig ontgassingsinstallaties, waardoor mogelijk lange wachttijden kunnen ontstaan met gevolgen voor de logistieke betrouwbaarheid van de deze vervoersmodaliteit. Koninklijke Binnenvaart Nederland roept betrokkenen en verantwoordelijken op om zich in te zetten voor een veiligere, schonere en eerlijkere binnenvaart.

Level playing field

KBN helpt graag mee met het creëren van een ‘level playing field’, waarbij dit meldpunt een rol kan spelen. Door moeilijke vragen weg te nemen of onduidelijke situaties te vermijden, weten de betrokkenen waar ze aan toe zijn en kennen zij hun rechten en plichten. KBN wil hier graag een actieve rol in nemen en zal dan ook actie willen ondernemen indien problemen zich voordoen.

“Handhaving is een belangrijke voorwaarde voor het creëren van een level playing field. Onze leden zijn dan ook voorstander van een sluitend handhavingsnetwerk om misstanden te voorkomen”, zegt Maurits van der Linde.

Open en toegankelijk

Er is gekozen voor een openbaar meldpunt, beschikbaar in het Nederlands, Duits en Engels, zodat de sector makkelijk wordt bereikt. Door dit meldpunt breed toegankelijk te maken, verlaagt KBN de drempel om aan de bel te trekken, wat zorgt voor een betere aanpak van de uitdagingen omtrent het verbod.

Nieuwe Iveco’s van Niek Dijkstra naar de Kooy huisstijl

Niek Dijkstra Transport werd eind april overgenomen door collega- containertransporteur Kooy Transport in Heerenveen. Op dat moment was de aflevering gaande van vijf nieuwe IVECO S-Way trekkers, besteld in de bekende bruin/gele Niek Dijkstra huisstijl, maar dat kon nog gewijzigd worden.

Vier van de vijf IVECO S-WAY trekkers waren inmiddels gespoten tijdens de overname, maar van één ontbrak nog de belettering, en de vijfde moest de spuitcabine nog in. Dat gaf eigenaar Sytze van der Kooy een idee: “We hebben toen in overleg de vierde truck in de bekende Niek Dijkstra kleuren laten voorzien van onze Kooy Transport belettering en striping. De vijfde truck hebben we toen helemaal in onze huisstijl laten uitvoeren. Daarmee krijgt de overname ook visueel een mooi plaatje, want zo is nummer vier een ‘transitietruck’ geworden, in de Niek Dijkstra kleuren met onze logo’s. Nummer vijf is volledig in de blauwe huisstijl van Kooy Transport uitgevoerd.”

Luchtgeveerde vooras

De vijf IVECO S-Way trekkers werden besteld door Jan Dijkstra van Niek Dijkstra Transport. Hij was altijd al overtuigd van de kwaliteit van de IVECO aandrijflijn. “Ik hoorde eigenlijk alleen maar positieve reacties van IVECO rijders, maar met de stap naar de S-WAY vond ik het model ook erg geslaagd. We zijn toen gaan praten met IVECO dealer Cornelis Bedrijfsauto’s en het resultaat staat hier nu voor de deur. Ik vind het gewoon mooie auto’s, ook het interieur. Verder hebben wij gekozen voor de Cursor 13 non-EGR krachtbron met 490 pk en luchtgeveerde voorassen.”

De trucks werden, zoals alle Niek Dijkstra auto’s voorzien van de nodige opties. Zo werden de IVECO trucks voorzien van een diepere zonneklep met verstralers en een originele IVECO LED lichtbak. “Wij wilden de trucks mooi strak houden, zonder allerlei toestanden op het dak. Dat verstoort de stroomlijn, en op deze manier ziet het er goed uit met behoud van de originele lijnen. Uiteindelijk is het toch het verbruik wat telt”, aldus Jan Dijkstra.

Friese familiebedrijven

De overname van Niek Dijkstra door Kooy Transport zorgde voor veel positieve reacties. Jan Dijkstra: “Voor ons was het belangrijk dat Kooy Transport ook een Fries familiebedrijf is, oorspronkelijk uit Makkum. Wij passen qua cultuur en kernwaarden perfect bij elkaar.”

Niek Dijkstra had ten tijde van de overname 53 trucks op de weg, Kooy Transport had zelf 50 trekkende eenheden. Daarmee ontstond een grote speler op het gebied van containertransport.

Sytze van der Kooy: “Vreemd genoeg hadden we toch maar weinig overlap in onze klantenkring. Niek Dijkstra was vooral gericht op het transport van en naar Noord-Nederland, terwijl wij vanuit Rotterdam eigenlijk overal heen reden binnen een cirkel van zo’n 400 kilometer. Voor onze klanten betekent de overname dat we ons dienstenpakket uit hebben kunnen breiden. Met vaste shuttles naar Noord-Nederland en met een prachtige terminal in Rotterdam en Heerenveen.”

LAATSTE NIEUWS

FNV blij met ingrijpen Arbeidsinspectie bij fysieke belasting op Schiphol

UTRECHT - De FNV is blij dat de Arbeidsinspectie dwangsommen oplegt aan bedrijven op Schiphol die hun werknemers fysiek te zwaar belasten. De vakbond...