Clicky

maandag 18 november 2024 - 03:43 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 266

KLM onthult de naam van de eerste A321neo: Koninginnepage

AMSTELVEEN – KLM heeft vorige week de namen van de eerste vier A321neo-vliegtuigen bekendgemaakt. De eerste A321neo – de Koninginnepage – wordt eind augustus verwacht. Later dit jaar wordt de KLM-vloot versterkt met de Braamvlinder, Citroenvlinder en Porseleinvlinder.

Met deze nieuwe serie toestellen zet KLM haar traditie voort om vliegtuigen unieke namen te geven. In de afgelopen 104 jaar zijn verschillende thema’s voorbijgekomen, van namen van leden van het Koninklijk huis tot bruggen, luchtvaartpioniers en nationale parken.

Het door KLM’ers bedachte en gekozen thema voor de nieuwe serie vliegtuigen is vlinders.

De introductie van de A321neo markeert een belangrijke mijlpaal in de vlootvernieuwing waarmee KLM invulling geeft aan het sectorplan ‘Schoner, stiller, zuiniger’.

De nieuwe vliegtuigen zijn een stuk stiller dan de huidige generatie vliegtuigen en zorgen voor een CO2-reductie van 21 procent per passagier-kilometer.

Het viel de redactie van Transport Online op dat de vlindernaam een -n mist. Je schrijft namelijk koninginnenpage. Op verzoek van Transport Online legt KLM uit waarom gekozen is voor deze schrijfwijze: “Het klopt dat nu inderdaad Koninginnenpage de schrijfwijze is. Maar vroeger had deze vlinder de naam Koninginnepage en Zwaluwstaart. Wij hebben gekozen voor de originele Oud Nederlandse schrijfwijze Koninginnepage als knipoog naar het 105-jarig jubileum van KLM op 7 oktober dit jaar.”

UPS Healthcare voegt ruim 200 temperatuurgecontroleerde voertuigen toe aan zijn Europese vloot

ROERMOND – UPS Healthcare investeert meer dan 20 miljoen euro in de uitbreiding van zijn bestaande temperatuurgecontroleerde vloot. De logistieke speler koopt ruim 200 ultramoderne voertuigen om zijn koudeketencapaciteit te versterken in Nederland, Italië, Hongarije en Frankrijk.

UPS Healthcare heeft de grootste temperatuurgecontroleerde vloot ter wereld. De huidige vloot bestaat uit meer dan 1.100 temperatuurgecontroleerde voertuigen en breidt uit met 200 voertuigen. De voertuigen zijn uitgerust met dubbele temperatuurcontrole voor transport bij temperaturen tussen 2 °C tot 8 °C en 15°C tot 25 °C. De logistieke dienstverlener zet zijn vloot in voor zowel langeafstandsleveringen als last-mile leveringen aan onder andere groothandelaren, ziekenhuizen en apotheken.

“Ons pan-Europese end-to-end koudeketennetwerk voorziet in de gespecialiseerde logistiek voor complexe farmaceutische producten, van kleine pakketten tot grote pallets”, vertelt Felipe Morgulis, President van UPS Healthcare, Europa en LATAM.

“We vereenvoudigen de meest tijd- en temperatuurgevoelige toeleveringsketens door controle, aanpassingsvermogen en real-time monitoring. Dat bieden we aan bij het transport van actieve ingrediënten en last-mile leveringen aan ziekenhuizen, laboratoria, apotheken en patiënten.”

Stijgende vraag naar gespecialiseerde logistiek

Biologische en farmaceutische producten vereisen temperatuurgecontroleerde logistiek die patiëntkritische producten op tijd en op de juiste temperatuur op de correcte locatie aflevert. Tegenwoordig vereist 80% van de farmaceutische producten in Europa temperatuurgecontroleerd vervoer en is er meer dan ooit behoefte aan dit soort logistieke oplossingen.

Bovendien zal de wereldwijde markt voor biologische geneesmiddelen naar verwachting stijgen van 342,9 miljard euro in 2024 tot 564,6 miljard euro tegen 2029. De Nederlandse farmasector zal naar schatting met 6,17 procent groeien tussen 2024 en 2028, wat neerkomt op een marktvolume van 7,03 miljard euro tegen 2028. De uitbreiding van de UPS Healthcare vloot speelt in op die groeiende markt.

Europese gezondheidszorgmarkt nog sterker verbonden
De vloot is onderdeel van de recent uitgebreide Europese hub faciliteit in Roermond. Met de toevoeging van 21.860 m² heeft UPS Healthcare zijn bestaande faciliteit in Nederland vergroot en zijn koelketencapaciteit uitgebreid met meer dan 200 ULT-vriezers (ultra-low temperature) die temperatuurgevoelige producten tot -80 °C kunnen bewaren. Ook zijn er 3.200 palletposities toegevoegd voor de opslag van temperatuurgevoelige producten bij 2 °C tot 8 °C.

De faciliteit in Roermond bevindt zich dichtbij de Europese luchthub van UPS op de luchthaven Keulen-Bonn en heeft directe toegang tot grote havens zoals Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen. Bovendien ligt Roermond binnen een straal van 1.000 km van 80% van de Europese gezondheidszorgmarkt. De combinatie van die centrale strategische ligging en een gespecialiseerde vloot zorgt ervoor dat levering binnen 24 uur mogelijk is in het merendeel van Europa.

Wereldwijd beschikt UPS Healthcare over 1,6 miljoen m² cGMP- en GDP-conforme opslagruimte, waarvan 930.000 m² gewijd is aan de koudeketen. Sinds 2020 heeft het zijn globale netwerk van opslagruimte die voldoet aan de vereisten voor de gezondheidszorg meer dan verdubbeld.

Brussel keurt deal Lufthansa met ITA nu wel goed

BRUSSEL – De Europese Commissie heeft luchtvaartconcern Lufthansa nu wel toestemming gegeven om een groot deel van zijn Italiaanse branchegenoot ITA te kopen. Daarvoor moest het Duitse bedrijf wel toezeggingen doen om zorgen over verminderde concurrentie weg te nemen. Zo heeft Lufthansa beloofd om op routes tussen Italië en luchthavens in Midden-Europa meer ruimte te bieden voor concurrenten. Ook geeft Lufthansa start- en landingsrechten weg op luchthaven Milaan Linate.

Lufthansa sloot een akkoord met ITA en de Italiaanse regering om 325 miljoen euro te investeren in de financieel geplaagde opvolger van Alitalia, waarvoor het concern een belang van 41 procent krijgt. Na verloop van tijd kan Lufthansa de Italiaanse luchtvaartmaatschappij helemaal overnemen. Maar de Europese Commissie wilde niet direct toestemming geven voor die deal, werd in maart bekend. Bij de dagelijkse leiding van de Europese Unie leefden zorgen over de beperkte keuzemogelijkheden die reizigers op bepaalde routes zouden overhouden.

Zo zijn ITA en Lufthansa nu nog concurrenten bij vluchten van Italië naar Midden-Europa, maar die keuze zou wegvallen bij een fusie. Ook op sommige routes van Italië naar Verenigde Staten en Canada zou de concurrentie afnemen door het wegvallen van ITA als concurrent voor Lufthansa en zijn samenwerkingspartners.

Lufthansa en het Italiaanse ministerie van Financiën, de andere aandeelhouder van ITA, hebben toegezegd dat concurrenten de “noodzakelijke” bezittingen krijgen om directe vluchten van Rome en Milaan naar Centraal-Europa aan te bieden. Voor de vluchten naar Noord-Amerika belooft Lufthansa afspraken te maken met rivalen om hun concurrentiekracht te vergroten, bijvoorbeeld door start- en landingsrechten te ruilen.

ITA’s voorloper Alitalia ging failliet en werd in 2020 overgenomen door de Italiaanse staat. Na een forse reorganisatie bij de luchtvaartmaatschappij ging Rome op zoek naar overnamekandidaten voor ITA. Lufthansa bestaat naast de gelijknamige maatschappij uit dochtermerken Eurowings, Austrian Airlines, Swiss uit Zwitserland en het Belgische Brussels Airlines.

Aanrijding met twee vrachtwagens op Duitse A1 [+foto’s]

Foto: Brandweer Gevelsberg

GEVELSBERG – Woensdagochtend 3 juli 2024 werd de brandweer van het Duitse Gevelsberg om 07.58 uur gealarmeerd voor een verkeersongeval op de A1 richting Keulen.

Op de plaats van het ongeval kwamen twee vrachtwagens met elkaar in botsing, waarbij een vrachtwagen een tankwagen met een etiket voor gevaarlijke stoffen raakte.

Gelukkig bleek ter plaatse dat de tankwagen niet beladen was met gevaarlijke stoffen en bleef de tankoplegger onbeschadigd, waardoor er geen gevaar bestond voor het lekken van gevaarlijke stoffen.

Beide vrachtwagenchauffeurs bleven bij het ongeval nagenoeg ongedeerd en zijn slechts uit voorzorg behandeld door de hulpdiensten. Ze hoefden niet naar het ziekenhuis.

Foto: Brandweer Gevelsberg

Om de veiligheid van alle weggebruikers en hulpdiensten te garanderen, werd in samenwerking met de snelwegpolitie de snelweg volledig afgesloten.

Timmermans zegt vertrouwen op in PVV-ministers Klever en Faber

Frans Timmermans

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans heeft aan het begin van het debat over de regeringsverklaring van het kabinet-Schoof een motie van wantrouwen aangekondigd tegen de PVV-ministers Reinette Klever en Marjolein Faber. De reden is de uitspraken van deze PVV’ers die wat hem betreft een grens overgaan.

Later gaat Timmermans deze motie indienen. Het is anders dan aan het begin van de regeringsperiode het vertrouwen opzeggen in het volledige kabinet, meent hij. Als alle Kamerleden hun “geweten laten spreken”, zou zijn motie zelfs een meerderheid halen, denkt Timmermans.

Volgens Timmermans hebben Klever en Faber weliswaar gezegd dat ze niet meer over ‘omvolking” zullen spreken, “maar ze zeggen niet: we hebben spijt”, betoogde Timmermans. In zijn ogen nemen ze er dan inhoudelijk geen afstand van. “Er is niets veranderd.” Met de uit nazi-Duitsland afkomstige term ‘omvolking’ wordt de verandering van de bevolkingssamenstelling aangeduid.

PVV-leider Geert Wilders diende als oppositiepartij bijna traditioneel moties van wantrouwen in tijdens Kamerdebatten over nieuwe regeringsverklaringen. Die haalden het nooit.

Trailer in brand op Duitse A4 [+foto’s]

Foto: Thüringer Politie

EISENACH – Woensdag aan het eind van de ochtend is er verkeershinder op de A4 tussen de knooppunten Eisenach-West en Eisenach-Ost. Vanwege een brandende trailer op de rijbaan richting Dresden is deze volledig afgesloten.

Talloze hulpdiensten kwamen in actie. Volgens de eerste bevindingen is de Poolse chauffeur van de trekker met oplegger door een lekke band op de vluchtstrook gereden. Daar merkte hij dat zijn trailer in brand stond.

Hij koppelde snel zijn trailer los en reed met de trekker zo’n 100 meter verder om zichzelf in veiligheid te brengen.

Volgens de huidige kennis bedroeg de belading van de silo trailer 25 ton kunststofgranulaat. Deze brandde volledig uit. De omvang van de veroorzaakte materiële schade wordt geschat op 60.000 euro.

Foto: Thüringer Politie

De weg richting Dresden was in totaal 1,5 uur volledig afgesloten. Rond 12.10 uur waren de middelste en linkerrijstrook weer open.

Vanwege voortdurende bergingswerkzaamheden is de rechterrijstrook nog steeds afgesloten.

De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht.

TLN bundelt krachten met Joint Corridors Off-Road om vervoer over de weg te verminderen

Foto: JCOR workshop Limburg

ZOETERMEER – Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Joint Corridors Off-Road (JCOR) bundelen hun krachten om de toekomst van duurzaam transport vorm te geven. Dat meldden beide partijen.

Het JCOR is een programma van Topsector Logistiek dat verladers en vervoerders helpt om meer gebruik te maken van de binnenvaart, het spoor of short sea.

Het programma richt zich met name op het wegnemen van drempels die een stap naar intermodaal transport in de weg staan. Doel van het programma is het verminderen van wegkilometers en het reduceren van de CO2-uitstoot.

De samenwerkingsovereenkomst werd getekend tijdens een workshop in Limburg.

“Het gaat ons niet puur om modal shift van de weg, maar om het modal optimum. Wanneer je over het water en spoor gaat waar het kan, creëer je ook weer ruimte voor hoogwaardig vervoer over de weg”, aldus Jan Boeve.

“Eén binnenvaartschip zorgt voor drie tot zes keer minder CO2-uitstoot dan een vrachtwagen”, vertelde Ivo Schepers tijdens de workshop. Hij is programmanager van Joint Corridor Off Road’ in Limburg.

Ook Bas van de Riet en Erik Maassen van den Brink, spraken tijdens de workshop vanuit hun ervaring als transporteurs en hun betrokkenheid bij Combi Terminal Twente. Van de Riet stelde dat je met één binnenvaartschip tussen Twente en Rotterdam elke dag 70 tot 80 vrachtwagens van de weg haalt. “Dat scheelt files, chauffeurs en leidt tot CO2- en stikstofbesparingen.”

Maassen van den Brink, directeur van Bolk Transport en voorzitter van de deelmarkt Exceptioneel Transport van TLN benadrukt dat ondernemers moeten afstappen van de factor ‘tijd’ bij hun keuze voor vervoersstromen. “Wat maken die extra uren per binnenschip uit voor goederen die eerder per schip uit Azië kwamen?”

Bunq gaat door met zaak NRC ondanks verwijderen gebruikersnamen

Bunq

AMSTERDAM – Bunq gaat door met het kort geding tegen NRC, ondanks dat de krant gebruikersnamen van medewerkers uit een recent artikel over de onlinebank heeft verwijderd. Topman Ali Niknam zegt via socialemediaplatform LinkedIn dat de zaak aanstaande dinsdag alsnog voor de rechter komt.

“Alhoewel NRC na bijna een week een stap in de goede richting heeft gezet door de namen eindelijk te anonimiseren, hebben ze nog altijd niet aan ons hele verzoek voldaan”, schrijft hij. Bunq wil ook dat NRC de interne berichten en de volgens de bank feitelijke onjuistheden uit het artikel haalt.

Adjunct-hoofdredacteur Melle Garschagen van NRC zegt dat de reacties van Bunq geen aanleiding geven te twijfelen aan het artikel. “Hij vindt dat wij dingen fout hebben gedaan, wij vinden dit goede journalistiek en een maatschappelijk relevant onderwerp. Bij de rechter zullen wij onze journalistiek verdedigen.”

Artikel

De zaak gaat over een artikel van NRC waarin vier anonieme oud-werknemers van Bunq vertellen dat ze in rekeningen hebben gekeken die ze voor hun werk niet nodig hadden. In het artikel staan ook interne berichten van enkele medewerkers. Bunq was niet blij dat daarbij namen stonden. Maandag heeft de krant de gebruikersnamen geanonimiseerd.

Algemeen secretaris Thomas Bruning van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) ziet dit soort procedures steeds vaker voorkomen en laat weten zich hier zorgen om te maken. “Het kan terecht zijn, maar we willen ervoor waken dat het wordt gebruikt als middel om publiceren door journalisten moeilijker te maken.” Of dit bij het kort geding van bunq het geval is, vindt hij moeilijk te zeggen. “Daarvoor heb ik meer details nodig.”

Hij verwijst naar een onderzoek van meldpunt PersVeilig van vorig jaar, waaruit naar voren kwam dat journalisten voorzichtiger zijn geworden om het risico op juridische stappen te vermijden. “We merken dat het een issue is waar journalisten mee te maken hebben. Zeker voor kleinere titels zijn de kosten om zich juridisch te verdedigen hoog en dan heeft het een intimiderender effect”, zegt hij.

Raad van State: ASML mag hoofdvestiging in Veldhoven uitbreiden

Foto: Sundry Photography - Adobe Stock

DEN HAAG – ASML mag haar hoofdvestiging in Veldhoven uitbreiden. Dat oordeelt de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State vandaag, woensdag 3 juli 2024, in een uitspraak. Twee omwonenden waren tegen de bestemmingsplannen die de uitbreiding mogelijk maken in beroep gekomen bij de Afdeling bestuursrechtspraak. Zij krijgen vandaag geen gelijk.

Bestemmingsplannen

Het gaat om de bestemmingsplannen ‘De Run 7000 ASML 2022’ en ‘De Run 7000 ASML 2022 geluid’ van de gemeente Veldhoven. Het eerstgenoemde bestemmingsplan maakt de uitbreiding van de hoofdvestiging van ASML in Veldhoven mogelijk.

Het bedrijf heeft meer ruimte nodig voor het maken van chipmachines. Het bestemmingsplan ‘De Run 7000 ASML 2022 geluid’ maakt ook een uitbreiding van de zogenoemde geluidzone mogelijk rondom ASML.

Bezwaren

De omwonenden die in de wijk ten noorden van ASML aan de overzijde van de Kempenbaan wonen, vrezen dat de uitbreiding van ASML leidt tot onder meer geluidsoverlast, lichthinder en beperking van hun uitzicht. Zij wilden onder andere dat de nieuwbouw vijf meter onder het maaiveld (deels ondergronds) zou worden gebouwd, zodat het gebouw minder hoog zou worden. Dit is gezien het bedrijfsproces van ASML niet mogelijk.

Vóórdat de machineonderdelen gestabiliseerd en verpakt worden, is iedere onverwachte beweging voor de machine fataal. Ook het vervoeren ervan uit een gebouw met een hellingbaan is tot dat moment niet toelaatbaar.

De Afdeling bestuursrechtspraak gaat niet mee in de bezwaren van de omwonenden en verklaart deze ongegrond. Dit betekent dat ASML de hoofdvestiging in Veldhoven mag uitbreiden.

Schoof dankt Wilders: ‘groot respect’

Dick Schoof

DEN HAAG – Premier Dick Schoof bedankt in zijn regeringsverklaring de vier partijleiders die hun vertrouwen in hem hebben uitgesproken, maar in het bijzonder PVV-leider Geert Wilders. “Als overtuigend winnaar van de verkiezingen en voorman van de grootste fractie heeft hij er alles aan gedaan om deze samenwerking te laten slagen”, aldus Schoof in zijn regeringsverklaring.

Wilders zag af van het premierschap, waar de leider van de grootste partij normaal gesproken vaak een beroep op kan doen. Ook zette hij ongrondwettelijke voorstellen in de ‘ijskast’, zoals vaak is besproken in de formatie.

“Ik weet met welke beperkingen in de privésfeer hij al vele jaren moet leven”, voegde Schoof toe over de extreme beveiliging van Wilders. Daar heeft de premier “groot respect” voor.

Dat het kabinet er staat, moet volgens Schoof ook voor Wilders “een mijlpaal zijn”. Hierop klonk geklop op de Kamerbankjes, het parlementaire alternatief voor applaus.

Gewelddadige overvallers vrachtwagenchauffeur gezocht via Opsporing Verzocht [+video]

Foto: still uit video Opsporing Verzocht

GENDRINGEN – Op een terrein aan de Industrieweg in Gendringen, in Gelderland nabij de Duitse grens, vielen eind februari 2024 twee overvallers een vrachtwagenchauffeur aan. Ze sloegen hem en spoten pepperspray in zijn gezicht.

De politie geeft nu beelden van het tweetal vrij. Daarop is te zien dat ze het beveiligde terrein op kwamen door over een hek te klimmen. Vervolgens hebben ze een tijd staan wachten totdat het slachtoffer daar met zijn auto aankwam.

Zwarte Renault

De vrachtwagenchauffeur klom die ochtend van 28 februari rond 04.50 uur de cabine in, waarna direct de overvallers tevoorschijn kwamen. Ondanks dat het slachtoffer amper nog kon ademen door de schrik en de pepperspray, wist hij de verlichting en de claxon van de vrachtwagen te activeren.

Zijn belagers sloegen daardoor op de vlucht.

Uit onderzoek komt naar voren dat het tweetal mogelijk uit Arnhem komt en destijds vermoedelijk in een zwarte Renault reed.

Uit onderzoek is tevens gebleken dat onder het voertuig waarmee het slachtoffer naar het bedrijfsterrein reed, een baken (gps-tracker) was geplaatst. Mogelijk wisten de daders hierdoor hoe laat de chauffeur bij de vrachtwagen zou aankomen.

De politie roept middels het tv-programma Opsporing Verzocht iemand die iets gezien heeft op om te reageren. De specifieke vragen die de politie heeft zijn: Heeft u de mannen en/of mogelijk zo’n auto die woensdagochtend gezien en/of vermoedt u iets over een mogelijk motief voor de aanval? Ook informatie over een mogelijke opdrachtgever is nog heel welkom.

De politie houdt er daarnaast rekening mee dat de verdachten mogelijk al eerder hebben staan posten in de omgeving van de Industrieweg. Is dat u wellicht opgevallen, herkent u iets aan de mannen op de beelden of denkt u iets te weten over een reden voor de overval? Neem dan alstublieft contact op op een van de volgende manieren:

  • Politie Opsporingstiplijn: 0800 6070
  • Meld Misdaad Anoniem: 0800 7000
  • Team nationale Inlichtingen: 088 661 77 34
  • Online via tipformulier

Rechters stellen Staat aansprakelijk om ongelijk salaris

AMSTERDAM – Bureau Clara Wichmann en twee vrouwelijke rechters dreigen met een klacht bij het College voor de Rechten van de Mens tegen de Staat als die op korte termijn niets doet aan de ongelijke beloning voor vrouwelijke rechters en officieren van justitie. De stichting die strijdt voor een betere positie voor vrouwen heeft woensdag de Staat aansprakelijk gesteld in een brief.

Vrouwelijke rechters en officieren krijgen al decennialang minder betaald dan hun mannelijke collega’s, stelt Bureau Clara Wichmann. “Dit verschil in beloning varieert van 3,5 procent tot bijna 10 procent, dus tot ruim een maandsalaris per jaar minder.”

Volgens de stichting komt dat door willekeur en omdat wordt gekeken naar het laatstverdiende inkomen, dat voor vrouwen vaak lager ligt. Hierdoor wordt ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in stand gehouden en doorgezet binnen de rechterlijke macht, aldus de stichting.

Bureau Clara Wichmann wil binnen twee weken een toezegging van de Staat dat er op korte termijn een nieuw beloningsbeleid komt en een “goede” compensatieregeling, anders wordt de klacht ingediend.

Zweedse investeerder koopt gamebedrijf Keywords Studios

Fortnite

LONDEN – Investeerder EQT heeft een akkoord bereikt over de overname van een snelgroeiende dienstverlener voor de game-industrie, Keywords Studios. Dit bedrijf werkte mee aan titels als Fortnite en Call of Duty en is volgens de deal zo’n 2,1 miljard pond (bijna 2,5 miljard euro) waard.

Keywords Studios helpt onder andere bij de ontwikkeling van games. Daarnaast verzorgt het voor sommige games de audio, vertalingen of aanpassingen voor verschillende consoles. EQT stelt dat het Ierse technologiebedrijf met extra investeringen sneller kan groeien.

De gamesector gaat door een moeilijke periode en veel grote uitgevers van spellen hebben ontslagen aangekondigd. Tijdens de coronapandemie groeide de markt voor videospellen hard door alle lockdowns, maar na het einde van de pandemie zijn mensen minder gaan uitgeven aan games. Door die moeilijkheden ging het bestuur van Keywords Studios akkoord met een verlaagd bod van EQT, dat 100 miljoen pond minder betaalt dan het eerder had geboden.

EQT is in Nederland onder meer bekend als een van de eigenaren van breedbandbedrijf Delta Fiber. Ook stak de investeerder geld in de Nederlandse betalingsverwerker Mollie.

Aanrijding met meerdere voertuigen op A2

Foto: Rijkswaterstaat | X

UTRECHT – Op de parallelbaan van de A2 bij knooppunt Hintham zijn woensdagochtend na een ongeval richting Utrecht twee rijstroken dicht.

Meerdere voertuigen, waaronder een vrachtwagen, moeten met de berger mee, meldt Rijkswaterstaat op X.

Voor zover bekend is er niemand gewond geraakt.

Havenbedrijf Rotterdam legt Prinses Alexiaviaduct aan met behulp van bouwlaadplein

Foto-Impressie: Zwarts & Jansma Architecten

ROTTERDAM – Dinsdag 2 juli hebben Havenbedrijf Rotterdam en BAM Infra Nederland het contract ondertekend voor de aanleg van het Prinses Alexiaviaduct op de Maasvlakte 2.

De ongelijkvloerse kruising in het uiterste westen van de haven is noodzakelijk om de veiligheid in het verkeer te bevorderen en gebiedsontwikkeling rond de Prinses Alexiahaven verder te stimuleren. Er zijn een aantal maatregelen genomen om dit duurzaam te doen. Daartoe komt er voor het eerst in de haven een laadplein voor elektrische materieel dat bestemd is voor één specifieke bouwplaats.

Het Havenbedrijf heeft BAM opdracht gegeven bij de aanleg van het Prinses Alexiaviaduct een aantal duurzaamheidsmaatregelen door te voeren. Zo heeft de aannemer zich verplicht zand (ca. 150.000 m3) te gebruiken van een vlakbij gelegen locatie. Daarnaast gebruikt hij onder andere bij de uitvoering van het werk duurzaam asfalt en beton, elektrisch materieel en HVO100-brandstof in plaats van diesel. De maatregelen passen in het beleid van het Havenbedrijf om de bedrijfsvoering te verduurzamen.

De Rotterdamse haven wil in 2050 klimaatneutraal zijn en tegelijkertijd vitaal en concurrerend blijven. Het Havenbedrijf geeft daarbij het voorbeeld. Zo lopen er ook proeven met het op stroom zetten van baggerslib en gebruikt het Havenbedrijf kunststof in havenmeubilair als remmingswerk, steigers en pontons. Daarnaast bereidt het Havenbedrijf de inkoop voor van nieuwe patrouillevaartuigen die emissieloos moeten kunnen varen.

Veiligheid

Havenbedrijf besteedt heel veel aandacht aan veiligheid in het dagelijks werk. Dat geldt extra bij bouwprojecten. Zo zijn voor dit project een aantal extra veiligheidsmaatregelen voorgeschreven waar de aannemer zich aan moet houden. Zo is tijdens de bouw onder andere het gebruik van een tijdelijke weg om het bouwterrein heen voorgeschreven; moet de aannemer gebruik maken van een tijdelijk voetgangersviaduct over het spoor en moet het spoor afgezet worden met hekken.

Prinses Alexiahaven

Het masterplan Maasvlakte 2 omvat naast het in 2018 aangelegde Prinses Amaliaviaduct nog twee aan te leggen viaducten: Prinses Alexiaviaduct en het Prinses Arianeviaduct. Ze zijn vernoemd naar de nabij gelegen havens die ze moeten helpen ontsluiten.

Het nieuw te ontwikkelen gebied rondom de Prinses Alexiahaven is circa 300 ha groot en volgens het masterplan bestemd voor nieuwe ‘biobased’ en circulaire activiteiten. Daarbij is een deel van dit gebied gereserveerd voor de vestiging van een waterstofimport-terminal.

Prinses Alexiaviaduct

De komende jaren wordt het gebied rond de Prinses Alexiahaven ontwikkeld. Onlangs is er een nieuwe weginfrastructuur (Mekongweg) aan de zuidzijde van de Prinses Alexiahaven aangelegd om dit havengebied te ontsluiten. Momenteel is dit terrein nog verbonden met de Maasvlakteweg via een tijdelijke gelijkvloerse kruising over het spoor en de CER, de interne verbindingsweg tussen de diverse containerterminals. Deze situatie is vanuit veiligheid en doorstroming van het verkeer ongewenst.

Verkeersberekeningen hebben aangetoond dat het noodzakelijk is om een ongelijkvloerse kruising (Prinses Alexiaviaduct) en een gedeeltelijke verdubbeling van de Maasvlakteweg te realiseren voordat de verkeersintensiteit drastisch toeneemt. Naar verwachting wordt het viaduct eind 2026 in gebruik genomen.

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...