Clicky

maandag 18 november 2024 - 15:50 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 266

Meer mensen ervaren overlast van drugsgebruik in hun buurt

Foto: Stock_Concept | Adobe Stock

DEN HAAG – In 2023 zeiden 490 duizend inwoners van Nederland veel overlast te hebben van drugsgebruik in hun woonbuurt. Dat is 3,3 procent van de totale bevolking van 15 jaar en ouder. In 2021 ervoeren minder mensen veel overlast, namelijk 440 duizend.

De overlast van drugshandel is met 3,5 procent niet veranderd tussen 2021 en 2023. Vooral inwoners van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en inwoners van grote (grens)gemeenten in het zuiden en oosten van Nederland hebben relatief vaak overlast van drugsgebruik en/of -handel. Dat blijkt uit de Veiligheidsmonitor van het CBS.

Inwoners van zeer sterk stedelijke gemeenten ervaren het vaakst veel overlast van drugsgebruik en drugshandel in hun woonbuurt. In deze gebieden is de ervaren overlast van drugsgebruik toegenomen tussen 2021 en 2023. In minder verstedelijkte gemeenten is de overlast van drugsgebruik en drugshandel niet veranderd.

Relatief veel overlast in grote gemeenten in Noord-Brabant, Limburg en Zuid-Holland

In de 55 grote gemeenten (meer dan 70 duizend inwoners) zegt gemiddeld 5 procent van de inwoners veel overlast te ervaren van drugsgebruik in hun buurt. Een vergelijkbaar deel ervaart veel overlast van drugshandel. In Roosendaal ervaart 10 procent veel overlast van drugsgebruik en 12 procent van drugshandel. Ook in andere gemeenten in Noord-Brabant, zoals Helmond en Tilburg, is er relatief veel overlast van drugs. Dit geldt ook voor de Limburgse gemeenten Venlo, Heerlen en Sittard-Geleen en de Zuid-Hollandse gemeenten Rotterdam, Vlaardingen en Schiedam.

In Amsterdam en Den Haag is de overlast van drugsgebruik groter dan die van drugshandel. De overlast van drugsgebruik en drugshandel is in de overige grote gemeenten vrijwel hetzelfde, rekening houdend met de betrouwbaarheidsmarges van dit onderzoek.

De ervaren overlast van drugsgebruik en drugshandel is in de meeste gemeenten met meer dan 70 duizend inwoners niet veranderd tussen 2021 en 2023. Alleen in Hengelo en Den Haag is het percentage dat veel overlast ervaart van drugsgebruik toegenomen.

Ook meer drugsgebruik gezien in Hengelo en Den Haag

Dat inwoners van Hengelo en Den Haag in 2023 meer overlast ervoeren van drugsgebruik dan in 2021, strookt met het feit dat dit meer werd waargenomen in de buurt. In 2021 zei 11 procent van de inwoners van Hengelo dat drugsgebruik in de buurt weleens voorkwam, in 2023 was dat met 22 procent het dubbele. In Den Haag steeg het deel van de inwoners dat drugsgebruik zag van 31 naar 33 procent.

Ook in Lelystad wordt drugsgebruik vaker gezien, maar dit ging niet samen met meer overlast. In de andere grote gemeenten was, rekening houdend met de betrouwbaarheidsmarges, geen sprake van een duidelijke toe- of afname.

Meerdere gewonden bij steekincident in Groningen

GRONINGEN – Bij een steekincident in de stad Groningen zijn donderdagochtend vier gewonden gevallen, meldt de politie.

Drie mensen zijn naar het ziekenhuis gebracht, onder wie een iemand met zware verwondingen. Een vierde persoon werd ter plaatse behandeld aan zijn verwondingen.

Wat er zich precies heeft afgespeeld is nog niet bekend. Een 36-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats is aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij het incident. Hij is een van de gewonden die naar het ziekenhuis werd gebracht.

Het steekincident was in of bij een coffeeshop aan het Damsterdiep, net buiten het centrum van Groningen. Naar de aanleiding van het incident doet de politie nog onderzoek.

TenneT verwacht steeds hogere transporttarieven door investeringen

ARNHEM – Huishoudens en bedrijven zijn de komende tien jaar naar verwachting steeds meer geld kwijt aan de levering van hun stroom. Netbeheerder TenneT meldt in een prognose dat de transporttarieven tot 2035 jaarlijks met zo’n 5 procent stijgen, na eerst nog een lichte daling in 2025 en 2026.

TenneT zei eerder dat onder meer door de gedaalde elektriciteitsprijs de transportkosten eerst nog iets omlaag gaan. Voor een gemiddeld huishouden gaat dit volgend jaar om een daling van 124 euro per jaar naar 119 euro, voor een klein mkb-bedrijf van 776 naar 742 euro.

Maar vooral door de grote investeringen in het elektriciteitsnet gaat het zogenoemde TenneT-deel van de energierekening vanaf 2027 naar verwachting constant omhoog. Het hoogspanningstarief stijgt met 4,7 procent en het tarief voor extra hoogspanning met 4,3 procent, rekening houdend met inflatie. Voor huishoudens zal dit ieder jaar om enkele euro’s extra gaan.

Onderzoek

TenneT zegt ondertussen druk bezig te zijn om te kijken hoe de kostenstijgingen kunnen worden beperkt. De netbeheerder werkt mee aan een onderzoek vanuit meerdere ministeries en planbureaus naar de verdeling van de kosten. Daar hoort deze prognose ook bij.

“Vanuit het principe ‘de gebruiker betaalt” zoeken wij naar manieren om de betaalbaarheid te waarborgen”, zegt TenneT-topvrouw Manon van Beek bij de prognose. “Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat degenen die voordeel hebben bij het net op zee daar ook aan meebetalen. Denk daarbij aan Europese subsidiëring, bekostiging via de markt of mogelijkheden om de kosten als onderdeel van de elektriciteitsprijs in rekening te brengen.”

In de prognose is veel overigens afhankelijk van de verwachting dat mensen steeds meer stroom gaan gebruiken door de energietransitie. “Mocht dit achterblijven, dan zijn er minder netgebruikers om de totale kosten over te verdelen. In dat geval zouden de transporttarieven fors hoger kunnen uitvallen”, waarschuwt TenneT.

Lufthansa overweegt belang in ITA te vergroten tot 90 procent

ROME  – Luchtvaartconcern Lufthansa overweegt zijn belang in de Italiaanse luchtvaartmaatschappij ITA Airways vanaf begin volgend jaar te vergroten tot 90 procent. Dat zei topman Carsten Spohr van Lufthansa in een interview dat donderdag is gepubliceerd in de Italiaanse krant Corriere della Sera. De uitspraak van Spohr volgde een dag na de goedkeuring van de Europese Commissie voor het nemen van een belang van 41 procent in ITA door Lufthansa.

Lufthansa had daarover vorig jaar al afspraken gemaakt met de Italiaanse overheid. Destijds had het luchtvaartconcern al aangegeven “op een later tijdstip” de volledige zeggenschap over ITA te willen verkrijgen. Aan Corriere della Sera vertelde Spohr dat hij “de steun” van de Italiaanse regering wel wil behouden gedurende de eerste twee jaar dat Lufthansa betrokken is bij ITA. “Daarna zullen we samen bespreken wat we gaan doen”, zei hij daarbij.

De Italiaanse minister van Economie en Financiën Giancarlo Giorgetti heeft woensdag aangegeven dat de regering toezicht wil blijven houden op ITA, om zo de nationale belangen te kunnen beschermen.

Lufthansa sloot een akkoord met ITA en de Italiaanse regering om 325 miljoen euro te investeren in de financieel geplaagde opvolger van Alitalia. Eerder waren er zorgen bij de Europese Commissie, die niet direct toestemming wilde geven voor de deal. Die zorgen gingen over de beperkte keuzemogelijkheden die reizigers op bepaalde routes zouden overhouden. Lufthansa en de Italiaanse regering, de andere aandeelhouder van ITA, hebben enkele toezeggingen gedaan om die zorgen weg te nemen.

ITA’s voorloper Alitalia ging failliet en werd in 2020 overgenomen door de Italiaanse staat. Na een forse reorganisatie bij de luchtvaartmaatschappij ging Rome op zoek naar overnamekandidaten voor ITA. Lufthansa bestaat naast de gelijknamige maatschappij uit dochtermerken Eurowings, Austrian Airlines, Swiss uit Zwitserland en het Belgische Brussels Airlines.

Europese ondernemers willen snelle actie tegen hoge energieprijs

Elektriciteit

AMSTERDAM – Europese ondernemersorganisaties willen dat er snel actie wordt ondernomen door de Europese Commissie tegen de hoge energieprijs. De energieprijs ligt in Europa namelijk veel hoger dan in de rest van de wereld en zal ook veel hoger blijven de komende decennia als er niks tegen wordt gedaan. Dat komt naar voren uit een studie van Compass Lexecon in opdracht van Business Europe, de Europese koepel van ondernemingsorganisaties en VNO-NCW.

Volgens dat rapport zullen de gemiddelde kosten voor stroomopwekking in de Europese Unie in 2050 wel 2 tot 3 keer hoger zijn dan in de Verenigde Staten, India en China als er geen actie wordt ondernomen. Die hoge energieprijs schaadt de concurrentiepositie van Europese bedrijven en kan zorgen voor verdere de-industrialisatie in Europa.

De ondernemersorganisaties willen dan ook dat de productiecapaciteit van duurzame energie sterk wordt vergroot, net als de investeringen in energie-infrastructuur. Daar is gecoördineerde Europese actie voor nodig.

Enorme investeringen

“De boodschap van deze studie is feitelijk heel simpel. De Europese energieprijs is en blijft als we niks doen veel hoger dan in de rest van de wereld. Het enige dat helpt, is zorgen dat we snel meer aanbod van duurzaam opgewekte stroom en waterstof krijgen. Ook moeten we vol inzetten op de infrastructuur van de toekomst en zorgen voor één gekoppelde energie- en elektriciteitsmarkt in Europa”, zegt voorzitter Ingrid Thijssen van VNO-NCW.

Volgens Thijssen zijn daar enorme investeringen van het bedrijfsleven en overheden voor nodig. “Met al onze collega’s in Europa roepen we de nieuwe commissie en de lidstaten op om snel met een maatregelenpakket te komen voor we nog afhankelijker worden van andere machtsblokken.”

Aanrijding met vrachtwagen en meerdere auto’s op N34 [+foto]

Foto: Thijs Huisman | Foto en persbureau Meter

GIETEN – Donderdagochtend rond 08:00 uur heeft er op de N34 bij Gieten een ongeval plaatsgevonden waar een vrachtwagen en meerdere personenauto’s bij betrokken waren.

Er is in ieder geval één persoon gewond geraakt. Hulpverlening is ter plaatse.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

Ruim helft medewerkers gemeente Amsterdam ervaart ongewenst gedrag

gemeente Amsterdam

AMSTERDAM – Ruim de helft van de medewerkers van de gemeente Amsterdam heeft de afgelopen twaalf maanden ongewenst gedrag ervaren in de vorm van pesten, vernedering en/of uitsluiting. Dat meldt de gemeente op basis van een onderzoek onder 6900 medewerkers uitgevoerd door het Verwey-Jonker Instituut. Ook heeft 6 procent te maken gehad met seksuele intimidatie, vooral non-binaire medewerkers hebben hier last van. Het ongewenste gedrag werd vaak geuit door een leidinggevende of door een directe collega.

63 procent van de representatieve groep medewerkers is het afgelopen jaar niet zelf slachtoffer geworden van ongewenst gedrag, maar heeft dit wel zien gebeuren bij andere collega’s. Hierbij ging het opnieuw vooral om pesten, vernedering en/of uitsluiting.

Ook komt discriminatie op de werkvloer bij de gemeente Amsterdam voor. 14 procent heeft dit de afgelopen twaalf maanden ervaren en nog eens 17 procent heeft het zien gebeuren bij collega’s, 12 procent twijfelt of hetgeen ze gezien hebben discriminatie was.

Mensen die bij de gemeente werken zijn “gemiddeld tevreden” over hoe er met hun verhalen over ongewenst gedrag wordt omgesprongen als zij dit met iemand delen binnen de organisatie. Zij richten zich vaak tot een collega, leidinggevende of vertrouwenspersoon, wijst het onderzoek uit.

Volgens de gemeente komen de resultaten van het onderzoek overeen met eerdere onderzoeken. “Discriminatie en ander ongewenst gedrag zijn aanwezig in onze organisatie. We willen het niet meer hebben over incidenten. Of over de vraag of discriminatie en ander ongewenst gedrag in de organisatie voorkomt. De onderzoeken bevestigen dat dit zo is. En ze houden ons als organisatie een spiegel voor. Het is duidelijk: we moeten het beter doen. Het college is ervan overtuigd dat we het ook beter kunnen”, zegt wethouder Hester van Buren (personeel en organisatie) hierover.

Vrachtwagen tegen boom gebotst in Gelderse Loo [+foto’s]

Foto: ASMedia

LOO – Woensdagavond 3 juli om 19.30 uur heeft een eenzijdig ongeval plaatsgevonden aan de Loostraat in Loo Gld.

Een vrachtwagenchauffeur raakte aan de rechterkant een boom en kwam daardoor in de slip terecht. De vrachtwagen klapte zo’n vijftig meter verderop tegen een andere boom.

De inzet van een opgeroepen traumateam bleek niet nodig.

De vrachtwagenchauffeur raakte gewond en is naar het ziekenhuis vervoerd voor verdere behandeling.

Waardoor de chauffeur van de weg raakte en de tegen de bomen botste is op dit moment nog niet bekend.

Vrachtwagenchauffeur die filmde hoe vrouw in sloot belandde na inhaalactie krijgt drie boetes [+video’s]

AMSTELVEEN – Eind april circuleerde op sociale media een video waarin een vrachtwagenchauffeur zich ergerde aan een fietsster die aan de verkeerde kant van de Noorddammerweg in Amstelveen fietste.

De vrachtwagenchauffeur haalt vervolgens de vrouw in en filmt dat via zijn zijspiegel. Te zien is dat de vrouw valt en in de sloot terechtkomt. De vrachtwagenchauffeur leek daar nogal lol om te hebben en rijdt vervolgens door in plaats van te stoppen en de vrouw te helpen.

De video zorgde voor nogal veel ophef op sociale media en de politie was minder blij met de video en wist de chauffeur die het filmpje maakte te traceren. Hij is als verdachte gehoord door de politie Amstelveen. Hij heeft zich schuldig gemaakt aan het verlaten van de plaats van een ongeval, artikel 7 van de Wegenverkeerswet. Hiervoor zal hij een boete krijgen.

Ook kreeg hij twee bekeuringen voor het niet dragen van een gordel en het vasthouden van een smartphone tijdens het rijden, meldt de politie.

Mark Cavendish sprint naar 35e ritzege in Tour en heeft record alleen

Mark Cavendish

SAINT-VULBAS – Wielrenner Mark Cavendish heeft in de vijfde etappe van de Tour de France zijn 35e ritoverwinning geboekt. De 39-jarige Brit van Astana was na 177 kilometer tussen Saint-Jean-de-Maurienne en Saint-Vulbas de beste in de tweede massasprint van deze Tour. Hij bleef de Belg Jasper Philipsen en de Noor Alexander Kristoff voor.

Cavendish heeft daarmee het record van de meeste etappezeges alleen in handen. De Brit deelde dat record met wielerlegende Eddy Merckx. In de Tour van 2021 had Cavendish het record van 34 ritoverwinningen van de beroemde Belg met vier ritzeges geëvenaard.

Net als in de derde etappe die leidde tot een massasprint was er bij de officiële start buiten Saint-Jean-de-Maurienne weinig animo van de renners om te demarreren. Pas na 25 kilometer probeerde de Fransman Clement Russo het. Hij kreeg even later landgenoot Matteo Vercher mee. Het tweetal kreeg ongeveer vijf minuten voorsprong, maar het peloton had die marge met nog 50 kilometer te gaan al teruggebracht naar een minuut en haalde ze 15 kilometer later terug.

Wielerploegen Astana van sprinter Cavendish en dsm-firmenich PostNL van Fabio Jakobsen namen het initiatief. De Noor Kristoff kwam nog ten val, maar kon op tijd voor de sprint terugkeren in het peloton. In de slotkilometers leidde de ploeg van Arnaud de Lie het peloton en daarna kwam ook Mathieu van der Poel zich als voorbereider van Philipsen met de sprint bemoeien.

Cavendish begon de sprint goed in het wiel van de Ier Sam Bennett en ging met veel snelheid de bocht in. Daarna plaatste hij zijn versnelling en daar konden Philipsen en Kristoff niet meer bijkomen. Fabio Jakobsen eindigde als vijfde en Marijn van den Berg finishte als tiende.

De gele trui blijft in handen van Tadej Pogacar. De Sloveen heeft 45 seconden voorsprong op de Belg Remco Evenepoel, die de witte trui heeft van het jongerenklassement.

543 kilo cocaïne aangetroffen in container met schroot

543 kilo coke in container met schroot

ROTTERDAM – De Douane heeft 543 kilo cocaïne onderschept in de Rotterdamse haven.

De verdovende middelen zaten verstopt tussen een lading schroot en hebben een straatwaarde van ruim 40 miljoen euro.

De partij cocaïne werd gevonden in een container afkomstig uit Bonaire, die op 17 juni aankwam in Rotterdam. De container had als bestemming een bedrijf uit Oud-Gastel. Dat bedrijf lijkt niets met de smokkel te maken te hebben, meldt het Openbaar Ministerie woensdag.

Het HARC-team, een samenwerkingsverband van Douane, FIOD, Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de zaak verder in onderzoek.

De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Vrachtwagen tegen boom na aanrijding met auto, automobilist overleden [+foto’s]

Foto: Luciano de Graaf | LDG Fotografie

WINTERSWIJK – Op de Misterweg in Winterswijk heeft woensdagmiddag een ernstig verkeersongeval plaatsgevonden tussen een vrachtwagen en een personenauto. Daarbij is een 65-jarige man uit Winterswijk overleden.

Een 65-jarige vrouw, eveneens uit Winterswijk, raakte gewond. Zij zaten beiden in de personenauto.

De vrachtwagenchauffeur, een 38-jarige man uit Aalten raakte ook gewond en is ter controle naar het ziekenhuis vervoerd.

Het ongeluk gebeurde rond 16.30 uur. Door nog onbekende oorzaak kwam de vrachtwagen in botsing met de personenauto. Door de klap kwam de personenauto op zijn dak terecht en de vrachtwagen kwam tegen een boom tot stilstand.

Foto: Luciano de Graaf | LDG Fotografie

De hulpdiensten kwamen massaal ter plaatse. Ook een traumahelikopter werd opgeroepen.

De brandweer heeft zeker een persoon uit de auto moeten bevrijden. De drie gewonden zijn per ambulances naar verschillende ziekenhuis vervoerd. Daar overleed later de 65-jarige man alsnog aan zijn verwondingen.

Rhenus Group verwerft 15 procent belang in C Chez Vous en wordt samen met Geopost aandeelhouder

Rhenus, de Europese marktleider in de lastmilelevering van woon- en interieurartikelen, verwierf met ingang van 28 juni 2024 15 procent van de aandelen van Geopost in de Franse logistieke dienstverlener C Chez Vous. Geopost behoudt 80 procent van de aandelen.

Met deze transactie betreedt Rhenus voor het eerst de Franse thuisbezorgingsmarkt. Dankzij deze nieuwe structuur, die door Geopost wordt gefaciliteerd, kan C Chez Vous profiteren van de expertise en bijdragen van de positie van Rhenus als Europees marktleider in de logistiek voor woon- en interieurartikelen.

De transactie werd op 28 juni 2024 op het hoofdkantoor van Geopost in Parijs ondertekend door Yves Delmas, CEO van Geopost, Dr. Stephan Peters, lid van de Raad van Bestuur van de Rhenus Group, Rubén Ruiz, CEO Overland Transport en Nils Thiesen en Pedro López, Co-Managing Directors van Rhenus. Deze transactie levert een verdere versterkte aanwezigheid van Rhenus in Europa op en biedt haar thuisbezorgingsklanten nu toegang tot 15 Europese landen.

“Het betreden van de Franse thuisbezorgingsmarkt is een logische stap om de aanwezigheid van Rhenus in Europa uit te breiden. Er bevinden zich bijna 70 miljoen potentiële afnemers in Frankrijk. Als onderdeel van C Chez Vous willen we hierop inspelen. Daarnaast streven we ernaar om een gestandaardiseerd Europees thuisbezorgingsproduct te ontwikkelen. Dankzij een duidelijke productdefinitie, gestandaardiseerde tussenstations en beschikbaarheid kunnen we ons toenemende aantal Europese klanten nog beter bedienen”, aldus Dr. Stephan Peters, lid van de Raad van Bestuur van de Rhenus Group.

“We kijken er naar uit om met Rhenus samen te werken, hen toegang te geven tot de Franse thuisbezorgingsmarkt en hen expertise te bieden in deze zeer specifieke markt voor zware en volumineuze goederen. We hopen dat we onze sterke punten en onderlinge relaties verder kunnen uitbouwen”, aldus Yves Delmas, CEO van Geopost.

“C Chez Vous is net als Rhenus gespecialiseerd in het leveren van zware en volumineuze goederen. We hebben met Rhenus een sterke partner binnengehaald, die al duidelijk vertegenwoordigd is in Europa. Dat kan onze positionering versterken op het gebied van dienstgerichtheid, kwaliteitsinspanningen en duurzaamheid”, benadrukt Fabien Jazmati, Managing Director van C Chez Vous.

Rhenus legde 20 jaar geleden al de basis voor het bedrijfsonderdeel Thuisbezorgingen. Nu biedt de wereldwijde logistieke dienstverlener, die een leidende positie inneemt op het gebied van lastmile- en thuisbezorging, een volledige Europese marktdekking aan.
C Chez Vous werd in 2008 opgericht. Geopost verwierf in 2022 een meerderheidsbelang.

Met een jaarlijkse leveringsomvang van 1,4 miljoen, 400 afhaalpunten en zes landen waar goederen worden afgeleverd, is C Chez Vous een van de toonaangevende Franse logistieke dienstverleners. Het bedrijf is gespecialiseerd in de levering van goederen van meer dan 30 kilogram op de plaats van gebruik. Het bedrijf werkt voortaan onder het merk C Chez Vous, aangedreven door Geopost & Rhenus.

Dodental noodweer Zwitserland verder gestegen

noodweer Zwitserland

BERN – Het dodental door het noodweer in Zwitserland van afgelopen weekend is gestegen naar zes.

De politie meldt dat nog een overleden slachtoffer is aangetroffen in een rivier in het zuidelijke kanton Ticino. De hulpdiensten hebben een helikopter ingezet om het lichaam te bergen.

Zwitserland is afgelopen weekend opgeschrikt door zware regenval, met overstromingen tot gevolg. Vooral het Italiaanstalige Ticino is zwaar getroffen: daar vielen zeker vijf doden. Het ging onder meer om drie Duitse vrouwen van in de zeventig. Zij kwamen om het leven door een aardverschuiving.

Een andere Duitser is dood aangetroffen in de kelder van een hotel in het aangrenzende kanton Wallis. De politie vermoedt dat hij is overvallen door het snel stijgende water.

Nieuwe Dam2Dam Shuttle haalt tot 40.000 TEU van de weg

V.l.n.r. Babiche van de Loo (Joint Corridors Offroad Zuid Holland), Jan-Kees de Vré (Emerio), Ronald Vervoort

AMSTERDAM – TMA Logistics, Emerio en Port of Amsterdam hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend en gaan de vaste spoorverbinding voor goederenvervoer tussen Amsterdam en Rotterdam uitbreiden. De ondertekening was tijdens de Zeehavendagen Amsterdam.

De Dam2Dam Shuttle is nu officieel toegevoegd aan het landelijke netwerk van Joint Corridors Off-Road. Verladers die hun vracht van de weg willen verplaatsen naar spoor (of binnenvaart) kunnen hiervoor subsidie aanvragen.

De Dam2Dam-trein gaat zes dagen per week rijden tussen de terminal van TMA Logistics in Westpoort Amsterdam en terminals op Maasvlakte II in Rotterdam. Nu rijden de shuttles met elk een capaciteit van rond de 100 TEU per rit. Dat gebeurt 8 keer per week tussen Amsterdam en Rotterdam, op vaste tijdstippen. TMA Logistics lanceerde de treinverbinding in januari. Verlader Emerio uit Haarlem maakt inmiddels al gebruik van de shuttle.

Nu naast de binnenvaartverbinding ook de trein rijdt in de Noord West Central Corridor, biedt de logistiek dienstverlener een trimodale verbinding: “Betrouwbaar, snel en duurzaam met fixed windows. En verladers en vervoerders kunnen ook nog steeds kiezen voor de binnenvaart. Laat uw vracht bij ons achter, wij zorgen dat die op een duurzame wijze en op tijd aankomt”, aldus Victoria Oppenheim van TMA Logistics.

De samenwerkingsovereenkomst voor de Dam2Dam Shuttle is op 27 juni 2024 op het Java-eiland in Amsterdam ondertekend. Daarmee werd de treinverbinding officieel onderdeel van het landelijk netwerk van joint corridors. Concreet betekent dit dat alle vervoerders en verladers er gebruik van kunnen maken en voor het realiseren van hun modal shift subsidie kunnen aanvragen.

Specialisten van het Joint Corridor Off-Road programma in Noord-Holland en Zuid-Holland ondersteunen hen bij het aanvragen van de subsidie en het realiseren van de modal shift.

De adviseurs zijn respectievelijk Miranda Volker van Noord West Connect (NWC) en regionaal programmamanager Babiche van de Loo van Joint Corridor Off-Road Zuid-Holland.

Miranda Volker: “We willen zo snel mogelijk veel ondernemers aansluiten zodat het intermodale netwerk robuuster, betrouwbaarder en nog kostenefficiënter wordt. Transporteurs staan zo nooit meer in de file, het is in veel gevallen goedkoper en het is duurzaam.”

Vierdejaars studenten van Hogeschool Rotterdam onderzoeken komend studiejaar daarnaast hoe ze meer volume voor de shuttle kunnen realiseren.

Ook medeondertekenaar Port of Amsterdam brengt de shuttle binnen haar netwerk onder de aandacht. Maurice Delattre van Port of Amsterdam: “We verhogen met deze treinverbinding de snelheid en frequentie van de dienstverlening op het bestaande multimodale netwerk tussen Amsterdam en Rotterdam. Dit initiatief draagt bij aan de verduurzaming van het transport tussen onze havens.”

De Dam2Dam Shuttle wordt ondersteund door Topsector Logistiek, Joint Corridors Off-Road, Joint Corridors Zuid-Holland, Noord West Connect (Amsterdam Logistics), Port of Amsterdam, Port of Rotterdam, TMA Logistics en Emerio.

LAATSTE NIEUWS

Boeren voeren actie in Frankrijk, kan wel eens weken aanhouden

Franse boeren kondigden vorige week acties aan. Volgens de laatste informatie wordt er door Franse boeren nu al gemanifesteerd in de departementen Gard (30), Haute-Loire...