LYON – Als belangrijke speler in de decarbonisatie van het transport voert Renault Trucks zijn initiatieven op door zijn interne logistieke stromen te elektrificeren. De eerste fase van dit project betreft de elektrificatie van het vrachtvervoer tussen de fabrieken in Lyon en Bourg-en-Bresse.
Voor de circa 450.000 km die jaarlijks tussen de twee productievestigingen worden afgelegd, gaan Dupessey & Co en Transports Chazot gebruikmaken van vijf elektrische Renault Trucks E-Tech T van 44 ton.
“Hier bij Renault Trucks brengen we oplossingen die we onze klanten bieden zelf in de praktijk”. Kort gezegd is dit hoe Renault Trucks zijn logistiek sinds enkele dagen heeft geëlektrificeerd.
Het gebruik van de elektrische trucks van 44 ton betekent een echte stap voorwaarts voor de interregionale e-distributie over middellange afstanden. Voor de bevoorrading van zijn fabriek in Bourg-en-Bresse maakt de Franse fabrikant voortaan gebruik van Renault Trucks E-Tech T in de 4×2 trekkeruitvoering.
Deze taak zal de komende zes jaar worden uitgevoerd door twee logistieke partnerbedrijven: Dupessey&Co en Transports Chazot.
Vijf elektrische trucks, elk geladen met 22 ton aan materiaal, zullen twee retourritten per dag maken (360 km) om de assen, die in de fabriek in Lyon worden geproduceerd, af te leveren in de fabriek in Bourg-en-Bresse, waar de zware trucks worden geassembleerd.
Afhankelijk van de goederenstroom kan het aantal leveringen worden verhoogd tot maximaal zeven trucks op één dag. Tussentijds moeten de trucks één keer per dag 45-50 minuten worden opgeladen bij de vestiging in Lyon, waar speciaal voor dit doel een laadstation is geïnstalleerd. Verder worden de voertuigen elke avond opgeladen bij de depots van beide transporteurs.
De e-voertuigen, die jaarlijks zo’n 450.000 kilometer afleggen, kunnen door deze elektrificatie van de logistiek elk jaar ca. 375 ton CO2 uitsparen.
De fabrikant wil een voorbeeld zijn voor de industrie en zijn klanten door zijn koolstofarme mobiliteitsoplossingen in de eigen bedrijfsvoering op te nemen.
Voordat de logistieke stromen tussen Lyon en Bourg-en-Bresse werden geëlektrificeerd, moest de haalbaarheid van het project worden bestudeerd. Hiervoor gebruikten de teams van Renault Trucks dezelfde software als hun klanten: de Range Simulator. Deze berekent waar, wanneer en hoelang de accu’s moeten worden geladen, op basis van vier belangrijke parameters: het gebruik van de truck, de lading en uitrusting, de buitentemperatuur en de topografie.
Aan de hand van deze diagnose kan de beste locatie voor de laadfaciliteiten worden bepaald, zodat optimaal gebruik ervan is gegarandeerd. Dit heeft geleid tot de installatie van twee terminals van 360 KW (elk met 2 laadpunten) op de vestiging in Saint-Priest voor het tussentijds laden van de trucks.
“We hebben lang en hard gewerkt om deze eerste logistieke route te elektrificeren en gekozen voor het transport van assen tussen Lyon en Bourg-en-Bresse, omdat deze goederenstroom kenmerkend is voor de zeer strak omlijnde bedrijfsvoering van Renault Trucks, vooral wat betreft productie en precisie. Met dit project tonen we eens te meer onze expertise aan in het decarboniseren van de mobiliteit”, aldus Bruno Blin, president van Renault Trucks. “Hier bij Renault Trucks dragen dit soort projecten bij aan de opbouw van een nieuw transportmodel. Ons doel voor 2030 is om onze logistiek grootschalig te elektrificeren en voor alle goederenstromen tussen onze productielocaties elektrische voertuigen te gebruiken.”
Renault Trucks werkt momenteel aan de elektrificatie van een tiental andere logistieke stromen, die in de komende maanden en jaren in gebruik worden genomen. Een postkoets-systeem, waarbij afzonderlijke voertuigen elkaar aflossen, zal hierbij een belangrijke rol spelen, omdat elektrische trucks dan over steeds langere afstanden kunnen worden ingezet.