DEN HAAG – De invoering van uitstootvrije zones voor bedrijfswagens moet worden uitgesteld, vindt de Tweede Kamer. PVV, BBB, CDA, SGP, Denk, FVD en JA21 steunden een motie van de VVD om landelijke uitzonderingen tot 2029 in te bouwen in de zogeheten zero-emissiezones. Veertien gemeenten willen die zones op 1 januari invoeren, ondanks de weerstand uit Den Haag.
Het lijkt onwaarschijnlijk dat het nog gaat lukken om de invoering naar achteren te schuiven. Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) zei vorige week in een debat dat alle middelen die hij heeft pas na 1 januari effect zouden hebben. Toch wilde hij nog niets uitsluiten, ook omdat de coalitie in het hoofdlijnenakkoord heeft afgesproken om naar uitstel te kijken. Eventuele uitzonderingen komen er dus mogelijk pas na de invoering begin volgend jaar.
In de motie staat dat de uitzondering moet gelden voor “ondernemers”, maar de uitstootvrije zones zijn alleen van toepassing op ondernemers. Mensen die bestelbussen of vrachtwagens hebben zonder dat ze die voor een bedrijf gebruiken, kunnen uitzonderingen krijgen. Voor ondernemers worden de regels in de veertien binnensteden stapsgewijs strenger, tot in 2030 alleen nog bedrijfswagens welkom zijn die geen broeikasgassen uitstoten.
Coalitiepartij NSC stemde tegen. Olger van Dijk (NSC) voelt wel voor uitzonderingen voor marktkooplui en kleine zelfstandige ondernemers, maar wil gemeenten niet “in de weg zitten” bij de invoering volgend jaar. Het VVD-voorstel is volgens Van Dijk “te algemeen en creëert onduidelijkheid over generiek uitstel”.
Die kritiek vindt VVD-Kamerlid Hester Veltman “te gemakkelijk”, zegt ze tegen ANP. Ze doelt in haar motie op ondernemers die onder de nieuwe regels ten onder zouden gaan. “Die niet in staat zijn om dat elektrische busje te kopen, die geen hub kunnen regelen om vanaf daar met een bakfiets heen en weer te rijden. Dat soort ondernemers.” Ondernemers die het geld niet hebben om aan de regels te voldoen, kunnen een ontheffing krijgen, maar Veltman vreest dat dat zal leiden tot een “ontheffingencircus”, zei ze eerder in het debat.
Veltman wil niet ingaan op de mogelijkheden als het niet lukt om voor 1 januari de regels aan te passen. “Dit is echt uitwerking. Ik zeg zo snel mogelijk.” Ze verwacht dat staatssecretaris Jansen voor het eind van de maand met een plan komt.
Maandag pleitten verschillende organisaties, waaronder Transport en Logistiek Nederland, Evofenedex, Rai Vereniging, BOVAG, Natuur & Milieu, Techniek Nederland en Koninklijke OnderhoudNL, juist voor het vasthouden aan de invoerdatum van de zero-emissiezones per 1 januari 2025.