Clicky

maandag 30 september 2024 - 09:28 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 26

TLN: Kabinet mist 1,4 miljard in begroting voor infrastructuur

ZOETERMEER – Er is elk jaar 1,4 miljard euro meer nodig voor het op peil houden van onze infrastructuur dan nu door het kabinet is begroot. Dat extra geld voor beheer, onderhoud, renovatie en vervanging is dringend nodig, merkt Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van TLN bezorgd op. “Als sector vragen wij om een plan om het achterstallig onderhoud in te lopen.”

Uit de plannen die tijdens Prinsjesdag bekend werden gemaakt, blijkt dat de komende regeerperiode jaarlijks 500 miljoen euro wordt uitgetrokken voor de aanleg van infrastructuur voor het ontsluiten van nieuwe woningbouwlocaties. “Het is daarnaast heel belangrijk om de bestaande bruggen, viaducten en wegen in goede staat te houden”, stelt Post.

TLN vreest dat er, als het rijk de aanpak en de financiën niet op orde krijgt, alleen maar meer achterstallig onderhoud ontstaat, waardoor er steeds vaker infrastructuurknooppunten plotseling zullen uitvallen.

“Dan is de economische schade niet te overzien. De kosten van het uitvoeren van spoedreparaties en de financiële schade door verkeersinfarcten zijn uiteindelijk vele malen groter dan wat er nu nodig is voor onderhoud.”

Eerder dit jaar heeft de Algemene Rekenkamer berekend dat Rijkswaterstaat en ProRail tot en met 2037, 25 miljard euro extra nodig hebben om het hoofdwegennet en de spoorwegen in goede staat te houden. Dat is omgerekend ongeveer 1,7 miljard euro per jaar. Het kabinet stelt in de nieuwe begroting wel meer geld ter beschikking voor onderhoud en vernieuwing. Maar dat is nog steeds 1,4 miljard euro minder dan er volgens de Rekenkamer eigenlijk nodig is.

Einde levensduur

Post wijst erop dat Nederland de komende tientallen jaren voor de grootste onderhoudsopgave ooit staat om de infrastructuur te vernieuwen. Veel wegen, bruggen, viaducten en andere bouwwerken zijn namelijk aangelegd in de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw. Deze zijn nu allemaal zo ongeveer tegelijkertijd aan het einde van hun levensduur.

Bovendien worden wegen en bruggen steeds zwaarder belast door de elektrificatie van het wagenpark waardoor er sneller slijtage optreedt. Zware regenval en droge zomers tasten het wegdek verder aan waardoor spoedreparaties vaker nodig zijn.

“Het moet een keer afgelopen zijn met al die spoedreparaties. Die zorgen voor een gigantische overlast”, waarschuwt Post. “Dat hebben we afgelopen jaren al veel te vaak gemerkt, zoals bijvoorbeeld bij de Haringvlietbrug (A29), de Wijkertunnel (A9), de Prinses Margriettunnel en het viaduct in de A7 bij Purmerend dat plotseling dicht moest. En dat is nog maar het topje van de ijsberg.”

Bij zulke calamiteiten gelden er vaak als eerste beperkingen voor het vrachtverkeer. Zo ging de brug bij Purmerend dicht voor vrachtverkeer. TLN ziet dat zulke beperkingen door geldgebrek voor het normale, reguliere onderhoud vaak veel te lang duren.

Uitstelgedrag

Naast TLN luidden ook gemeenten, ProRail en Rijkswaterstaat de afgelopen tijd al de noodklok over financiële tekorten op beheer en onderhoud. De hoeveelheid geld die beschikbaar is, is beperkt en zorgt volgens deze partijen voor uitstelgedrag. Precies daarom roept TLN het kabinet nu op om samen met andere infra-beheerders de tekorten in te lopen door het beheer en onderhoud planmatig en programmatisch aan te pakken.

OM denkt dat er niet meer slachtoffers zedenzaak Barendrecht zijn

Openbaar Ministerie

BARENDRECHT – Het Openbaar Ministerie denkt dat er niet meer slachtoffers zijn van de 45-jarige man uit Barendrecht, die wordt verdacht van het misbruiken van negentien meisjes. “Er kunnen zich natuurlijk altijd nog meer slachtoffers melden, maar op basis van zijn verklaring denken wij dat dit het is”, zegt een woordvoerder van het OM.

Op dit moment lopen er gesprekken met de ouders van de meisjes, die volgens het OM tussen de 9 en 12 jaar oud zijn. Zij krijgen de mogelijkheid om aangifte tegen de man te doen, waarna het onderzoek kan worden vervolgd, legt de woordvoerder uit. De man heeft zelf verklaard over de ontucht met de negentien kinderen. Hij zit vast en hoort volgende week of hij langer moet blijven zitten. Het OM gaat ervan uit dat dat het geval zal zijn.

De man had zichzelf gemeld bij de politie, nadat er namens een van de slachtoffers aangifte tegen hem was gedaan. Tussen die aangifte en de komst van de man naar het politiebureau zat volgens het OM “korte tijd”. Hoe kort wil de woordvoerder niet zeggen, maar de man heeft zich volgens hem snel na de aangifte gemeld, “en anders hadden we hem wel aangehouden”. Het huis van de man is doorzocht en ook is op een camping in Hoeven in Brabant waar hij geregeld verbleef een caravan in beslag genomen.

Waar de slachtoffers vandaan komen, wil het OM in verband met privacy niet zeggen.

Piepermerk zegt dat ontplofte apparaten in Hongarije zijn gemaakt

TAIPEI – Het Taiwanese bedrijf Gold Apollo stelt dat de in Libanon ontplofte piepers gemaakt werden door een licentiehouder in Boedapest. Het gaat volgens de baas van de onderneming, Hsu Ching-kuang, om BAC Consulting. Maar de baas bij BAC, Cristiana Bársony-Arcidiacono, heeft tegen NBC gezegd dat dit niet klopt omdat haar onderneming helemaal geen ‘pagers’ maakt. Er is wel samenwerking met Apollo Gold, maar daarbij treedt BAC volgens haar enkel op als tussenpersoon of handelsagent.

Ching-kuang zei eerder dat het Hongaarse bedrijf producten van Gold Apollo produceert en verhandelt. Zo zou het piepers van het type AR-924 produceren waarvan er dinsdag in Libanon en Syrië honderden, of zelfs duizenden ontploften. De Hongaarse partner zou ook het recht hebben verworven het logo van apparaten van Gold Apollo te gebruiken.

Het was een aanslag op duizenden leden van Hezbollah die de apparaten gebruikten, vooral in Libanon.

Er zijn twaalf doden en 2800 gewonden gevallen. Volgens Amerikaanse media was het een actie van onder meer de Israëlische geheime dienst. Het medium Axios bericht op basis van Israëlische bronnen dat de Israëli’s besloten de piepers te laten ontploffen toen er recent aanwijzingen waren dat leden van Hezbollah begonnen te vermoeden dat er iets mis was met de apparaatjes.

Gold Apollo is naar eigen zeggen diep in verlegenheid gebracht door de affaire. Het bedrijf overweegt stappen te nemen tegen de licentiehouder. De Taiwanese autoriteiten zijn een onderzoek begonnen naar de export van de piepers en naar de vraag of er pagers zijn gemaakt of zijn aangepast door een andere producent die het logo van Gold Apollo heeft gebruikt.

Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029

Hermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de busvervoerder en de provincie Noord-Brabant het deze week eens geworden. De provincie maakt gebruikt van de verlengingsoptie die in de lopende concessie van Hermes is opgenomen.

De verlenging van het contract volgt uit de landelijke aanbestedingskalender die door corona op z’n kop is gezet. Tijdens de pandemie zijn elders in het land verschillende aanbestedingen voor concessies in het openbaar vervoer mislukt, afgebroken of uitgesteld.

Het opstellen en beoordelen van zo’n langjarige concessie kost enorm veel geld en menskracht, zowel bij de vervoerders al bij overheden. Daarom leidt het inhalen van die aanbestedingen tot op de dag van vandaag tot een overvolle aanbestedingskalender.

Zowel vervoerders, overheden als reizigers zijn uiteindelijk gebaat bij een goede spreiding. Dat leidt immers tot betere biedingen en daarmee tot een betere dienstregeling. Om dezelfde reden werden eerder de concessies in West-Brabant en Oost-Brabant ook al verlengd. Met de verlenging van de concessie van Hermes tot 14 juli 2029 geldt dat nu voor alle drie de busconcessies in de provincie Noord-Brabant.

Nieuwe afspraken

In de verlenging hebben de provincie en Hermes een aantal nieuwe afspraken gemaakt. Zo eist de provincie dat de dienstregeling gedurende de concessieperiode wordt opgeschaald, rekening houdend met de verwachte groei van het personeel in de komende jaren. Ook zijn er vanwege de netcongestie andere afspraken gemaakt over het verder verduurzamen van de busvloot. De CO2-reductie die Hermes heeft beloofd te bereiken, mag ook met de inzet van HVO (diesel uit restafval).

“Hermes is blij met de verlenging van haar concessie in Zuidoost-Brabant. Dit biedt ons de gelegenheid om tot medio 2029 een goede dienstverlening te leveren. Wij gaan er komende jaren meer zijn voor onze reizigers door het uitbreiden van ons dienstregeling. Ook zullen we zoveel mogelijk bijdragen aan de klimaatambities van de provincie”, aldus Hermes-regiodirecteur Martijn Mentink.

Goed voorbereiden

De provincie Noord-Brabant geeft er de voorkeur aan om de nieuwe concessie te laten starten in de zomer. Vanwege gunstigere weersomstandigheden en minder drukte door de schoolvakanties leidt dit doorgaans tot minder opstartproblemen dan een concessiewissel in december.

“Door deze verlenging hebben we meer tijd om de nieuwe concessie goed voor te bereiden en in te spelen op de vele ontwikkelingen in het openbaar vervoer”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit).

“We hebben bovendien afgesproken dat Hermes de belangrijke remise aan de Dorgelolaan in Eindhoven beschikbaar zal stellen aan een opvolgende concessiehouder. Daarmee is de beschikbaarheid van deze strategische remise, inclusief de beschikbare stroom om elektrische bussen te laden, voor vele jaren gegarandeerd.”

Ook Lufthansa en British Airways schorten vluchten naar Israël op

FRANKFURT/LONDEN – De Duitse vliegmaatschappij Lufthansa en de Britse vliegmaatschappij British Airways vliegen voorlopig niet meer naar Israël. Aanleiding voor het besluit is de veiligheidssituatie in het Midden-Oosten, melden de bedrijven in afzonderlijke verklaringen.

Dinsdag zijn in Libanon bijna 2800 mensen gewond geraakt en negen mensen omgekomen door de ontploffingen van piepers, vermoedelijk het gevolg van een Israëlische operatie. De Libanese groep Hezbollah heeft aangekondigd de aanval te vergelden.

Dinsdag annuleerde Air France al zijn vluchten naar Tel Aviv (Israël) en Beiroet (Libanon) tot en met in ieder geval donderdag. De Nederlandse tak van Transavia vliegt gedurende het hele zomerseizoen niet meer naar Libanon. KLM besloot eerder alle vluchten van en naar Tel Aviv op te schorten tot 26 oktober.

Kabinet vraagt Brussel officieel om uitzondering voor asielbeleid

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber heeft de Europese Commissie naar eigen zeggen officieel gevraagd om een uitzondering op de gebruikelijke asielregels. Ze heeft de commissie laten weten dat Nederland een “migratie opt-out” wil, schrijft ze op X. “We moeten weer gaan over ons eigen asielbeleid!”

Het kabinet had al aangekondigd zo snel mogelijk om de uitzonderingspositie te zullen vragen. Om een opt-out voor Nederland te regelen moet het Europees verdrag worden gewijzigd, en dat geldt als heel moeilijk en tijdrovend. De regering of het parlement van één van de 27 EU-lidstaten kan dat al dwarsbomen.

De Nederlandse regering zal om de opt-out verzoeken “wanneer het EU-verdrag wordt gewijzigd”, schrijft Faber aan de Europese Commissie. Het kabinet vindt “het drastisch terugbrengen van immigratie” nodig “om onze grondwettelijke taken te kunnen volbrengen – voorzien in volkshuisvesting, gezondheidszorg en onderwijs”.

EU-landen bedongen in het verleden soms opt-outs als de unie regels wilde stellen voor een nieuw terrein, maar het migratiebeleid is al grotendeels Europees. Voorvechters van een opt-out wijzen erop dat het Europees verdrag de komende jaren toch een keer zal moeten wijzigen, bijvoorbeeld bij de toetreding van nieuwe EU-landen. Sceptici werpen dan weer tegen dat lidstaten waar veel asielzoekers aankomen weinig genegen zullen zijn om een daarmee minder belast land als Nederland een uitzonderingspositie te gunnen. Bovendien kan Nederland andere EU-landen ook niet meer aanspreken op de afspraken waar het wel prijs op stelt, zoals de regel dat de EU-lidstaat van aankomst een asielzoeker opvangt. Veel migranten reizen na aankomst in bijvoorbeeld Zuid-Europa door naar landen in het noorden en westen van Europa.

Zolang Nederland geen opt-out heeft, kan de EU er volgens Faber op rekenen dat het kabinet zich inspant voor de nieuwe migratieregels die de unie gaat invoeren. Dat ‘migratiepact’ beschouwt Faber als “essentieel”, verzekert ze. “We zullen de invoering van het pact daarom voorrang blijven geven.”

De laatste grote verdragswijziging dateert van 2007. Sindsdien zijn zo nu en dan wel kleinere en minder controversiële veranderingen doorgevoerd.

Tupperware vraagt faillissement aan na ingestorte verkoop

Foto: Adobe Stock

ORLANDO – Het bedrijf Tupperware Brands, bekend van zijn plastic vershoudbakjes en kookaccessoires, heeft faillissement aangevraagd. Het concern, dat ooit furore maakte met de beroemde Tupperware-party’s, kampte al jarenlang met teruglopende verkoopcijfers en toenemende concurrentie, en wist uiteindelijk het tij niet te keren. Het beursgenoteerde bedrijf gaf in 2022 al aan te twijfelen over het voortbestaan van de onderneming door de hoge schulden van de onderneming.

Tijdens de coronapandemie kende Tupperware nog een opleving, doordat mensen vaker thuis kookten en de vraag naar keukenartikelen toenam. Het bedrijf wist de traditionele huisfeestjes succesvol te vervangen door online bijeenkomsten. Maar na de pandemie zakte de verkoop fors in.

Het concern zal de rechtbank in de Verenigde Staten om goedkeuring vragen om een verkoopproces van het bedrijf in gang te zetten en om door te blijven gaan met de activiteiten tijdens de faillissementsprocedure, staat in een verklaring van Tupperware. In Nederland staakte het bedrijf zijn activiteiten al in 2021.

“De financiële positie van het bedrijf is de afgelopen jaren ernstig beïnvloed door de uitdagende macro-economische omstandigheden”, zegt Laurie Goldman, topvrouw bij Tupperware. Volgens haar zijn “alle strategische opties” voor het bedrijf onderzocht.

In juni van dit jaar kondigde het bedrijf al aan zijn enige fabriek in de VS te sluiten en bijna 150 medewerkers te ontslaan. De faillissementsaanvraag, een zogeheten Chapter 11-procedure, volgt op maandenlange onderhandelingen tussen Tupperware en zijn kredietverstrekkers over meer dan 700 miljoen dollar aan leningen. Hoewel de schuldeisers akkoord gingen met een tijdelijke schuldvermindering, bleef de bedrijfsvoering verslechteren.

Tupperware-oprichter Earl Tupper introduceerde in 1946 zijn plastic producten aan het publiek en patenteerde kort daarna de flexibele luchtdichte sluiting. Het merk vond later zijn weg naar talloze huishoudens, vooral dankzij de populaire verkoopfeestjes die werden gehouden in de huiskamers van gezinnen. Een consulent van Tupperware gaf de verkoopdemonstratie. De gastvrouw of -heer nodigde vrienden en buren uit om de producten, zoals de kleurrijke, luchtdichte plastic bakjes, thuis te komen bekijken. Het keukengerei-bedrijf domineerde decennialang de markt voor voedselopbergbakjes.

Grote brand in drie loodsen in Bruinehaar [+foto’s]

BRUINEHAAR – Aan de Gravenlandweg in Bruinehaar, Overijssel, stonden in de nacht van dinsdag op woensdag drie loodsen in brand bij een bedrijf. De brand is inmiddels onder controle. Er is een kraan aanwezig om de resten van de loodsen uit elkaar te halen. De brandweer is woensdagochtend nog bezig met het nablussen van de brand.

In de loodsen stonden aardappelkratten, meldt Brandweer Twente op X. De loodsen stonden volledig in brand en de brandweer moest opschalen naar grote brand.

Drie tankwagens met bluswater zijn aanwezig. Uit een nabijgelegen waterplas wordt bluswater gehaald, waarvoor de N343 is afgesloten. Bij de brand komen veel rook en vliegvuur vrij. Omwonenden wordt geadviseerd om ramen en deuren gesloten te houden en mechanische ventilatie uit te schakelen.

De brandweer zegt op X metingen uit te voeren in het gebied waar de rook van de brand naartoe trekt. Bij de brand is mogelijk ook asbest vrijgekomen. De brandweer brengt de mogelijke verspreiding hiervan woensdagochtend in kaart. Ook eventuele verspreiding van deeltjes van zonnepanelen wordt onderzocht.

Grote brand in loods vol stro in Kampen

brand vuur

KAMPEN – Aan de Oslokade in Kampen, Overijssel, staat een loods met stro in brand.

De brandweer kreeg omstreeks 22.30 uur dinsdagavond een eerste melding van de brand en schaalde direct op naar ‘grote brand’. Bij de brand komt veel rook vrij.

De loods staat volledig in brand en wordt door de brandweer als verloren beschouwd. De brandweer is bezig met het blussen van de brand aan de buitenkant van het pand en probeert op die manier te voorkomen dat de brand overslaat.

De brandweer wordt bijgestaan door een blusrobot en verwacht nog lange tijd bezig te zijn met blussen.

De brandweer adviseert omwonenden om bij last van de rook ramen en deuren te sluiten en ventilatie uit te zetten.

Air France schort vluchten naar Tel Aviv en Beiroet weer op

PARIJS – Air France heeft zijn vluchten naar Tel Aviv (Israël) en Beiroet (Libanon) tot en met in ieder geval donderdag geannuleerd. Dat heeft de maatschappij gedaan te midden van een nieuwe mogelijke escalatie van het conflict in het Midden-Oosten.

In Libanon zijn 2750 mensen gewond geraakt door de ontploffingen van piepers, meldde de Libanese overheid dinsdag. Volgens de Libanese minister van Informatie zit Israël achter de explosies van de communicatieapparaatjes. Hij sprak van “Israëlische agressie” bij de ontploffingen, die zeker acht mensen het leven hebben gekost.

Air France houdt de situatie in het Midden-Oosten verder in de gaten. Op basis daarvan kan de luchtvaartmaatschappij besluiten vluchten langer op te schorten. Air France had de betreffende vluchten eerder ook al opgeschort door de oplopende spanningen in het Midden-Oosten. Later werden die vluchten evenwel weer hervat.

De Nederlandse tak van Transavia vliegt gedurende het hele zomerseizoen niet meer naar Libanon. KLM besloot eerder alle vluchten van en naar Tel Aviv op te schorten tot 26 oktober.

Bedrijven in Rotterdamse haven willen niet dat kabinet doorslaat met migratie

ROTTERDAM – Bedrijven in de Rotterdamse haven roepen het kabinet op om de aanpak van de arbeidsmigratie niet te laten doorslaan. “Naast het aanboren van nieuw talent en andere maatregelen om de arbeidsmarktkrapte op te lossen blijven ook experts en technici van buiten Nederland nodig”, zegt ondernemersorganisatie voor de Rotterdamse haven en industrie Deltalinqs op Prinsjesdag.

De door het kabinet aangekondigde aanpak van arbeidsmigratie mag er volgens Deltalinqs niet toe leiden “dat we hen geen werk meer kunnen bieden in de haven, terwijl er in Nederland nauwelijks nog technici of specialisten te vinden zijn”.

“Anders schieten we onszelf echt in de voet voor zowel onze logistieke en industriële bedrijven als voor het succesvol doormaken van de energietransitie.”

De lobbyclub voor het bedrijfsleven is wel positief over de woorden van de Koning dat het uitgangspunt van beleid moet zijn ‘wat er wel kan’. Naar de mening van Deltalinqs ziet het economische en klimaathoofdstuk van het regeerprogramma er op hoofdlijnen goed uit.

Maar volgens de organisatie is er “op tal van punten” wel actie nodig om vertraging van de energietransitie en achteruitgang van de concurrentiekracht te voorkomen.

Libanese minister spreekt van ‘Israëlische agressie’ na explosies

BEIROET – De Libanese minister van Informatie heeft Israël beschuldigd achter de explosies van piepers in het hele land te zitten. Hij spreekt van “Israëlische agressie” bij de ontploffingen, die zeker acht mensen het leven hebben gekost. Ook Hezbollah legt de schuld bij Israël en zweert terug te slaan. Israël heeft nog niet gereageerd.

Volgens het Libanese ministerie van Volksgezondheid raakten zeker 2750 mensen gewond. Op beelden van nieuwszender Al Jazeera is te zien dat de Libanese ziekenhuizen worden overspoeld met mensen die onder het bloed zitten.

Onder de gewonden zijn veel strijders van Hezbollah, liet die militante beweging weten in een verklaring. Israël zal volgens Hezbollah “zijn eerlijke straf” krijgen. Sinds het begin van de oorlog in de Gazastrook beschieten Israël en Hezbollah elkaar regelmatig met drones en raketten. In die tijd, ruim elf maanden, zijn volgens de Libanese groepering zeker 589 Hezbollahstrijders gedood.

Hezbollah werkt al lange tijd met piepers als communicatiemiddel. Leider Hassan Nasrallah riep zijn strijders een aantal maanden geleden op om geen mobiele telefoons meer te gebruiken, omdat die te makkelijk te kraken waren door de Israëliërs.

2750 gewonden en 8 doden in Libanon door ontplofte piepers

BEIROET – In heel Libanon zijn 2750 mensen gewond geraakt door de ontploffingen van piepers, meldt het ministerie van Volksgezondheid. Acht mensen zijn gedood door de explosies.

Het is nog niet duidelijk waarom de piepers vrijwel gelijktijdig zijn ontploft en de militante groep Hezbollah doet onderzoek.

Grootste partij Europarlement wil Europese autosector redden

STRAATSBURG – De Europese autosector moet toekomst krijgen, vindt de Duitse Europarlementariër Manfred Weber van de centrumrechtse EVP, de grootste fractie in het Europees Parlement. “We moeten voorkomen dat China onze auto’s gaat produceren”, zei Weber in een debat in het Europees Parlement over het rapport van de Italiaan Mario Draghi over het concurrentievermogen van Europa. Ook Bas Eickhout (GroenLinks-PvdA) uitte in het debat zijn zorgen over de slechte situatie van de Europese auto-industrie.

“We lijken veel te laat te zijn met de productie van elektrische auto’s”, zei Eickhout. Hij refereerde aan de Audi-fabriek in Brussel, waar mogelijk 3000 banen verdwijnen.

Het Duitse Volkswagenconcern, waarvan Audi onderdeel is, zit in grote problemen. In Duitsland worden waarschijnlijk ook fabrieken gesloten.

China en VS

“De Europese economie wordt al lang verwaarloosd. China en de Verenigde Staten zijn veel verder”, zei Eickhout later. Dat is ook een van de belangrijkste constateringen van Draghi, oud-premier van Italië en voormalig president van de Europese Centrale Bank, in zijn rapport over de toekomst van het Europese concurrentievermogen. Het is volgens Draghi cruciaal dat de Europese Unie haar concurrentievermogen snel verbetert.

Zowel Weber als Eickhout staan positief tegenover het rapport dat Draghi dinsdag in het Europees Parlement toelichtte. Weber noemde het rapport “een essentiële basis voor onze werkzaamheden”. Eickhout benadrukte dat de door Draghi voorgestelde investeringen, zo’n 800 miljard euro per jaar, nodig zijn.

Ook de sociaaldemocratische fractie van het Europees Parlement ondersteunt de volgens Draghi benodigde investeringen om als Europa weer economisch gezond te worden. “Geen lidstaat kan dit alleen”, zei de Nederlandse Europarlementariër Mohammed Chahim (GroenLinks-PvdA). “We doen dit gezamenlijk of niet.”

Radicaal optreden

De liberale fractie Renew staat achter het rapport. “Draghi roept op tot snel en radicaal optreden”, zei Gerben-Jan Gerbrandy (D66, onderdeel van Renew). “We moeten dit daadwerkelijk doen.”

Een aantal andere Europese fracties staat sceptisch tegenover extra investeringen door EU-lidstaten of is er fel op tegen. De Patriotten voor Europa, de derde partij van het Europees Parlement, zien niets in de voorstellen van Draghi. Als die doorgaan, verliezen de lidstaten in de ogen van de fractie hun soevereiniteit en daar is de partij fel op tegen. De PVV maakt deel uit van de Patriotten.

RAI Vereniging kritisch over kabinetsplannen

AMSTERDAM – De branchevereniging vindt de Prinsjesdag-plannen en het nieuwe regeerprogramma tekortschieten. Op mobiliteitsgebied is het op alle fronten teleurstellend: zowel qua betaalbaarheid, duurzaamheid, verkeersveiligheid als bereikbaarheid laten de plannen veel te wensen over. Investeren in innovatie ontbreekt, en dat ondergraaft de concurrentiekracht van de sector. Er is behoefte aan stabiel en voorspelbaar overheidsbeleid, zowel voor ondernemers als voor de consument. Dat stelt RAI Vereniging vandaag in reactie.

Volgens de nieuwe rijksbegroting wil het kabinet ongeveer 19,3 miljard ophalen bij de automobilist, zowel via de aanschaf van nieuwe voertuigen, motorrijtuigenbelasting en accijnzen. RAI Vereniging begrijpt dat het kabinet inkomsten nodig heeft, maar ziet tegelijk dat de prijs voor mobiliteit vooral wordt opgedreven door alsmaar hogere belastingen. Zo is de correctie op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s lager dan eerder dit jaar in de voorjaarsnota is aangekondigd. Eén op de tien Nederlanders kan de kosten inmiddels niet meer opbrengen, met als gevolg dat het ten koste gaat van hun mobiliteit – laat onderzoek zien van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Vooral Nederlanders met een kleinere beurs worden hierdoor geraakt.

Grondrecht: vrijheid van reizen

“Mobiliteit moet betaalbaar, schoon, veilig en bereikbaar zijn”, stelt Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging. “Vrijheid van reizen zou een grondrecht moeten zijn. Mobiliteit is essentieel om deel te nemen aan de maatschappij: naar je werk kunnen reizen, familie en vrienden bezoeken, je hobby uitvoeren, ondernemen of bijvoorbeeld ziekenhuisbezoek. Als jezelf verplaatsen duurder en duurder wordt, gaat het ten koste van onze vrijheid. Voor je het weet sta je langs de zijlijn. Als RAI Vereniging zeggen wij: houd de auto betaalbaar, maar zet ook structureel in op het stimuleren van elektrische scooters, het zakelijk gebruik van de motor, de leasefiets en betaalbare elektrische bedrijfswagens. Er is zoveel meer mogelijk én nodig om mobiliteit toegankelijk te houden. Vrijheid van reizen zien wij als RAI Vereniging als een fundamenteel recht. Dat zou een uitgangspunt van de overheid moeten zijn, en dat is het nu niet”, stelt Van Bruggen in reactie op de kabinetsplannen.

Mes in elektrische auto

Op het gebied van duurzaamheid is het vooral de elektrische rijder die het moet ontgelden. Het kabinet snijdt in het correctiepercentage voor elektrische auto’s in de motorrijtuigenbelasting. En dat terwijl de verkoop van schone elektrische auto’s stagneert. RAI Vereniging ziet al fabrikanten die de productie terugschroeven. Voor minder CO2-uitstoot en minder stikstof is groei van het elektrische wagenpark essentieel. Dat belooft weinig goeds voor het behalen van de klimaatdoelen. “Alsof het vloerkleed onder je voeten vandaan getrokken wordt”, stelt Van Bruggen. “De tarieven waren zelfs al goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer. Nu zet het kabinet daar het mes in. Dit is niet alleen onvoorspelbaar, maar ook onbetrouwbaar beleid.”

Verkeersveiligheid in waagschaal

Op het gebied van verkeersveiligheid maakt RAI Vereniging zich ronduit zorgen. In het regeerprogramma staat daarin slechts het volgende: “We verkennen voorts welke extra maatregelen de trend van toenemende verkeerslachtoffers kunnen keren.” RAI Vereniging constateert dat het kabinet minder geld beschikbaar stelt om de verkeersveiligheid in ons land verder te verbeteren. Ook is het langetermijnperspectief onduidelijk – na 2030. Over intensivering van de verkeershandhaving staat in het regeerprogramma niets. Handhaving is cruciaal om de pakkans van verkeersovertreders te vergroten en verkeersveiligheid te verbeteren. Van Bruggen: “Elke dode is er één te veel. Toch onvoorstelbaar dat het kabinet hier niet meer aan doet.”

Duidelijkheid over zero-emissiezones

Vanaf 2025 mogen gemeenten zero-emissiezones invoeren, en drie van de vier grotere gemeenten doen dat ook. Het kabinet stelt voor om de zero-emissiezones uit te stellen. Het kabinet creëert hiermee verwarring. Van Bruggen: “Dit is zwalkend beleid. Het kan niet zo zijn dat het Rijk daags voor de invoering nog veranderingen doorvoert. Ondernemers hebben geïnvesteerd. Nu is het een kwestie van doorzetten.” RAI Vereniging pleit al langere tijd voor duidelijkheid over aantal, datum en omvang van de zero-emissiezones en voor voldoende laadmogelijkheden.

Afbouw Nationaal Groeifonds

De innovatieplannen van het kabinet richten zich op de landbouw en deregulering voor het bedrijfsleven. Heel belangrijk, maar ook voor de mobiliteitssector is innovatie van groot belang. Er is nauwelijks een sector aan te wijzen waar in de afgelopen decennia zoveel innovatie heeft plaatsgevonden.

Van Bruggen: “Innovatie is key. Niet voor niets investeren wij als sector in de Automotive Campus in Helmond. Maar voor innovatie en verduurzaming is stabiel stimuleringsbeleid nodig. De afbouw van het Nationaal Groeifonds staat daar haaks op. Hier is een vervolg op nodig. Ook Europa lijkt voor het kabinet minder belangrijk. Maar een deel van de innovatie gebeurt juist ook internationaal, op Europees niveau. Voor de automotive toeleveranciers is innovatie bijvoorbeeld de basis om de internationale afzetmarkt te kunnen blijven bedienen. Zonder die innovatie nemen andere buitenlandse toeleveranciers die posities over. We hoorden onlangs Mario Draghi in Europees verband juist pleiten voor het verhogen van de investeringen in innovatie om de economie sterker en concurrerender te maken. Dat moet Nederland zich aantrekken.”

LAATSTE NIEUWS

×