BRUSSEL – De verkoop van volledig elektrische auto’s in Europa is in de eerste negen maanden van dit jaar met 5,8 procent gedaald, meldde de Europese autobrancheorganisatie . De totale autoverkopen namen in die periode wel toe, met 0,6 procent tot 8 miljoen stuks.
Wereldwijd staat de vraag naar elektrische auto’s onder druk, onder meer omdat veel overheden hun subsidieregelingen voor stekkerwagens aan het afbouwen zijn. Het marktaandeel van volledig elektrische auto’s daalde in de eerste drie kwartalen tot 13,1 procent, van 14 procent een jaar eerder.
Vooral in Duitsland, de belangrijkste automarkt van Europa, viel de verkoop van elektrisch aangedreven auto’s sterk terug. Het betrof een afname van 28,6 procent. In landen als Nederland, België en Frankrijk steeg de verkoop van volledig elektrische auto’s wel.
Stellantis, het moederbedrijf van merken als Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep en Alfa Romeo, ondervond in de eerste negen maanden van dit jaar zware tegenwind met een daling van de verkopen met bijna 6 procent. Ook Ford (min 15,3 procent), Kia (min 10 procent), Mini (min 27,3 procent), Tesla (min 7,6 procent) en Mercedes-Benz (min 3,6 procent) hadden het zwaar. Mitsubishi, Honda en Volvo sprongen er juist bovenuit met stijgingen van de verkopen tot bijna 60 procent in de eerste drie kwartalen van het jaar.