Clicky

dinsdag 19 november 2024 - 09:46 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 257

Porsche verkoopt minder auto’s door zwakke vraag China

Porsche

STUTTGART – Porsche heeft in de eerste helft van het jaar minder auto’s verkocht. De Duitse fabrikant van luxe sportwagens kampte onder meer met een zwakkere vraag naar zijn voertuigen in China, waar de verkopen met bijna een derde daalden. Ook in Noord-Amerika namen de verkopen af. In Europa was wel sprake van groei.

De autofabrikant uit Stuttgart leverde in de maanden januari tot en met juni wereldwijd 155.945 voertuigen af. Dat was 6,8 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. In China heeft Porsche last van de aanhoudende zwakke economische omstandigheden waardoor consumenten daar voorzichtiger zijn geworden met de aanschaf van luxewagens. De autobouwer exporteerde ook 6 procent minder voertuigen naar Noord-Amerika dan in de eerste helft van 2023.

In thuismarkt Duitsland nam het aantal geleverde voertuigen met 22 procent toe. In de rest van Europa verkocht het bedrijf, dat grotendeels in handen is van Volkswagen Groep, zo’n 6 procent meer auto’s. In Afrika, Latijns-Amerika, Australië, Japan en Korea daalden de verkopen met 2 procent.

Nieuwe modellen

In april waarschuwde Porsche al dat de introductie van nieuwe modellen, waaronder de volledig elektrische Macan en de vernieuwde versies van de Panamera, Taycan en 911, leidt tot hogere marketingkosten en minder winst. De fabrikant denkt de winstgevendheid volgend jaar te verbeteren dankzij de nieuwe modellen.

De 911 sportwagen bleef populair. Porsche verkocht zo’n 8 procent meer van dit model. De verkoop van het Cayenne-model steeg met 16 procent. De verkopen van de modellen Macan, Panamera en Taycan namen flink af.

Claassen Logistics beloont voor het derde jaar op rij de chauffeurs met een bonus van maximaal 5.000 euro

Claassen Logistics Chauffeursbonus

TILBURG/ROGAT/MEPPEL – Claassen Logistics kent voor het derde jaar op rij de chauffeursbonus toe. Deze bonusregeling is ontworpen om de inzet en prestaties van de chauffeurs te erkennen en te belonen maar daarnaast ook om het werken als chauffeur aantrekkelijker te maken. De bonus kan oplopen tot maximaal €5000,- per jaar.

De feedback van chauffeurs over het bonussysteem is zeer positief. Het heeft niet alleen hun motivatie verhoogd, maar ook geleid tot verbeterde prestaties en meer tevreden klanten. Peter van Beerendonk, die vorig jaar de maximale hoogte van €5000,- ontving, vertelt enthousiast over deze regeling: “De chauffeursbonus is een fijne aanvulling op het salaris”, zegt hij. “Het is een extra waardering vanuit de werkgever.”

Colino Tafuni die parttime werkt en vorig jaar een bonus van ruim €3700,- ontving, benadrukt hoe waardevol deze bonus is. “Het is een goede toevoeging op het salaris. Zeker gezien de inflaties, kan dit een mooie extra zijn voor gezinnen om de eindjes makkelijker aan elkaar te knopen. Daarnaast is het fijn dat Claassen de chauffeurs extra beloont op criteria zoals flexibiliteit en inzetbaarheid. Tegenwoordig hebben chauffeurs een hoop eisen waardoor zij minder flexibel inzetbaar zijn. Het is fijn dat de flexibele chauffeurs extra gewaardeerd worden.”

Ook spraken we Ron Rombouts over de chauffeursbonus. Hij ontving vorig jaar een bonus van €4985,- en deelt zijn enthousiasme over de bonusregeling. “Ik ben harstikke positief over de chauffeursbonus. Het voelt niet dat ik er extra moeite voor hoef te doen, ik voel ook geen druk vanuit de werkgever. Ik doe mijn werk zoals ik dit altijd doe en dit wordt nu extra beloond met deze bonus.”

Hij prijst het feit dat Claassen specifiek kijkt naar brandstofefficiëntie, wat hij als een positieve eigenschap van het bonussysteem beschouwt. “Het mooie aan de bonus is dat Claassen kijkt naar hoe zuinig een chauffeur rijdt. Hier ben ik altijd al wel mee bezig geweest en nu wordt dat extra beloond. Hierdoor gaan ook andere chauffeurs zuiniger rijden.”

Florent Claassen reageert enthousiast op de resultaten: “Het is geweldig om te zien dat ons bonussysteem niet alleen de tevredenheid van onze chauffeurs verhoogt, maar ook helpt bij het aantrekken van nieuwe collega’s. De positieve feedback en verbeterde werkprestaties laten zien dat deze investering meer dan de moeite waard is. Onze chauffeurs leveren dagelijks topkwaliteit, en dat verdient waardering.”

De chauffeursbonus bestaat uit twee componenten. Ten eerste ontvangen chauffeurs een bonus per stop, die hen direct beloont voor hun dagelijkse prestaties en inzet. Aan het einde van het jaar ontvangen de chauffeurs een aanvullende bonus over het tweede onderdeel. De hoogte van deze aanvullende bonus wordt bepaald door verschillende criteria, waaronder:

  • Rijstijl: Chauffeurs die brandstofefficiënt rijden, dragen niet alleen bij aan duurzaamheid, maar verdienen ook een hogere bonus. Dit stimuleert milieuvriendelijk rijgedrag binnen het chauffeursteam.
  • Aantal schades: Veiligheid staat ook hoog in het vaandel. Chauffeurs met een laag aantal schades gedurende het jaar worden extra beloond, wat de focus op zorgvuldigheid op de weg bevordert.
  • Beoordeling van leidinggevende: Deze beoordeling kijkt naar de flexibiliteit van de chauffeurs, de communicatie, het opvolgen van bedrijfsregels en de mate van ‘meedenken’ met het bedrijf.

Ter ondersteuning van dit initiatief heeft Claassen Logistics vorig jaar 22 nieuwe DAF XD trekkers aangeschaft. Deze voertuigen zijn uitgerust met moderne veiligheids- en comfortvoorzieningen, wat bijdraagt aan een betere en veiligere werkomgeving voor de chauffeurs.

Claassen Logistics, gevestigd in Tilburg en Rogat/Meppel – opgericht in 1850 – is als transport- en logistiekbedrijf een partner van MKB-bedrijven en biedt hen een compleet logistiek dienstenpakket aan. Binnen de transportdiensten bedenken zij oplossingen voor uiteenlopende logistieke vraagstukken. Zo verzorgen zij Benelux- en Europese distributie, transport, wereldwijde zee- en luchtvracht expeditie, warehousing en webshoplogistiek.

Openbaar Ministerie: soeverein wilde gewapende opstand beginnen

Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – De 44-jarige Arjan van de B. uit Deventer wilde een opstand beginnen tegen de Nederlandse overheid. Dat heeft het Openbaar Ministerie dinsdag gesteld tijdens de eerste rechtbankzitting, ter voorbereiding van de strafzaak tegen de man voor wapenbezit. De 25-jarige medeverdachte Rinke L. uit de Overijsselse gemeente Olst-Wijhe heeft de wapens willens en wetens geleverd, volgens het OM.

De mannen werden op 5 april van dit jaar op heterdaad betrapt bij de overdracht van drie vuurwapens. Dat gebeurde op een parkeerplaats in Heeten, een dorp in de gemeente Raalte. Later vond de politie in de woningen van de mannen meer vuurwapens. In totaal zijn vijftien wapens in beslag genomen. “Met al dat wapentuig kan je een enorme hoeveelheid ellende aanrichten in de samenleving”, aldus de officier van justitie in de extra beveiligde rechtbank in Rotterdam. “Beide verdachten hadden geen morele bedenkingen hierbij.”

Het OM vermoedt dat de koper het soevereine gedachtegoed aanhangt en de wapens wilde gebruiken om in opstand te komen tegen de Nederlandse overheid. Soevereinen zijn mensen die zich afkeren van de overheid en andere instituties, een klein deel van hen is bereid geweld te gebruiken. De wapenleverancier zou puur uit winstbejag hebben gehandeld.

Beide verdachten zitten vast sinds hun arrestatie. Hun advocaten vroegen dinsdag om vrijlating in afwachting van de behandeling van de zaak. Dit verzoek wees de rechter af, vanwege de ernst van de verdenking en de kans op herhaling.

Vorige week werden nog vier mannen opgepakt voor betrokkenheid bij de wapenhandel. Een van hen zou de koper in contact hebben gebracht met de leverancier, twee worden verdacht van betrokkenheid bij de koop van de wapens en een van wapenbezit. Wanneer zij voor de rechter moeten verschijnen, is nog niet bekend.

Erland Morelissen nieuwe CCO bij Ebusco

Erland Morelissen

DEURNE – Ebusco stelt Erland Morelissen aan als Chief Commercial Officer (CCO) en lid van het Executive Team per 12 augustus 2024. Erland zal zijn uitgebreide ervaring en marktkennis gaan inzetten om de commerciële strategie van het bedrijf aan te sturen.

Erland Morelissen beschikt over uitgebreide ervaring in de automotive sector en heeft diverse internationale en senior commerciële functies bekleed binnen de Volvo Group.

Recentelijk vervulde hij bijna vijf jaar de rol van CCO bij Van Hool. Erland heeft de Nederlandse nationaliteit en beschikt over een Bachelor International Management van de Hogeschool van Amsterdam. Erland zal, met zijn diepgaande marktkennis, uitgebreide netwerk en strategische inzichten op het gebied van sales en marketing, het commerciële succes van Ebusco verder versterken en versnellen.

In de afgelopen 12 maanden heeft Ebusco zijn Executive Team geherstructureerd door zes nieuwe leden te verwelkomen, waaronder vier externe en twee interne kandidaten. Met de benoeming van Erland is de herstructurering van het Executive Team nu compleet.

Ebusco is ervan overtuigd dat de brede kennis en ervaring binnen het Executive Team bij zullen dragen aan het succes van het bedrijf.

Peter Bijvelds, Co-CEO van Ebusco voegt toe: “In de afgelopen jaren heb ik naast mijn rol als CEO ook de rol van ad interim CCO op me genomen. Met mijn sterke affiniteit voor commercie kijk ik ernaar uit om samen met Erland Ebusco’s commerciële succes verder te vergroten. De sterke prestaties van de bussen en het substantiële orderboek vormen een uitstekende basis voor Erland om op voort te bouwen in zijn nieuwe rol. De toonaangevende producten van Ebusco verdienen de toegewijde focus van een Executive Team-lid, en met Erland’s uitgebreide ervaring in de busindustrie ben ik ervan overtuigd dat we de marktpositie van Ebusco verder zullen versterken.”

Dode Amerikaanse bergbeklimmer na 22 jaar gevonden in Peru

lichaam bergbeklimmer William Stampfl geborgen

LIMA – Het lichaam van een Amerikaanse bergbeklimmer die 22 jaar geleden verdween op een besneeuwde bergtop in het noordoosten van Peru is teruggevonden. Dat zei de Peruaanse politie maandag.

William Stampfl, toen 59 jaar oud, werd vermist sinds juni 2002. Hij werd verrast door een lawine op de 6700 meter hoge Huascarán, in de regio Áncash in het westen van Peru.

De politie zei dat zijn stoffelijke resten eindelijk tevoorschijn kwamen doordat het ijs op de toppen van het Andesgebergte in Peru begint te smelten als gevolg van klimaatverandering.

Stampfls lichaam en kleding waren door de kou goed bewaard gebleven. Onder zijn bezittingen vond de politie zijn paspoort, waardoor hij kon worden geïdentificeerd.

Afgelopen mei werd het lichaam van een Israëliër gevonden op dezelfde berg. De man was sinds een maand vermist.

Klimaat en geopolitiek steeds grotere bedreiging voor essentiële infrastructuur

Foto: Adobe Stock

‘S-HERTOGENBOSCH – Klimaat en oorlog bedreigen wereldwijd en in toenemende mate de essentiële infrastructuur voor energie, water, en transport. Kredietverzekeraar Allianz Trade waarschuwt voor ontwrichting die steeds ernstigere vormen aanneemt. Beter dan miljarden slurpende herstelwerkzaamheden zijn preventieve groene maatregelen, stelt het rapport ‘Securing critical infrastructure’.

Het rapport noemt allerlei voorbeelden die aantonen hoe kritieke infrastructuur wordt ondermijnd:

  • Het lage waterniveau in het Panamakanaal. Als de droogte aanhoudt kan de wereldhandel hierdoor nog dit jaar -7 procent krimpen.
  • Door de spanningen bij de Rode Zee zijn de transportkosten inmiddels met +92 procent opgelopen.
  • Een blokkade in de Zuid-Chinese Zee zal olieprijzen met minimaal +20 procent opdrijven.
  • Ook wijst het rapport op kerncentrales die op halve kracht draaien door een tekort aan koelwater. Daar tegenover zorgt wateroverlast juist voor grote hinder voor transport over weg, water en rail.

Onderhoud en herstel

Volgens Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade neemt het aantal incidenten door klimaat en oorlog alleen maar toe. “Dat kost ongelofelijk veel geld aan herstelwerk. En daarbovenop komt nog eens de economische instabiliteit die wordt veroorzaakt.”

Vooral goederenstromen en energiezekerheid zijn volgens Geeroms in het geding. “Maar denk ook aan data-verkeer. Kijk naar de sabotage van de Nord Stream-pijpleidingen in 2022. Er liggen zoveel leidingen op de zeebodem. Het is niet de vraag óf er meer sabotage zal volgen, maar wánneer.”

Hoeveel schade?

Allianz Trade schat de directe schade door jaarlijkse klimaat-incidenten (droogte, wateroverlast, hitte) op 30 miljard dollar per jaar voor de high-income countries en 18 miljard dollar voor de low- and middle-income countries.

Over de situatie in Europa verwijst het rapport naar berekeningen van de Global Infrastructure Hub (de GI Hub van de G20). In de periode 2024-2040 zou in Europa naar schatting 10,6 biljoen dollar aan investeringen nodig zijn voor klimaatgerelateerde infrastructuurinvesteringen. Op basis van de huidige plannen zal er slechts 9,1 biljoen dollar worden geïnvesteerd. Dat resulteert in een aanzienlijk tekort van 1,5 biljoen dollar (14,3 procent van de totale benodigde investeringen).

Als dit vertaald wordt naar sectoren komt dat bijvoorbeeld neer op een jaarlijks tekort van 4 miljard dollar in 2024 oplopend tot 8 miljard dollar in 2040 voor Europese havens (waarvan Rotterdam een van de belangrijkste is). Voor energie-opwekking bedraagt het jaarlijkse investeringstekort 6 miljard dollar in 2024 oplopend tot 15 miljard dollar in 2040.

Ook veel achterstallig onderhoud

Het rapport van Allianz Trade zet ook vraagtekens bij de kwaliteit van de bestaande infrastructuur. Geeroms: “Er is veel achterstallig onderhoud; veel investeringen zijn uitgesteld. Wereldwijd ligt er een problematische periode achter ons. De urgentie om maatregelen te nemen is sterk toegenomen. Onze boodschap is dat landen zich niet blind moeten staren op puur onderhoud en herstel. Het is slimmer om groene maatregelen te nemen. Dan snijdt het mes aan twee kanten. Investeren in hernieuwbare energie betekent minder afhankelijkheid van bijvoorbeeld olie. Dus minder olietankers, minder oponthoud onderweg door oorlogsgeweld, etcetera.”

Stap in goede richting

Europese initiatieven als de Green Deal (voor klimaatneutraliteit in 2050) en het REPowerEU-plan (afhankelijkheid van Russisch gas verminderen) zijn volgens Geeroms stappen in de goede richting.

“Het is een begin. Maar er is echt veel meer nodig. Als je kijkt naar de politieke verschuivingen in Europa lijkt dat een moeilijke zaak te worden. Al moet men niet vergeten dat alleen reageren op infrastructurele problemen die ontstaan door klimaat en oorlog veel meer geld kost dan preventieve groene maatregelen die zorgen voor een veerkrachtige infrastructuur. Dat die ook nog eens de economische groei ondersteunen is mooi meegenomen.”

Tweedaagse staking werknemers van haven Hamburg

haven van Hamburg

HAMBURG – Werknemers in de haven van Hamburg leggen dinsdag en woensdag het werk neer na een oproep voor een tweedaagse staking in de grootste haven van Duitsland door vakbond Verdi.

Met de nieuwe actie wil Verdi de druk op werkgevers vergroten om in te stemmen met hogere looneisen. Door eerdere acties werden bijvoorbeeld schepen niet gelost en geladen en waren er opstoppingen bij containerterminals.

Verdi onderhandelt over een nieuwe cao voor ongeveer 11.500 werknemers van Duitse Noordzeehavens, maar de gesprekken met werkgevers hebben tot dusver nog geen resultaat opgeleverd. Eerder werd daarom ook al gestaakt in verschillende Duitse havens. De bond eist onder meer een verhoging van de uurlonen met 3 euro en hogere ploegentoeslagen.

Vakbondsonderhandelaar Maren Ulbrich stelt dat het bod van de werkgevers veel te laag is en dat havenarbeiders meer loon nodig hebben om de gestegen kosten van levensonderhoud te kunnen betalen.

Later deze week moet er een vierde onderhandelingsronde komen tussen de bond en werkgevers. De havenarbeiders zijn van plan woensdag te demonstreren in de binnenstad van Hamburg.

Na een inhaalslag zakt de verkoop van nieuwe vrachtwagens terug

Elektrische vrachtwagens
Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – Waar het nieuwe kabinet meer ruimte wil voor uitstel van zero-emissiezones, brengen fabrikanten internationaal juist een breder aanbod van elektrische vrachtwagens op de markt om in 2025 aan de eerste CO2-reductieverplichtingen te voldoen. Ook grote opdrachtgevers van transport gaan als gevolg van nieuwe Europese rapportageverplichtingen (CSRD) scherper op de uitstoot letten.

Terwijl de korte ritafstanden (80 procent onder 150 km) in Nederland bij uitstek geschikt zijn voor elektrisch vervoer, dreigt de vaart er de komende tijd hier juist uit te raken. Na jaren van productieproblemen zijn de orderachterstanden op de vrachtwagenmarkt inmiddels hard ingelopen en is de vraag afgekoeld.

Dit jaar blijft de vrachtwagenafzet nog overeind door een golf van nieuwe dieselbakwagens die voor de overgangsregeling van zero-emissiezones besteld zijn. In 2025 doet de vrachtwagenafzet alsnog een stap van zo’n tien procent terug. Transporteurs voelen minder druk om nu al over te stappen naar elektrisch vervoer en dat draagt bij aan uitstel van investeringen. Dit blijkt uit de nieuwe Assetvisie vrachtwagens en Trailers van ING Research die vandaag wordt gepubliceerd.

Investeringen in elektrische vrachtwagens onder druk door afgezwakte koers overheid

Veel bedrijven zijn al bezig om voor te sorteren op de invoering van zero-emissiezones en de overgangsregeling die op 1 januari 2025 ingaat. Dit jaar was de subsidiepot (AANzet-regeling) opnieuw razendsnel leeg en veel bedrijven zijn actief vooruit aan het plannen. Dat het nieuwe kabinet nu naar uitstel wil kijken zorgt voor nieuwe onzekerheid bij investeerders en dat helpt de instroom van zero-emissievrachtwagens niet. Van de 30 tot 40 beoogde gemeenten binnen de ‘Greendeal zero-emissie stadslogistiek’ gaat slechts een minderheid hier begin volgend jaar mee van start en de kans bestaat dat er in verschillende steden uitstel volgt.

Apeldoorn en Ede zijn hiervan al voorbeelden. Dat de subsidie lijkt te blijven is gunstig, maar voor bedrijven die nog niet zijn begonnen met elektrisch rijden, haalt de afzwakking van het beleid de druk enigszins van de ketel.

Erik Slaaf, ING Sector Banker Transport en Logistiek: “Uitstel van zero-emissiezones vertraagt de opbouw van de elektrische vloot die daarna dan alsnog in sneltreinvaart zal moeten plaatsvinden om de gestelde CO2-reductiedoelstellingen voor het wegtransport te halen. Dit zorgt voor grote druk op zowel leveranciers, transporteurs als opdrachtgevers”.

Uitzonderlijke jaren vrachtwagenmarkt voorbij, verkoop zakt vooral in 2025 terug

Na jaren van productiebeperkingen en opstapeling van orders tijdens corona en het uitbreken van de oorlog in Oekraïne, hebben vrachtwagenfabrikanten inmiddels een inhaalslag gemaakt. De productie is terug op peil en de levertijden zijn sterk teruggelopen. Daarmee normaliseert de markt in 2024.

Tegelijkertijd zagen transporteurs de transportvraag al eerder terugvallen. Deze samenloop zorgt ervoor dat er nu een overschot aan capaciteit is en bedrijven op de rem zijn gaan staan bij de aanschaf van nieuw materieel.

Door uitloop leveringen en eerder bestelde dieselbakwagens – die bij kentekenafgifte dit jaar de zero-emissiezones nog in mogen – blijft de afzet in 2024 nog op redelijk goed op peil, maar zakt deze in 2025 alsnog terug.

Voor vrachtwagenfabrikanten blijft opschalen van zero emissie wel prioriteit
Terwijl Nederland druk van de ketel haalt met zero emissie transport gaan meerdere vrachtwagenfabrikanten waaronder DAF en Mercedes in 2025 elektrische trekkers met grotere actieradius leveren. Dit verbreedt de inzet en moet ervoor zorgen dat fabrikanten aan de verplichte CO2-reductie doelstelling van 15 procent over de gemiddelde productie kunnen voldoen (die oploopt naar 45 procent in 2030).

Door deze druk kunnen elektrische vrachtwagens (nu nog zo’n 3 keer zo duur als dieselvrachtwagens) naar verwachting in prijs dalen, maar ze blijven fors duurder dan diesel vrachtwagens. Vanaf 2026 en 2027 gaan de vrachtwagenheffing en de invoering van een Europees emissiehandel systeem voor wegtransport helpen om het prijsverschil te overbruggen. De instroom van elektrische vrachtwagens in Europa neemt dan verder toe. Voor de langere afstanden en zwaar vervoer werken fabrikanten nu allemaal ook aan vrachtwagens met een waterstofverbrandingsmotor.

Verplichte CO2-rapportage (CSRD) gaat transporteurs in 2024 ook al treffen

Beursgenoteerde opdrachtgevers van vervoer moeten met de invoering van de Corporate Social Responsibility Directive (CSRD) in 2025 voor het eerst rapporteren over CO2-uitstoot van hun transport. Dit betekent dat transporteurs die voor hen werken en onderdeel zijn van de keten (zogeheten Scope 3) dit jaar al de vraag om gegevens van opdrachtgevers kunnen verwachten. Dit vraagt om aandacht, omdat lang niet alle transporteurs al zijn voorbereid en precies weten op welke manier opdrachtgevers de prestaties willen gaan meten en de data willen ontvangen.Opvallend is dat biodiesel (HVO-100) ondertussen bezig is met een sterke opmars in het internationale wegtransport, wat hier ook met de rapportageverplichtingen te maken kan hebben.

Erik Slaaf, ING Sector banker Transport en Logistiek: “De inzichten die CSRD gaat opleveren zullen leiden tot een versnelling van de energietransitie. Zo zijn vanaf 2025 de uitstootgegevens van de eerste groep grote transportbedrijven inzichtelijk en kunnen afnemers bedrijven onderling gaan vergelijken.”

Oververhitte trailermarkt snel afgekoeld

Dat de vrachtwagen- en trailermarkt van een verkopersmarkt naar een kopersmarkt is gedraaid, is het sterkst merkbaar op de trailermarkt, die is omgeslagen van oververhit naar onderkoeld. Met de terugval in transportvraag zijn investeringen ook vrij snel afgeschaald, terwijl eerdere bestellingen door lange levertijden net binnen waren.

Vooral de standaard schuifzeiltrailers – die ook vaak in grotere aantallen worden aangeschaft–hebben daar last van. De vraag naar specialistisch materieel houdt beter stand. In totaal zakt de totale trailerafzet naar verwachting in 2024 met meer dan een vijfde terug. Elektrificatie van koelsystemen, maar ook van assen, zijn nuttige innovaties die de markt kunnen opschudden en helpen de vervangingsvraag vanaf 2025 weer meer op gang te brengen.

Man die werd aangehouden na vondst baby in auto weer vrij

ROTTERDAM – De man die maandag werd aangehouden na de vondst van een baby in een auto op bedrijventerrein Spaanse Polder in Rotterdam, is vrijgelaten. Dat bevestigt de politie na berichtgeving van regionale omroep Rijnmond.

De man van 33, volgens de politie de vader van de baby, blijft nog wel verdachte in de zaak. Hij is verhoord en daarna vrijgelaten.

De baby werd rond 17.00 uur in slechte toestand gevonden in een auto aan de Vlaardingweg. Het kindje is nog gereanimeerd, maar toch overleden.

Het onderzoek naar de zaak loopt nog, zegt de politie. “Het is een intens triest incident.”

KNMI geeft code oranje af in hele land vanwege zware onweersbuien

DE BILT – Het KNMI heeft code oranje afgegeven om zware onweersbuien die vanaf het einde van de middag over het land trekken.

De waarschuwing geldt voor het hele land, te beginnen met Zeeland vanaf 16.00 uur. Het KNMI waarschuwt voor buien met zware windstoten, plaatselijk veel regen, intensief onweer en hagel.

Voor Noord-Brabant en Zuid-Holland geldt code oranje vanaf 17.00 uur, voor Limburg, Gelderland, Utrecht, Flevoland, Noord-Holland en het IJsselmeergebied vanaf 18.00 uur. In Friesland en Overijssel en voor de Waddeneilanden is de waarschuwing vanaf 19.00 uur van kracht.

De buien verlaten uiteindelijk via het noordoosten het land. Voor Drenthe en Groningen geldt de waarschuwing vanaf 20.00 uur.

“Door blikseminslag, wateroverlast, het omwaaien van voorwerpen en bomen en grote hagelstenen kan er schade en overlast ontstaan. Vooral voor buitenactiviteiten en het verkeer kunnen deze onweersbuien gevaarlijk zijn”, aldus het weerinstituut.

Douane onderschept minder drugs in eerste halfjaar 2024

Foto: Douane

ROTTERDAM – De Douane heeft in het eerste halfjaar van 2024 minder drugs in beslag genomen dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van de Douane over de drugsvangsten. De Douane heeft dit jaar ruim 16.000 kg cocaïne in de Nederlandse zeehavens onderschept. Dat is veel minder dan de ruim 28.000 kg in dezelfde periode vorig jaar. De grootste vangst cocaïne in de afgelopen maanden betrof een vangst van ruim 3600 kilo in juni in de haven van Vlissingen.

De opgeworpen barrières lijken effect te hebben. De Nederlandse zeehavens zijn minder aantrekkelijk voor criminele netwerken voor de smokkel van verdovende middelen. Door het versterken van de informatiepositie door plaatsing van liaisons in Latijns-Amerika, de inzet van innovaties en specialistische teams en de toegenomen samenwerking met het bedrijfsleven werpt de Nederlandse Douane barrières op.

Minder vangsten in Noord- Europese zeehavens

In de grotere Noord-Westelijke Europese zeehavens tekent zich dezelfde trend af als in Nederland. Vermoedelijk hebben andere routes momenteel de voorkeur boven de invoer van cocaïne via deze havens. In Zuid-Europa is er een wisselend beeld: er is sprake van een sterke toename van vangsten cocaïne in loodsen, maar een afname van vangsten cocaïne op zee (denk aan vangsten aan boord, of op vissersboten).

Blijvend inzetten op versterken van barrières

De Nederlandse Douane gaat door met het opwerpen van barrières die ertoe doen. Er zijn liaisons geplaatst in Zuid-Amerika en de Douane werkt samen met de Braziliaanse Douane als het gaat om het analyseren van scanbeelden. De plaatsing van liaisons in andere landen wordt verkend en er zal de komende tijd verder gewerkt worden aan het programma Weerbare Haven Terminals. Binnen dit programma wordt in samenspraak met de containerterminal-operators, ingezet op het verkorten van de aanzegtermijn voor controle en het verkleinen van het aantal medewerkers dat betrokken is bij de afhandeling van containers. Zo wordt ook het risico op criminele infiltratie verkleind.

De derde pijler van het programma is het onder toezicht houden van geselecteerde hoog-risico containers gedurende het gehele proces van lossen tot vrijgeven, en het zo spoedig mogelijk scannen na lossen, het zogenaamde ‘compartimenteren’.

Bevindingen bij luchtvracht

Bij de bevindingen in de luchtvracht is er sprake van een stabiele trend. Er is 720 kilo cocaïne in beslag genomen ten opzicht van 680 kilo vorig jaar. Opvallende bevindingen in de eerste zes maanden van dit jaar zijn 60 kg coke in sporttassen in een luchtvrachtcontainer uit Canada. Steeds vaker wordt er cocaïne uit landen buiten Latijns-Amerika aangetroffen.

Infographic: Douane

Drugs per post

In de uitgaande briefpost werden in de eerste zes maanden van dit jaar ongeveer 6.300 bevindingen gedaan met voornamelijk synthetische drugs als XTC/MDMA, LSD en amfetamine. Ook werd vaak cannabis en cocaïne onderschept. Het totaal aantal bevindingen is fors minder dan de 9.000 positieve bevindingen van drugs in uitgaande post in de eerste helft van 2023. Dankzij structurele intensieve controles en de oprichting van het HARP (Hit and Run Post Team) wijken verzenders van drugs per post waarschijnlijk uit naar andere landen. Het doel van het HARP is opsporing en vervolging van verzenders van drugs per post, door intensieve onderlinge samenwerking van Douane, Politie en Openbaar Ministerie in één operationeel team.

Samenwerking nationaal

Ook nationaal wordt intensief samengewerkt om drugssmokkel bij de Europese buitengrens tegen te gaan. Zo participeert de Douane met onder andere de FIOD, de politie en het Openbaar Ministerie in Hit and Run Cargo (HARC) Teams en het eerder genoemde HARP team. Regelmatig komen vangsten van de Douane mede tot stand dankzij de inlichtingen van partnerorganisaties.

Europese samenwerking in strijd tegen drugs

Op Europees niveau is de aanpak tegen drugscriminaliteit geïntensiveerd. Zo heeft de Europese Commissie dit jaar de ‘Ports Alliance’ opgericht. Binnen de Ports Alliance werkt de Nederlandse Douane met de Europese douanes steeds nauwer samen. Zo wordt er gewerkt aan het versterken van een Europees Douane netwerk waarbinnen we nog makkelijker modus operandi van criminelen uitwisselen, of ervaringen met het veiliger maken van havens delen.

Er wordt niet alleen nauwer onderling samengewerkt binnen de Douanediensten maar ook met andere partijen uit deze landen zoals de politie, opsporingsdiensten, de terminals, de rederijen, de World Shipping Council en de havenautoriteiten.

Ravage na aanrijding bestelwagen en vrachtwagen op N209 [+foto]

Ongeval N209 Bleiswijk
Foto: MediaTV

BLEISWIJK – Op de Hoefweg, N209, in Bleiswijk heeft dinsdagochtend een aanrijding tussen een vrachtwagen en bestelwagen plaatsgevonden. Door het ongeval is een flinke ravage ontstaan.

Beide voertuigen hebben grote schade.

Er is veel verkeershinder de omgeving door het ongeval. Dat gaat nog wel even duren vanwege de berging en het eventuele onderzoek.

Voor zover bekend zijn beide bestuurders met de schrik vrijgekomen.

Forse vertraging op de A2 door ongeval met twee vrachtwagens en auto’s

Foto: Rijkswaterstaat | X

CULEMBORG – Weggebruikers die de A2 van Den Bosch naar Utrecht gebruiken, moeten dinsdagochtend rekening houden met forse vertraging.

Bij Culemborg gebeurde rond 06.15 uur een ongeluk met twee vrachtwagens en twee auto’s, meldt de ANWB.

De weg is sinds 07.30 uur weer vrij, maar de vertraging was rond die tijd nog wel ruim een uur.

Boeing-vliegtuig verliest opnieuw een wiel kort na vertrek [+foto]

Boeing

LOS ANGELUS – Een Boeing-vliegtuig van United Airlines heeft maandag tijdens het opstijgen opnieuw een wiel verloren, meldt de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij. Niemand raakte gewond tijdens de vlucht met een Boeing 757-200 die om 07.16 uur lokale tijd opsteeg vanuit Los Angeles en om 10.10 uur landde op Denver International Airport.

United zegt dat het wiel in Los Angeles is gevonden, zonder details te verstrekken. Het vliegtuig had 174 passagiers en zeven bemanningsleden aan boord.

In maart verloor een toestel van Boeing ook al een wiel. Dat gebeurde kort na het vertrek van een United Airlines-vlucht uit San Francisco. Het vliegtuig, dat met 249 passagiers onderweg was naar Japan, landde in Los Angeles. Ook toen raakte niemand gewond.

Onder vuur

Boeing ligt sinds januari onder vuur om veiligheidsproblemen. Eerder dit jaar kwam een deurpaneel van een Boeing 737 MAX 9 tijdens een vlucht los. In mei moest een Boeing 737 in Senegal de start afbreken toen een motor en de linkervleugel in brand vlogen. Het toestel maakte een noodstop en belandde in het gras.

Los van het incident met het wiel, heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration (FAA) maandag aangekondigd dat meer dan 2600 Boeing 737-vliegtuigen “onmiddellijk” moeten worden geïnspecteerd om er zeker van te zijn dat de zuurstofmaskers voor passagiers bij noodgevallen naar behoren werken. Het betreft in de Verenigde Staten geregistreerde vliegtuigen. Er moet worden gecontroleerd of zuurstofgeneratoren op de juiste manier zijn geïnstalleerd bij bepaalde vliegtuigen.

Roemeense vrachtwagenchauffeur rijdt uit wraak minstens zes keer tegen kerk [+foto]

Politie Oostenrijk

WENEN – Een 32-jarige Roemeen heeft maandagmiddag rond 17:00 uur met zijn vrachtwagen opzettelijk een kerk geramd in Brunn am Gebirge bij Wenen. Tijdens de dollemansrit richting het kerkgebouw raakte een vrouw ernstig gewond en meerdere voertuigen waren beschadigd.

Doelwit was een kerk van de Roemeense pinkstergemeente. De Roemeen zou hebben verklaard dat de kerk zijn leven had verwoest.

De politie noemt de daad religieus gemotiveerd.

Een paar weken geleden zou hij in de kerk onrust hebben gestookt en een bijbel hebben verscheurd.

De bestuurder zou minstens zes keer de kerk hebben geramd. Het pand dreigt in te storten.

Mogelijk was de Roemeen onder invloed van drugs en alcohol tijdens de rit, aldus de Kronen Zeitung.

LAATSTE NIEUWS

Donald Trump kiest presentator Fox News als transportminister

WASHINGTON - Toekomstig VS-president Donald Trump heeft maandag aangekondigd dat hij Sean Duffy aanstelt als minister van Transport. Duffy is voormalig vertegenwoordiger van de...