Clicky

zaterdag 2 november 2024 - 17:33 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 25

Afsluitingen Heinenoordtunnel/A29 vanwege renovatiewerkzaamheden

UTRECHT – Rijkswaterstaat renoveert de Heinenoordtunnel in de A29. De tunnel is hiervoor in oktober 2024 een aantal keer dicht. De renovatie duurt tot eind 2024. Het verkeer wordt omgeleid.

Afsluiting Heinenoordtunnel/A29 richting Bergen op Zoom

  • in de nacht van woensdag 9 op donderdag 10 oktober 2024 van 00.00 tot 05.00 uur
    van vrijdag 25 oktober 2024 22.00 tot maandag 28 oktober 05.00 uur

Afsluiting Heinenoordtunnel/A29 richting Rotterdam

  • in de nacht van donderdag 10 op vrijdag 11 oktober 2024 van 00.00 tot 05.00 uur

Omleidingsroute Heinenoordtunnel

Doorgaand (vracht)verkeer wordt omgeleid om via de A15, A16 en A17 en andersom.
Lokaal verkeer Hoeksche Waard in en uit wordt omgeleid via de A16 en N217 (Kiltunnel) en andersom.

Kaartje: Rijkswaterstaat

De Kiltunnel is tijdens deze afsluitingen tolvrij in dezelfde rijrichting waarin de Heinenoordtunnel dicht is.

Meer passagiers en vracht via Schiphol in september

Foto: Amsterdam Airport Schiphol

SCHIPHOL – Er reisden 6 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol in september 2024. Het is een toename van 4 procent ten opzichte van 2023. De meeste passagiers gingen op reis naar Spanje, Groot-Brittannië, Italië, Griekenland en de Verenigde Staten. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 41.778. Dat is een stijging van bijna 3 procent ten opzichte van 2023.

Vrachtvervoer

Het aantal volledige vrachtvluchten was bijna 8 procent hoger dan in september 2023. In september 2024 waren er 1.391 vrachtvluchten, in 2023 waren dat er 1.291. Het totale vervoerde volume was in september 2024 129.351 ton. Dat is een toename van 10 procent ten opzichte van 2023.

Aantal passagiers

In september 2024 reisden er 6 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden bijna 3,9 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Bijna 2,2 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn ruim een miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.

Vluchten

Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 41.778 in september 2024. Dat is een stijging van bijna 3 procent vergeleken met 2023. 33.180 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 8.598 naar intercontinentale bestemmingen.

Dodental luchtaanval bij ziekenhuis Libanon flink opgelopen

BEIROET – Het dodental door een Israëlische luchtaanval in de buurt van een belangrijk ziekenhuis in Libanon is verder opgelopen. De Libanese autoriteiten maken melding van dertien doden en 57 gewonden.

Israël voerde maandag meerdere luchtaanvallen uit op doelen in buitenwijken van Beiroet. De autoriteiten maakten eerder melding van vier doden en 24 gewonden door het bombardement bij het Rafik Hariri-ziekenhuis.

De Israëlische strijdkrachten verklaarden dinsdag dat het ziekenhuis niet het doelwit was en ook niet is getroffen. Er zou een doel van Hezbollah zijn aangevallen in de buurt van het hospitaal.

Tank in brand

Israël stelt dat in Beiroet onder meer een locatie is aangevallen waar Hezbollah militaire speedboten opslaat. Ook een trainingscentrum van de groep zou zijn bestookt.

Hezbollah maakt ondertussen melding van gevechten met Israëlische grondtroepen in het grensgebied. Daar zou ook een Israëlische tank zijn aangevallen en in brand zijn gevlogen.

Beschietingen over en weer

Hezbollah begon Israël ruim een jaar geleden te beschieten uit solidariteit met de Palestijnen in de Gazastrook. Dat escaleerde steeds verder. Israël voert inmiddels grootschalige luchtaanvallen uit en stuurde ook grondtroepen naar het buurland. Israël doodde daar onder anderen Hezbollahleider Hassan Nasrallah.

De Verenigde Staten proberen te bemiddelen. Gezant Amos Hochstein voerde maandag gesprekken in Libanon over de voorwaarden voor een bestand tussen Israël en Hezbollah. Dinsdag arriveerde minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken in Israël.

Blinken in Israël

Blinken heeft een ontmoeting met premier Benjamin Netanyahu. De VS sturen aan op een bestand in Gaza, maar er wordt niet gerekend op een doorbraak tijdens het bezoek van de minister. Die gaat het naar verwachting ook hebben over de verwachte Israëlische vergeldingsaanval op Iran.

Nieuwe Volvo FH 460 voor Looms Kraan- en Transportbedrijf

ALMELO – NK Trucks B.V. heeft onlangs een Volvo FH 460 Turbo-Compound afgeleverd aan Looms Kraan- en Transportbedrijf B.V. in Almelo.

Deze Volvo is compleet overgespoten in het “LOOMS ROOD” met zilveren striping en daarna voorzien van een blanke laklaag. Aansluitend is de truck compleet opgebouwd naar wens van de chauffeur met vele extra verlichting, grote luchthoorns en vele extra accessoires.

Af fabriek was deze truck voorzien van volledige luchtvering, de zuinige Volvo 460 Turbo-Compound motor en bijna alle veiligheidspakketten die af fabriek op een Volvo te bestellen zijn. Het eindresultaat in de Looms “huisstijl” is, volgens NK Trucks, ook werkelijk subliem geworden.

Looms Almelo verzorgt meerdere soorten transport in verschillende bedrijfstakken waaronder high-end transport, geconditioneerd transport, exceptioneel transport en het ADR transport van gevaarlijke stoffen.

Looms is sinds 1918 specialist in logistieke precisie waar kwaliteit en verantwoordelijkheid al meer dan 100 jaar op nummer 1 staan. Door het materieel af te stemmen op de vraag van de opdrachtgevers biedt Looms alle mogelijkheden. De wereld van paard en wagen waarmee zij tussen 1918 en 1945 werkten ligt uiteraard al jaren achter hen. Maar ondanks de indrukwekkende hoeveelheid zwaar materieel, pakken zij iedere vorm van transport nog net zo voorzichtig aan als in die beginjaren.

Ondernemers vol onbegrip over uitstel zero-emissiezones

DEN HAAG – “De politiek van zijn slechtste kant” en “dit klopt gewoon niet”. Ondernemersverenigingen begrijpen niets van het voornemen van de Tweede Kamer om het per 1 januari stap voor stap weren van fossiele bestelauto’s en vrachtwagens uit sommige binnensteden uit te stellen. Een Kamermeerderheid is voor een motie van regeringspartijen VVD, PVV en BBB, ondanks een oproep van onder meer brancheverenigingen Techniek Nederland en evofenedex om het plan gewoon door te laten gaan.

“Veel ondernemers hebben zich al jarenlang voorbereid op de komst van de zero-emissiezones in de steden. Als de Tweede Kamer de invoering nu weer op de lange baan schuift, laat de politiek zich van zijn slechtste kant zien. Dat is volstrekt onbegrijpelijk en onwenselijk, want voor ondernemers die worstelen met de investering en meer tijd nodig hebben, is er al een overgangsregeling”, aldus voorzitter Doekle Terpstra van Techniek Nederland, waar onder anderen loodgieters bij zijn aangesloten.

Evofenedex, de ondernemersvereniging voor handel en logistiek, benadrukt dat voor veel ondernemers de datum van 1 januari helemaal geen harde overstapdatum was. 75 procent van de bestelauto’s voldoet volgens hem al aan de voorwaarden om ook volgend jaar nog de binnensteden in te mogen. Andere ondernemers kunnen bijvoorbeeld uit financiële overwegingen nog uitstel aanvragen.

“Dit is echt een heel verkeerd signaal. Dit uitstel treft ondernemers die juist wel hun best hebben gedaan. Straks gaan die ondernemers failliet, door mensen die claimen dat ze de overstap niet kunnen maken. Terwijl het hier al tien jaar over gaat en bijna niemand meer rijdt met een bus die op 1 januari al niet meer de binnensteden in zou mogen. Het klopt gewoon niet”, zegt Geert van Eijk, beleidsmedewerker bij evofenedex.

Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) baalt vooral van de nieuwe onduidelijkheid door het uitstel. “We hopen nog steeds dat het er niet van komt. Er zijn genoeg uitzonderingen en regelingen en veel ondernemers hebben al stappen gezet”, laat een woordvoerder weten.

ONL voor Ondernemers denkt anders over de kwestie dan de andere belangenclubs. “De voorzitter van Techniek Nederland is de aansluiting met zijn achterban kennelijk kwijtgeraakt. Niemand is tegen schone lucht, maar eerst moet de infrastructuur op orde zijn voordat je met dit soort verstrekkende maatregelen op de proppen komt”, reageert voorman Erik Ziengs.

Asieloverleg naar volgende fase: 4 fractieleiders woensdag bijeen

DEN HAAG – De leiders van de vier regeringspartijen overleggen woensdag voor het eerst samen over het al dan niet inzetten van het noodrecht voor strengere asielmaatregelen. Na lange besprekingen over de splijtende kwestie tussen PVV en NSC, de voornaamste tegenpolen, lijkt met het gezamenlijke overleg een volgende fase aangebroken.

“Morgenmiddag” zijn ook VVD-leider Dilan Yeşilgöz en haar BBB-collega Caroline van der Plas uitgenodigd, zei Van der Plas dinsdag na afloop van een wekelijks overleg van de vier fractieleiders. “Met z’n vieren.” De besprekingen staan onder leiding van premier Dick Schoof. Wat er precies op tafel ligt, weten Van der Plas en Yeşilgöz nog niet, zeggen ze. “PVV en NSC zijn in de lead.”

Radiostilte na overleg

Maandagavond sprak Schoof op het Catshuis met PVV-leider Geert Wilders en waarnemend NSC-fractievoorzitter Nicolien van Vroonhoven over het asielbeleid. Wat daar uit kwam, is niet duidelijk. Volgens Van Vroonhoven ligt “alles op tafel” zonder daar nader op in te gaan. In antwoord op vragen zegt ze dat ze “zeker hoopvol is gestemd” en dat ze “er absoluut” uit zullen komen.

Yeşilgöz heeft naar eigen zeggen “geen idee” welke plannen op tafel liggen om woensdag te gaan bespreken met de coalitiepartners. Van der Plas zegt er ook niks over.

Alternatieve spoedwet

Schoof benadrukte maandag na de verschoven ministerraad nog dat er wordt gesproken over “diverse opties”. Maar wat mogelijke alternatieven zijn voor het noodrecht wilde Schoof niet kwijt.

Het noodrecht ligt politiek gevoelig omdat de invoering al gebeurt voordat het parlement zich erover heeft kunnen uitspreken. De Eerste Kamer, waar de coalitie geen meerderheid heeft, sprak zich er onlangs tegen uit via een motie. Bij een alternatief zoals de spoedwet, zijn de beide Kamers wel vooraf betrokken.

Stabiele groei goederenoverslag Port of Antwerp-Bruges

ANTWERPEN – Na negen maanden noteert Port of Antwerp-Bruges een totale goederenoverslag van 210,5 miljoen ton, een stijging van 3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en een stabilisatie in vergelijking met het tweede kwartaal.

De toenemende vraag naar containervervoer zet zich door, terwijl de aanhoudende onstabiele geopolitieke en economische omstandigheden wel impact hebben op de overige goederenstromen. Ondanks de uitdagingen blijft de haven investeren in duurzame en innovatieve projecten die gericht zijn op de energietransitie en industriële groei.

De containeroverslag in ton stijgt met 8,9 procent, waarbij de aanvoer met 10,2 procent en de afvoer met 7,9 procent toeneemt. De groei van de eerste jaarhelft zette door in het derde kwartaal, met 12,3 procent meer verwerkte containers (TEU) dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Over de eerste 9 maanden stijgt de totale containeroverslag in TEU met 6,8 procent tot 10.152.000 TEU.

In de eerste helft van dit jaar nam het marktaandeel van Port of Antwerp-Bruges in de containerbehandeling in de Hamburg – Le Havre Range in vergelijking met 2023 met 0,8 procentpunt toe tot 30,7 procent.

Bijna 1 op de 10 van de behandelde containers is een koelcontainer. In de eerste 9 maanden van 2024 stijgt het aantal volle koelcontainers (reefers) met 9,7 procent, goed voor 8,5 procent van de totale containertrafiek. Deze temperatuurgecontroleerde containers vervoeren producten zoals vers fruit, groenten, vlees, vis, farmaceutische goederen en chemicaliën. Dankzij de strategische ligging, snelle maritieme verbindingen en gespecialiseerde terminals bevestigt Port of Antwerp-Bruges zijn sterke positie in het reefersegment.

Hoewel conventioneel stukgoed in het tweede kwartaal sterk presteerde, daalde de overslag in het derde kwartaal, waardoor de totale overslag in de eerste 9 maanden van 2024 4,8 procent lager uitkomt dan vorig jaar. IJzer en staal dalen licht met 0,6 procent, waarbij afvoer (+4 procent) deels de daling in aanvoer (-3,5 procent) compenseert. Deze daling is te wijten aan een lagere vraag vanuit staalverwerkende sectoren zoals de bouw en auto-industrie. Producten zoals hout (-32,9 procent), papier en cellulose (-22,6 procent) en bouwmaterialen (-36,9 procent) kennen ook een daling, terwijl de niet-gecontaineriseerde overslag van fruit, groenten en andere koellading met 4,1 procent stijgt.

De roll-on/roll-off trafieken dalen met 5,5 procent. De druk op de autoterminals nam weliswaar af, maar dit kwam door een lagere aanvoer, niet door een versnelde afvoer naar klanten. De overslag van vervoermateriaal daalt met 13,3 procent. De overslag van high & heavy (-23,5 procent) en vrachtwagens (-10,3 procent) neemt af, net zoals de overslag van tweedehandsauto’s (-42,6 procent). Na een sterke stijging in 2022 en 2023 daalt het vervoer van nieuwe auto’s, in de eerste 9 maanden van dit jaar met 11,4 procent.

De overslag van onbegeleide vracht (exclusief containers) via RoRo-schepen in Zeebrugge stijgt met 2,8 procent. De daling van trafieken van en naar het Verenigd Koninkrijk (-4,1 procent) wordt ruimschoots gecompenseerd door een stijging van de overslag van en naar Spanje en Portugal (+35,7 procent), Scandinavië (+16,7 procent) en Ierland (+2,2 procent).

De overslag van droge bulk daalt met 1,4 procent, voornamelijk door een sterke daling in de overslag van steenkool (-55,3 procent). Droge bulk, exclusief energetische producten zoals steenkool en houtpellets, groeit namelijk met 9,5 procent. Meststoffen, de grootste productcategorie in dit segment, zet haar groei voort (+30,6 procent) na een scherpe daling in 2022 als gevolg van sancties en hoge gasprijzen. Ook overige bouwmaterialen en non-ferro ertsen groeien met respectievelijk 7,3 procent en 4,8 procent, terwijl zand & grind (+0,1 procent) en schroot (-0,7 procent) min of meer stabiel blijven.

De overslag van vloeibare bulk daalt na 9 maanden met 2,5 procent, als gevolg van lagere volumes vloeibare brandstoffen (-8,9 procent) en LNG (-10,2 procent). Vooral dieseloverslag (-23,1 procent) daalt door een zwakke vraag, terwijl LPG (+8,8 procent), stookolie (+8,4 procent), nafta (+2,9 procent) en benzine (+2,3 procent) groei laten zien. De overslag van chemicaliën stijgt met 9,3 procent, mede dankzij de sterke toename in de overslag van biobrandstoffen (+52,5 procent).

Ook zonder dat effect is er groei (+7 procent). Chemische gassen (+9,5 procent) en basischemicaliën (+8,6 procent) laten eveneens positieve cijfers zien. Ondanks dit herstel blijft de Europese chemiesector onder druk staan door hoge kosten voor energie, grondstoffen en lonen, gecombineerd met een lage wereldwijde vraag.

In de eerste negen maanden van 2024 ontving Zeebrugge 412.774 cruisepassagiers (+17,5 procent) op 143 cruiseschepen. Dit waren 10 cruiseschepen meer dan vorig jaar.
In de eerste negen maanden van 2024 liepen 15.015 zeeschepen de haven aan, een daling met 2 procent. De bruto tonnenmaat van deze schepen daalde met 4,8 procent tot 472,45 miljoen BT.

Focus op energietransitie én industriële groei

Ondanks aanhoudende geopolitieke en economische uitdagingen, stabiliseren de groeicijfers van Port of Antwerp-Bruges. De cijfers onderstrepen opnieuw de veerkracht van de haven, die in complexe tijden blijft pionieren en investeren in een toekomstbestendige haven waar duurzaamheid en economische groei hand in hand gaan. De uitbreiding van Zuidnatie, die deze zomer startte met de bouw van een nieuw magazijn voor de verwerking van staalrollen, en de overname van Luik Natie door Lineage bevestigen het belang van de haven in gespecialiseerde segmenten. De recent aangekondigde investeringen, zoals de fossielvrije kunststofproductie van Vioneo en Plastics-to-chemicals van Indaver die polypstyreen (PS) en polyolefinen (PO) omzet in gerecycleerde nafta versterken dan weer de positie van de haven in de energietransitie en duurzame innovatie.

Port of Antwerp-Bruges blijft focussen op het versterken van de infrastructuur en het aanbieden van duurzame logistieke oplossingen die bijdragen aan de inspanningen van de industrie op het gebied van CO₂-reductie en digitalisering. Na de installatie van een van Europa’s grootste publieke oplaadpunten voor elektrische vrachtwagens in Antwerpen, werd in Zeebrugge de eerste paal geslagen voor een vrachtwagenparking met laadinfrastructuur. Daarnaast draagt het CHERISH2O-project, dat gericht is op het zuiveren en hergebruiken van bedrijfsafvalwater, bij aan de ontwikkeling van de haven als circulaire hub.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: “Ondanks de complexe tijden waarin we opereren, met geopolitieke spanningen, stijgende energieprijzen en wereldwijde concurrentie, stabiliseren we onze groei, mede dankzij onze sterke positie in containeroverslag. Het omvaren langs Kaap de Goede Hoop, cyberaanvallen en andere uitdagingen dwingen ons om flexibel en veerkrachtig te blijven. Samen met onze partners bouwen we verder aan een toekomstbestendige haven waar innovatie zowel duurzaamheid als economische groei ondersteunt. Investeringen zoals die van Vioneo en Indaver weerspiegelen het vertrouwen in onze haven en in de toekomst van de Europese industrie.”

Johan Klaps, havenschepen van de Stad Antwerpen: “Onze haven is de economische motor van Vlaanderen. Om op mijn allereerste werkdag als havenschepen meteen sterke kwartaalcijfers te kunnen aankondigen is een moment van professioneel geluk. Deze sterke kwartaalcijfers, ondanks nog altijd bijzonder uitdagende tijden, onderstrepen de veerkracht van onze haven. We blijven dan ook pionieren en investeren in een toekomstbestendige haven. Dankbaarheid gaat uit naar de hele havengemeenschap om die veerkracht steeds te blijven tonen én naar minister van Mobiliteit, Openbare Werken én Havens Annick De Ridder voor haar harde werk als havenschepen en voorzitter van Port of Antwerp-Bruges de afgelopen jaren. Samen met de havengemeenschap leg ik me nu toe om de strategische ambities van Port of Antwerp-Bruges verder te realiseren, met een sterke focus op duurzaamheid, innovatie en het versterken van onze internationale positie.”

Dirk De fauw, burgemeester van de stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges: “De stabilisatie van de groeicijfers toont aan dat we dankzij onze weerbaarheid uitdagingen kunnen omzetten in kansen. Met onze strategische ligging, uitstekende dienstverlening en dankzij de twee complementaire havenplatformen, bevestigen én versterken we onze marktpositie, zoals in het reefersegment. De duurzame groei van dit segment trekt investeerders aan, zoals blijkt uit de overname van Luik Natie door Lineage, ’s werelds grootste coldstore-uitbater.”

Dode in woning Amsterdam neergestoken, verdachte is 32-jarige man

AMSTERDAM – De man die maandagavond in een woning aan de Mataramstraat in Amsterdam-Oost werd gevonden, had diverse steekwonden, meldt de politie dinsdag.

Het gaat om een 37-jarige Amsterdammer. Een 32-jarige man is aangehouden als verdachte. De politie trof hem aan in een trapportaal aan de Tidorestraat nadat rond 20.45 uur een melding was binnengekomen van een man die rondliep met een bebloed shirt.

Bij de aanhouding gebruikte de politie een stroomstootwapen.

Inmiddels is duidelijk dat de overleden man en de verdachte elkaar kenden vanuit de buurt. Het onderzoek naar de toedracht van het steekincident loopt nog.

JOST en FERNRIDE gaan samenwerken aan decarbonisatie, automatisering en chauffeurstekort

NEU-ISENBERG – JOST, een toonaangevende wereldwijde producent en leverancier van veiligheidsrelevante systemen voor de bedrijfswagenindustrie, is een strategisch ontwikkelingspartnerschap aangegaan met het in München gevestigde bedrijf FERNRIDE.

Samen willen de partners belangrijke toekomstige thema’s in de logistieke sector vooruithelpen: decarbonisatie, automatisering en het zoeken naar oplossingen voor het tekort aan chauffeurs vormen de kern van de gezamenlijke activiteiten.

Als onderdeel van het samenwerkingsproject bundelen JOST en FERNRIDE hun expertise en middelen om schaalbare technologieën te ontwikkelen die de bediening van vrachtwagens op gesloten operationele domeinen zoals logistieke locaties en depots automatiseren. Het doel op de lange termijn is om de uitdagingen van de industrie op te lossen, meer productiviteit voor gekwalificeerde professionals en veiligheid in de operaties te realiseren door middel van sterk geautomatiseerde oplossingen in deze gespecialiseerde gebieden.

“De samenwerking met FERNRIDE is een belangrijke stap voor ons om onze expertise in veiligheidsrelevante voertuigtechnologieën in de vrachtwagen- en trailersector te combineren met innovatieve autonome oplossingen”, aldus Michael Fischer, Vice President Product Development bij JOST. “Samen willen we de toekomst van logistiek helpen vormgeven en bijdragen aan het vergroten van de efficiëntie en veiligheid in de sector.”

“De logistieke sector kan zich geen verstoringen of downtime veroorloven door de integratie van nieuwe technologie. Daarom is onze geleidelijke integratieaanpak zo effectief. Succes in de transformatie van deze sector vereist samenwerking met vertrouwde partners en leiders in de sector, die samenwerken om een ​​soepele, naadloze overgang te garanderen,” aldus Hendrik Kramer, CEO en medeoprichter van FERNRIDE.

Dankzij het ontwikkelingspartnerschap met JOST profiteert FERNRIDE van gespecialiseerde expertise die de verdere ontwikkeling van zijn oplossingen stimuleert.

Verhoogde efficiëntie door innovatieve technologie

FERNRIDE biedt schaalbare automatiseringsoplossingen voor vrachtvervoer op het terrein en in de havenlogistiek. Deze oplossingen verhogen de efficiëntie, promoten duurzame praktijken en verbeteren de veiligheid van werknemers. Het bedrijf maakt gebruik van een technologische aanpak genaamd ‘human-assisted autonomous’, die het mogelijk maakt om autonome vrachtwagens indien nodig op afstand over te nemen. Dit zorgt voor naadloze integratie en betrouwbare operaties voor logistieke bedrijven, waarbij één operator toezicht houdt op meerdere voertuigen tegelijkertijd.

FERNRIDE heeft een marktklare oplossing ontwikkeld die direct inzetbaar is in bestaande logistieke processen. De technologie is al succesvol ingezet door klanten als Volkswagen, HHLA en DB Schenker in de logistiek van terreinen en havens en helpt operationele processen te optimaliseren door een flexibelere inzet van chauffeurs mogelijk te maken en de productiviteit en veiligheid te verhogen.

De technologische ontwikkelingen en ambities van FERNRIDE sluiten perfect aan bij de doelstellingen van JOST. Het bedrijf speelt al in op de huidige uitdagingen van chauffeurstekort, verhoogde efficiëntie en veiligheid in het wegtransport met baanbrekende innovaties zoals het automatische koppelsysteem KKS en de assistentiesystemen King Pin Finder en Drawbar Finder, die het koppelproces ondersteunen met live camerabeelden. Door samen te werken met FERNRIDE kan JOST haar expertise gericht uitbreiden en gezamenlijk baanbrekende automatiseringsoplossingen ontwikkelen die deze belangrijke kwesties in de bedrijfswagenindustrie verder zullen bevorderen.

Minder geïnvesteerd in gebouwen, vliegtuigen, vrachtwagens en opleggers in augustus

DEN HAAG – In augustus 2024 was het volume van de investeringen in materiële vaste activa 4,9 procent kleiner dan een jaar eerder, meldt het CBS. Dat komt vooral doordat er minder is geïnvesteerd in gebouwen, vliegtuigen en overig wegvervoer (vrachtauto’s, opleggers, busjes, etc.).

De cijfers zijn niet gecorrigeerd voor werkdagen. Augustus 2024 heeft een werkdag minder dan augustus 2023.

Omstandigheden investeringen in oktober minder ongunstig

Het CBS publiceert elke maand over de omstandigheden voor de investeringen in de investeringsradar. De investeringen hangen onder meer samen met de situatie op de afzetmarkten en met de situatie op de financiële markten. De indicatoren van de radar hangen vrij goed samen met de investeringen in vaste activa, maar een verbetering van de omstandigheden betekent niet per se een grotere groei of een kleinere krimp van de investeringen.

In de CBS Investeringsradar van oktober zijn de omstandigheden voor investeringen minder ongunstig dan in de radar van augustus. Dat komt vooral doordat de jaar-op-jaarstijging van de aandelenkoersen groter was en de interbancaire rente lager.

Vrachtwagen met glas in de sloot langs Duitse A71 [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

ERFURTER KREUZ – Maandagmiddag is een vrachtwagen van de Duitse A71 geraakt. Kort voor het Erfurter Kreuz raakte de 69-jarige chauffeur door nog onbekende redenen van de weg af naar rechts. Hij reed door de aangrenzende sloot en kantelde.

De vrachtwagenchauffeur bleef ongedeerd. Er was alleen materiële schade aan de trekker en oplegger.

Het bergen van de trekker en oplegger was lastig omdat deze volgeladen was. De lading bestond uit 20 ton lege glazen flessen. Het bergen van de trekker en oplegger is maandagmiddag begonnen. Hiervoor werd de gehele lading van de oplegger overgeladen.

Hierdoor werd de rechterrijstrook afgesloten en rond 22.00 uur weer vrijgegeven.

Foto: Duitse Politie

De gekantelde combinatie wordt later vandaag van de plaats van het ongeval verwijderd. Hiervoor wordt rond 11.00 uur de rechterrijstrook weer afgesloten. Er is wederom verkeershinder te verwachten.

Huizenprijzen stijgen verder, ruim 11 procent hoger

Koopwoning

DEN HAAG – De Nederlandse huizenprijzen zijn vorige maand verder gestegen. Huizenkopers moesten volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster in september gemiddeld 466.890 euro neertellen voor een bestaande koopwoning.

De huizenprijzen lagen in september gemiddeld 11,4 procent hoger dan een jaar eerder. Dat is de grootste stijging in ruim twee jaar. Ten opzichte van augustus werden woningen in september 0,9 procent duurder. In de maanden hiervoor stegen de prijzen van bestaande koopwoningen ook al flink.

“Er zijn te weinig huizen en er is te veel geld”, vat CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen het samen. Volgens hem duurt de oververhitting op de woningmarkt voort. Mensen kunnen meer betalen en tegelijk staan er maar weinig huizen te koop. Niet alleen in Nederland, maar ook elders in Europa en in Noord-Amerika zijn de huizenprijzen aan een opmars bezig, voegt Van Mulligen toe.

Dat de vraag naar woningen groot blijft, blijkt bijvoorbeeld ook uit het aantal transacties. In september verwisselden 17.622 huizen van eigenaar, bijna 10 procent meer dan een jaar eerder. In de eerste negen maanden van dit jaar zijn 146.530 woningen verkocht, een toename van ruim 11 procent.

Piek

De prijzen van bestaande koopwoningen bereikten in juli 2022 een piek. Daarna daalden de prijzen even, maar sinds juni vorig jaar worden koopwoningen juist weer duurder. Vorige maand lagen de prijzen gemiddeld 6,6 procent hoger dan bij de vorige piek in de zomer van 2022.

Over het hele derde kwartaal waren bestaande koopwoningen 11,1 procent duurder dan een jaar eerder. Een kwartaal eerder kwam die stijging nog uit op 8,6 procent. De prijsstijging was in juli, augustus en september opnieuw het grootst in de provincie Utrecht, meldt het CBS ook. De stad Utrecht had van de vier grootste steden ook de grootste prijsstijging. Bestaande koopwoningen waren daar het vorige kwartaal 14,4 procent duurder dan een jaar eerder.

Daling verkopen elektrische auto’s in Europa, vooral in Duitsland

BRUSSEL – De verkoop van volledig elektrische auto’s in Europa is in de eerste negen maanden van dit jaar met 5,8 procent gedaald, meldde de Europese autobrancheorganisatie . De totale autoverkopen namen in die periode wel toe, met 0,6 procent tot 8 miljoen stuks.

Wereldwijd staat de vraag naar elektrische auto’s onder druk, onder meer omdat veel overheden hun subsidieregelingen voor stekkerwagens aan het afbouwen zijn. Het marktaandeel van volledig elektrische auto’s daalde in de eerste drie kwartalen tot 13,1 procent, van 14 procent een jaar eerder.

Vooral in Duitsland, de belangrijkste automarkt van Europa, viel de verkoop van elektrisch aangedreven auto’s sterk terug. Het betrof een afname van 28,6 procent. In landen als Nederland, België en Frankrijk steeg de verkoop van volledig elektrische auto’s wel.

Stellantis, het moederbedrijf van merken als Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep en Alfa Romeo, ondervond in de eerste negen maanden van dit jaar zware tegenwind met een daling van de verkopen met bijna 6 procent. Ook Ford (min 15,3 procent), Kia (min 10 procent), Mini (min 27,3 procent), Tesla (min 7,6 procent) en Mercedes-Benz (min 3,6 procent) hadden het zwaar. Mitsubishi, Honda en Volvo sprongen er juist bovenuit met stijgingen van de verkopen tot bijna 60 procent in de eerste drie kwartalen van het jaar.

Uitzendconcern Randstad wil branchegenoot Zorgwerk overnemen

DIEMEN – Uitzendconcern Randstad wil de kleinere branchegenoot Zorgwerk overnemen. De beursgenoteerde uitzender wil met het digitale platform van Zorgwerk, waar 75.000 professionals bij zijn aangesloten, groeien in de snel belangrijker wordende zorgsector. Randstad onderbouwt de beslissing door te zeggen dat door de vergrijzing naar verwachting in 2040 één op de vier Nederlanders in de zorg werkt, tegenover één op de zeven nu.

“Onze strategie richt zich op groeisectoren en het inzetten van digitale platformen om meer gepersonaliseerde en efficiënte interacties met klanten en talent te creëren. Door Randstad en Zorgwerk te combineren, hebben we een nog sterker antwoord op de omvattende behoeften van onze zorgklanten met alle soorten contractvormen”, stelde Randstad-topman Sander van ‘t Noordende in een verklaring. Het aantal vacatures in de zorg bevindt zich de afgelopen jaren al rond recordhoogtes.

Onder meer de ondernemingsraad van Randstad moet nog oordelen over de overname, net als de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het bedrijf hoopt de deal, met een waarde van ongeveer 323 miljoen euro, in de komende vier tot twaalf weken af te ronden.

Omzetdaling

Randstad maakte de overname bekend bij de presentatie van opnieuw tegenvallende kwartaalresultaten. De omzet daalde met 4 procent ten opzichte van een jaar eerder, tot 6 miljard euro. De nettowinst kwam 38 procent procent lager uit, op 106 miljoen euro.

De onderneming spreekt van “blijvend uitdagende marktomstandigheden”. De afgelopen kwartalen had de uitzender ook al last van het feit dat bedrijven minder personeel aannemen door de economische omstandigheden. In zowel Nederland als andere markten wereldwijd gingen de inkomsten omlaag.

Opties elders

Ondertussen blijft Randstad zoeken naar ondernemingen om over te nemen. Daarbij richt het zich op de in zijn ogen interessante groeimarkten finance, tech en gezondheidszorg. “En dat zal dan zijn in een van onze voornaamste regio’s, zoals de Verenigde Staten, Europa of Japan en India”, zei Van ‘t Noordende.

Meerderheid Tweede Kamer voor uitstel van zero-emissiezones tot 2029

DEN HAAG – De invoering van uitstootvrije zones voor bedrijfswagens moet worden uitgesteld, vindt de Tweede Kamer. PVV, BBB, CDA, SGP, Denk, FVD en JA21 steunden een motie van de VVD om landelijke uitzonderingen tot 2029 in te bouwen in de zogeheten zero-emissiezones. Veertien gemeenten willen die zones op 1 januari invoeren, ondanks de weerstand uit Den Haag.

Het lijkt onwaarschijnlijk dat het nog gaat lukken om de invoering naar achteren te schuiven. Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) zei vorige week in een debat dat alle middelen die hij heeft pas na 1 januari effect zouden hebben. Toch wilde hij nog niets uitsluiten, ook omdat de coalitie in het hoofdlijnenakkoord heeft afgesproken om naar uitstel te kijken. Eventuele uitzonderingen komen er dus mogelijk pas na de invoering begin volgend jaar.

In de motie staat dat de uitzondering moet gelden voor “ondernemers”, maar de uitstootvrije zones zijn alleen van toepassing op ondernemers. Mensen die bestelbussen of vrachtwagens hebben zonder dat ze die voor een bedrijf gebruiken, kunnen uitzonderingen krijgen. Voor ondernemers worden de regels in de veertien binnensteden stapsgewijs strenger, tot in 2030 alleen nog bedrijfswagens welkom zijn die geen broeikasgassen uitstoten.

Coalitiepartij NSC stemde tegen. Olger van Dijk (NSC) voelt wel voor uitzonderingen voor marktkooplui en kleine zelfstandige ondernemers, maar wil gemeenten niet “in de weg zitten” bij de invoering volgend jaar. Het VVD-voorstel is volgens Van Dijk “te algemeen en creëert onduidelijkheid over generiek uitstel”.

Die kritiek vindt VVD-Kamerlid Hester Veltman “te gemakkelijk”, zegt ze tegen ANP. Ze doelt in haar motie op ondernemers die onder de nieuwe regels ten onder zouden gaan. “Die niet in staat zijn om dat elektrische busje te kopen, die geen hub kunnen regelen om vanaf daar met een bakfiets heen en weer te rijden. Dat soort ondernemers.” Ondernemers die het geld niet hebben om aan de regels te voldoen, kunnen een ontheffing krijgen, maar Veltman vreest dat dat zal leiden tot een “ontheffingencircus”, zei ze eerder in het debat.

Veltman wil niet ingaan op de mogelijkheden als het niet lukt om voor 1 januari de regels aan te passen. “Dit is echt uitwerking. Ik zeg zo snel mogelijk.” Ze verwacht dat staatssecretaris Jansen voor het eind van de maand met een plan komt.

Maandag pleitten verschillende organisaties, waaronder Transport en Logistiek Nederland, Evofenedex, Rai Vereniging, BOVAG, Natuur & Milieu, Techniek Nederland en Koninklijke OnderhoudNL, juist voor het vasthouden aan de invoerdatum van de zero-emissiezones per 1 januari 2025.

LAATSTE NIEUWS

Aangehouden vrachtwagenchauffeurs na dodelijk ongeluk A4 vrijgelaten, onderzoek gaat door

WOENSDRECHT - De twee vrachtwagenchauffeurs die vrijdag waren aangehouden na een dodelijk ongeluk op de A4 in Noord-Brabant zijn vrijgelaten. Ze hebben bij de...