Clicky

zaterdag 21 september 2024 - 21:57 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 25

Commissie wil meer oplossingen voor lawaai en vervuiling Schiphol

UTRECHT – Voordat minister Barry Madlener (PVV, Infrastructuur) een definitief besluit neemt over toekomstige regels voor Schiphol, is het wenselijk dat hij op zoek gaat naar “meer oplossingen” voor geluidsoverlast en vervuiling. Hij krijgt dat advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage. De commissie ziet graag dat in de plannen voor de nationale luchthaven “een alternatief” wordt toegevoegd, met verdergaande maatregelen om lawaai en nadelige effecten op klimaat en luchtkwaliteit tegen te gaan.

Zo’n ambitieuzer scenario moet erop gericht zijn om de doelen die de overheid zelf heeft opgesteld sneller te halen. Sowieso vindt de commissie dat aan milieu-aspecten meer aandacht moet worden besteed.

In de procedures staat tot dusver vooral het verminderen van geluidsoverlast voorop. “Daardoor komt niet in beeld welke mogelijkheden er zijn om tot betere resultaten te komen voor de kwaliteit van de leefomgeving”, schrijft de commissie. Die suggereert bijvoorbeeld om niet alleen in te zetten op stillere vliegtuigen, maar binnen die categorie ook op schonere modellen die minder CO2, stikstof en fijnstof uitstoten.

Dat het maximale aantal vluchten omlaag moet, staat wel vast. Momenteel geldt een gedoogconstructie voor maximaal 500.000 vluchten per jaar, maar de rechter heeft de overheid verplicht daar uiterlijk in maart 2025 mee te stoppen. Voor die tijd moet er dus een nieuw Luchthavenbesluit liggen. Madlener maakte vorige week duidelijk dat hij daarin tussen de 475.000 en 485.000 vluchten wil toestaan. Dat zijn er meer dan in eerdere plannen.

Inspectie: jongere moet na aanhouding te lang wachten op straf

DEN HAAG – Jongeren die opgepakt zijn vanwege een delict moeten te lang wachten op hun straf of maatregel, stelt de Inspectie Justitie en Veiligheid in een dinsdag gepubliceerd rapport. De organisaties in het jeugdstrafrecht proberen volgens de inspectie al jaren om jongeren sneller door het proces te laten gaan, maar de wachttijden zijn nog altijd langer dan de norm.

In het jeugdstrafrecht staat het zogenoemde ‘pedagogische uitgangspunt’ centraal, legt de inspectie uit. Dat wil zeggen dat de tijd tussen het plegen van een misdaad en de opgelegde straf of maatregel zo kort mogelijk moet zijn, zodat de jongere kan leren van zijn of haar fouten. Wachten betekent voor een jongere “een periode van onzekerheid” en dit vergroot de kans op verder afglijden in de criminele wereld. De wachttijd verschilt per situatie, maar kan volgens de inspectie in sommige gevallen jaren duren.

Als een jongere een strafbaar feit pleegt, worden meerdere organisaties betrokken bij het vervolg daarvan. Het gaat naast het Openbaar Ministerie en de politie bijvoorbeeld ook om de Raad voor de Kinderbescherming. Samen vormen zij in de woorden van de inspectie ‘de keten’. De verschillende organisaties zeggen volgens de inspectie ieder afzonderlijk dat ze geen wachtlijsten hebben en dat vertragingen vooral bij de andere partijen liggen. Een overkoepelend monitoringssysteem ontbreekt en er is “geen zicht waar vertragingen in het strafproces van jeugdigen ontstaan”.

Tekorten

De keten kampt al jaren met personeelstekorten en een tekort aan specialistische zorg voor de jongeren en ook zijn er weinig plekken in onder meer jeugdinrichtingen en voor taakstraffen beschikbaar. Maar daarnaast informeren organisaties elkaar onvoldoende of verkeerd, waarna het tijd kost om alsnog aan de juiste informatie te komen. Ook heeft de keten te maken met “een verzwaring van de doelgroep en meer complexe zaken”, aldus de inspectie. De inspectie concludeerde eerder ook al dat de organisaties onder “grote druk” staan.

Om dit alles te verhelpen is “een duurzame gecoördineerde aanpak” van de staatssecretaris Rechtsbescherming en de andere bewindspersonen van het ministerie van Justitie en Veiligheid nodig. De ketenorganisaties zelf moeten beter samenwerken. De inspectie: “met elkaar dienen ze te bedenken hoe jongeren sneller door de keten geleid kunnen worden. Nu voldoen ze zelfs niet aan maximale wachttijden die ze zelf hebben opgesteld, ondanks dat de medewerkers hard werken om de jongeren te helpen.”

Volvo Trucks verhoogt het gebruik van staal met een lage CO2-uitstoot

Volvo verhoogt het gebruik van staal met een lage CO2-uitstoot. Dit staal wordt geproduceerd met gerecycled materiaal en fossielvrije energie en zal vanaf volgend jaar in tienduizenden Volvo-trucks worden gebruikt.

Als eerste vrachtwagenfabrikant ter wereld, introduceerde Volvo dit type staal in elektrische trucks in 2022. Nu breidt Volvo Trucks het gebruik van staal met een lage CO2-uitstoot* uit naar alle aandrijflijnen.

Het nieuwe staal met de naam SSAB Zero wordt geproduceerd door het Zweedse staalbedrijf SSAB. Het is gemaakt van gerecycled materiaal en wordt geproduceerd met behulp van fossielvrije elektriciteit en biogas. De CO2-uitstoot wordt hierdoor met ongeveer 80% verminderd in vergelijking met de productie van conventioneel staal waarbij fossiele energie wordt gebruikt.

Volgend jaar zullen de chassisbalken in ongeveer 12.000 Volvo FH- en FM-trucks worden gemaakt van staal met een lage CO2-uitstoot. Dit zal resulteren in een besparing van 6.600 ton CO2-equivalent**.

Naarmate de beschikbaarheid van staal met een lagere CO2-uitstoot toeneemt, zal het in meer truckmodellen en in andere onderdelen van de truck worden gebruikt.

Volvo is ook van plan om andere materialen in de trucks te vervangen door alternatieven met een lagere uitstoot.

“Dit is een extra stap op weg naar een uitstootvrije toekomst. Staal is een van de belangrijkste materialen in onze trucks. We zijn ook van plan om andere materialen, zoals aluminium en plastic, te vervangen door alternatieven met een lage uitstoot. We zijn er trots op dat we in de sector het voortouw nemen als het gaat om duurzaam materiaal in onze trucks”, zegt Jan Hjelmgren, Senior Vice President Product Management en Quality bij Volvo Trucks.

De helft van de truck bestaat uit staal

Het potentieel om de CO2-uitstoot te verlagen is groot, aangezien bijna de helft van een truck uit staal bestaat (47% van een Volvo FH-dieseltruck), en het vertegenwoordigt ongeveer 44% van de CO2-uitstoot van de productie (cradle to gate; van grondstof tot het verlaten van de fabriek) van de totale 21 ton CO2-equivalenten voor de Volvo FH diesel.

Volvo Group werkt samen met verschillende leveranciers aan staal met een lage CO2-uitstoot. Staal met een lage CO2-uitstoot zal een belangrijke aanvulling zijn op het traditionele en gerecyclede staal dat al in Volvo’s trucks wordt gebruikt.

Volvo Trucks heeft zich gecommitteerd aan het Parijsakkoord en aan het bereiken van netto nul uitstoot van broeikasgassen in de toeleveringsketen in uiterlijk 2040.

“We streven er voortdurend naar om onze klimaatvoetafdruk verder te minimaliseren. We bewegen ons ook in de richting van meer circulariteit in zowel onze activiteiten, als onze vrachtwagens. Veel van onze fabrieken, transporten en dealers rijden tegenwoordig op hernieuwbare energie”, zegt Jan Hjelmgren.

Feiten:
De belangrijkste materialen in een Volvo FH-dieseltruck zijn staal (47%), gietijzer (26%), polymeren (11%) en aluminium (8%). Ze zijn verantwoordelijk voor ongeveer 44%, 26%, 14% en 8% van de CO2-uitstoot van de productie (cradle to gate) van de in totaal 21 ton CO2-equivalent** voor de Volvo FH diesel.


* Staal met een lage CO2-uitstoot is staal met een aanzienlijke CO2-reductie (80% of meer) in het productieproces (cradle to gate).

** CO2-equivalent omvat alle uitstoot van broeikasgassen, inclusief bijvoorbeeld methaan.

 

Lakeman eist in kort geding vervolging oud-ING-topman Hamers

NAARDEN – Financieel activist Pieter Lakeman wil met een kort geding tegen de Staat afdwingen dat het Openbaar Ministerie de voormalige ING-topman Ralph Hamers vervolgt.

Volgens Lakeman is het OM in gebreke gebleven door niet te voldoen aan een bevel van het gerechtshof in Den Haag. Dat gaf in 2020 opdracht tot strafvervolging om jarenlange gebreken bij antiwitwascontroles bij ING.

Lakeman, voorzitter van de Stichting Onderzoek Bedrijfsinformatie (SOBI), eist nu dat het OM Hamers uiterlijk 1 november voor de strafrechter brengt. Het kort geding vindt plaats op 4 oktober bij de rechtbank Den Haag.

Lakeman dringt al langer aan op vervolging van de oud-topman. ING trof in 2018 een schikking met het OM van 775 miljoen euro omdat de bank jarenlang de signalen van witwassen via de bank over het hoofd zag. Er kwamen geen aanklachten tegen individuele bankiers, maar na een zogeheten artikel 12-procedure van Lakeman besloot het gerechtshof dat het Openbaar Ministerie toch over moest gaan tot vervolging van Hamers. Volgens rechters kon het niet zo zijn dat bestuurders van een bank vrijuit gaan als zij onvoldoende hebben gedaan om “verboden gedragingen tegen te gaan”.

Maar volgens Lakeman heeft het OM “enkele jaren bewust vertraging toegepast”. Het negeren van het bevel van het hof zou ertoe hebben geleid dat een aantal strafbare feiten langzaam verjaart, aldus de activist. Tegelijkertijd zou het OM geen haast hebben, omdat andere strafbare feiten juist nog heel lang niet verjaren. Daarom eist Lakeman nu actie.

Bloomberg: EU verlaagt importtarief voor Tesla’s uit China

BRUSSEL – De Europese Unie wil de voorgestelde verhoging van de importheffingen voor in China gemaakte elektrische auto’s van Tesla en andere autofabrikanten, licht neerwaarts bijstellen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van bronnen. De EU voert de herzieningen door op basis van nieuwe informatie die bedrijven hebben verstrekt.

Met de voorgestelde verhoging van de invoerrechten wil de EU een eind maken aan de volgens Brussel oneerlijke concurrentie van China, omdat Beijing zijn eigen autofabrikanten subsidieert. Het voorgestelde tarief voor Tesla’s uit China zal worden herzien van 9 procent naar iets minder dan 8 procent, aldus de ingewijden.

Tesla heeft een grote fabriek in Shanghai, waar meer dan de helft van de wereldwijde productie van het bedrijf plaatsvindt. Het Amerikaanse bedrijf had al aangegeven dat het minder profiteert van staatssteun dan Chinese branchegenoten.

Het nieuwe hoogste tarief voor Chinese autofabrikanten die niet meewerken aan het onderzoek van de EU, zal worden vastgesteld op 35,3 procent, tegen een eerder voorgesteld tarief van 36,3 procent. De heffingen komen bovenop de invoerrechten van 10 procent, die al worden geheven op elektrische auto’s uit China.

Koning Willem-Alexander en Koning Filip openen Nieuwe Sluis in Terneuzen

Foto: Nieuwe Sluis Terneuzen

DEN HAAG – Koning Willem-Alexander en Koning Filip van België openen op 11 oktober 2024 de Nieuwe Sluis in Terneuzen. Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat en Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Peeters zijn ook aanwezig. De gezamenlijke opening onderstreept het grensoverstijgende belang van de Nieuwe Sluis in Terneuzen.

De Nieuwe Sluis zorgt voor een betere toegang en snellere doorstroming voor scheepvaart vanaf de Westerschelde naar het Kanaal van Gent naar Terneuzen en verder. De komst van de Nieuwe Sluis zorgt voor nieuwe economische activiteiten in zowel de Zeeuws-Vlaamse als de Vlaamse regio en een betere benutting van het economisch potentieel van de Kanaalzone in beide regio’s. De capaciteit van de Noordzeesluizen neemt toe, waardoor de wachttijd voor binnenvaartschepen afneemt.

Koning Willem-Alexander en Koning Filip verrichten samen vanaf de Z9, een elektrisch schip, de officiële openingshandeling. Aansluitend gaan zij op het schip in gesprek met vertegenwoordigers van bedrijven die gebruik maken van de sluizen bij Terneuzen. Daarna verplaatsen de koningen zich naar het sluisplateau van de Nieuwe Sluis.

Ze krijgen daar toelichting op onder andere de bouw en de werking van de Nieuwe Sluis. In het bediengebouw van de Nieuwe Sluis gaan de koningen in gesprek met vertegenwoordigers van de omwonenden, vrijwilligers van het Portaal van Vlaanderen (het informatiecentrum over het havengebied) en medewerkers van het aannemersconsortium.

De Nieuwe Sluis is gebouwd in opdracht van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC), een samenwerkingsverband van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

De bouw van de Nieuwe Sluis ging van start in 2017 binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen, in het havengebied van North Sea Port. De Middensluis, sinds 1910 in gebruik, maakte plaats voor de Nieuwe Sluis.

In 2023 passeerden 56.000 schepen dit sluizencomplex. Naar verwachting groeit dit aantal tot 96.000 in 2040. Behalve dat schepen het complex passeren, is het sluizencomplex een belangrijke ontsluitingsroute voor wegverkeer en maakt de Nieuwe Sluis onderdeel uit van de primaire waterkering.

Australië wil nog dit jaar minimumleeftijd sociale media

CANBERRA – De Australische regering wil nog dit jaar een minimumleeftijd introduceren voor het gebruik van sociale media. Wanneer de wet die dat moet regelen precies ingevoerd moet worden, is nog niet duidelijk.

De premier van het land, Anthony Albanese, laat aan Australische media weten dat minimumleeftijd wat hem betreft 14 of 16 jaar wordt.

“We weten allemaal dat sociale media schade aanrichten”, zegt Albanese in een verklaring. “Bovendien houden ze kinderen weg bij echte vrienden en echte ervaringen.”

Hoe de wet, die kinderen weg moet houden bij platforms als Facebook, TikTok en Instagram, er precies uit gaat zien, is nog niet duidelijk. De komende maanden moet er een proef komen die controleert op leeftijd, voordat de wet later dit jaar ingevoerd moet worden.

Allianz: Binnen West Europa hoort Nederland tot de riskantste landen om zaken mee te doen

Foto: Adobe Stock

‘S-HERTOGENBOSCH – Voor zakendoen met dertien van de belangrijkste achttien sectoren in Nederland geldt een verhoogd risico op wanbetaling. Dat blijkt uit de jaarlijkse wereldwijde risicoanalyse van landen (70) en sectoren (18) die is uitgevoerd door kredietverzekeraar Allianz Trade. Wereldwijd komen de sectoren bouw, textiel en metaal het slechtst uit de bus. Wat opvalt is dat het risicobeeld van nagenoeg alle sectoren nog altijd slechter is dan in de pre-corona periode.

Volgens Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade is het risicobeeld van Nederland slechter dan het gemiddelde in de eurozone. “Mondiaal gezien kent 87 procent van de sectoren een ‘medium’ of ‘verhoogd’ risico. Zakendoen in Azië is gemiddeld veiliger; het meeste risico loop je in Latijns-Amerika.”

Geeroms legt uit dat de sectorrisicobeoordeling van Allianz Trade is gebaseerd op het risico op wanbetaling door bedrijven. Dit wordt per sector gemeten op een schaal van vier niveaus, van laag tot hoog (groen, geel, oranje en rood). “13 sectoren in Nederland scoren oranje. Vorig jaar waren het er 14. Kijk je naar landen als Italië, Portugal, Zwitserland en de Scandinavische landen; die doen het duidelijk beter. Met België (15 oranje) scoren we het slechtst in West Europa.”

Zwakke vraag en overcapaciteit

“We kijken bij de beoordeling van het risico naar vier bepalende factoren: de vraag vanuit de markt, de winstgevendheid, de liquiditeit en de omstandigheden waarmee de sector te dealen heeft. En dat plaatsen we tegen de achtergrond van de algehele economie. Zo zien we bijvoorbeeld dat de industriële sector nog steeds kampt met overcapaciteit en zwakke vraag, vooral in de eurozone. De groei van de economie is matig. We gaan dit jaar en volgend jaar uit van een beperkte wereldwijde groei van +2,8 procent. Waarbij de groei in de VS vertraagt tot +1,7 procent volgend jaar en de eurozone uitkomt op +1,4 procent. De Chinese economie zakt terug tot +4,3 procent in 2025.”

Wat maakt sectoren kwetsbaar?

Geeroms ziet drie trends in de risicoanalyse van de sectoren. “Je hebt sectoren met een zwakke vraag en een beperkt prijszettingsvermogen, zoals de papier-, chemische-, agrarische- en textielindustrie. Beperkte groei en druk op de marges domineren hier de vooruitzichten. Daarnaast zie je sectoren die nog steeds kampen met problemen in de toeleveringsketen. Op zich is de vraag hier vaak nog behoorlijk veerkrachtig, maar operationele en geopolitieke hindernissen duren maar voort. Zoals in de transport- en energiesector. Aan de positieve kant zie je sectoren met stabiele of verbeterende vooruitzichten. Bijvoorbeeld omdat ze profiteren van de opkomst van AI of ontwikkelingen als duurzaamheid of vergrijzing. Denk aan farmaceutische industrie en IT-diensten. Iets van herstel zien we in de risicobeoordeling in de autosector, transport en machinebouw. Maar die zijn de afgelopen jaren dan ook wel heel hard geraakt.”

Nederland

Belangrijke sectoren voor Nederland zijn agrifood, retail, bouw en transport. Wat zijn de mondiale trends die het risicoprofiel van deze sectoren (mede) bepalen volgens Allianz Trade?

– Agrifood
Ondanks uitdagingen zoals klimaatverandering (droogte en overstromingen) en geopolitieke kwesties toont de sector zich stabiel en veerkrachtig. De wereldwijde marktwaarde van de agrifood-industrie zal de komende jaren naar verwachting stijgen van USD 8,3 biljoen in 2021 naar USD 12,5 biljoen in 2029. Vooral bevolkingsgroei en technologische vooruitgang zijn belangrijke drivers.

Minpunten zijn de hoge kosten voor energie en grondstoffen. Pluspunt: het prijszettingsvermogen.

– Retail
Veel retailers wisten dalende volumes te compenseren door hogere prijzen door te berekenen aan consumenten. Aan de kostenkant zorgen loongroei, hoge energieprijzen en stijgende financieringskosten voor druk op de marges.

Pluspunten zijn (in de ontwikkelde economieën) de aanzienlijke spaarbuffers van consumenten, de sterke arbeidsmarkten en de loongroei.

Minpunten: sterk conjunctuurgevoelig en scherpe concurrentie (ook uit hoek van e-commerce).

– Bouw
Hoewel bouwactiviteiten nog steeds ondermaats zijn, is er ruimte voor herstel. De aanzienlijke stijging van de rente en de prijzen van bouwmaterialen is over zijn hoogtepunt heen.

Pluspunten: diverse structurele ontwikkelingen stimuleren de bouw zoals verduurzaming en vergroening en de ontwikkeling van smart cities. Ook nemen investering in infrastructuur toe.

Minpunten: de bouw is uiterst conjunctuurgevoelig, er bestaat al enige tijd een tekort aan gekwalificeerde personeel en ook hebben bouwbedrijven steeds meer te maken met regelgevings- en milieugerelateerde uitdagingen.

– Transport
De sector is verantwoordelijk voor bijna 25 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. De internationale regelgeving om de emissie van broeikasgas te verminderen zal steeds strenger worden. Dat heeft vergaande impact op alle vormen van transport. Transportbedrijven die hun vloot sneller weten te verduurzamen, winnen aan concurrentievermogen en prijszettingsmacht.

Pluspunt: overheden investeren in toenemende mate in infrastructuur als wegennet, (lucht)havens en spoorwegen.

Minpunten: volatiliteit van brandstofprijzen beïnvloedt voortdurend de marges, omdat dit de grootste kostenpost is voor transportbedrijven. Transporteurs krijgen te maken met steeds meer kritiek op de negatieve milieueffecten. Ook moeten ze opboksten tegen hevige concurrentie, vooral in de luchtvaart.

Kans op wanbetaling

Volgens Geeroms is de huidige economische situatie een wankel evenwicht. “De economische groei houdt niet over. Veel sectoren kampen met margeproblemen. Dat vergroot de kans op wanbetaling. Om hun liquiditeit te ontlasten betalen bedrijven rekeningen steeds later. Het niet betalen van de rekening is de volgende stap. In het de huidige economische omstandigheden raad ik elk bedrijf aan extra alert te zijn op tijdige betaling van hun facturen. En neem vooral meteen actie als er te laat wordt betaald.”

Rabobank denkt dat huizenprijzen nog harder stijgen

Koopwoning

UTRECHT – Onderzoekers van de Rabobank verwachten dat koophuizen nog harder in prijs zullen stijgen dan ze eerder dachten. Er staan relatief weinig woningen te koop en dat zorgt voor steeds hogere prijzen. Het effect van die schaarste is volgens de bank dit en volgend jaar veel groter geworden.

In heel 2024 stijgen de huizenprijzen gemiddeld 9,1 procent, denken de onderzoekers van de Rabobank. Eerder gingen ze nog uit van 6,7 procent duurdere huizen dit jaar. Voor volgend jaar stelt de bank de verwachte prijsstijging ook sterk naar boven bij. Kenners denken niet langer dat de prijzen met 5,2 procent stijgen, maar met 10,7 procent.

De afgelopen tijd zorgden hogere lonen in Nederland ervoor dat de huizenprijzen stegen, omdat mensen zo een hogere hypotheek konden afsluiten en meer konden bieden op een woning. Maar op den duur wordt het steeds moeilijker om een eigen huis te kunnen betalen, verwacht de Rabobank. Naar verwachting stijgen salarissen namelijk niet zo hard als de huizenprijzen en de kosten voor een hypotheek.

Locatiekeuze

Woningmarkteconoom Carola de Groot van de Rabobank denkt dat de vraag naar koopwoningen uiteindelijk minder wordt, doordat steeds minder mensen ze kunnen betalen. Maar voorlopig hebben woningzoekers nog te maken met “stevige prijsstijgingen”.

Dat zorgt er ook voor dat mensen vaker zoeken buiten hun eigen stad, als de prijzen daar te hoog zijn. “Huizenkopers laten hun locatiekeuze namelijk deels afhangen van de prijs van de plek. Onder invloed van de hoge en stevig stijgende huizenprijzen in het stedelijke gebied van de Randstad nam de trek uit de stad lange tijd toe. Maar toen de prijzen gingen dalen, stokte deze trend weer”, zegt De Groot. “Nu de huizenprijzen weer hard stijgen en de prijspremie voor een koophuis in de noordelijke steden van de Randstad bovendien weer oploopt, denken we dat de trek uit de eigen stad langzaam maar zeker weer toeneemt.”

Volgend jaar stijgen de huizenprijzen het sterkst in Zuid-Limburg en het noordoosten van het land, verwacht de Rabobank.

Terminals van ECT gaan over op walstroom

Tiemo Arkesteijn (directeur RSP), Leo Ruijs (CEO van ECT) en Ina Barge (directeur RSP) bij de ondertekening van der overeenkomst. Foto: Marc Nolte

ROTTERDAM – De containerterminals van Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT) worden de komende jaren voorzien van walstroomvoorzieningen. ECT heeft hier afspraken over gemaakt met Rotterdam Shore Power (RSP), een samenwerkingsverband van Eneco en Havenbedrijf Rotterdam.

De eerste schepen worden volgens verwachting in 2028 op de walstroomvoorziening aangesloten. Wanneer de voorzieningen op beide terminals in 2030 volledig operationeel zijn, kunnen jaarlijks zo’n 5000 zeeschepen op walstroom worden aangesloten. Hierdoor vermindert de CO2-uitstoot in de haven met zo’n 35.000 ton per jaar.

RSP zal de walstroomvoorzieningen aanleggen en exploiteren, terwijl ECT en Havenbedrijf Rotterdam zorgdragen voor de civiele inpassing van de faciliteiten op kade en terminalterrein. De projecten behoren tot de grootste walstroomprojecten in Europa en omvatten gezamenlijk zo’n 5 kilometer aan kade.

Leo Ruijs (CEO van ECT), Robert Simons (havenwethouder gemeente Rotterdam) en Boudewijn Siemons (CEO Havenbedrijf Rotterdam) bij de ondertekening van de overeenkomst. Foto: Marc Nolte

De Rotterdamse haven heeft de ambitie om klimaatneutraal te worden in 2050 en tegelijkertijd vitaal en concurrerend te blijven. Tevens voldoet de Rotterdamse haven hiermee aan Europese richtlijnen, die onderdeel zijn van de Europese Green Deal.

Walstroom als een service

Leo Ruijs, CEO van ECT: “De projecten sluiten aan bij onze doelstelling om vanaf 2035 emissievrij te zijn. Onze klanten kunnen bij hun bezoek aan onze terminals beschikken over walstroomfaciliteiten, die goed passen binnen de filosofie van ons logistieke concept.”
Rotterdam Shore Power is trots om walstroom als een service aan te bieden op de Maasvlakte, aldus Tiemo Arkesteijn en Ina Barge, die leiding geven aan RSP. “Hiermee nemen we investeringsdrempels weg en ontzorgen we onze klanten en partners, terwijl we tegelijkertijd de vergroening van de haven en de maritieme sector versnellen.”

Verduurzaming van de haven

Robert Simons, havenwethouder van de gemeente Rotterdam: “Dit is een prachtige mijlpaal voor de haven van Rotterdam en een belangrijke stap richting ons doel om alle schepen aan de Rotterdamse kades te voorzien van walstroom! We complimenteren ECT Rotterdam, Rotterdam Shore Power en Havenbedrijf Rotterdam met dit resultaat. Deze ontwikkeling draagt niet alleen bij aan schonere lucht en minder geluidsoverlast, maar versnelt ook de verduurzaming van onze haven en de maritieme sector.”

Vrachtwagenchauffeur gewond bij eenzijdig ongeval bij Hooghalen [+foto]

Foto: Persbureau Meter

HOOGHALEN- Op De Streek tussen Hooghalen en Assen heeft dinsdagochtend een eenzijdig ongeluk plaatsgevonden met een vrachtwagen.

De vrachtwagen raakte rond 05:45 uur door onbekende redenen van de weg en botste daarbij tegen twee bomen. De vrachtwagen kwam in een sloot tot stilstand.

De chauffeur van de vrachtwagen raakte gewond. Een bijrijder raakte voor zover bekend niet gewond.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeluk. Vanwege het onderzoek en de berging van het voertuig is de weg afgesloten geweest.

Verkeersveiligheid kinderen centraal op Blijf Uit De Dode Hoek Dag

ZOETERMEER – Donderdag 12 september is de eerste Nationale Blijf Uit De Dode Hoek Dag.

“De dode hoek, waar ligt die dan?” Met deze vraag stapte de populaire TikTokker gymmeester Daan naar zijn leerlingen toe. Dat leverde bijzondere antwoorden op. De meeste kinderen hebben geen flauw idee. Precies daarom is Daan op donderdag 12 september om 09:00 uur bij een bijzondere verkeersles tijdens de eerste Nationale Blijf Uit De Dode Hoek Dag, op basisschool de Wingerd in Nieuwerkerk aan den IJssel.

De Nationale Blijf Uit De Dode Hoek Dag is een initiatief van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Veilig Verkeer Nederland (VVN) om kinderen bewust te maken van de gevaren van de dode hoek, bij vrachtauto’s en andere grote voertuigen, zoals bussen en tractoren.

De dode hoek is het gebied rondom een voertuig dat een chauffeur niet kan zien, zelfs niet met behulp van spiegels. Als je dicht bij een vrachtauto of bus rijdt, kan dat leiden tot gevaarlijke verkeerssituaties en ongelukken. Daar maken TLN en VVN zich zorgen over.

Eerste hulp

Vorig jaar werden volgens cijfers van kenniscentrum VeiligheidNL 76.400 fietsers op de eerste hulp behandeld na een verkeersongeluk. Van de 684 verkeersdoden in 2023 zaten er 270 op de fiets, berekende het CBS. Het aantal fietsongelukken en -doden stijgt gestaag, ook onder kinderen.

Daarvoor zijn verschillende oorzaken, waaronder de dode hoek. “Het liefst wil ik dat alle kinderen op de fiets naar school gaan”, stelt @gymmeester Daan . “Maar dan wel veilig: ze moeten leren hoe groot de dode hoek van een vrachtauto is, zodat ze altijd op veilige afstand rijden. Dat ga ik de kinderen op een leuke manier uitleggen tijdens de Nationale Blijf Uit De Dode Hoek Dag, zodat ze het nooit meer vergeten.”

Les over de dode hoek

TLN en VVN wijzen erop dat het belangrijk is dat er ook op alle andere dagen van het jaar aandacht is voor de dode hoek van vrachtauto’s en andere grote voertuigen. Sinds jaar en dag bieden TLN en VVN daarom ‘Veilig op Weg! Blijf uit de dode hoek’-verkeerslessen’ aan kinderen van groep 7 en 8. Daarvoor komt er een vrachtauto op school en krijgen kinderen les van een échte vrachtautochauffeur over de gevaren van de dode hoek.

Ze mogen ook even in de cabine van de truck zitten om zelf te ervaren wat je als chauffeur ziet. Tijdens deze les leren de kinderen de twee vuistregels: blijf rechts en ruim achter een groot voertuig en houd minimaal drie meter afstand rondom een groot voertuig.

Chinese export stijgt sterker dan verwacht, import valt tegen

BEIJING – De Chinese export is in augustus sterker gestegen dan verwacht. De import groeide daarentegen minder hard dan voorzien.

De groei van de uitvoer wijst mogelijk op een snellere verwerking van buitenlandse bestellingen door Chinese fabrikanten voor de tariefsverhogingen van veel westerse landen op Chinese goederen ingaan. De tegenvallende invoer duidt daarbij op een aanhoudende zwakke binnenlandse vraag.

De export steeg vorige maand met 8,7 procent op jaarbasis. Dat is de sterkste groei sinds maart 2023. Economen hadden gerekend op een stijging van 6,6 procent. De uitvoer laat daarmee al vijf maanden op rij een stijging zien. In juli groeide de export nog met 7 procent.

De export is historisch gezien een belangrijke motor voor de op een na grootste economie ter wereld. De import nam slechts met 0,5 procent toe, terwijl was gerekend op een groei van 2,5 procent. Een maand eerder steeg de import nog met 7,2 procent.

China kampt met een aanhoudende crisis in de vastgoedsector en een laag vertrouwen onder Chinese consumenten, die daardoor minder geld uitgeven. De zwakke binnenlandse vraag heeft veel Chinese producenten ook ertoe aangezet om in het buitenland naar markten te zoeken. Die stijgende golf van goedkopere Chinese goederen maakt steeds meer landen nerveus. Zo hebben veel landen hogere heffingen opgelegd op elektrische auto’s, staal en andere goederen uit China.

Ebusco wil 36 miljoen ophalen bij aandeelhouders

DEURNE – De Brabantse fabrikant van elektrische bussen Ebusco wil 36 miljoen euro aan nieuw kapitaal ophalen bij aandeelhouders. Het bedrijf uit Deurne heeft last van productieproblemen waardoor de verliezen dit jaar zo sterk zijn opgelopen dat analisten vrezen voor het voortbestaan van Ebusco. Het nieuwe kapitaal is nodig voor een koerswijziging die voor betere resultaten en betrouwbaardere levertijden moet zorgen.

Het bedrijf wil bestaande aandeelhouders rechten geven om nieuwe aandelen te kopen. Daarover houdt het bedrijf op 24 oktober een buitengewone aandeelhoudersvergadering. Ebusco vraagt de aandeelhouders dan om toestemming voor het uitgeven van nieuwe aandelen. Eind vorig jaar haalde Ebusco met nieuwe aandelen en obligaties ook al tientallen miljoenen euro’s op.

Op dezelfde bijeenkomst kunnen aandeelhouders zich uitspreken over de benoeming van de nieuwe topman Christian Schreyer als lid van de raad van bestuur. Hij verving onlangs per direct oprichter Peter Bijvelds en Michiel Peters, die Ebusco samen leidden.

Toelevering

Ebusco heeft last van problemen met de toelevering van onderdelen, terwijl het voor autofabrikanten belangrijk is om precies op het juiste moment over de juiste spullen te beschikken. Daardoor moest het bedrijf de levering van bussen aan klanten vaak uitstellen. Het leidde in de eerste helft van dit jaar tot een verlies van 64,7 miljoen euro, bijna een verdubbeling van het verlies van een jaar eerder.

Op de beurs is Ebusco door de problemen veel minder waard geworden. Het bedrijf ging in oktober 2021 voor 23 euro naar de aandelenbeurs in Amsterdam, maar die stukken zijn nu minder dan 1 euro waard. Om Ebusco-aandelen beter verhandelbaar te maken stelt het bedrijf voor om elke vijf aandelen samen te voegen tot één aandeel.

Consument en reiziger duwen transport en logistiek weer vooruit

AMSTERDAM – De transport- en logistieksector krijgt dit jaar weer vaste grond onder de voeten. In het pakketvervoer, de logistiek en het wegvervoer keert groei terug nu overtollige voorraden zijn afgebouwd en de vraag naar consumentengoederen herstel vertoont.

Tegelijkertijd zorgen de zwak aantrekkende economie en de lage Industriële vervoersvraag ervoor dat het opwaarts potentieel beperkt is. Daarbij hebben de binnenvaart en het spoor last van het kwakkelende Duitse achterland en zorgt de energietransitie voor minder vervoer. Ook blijft de gewenste verschuiving van containers van de weg naar het water en spoor uit.

In het OV en in de luchtvaart keren opnieuw meer reizigers terug, maar prijs, kwaliteit en capaciteit remmen hier af. Het personeelstekort loopt na een korte onderbreking weer op en blijft voor de hele sector een grote uitdaging. Per saldo kan de sector dit en volgend jaar een volumegroei van 1,5 procent verwachten. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht transport en logistiek van ING Research.

Transport en logistiek: normalisatie na corona, maar ook onzekerheid en magere groei

De grote uitslagen in de transport- en logistieksector zijn voorbij. De terugkeer van reizigers in de luchtvaart en het OV na de pandemie gaat de laatste fase in, waarmee het groeiniveau terugvalt. Aan de andere kant is de correctie in het goederenvervoer door normalisatie in consumentenbestedingen en afbouw van voorraden eveneens grotendeels achter de rug. De groei van (internationale) e-commerce helpt daarbij. Dit zorgt ervoor dat er groei terugkeert in pakketvervoer, de logistiek en het wegvervoer. Tegelijkertijd zorgen een mix van een zwak aantrekkende economie, aanhoudend zwakkere vervoersvraag vanuit de industrie en beperkingen in capaciteit ervoor dat de groei in 2025 niet sterk zal aantrekken.

OV nadert herstel, maar kwaliteit en dreigende prijsverhoging remmen af

Ondanks de bevolkingsgroei is het reizigersvolume in het OV bijna 5 jaar na aanvang van corona nog niet volledig terug, al is er nog steeds wel herstel. In de eerste acht maanden van 2024 herstelde het aantal check-ins weliswaar verder, maar dit schommelde per saldo nog altijd rond de 95 procent en de verwachting is dat de reizigersaantallen ook in 2025 nog niet over het precorona-niveau van 2019 heen gaan. Het blijvende effect van thuiswerken werkt nog steeds door. Daarnaast helpen een historisch grote onderhoudsopgave en een dieptepunt in de servicegraad niet. 89,7 procent van de treinen reed in 2025 op tijd en in 2024 is dat tot dusver 89,5 procent tot dusver in 2024. Samen met de voorgenomen prijsverhoging kan dit ervoor zorgen dat reizigers sneller de auto pakken of door afnemende betaalbaarheid het reizen gaan mijden en dat drukt het potentieel.

Luchtvaart heeft enige marge, maar nieuwe grens komt in 2025 alweer in zicht

De vraag naar vliegreizen is uiteindelijk sneller teruggekeerd dan in het OV. Het aantal vluchten op Schiphol ligt op koers om in 2024 ruim 7 procent hoger uit te komen dan in 2023. Daarmee ligt het Nederlandse niveau licht onder het Europese vliegverkeer. De vraag naar reizen blijft aanhouden al worden vliegtickets door de afstandsafhankelijke vliegbelasting en de hogere Europese CO2-heffing (ETS) opnieuw duurder. Met de uitspraak van de Hoge Raad is krimp van Schiphol op korte termijn uit beeld. Tegelijkertijd is Schiphol dit jaar al op weg naar 475.000 vluchten en blijft er met het door het kabinet voorgestelde maximum van 485.000 nog ruimte voor 2 procent tot 2,5 procent meer vluchten. Gezien de omgevingsbelangen blijft de marge dus beperkt. Onzekere factor voor de komende jaren is of het kabinet toch door zal gaan met overloopluchthaven Lelystad. Opvallend is dat de luchtvrachtoverslag een relatief sterk jaar doormaakt door stevige groei van internationale e-commerce (waaronder uit China) en aanhoudende onzekerheden in internationale toeleveringsketens.

Binnenvaart en spoor voelen energietransitie en tegenwind industrie, terwijl verschuiving vanaf de weg niet lukt

De grote zeehavens – waaronder Rotterdam – zien dit jaar naar verwachting per saldo weer enige groei, al blijven de onzekerheden in handelspolitiek en toeleveringsketens voorlopig groot. De overslag van grondstoffen houdt last van de kwakkelende energie-intensieve industrie, die onder druk staat van relatief hoge energieprijzen. Dit is vooral te merken in het voor de transportsector belangrijke Duitse achterland. Daarbij is het nu snel-afnemende kolenverbruik in de energiesector voelbaar in de binnenvaart en vooral in het spoorgoederenvervoer, waar dat nog steeds 20 procent van de lading uitmaakt.

Groei in andere segmenten weegt daar niet tegenop. Verschuiving van containers van de weg naar water en spoor – waar de overheid al lange tijd op in zet – blijkt in de praktijk moeilijk. Waar het aandeel in de containerafvoer vanuit Rotterdam naar het achterland via binnenvaart en spoor in 2013 nog respectievelijk 35 procent en 11 procent bedroeg was dit in 2023 zelfs gedaald naar 31 procent en 10 procent. Vooral de internationale afvoer van containers via de Rijn zit in het slop. De verslechterde concurrentiepositie is onder andere te wijten aan de afgenomen betrouwbaarheid door schommelende waterstanden en capaciteitsproblemen op het spoor. Initiatieven zoals subsidie om containers van de weg naar het water te verplaatsen hebben hier geen verandering in kunnen brengen.

Personeelstekort loopt snel weer op en is voor de meeste bedrijven belangrijkste belemmering

Hoewel groei van de vraag in transport en logistiek grenzen kent, is personeelstekort voor bedrijven niet zelden een belangrijkere zorg. Het gaat hierbij niet altijd om logistiek personeel zoals chauffeurs en conducteurs, maar ook om technici en steeds meer ICT-ers. De krapte heeft te maken met vergrijzing en verminderde instroom, maar ook met het ziekteverzuim in de sector dat nog altijd bijna een 1 procent-punt hoger ligt dan voor corona en aanmerkelijk hoger dan gemiddeld. Na een daling sinds eind 2022 is de vacaturegraad alweer opgelopen. Op elke 1.000 banen in transport en logistiek staan nu 47 vacatures open (tegenover 52 op het hoogtepunt) en meer dan de helft van de ondernemers ziet personeelstekort dan ook als belangrijkste belemmering.

Rico Luman Sector econoom Transport en Logistiek: “Dat het personeelstekort in de transportmarkt eigenlijk niet is weggeweest en nu alweer oploopt, wijst op de structurele uitdaging voor bedrijven. Technologie lost dit voorlopig ook niet op. Het is dan ook logisch dat veel kleinere bedrijven permanent blijven werven”.

Flinke stijging faillissementen in 2024, maar aandeel nog niet alarmerend

Na goede jaren kreeg de winstgevendheid van bedrijven in transport en logistiek een terugslag door minder vraag, hogere kosten en tariefdruk. Het aantal faillissementen lag in de eerste helft 40 procent hoger dan een jaar terug en steeg vooral in de grootste deelsector, het wegvervoer. Ondanks de sterke groei is het faillissementspercentage nog wel lager dan in het verleden, omdat er ook veel bedrijven zijn bijgekomen.

Tegelijkertijd is de financiële uitdaging met relatief sterke loonsverhogingen en stijgende kosten door onder andere naleving van nieuwe wetgeving en investeringen in ICT nog niet over en kan de trend zich nog doorzetten.

Gunstig is wel dat het dieptepunt in de vervoersmarkt achter ons lijkt te liggen, de kostenstijging dit jaar afneemt en de terugkerende volumegroei voor een iets betere onderhandelingspositie zal zorgen.

LAATSTE NIEUWS

MAN 6×6 knijperauto voor Wessel Duin Dienstverlening

CASTRICUM - Wessel Duin dienstverlening uit Castricum nam zaterdag zijn MAN TGS 6x6 met Wierda wide spread in ontvangst. De MAN is opgebouwd met...
×