Clicky

woensdag 2 oktober 2024 - 06:29 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 244

Oekraïne gebruikt deel wapens VS niet door gps-jamming Rusland

Zelensky

KYIV – Oekraïne gebruikt een deel van de Amerikaanse gps-geleide wapensystemen amper omdat Rusland ze telkens tegenhoudt door middel van gps-jamming, technologie die gps-signalen verstoort. Dat meldt de Amerikaanse krant The Washington Post op basis van een vertrouwelijk Oekraïens onderzoek.

Onder meer de zogenaamde Excalibur-artilleriegranaten, die hun doel vinden op basis van gps-signalen, zouden veel hinder ondervinden van de Russische interferentie.

Oekraïne is vorig jaar gestopt met het gebruik ervan omdat ze nog maar in 10 procent van de gevallen hun doel raakten, blijkt uit het onderzoek. Ook de HIMARS-raketsystemen, die doelen op tientallen kilometers afstand kunnen raken, worden vaak verstoord door de Russische technologie.

Volgens de berichtgeving in The Washington Post is de gps-interferentie een van de redenen waarom Rusland de voorbije weken vooruitgang heeft geboekt aan het front. Oekraïne zou de Amerikaanse fabrikanten hebben gevraagd om updates voor de wapens zodat die beter de gps-interferentie kunnen weerstaan.

Van ‘t Hek neemt Tipker Transportservice over

Van 't Hek Tipker Transportservice
Foto: Facebook Tipker Transportservice

ALPHEN AAN DEN RIJN –  Met ingang van 1 juli neemt Van ‘t Hek uit Zuidoostbeemster familiebedrijf Tipker Transportservice over.

Reden voor de overname is dat zoon Axel Tipker geen toekomst meer ziet in een transportbedrijf.

“We staan als transportsector aan de vooravond van een nieuw tijdperk. Verduurzaming, elektrificeren, het heeft een grote impact op een klein familiebedrijf. Doordat Axel aangegeven heeft geen toekomst te zien in het hebben van een transportbedrijf, sloegen bij mijzelf ook de twijfels toe”, vertelt Arno Tipker.

“We kwamen tot de conclusie: “We doen het samen, of we doen het niet”
Na positieve gesprekken hebben wij overeenstemming bereikt met de Van ‘t Hek Groep tot overname, per 1 juli 2024, van het wagenpark en onszelf. Hierdoor hebben wij een mooie toekomst, bij een mooi bedrijf en kunnen blijven doen wat we leuk vinden.”

Tipker Transportservice werd opgericht in 2009. Arno Tipker, heeft, volgens de bedrijfswebsite, ruim 25 jaar ervaring in het exceptionele transport van heistellingen, hijskranen, grondverzetmachines en andere buitenmaatse vrachten.

De Van ‘t Hek Groep is een allround funderingsbedrijf met een voorliefde voor een aantal specialismen, zoals werken op het water, langs het spoor en in de binnenstad en natuurlijk het realiseren van complete bouwkuipen. Daarnaast zijn zij koploper in trillingsvrije en geluidsarme technieken.

Door de brede kennis van de werknemers en een complete materieelvloot zijn zij in staat om veel verschillende funderingstechnieken op grote schaal uit te voeren.

OM eist taakstraf voor aanzetten haat en discriminatie tegen Joden op Instagram

ARNHEM – Het Openbaar Ministerie Oost-Nederland eist een taakstraf van 60 uur tegen een 32-jarige verdachte uit Tiel. Hij liet zich op social media opzettelijk beledigend uit over Joden. De officier van justitie vandaag tijdens de motivering van de strafeis voor de Politierechter in Arnhem: “Uit de geplaatste berichten blijkt van vijandigheid en diepe afkeer tegen Joden.”

Volgens het OM was het verdachte die eind vorig jaar onder een post van een openbaar account op Instragram schreef: “hamas hamas alle joden aan het gas, elke kankerjood ook uit Nederland moet aangepakt worden”. Ook plaatste hij een filmpje waarin hij een vuurwapen richt op een Israëlische vlag, waarbij zijn profielfoto een afbeelding was van Adolf Hitler.

Het OM vindt het van groot maatschappelijk belang om zaken als deze voor de rechter te brengen: “De geschiedenis heeft geleerd waar haatzaaien toe kan leiden: dehumanisering, agressie en geweld. En ook vandaag de dag worden Joden nog steeds in een kwaad daglicht gesteld. Verdachte levert een kwalijke bijdrage aan de kwestie die momenteel een open zenuw vormt in de maatschappij.”

De rechter sprak verdachte vrij. De rechtbank had niet de overtuiging dat het verdachte was die deze uitlatingen heeft gedaan. Het OM beraadt zich over hoger beroep.

Israëlische minister: Rafah bezetten als reactie op uitspraak ICJ

Itamar Ben-Gvir

TEL AVIV – Israël moet Rafah bezetten en de militaire druk verder opdrijven als reactie op de uitspraak van het Internationaal Gerechtshof (ICJ). Dat zei de ultrarechtse Israëlische minister van Nationale Veiligheid Itamar Ben-Gvir, meldt de Israëlische nieuwszender N12.

Het hof van de Verenigde Naties had eerder vrijdag juist opgeroepen om het offensief in Rafah, in het zuiden van de Gazastrook, onmiddellijk te staken.

Ook de uiterst rechtse minister van Financiën, Bezalel Smotrich, reageerde furieus op de uitspraak, waarin het ICJ ook oproept meer te doen om inwoners van Gaza te beschermen. Smotrich zei dat “zij die eisen dat Israël de oorlog staakt, eisen dat Israël ophoudt te bestaan”, en dat “Israël daar nooit mee akkoord zal gaan”.

Meer gematigde Israëlische stemmen reageren eveneens erg afkeurend op de uitspraak van het ICJ. Oppositieleider Yair Lapid heeft het over een “morele ramp”. Volgens hem begrijpt het VN-hof niet dat een beëindiging van de gevechten gekoppeld moet zijn aan de vrijlating van de gijzelaars.

Een voormalig Israëlische VN-gezant, Danny Danon, had dezelfde kritiek: “Terwijl de ICJ-rechters in Den Haag comfortabel beraadslagen en terugkeren naar hun families, kwijnen 125 gijzelaars weg in tunnels”, zei hij.

Een regeringswoordvoerder kwam met een officiële reactie en zei dat “geen enkele macht op aarde Israël ervan kan weerhouden zijn burgers te beschermen en achter Hamas in Gaza aan te gaan.”

KLM vindt nachtstop luidste vliegtuigen Schiphol ‘schadelijk’

SCHIPHOL – Het weren van de luidste vliegtuigen op Schiphol ‘s nachts is “schadelijk en niet proportioneel”, vindt luchtvaartmaatschappij KLM, waar ook Transavia onder valt. Het demissionaire kabinet wil dat vanaf 2025 minder vliegtuigen ‘s nachts opstijgen of landen op luchthaven Schiphol. De luidste toestellen worden geweerd tussen 23.00 uur en 07.00 uur.

Volgens KLM heeft dit grote gevolgen voor vrachtvluchten, omdat nieuwe, stillere vliegtuigen pas in 2026 worden geleverd. “Het gevolg is sturen op krimp in plaats van een gebalanceerde aanpak voor hinderreductie”, aldus de luchtvaartmaatschappij.

Transavia is “verrast” door de maatregel omdat er volgens de KLM-dochter geen inhoudelijk overleg heeft plaatsgevonden. “Daarnaast vindt er momenteel een kabinetsformatie plaats die mogelijk tot een andere insteek met betrekking tot het luchtvaartbeleid zou kunnen leiden. Transavia is teleurgesteld dat het aantal nachtvluchten nog verder wordt teruggebracht, en dat heeft veel impact op Transavia”, laat de luchtvaartmaatschappij via een woordvoerder weten.

Maatregelen

Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) heeft de maatregelen onder meer genomen omdat een rechter had geoordeeld dat het kabinet meer moet doen om omwonenden te beschermen tegen geluidsoverlast. Maar dat kan ook zonder “drastisch” te snijden in het aantal vliegbewegingen op Schiphol, stelt de KLM. Bijvoorbeeld door het duurder maken van het gebruik van luide vliegtuigen, wat Schiphol gaat doen om luchtvaartmaatschappijen aan te moedigen meer stillere vliegtuigen in te zetten.

De Britse luchtvaartmaatschappij easyJet laat weten niet ‘s nachts te vliegen en daardoor geen last te hebben van de maatregel. “We verwelkomen het verbod op de luidste toestellen. Zo worden luchtvaartmaatschappijen gestimuleerd om hun vloot te vernieuwen”, zegt een woordvoerster. EasyJet heeft negen vliegtuigen op Schiphol, waarvan zes toestellen al stiller zijn tijdens het landen en opstijgen.

Israël moet van hoogste VN-hof het offensief in Rafah staken

VN-hof Den Haag

DEN HAAG – Israël moet van het Internationaal Gerechtshof (ICJ) het offensief in Rafah onmiddellijk beëindigen. Ook moet het land meer doen om de inwoners van het Palestijnse gebied te beschermen. Het hoogste hof van de VN heeft dat geoordeeld in een zaak die Zuid-Afrika heeft aangespannen. Israël had van tevoren al gezegd zich niets van de uitspraak aan te trekken.

De situatie in Rafah is op dit moment “rampzalig”, zei het in het Vredespaleis in Den Haag gevestigde hof in een tussenuitspraak. De humanitaire situatie in de stad is nijpend. Honderdduizenden mensen zijn geëvacueerd of op de vlucht geslagen. De plek waar ze naartoe gaan is bovendien ook niet veilig genoeg.

Het hof, concludeerde verder dat de grensovergang bij Rafah heropend moet worden. Die was voor de oorlog de belangrijkste doorgangspost voor hulpgoederen, waar momenteel een groot tekort aan is in heel Gaza. Het hof is er ook niet van overtuigd dat Israël genoeg doet om om evacués uit Rafah te beschermen. Het land heeft opdracht gekregen om binnen een maand verslag uit te brengen van de maatregelen die getroffen worden.

Operatie

Israël zegt dat de operatie in Rafah noodzakelijk is om Hamas te verslaan. Om die reden stelde het land genoodzaakt te zijn om door te vechten, ongeacht het oordeel van het hof. Het hof heeft geen middelen om naleving af te dwingen.

Het ICJ doet een tussenuitspraak omdat de hele zaak rond een mogelijke schending van het genocideverdrag door Israël jaren gaat duren. Dit soort tussenuitspraken dient om te voorkomen dat in de tussentijd grote en onherstelbare schade wordt berokkend aan de bevolking. Egypte had zich bij de Zuid-Afrikaanse zaak aangesloten.

Er wordt ook onderzoek gedaan naar de oorlog in Gaza bij het Internationaal Strafhof. Dat is een apart hof dat eveneens in Den Haag gevestigd is.

Boeing ziet verzesvoudiging aantal veiligheidsmeldingen personeel

Boeing 737 MAX

ARLINGTON – Medewerkers van Boeing hebben in de eerste twee maanden van dit jaar zes keer zoveel meldingen gedaan die te maken hebben met zorgen over veiligheid. Dat meldt de vliegtuigfabrikant in zijn jaarlijkse veiligheidsrapport.

De meeste meldingen kwamen binnen na 5 januari, toen een deurpaneel van een Boeing-toestel tijdens de vlucht loskwam. Sindsdien ligt de Amerikaanse fabrikant onder een vergrootglas bij luchtvaarttoezichthouder FAA, ook door verschillende andere incidenten die volgden. Zo viel begin maart kort na vertrek een wiel van het landingsgestel van een Boeing 777. De waakhond constateerde eerder dit jaar al dat Boeing de prioriteit te veel bij de productie had gelegd en te weinig bij veiligheid.

Boeing-topman Dave Calhoun, die aan het eind van het jaar aftreedt, moedigde medewerkers eerder al aan om fouten in de bedrijfsprocessen op te sporen. “Veiligheid en kwaliteit moeten en zullen boven alles staan”, stelde de hoogste baas van het concern bij de presentatie van de kwartaalresultaten in april.

OM: geen vervolging agenten die schoten tijdens Zomercarnaval

Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie gaat drie agenten die schoten losten tijdens het Zomercarnaval op 29 juli 2023 niet vervolgen. Uit onderzoek van de Rijksrecherche, onder leiding van het OM, is gebleken dat de agenten hun vuurwapen conform de Ambtsinstructie gebruikten.

Die avond waren de drie agenten tijdens het evenement aanwezig om toezicht te houden. Rond 21:20 zagen agenten dat ter hoogte van de kruising met de Coolsingel en de Van Oldebarneveltplaats een geweldsincident plaatsvond. Er was in de drukte een ruzie ontstaan waarbij een persoon plotseling een vuurwapen trok en vervolgens op de persoon waar hij ruzie mee had begon te schieten. Deze persoon werd door drie kogels geraakt maar overleefde het.

De agenten trokken, toen ze zagen wat er gebeurde, direct hun dienstwapen en riepen naar de man dat hij zijn wapen moest neerleggen en zich over moest geven. Daarna werd een waarschuwingsschot in de lucht gelost. Toen hier geen gehoor aan werd gegeven, schoten de agenten vervolgens gericht op de schutter. Hierbij raakte ook een onschuldige omstander gewond.

De drie agenten losten in totaal acht schoten, zo is vast komen te staan uit forensisch onderzoek. Vijf kogels raakten of schampten de schutter. Eén kogel raakte de onschuldige omstander. De beide mannen die een conflict hadden, werden na het incident direct aangehouden en kregen medische hulp. Ook de onschuldige omstander die gewond raakte werd medisch verzorgd. De schutter zit inmiddels een celstraf van vijf jaar uit voor poging doodslag en verboden wapenbezit. Hij werd in januari van dit jaar veroordeeld.

Na het incident is door de Rijksrecherche, een onafhankelijke instantie onder leiding van het Openbaar Ministerie, direct een feitenonderzoek gestart. Dit is een standaard procedure als agenten hun vuurwapen gebruiken en er mensen gewond raken of komen te overlijden. Het dossier is vervolgens beoordeeld door de officier van justitie. Die heeft geoordeeld dat de agenten direct na het waarschuwingsschot niet anders konden dan gericht schieten. Er waren zeer veel mensen in de buurt die direct gevaar liepen door het feit dat een bezoeker tijdens het drukke evenement een wapen trok en begon te schieten.

Vroege en drukke avondspits door overvloedige neerslag

DEN HAAG – De vele regen die in grote delen van Nederland valt, zorgt er vrijdagmiddag al vroeg voor dat het flink druk is op de Nederlandse wegen.

Rond 16.00 uur telde de ANWB op de A- en N-wegen al ruim 140 files met een totale lengte van meer dan 800 kilometer.

Het KNMI heeft voor het grootste gedeelte van het land de waarschuwing code geel afgegeven voor langdurige regen, en in de noordelijke helft enkele stevige hagel- en onweersbuien.

Bij de buien kan er in korte tijd veel neerslag vallen. Later vrijdagavond verdwijnen de meeste buien. Plaatselijk is er ook wateroverlast mogelijk. Het verkeer moet er rekening mee houden dat wegen en tunnels kunnen onderlopen.

Geluidsplan Schiphol veel te mager, zeggen milieuorganisaties

Schiphol

DEN HAAG – Met het kabinetsplan voor 5000 minder nachtvluchten en minder lawaaiige vliegtuigen op Schiphol “schieten we niks op” zeggen Natuur & Milieu, Milieufederatie Noord-Holland, Milieudefensie en Greenpeace Nederland over het voornemen van Den Haag om iets aan de geluidshinder van Schiphol te doen.

“Minister Harbers is enorm aan het tijdrekken en maakt omwonenden blij met een dooie mus”, zo stellen de organisaties. “Zelfs Schiphol wil een nachtsluiting en 10.000 minder nachtvluchten, dus dan is dit wel een heel mager voorstel van het kabinet.”

Volgens de milieuclubs weten omwonenden nog steeds niet waar ze aan toe zijn. “En de krimp van Schiphol verder afzwakken is de zoveelste gebroken belofte. Nu komt er overdag zelfs meer herrie en CO2-uitstoot. Voor het klimaat is dat een enorme domper.

Het is al jarenlang duidelijk: we hebben een nachtsluiting en fors minder vluchten nodig, voor een veilig klimaat en de gezondheid van omwonenden.”

Schiphol ondersteunt plannen kabinet rond geluidshinder

Schiphol

SCHIPHOL – Schiphol steunt “vanzelfsprekend” de maatregelen die het kabinet neemt om geluidshinder rond Schiphol terug te dringen. Die “dragen bij aan een stiller Schiphol”, stelt de luchthaven.

Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen ‘s nachts opstijgen of landen op Schiphol. Ook worden de luidste toestellen ‘s nachts geweerd.

“De gekozen maatregelen sluiten grotendeels aan op de acties uit ons eigen 8-puntenplan. Belangrijk is dat wij en het ministerie met omwonenden in gesprek blijven om te horen of ze, ongeacht het aantal vliegbewegingen, daadwerkelijk minder hinder ervaren”, zegt de luchthaven.

Een nachtsluiting zou daarin een grote stap zijn, volgens Schiphol. “We vinden het positief dat het kabinet overweegt dit per november 2026 in te voeren.”

Advocaat: misstanden pakketbezorgers PostNL even groot als in België

DEN HAAG – De misstanden waarvoor tegen PostNL in België een boete van ruim 24 miljoen euro is geëist, zijn in Nederland even ernstig. Dat heeft de advocaat van de Belangenvereniging voor Pakketdistributie (BVPD) gezegd in een rechtszaak tegen PostNL.

PostNL moest vrijdag in hoger beroep voor de rechter verschijnen na een klacht over onderbetaling van zelfstandige pakketbezorgers. De BVPD voelt zich gesteund door de rechtszaak die nu loopt tegen PostNL in België. “Deze misstanden bij de Belgische tak van PostNL blijven helaas niet tot de Belgische grenzen beperkt”, stelt advocaat Danny Snijders namens de BVPD. Hij citeerde een arbeidseconoom van TNO die zei dat tegen PostNL in Nederland nog geen soortgelijke procedure loopt “omdat de inspectie en overheid hier minder hard handhaven dan in België”.

De rechtszaak draait om pakketbezorger Ruud Wassenaar, de huidige voorzitter van de BVPD. Hij werkte vijftien jaar als onderaannemer voor PostNL en in die tijd het aantal te bezorgen pakketten door zijn bedrijf zag stijgen van 60.000 naar 340.000 stuks. De tarieven waren echter zo laag dat hij zich naar eigen zeggen geen arbeidsongeschiktheidsverzekering of pensioen kon veroorloven. De rechtbank deed in december 2022 uitspraak en stelde de BVPD in het ongelijk. De rechter achtte onvoldoende bewezen dat Wassenaar in gesprekken met PostNL duidelijk had gemaakt dat zijn onderneming in de knel zat door de te lage tarieven. De BVPD ging tegen die uitspraak in hoger beroep.

Goede boterham

De ervaringen van Wassenaar zijn niet uniek, “maar maken deel uit van een bedrijfsvoering die rücksichtslos gericht is op het eigen gewin, koste wat kost”, aldus de advocaat. Onderaannemers verrichten het werk en dragen de risico’s, zonder daarvoor door PostNL redelijk te worden beloond. “Deze onderaannemers kunnen amper het hoofd boven water houden.”

PostNL benadrukt dat de rechtszaak is aangespannen door voormalig bezorger Wassenaar “en dus niet namens andere bezorgondernemers”. Uitgangspunt van PostNL is “dat onze ondernemers een goede boterham moeten kunnen verdienen, zodat zij hun mensen goede arbeidsvoorwaarden kunnen bieden en de bedrijfsvoering gezond is”.

Singapore Airlines kan claims van “acht cijfers” tegemoetzien

Singapore Airlines

SINGAPORE – Singapore Airlines moet volgens schadedeskundigen vrezen voor forse schadeclaims van passagiers die deze week gewond raakten toen een toestel van de luchtvaartmaatschappij door hevige turbulentie werd getroffen. Vrijdag lagen nog 48 mensen in drie ziekenhuizen in Bangkok.

Passagiers met rug- en hersenletsel kunnen “gemakkelijk tot claims van zeven en soms acht cijfers” indienen, zegt Peter Neenan, een advocaat gespecialiseerd in luchtvaartgeschillen.

Sommige patiënten raakten verlamd en 22 patiënten worden behandeld voor rugletsel. Nog eens zes worden behandeld voor schedel- en hersentrauma. Een 73-jarige Brit overleed aan een vermoedelijke hartaanval.

Volgens het Verdrag van Montreal, dat de compensatie regelt voor internationale vluchten bij overlijden en letsel van passagiers na een ongeval, is Singapore Airlines aansprakelijk tot 170.000 dollar per persoon. Maar soms zijn de schadevergoedingen veel hoger. De hoogte van de compensatie kan alleen worden vastgesteld op basis van de uitkomst van een lopend onderzoek naar de vlucht. Dat jaren kan duren.

Anti-Israëlboycot begint grote Amerikaanse bedrijven pijn te doen

Free-Palestine demonstratie

DEN HAAG – Grote Amerikaanse bedrijven, zoals McDonald’s, KFC, Pepsi en Coca-Cola ondervinden steeds meer de gevolgen van de oorlog in Gaza. Mensen in het Midden-Oosten, Azië en sommige delen van Europa boycotten hun producten vanwege vermeende banden met Israël.

Meer dan honderd vestigingen van KFC in Maleisië hebben vanwege de boycot hun deuren gesloten. In Pakistan krijgen lokale water- en frisdrankmerken in de schappen van supermarkten de voorkeur boven Coca-Cola en Pepsi, die al tientallen jaren zeer populair zijn in het land. De maker van blikjes voor Pepsi en Coca-Cola zag zijn omzet in het eerste kwartaal met 11 procent dalen.

McDonald’s werd het doelwit van een boycot nadat op sociale media beelden waren verschenen van restaurants die gratis maaltijden verstrekten aan Israëlische militairen. Topman Chris Kempczinski gaf onlangs toe dat de inkomsten van het concern in het Midden-Oosten en landen als Indonesië en Maleisië een “klap” hebben gekregen.

In Europa zijn de gevolgen van boycots moeilijker vast te stellen. Kempczinski noemde de omzetdaling in Frankrijk “aanzienlijk” maar “het hangt erg af van waar een restaurant is gevestigd.”

Kabinet komt met aangepast maatregelenpakket om hinder rond Schiphol terug te dringen

DEN HAAG – Het kabinet komt met een aangepast pakket aan maatregelen om de geluidshinder rond Schiphol terug te dringen en de rechtspositie van omwonenden te herstellen. Dat heeft minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag bekendgemaakt. Daarmee gaat het kabinet verder met de uitvoering van het hoofdlijnenbesluit dat in juni 2022 werd genomen.

In maart oordeelde de rechter dat er meer aandacht moet komen voor de belangen van omwonenden, en dat hun rechtspositie moet worden hersteld. Het kabinet vindt dit ook en de snelste manier om dit te regelen is doorgaan met de verplichte Europese procedure die we al eerder zijn gestart.

Vorig jaar september presenteerde het kabinet een pakket aan maatregelen om de hinder rond Schiphol fors te verminderen. Het doel: -20 procent ernstig gehinderden over de hele dag, en -15 procent in de nacht.

Over dat pakket lopen sindsdien gesprekken met de Europese Commissie. Die heeft vragen gesteld over het tempo waarin het kabinet de plannen wil uitvoeren, en de voor- en nadelen van de voorgestelde maatregelen.

Om recht te doen aan het vonnis van de rechter, en om ook tegemoet te komen aan de uitkomsten van de gesprekken met de Europese Commissie, wordt het pakket aangevuld en aangepast.

2024

  • KLM zal per november 2024 vrijwillig in de nacht lawaaiige toestellen vervangen door stillere exemplaren.

2025

  • Twee banen van Schiphol waar de afgelopen jaren veel extra vliegverkeer op is gekomen, gaan dicht tussen 13.00 en 15.00. Op die manier krijgen de omwonenden daar een dagelijkse rustperiode.
  • Schiphol gaat het gebruik van lawaaiige toestellen duurder maken. Zo worden luchtvaartmaatschappijen gestimuleerd hun stilste toestellen op Schiphol te gebruiken.
  • De meest lawaaiige vliegtuigen, zoals de Boeing 747-400, worden geweerd uit de nacht. Dat betekent dat zij niet mogen landen en opstijgen tussen 23.00 en 07.00.
  • De luchtvaartsector vervangt de komende periode een deel van haar vliegtuigen door nieuwe vliegtuigen, die minder geluid maken.
  • Het maximale aantal vliegbewegingen in de nacht (nu nog 32.000) gaat verder omlaag. In het pakket van september stond nog een aantal van 28.700, dat gaat naar 27.000.
    Voor november 2026 overweegt het kabinet een (gedeeltelijke) nachtsluiting. Dat is een maatregel die veel effect zou hebben voor de hinder die omwonenden ervaren. Maar eerst moet duidelijk zijn wat de impact ervan is, op de hinder maar ook op de luchtvaartsector. De uitkomsten van dat onderzoek worden in de zomer verwacht. Als de nachtsluiting niet mogelijk blijkt, zullen daar andere, extra maatregelen voor in de plaats moeten komen.

Met de aanvullende maatregelen worden stevige stappen gezet om de geluidhinder terug te dringen. Omdat we hiermee al een groter deel van het geluidsdoel invullen dan met het pakket van september, valt het totale aantal vliegbewegingen per jaar hoger uit. In september ging het om 452.500 vliegbewegingen per jaar, dat zal nu uitkomen tussen 460.000 en 470.000. Volgens de Europese en internationale regels is hinder aanpakken met een reductie in vliegbewegingen namelijk een laatste optie.

“Ik weet dat een hoger aantal vliegbewegingen voor veel omwonenden een teleurstelling is en dat het voor hen aan kan voelen alsof we een andere koers in slaan”, aldus minister Mark Harbers.

“Dat is niet zo. Ons doel is ongewijzigd, maar de manier waarop we het willen bereiken passen we op punten aan. Het weren van grote en zware vliegtuigen in de nacht, en rustperiodes bij twee banen overdag, maken echt wat uit in de hinderbeleving van omwonenden. De mogelijke nachtsluiting kan daar bovenop nog een groot verschil maken voor omwonenden. Tegelijkertijd is dit pakket in onze inschatting nu het hoogst haalbare, binnen de rechterlijke uitspraken in Nederland, de beschikbare tijd en de strikte internationale regels die er gelden voor de luchtvaart.”

De komende weken kunnen mensen reageren op dit pakket. Op basis daarvan maakt het kabinet een definitieve afweging. Daarna zal de Europese Commissie advies uitbrengen over de Nederlandse voorstellen en moet dit alles worden vastgelegd in een nieuw Luchthavenverkeersbesluit (LVB). Daarmee wordt dan ook de rechtspositie van omwonenden hersteld.

Het kabinet zet alles op alles om dit zo snel mogelijk te doen. De rechter heeft ons echter een periode van 12 maanden de tijd gegeven om het vonnis uit te voeren. Die deadline is vrijwel niet haalbaar, omdat er een aantal noodzakelijke procedurele stappen zijn om een nieuw LVB vast te stellen. Om die reden zal het kabinet hoger beroep aantekenen tegen het vonnis van de rechter. Nadrukkelijk niet omdat het kabinet het oneens zijn met de strekking van het vonnis, maar omdat er meer tijd nodig is om alle procedures te doorlopen. Om zo de hinder rond Schiphol terug te dringen, en de rechtspositie van de omwonenden te herstellen.

LAATSTE NIEUWS

Biden roept op tot ‘goed bod’ voor lonen stakende havenarbeiders

WASHINGTON - De Amerikaanse president Joe Biden heeft werkgevers van stakende havenarbeiders opgeroepen een "goed bod" te doen voor een hoger salaris. In een...
×