Renault Trucks BeLux kondigt met trots de verkoop aan van zes E-Tech D Wide elektrische trucks aan Horeca Logistic Services (HLS). Deze innovatieve en milieuvriendelijke voertuigen zullen worden ingezet voor de distributie van dranken in de regio’s Ternat, Brussel, Dendermonde-Geraardsbergen en Gent.
HLS heeft gekozen voor deze zes E-Tech D Wide trucks in vellenconfiguratie met vier 66 kWh batterijen. Door deze voertuigen in zijn vloot op te nemen verwacht HLS zijn ecologische voetafdruk aanzienlijk te verminderen, met een geschatte besparing van 178 ton CO₂ per truck per jaar.
Jean-Michel Courtoy, CEO HLS: “Innovatie en duurzaamheid vormen de kern van onze strategie. Met de elektrische trucks van Renault Trucks maken we een sprong voorwaarts in het verminderen van onze CO2-voetafdruk.”
Deze overname is in lijn met de ESG-strategie (Environment, Social, Governance) van HLS. Door te investeren in milieuvriendelijke transportoplossingen bevestigt HLS zijn inzet voor een duurzaam en verantwoord beheer van zijn activiteiten. Deze proactieve benadering van het milieu onderstreept onze wens om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij en te voldoen aan de groeiende verwachtingen van onze belanghebbenden.
De trucks worden na elke leverdag dagelijks opgeladen in het depot met 22 kW AC-laders. Dit initiatief weerspiegelt de inzet van HLS voor duurzame en milieuvriendelijke logistiek.
Al sinds 1894 levert de Franse truckfabrikant Renault Trucks duurzame mobiliteitsoplossingen aan professionele transporteurs, nu variërend van lichte bedrijfswagens tot en met trekkers met opleggers. Renault Trucks zet zich in voor de energietransitie en biedt niet alleen voertuigen met een gecontroleerd brandstofverbruik, maar ook een compleet aanbod van 100% elektrische trucks, waarvan de levensduur wordt verlengd dankzij een circulaire benadering.
Renault Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van ’s werelds grootste fabrikanten van trucks, touringcars en bussen, bouwmachines en industriële en scheepsmotoren. De groep levert ook complete financierings- en serviceoplossingen.
HLS is de grootste onafhankelijke drankenverdeler op de Belgische markt.
Horeca Logistic Services levert vanuit haar drie logistieke platformen (HLS Ternat, HLS Zuid en HLS West) niet minder dan 1.800 koude en warme drankreferenties (bier, water, frisdranken, wijn, koffie en droge producten) aan meer dan 3.000 klanten in België en het Groothertogdom in de Horeca sector alsook aan lokale overheden, bedrijven, instellingen en eindklanten.
HLS heeft een distributiesysteem ontwikkeld waarbij snelheid en precisie voorop staan. Ze leveren volgens afgesproken dagen en tijden, zodat uw vestigingen continu en optimaal bevoorraad worden.
NIJMEGEN – De routes van de Nijmeegse Vierdaagse van vrijdag worden met 10 kilometer per route ingekort om de warmte, meldt de organisatie. De wandelaars die normaal 50 kilometer zouden lopen, lopen daarom vrijdag 40 kilometer. De 40 kilometer wordt 30 kilometer en de route van 30 kilometer wordt 20 kilometer. Weeronline verwacht voor vrijdag temperaturen rond de 30 graden in Nijmegen.
Voor de nieuwe route van 20 kilometer worden nieuwe borden geplaatst. Deelnemers die de 50 kilometer zouden lopen, kunnen vrijdag de borden van de 40 kilometerroute volgen. En deelnemers die de 40 kilometer zouden lopen, moeten de borden van de 30 kilometerroute aanhouden. Bij militairen vervalt verder de eis om met minstens 10 kilo bepakking te lopen, aldus de organisatie. De start- en eindtijden wijzigen niet.
Deelnemers mogen niet afwijken van hun nieuwe route, verduidelijkt een woordvoerster. “De oude route komt te vervallen. Dat betekent als je buiten jouw route loopt, je van het reglement afwijkt en dat betekent diskwalificatie. Dat is natuurlijk ook vooral voor de veiligheid van de deelnemers zelf. Denk er ook aan dat dan op de 50 kilometer ook geen enkele voorziening is”, zegt ze. Er wordt morgen “actief op gehandhaafd”.
Extra waterpunten
Verder komt er een medische verzorgingspost op de route van de 20 kilometer, bij het Lierdal Sportcenter in het dorp Molenhoek. Ook komen er extra watertappunten aan het begin van de Via Gladiola, na het dorp Malden, en bij de finish op de Wedren in Nijmegen.
“De te nemen maatregelen geven de wandelaars de gelegenheid om onderweg extra rust in te lassen of om tijdig te finishen”, zegt marsleider Henny Sackers in een persverklaring. De organisatie adviseert deelnemers om onderweg genoeg te eten en te drinken, en om in beweging te blijven.
Het inkorten van de route van de Vierdaagse is in het verleden vaker gebeurd. In het verleden vielen er meermaals doden toen het rond de Vierdaagse zeer warm was. In 2006 werd de Vierdaagse na één dag afgelast, toen twee mensen overleden en honderden mensen flauwvielen in de hitte. De Vierdaagse in 2022 werd met een dag ingekort omdat het erg warm was.
CAÏRO – De inkomsten uit de scheepvaart door het Suezkanaal in Egypte zijn in het afgelopen gebroken boekjaar met bijna een kwart gedaald door de onrust in de Rode Zee.
Door de aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen op schepen in de Rode Zee mijden veel grote rederijen de route via het Suezkanaal.
Volgens topman Osama Rabie van de Suez Canal Authority (SCA) kwam de omzet in het afgelopen fiscale jaar uit op 7,2 miljard dollar. Dat was 9,4 miljard dollar een jaar eerder.
Het aantal schepen dat door het Suezkanaal ging, daalde naar 20.418. Dat waren er 25.911 in het voorgaande jaar. Het Suezkanaal is een belangrijke bron van inkomsten voor de Egyptische overheid.
De door Iran gesteunde Houthi-rebellen vallen sinds november schepen aan in de Rode Zee als steun aan Hamas in de oorlog met Israël. Uit veiligheidsoverwegingen mijden rederijen daarom de belangrijke vaarroute tussen Europa en Azië. Zij varen nu om via Kaap de Goede Hoop, het meest zuidelijke puntje van Afrika.
HARDINXVELD-GIESSENDAM – De BetonijzerBuigCentrale en Handelmaatschappij BV uit Hardinxveld-Giessendam werkt sinds kort met een zestal nieuwe Pacton drieassige opleggers van het type TBD.342.L.
Operationeel verantwoordelijke Gert Verschoor draait er niet omheen: “Onze trailers worden zwaar belast in grof werk. Toch moeten ze minimaal vijftien jaar mee, ook omdat we niet extreem veel kilometers maken; de meeste projecten zijn in Nederland, met daarnaast België en Luxemburg. Pacton levert ons hoogkwalitatieve, multifunctionele en dynamische trailers die niet alleen het transport en de levering optimaliseren, maar ook een verlengstuk zijn voor onze drie productielocaties.”
Vorig jaar bestond de BetonijzerBuigCentrale 70 jaar. Het bedrijf groeide in die tijd uit tot een vooraanstaand en vooral innovatief wapeningsstaalbedrijf. Vanuit een oprechte aanpak en met liefde voor het vak worden de meest uiteenlopende projecten aangepakt. Ook vandaag de dag wordt er nog permanent nagedacht over nieuwe toepassingen en productieprocedés. Het aanbrengen en verwerken van op maat geknipt en gebogen wapening op de bouwplaats behoort tot de kerntaken. Ook het transport hoort bij de maximaal flexibele dienstverlening.
Trailers als verlengstuk
De BetonijzerBuigCentrale heeft 26 trailers in bezit, maar geen trucks. Verschoor legt uit: “Die trailers zijn voor ons onderdeel van het productieproces. We hebben geen opslagruimte voor gereed product; het materiaal of de prefab betonstaalconstructies gaan meteen op de opleggers; die we buiten parkeren tot het moment dat onze klant ze nodig heeft op de bouw. Dan komt de Bruin Transport uit Hardinxveld-Giessendam de trailers halen. Zo leveren we altijd correct en just-in-time.”
De BetonijzerBuigCentrale is een derde generatie familiebedrijf. Met ruim 70 jaar ervaring en ruim 60 medewerkers is de onderneming een grote speler én toonaangevend in de wapeningsbranche. Men produceert vanuit drie locaties in Giessen en Hardinxveld-Giessendam, met klanten in de bouw en de betonindustrie. Zo wordt prefab vlechtwerk geleverd voor een grote diversiteit aan projecten, van een woonhuis tot aan de zeesluis van IJmuiden. Het vlechtwerk op de bouw wordt uitgevoerd door een vast eigen team, met hulp van onderaannemers.
Dynamische opleggers
Veertien van de 26 trailers van de BetonijzerBuigCentrale zijn inmiddels van het merk Pacton. Verschoor: “We maakten kennis met de kwaliteit van Pacton toen we jaren geleden een gebruikte Floor in bezit kregen. Daar waren we zo content mee dat we ons voorgenomen hebben om ook bij Pacton te formeren naar nieuwe trailers.”
In 2014 werden de eerste nieuwe Pacton trailers aangeschaft en meteen gebeurde dat met een aantal opties die het werk en het transport bij de BetonijzerBuigCentrale vergemakkelijken.
Verschoor: “De markt vraagt veel naar prefab wapening, wat betekent dat je veel volume vervoert met in verhouding weinig gewicht. Daartoe heb je een dynamische trailer nodig, die overweg kan met zowel heel zwaar en klein als met heel groot en breed. Tegelijkertijd is er de wens voor een onderhoudsarme trailer.”
Vrijheid door maatwerk
Het maatwerk in de Pacton trailers biedt in de dagelijkse praktijk meer vrijheid. Met een koppelingdruk van 15 ton en een asdruk totaal van 27 ton hebben de nieuwe trailers een totaal toelaatbaar gewicht van 42 ton. Met een BPW luchtveerstel, waarbij de achteras gemonteerd is op een draaikrans, gestuurd door middel van een stang vanaf de koppeling, zijn de opleggers optimaal manoeuvreerbaar. Rondom zijn de opleggers voorzien van led-lampen en -breedtelichten.
Het kopschot van 1,70 meter hoog is tegen vier staanders gemonteerd. In het randprofiel bevinden zich twee keer 17 rongkokers en de trailers zijn voorzien van aluminium zijafscherming en een rvs-kist. Onder het randprofiel zijn touwhaken gerealiseerd en er is tevens voorzien in vier stuks breedteborden, inclusief verlichting. De opleggers zijn voorzien van een aluminium achterklep van een halve meter hoogte, met links en rechts een rong en een 28mm hardhouten vloer met stalen omegaprofielen. De klep is gemonteerd op een uitschuifbare balk; deze kan inclusief klep zo’n 85 cm uitschuiven.
Achterklep schermt overstek af
Verschoor: “Geïntegreerde breedteborden met verlichting zijn met Pacton standaard voor ons geworden, alsook een centraal vetsmeersysteem, een hoog kopschot en een maatwerk rongenverdeling. Ook kiezen we als extra optie aan de achterzijde voor een aluminium achterklep met uitschuifconstructie. Omdat we bij overstekende lading ongelukken willen voorkomen met scherp wapeningsstaal, hebben we hiervoor gekozen; ons product wordt zo, tot een lengte van 14,20 meter, altijd afgedekt door de achterklep. Dat is niet verplicht, maar voor de veiligheid van medeweggebruikers en de geruststelling van chauffeurs, kiezen we hier bewust en nadrukkelijk voor. Zo krijgen we alles uit onze fabrieken veilig en snel op de bouw. Kortom, dankzij de multifunctioneel ingerichte Pacton trailers genereren we meer vrijheid in productie, transport en levering.”
ROTTERDAM – De goederenoverslag in de Rotterdamse haven is in het eerste halfjaar van 2024 vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De overslag kwam uit op 220,0 miljoen ton. Dat is 0,3% lager dan in dezelfde periode in 2023 (220,7 miljoen ton). De daling kwam vooral door minder overslag van kolen, ruwe olie en overig nat massagoed. Daarentegen is de overslag van ijzererts en schroot, overig droog massagoed, minerale olieproducten en containers toegenomen.
De overslag van containers steeg met 4,2% (in tonnage) en 2,2% (in TEU) als gevolg van toenemende (consumenten)vraag en een vroeg piekseizoen. De investeringen van Havenbedrijf Rotterdam liepen in het eerste halfjaar op schema. Zo is gestart met de bouw van CO₂-transport en -opslagproject Porthos, werd de opdracht gegund voor de bouw van het Prinses Alexiaviaduct en investeerde het Havenbedrijf in het digitaal weerbaarder maken van de Rotterdamse haven.
Boudewijn Siemons, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “Na een periode van economische onzekerheid zien we dat de vraag naar grondstoffen en consumptieproducten begint toe te nemen. Dit heeft geleid tot groei van de containeroverslag in het eerste halfjaar. Of die ontwikkeling ook gaat doorzetten in andere segmenten is mede afhankelijk van het tempo waarmee de Europese industrie aantrekt in de komende maanden. Ondertussen houden wij vast aan onze koers en blijven we investeren en projecten uitvoeren om de energie- en grondstoffentransitie tot een succes te maken en de infrastructuur van het havencomplex verder te verbeteren.”
Financiën Havenbedrijf Rotterdam
De financiële resultaten van Havenbedrijf Rotterdam waren solide in het eerste halfjaar van 2024. De opbrengsten, voornamelijk uit zeehavengelden en huur- en erfpachtopbrengsten namen toe met € 23,0 miljoen tot € 439,6 miljoen ten opzichte van het eerste halfjaar 2023. De operationele lasten stegen met € 13,3 miljoen naar € 147,9 miljoen. Daarmee steeg het resultaat voor belastingen, rente, afschrijvingen en waardeverminderingen met € 9,7 miljoen tot € 291,7 miljoen. Het nettoresultaat steeg met € 31,7 miljoen tot € 148,2 miljoen. De grotere stijging van het nettoresultaat wordt veroorzaakt door twee posten uit 2023 voor gezamenlijk € 15,3 miljoen, die dit jaar niet terugkeren.
De bruto investeringen in het eerste halfjaar van 2024 bedroegen € 164,4 miljoen, inclusief kapitaalstortingen in deelnemingen (eerste halfjaar 2023: € 135,7 miljoen). De belangrijkste investering in het eerste halfjaar van 2024 is de verbreding van het Yangtzekanaal (€ 15,8 miljoen). Van de kapitaalstortingen heeft € 20,4 miljoen betrekking op Porthos.
Droog massagoed
De overslag van droog massagoed is met 2,1% gestegen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door de hogere overslag van ijzererts en schroot. Dit segment steeg met 12,6% naar 14,6 miljoen ton als gevolg van hogere staal- en ijzerproductie in Duitsland in het eerste halfjaar. De overslag van kolen is met 2,4 miljoen ton afgenomen (-19,7%) als gevolg van de lage vraag naar energiekolen voor stroomproductie. Zon en wind worden steeds meer ingezet als duurzame bronnen voor de productie van stroom.
Ook de overslag van cokeskolen is gedaald, ondanks de stijging in de staalproductie in Duitsland. Doordat er vorig jaar voldoende voorraad is opgebouwd, is de aanvoer in het eerste halfjaar afgenomen. De overslag van agribulk is afgenomen met 1,2 miljoen ton door o.a. lage vraag naar sojabonen als gevolg van het verplaatsen van bepaalde processen naar de Verenigde Staten.
Overig droog massagoed (grondstoffen voor verschillende industriële toepassingen en de bouwsector) laat een stijging zien. De overslagcijfers van agribulk (-19,3%) en overig droog massagoed (80,7%) tonen grote afwijkingen ten opzichte van 2023. Door een correctie in 2023 op een foutieve aangifte in het zeehavengeld systeem in 2022, laten deze cijfers een vertekend beeld zien. Zonder de correctie laat agribulk een daling zien van 5,1% en overig droog massagoed een stijging van 20,7%.
Nat massagoed
In het eerste halfjaar is er 3,1% minder nat massagoed overgeslagen. Er werd 5,8% minder ruwe olie overgeslagen als gevolg van onderhoud aan een aantal raffinaderijen in Rotterdam in het eerste kwartaal. Hierdoor kon er minder verwerkt worden en was er minder import nodig. De overslag van minerale olieproducten steeg in het eerste halfjaar met 4,7% naar 28,6 miljoen ton. De overslag van LNG was met 6,0 miljoen ton (0,3%) in het eerste halfjaar vergelijkbaar met vorig jaar. Voor beide segmenten geldt dat er sinds de inval van Rusland in Oekraïne grote voorraden zijn aangelegd om de energiezekerheid op te bouwen. Het segment overig nat massagoed daalde met 7,9%.
Containers en breakbulk
De overslag van containers nam in het eerste halfjaar toe met 4,2% in tonnen tot 67,1 miljoen ton en met 2,2% in TEU tot 6,8 miljoen TEU. In het eerste kwartaal was al een licht herstel van de containeroverslag te zien. Deze trend heeft zich doorgezet in het tweede kwartaal. Dit is een direct gevolg van een stijging in de vraag naar consumptiegoederen. Daarnaast is er sprake van een vervroegd piekseizoen doordat importeurs hun producten eerder dan normaal bestellen vanwege de langere vaartijden en de fluctuerende vaarschema’s. Schepen varen sinds eind 2023, als gevolg van onrust rondom de Rode Zee, niet meer door het Suezkanaal.
De containermarkt is zich nog steeds aan het aanpassen aan deze nieuwe situatie. Door de langere vaartijd via Kaap de Goede Hoop zijn er uitdagingen met het vinden van voldoende scheepscapaciteit. Ook hebben wijzigingen in vaarschema’s, een toename van de vraag en slecht weer in Azië gezorgd voor congestie in havens in Azië, het Midden-Oosten en Zuid-Europa. Ondanks dat de congestie in Noordwest-Europa tot nu toe beperkt is, zijn er wel gevolgen voor de operaties in de haven en het achterland.
De aankomst van schepen is door de wijzigingen in de schema’s lastiger te plannen. Daarnaast zijn ook de callsizes flink toegenomen sinds het begin van de crisis in de Rode Zee. Hierdoor hebben terminals en achterlandmodaliteiten te maken met piekbelasting, wat leidt tot vertragingen in de afhandeling van de containers.
Het Roll-on Roll-off verkeer (RoRo) is als gevolg van een zwakke Britse economie afgenomen met 4,1% tot 12,8 miljoen ton. Het segment overig stukgoed daalde met 10,5% naar 3,1 miljoen ton. Dit heeft te maken met de containerisatie van stukgoed en het verschuiven van verschillende ladingpakketten naar andere havens.
Energie- en grondstoffentransitie
Er wordt in de haven op dit moment flink gebouwd. De waterstofleiding wordt aangelegd, het CO₂-transport en -opslagproject Porthos wordt gebouwd en op het eerste conversiepark verrijst de 200MW waterstoffabriek van Shell. Op het tweede conversiepark, dat ruimte biedt voor 1 GW elektrolyse, gaat Zeevonk II een elektrolyser bouwen. Dit consortium van Vattenfall en CIP won de tender voor windpark IJmuiden Ver kavel Beta. De waterstofeconomie lijkt nu echt uit de startblokken gekomen.
Tegelijkertijd is er ook tegenwind. Zo is recent bekend gemaakt dat de aanleg van de Delta Rhine Corridor, waar de waterstofleiding richting andere Nederlandse en Duitse industrieclusters deel van uitmaakt, vier jaar later wordt gerealiseerd. Dat zou de energietransitie enorm vertragen. Het is van groot belang dat alles op alles wordt gezet om dit proces te versnellen, met het oog op verduurzaming en de concurrentiepositie van industrieclusters in Nederland en Europa.
Ook hoge aansluitkosten op het net, hoge elektriciteitsprijzen en regelgeving die remmend werkt voor de energietransitie zorgen voor vertraging. Besluitvorming om te investeren in waterstofproductie blijft nog achter. Er is wel beweging in de regelgeving rond de raffinageroute wat de vraag naar groene waterstof zal stimuleren. Het Havenbedrijf zal, zowel bij het kabinet als op Europees niveau, het belang van een goed investeringsklimaat onder de aandacht blijven brengen.
Inmiddels groeit de walstroomcapaciteit in de haven, doen er 4 partijen mee aan het biedproces voor het drijvend zonnepark op de Slufter en worden de mogelijkheden onderzocht voor verdere samenwerking op het gebied van warmte, het gebruik van stoom en het ontwikkelen van duurzaam vliegverkeer door biobrandstoffen en waterstof.
Ook in de transitie van fossiele moleculen naar CO₂-neutrale moleculen worden de nodige stappen gezet. Het Havenbedrijf ontwikkelt momenteel een visie en strategie over zijn rol in deze grondstoffentransitie. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de rol van de haven in de productie van hernieuwbare brandstoffen, maar ook naar kritieke materialen. Deze zijn essentieel voor het realiseren van de energietransitie, en ook van groot belang voor de strategische onafhankelijkheid van Nederland en Europa.
Digitalisering & cyberweerbaarheid
In het huidige tijdperk met toenemende digitale dreiging is weerbaarheid tegen maatschappij-ontwrichtende dreigingen een randvoorwaarde voor het goed functioneren van de nautische en logistieke processen in de haven. In het eerste halfjaar van 2024 zijn belangrijke stappen gezet op het gebied van digitalisering en cyberweerbaarheid. Zo ondersteunt het Havenbedrijf de Vertrouwensketen. Deze publiek-private samenwerking heeft als doel logistieke ketens digitaal weerbaarder te maken, ook tegen criminaliteit en diefstal. Door een nieuwe digitale manier van werken wisselen partijen informatie uit in een gesloten systeem. Het recht om een container op te halen bij de terminal kan daarbij alleen digitaal aan geautoriseerde vervoerders worden doorgegeven.
Door de Vertrouwensketen is het niet meer mogelijk om onrechtmatig een container op te halen. De Zeehavenpolitie ziet dat dit door het werken via de Vertrouwensketen ook daadwerkelijk niet meer gebeurt. Inmiddels verloopt 43% van alle importcontainers via de Vertrouwensketen. Alle importcontainers uit Latijns-Amerika en Noord-Amerika maken sinds dit jaar onderdeel uit van deze werkwijze. Nu wordt gewerkt aan verdere uitbreiding naar andere vaargebieden.
Ook slaagde een consortium van Havenbedrijf Rotterdam, Q*Bird, Single Quantum, Cisco, Eurofiber, Portbase, Intermax en InnovationQuarter er in mei van dit jaar in om als eerste ter wereld een schaalbare quantumnetwerk-verbinding aan te leggen in de haven van Rotterdam. In een proefopstelling is de beveiliging van gevoelige informatie door het gebruik van quantumtechnologie succesvol gebleken.
Dit nieuwe communicatiesysteem kan in de toekomst de veiligheid van de tienduizenden zeeschepen, die de haven jaarlijks bezoeken, verbeteren en ook het economische verkeer dat daaruit voortvloeit beter beveiligen tegen de dreiging van quantumcomputers. Op dit moment zijn er twee eindpunten bij Portbase en het Havenbedrijf verbonden met de centrale hub van het quantumnetwerk. Nu de proef geslaagd is, zullen in de loop van dit jaar nieuwe eindpunten bij de douane en een aantal nautische dienstverleners in de haven worden aangesloten op de centrale hub.
Vooruitblik
Over het gehele jaar wordt een lichte stijging van het overslagvolume verwacht. De toegenomen containervolumes zijn daar een voorbode van. Verder zijn opgebouwde voorraden in andere segmenten afgebouwd en lijkt de Europese industriële productie voorzichtig aan te trekken door de lagere energieprijzen.
Belang van Europese samenwerking groter dan ooit
De energie- en grondstoffentransitie zijn op dit moment de grootste uitdagingen waar de Europese havens voor staan. Havens en industrie in Noordwest-Europa trekken daarom steeds vaker samen op om een duurzame toekomst voor de Europese industrie en samenleving veilig te stellen.
Boudewijn Siemons, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “De Europese economie heeft alleen een toekomst als de energie- en grondstoffentransities slagen. Havens spelen daarin een cruciale rol. We moeten daarom meer denken én handelen vanuit dat grensoverstijgende belang. Hoe sneller Europa onafhankelijk wordt van fossiele brandstoffen, hoe groter de kans op strategische autonomie. Vertraging betekent dat we geopolitiek kwetsbaar blijven en dat is slecht voor Nederland én voor Europa. Een stevige inzet vanuit Nederland in Brussel, die zich sterk maakt voor de belangen van zeehavens in de energie- en grondstoffentransitie, is nu belangrijker dan ooit.”
In de omslag van fossiele naar hernieuwbare energie spelen uitdagingen rond stikstof, netcongestie en vergunningsverlening momenteel een belemmerende rol. Ook voorspelbare en competitieve marktomstandigheden voor investeringen in de verduurzaming van de industrie en de beschikbaarheid van voldoende grondstoffen zijn voor een succesvolle transitie cruciaal. Daarom is de komende jaren stabiel beleid en forse stimulering van groene energie en een circulaire economie nodig, zowel vanuit Den Haag als Brussel.
EEMNES – Onlangs leverde Wezenberg Trailers uit IJsselmuiden een HRD trailerchassis met Gijsbertsen kipper af aan Gebr. van der Heiden in Eemnes.
Voor de Gijsbertsen kipper wordt gebruik gemaakt van hoogwaardige staalsoorten.
Zo zijn de zijwanden uitgevoerd in Hardox 450 en is de vloer uitgevoerd in Hardox 500 TUF.
Het geheel is afgewerkt met kunststof milieukleppen en een opklapbare achterbumper.
Tevens is de kipper voorzien van spuitwerk inclusief een blanke lak laag.
De oplegger is uitgevoerd met twee liftassen, op de voorste en op de laatste as.
In de werkplaats van Wezenberg zijn nog een aantal extra optie’s gemonteerd, zoals extra werkverlichting.
Gebr. van der Heiden is vanaf midden jaren veertig van de vorige eeuw succesvol.
Vanaf de allereerste start onder leiding van grondlegger Manus van der Heiden zijn service en optimale dienstverlening de bouwstenen van het bedrijf.
Het bedrijf heeft op de locaties in Almere, Eemnes en Nieuwegein een directe verbinding met grootscheeps vaarwater.
De kade is geschikt voor op- en overslag van bulkstoffen zoals grond, zand, grind en secundaire bouwstoffen. Met eigen overslagkranen en 22 eigen vrachtwagens worden dagelijks de overslag en transportwerkzaamheden uitgevoerd.
Sinds 2018 maakt ook Zandwinning de Domelaar in Markelo onderdeel uit van Gebr. van der Heiden.
STOCKHOLM – Viaplay, het Zweedse streamingplatform dat onder andere de Formule 1-uitzendingen in Nederland verzorgt, heeft in het tweede kwartaal van dit jaar opnieuw minder abonnementen verkocht. Het omzetverlies bleef beperkt dankzij de hogere abonnementsprijzen.
De omzet daalde van 4,6 miljard Zweedse kroon (398 miljoen euro) naar 4,4 miljard kroon (386 miljoen euro). Het aantal abonnementen daalde in het tweede kwartaal met 1 procent. In de eerste drie maanden van 2024 zag Viaplay het aantal abonnementen nog met bijna een vijfde afnemen vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
Eerder dit jaar werd Viaplay nog van een faillissement gered met een kapitaalinjectie van 229 miljoen kroon. Het Zweedse bedrijf doet er volgens topman Jørgen Madsen Lindemann alles aan om illegale streams en downloads te voorkomen. In Zweden werd een campagne tegen piraterij in gang gezet, andere landen zullen volgen.
Lindemann heeft hoge verwachtingen van de Engelse voetbalcompetitie die deze zomer van start gaat en de Formule 1 die in augustus met Max Verstappen in Zandvoort gereden wordt.
BEIJING/BOXTEL – China onderzoekt de manier waarop vleesverwerker Vion uit Boxtel zijn varkensvleesproducten op de markt brengt in het land. Ook twee andere bedrijven uit de Europese Unie staan centraal in dat onderzoek. Beijing verdenkt de ondernemingen van dumping, het tegen een kunstmatig lage prijs verkopen van producten op de Chinese markt.
Dat heeft het Chinese ministerie van Handel donderdag bekendgemaakt. Vion is de grootste vleesproducent van Nederland en staat in de top drie grootste EU-varkensvleesverwerkers die exporteren naar China. De andere bedrijven die Beijing onderzoekt zijn het Deense Danish Crown en het Spaanse Litera Meat.
Vion was nog niet direct bereikbaar voor commentaar. Danish Crown stelt “volledig toegewijd en transparant” mee te werken aan het onderzoek.
Formele oproep
De bedrijven moeten vragenlijsten invullen, meldt het ministerie. China heeft ook 24 binnenlandse varkensvleesproducenten bij het onderzoek betrokken. De overheid wil van deze bedrijven weten in hoeverre de mogelijke dumping ze schade toebrengt.
Het Chinese ministerie van Handel meldde vorige maand al een onderzoek te starten. Die aankondiging kwam kort nadat de Europese Commissie had gemeld fors hogere importheffingen op Chinese elektrische auto’s in te voeren. Volgens Beijing volgde het onderzoek echter op een formele oproep van de China Animal Husbandry Group (CAHG), een staatsbedrijf dat namens de Chinese varkensindustrie spreekt. Volgens de CAHG is de hoeveelheid varkensvlees uit de EU dat op de Chinese markt belandt voldoende om van dumping te spreken.
Daling
De export van varkensvlees uit EU-landen richting China is de laatste jaren wel gedaald, stelde de Rabobank eerder. De bank verwacht bovendien dat die daling doorzet. Zo ging in 2020 nog 55 procent van de totale EU-varkensvleesuitvoer richting dat land, vorig jaar was dat nog 30 procent.
Chinese handelsbeperkingen, zoals hogere importtarieven, hebben volgens de Rabobank echter wel degelijk een ongunstig effect op de Europese varkensvleesmarkt. China is namelijk nog steeds de grootste afzetmarkt voor de EU als het op varkensvlees aankomt. Afgelopen jaar was de totale import van varkensvlees ruim 1,7 miljard euro waard. Spanje, Denemarken, Frankrijk en Nederland waren verantwoordelijk voor het grootste deel daarvan.
KEULEN – De rechtbank van Keulen heeft 449 gevallen van schending van de cabotageregels door een Duits transportbedrijf toegewezen nadat deze aan het licht waren gebracht door het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM).
Binnen een paar maanden gaf een transportbedrijf uit Zuidwest-Duitsland twee buitenlandse vervoerders de opdracht om in totaal 449 zendingen uit te voeren die in strijd met de cabotageregels werden uitgevoerd, meldt de BALM.
Opdrachtgevers hebben de plicht ervoor te zorgen dat de bedrijven die zij opdracht geven over een geldige vergunning beschikken en deze niet op onrechtmatige wijze gebruiken.
Het contracterende transportbedrijf had niet voldoende gecontroleerd of anderszins verzekerd dat de cabotageregels door de twee vervoerders werden nageleefd.
De rechtbank van Keulen heeft de op ontoelaatbare wijze uitgevoerde vervoersdiensten bestraft met de inbeslagname van € 72.700,- en boetes tegen de verantwoordelijke directeur van in totaal € 17.928,-.
BEUNINGEN – Een luchtballon is woensdagavond vermoedelijk beschoten met een luchtdrukwapen in het Twentse Beuningen, meldt de politie.
De piloot voelde zich daardoor genoodzaakt om een noodlanding te maken. Aan boord waren ook passagiers. Niemand raakte bij het incident gewond.
Het incident deed zich rond 20.30 uur voor in de buurt van de Lomanskamp in de Overijsselse plaats. De politie kon niet zeggen of de luchtballon daadwerkelijk beschadigd is geraakt.
Er is nog niemand aangehouden, maar de politie onderzoekt de zaak en roept getuigen op zich te melden.
DEN HAAG – De Heinenoordtunnel op de snelweg A29 tussen Rotterdam en Bergen op Zoom is van vrijdag 26 juli tot en met vrijdag 9 augustus in beide richtingen dicht omdat de tunnel gerenoveerd wordt.
Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers in de richting van de Hoeksche Waard gebruik te maken van de omleidingen via de A16 en de N217. Verkeer met bestemming Zierikzee en Bergen op Zoom moet gebruikmaken van de omleiding via de A16, A17 en A59.
De vorig jaar gestarte opknapbeurt van de tunnel onder de Oude Maas, net ten zuiden van Barendrecht, duurt naar verwachting nog tot eind dit jaar. De tunnel gaat daarom “regelmatig” dicht in één of beide richtingen, liet Rijkswaterstaat eerder al weten.
In de regio Rotterdam wordt op meerdere plaatsen de infrastructuur opgeknapt. Vanaf vrijdag 19 juli 22.00 uur tot en met maandag 22 juli 05.00 uur wordt ook gewerkt op de parallelbaan van de Van Brienenoordbrug in de A16 richting Dordrecht. Die baan is het weekend afgesloten voor het wegverkeer. Er is een omleiding via de hoofdrijbaan van de A16 richting Dordrecht of via A20, A4 en A15. Weggebruikers moeten rekening houden met een extra reistijd van een half uur.
De A15 is door werkzaamheden vanaf vrijdag een week dicht tussen het knooppunt Deil in de richting knooppunt Gorinchem. Het verkeer kan omrijden via A27, A59 en A2 of via A16, A59, A2 of vanuit Rotterdam via de A20 en de A12 naar Utrecht.
ANTWERPEN – De totale goederenoverslag van Port of Antwerp-Bruges bedroeg in de eerste zes maanden van dit jaar 143,2 miljoen ton: een stijging van 3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze opwaartse trend, die in het eerste kwartaal werd ingezet door een toenemende vraag naar containervervoer, zet zich nu ook door in andere productgroepen. En dat ondanks aanhoudende geopolitieke spanningen en een onzekere macro-economische context. Port of Antwerp-Bruges blijft pionieren en investeren in een toekomstbestendige haven.
Al in het eerste kwartaal trok de containeroverslag na een wereldwijde vertraging door economische onzekerheid en inflatie weer aan. Deze groei zet zich ook in het tweede kwartaal voort. Het omvaren langs Kaap de Goede Hoop is intussen het ‘nieuwe normaal’ geworden. Dit resulteert in een stijging van de totale containeroverslag met 6,8% in ton en 4,1% in TEU (6.665.000 TEU), vergeleken met het eerste half jaar van 2023.
Ook de overslagvolumes van conventioneel stukgoed vertonen een opwaartse trend. Die begon in het eerste kwartaal na een zwak laatste kwartaal van 2023. Hoewel de overslag in het eerste halfjaar 6,2% lager ligt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, met een daling van de aanvoer met 12,6% en een groei van de afvoer met 4,5%, trekt de overslag in het tweede kwartaal verder aan vergeleken met het eerste kwartaal.
De afgelopen zes maanden blijft de overslag van ijzer en staal nagenoeg gelijk (+0,6%), met een groei in afvoer (+7,4%) en een daling in aanvoer (-3,7%). Dat terwijl het eerste kwartaal een tegenovergestelde evolutie toonde met groei in aanvoer en daling in afvoer. Hoewel de meeste andere goederen nog steeds een daling vertonen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, stijgt de overslag van deze producten vergeleken met het eerste kwartaal.
De roll-on/roll-off (RoRo) trafieken dalen in de eerste helft van 2024 met 5,7%, een lichte verbetering ten opzichte van het einde van het eerste kwartaal. De congestie op de RoRo-terminals houdt aan, door o.a. het gewijzigde businessmodel van de automerken met stockopbouw in de havens, de dalende marktvraag, en de vertraagde exportbewegingen vanwege de omvaart langs Kaap de Goede Hoop. Dat resulteert in een daling van de overslag van alle vervoermateriaal met 13,2%.
Vooral de lagere overslag van tweedehandsauto’s (-45,8%) draagt hieraan bij, gevolgd door high & heavy (-22,7%), vrachtwagens (-17,6%) en nieuwe auto’s (-9%). Daarentegen stijgt de overslag van niet-begeleide vracht (exclusief containers) vervoerd op RoRo-schepen met 2,4%. De daling in de overslag van en naar het Verenigd Koninkrijk (-4,6%) wordt ruimschoots gecompenseerd door een stijging van de overslag van en naar Spanje en Portugal (+35%), Scandinavië (+18%) en Ierland (+1,4%).
Het droge bulksegment blijft status quo met een lichte stijging van 0,4%, een sterke verbetering ten opzichte van de daling van 12,2% in het eerste kwartaal. De aanvoer daalde met 6%, terwijl de afvoer met 10,9% toenam. Een sterke stijging (+34,8%) is er voor de overslag van meststoffen. Dat is de grootste productcategorie binnen droge bulk en trekt na de scherpe daling in 2023 nu opnieuw aan.
De overslag van non-ferro ertsen (+26,9%) en andere bouwmaterialen (dan zand en grind) (+13,6%) groeit. De overslag van steenkool (-40%), granen (-9,5%), zand en grind (-8,3%) en schroot (-5,9%) daalt.
De overslag van vloeibare bulk, die in het eerste kwartaal nog licht daalde met 0,7%, toont aan het einde van het tweede kwartaal een groei van 0,7%. Een daling in de aanvoer met 2,4% wordt gecompenseerd door een toename van de afvoer met 5,4%. Groei is er in de overslag van benzine (+18%) en stookolie (+10,2%).
Ondanks de aanhoudende druk op de concurrentievermogen van de Europese chemische industrie door de hoge kosten voor energie, grondstoffen en arbeid, resulteert een herstellende vraag in een stijging van de overslag van nafta (+8,2%), en chemicaliën (+6,7%). De overslag van diesel daalt (-19,3%), evenals die van LNG (-6,4%), en overige energiegassen (-3,6%). Vloeibare brandstoffen in totaal dalen licht (-1,1%).
In de eerste helft van 2024 liepen 9.906 zeeschepen de haven aan, een daling van 2,8%. De bruto tonnenmaat van deze schepen daalde met 4,2%.
In de eerste helft van 2024 ontving Zeebrugge 270.600 cruisepassagiers (+8,9%) op 82 cruiseschepen. Dit waren acht cruiseschepen minder dan vorig jaar (-8,9%), wat erop wijst dat de bezettingsgraad van cruiseschepen opnieuw toeneemt.
Toekomstbestendig en klimaatneutraal
De cijfers bevestigen de veerkracht van de haven, die ook in uitdagende tijden blijft pionieren en investeren in een toekomstbestendige haven.
In mei vond een wereldprimeur plaats met de lancering van ‘s werelds eerste sleepboot op methanol, de Methatug. Die maakt net als de Hydrotug, de eerste sleepboot op waterstof, deel uit van een vergroeningsprogramma voor de eigen vloot. Hierdoor zette Port of Antwerp-Bruges opnieuw belangrijke stappen in de transitie naar een klimaatneutrale haven tegen 2050. De eerste walstroomaansluiting voor zeeschepen in België bevestigde de pioniersrol van de haven in de energietransitie in de maritieme sector. De installatie van een van Europa’s grootste publieke oplaadpunten voor elektrische vrachtwagens maakt van het Antwerpse havengebied een onmisbare schakel in elektrisch vrachtwagentransport.
Duurzame groei blijft een prioriteit voor het garanderen van een toekomstbestendige haven. In het eerste kwartaal liep voor het eerst een containerschip met een diepgang van zestien meter het Deurganckdok binnen – niet langer als proefvaart maar onder het normale toelatingsbeleid. In het tweede kwartaal liepen er al vier containerschepen met die diepgang aan. De toelating hiervoor is inmiddels uitgebreid naar andere containerterminals.
Naast de vaststelling van het eerste ontwerp projectbesluit voor het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge, was de afronding van de eerste fase van de ontwikkeling van het Zuidelijk Kanaaldok en de bijbehorende uitbreiding van de ICO RoRo-terminal met 600 meter extra kaaimuur een belangrijke mijlpaal voor het Zeebrugse havenplatform.
Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: “Het afgelopen half jaar was zeker niet zonder uitdagingen. Maar ondanks de aanhoudende geopolitieke spanningen, een nog fragiel economisch klimaat en boerenprotesten, knopen we opnieuw aan met positieve cijfers, en zelfs een versterking van de groei in het eerste kwartaal. Naast de containeroverslag laten ook andere productgroepen een positieve trend zien. Bovendien houden deze uitdagingen ons niet tegen om onze pioniersrol in de energietransitie te bevestigen, onder andere met projecten rond walstroom of laadinfrastructuur voor trucks. We zijn dus goed op weg om van 2024 een jaar te maken waarin we op alle vlakken veel verwezenlijken, dankzij onze aanhoudende veerkracht en de inzet van de volledige havengemeenschap.”
Annick De Ridder, havenschepen van de Stad Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: “Groei is het beste bewijs van onze weerbaarheid als wereldhaven én als ambitieuze pioniershaven. Bovendien blijft ons marktaandeel in de Hamburg – Le Havre Range groeien. Met de lancering van de Methatug bewezen we, opnieuw, dat we zelfs in veeleisende tijden blijven pionieren en investeren. En doordat we nu schepen kunnen ontvangen met een diepgang van zestien meter heeft Antwerpen alle troeven in handen om eerste aanloophaven te zijn voor de allergrootste containerschepen. Op die manier zetten we samen met onze bedrijven vol in op duurzame groei en bestendigen we onze positie als economische motor van Vlaanderen.”
Dirk De fauw, burgemeester van de stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges: “Deze positieve cijfers tonen opnieuw aan hoe sterk we staan met twee complementaire havenplatformen. Maar om onze rol als wereldhaven en als poort van en naar Europa te kunnen blijven spelen, is capaciteit en dus duurzame groei nodig. Het vastleggen van het eerste ontwerp projectbesluit voor de Nieuwe Sluis Zeebrugge was een belangrijke mijlpaal, net zoals de verdere ontwikkeling van het Zuidelijk Kanaaldok in Zeebrugge met de uitbouw van de RoRo-terminal van ICO.”
Een nieuw avontuur voor YouTuber Martijn Kuipers. Zijn langgekoesterde droom gaat
eindelijk in vervulling, want hij start zijn eigen transportbedrijf. Met zijn eigen vrachtwagen,
een splinternieuwe Scania 660S, gaat hij zelfstandig op pad om nóg meer avonturen vast te leggen voor zijn YouTube-kanaal.
Zolang er maar een vrachtwagen aan te pas komt, dan is Martijn van de partij. De
transportwereld is zo divers. De ene aflevering vervoert hij een peperduur jacht en de volgende aflevering staat hij tot aan z’n knieën in de stront; het YouTube-kanaal van
vrachtwagenchauffeur Martijn is één groot succes.
Zes jaar geleden plaatste hij zijn eerste video online, waarin hij het vak van vrachtwagenchauffeur positief in de spotlight wilde zetten. En dat is gelukt. Want inmiddels zijn de video’s al ruim 23 miljoen keer bekeken en ook de magische grens van 100.000 abonnees is recentelijk behaald.
Met zijn humor, enthousiasme en bovenal aanstekelijke passie, is Martijn een uithangbord voor de sector. Hij weet veel mensen – jong en oud – te enthousiasmeren voor dit mooie vak.
“Zelfs mensen die niks hebben met transport, kijken met veel plezier naar onze video’s. Dat is toch schitterønt mooi!” Omdat de opdrachtgevers, volgens eigen zeggen, voor hem in de rij staan, is het nu tijd voor de volgende stap.
King of the road
Samen met zijn compagnon Lars van der Zee staat Martijn te popelen om aan de slag te gaan. Martijn vertelt: “Met klein denken is niemand groot geworden. Al sinds ik chauffeur ben droom ik ervan om met mijn eigen wagen zelfstandig op pad te kunnen gaan. Dat deze droom nu in vervulling gaat vind ik heel bijzonder.” Vanaf nu is Martijn eigenaar van een Scania 660S dubbellucht sleeper, met uiteraard een 8-cilinder achter de grill. Een echte showstopper.
“De wagen is voorzien van een Hyva PTO en de trekker is ook goedgekeurd voor ADR en LZV. We kunnen dus enorm veel kanten op en dat is natuurlijk fantastisch voor de videocontent.”
Daarnaast heeft Martijn nóg een grote droom. “We gaan de trekker de komende maanden
helemaal onder handen nemen. Van binnen en van buiten. Misschien wordt het wel de mooiste truck van Nederland”, glimlacht hij.
Afscheid van Simon Loos
De start van dit nieuwe avontuur betekent wel het einde van Martijns dienstverband bij Simon Loos. Bijna 19 jaar reed hij met plezier voor de Westfriese logistieke dienstverlener. Al neemt hij niet helemaal afscheid, want hij blijft als zelfstandig chauffeur bij het familiebedrijf betrokken.
“We vinden het enorm jammer om afscheid te nemen van Martijn als collega, maar we wensen hem natuurlijk veel succes en veilige kilometers toe. We blijven hem zeker volgen en we zijn benieuwd wat hij allemaal gaat meemaken”, aldus directeur Simon Loos.
We gaan nog ff een keer
Met de start van dit nieuwe avontuur, start er ook een nieuwe videoserie op Martijns kanaal. Hij vertelt: “We hebben de reis naar een eigen transportbedrijf helemaal vastgelegd. Er komt namelijk meer bij kijken dan je denkt. Ik behaalde onder meer mijn vakbekwaamheidsdiploma aan de Beroepsvervoer Academie in Amsterdam. En daarnaast is er natuurlijk het tot stand komen van onze eigen wagen.”
De eerste video staat vanaf vandaag online. Deze video geeft een uniek kijkje achter de schermen bij de Scaniafabriek in Zwolle, waar per dag zo’n 200 vrachtwagens van de band rollen. In de video zie je het complete proces hoe de droomtruck van Martijn werkelijkheid wordt.
“Nooit gedacht dat een volledige trekker in slechts 6,5 uur wordt opgebouwd. Bizar!”
Naast deze nieuwe serie, blijft Martijn natuurlijk zijn populaire serie ‘Knippie Knippie Kuipers on tour’ maken. “Ook hier staan weer toffe takken van transport op de planning. Omdat we nu meer tijd hebben, gaan we ook meer video’s uploaden”, vertelt Martijn.
Martijn is chauffeur in hart en nieren. Hij zegt het vak dus zeker geen gedag. “Naast het maken van de video’s, blijf ik ook gewoon chauffeur. Ik kan niet wachten om aan de slag te gaan met die dikke V8 en mijn volgers mee te nemen met dit mooie avontuur… we gaan nog ff een keer!”
AMSTERDAM – De Nederlandse vastgoedbeleggingsmarkt laat een gezond herstel zien, na het bereiken van het dieptepunt in de eerste helft van 2023. Het totale beleggingsvolume nam in dezelfde periode van 2024 met 44 procent toe, tot in totaal €4,6 miljard. Dat blijkt uit cijfers van vastgoedadviseur CBRE.
Ook op Europees niveau lijkt er met 10 procent groei sprake te zijn van herstel en een verbeterd sentiment onder vastgoedbeleggers. De voornaamste reden hiervoor is stabilisatie in de prijsvorming. Nederland staat voorop in het Europese herstel, met name te danken aan een relatief snelle afwaardering in de markt en een sterke positie in de logistieke sector.
“We zien dat vraag en aanbod elkaar weer vinden in de prijsvorming”, aldus Erik Langens, Head of Capital Markets bij CBRE Nederland. “De stabiliteit van de prijsvorming in de afgelopen maanden maakt de aankoop van vastgoed weer een stuk aantrekkelijker voor beleggers, en dat zien we terug het in de forse toename in het beleggingsvolume van het afgelopen half jaar.”
‘Hotels en Logistiek voorop’
Kijkend naar de sectoren, dan blijft logistiek vastgoed de trekpleister voor beleggers. Het beleggingsvolume in deze sector bereikte in de eerste helft van 2024 ruim €1,6 miljard, een stijging van 15 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Daarmee vertegenwoordigt de logistieke sector ongeveer een derde (34 procent) van het totale beleggingsvolume in Nederland in de eerste helft van 2024.
Opvallend is de extreme groei in het beleggingsvolume in de hotelsector, een groei van maar liefst 495 procent. Langens: “Waar hotels de afgelopen jaren nog last hadden van de nasleep van de coronajaren, zijn de exploitatieresultaten van hotels nu sterker dan ooit tevoren. Dit maakt deze sector voor beleggers erg interessant en dat zien we terug in de cijfers. Het beleggingsvolume in hotels nam in een jaar tijd van slechts €42 miljoen toe tot ruim €250 miljoen. Inmiddels zien we – met een sterke concentratie in Rotterdam – dat er ook weer herontwikkelingen van kantoorruimtes worden opgestart om in de groeiende vraag naar hotelkamers te kunnen voorzien.”
‘Kantoren en woningen blijven achter’
Op de kantorenmarkt blijft beleggingsvolume, ondanks een groei van 37 procent, sterk achter bij het vijfjarige gemiddelde. Het totale beleggingsvolume in kantoorvastgoed betrof in deze eerste zes maanden zo’n 600 miljoen, tegenover het vijfjarige gemiddelde van zo’n €1,2 miljard. Deze terughoudendheid is volgens Langens in grote mate te verklaren doordat de prijzen van kantoorvastgoed met circa 40 procent zijn gedaald in de afgelopen twee jaar. Als daar echter voor gecorrigeerd wordt blijft er sprake van een terugval in de beleggingsdynamiek.
“Veel beleggers zijn nog altijd terughoudend met beleggen in kantoorvastgoed vanwege de mogelijke impact van hybride werken. Op basis van de meest recente biedingsprocessen is echter zichtbaar dat beleggers steeds actiever worden op de markt en ook in dit segment herstel in het vooruitzicht ligt. Immers lijkt het veranderende risicoperspectief inmiddels volledig ingeprijsd in de markt.”
De sectoren woningen en winkels zagen stijgingen in het beleggingsvolume van respectievelijk +71 procent en +103 procent. Langens geeft aan dat de impact van de Wet betaalbare huur zichtbaar wordt in het beleggingsvolume in de woonsector. “Hiermee zal het aantal huurwoningen in de Nederlandse woningvoorraad de komende jaren fors teruglopen. We zien dat het merendeel van de verkochte woningen uit de bestaande bouw komt. De huurwoningen zullen echter nadat de huidige huurder vertrekt nagenoeg allemaal individueel verkocht worden op de koopwoningmarkt.”
‘Nederland voorop in Europees herstel’
Op Europees niveau is er volgens CBRE met een toename van 10 procent in het totale beleggingsvolume sprake van verbeterd sentiment en enig herstel. “Maar tussen landen onderling is duidelijk verschil te zien in de herstelsnelheid”, duidt Langens.
“Dit heeft voornamelijk te maken met de snelheid waarmee verschillende landen het vastgoed afwaarderen in de markt. Naarmate de afwaardering sneller verloopt, lijkt ook de liquiditeit eerder terug te komen in de markt. Daarnaast speelt uiteraard ook de historische samenstelling van de beleggingsvolumes in verschillende landen een rol. Zo is het aandeel kantoorbeleggingen historisch gezien altijd relatief groot geweest in Duitsland en Frankrijk. Dit is dan ook één van de redenen dat met name in Frankrijk de beleggingsdynamiek nog altijd achterblijft bij de andere Europese landen.”
Nederland profiteert dan ook niet alleen vanwege de relatief snelle afwaardering van vastgoed in de markt ten opzichte van andere Europese landen, maar ook doordat het overgrote deel van het totale beleggingsvolume wordt belegd in de logistieke sector. “De logistieke sector heeft vanwege een forse huurgroei in de afgelopen jaren niet alleen minder sterke afwaarderingen genoteerd, maar zag de afgelopen periode ook een forse toename in belangstelling van beleggers om in te investeren.”
Vertrouwen in de toekomst
Het eerste half jaar van 2024 biedt vertrouwen in een sterker tweede deel van het jaar. “Het doorzetten van de rustige afbouw van de beleidsrente door de ECB helpt daarbij. Wij verwachten tot eind 2024 verdere een daling van zo’n 25 tot maximaal 50 basispunten van de beleidsrente”, voorspelt Langens. “Maar deze verwachting is wel al grotendeels ingeprijsd in de huidige marktwaarderingen.”
“Mede vanwege het duidelijke rentebeleid en de stabilisatie van de kapitaalmarktrente verwacht CBRE dat de dynamiek ook de komende kwartalen verder toeneemt. We kunnen hier dus stellen dat het dieptepunt van de commerciële beleggingsmarkt inmiddels achter ons ligt”, sluit Langens af.
VEGHEL – Groothandelaar Sligro Food Group heeft in de eerste helft van dit jaar de omzet licht zien dalen en wijst daarbij op de impact van de hoge inflatie en het slechte weer op de consumentenbestedingen.
Het bedrijf uit Veghel verwacht ook geen herstel van het consumentenvertrouwen en de bestedingen in de rest van dit jaar.
De omzet in de eerste zes maanden kwam uit op 1,39 miljard euro, iets minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarbij werd een operationeel resultaat behaald van 55 miljoen euro, wat gelijk is aan een jaar eerder.
Onder de streep stond een nettoverlies van 1 miljoen euro door gestegen rentelasten.
Sligro is een belangrijke toeleverancier aan de horeca. In een toelichting stelt topman Koen Slippens dat de marktomstandigheden in Nederland en België zoals verwacht uitdagend zijn.
Het bedrijf rekent op aanhoudende volumedruk in de tweede jaarhelft en denkt dat het operationeel resultaat over heel 2024 vergelijkbaar zal zijn met dat van vorig jaar.