Clicky

zaterdag 21 september 2024 - 22:00 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 24

Export naar Verenigd Koninkrijk blijft achter sinds Brexit

DEN HAAG – De Nederlandse export van goederen naar het Verenigd Koninkrijk (VK) is sinds de Brexit achtergebleven, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De exportwaarde van goederen van Nederlandse makelij naar het VK is de afgelopen jaren wel gestegen, maar de toename was minder sterk dan de totale export naar alle landen.

Volgens het CBS werd in 2015, het jaar vóór het referendum waarin de Britten kozen voor het verlaten van de EU, voor 18,9 miljard euro aan goederen van Nederlandse makelij naar het VK uitgevoerd. In 2023 was dat 26,1 miljard euro, een stijging van 38 procent. In diezelfde periode steeg de totale export van goederen van Nederlandse makelij naar alle landen echter met 57 procent.

Nederland exporteert vooral geraffineerde aardolieproducten naar het VK. De exportwaarde van deze producten steeg van 1,1 miljard euro in 2015, naar 3,9 miljard euro in 2023. De stijging werd met name veroorzaakt door hogere prijzen van aardolieproducten. Andere belangrijke exportproducten zijn bloemen en planten en groenten en wortels. Ook in 2015 waren dit de belangrijkste drie productgroepen voor de export naar het VK.

De achtergebleven export komt volgens het CBS met name doordat de wederuitvoer en quasi-doorvoer van goederen naar het VK sterk zijn afgenomen. Wederuitvoer betreft ingevoerde goederen van buitenlandse makelij die tijdelijk eigendom van een Nederlands bedrijf worden en daarna weer worden uitgevoerd. Van quasi-doorvoer is sprake wanneer de ingevoerde goederen tijdens het gehele verblijf in Nederland eigendom blijven van een buitenlands bedrijf.

Zo is de waarde van de wederuitvoer van telefoons, modems en routers naar het VK bijna gehalveerd ten opzichte van 2015. Mogelijk worden deze apparaten nu rechtstreeks uit bijvoorbeeld China of een omliggend Aziatisch land naar het VK vervoerd, stelt het CBS.

Wilders: als Duitsland grenscontroles kan invoeren, dan wij ook

DEN HAAG – “Als Duitsland het kan, waarom zouden wij het dan niet kunnen”, zegt PVV-leider Geert Wilders over het plan van de Duitse regering om paspoortcontroles in te stellen aan de grenzen met buurlanden. Hij wil kijken of het Nederlandse kabinet een soortgelijke maatregel kan nemen. “Wat mij betreft: hoe eerder, hoe beter.”

De PVV-leider wijst op het hoofdlijnenakkoord dat zijn partij heeft gesloten met VVD, NSC en BBB, waarin staat dat grenscontroles worden versterkt. “Dan lijkt het mij op zijn minst een overweging waard voor het kabinet om goed naar te kijken.”

Dilan Yeşilgöz (VVD) denkt dat het “voor niemand goed is” dat de migratie “ongecontroleerd” is in haar ogen. “Dus als de Duitsers zeggen: daar hebben wij een plan voor, dan denk ik dat het superinteressant is om daar te kijken: wat doen zij.” Ze ziet dit ook graag gebeuren in Nederland, maar laat het aan het kabinet om hier invulling aan te geven. Ook op een manier dat ondernemers niet worden gedupeerd door de grenscontroles.

Symboolpolitiek

“Ik hoop dat het echt gaat helpen”, zegt de VVD-leider. “En ik denk dat symboliek hier ook kan bijdragen overigens. Om te laten zien: we willen echt grip. Maar alleen symboolpolitiek, daar is niemand mee geholpen.”

Fractieleider Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA is minder enthousiast, en waarschuwt bovendien dat strenger controleren aan de grens niet zomaar kan. Een land mag volgens hem grenscontroles intensiveren, maar zal dan wel aan de Europese Commissie moeten uitleggen waarom dat nodig is. Voor Nederland ziet hij de toegevoegde waarde daar niet van in.

“Natuurlijk kun je met grenscontroles iedereen die het land in- of uitgaat controleren”, zegt Timmermans. Maar de leider van de grootste oppositiepartij in de Tweede Kamer wijst ook op de nadelen, bijvoorbeeld voor de in- en uitvoer van goederen en voor mensen die in de grensstreek wonen en werken.

Kamer blijft bij leeftijdsgrens fatbikes ondanks twijfel minister

DEN HAAG – PVV, VVD en NSC houden vast aan hun plan om een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor alleen fatbikes in te voeren. De drie partijen zeggen tegen het ANP dat ze hun motie die daarom vraagt woensdagavond indienen bij een debat over verkeersveiligheid, ondanks twijfels van minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat). Hij zei eerder op dinsdag dat een onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen “niet zinvol” is.

Een onderscheid op basis van bijvoorbeeld banddikte of framehoogte is “niet te rechtvaardigen”, schrijft Madlener, omdat die eigenschappen een fiets niet minder veilig maken. De minister verwacht ook dat fabrikanten komen met nieuwe fietsen die de criteria omzeilen, bijvoorbeeld met smallere banden.

Olger van Dijk (NSC) wijst erop dat de motie die zijn partij samen met de VVD indient ook een onderscheid op basis van gewicht voorstelt. Het Kamerlid begrijpt Madleners zorgen over “wildgroei” van fatbikes, zegt hij. “Daar moet je op bedacht zijn, maar dat wil niet zeggen dat je problemen met fatbikes niet moet aanpakken. Het is echt een aparte categorie.”

“Wat ons betreft gaat de minister gewoon doen wat de Kamer hem opdraagt”, zegt Hidde Heutink (PVV). Zijn partijgenoot Madlener heeft vorige week beloofd elke maatregel tegen fatbikes uit te voeren die een Kamermeerderheid aan hem voorlegt.

Een onderscheid maken tussen fatbikes en andere elektrische fietsen is volgens fatbikefabrikanten niet haalbaar, liet Niels Willems namens het Convenant Veilige Fatbikes eerder weten. “Als het al zou lukken, wordt daar onmiddellijk omheen gewerkt door de hele industrie”, zei de fatbikefabrikant. Het zou “kansloos” zijn om de onderdelen van een fatbike in een wet te beschrijven.

Zo verkoopt Willems, zelf medeoprichter van fatbikefabrikant Brekr, al een fatbike met een verstelbaar zadel, één van de punten waarop politieke partijen een onderscheid willen maken tussen fatbikes en andere e-bikes. “Bandendikte en zadelformaat zijn dingen die je als fabrikant zo kan vervangen. Zodra die wet er is, staan de nieuwe fietsen al klaar die niet in die categorie vallen, maar wel eenzelfde doelgroep proberen aan te spreken”, aldus Willems.

Airbus BelugaXL vrachtvliegtuig maakt noodlanding op Schiphol [+foto]

Foto: VLN Nieuws

SCHIPHOL – Een Airbus BelugaXL onderweg van Saint-Nazaire naar Hamburg heeft dinsdagmiddag onverwachts een noodlanding moeten maken op Schiphol Airport.

Het toestel gaf volgens Flightradar tijdens de vlucht de squawk code 7700 af wat duidt op een noodsituatie.

Dit unieke vrachtvliegtuig wordt voornamelijk gebruikt voor het vervoer van grote vliegtuigonderdelen en is een zeldzame verschijning op Schiphol.

Het model is herkenbaar aan zijn karakteristieke “bultrug”-vorm en wordt niet vaak gezien op deze luchthaven.

Rechter geeft Schiphol gelijk in kort geding over ov-staking

HAARLEM – De voorzieningenrechter in Haarlem heeft geoordeeld dat Schiphol voldoende reden heeft om een minimale dienstregeling te eisen tussen Amsterdam Centraal en de luchthaven tijdens de ov-staking. Dit was de insteek van een kort geding tegen vakbond FNV van Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer, die willen dat er woensdagochtend vier treinen per uur blijven rijden.

De rechter vond dat Schiphol voldoende heeft onderbouwd dat de staking juist in de vroege, voor de luchthaven drukke uren tot problemen kan leiden. “Ik weeg mee dat er nog steeds actie wordt gevoerd en er hinder zal zijn voor Schiphol.” Ze zei niet in te zien dat beperkt treinverkeer op dit traject afbreuk doet aan de effectiviteit van alle werkonderbrekingen, ook in andere sectoren, die deze week plaatsvinden.

Medewerkers van de NS en het streekvervoer staken woensdag tussen 04.00 uur en 08.00 uur voor een betere regeling om eerder te kunnen stoppen met werken. Schiphol vroeg om een minimale dienstregeling van vier treinen per uur om te voorkomen dat er een verkeersinfarct ontstaat met onveilige situaties tot gevolg. Burgemeester Marianne Schuurmans van de gemeente Haarlemmermeer, waar de luchthaven onder valt, zei tijdens de zitting dat als er iets gebeurt, zij verantwoordelijk is.

Piekmoment

“Op het moment dat de staking begint, is er een piekmoment in het aantal vertrekkende vluchten, aankomend personeel en passagiers”, aldus de raadsvrouw van Schiphol. Ze wees erop dat in het verleden mensen op de nabijgelegen snelweg A4 uitstapten om hun vlucht te kunnen halen. Ook bestaat de angst dat hulpdiensten Schiphol niet kunnen bereiken als er file staat en voor verstoring van de openbare orde op de luchthaven, omdat passagiers een kort lontje hebben gekregen door stress over het halen van hun vlucht.

FNV weersprak de bezwaren van de luchthaven. Volgens de advocaat van de vakbond is de actie van korte duur en ruim van tevoren aangekondigd. Hij verwacht dat een verkeerschaos uitblijft, omdat de staking tijdens uren staat gepland waarop er doorgaans nog niet veel treinverkeer is in het land. Vakbondsbestuurder Henri Janssen zei dat het stakingsrecht wordt aangetast als er toch mensen moeten werken.

De NS wil dinsdagmiddag niet direct reageren op de vraag wat de uitspraak betekent voor de dienstregeling van woensdag.

Rederijen Maersk en Hapag Lloyd varen mogelijk weer door Rode Zee

HAMBURG – De grote containerrederijen Maersk en Hapag Lloyd gaan volgend jaar mogelijk weer door het Suezkanaal varen. De vrachtvervoerders beslissen in oktober of ze dit weer doen of blijven omvaren via Kaap de Goede Hoop, het zuidelijkste punt van Afrika. Dit melden de rederijen, die begin dit jaar hun samenwerkingsverband aankondigden. Het is de bedoeling dat beide routes een even betrouwbaar vaarschema hebben.

Grote rederijen zoals Maersk en Hapag-Lloyd mijden de Rode Zee en het Suezkanaal omdat Houthi-rebellen uit Jemen daar regelmatig schepen aanvallen sinds eind vorig jaar. Containerrederijen varen daarom om via Zuid-Afrika. Schepen zijn daardoor echter langer onderweg en minder beschikbaar.

Vanaf februari 2025 willen Maersk en Hapag Lloyd de gekozen route varen met hun samenwerkingsverband Gemini. Eerder werd bekend dat de rederijen 290 van hun schepen delen. Zo hopen ze efficiënter en goedkoper te kunnen werken.

De rederijen verhogen dat aantal nu. Hoeveel het er worden, hangt af van welke route ze kiezen. Bij de route via het Suezkanaal stellen ze zo’n driehonderd schepen beschikbaar, waarop ongeveer 3,4 miljoen containers passen. Bij de route via Kaap de Goede Hoop liggen deze aantallen iets hoger, namelijk zo’n 340 schepen en 3,7 miljoen containers.

Met de samenwerking tussen twee van de grootste rederijen van de wereld komt een einde aan eerdere grote allianties in de internationale scheepvaart. Het Duitse Hapag-Lloyd verlaat het verbond THE Alliance, waarin ook Aziatische containerrederijen zitten. Het Deense Maersk beëindigt zijn samenwerking met de grootste rederij van de wereld, MSC uit Zwitserland.

Op allianties van grote rederijen is ook kritiek. Zo stelden critici van de OESO-denktank International Transport Forum in 2018 dat die verbonden het moeilijker maken voor onafhankelijke scheepvaartbedrijven om de markt voor belangrijke vaarroutes te betreden. Ook hebben de leden van deze allianties zo’n grote marktmacht in havens dat ze plaatselijke dienstverleners, zoals terminals of sleepvaartbedrijven, kunnen dwingen tot een onhoudbare concurrentieslag op tarieven.

Gewonde door steekincident op mbo-school Aventus in Apeldoorn, verdachte opgepakt

APELDOORN – In de mbo-school Aventus in Apeldoorn heeft dinsdagmiddag een steekincident plaatsgevonden. Daarbij is een student lichtgewond geraakt.

De politie heeft een verdachte, ook een student, aangehouden en doet verder onderzoek, aldus een politiewoordvoerder.

De woordvoerder liet dinsdagmiddag weten dat het om een mannelijk slachtoffer en een vrouwelijke verdachte gaat. Over hun leeftijden is nog niets bekend.

De melding van het incident kwam rond 12.45 uur binnen, verklaarde een woordvoerster van de school. Het gebouw aan de Laan van de Mensenrechten is kort ontruimd geweest, maar iedereen kon al snel weer naar binnen. De lessen gingen de rest van de dag gewoon door.

Voor mensen die getuige zijn geweest van de steekpartij is slachtofferhulp beschikbaar. “Dit incident heeft een impact op de school en wij doen er alles aan om de veiligheid van onze studenten en medewerkers te waarborgen, zowel de fysieke als sociale veiligheid”, meldt de school.

BMW somberder over resultaten door defect remsysteem

MÜNCHEN – BMW heeft zijn verwachte winstgevendheid voor dit jaar flink naar beneden bijgesteld. Aanleiding is onder meer het staken van leveringen van auto’s met een defect remsysteem. Die problemen spelen bij 1,5 miljoen wagens. Een leveringsstop en terugroepactie zouden in het derde kwartaal leiden tot extra garantiekosten die in de honderden miljoenen euro’s kunnen lopen, meldt het autoconcern.

In Nederland worden 23.000 auto’s teruggeroepen, waarvan ongeveer 19.000 BMW’s en 4000 Mini’s. Het gaat om verschillende modellen die zijn geproduceerd tussen juni 2022 en augustus van dit jaar, laat een woordvoerder van BMW Nederland weten.

De grote Duitse producent van banden en auto-onderdelen Continental is de leverancier van de remsystemen. Zowel BMW als Continental geeft aan dat de auto’s nog wel steeds veilig zijn om in te rijden. BMW is vooralsnog de enige fabrikant die het desbetreffende remsysteem gebruikt. Het autoconcern, dat de remsystemen heeft verwerkt in onder meer Rolls Royces en enkele populaire SUV’s, overweegt een claim in te dienen tegen Continental.

“De klant kan merken dat er iets harder op het rempedaal moet worden gedrukt. Gelukkig is het nooit zo hard dat het buiten de wettelijke vereisten valt, maar het is niet zoals het hoort”, aldus de woordvoerder van BMW Nederland, die benadrukt dat het om een voorzorgsmaatregel gaat. Alle betrokken bestuurders zijn volgens hem inmiddels geïnformeerd over het euvel.

Volgens het Duitse BMW zijn 1,2 miljoen van de betreffende auto’s in handen van consumenten, de overige betreffen voorraad of staan bij dealers. De meeste auto’s zijn aanwezig in China, zo’n 370.000. Daarna volgen de Verenigde Staten, Duitsland, Zuid-Korea en Frankrijk.

Het concern gaat nu uit van een winstmarge tussen de 6 en 7 procent. Het gaat dan om de winst voor aftrek van rente en belastingen. Eerder verwachtte het bedrijf een marge te halen van 8 tot 10 procent.

Minister: aparte categorie voor fatbikes niet zinvol

DEN HAAG – Een juridisch onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen is “niet zinvol”, schrijft minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. Hoewel een aparte fatbike-categorie “in theorie mogelijk” is, blijkt uit onderzoek van eerder dit jaar dat het niet effectief is. Andere maatregelen, bijvoorbeeld een helmplicht voor alle elektrische fietsers, laat Madlener aan de Kamer.

Het onderscheid zou zich waarschijnlijk richten op bijvoorbeeld de dikkere banden of het lagere frame van fatbikes, maar volgens onderzoekers is dat “niet te rechtvaardigen” omdat het niet die eigenschappen zijn die fatbikes per se onveilig maken. Bovendien “zal de markt zich snel aanpassen”, schrijft Madlener: fabrikanten zullen vanzelf fietsen met smallere banden of hogere frames gaan maken.

Woensdag debatteert de Tweede Kamer over verkeersveiligheid. PVV heeft al steun uitgesproken voor een motie van VVD en NSC om een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht in te voeren voor fatbikes. Ook voor het invoeren van een minimumleeftijd is het nodig om de wet aan te passen, schrijft Madlener, en ook dan geldt het voor alle fietsen met trapondersteuning. Of de partijen de maatregelen ook zien zitten als het om alle elektrische fietsen gaat, is nog niet duidelijk.

Madlener schetst dat iedere leeftijdsgrens voor- en nadelen heeft. Een grens van 12 jaar is niet handhaafbaar, omdat dan nog geen identificatieplicht geldt. Die is pas vanaf 14 jaar van toepassing, maar dat is volgens het ministerie een “ongebruikelijke grens” als het aankomt op leeftijdsgrenzen in het verkeer. Een grens op 16 jaar treft scholieren die lange afstanden naar school moeten fietsen.

OM eist 33 maanden cel tegen 52-jarige ‘financiële man’ achter grote drugstransporten

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag voor de rechtbank Rotterdam 33 maanden cel geëist tegen een 52-jarige man uit Amsterdam die terechtstaat voor de invoer van 900 kilo cocaïne uit Ecuador, het witwassen van misdaadgeld en deelname aan een criminele organisatie. Het OM en de verdediging hebben procesafspraken gemaakt.

Belangrijk bewijs in de zaak is afkomstig uit talloze chatgesprekken die de verdachte via verschillende cryptocommunicatie-platforms heeft gevoerd. Daarin sprak hij veelvuldig over de invoer van partijen harddrugs. De inhoud van de chatgesprekken wordt ondersteund door daadwerkelijk in beslag genomen cocaïne en heroïne. Maar ook door verstuurde foto’s, politieobservaties en financiële gegevens. De 900 kilo cocaïne waar de verdachte over heeft gechat, is daadwerkelijk onderschept en in beslag genomen door de douane. Dit gebeurde op 25 mei 2016 in Rotterdam. De cocaïne zat in een container met bananen uit Ecuador en had als stempel “BMF”, wat weer terug te vinden is in de chats van de verdachte.

Belangrijke rol

Het OM ziet de verdachte als de financiële man achter de drugstransporten. “Hij is dus geen onbelangrijk iemand”, zei de officier van justitie van het Landelijk Parket. “Hij regelde de overdacht van contant geld voor de organisatie. Hij zorgde niet alleen voor de betalingen van drugstransporten in diverse landen, uit zijn chats blijkt ook dat hij betrokken is bij het begeleiden van de transporten.” Naast de chats over de 900 kilo cocaïne, zijn ook chats aangetroffen over andere drugstransporten in de periode van maart 2020 tot en met 10 mei 2022, de dag van zijn aanhouding.

Klootzakken

Zo blijkt uit gesprekken die de verdachte voerde met een Sky-gebruiker uit Engeland, dat hij zich heeft beziggehouden met de uitvoer/doorvoer van ongeveer 1575 kilo heroïne. Ook die partij werd op 9 februari 2021 in de haven van Rotterdam onderschept. En ook daar zijn weer gesprekken van gevonden waarin de 52-jarige man zijn frustratie uit over het onderschepte transport: “klootzakken”, reageert hij in de chats.

Witwassen

De man staat ook terecht voor witwassen van crimineel geld. Tijdens het onderzoek stuitte de politie namelijk ook op grote contante geldbedragen. In de woning van de verdachte lag bijna 60.000 euro cash en kostbare horloges, waaronder een Rolex. Over de herkomst daarvan heeft de verdachte geen verklaring gegeven, maar zijn inkomsten op papier kunnen dat vermogen in ieder geval niet verklaren. De man moet hebben geweten dat het geld dat hij voor de criminele organisatie verplaatste afkomstig is uit drugshandel, sterker nog: hij is hier volgens de officieren van justitie zelf bij betrokken geweest. Volgens het OM adviseerde de ‘boekhouder’ de organisatie daarnaast over de marges bij het crimineel ondergronds bankieren.

Procesafspraken

Het OM en de verdediging hebben zogenoemde procesafspraken gemaakt. Het OM vindt dat het maken van procesafspraken bijdraagt aan een efficiënte en effectieve afdoening van strafzaken. Afgesproken is dat de officier van justitie de strafeis verlaagt en dat de advocaat zich dan onder meer niet zal verzetten tegen het bewijs of in hoger beroep zal gaan. De rechtbank heeft uiteindelijk het laatste woord en beslist of de overeengekomen celstraf van 33 maanden daadwerkelijk wordt opgelegd.

De rechtbank doet uitspraak over twee weken.

Vrachtwagen rijdt op rijdende wegafzetting op Duitse A9[+foto’s]

Foto: Duitse Politie

LEDERHOSE – Maandagavond heeft op de A9 richting München een ernstig verkeersongeval plaatsgevonden. Een verkeersveiligheidsbedrijf had de weg afgezet in verband met nachtelijke wegwerkzaamheden tussen de knooppunten Lederhose en Triptis. Hierdoor moesten de vluchtstrook, de rechter- en middenbaan afgesloten worden. Het verkeer werd met behulp van verkeersborden en andere verkeersregelsystemen naar de linkerrijstrook geleid.

Een 58-jarigechauffeur van een vrachtwagen zag om nog onduidelijke redenen een van de bewegwijzerde vrachtwagens over het hoofd en reed daar zonder te remmen tegenaan.

De chauffeur van het voertuig liep lichte verwondingen op. Bij het verkeersongeval raakten geen andere mensen gewond. De bestuurder van de rijdende wegafzetting zat op het moment van het ongeval niet in zijn voertuig.

Foto: Duitse Politie

Vanwege de reddings- en bergingsmaatregelen was de richting München ongeveer drie uur volledig afgesloten.

Schiphol vreest verkeersinfarct als er geen ov rijdt door staking

HAARLEM – Schiphol vreest dat er woensdagochtend vroeg rond de luchthaven een verkeersinfarct ontstaat door de staking van de NS. Volgens de advocaat van Schiphol bereikt het wegennet al aan het begin van de actie om 04.00 uur de maximale capaciteit, zei ze in de rechtbank in Haarlem. Daarom eisen de luchthaven en de gemeente Haarlemmermeer in een kort geding tegen vakbond FNV een minimale dienstregeling.

“Op het moment dat de staking begint, is er een piekmoment in het aantal vertrekkende vluchten, aankomend personeel en passagiers”, aldus de raadsvrouw. De luchthaven heeft berekend dat als gevolg van de ov-staking 7000 passagiers meer met de auto komen als er geen openbaar vervoer rijdt, plus nog eens 25 procent extra personeel dat normaal gesproken met het ov reist. Dat brengt volgens de advocaat veiligheidsrisico’s met zich mee. Ze wees erop dat in het verleden mensen op de nabijgelegen snelweg A4 uitstapten om hun vlucht te kunnen halen. Ook bestaat vrees dat hulpdiensten Schiphol niet kunnen bereiken als er file staat en voor verstoring van de openbare orde op de luchthaven, omdat passagiers een kort lontje hebben gekregen door stress over het halen van hun vlucht.

Haar collega-raadsman benadrukte dat het om een “zuiver politieke staking” gaat, waarin Schiphol geen partij is. De luchthaven vindt het dan ook niet passend dat Schiphol zo hard door de actie wordt getroffen. “De actie is symbolisch en gaat om het afgeven van een signaal”, aldus de raadsman. “De FNV weet dat een staking op Schiphol veel aandacht trekt.”

Weinig treinverkeer

De burgemeester van Haarlemmermeer, Marianne Schuurmans, was ook bij de zitting. De gemeente wil met minimaal vier treinen per uur onveilige situaties voorkomen. “We moeten altijd uitgaan van een calamiteit”, zei de burgemeester. “Als die plaatsvindt, ben ik verantwoordelijk.”

De advocaat van vakbond FNV weersprak de bezwaren van de luchthaven. Volgens hem is de actie van korte duur en ruim van tevoren aangekondigd. Hij verwacht dat een verkeerschaos uitblijft, omdat de staking tijdens uren staat gepland waarop er doorgaans nog niet veel treinverkeer is in het land. De raadsman denkt dan ook niet dat er veel meer auto’s zullen zijn dan wanneer de treinen wel volgens de dienstregeling zouden gaan. Wie wel de auto pakt, reist volgens hem op het moment dat het nog rustig is op de wegen.

Medewerkers van NS en het streekvervoer staken voor een betere regeling om eerder te kunnen stoppen met werken.

Bier op straat door onvoldoende ladingzekering [+foto]

Foto: Duitse Politie

EDESHEIM – Maandagmiddag 9 september rond 15.10 uur vond er een verkeersongeval plaats op de Kalefelder Straße in het Duitse Edesheim door onvoldoende ladingzekering.

Een 55-jarige chauffeur uit Einbeck reed met zijn vrachtwagen door de Kalefelder Straße in de richting van Eboldshausen. Tussen de St. Mauritiusstraat en de Breitenbrunnenstraat gleed de lading (bierkratten) door onvoldoende ladingzekering uit de vrachtwagen en viel op de weg.

Een 60-jarige vrouw uit Edesheim reed met haar auto in de tegenovergestelde richting op de Kalefelder Straße en kon de kratjes niet meer ontwijken.

Tijdens de registratie van het ongeval en de daaropvolgende schoonmaakwerkzaamheden werd de weg afgesloten. Rond 18.00 uur werd de afsluiting opgeheven, meldt de politie dinsdag.

Meer orders, maar lagere omzet voor bouwbedrijf Ballast Nedam

NIEUWEGEIN – Bouwbedrijf Ballast Nedam heeft in de eerste helft van dit jaar meer orders ontvangen, maar boekte een lagere omzet. In 2023 had het bouwbedrijf nog last van een verslechterde economie en problemen in de bouwsector. De resultaten zijn nu volgens Ballast Nedam beter omdat het bedrijf meer werknemers heeft aangenomen en scherper kijkt naar met welke aanbestedingen het bouwbedrijf meedoet.

Ballast Nedam kijkt in zijn nieuwe beleid onder meer naar projecten met in zijn ogen goed ontwikkelde bouwmethoden. Het orderboek is mede hierdoor gegroeid naar 2,1 miljard euro, aldus het bedrijf. In de eerste helft van 2023 was dit nog 1,4 miljard euro. Het bouwbedrijf boekte wel een lagere omzet van 485,3 miljoen euro, een jaar eerder kwam dit nog uit op 514,7 miljoen euro.

Hoewel de omzet lager uitviel, heeft Ballast Nedam volgens topman Kemal Sağlam de doelstellingen gehaald en verwacht het bouwbedrijf meer omzet en een hoger bedrijfsresultaat te behalen dan vorig jaar. In de eerste zes maanden van 2024 was het bedrijfsresultaat 34 miljoen euro, tegenover 26,4 miljoen een jaar eerder. Ballast Nedam werkt onder meer aan de verbreding van de A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder.

Verder bouwde Ballast Nedam in de eerste helft van 2024 nieuwbouwwoningen in bijvoorbeeld Zaandam, Utrecht en het Noord-Hollandse Schagen. In Utrecht begon het bouwbedrijf met de bouw van 264 huurwoningen en 165 sociale huurhuizen. In Zaandam werden 73 sociale huurwoningen opgeleverd en in Schagen 44 sociale huurappartementen.

Wel heeft het bouwbedrijf nog steeds last van problemen bij nieuwbouw, zoals bezwaarprocedures en de stikstofcrisis die voor vertraging zorgen. Ook ziet het bedrijf dat het personeelstekort in de woningbouw oploopt. Toch stabiliseren volgens Ballast Nedam de marktomstandigheden in de nieuwbouw. Zo is de inflatie minder hoog en neemt de voorraad bouwmaterialen toe, waardoor Ballast Nedam naar eigen zeggen projecten nog steeds goed kan uitvoeren.

Fiets total loss, fietser slechts lichtgewond na aanrijding met vrachtwagen [+foto]

Foto: Polizei Oberhausen

OBERHAUSEN – Een 49-jarige wielrenner had maandagmiddag 9 september enorm geluk op de Duisburger Straße in het Duitse Oberhausen.

Wat was er gebeurd? De man reed eerder met zijn fiets op het fietspad aan de Duisburger Straße in de richting van de Essener Straße. Het groene licht van het verkeerslicht gaf de fietser aan dat het mogelijk was de Würpembergstrasse veilig over te steken.

Toen vond er echter een aanrijding plaats. Op dat moment sloeg een 54-jarige vrachtwagenchauffeur vanuit de Duisburger Straße rechtsaf de zijstraat in en zag de fietser over het hoofd.

De fietser, die volgens de eerste bevindingen zonder helm reed, viel en bleef korte tijd tussen de grote wielen onder de oplegger liggen.

In verband met de schade (zie foto), waarbij de fiets vrijwel geheel vernield werd, liep de 49-jarige wielrenner relatief lichte verwondingen op, maar moest wel in een ziekenhuis worden behandeld.

LAATSTE NIEUWS

MAN 6×6 knijperauto voor Wessel Duin Dienstverlening

CASTRICUM - Wessel Duin dienstverlening uit Castricum nam zaterdag zijn MAN TGS 6x6 met Wierda wide spread in ontvangst. De MAN is opgebouwd met...
×