DEN HAAG – Eigenaren van bouw- en timmerbedrijven zijn opgelucht door het voornemen van de Tweede Kamer om het gefaseerd weren van fossiele bestelwagens en vrachtwagens uit bepaalde binnensteden, dat per 1 januari zou ingaan, uit te stellen. “Zo’n zero-emissiezone zou voor ons behoorlijk problematisch zijn, want 95 procent van ons werk is in de stad. We hebben tien bedrijfswagens die dagelijks de stad in gaan”, vertelt Jacco Jelier, directeur van een bouwbedrijf in Dordrecht met twintig werknemers.
Overigens hebben de veertien gemeenten die per 1 januari 2025 uitstootvrije zones willen invoeren, laten weten zich niet te weerhouden door een meerderheid in de Tweede Kamer die uitstel wil.
Voor Jelier is overstappen op elektrische bedrijfswagens in ieder geval geen optie. “Ze hebben simpelweg niet genoeg kracht om onze zware aanhangwagens te trekken. Ook zijn de kosten veel te hoog en is de actieradius onvoldoende. We hebben werknemers die buiten Dordrecht wonen maar in de stad werken”, legt Jelier uit.
Een grotere, krachtigere elektrische bus zou het probleem volgens hem ook niet oplossen. “Dan krijg je weer gedoe met parkeren in de binnenstad. Zelfs in de woonwijken is parkeren al een probleem.”
Ook bouwondernemer Jesse Blom uit de regio Haarlem ziet geen toekomst in elektrisch rijden. “Het is heel simpel: als er een klus is in een zero-emissiezone, dan kom ik gewoon niet. Elektrisch rijden is voor ons niet haalbaar. De actieradius van een elektrische bus is veel te klein”, stelt Blom.
Dennis van Hamersveld, eigenaar van een bouw- en timmerbedrijf in Almere, is blij met het voornemen van de Tweede Kamer. “Veel bedrijven kunnen anders straks de stad niet meer in. Ik heb net een nieuwe dieselbus gekocht”, vertelt hij. “En misschien moet je dan bij de klant gaan opladen, wat waarschijnlijk ook niet helemaal de bedoeling is.”
Marcel van de Bildt van Mabi Bouw, actief in de regio Utrecht, zet vraagtekens bij de logica achter de zero-emissiezones. “Als je zakelijk een dieselbus aanschaft, mag je de stad niet in, maar als je dezelfde bus privé koopt, mag dat wel. Ik heb dus een privébus.”
Overigens moeten ondernemers uiteindelijk alsnog over op elektrische busjes. De Tweede Kamer wil alleen uitstel tot 2029. In het oude plan werden fossiele busjes ook niet gelijk verboden. Er waren de eerste jaren nog veel uitzonderingen en ontheffingen mogelijk.