Clicky

woensdag 6 november 2024 - 01:01 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 24

Kabinet akkoord: spoedwet in plaats van noodwet over asiel

DEN HAAG – Het kabinet stemt in met het voorstel van de coalitiepartijen om strenge asielmaatregelen uit te werken in een spoedwet in plaats van een noodwet.

Na lang onderhandelen stelden PVV en NSC – die hierover lijnrecht tegenover elkaar stonden – dit deze week voor aan VVD en BBB. Die stemden in de nacht van donderdag op vrijdag in met het voorstel.

Asielminister Marjolein Faber (PVV) meldt dat premier Dick Schoof het pakket later op vrijdag toelicht en een brief naar de Tweede Kamer stuurt.

BMN ontvangt eerste Hyundai waterstoftruck voor bouwlogistiek

BMN pioniert met de eerste Hyundai waterstof aangedreven vrachtwagen af fabriek voor bouwlogistiek in Europa, waarmee we onze duurzaamheidsambities verder vormgeven
BMN zet een belangrijke stap in het verduurzamen van de bouwlogistiek door de inzet van de eerste waterstoftruck in Europa.

Deze baanbrekende innovatie is het resultaat van een samenwerking met de provincie Groningen, Hyundai dealer Groenewold en Dijkhuizen en De Poel Carrosseriebouw waarbij we streven naar een duurzame toekomst. De truck zal in het laatste kwartaal van 2024 in gebruik worden genomen en rijden in Provincie Groningen, waar waterstofstations beschikbaar zijn voor het vullen van de tanks.

Duurzaamheid in de bouwlogistiek

De introductie van de waterstoftruck komt op een cruciaal moment voor de sector, aangezien steeds meer binnensteden te maken krijgen met zero-emissie zones. Volgens het klimaatakkoord zullen er tegen 2025 in 30 tot 40 steden in Nederland dergelijke zones zijn. “Voor BMN is duurzaamheid niet alleen een verplichting, maar ook een verantwoordelijkheid. Naast het aanbieden van duurzame bouwmaterialen via ons Greenworks-label, willen we ook een belangrijke bijdrage leveren door de uitstoot van onze logistieke processen te verminderen” aldus Peter Lokerse, Logistiek Directeur van BMN.

“We investeren in zowel elektrische als waterstoftrucks om te ontdekken welke technologie het beste bij onze behoeften past,” zegt Wilko Bakker, Transportmanager bij BMN. “We zijn er trots op dat we de eerste in Europa zijn met deze unieke opbouw. De waterstoftanks van dit voertuig maken deel uit van een innovatieve, standalone oplossing, waardoor een schuifzeilen-opbouw mogelijk is “Dit configuratie biedt BMN de mogelijkheid de truck in te zetten in het steeds krappere binnenstedelijk vervoer met bijkomende logistieke uitdagingen”, aldus Wilko.

Naast de innovatieve constructie is het voertuig de eerste waterstoftruck in Europa die op kenteken is gezet en is goedgekeurd door de RDW. De keuze voor Groningen als locatie is niet toevallig. De stad beschikt over waterstofvulstations, wat essentieel is voor het efficiënt inzetten van de truck. Bovendien biedt de provincie subsidies die deze investering mogelijk maken. We verwachten de waterstoftruck vanaf november officieel in gebruik te nemen.

Concrete specificaties

De waterstoftruck betreft een Hyundai 6×2 bakwagen met een schuifzeilen opbouw. De laadbak heeft een lengte van 6,75 meter en kan een maximaal laadvermogen van ruim 13.000 kg vervoeren. De truck is uitgerust met zes waterstoftanks met een totale capaciteit van 31 kg, goed voor een bereik van 450 kilometer. Voor het laden en lossen is een elektrische meeneemheftruck beschikbaar. De truck is voorzien van moderne veiligheidssystemen, waaronder een 360-graden camera, adaptive cruise control en lane keeping assistent.

Vermindering van CO2-uitstoot met biobrandstoffen

BMN zet naast de komst van de waterstoftruck verdere stappen om haar CO2-uitstoot te reduceren. Het merendeel van de eigen vrachtwagens rijdt inmiddels op Shell HVO-100, een hernieuwbare biobrandstof. Deze duurzame brandstof wordt geproduceerd uit organisch materiaal, zoals biomassa, maïs, suiker, plantaardige oliën en afvalstoffen. Door over te stappen op HVO-100 verminderen de trucks van BMN hun CO2-uitstoot met maar liefst 90% in vergelijking met traditionele fossiele diesel. Dit draagt niet alleen bij aan het verkleinen van BMN’s eigen CO2-footprint, maar ook aan die van haar klanten, waarvoor BMN een belangrijke rol speelt in hun scope 3 CO2-emissies.’

Brekelmans: zeker 1500 Noord-Koreaanse militairen in Rusland

DEN HAAG – Er zijn “ten minste” 1500 Noord-Koreaanse militairen in Rusland aangekomen, bevestigt minister Ruben Brekelmans van Defensie. Het zouden er volgens hem ook meer kunnen zijn. Het gaat met name om speciale eenheden die naar verwachting in eerste instantie zullen worden ingezet in de Russische grensregio Koersk, zegt hij.

Het Westen kan dit niet accepteren en moet volgens de bewindsman met een “passend antwoord” komen. “Dit is een duidelijke escalatie.” Rusland wil met de inzet van de Noord-Koreanen uitvinden hoe het Westen reageert en “hoe effectief” de Noord-Koreanen zijn, aldus Brekelmans kort voor aanvang van de ministerraad.

De komst van de Noord-Koreanen baart hem “grote zorgen”. Hij wil niet speculeren op de reactie van het Westen. Daarover wordt nog overlegd. Brekelmans wijst er wel op dat het best ingewikkeld wordt om stappen tegen Noord-Korea te nemen, omdat er al zoveel sancties tegen dat land van kracht zijn. “Maar er zal een heel duidelijk signaal moeten komen.”

Partnerschap

Na Koersk worden de Noord-Koreanen waarschijnlijk ook op andere plekken ingezet, denkt de minister. “Dat zal ook afhangen van onze reactie.” Oekraïense militairen bezetten de regio Koersk begin augustus. Dat was een grote verrassing voor het Kremlin. Inmiddels worden de Oekraïners teruggedrongen, maar volgens president Volodymyr Zelensky van Oekraïne houden zijn troepen daar stand.

Volgens Kyiv zijn al meer dan 12.000 Noord-Koreaanse militairen in Rusland gearriveerd. Zuid-Korea schatte eerder dat zo’n 3000 militairen zijn overgebracht. Moskou en Pyongyang tekenden deze zomer een alomvattend strategisch partnerschap. De Russische president Vladimir Poetin vindt een eventuele inzet van Noord-Koreaanse troepen een zaak van Moskou, liet hij weten.

APM Terminals Maasvlakte II plaatst enorme order voor 71 AGV’s bij Konecranes

ROTTERDAM – APM Terminals Maasvlakte II (MVII) heeft bij Konecranes een mega-order geplaatst voor een Automated Horizontal Transport System. Het leveringscontract omvat maar liefst 71 Lift Automated Guided Vehicles (Lift AGVs), een uitbreiding van het bestaande systeem om meer dan 140 Lift AGV’s te kunnen beheren, een derde batterijwisselstation en ‘virtual reality’ simulatie software.

De keuze voor dit geavanceerde systeem is onderdeel van het uitbreidingsproject van APM Terminals om de capaciteit in 2027 te verdubbelen. De terminal wordt daarmee de grootste volautomatische APM-Terminal van Europa. De totale oppervlakte beslaat 130 hectare en de terminal beschikt dan over een 2.000 meter lange diepzeekade (en 500 meter barge kade). Daardoor wordt APM Terminals MVII de belangrijkste toegangspoort tot Europa.

Harold Kunst, Managing Director van APM Terminals MVII: “De kwalitatief hoogstaande apparatuur van Konecranes heeft keer op keer aan onze verwachtingen voldaan. Met deze vervolgorder voor een milieuvriendelijk geautomatiseerd transportsysteem leggen we een betrouwbare basis om onze ambitieuze groeidoelstellingen en CO2-reductiedoelen te behalen en kunnen we onze klanten ook op de uitgebreide terminal goed bedienen.”

Naast de fysieke levering biedt Konecranes ook integratie-, inbedrijfstellings- en automatiseringsdiensten aan, waardoor de implementatie van de apparatuur soepel zal verlopen.

Ralf Konnerth, Director Automated Horizontal Transport bij Konecranes: “We zijn trots dat we ons langdurige partnerschap met APM Terminals mogen voortzetten met deze cruciale bijdrage aan hun uitbreidingsproject. Dit bevestigt het vertrouwen dat APMT in onze systemen en expertise stelt.”

De 71 nieuwe Lift AGV’s zullen een sleutelrol spelen in de uitbreiding van de terminal, waarbij ze naadloos integreren met zowel de bestaande infrastructuur als nieuwe kranen. Bovendien maakt de toevoeging van een derde batterijwisselstation het mogelijk om de operatie verder te optimaliseren door het beperken van de rij-afstanden.

Een belangrijk onderdeel van de levering is de CONTROLS Emulation software van Konecranes. Deze ‘digital twin’ van de terminal maakt het mogelijk om real-time operationele simulaties uit te voeren, waardoor de veiligheid en efficiëntie worden verbeterd en nieuwe operators nog beter kunnen worden getraind, voordat ze op de echte terminal werken.

Met de introductie van dit geavanceerde systeem maakt APM Terminals Maasvlakte II wederom een belangrijke stap in haar ambitie om niet alleen de grootste, maar ook de meest efficiënte en duurzame terminal van Europa te worden.

De levering en ingebruikname van het hele systeem start in 2025.

ING verwacht hogere inflatie in Nederland bij overwinning Trump

AMSTERDAM – Een terugkeer van oud-president Donald Trump in het Witte Huis leidt waarschijnlijk tot een hogere inflatie in de eurozone en ook in Nederland. Dat zegt ING-econoom Bert Colijn in een rapport, waarin hij voorsorteert op een mogelijke overwinning van Trump bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen op 5 november.

De verwachtingen over wie de presidentsverkiezingen gaat winnen zijn de afgelopen weken flink verschoven, waarbij Trump bezig lijkt aan een opmars in de peilingen. Ook op de financiële markten wordt de kans op een tweede termijn voor Trump steeds hoger ingeschat. Dat heeft volgens Colijn geleid tot hogere Amerikaanse kapitaalmarktrentes en een sterkere dollar.

Hoewel campagnebeloften volgens de ING-econoom niet altijd letterlijk genomen moeten worden, lijkt het programma van Trump de inflatie meer aan te jagen dan de plannen van de Democratische presidentskandidaat Kamala Harris. Zo wil Trump de belastingen verlagen en de importtarieven fors verhogen. Belastingverlagingen stimuleren de bestedingen en daarmee ook de kans dat bedrijven hun prijzen verhogen. Handelstarieven zorgen daarnaast voor hogere kostprijzen voor bedrijven, die ze aan de consument doorberekenen.

Hogere rentes

De hogere verwachte inflatie zorgt voor hogere rentes op de Amerikaanse markt. In de eurozone wordt juist gerekend op een snellere rentedaling, door de zwakkere groeivooruitzichten voor de Europese economie. Het grotere verschil in rentes tussen de eurozone en de VS zet de euro onder druk. De zwakkere euro maakt Nederlandse exportgoederen aantrekkelijker, waardoor de Nederlandse concurrentiepositie buiten de eurozone voorlopig wat verbetert. Als Trump wint en de importtarieven verhoogt, kan dat beeld volgens Colijn snel veranderen.

De zwakkere euro zorgt ook voor hogere importprijzen, waarbij vooral de benzineprijzen stijgen doordat vaten olie in dollars worden afgerekend. Dat zorgt voor een hogere inflatie. In de eurozone als geheel zal dat niet zo erg worden gevonden, aangezien de inflatie daar al is gedaald tot onder de doelstelling van 2 procent. In Nederland, waar de inflatie volgens Colijn naar verwachting langer boven de 2 procent blijft, zal dat volgens de econoom met gemengde gevoelens ontvangen worden.

DACHSER begint met bouw van nieuw logistiek centrum in Ingolstadt

De wereldwijde logistieke dienstverlener DACHSER is van plan om in juni 2025 een nieuwe vestiging voor het transport en de opslag van industriële en consumentengoederen te openen in Ingolstadt, Duitsland. Hiermee zal DACHSER op middellange termijn ongeveer 90 nieuwe banen creëren. De symbolische openingsceremonie vond plaats voor de twee delen van de locatie: de overslagloods, met 6.500 m2 ruimte en 76 laadpoorten, en het warehouse, met 6.770 m2 ruimte en plaats voor 17.000 pallets.

De bouw van de nieuwe logistieke faciliteiten is in handen van projectontwikkelaar VIB Vermögen AG, die de faciliteit op lange termijn zal verhuren aan DACHSER. Het terrein van 50.800 m2 is gunstig gelegen vlakbij de snelweg A9, die de grote steden München en Neurenberg in Zuid-Duitsland met elkaar verbindt. Op het buitenterrein is ook de bouw van parkeerplaatsen voor vrachtwagens, wissellaadbakken en bestelwagens gepland.

In het hart van Beieren

“We hebben de afgelopen jaren een sterke klantenkring opgebouwd in het economische gebied van Ingolstadt”, legt Markus Wenzl uit, General Manager van het logistieke centrum van DACHSER in München, waaraan de nieuwe vestiging in Ingolstadt organisatorisch zal worden toegewezen.

“Als logistiek partner van de lokale economie zullen we de komende jaren direct aanwezig zijn in de regio. Tegelijkertijd stelt de nieuwe locatie ons in staat om de sterke economische regio tussen München en Neurenberg te bedienen, midden in het hart van Beieren.”

Volgens Wenzl biedt de locatie aan de A9 ook de beste voorwaarden voor internationaal transport naar Zuid-, Midden- en Oost-Europa.

Bij de bouw van de logistieke faciliteit wordt al rekening gehouden met ecologische aspecten, zoals een groen dak en een groene gevel en de overstap naar e-mobility. Dit alles met het oog op een Gold-certificaat van de Duitse Raad voor Duurzaam Bouwen (DGNB). Op het dak worden zonnepanelen geïnstalleerd en de energie die wordt gegenereerd wordt voornamelijk gebruikt voor het opladen van elektrische vrachtwagens, terreinwagens en auto’s. Het interieur van het gebouw wordt voorzien van een energiezuinig LED-verlichtingssysteem.

Ingolstadt consolideert Duits en Europees network

Bovendien zal de overslagloods vanaf het begin worden uitgerust met de bekroonde @ILO-technologie voor groupageafhandeling. Deze digitale twin, winnaar van de Duitse Logistiekprijs 2023, maakt handmatige scanprocessen bij inkomende goederen overbodig, waardoor individuele afhandelingsprocedures tot 30 procent sneller verlopen en zorgt in het algemeen voor meer transparantie in de overslagloods.

“Deze locatie in Ingolstadt consolideert ons Duitse en Europese netwerk”, zegt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij DACHSER.

“We investeren voortdurend in extra capaciteit voor onze klanten. Dat komt omdat betrouwbaarheid en kwaliteit de doorslaggevende factoren zijn voor verdere groei in de groupagelogistiek, vooral in economisch onzekere tijden. In Ingolstadt creëren we een ultramoderne en toekomstbestendige locatie voor het transport en de opslag van groupage, die optimaal geïntegreerd is in ons Europese en wereldwijde netwerk. De klanten van DACHSER profiteren hier zeker van.”

Franse douane ontdekt 1,2 ton drugs in lading boxsprings [+foto’s]

Foto: Franse Douane

BORDEAUX – De Franse douane heeft in een vrachtwagen geladen met 66 boxsprings maar liefst 1,2 ton cannabis ontdekt. Dit gebeurde tijdens een controle in Charente-Maritime.

De drugs, met een geschatte waarde van ruim 10 miljoen euro op de illegale markt, is in beslag genomen.

Volgens de douaniers is het een record voor het jaar 2024.

In februari 2023 nam de douane in dezelfde omgeving 2,4 ton cannabis in beslag die verstopt zat in een lading tarwe.

Rijkswaterstaat heeft verlichting langs wegen in Noord-Holland vervangen

Foto: Rijkswaterstaat

UTRECHT – Rijkswaterstaat de openbare verlichting langs de rijkswegen in Noord-Holland vervangen door ledverlichting. Om energiebesparing en een betere verkeersveiligheid te realiseren zijn in 2 jaar ruim 12.000 lampen vervangen.

De vervanging is uitgevoerd tussen 2022 en 2024. De nieuwe ledverlichting verbruikt minder energie en de lampen gaan ook langer mee. De gemiddelde levensduur van de nieuwe lampen is 20 jaar. Daarnaast zal de verlichting die op dit moment nachts 100 procent brandt waar mogelijk gedimd worden naar 30 procent intensiteit. Rijkswaterstaat doet dit in de verkeerluwe perioden tussen 23.00 en 05.00 uur, wat een extra vermindering op het energieverbruik oplevert.

Werkzaamheden ledverlichting

De werkzaamheden zijn gestart in maart 2022 en onlangs afgerond. De A9 tussen Amstelveen en Alkmaar was het eerste traject waar de verlichting is vervangen. Hierna volgden de A1, A2, A4, A5, A8, A9, A10, A200, A205, N9 en N99.

De oude verlichting was einde levensduur. Op sommige delen is de volledige verlichtingsinstallatie vernieuwd. Dit betreft lichtmasten, bekabeling en de voedingskasten. Op andere plekken zijn enkel de lichtarmaturen vervangen.

Duurzaamheid en leefomgeving

Rijkswaterstaat bouwt dagelijks aan Nederland. Hierbij werken we aan een schone, groene en prettige leefomgeving, ook voor volgende generaties. Het aanbrengen van ledverlichting langs de rijkswegen in Noord-Holland past bij onze ambitie om in 2030 energieneutraal te zijn.

De nieuwe verlichting levert meer energiebesparing op en bevordert ’s nachts de verkeersveiligheid. In het geval van een storing zorgt de automatische melding voor een snelle afhandeling en de eenvoudige (de)montage leidt ook tot fors minder onderhoudskosten.

Vrouw komt om door misdrijf in opvanghuis Amsterdam

AMSTERDAM – Een 37-jarige vrouw is donderdag vermoedelijk door een misdrijf om het leven gekomen in een opvanghuis in Amsterdam. Een 49-jarige verdachte is aangehouden, meldt de politie vrijdag.

Het gaat om een opvanghuis van het Leger des Heils voor mensen met een verslaving, aan de Kikkensteinstraat in Bijlmer Oost.

De hulpdiensten werden donderdag rond 18.00 uur gewaarschuwd. Agenten troffen het slachtoffer aan, volgens de politie was sprake van “verdachte omstandigheden”. Reanimatie mocht niet meer baten.

De recherche gaat uit van een misdrijf. De verdachte werd direct aangehouden.

In maand 1000 mensen teruggestuurd bij controles Duitse westgrens

BERLIJN – In de maand sinds de invoering van de Duitse grenscontroles aan de westgrens met onder meer Nederland heeft het land ongeveer duizend mensen de toegang geweigerd en dertig mensensmokkelaars betrapt. In totaal zijn tussen 16 september en 20 oktober zo’n 1700 illegale grensoversteken geregistreerd, meldt het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken.

Duitsland voerde halverwege september controles in bij de grens met Nederland, België, Frankrijk, Denemarken en Luxemburg om illegale migratie, criminaliteit en terreur tegen te gaan. Er is geen informatie bekendgemaakt over bij welke grenzen de mensen zijn weggestuurd, maar het ministerie meldde vorige week aan De Telegraaf dat aan de Nederlandse grens tot dan toe zo’n 170 illegale binnenkomsten zijn vastgesteld en ongeveer tien smokkelaars waren geïdentificeerd.

Bij andere buurlanden in het zuiden en oosten vonden al controles plaats. Daar hebben veiligheidsdiensten het drukker. In een jaar tijd zijn 33.000 mensen aan de grens teruggestuurd en 1400 mensensmokkelaars betrapt. Ook zijn zo’n 57.000 illegale grensoversteken geregistreerd. De Duitse nationale politie komt op 1 november met een overzicht van de totale cijfers en het effect van de grenscontroles.

De coalitiepartijen in Nederland denken ook na over het invoeren van grenscontroles. Ook Frankrijk breidt de controles aan de grens per 1 november uit.

Formule 1-team McLaren gaat alsnog straf Norris aanvechten

MEXICO-STAD – Formule 1-team McLaren gaat alsnog de straf voor coureur Lando Norris bij de Grote Prijs van de Verenigde Staten proberen aan te vechten. Het team van de grootste concurrent van Max Verstappen heeft een zogeheten ‘Right of Review’ aangevraagd.

McLaren moet vrijdag in een eerste videocall aantonen dat er “significant en relevant nieuw bewijs is dat vorige week niet beschikbaar was”. Als dit in de ogen van de stewards het geval is, wordt een tweede hoorzitting gehouden. Red Bull, het team van Verstappen, kan als “betrokken partij” toestemming vragen om aanwezig te zijn bij de hoorzitting.

Norris kreeg in Austin een straf van 5 seconden, na een inhaalactie buiten de baan bij Verstappen. Door de straf eindigde de Brit in de Grote Prijs van de Verenigde Staten achter Verstappen op de vierde plaats. De regerend wereldkampioen in de Red Bull vergrootte zijn voorsprong op Norris in het WK naar 57 punten.

Dit weekend staat de Grote Prijs van Mexico in Mexico-Stad op het programma.

Mercedes-Benz gaat bezuinigen na tegenvallende resultaten

STUTTGART – Mercedes-Benz gaat meer doen om de kosten in het bedrijf te beteugelen. De Duitse autofabrikant heeft onder meer last van hevige concurrentie in China en van een aanhoudend zwakke vraag naar luxewagens en elektrische auto’s.

“De resultaten van het derde kwartaal voldoen niet aan onze verwachtingen”, zegt financieel topman Harald Wilhelm. De omzet van het autoconcern ging in het derde kwartaal met ongeveer 7 procent omlaag ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst zakte met bijna 54 procent tot 1,7 miljard euro. Eerder verlaagde Mercedes-Benz al de winstverwachtingen voor het hele jaar.

“We zijn voorzichtig in onze vooruitzichten voor de marktontwikkeling en zullen alle inspanningen verhogen om de efficiëntie te vergroten en kosten te besparen in alle bedrijfsonderdelen”, aldus Wilhelm in een toelichting op de cijfers.

BMW

Hoewel Mercedes belooft zijn kostenpositie te verbeteren, gaf het bedrijf geen details over waar precies wordt bezuinigd. De fabrikant heeft meerdere fabrieken in Duitsland, waar de arbeids- en energiekosten relatief hoog zijn. Ook investeert het bedrijf fors in onderzoek en ontwikkeling voor de overstap naar elektrisch rijden, terwijl het bedrijf zowel elektrische modellen als voertuigen met een verbrandingsmotor blijft produceren.

Ook andere Duitse autobouwers hebben last van de malaise in de autosector van het land. Zo kampt BMW ook met een forse verkoopdaling in China en verlaagde dat bedrijf onlangs ook de winstverwachtingen. Volkswagen kampt met overcapaciteit en moeilijke marktomstandigheden en kondigde aan dat het voor het eerst in zijn geschiedenis fabrieken in eigen land zou kunnen sluiten.

EU en China nog oneens over importheffing elektrische auto’s

BRUSSEL – Na acht technische onderhandelingrondes hebben de Europese Commissie en de Chinese overheid nog geen akkoord over de importheffingen op elektrische auto’s.

Er is vooruitgang geboekt, maar er zijn ook nog “belangrijke resterende leemten”, meldde de Europese Commissie vrijdagochtend in een verklaring. De politieke wil is er om er samen uit te komen, zei de Commissie in haar verklaring.

Die volgde na een videogesprek vrijdag tussen de Europese Commissaris voor Handel, Valdis Dombrovskis, en de Chinese minister van Handel Wang Wentao. Het gesprek ging over de onderhandelingen over de extra importheffingen tot 35 procent op elektrische auto’s uit China die de EU heeft opgelegd. Dombrovskis en Wentao hebben afgesproken dat de technische onderhandelingen binnenkort worden hervat.

Dombrovskis heeft in het gesprek met de Chinese handelsminister zijn zorgen geuit over mogelijke importrestricties op varkensvlees en zuivel. China heeft gedreigd deze maatregel in te voeren, nadat de EU-lidstaten akkoord waren gegaan met de extra importheffingen op elektrische auto’s. Ook over de importheffingen die China heeft ingevoerd op brandy heeft hij de EU-Commissaris zijn zorgen kenbaar gemaakt.

Sectoren slaan handen ineen voor verduurzaming zeevaart

DEN HAAG – Donderdag 24 oktober heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) officieel de Roadmap Brandstoftransitie in de zeevaart gepresenteerd. Afgelopen jaar werd – samen met 150 partijen – in kaart gebracht hoe er kan worden toegewerkt naar een klimaatneutrale zeevaart aan de hand van een aantal scenario’s.

Een klimaatneutrale zeevaart in 2050, dat is het doel. Nederland wil internationaal een koploperspositie spelen. Om de ambitie waar te maken, moet de hele keten samenwerken. Donderdag werden de plannen gepresenteerd waar verschillende sectoren aan gewerkt hebben. In het Roadmap-traject is samengewerkt over de gehele breedte van de keten – inclusief havens, verladers en financiers -, en met kennisinstellingen en de Rijksoverheid.

“Met deze roadmap bepalen 150 bedrijven en overheden gezamenlijk de koers richting een schone en duurzame scheepvaart op zee”, zegt Maurice Luijten van de RVO. “Deze roadmap laat zien wat er mogelijk is en welke acties nodig zijn.”

“De presentatie van deze roadmap is een belangrijke stap in de verduurzaming van de maritieme sector”, zegt directeur Annet Koster van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). “De roadmap moet namelijk helpen bij een succesvolle uitrol van duurzame maritieme brandstoffen.”

Koster: “Opschaling van de beschikbaarheid van die nieuwe, groene brandstoffen gaat op dit moment simpelweg niet snel genoeg. Het wordt nog eens extra bemoeilijkt door het feit dat er meerdere gouden eieren zijn. Met andere woorden: niet één overduidelijke keuze. Deze roadmap moet bovendien helpen in het slechten van dat kip-eiprobleem tussen vraag en aanbod per type brandstof.”

Productie

Luijten: “Om de productie tijdig op gang te brengen, moet er in rap tempo een markt worden gecreëerd van vraag en aanbod. En de tijd is beperkt. Want de eisen uit regelgeving worden vanaf 2030 snel strenger.”

Sectoragenda

Gezant namens het kabinet maritieme maakindustrie Kees van der Staaij: “Deze roadmap is belangrijk voor onze veiligheid, onafhankelijkheid en onze welvaart als waterrijk land aan de Noordzee. Samen met de uitvoering van de maatregelen uit de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie ‘No guts, no Hollands Glorie!’ dragen wij er zo aan bij dat onze maritieme sector niet alleen een roemrijk verleden, maar ook een gouden toekomst heeft in het belang van ons land.”

Luijten: “Het is belangrijk dat er vanuit de roadmap, de sectoragenda en vergelijkbare initiatieven in de brandstofketen gezamenlijk wordt gewerkt om zo efficiënt en effectief de zeevaart te verduurzamen.”

In 2022 begon Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) met de roadmap in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Tijdens meer dan 20 fysieke bijeenkomsten in werkgroepen kwamen meer dan 150 partijen bij elkaar om van gedachten te wisselen over de zeevaartopgave. Daarnaast vonden er meerdere 1-op-1 gesprekken plaats. Uiteindelijk zijn de resultaten van deze bijeenkomsten gebundeld in de Roadmap.

Kabinet verbiedt komst omstreden Palestijnse activist Mohammed Khatib

DEN HAAG – De omstreden Palestijnse activist Mohammed Khatib, die volgende week een spreekbeurt zou houden op een bijeenkomst van de Radboud Universiteit in Nijmegen, komt Nederland niet in. Dat hebben de ministers David van Weel (Justitie en Veiligheid) en Marjolein Faber (Asiel en Migratie) in een verklaring laten weten. Zij vinden zijn komst “zeer onwenselijk”.

Khatib “legitimeert, vergoelijkt en verheerlijkt geweld tegen de staat Israël, waaronder geweld door organisaties die op de terrorismelijst van de Europese Unie staan”, aldus Van Weel en Faber. “Hij spreekt ook actief zijn steun uit voor terroristische organisaties. Deze uitspraken kunnen een radicaliserend effect hebben.” Dat alles is voor de ministers voldoende aanleiding hem de toegang tot Nederland te ontzeggen.

“Vrijheid van meningsuiting is een groot goed”, benadrukken de bewindslieden. “Hierin mag het ook best schuren, maar wel binnen de democratische waarden die we met elkaar hebben afgesproken.”

De komst van Khatib wekte verontwaardiging omdat hij de bloedige terroristische aanval van Hamas op Israël op 7 oktober vorig jaar goedpraatte. “Voor het zaaien van haat en verheerlijken van geweld is absoluut geen plek in Nederland”, aldus de twee ministers.

Het kabinet spreekt verder steun uit voor een Duits voorstel om Samidoun, de organisatie waar Khatib toe behoort, op de Europese sanctielijst te zetten. “Hierdoor kunnen we op Europees niveau sancties opleggen, zoals het bevriezen van tegoeden.”

De Radboud Universiteit wil nog niet reageren. “We wachten de formele bevestiging af en komen dan met een reactie”, aldus een woordvoerder van de instelling.

LAATSTE NIEUWS

Code geel in midden en oosten van het land wegens dichte...

DE BILT - In een groot deel van het land is code geel van kracht wegens mist, meldde het KNMI dinsdagavond laat. Eerder werd...