Clicky

woensdag 2 oktober 2024 - 10:20 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 239

85 auto’s in deels ingestorte parkeergarage Nieuwegein

ingestorte parkeergarage in Nieuwegein

NIEUWEGEIN – In de deels ingestorte parkeergarage in Nieuwegein staan nog 85 auto’s die daar voorlopig niet weggehaald kunnen worden. Eerder dacht het naastgelegen St. Antonius Ziekenhuis dat het om ruim 70 auto’s ging, maar een woordvoerder zegt dat de afgelopen uren nog meer mensen zich hebben gemeld.

De eigenaren zijn voornamelijk ziekenhuismedewerkers, maar ook patiënten en bezoekers die tijdens het instorten van de rijhellingen zondagavond nog in het ziekenhuis waren, aldus de woordvoerder.

Bekend is dat sommige auto’s dicht bij het ingestorte deel beschadigd zijn, terwijl auto’s verder van de hellingbaan dat niet zijn, zegt de ziekenhuiswoordvoerder. Hoewel er geen instortingsgevaar voor de rest van het gebouw is, is de garage nog volledig afgesloten. Dus kan ook niemand eventuele spullen als “papieren, creditcard of telefoon” uit de auto halen, zegt de woordvoerder. Volgens hem zitten het trappenhuis en de liften “in een hele andere hoek van de garage” dan de ingestorte baan. Daarom wordt gehoopt dat mensen binnenkort toch bij hun spullen kunnen.

In overleg met beheerder Q-Park wordt besloten hoe de auto’s weggehaald kunnen worden.

21 nieuwe Scania’s 500R Super voor Wigchers Int. Transport

SCHOONOORD – Onlangs plaatste Wigchers Int. Transport uit Schoonoord een order voor 21 nieuwe Scania 500R Super trekkers. De comfortabele en ruime R-cabine biedt de chauffeur een optimale plek om te werken en te rusten.

Twintig van de voertuigen worden uitgevoerd als drie-assige trekker en één voertuig wordt een extra lage trekker voor lowdecktransporten. Alle trekkers worden rondom luchtgeveerd voor het hoogste comfort en optimale benutting van de aslasten. Met de investering in de nieuwe Scania’s wil Wigchers een volgende stap zetten in het verduurzamen van het wagenpark.

Met meer dan 100 jaar ervaring biedt Wigchers een breed programma aan transportdiensten. De diversiteit loopt sterk uiteen van transport voor de olie- en gasindustrie, maar ook voor de wegenbouw (zoals asfalt en zand) en de agrarische sector.

Daarnaast vervoert men onder andere tuinhout, betonelementen, staalconstructies, ADR goederen en machineonderdelen. Het wagenpark bestaat onder andere uit open opleggers, semi-diepladers, huiftrailers, kooiapen, volumekippers, asfaltkippers, kraantrailers en kraantrucks. Kortom een allround en flexibele transporteur waar men op het materiaal moet kunnen vertrouwen.

Dat is waar de betrouwbaarheid en de efficiency van Scania’s Super aandrijflijn een belangrijke rol speelt. Deze blijft qua brandstofverbruik in de branche de toon zetten. De nieuwe 13-liter motor vormt tezamen met de, eveneens, nieuwe G33CM versnellingsbak het hart van de Super aandrijflijn.

Het resultaat is een ongekende souplesse en een ruime marge in de trekkracht van de motor. Gecombineerd met de laatste versie van Scania Opticruise en de ruime R-cabine resulteert dit in een echte chauffeursauto.

Mediaberichten: Israëlische tanks bereiken centrum Rafah

mensen ontvluchten Rafah

RAFAH – Israëlische tanks hebben het centrum van de stad Rafah bereikt, zeggen getuigen tegen persbureau Reuters. Ook de Israëlische nieuwssite Times of Israel meldt op basis van Palestijnse media dat de tanks het centrum binnenrijden.

De Israëlische troepen zouden zijn gezien bij de Al Awsamoskee, een centraal punt in Rafah. De afgelopen dagen rukten de tanks al op in de westerse wijken van de stad.

Drie weken geleden begon Israël met een grondoffensief op Rafah en voerde het land de luchtaanvallen op.

Volgens Israël houden veel Hamasstrijders zich schuil in de stad, waar ook veel Palestijnse burgers naartoe waren gevlucht. Sindsdien zijn volgens UNRWA ongeveer 1 miljoen vluchtelingen weer weggetrokken uit Rafah.

Dick Schoof moet premier van nieuw rechts kabinet worden

Dick Schoof

DEN HAAG – Dick Schoof is de beoogd premier van het nieuwe kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB. Eerder was Ronald Plasterk de belangrijkste kandidaat, maar die trok zich terug nadat hij onderwerp van onderzoek was geworden naar mogelijke malversaties rond de verwerving van patenten.

Schoof wordt om 14.00 uur ontvangen door formateur Richard van Zwol.

De 67-jarige Schoof is op dit moment nog de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid. Eerder was hij de baas van de inlichtingendienst AIVD, Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en directeur-generaal Politie op Justitie en Veiligheid.

Plannen uitwerken

De vier partijen bereikten half mei een hoofdlijnenakkoord. Het nieuwe extraparlementaire ‘programkabinet’ moet die plannen verder uitwerken. Richard van Zwol is de formateur die de bewindsliedenploeg moet samenstellen. Het zal nog wel enige weken duren voordat het kabinet op het bordes staat.

De afgelopen twee weken hebben Geert Wilders (PVV) , Dilan Yeşilgöz (VVD), Pieter Omtzigt (NSC) en Caroline van der Plas (BBB) met Van Zwol gesproken over een nieuwe kandidaat-premier. De PVV mag als grootste partij een naam voordragen voor de minister-president.

‘Massale’ verkoop huurwoningen dreigt door nieuwe wet, stelt branche

LEIDEN – Verhuurders voelen zich gedwongen om hun vastgoed te verkopen als de Wet Betaalbare huren van demissionair minister van Volkshuisvesting Hugo de Jonge wordt aangenomen door de Eerste Kamer. Dat stelt Stichting Fair Huur na onderzoek onder de ruim 150 leden die samen 6 miljard euro aan vastgoed bezitten in Nederland. Door de wet zou het verhuren van betaalbare woonruimte niet meer rendabel zijn.

Voor verhuurders zou ruim 60 procent van hun vastgoed in de vier grote steden, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag, niet meer genoeg opleveren. Daarbij overweegt 83 procent van de verhuurders om hun vastgoed te verkopen, als de wet wordt aangenomen.

De Wet Betaalbare Huren zorgt ervoor dat verhuurders een maximale huur moeten rekenen die afgeleid wordt van een puntensysteem, maar dat puntensysteem is volgens voorzitter Toon Mans van Stichting Fair Huur te ingewikkeld en oneerlijk. “Een woning die de verhuurder bijvoorbeeld 1500 euro per maand kost, mag hij door het nieuwe puntensysteem van minister De Jonge maar verhuren voor 1100 euro. Dan moet je als vastgoedbeheerder dus geld toeleggen.”

‘Allesbehalve een ramp’

Het enige waar de wet volgens de Woonbond voor zorgt, is dat woningen een redelijke huurprijs hebben die past bij de kwaliteit. “Iedere verhuurder die zich daartegen keert, laat merken dat diegene woekerhuren wil blijven vragen voor woningen die dat niet waard zijn. Voor de volkshuisvesting is het allesbehalve een ramp als kortetermijnbeleggers hun heil ergens anders zoeken om rendement te maken”, meldt een woordvoerder.

De belangenvereniging van huurders stelt dat investeerders als pensioenfondsen wel genoeg rendement denken te halen met de wet. Voor nieuwbouwprojecten met huurwoningen zou het wetsvoorstel ook geen belemmering zijn. “De lobby van de stichting Fair Huur zien wij dan ook als een poging om de huurmarkt zo min mogelijk te reguleren, zodat pandjesbazen vrij zijn om de hoogste prijzen te kunnen vragen, ten gunste van hun eigen rendement.”

Uitlatingen van Zembla over storten van granuliet zijn niet onrechtmatig

DEN HAAG – Het BNNVARA-programma Zembla heeft in tv-uitzendingen en andere publicaties kritisch bericht over het storten van granuliet in plassen. De producent van het granuliet stelt dat Zembla daarmee onrechtmatig heeft gehandeld. Vandaag oordeelt het gerechtshof Den Haag dat Zembla niet onrechtmatig heeft gehandeld jegens dit bedrijf.

Granuliet is een restproduct van het breken van brokken steen tot steenslag. Bij dit proces blijft heel fijn steengruis achter in het spoelwater. Daaraan wordt een bindmiddel toegevoegd dat het fijne gruis aan elkaar bindt, zodat het makkelijker uit het water kan worden gehaald. Daarna wordt het materiaal geperst tot een kleiachtige substantie. Dat is granuliet.

Granuliet wordt onder meer in (natuur)plassen gestort om deze ondieper te maken. De producent van het granuliet gebruikt daarbij een productcertificaat voor materiaal dat kan worden gekwalificeerd als ‘grond’.

Zembla heeft in tv-uitzendingen en andere publicaties aandacht besteed aan het storten van granuliet in plassen, met name in het gebied ‘Over de Maas’. Zembla droeg daarin uit dat granuliet volgens verschillende deskundigen geen grond is en dat het certificaat dat gebruikt wordt om het granuliet te storten niet past bij granuliet. Ook werd de vraag opgeworpen of het bindmiddel in granuliet wel veilig is voor mens en milieu.

De granulietproducent stelt dat Zembla onrechtmatig heeft gehandeld met deze publicaties, omdat deze impliceren dat het bedrijf illegaal handelt. Dat is schadelijk voor zijn reputatie. Zembla beroept zich van haar kant op de vrijheid van meningsuiting (persvrijheid) en vindt dat zij geen grenzen heeft overschreden.

De rechtbank heeft geoordeeld dat Zembla onrechtmatig handelde met het uitzenden van één uitlating van een geïnterviewde deskundige, die (min of meer) inhield dat de handelingen van het bedrijf als strafbare feiten kunnen worden gekwalificeerd. De rechtbank heeft Zembla veroordeeld om dat punt te rectificeren en eventuele schade aan het bedrijf te vergoeden.

Zembla is daartegen in hoger beroep gekomen. Ook de granulietproducent is het niet eens met deze uitspraak. Het bedrijf vindt dat Zembla ook voor andere uitlatingen veroordeeld had moeten worden.

Het hof komt tot het oordeel dat Zembla op geen enkel punt onrechtmatig heeft gehandeld. De persvrijheid weegt bij alle gedane uitlatingen zwaarder dan het recht op bescherming van de reputatie van de granulietproducent.

Het hof oordeelt dat er voldoende steun in de feiten is voor de uitlatingen dat granuliet volgens de toepasselijke regelgeving geen grond is, dat het certificaat volgens de regels niet past bij granuliet en dat het storten van granuliet in oppervlaktewater op langere termijn schadelijk zou kunnen zijn voor mens en milieu. Daarnaast is van belang dat de uitlatingen bijdragen aan een publiek debat over een zaak van algemeen belang en dat de pers een belangrijke maatschappelijke functie heeft, met name als publieke waakhond.

Zembla is niet aansprakelijk voor de uitlating van de deskundige waarin werd gesproken over strafbare feiten. Zembla trad daarbij enkel op als ‘boodschapper’. Zembla kan dan alleen aansprakelijk gesteld worden als daar bijzonder zwaarwegende redenen voor zijn. Die zijn er in dit geval niet. Bovendien is het hof van oordeel dat de uitlating van de deskundige ook op zichzelf niet onrechtmatig is, aldus de rechtbank.

Hoe haal je het meeste uit je autoverzekering?

Foto: Freepik | Creativeart

Dat je verplicht bent om je auto van een verzekering te voorzien, is waarschijnlijk geen nieuws voor je. Dat veel mensen de verkeerde verzekering voor hun auto hebben afgesloten, is misschien wel nieuw.

Vaak wordt gedacht dat je enkel moet zorgen dat je auto verzekerd is, maar dat is onjuist. Er zijn namelijk meerdere mogelijkheden binnen de verplichte basisverzekering. Wat je nodig hebt, hangt af van de leeftijd van je auto.

Wij zetten de mogelijkheden voor je op een rijtje zodat je er zeker van kunt zijn dat je de polis voor je auto kiest waar je het meeste profijt van zult hebben.

De leeftijd van je auto is belangrijk voor je verzekering

Stel dat je een autoverzekering van Univé wilt afsluiten, dan kun je naar de site van deze verzekeraar gaan. Je zult zien dat de verplichte basisverzekering bestaat uit drie varianten. Welke van deze opties het beste is voor jouw wagen, hangt af van de leeftijd van je auto. Je verzekeraar kijkt namelijk naar de dagwaarde van je auto. Dit is iets anders dan de aanschafwaarde. Dit is namelijk het bedrag dat je voor je auto betaalde op het moment dat je je auto kocht.

De dagwaarde is de waarde die je wagen nu heeft en verandert dus in de loop der jaren. Hoe ouder je auto wordt, hoe minder deze waard is. Dat heeft gevolgen voor je verzekering. Een nieuwe auto moet je zo uitgebreid mogelijk verzekeren, terwijl je een oudere auto juist heel basaal kunt verzekeren.

Heb je een nieuwe auto minimaal verzekerd, dan kun je opgelopen schade niet laten herstellen. Zorg er daarom voor dat je de polis kiest die het beste bij de leeftijd van je wagen aansluit. Zo voorkom je teleurstellingen.

Welke van de drie basisverzekeringen is de beste voor jou?

Je verzekeraar heeft de basisverzekering opgedeeld in drie opties. De eerste is de Univé all risk autoverzekering. Deze polis is bedoeld voor wagens die maximaal zes jaar oud zijn. Deze optie is de meest uitgebreide verzekering die je kunt vinden. Hij dekt namelijk alle vormen van schade, dus ook wanneer je deze zelf veroorzaakt hebt. Heb je een auto van tussen de zes en tien jaar oud, dan kun je beter gaan voor de WA Plus Beperkt Casco verzekering.

Deze polis dekt nog altijd veel schade, maar niet de schade die je zelf opgelopen hebt bij een door jou veroorzaakt ongeluk. Wel kun je bij je verzekeraar terecht als je schade hebt opgelopen door bijvoorbeeld extreme weersomstandigheden, inbraak, brand of een aanrijding met een loslopend dier.

Tot slot is er de WA-basisverzekering. Deze polis is bedoeld voor wagens van tien jaar of ouder. Je kunt met deze verzekering de tegenpartij schadeloos stellen wanneer je een ongeluk veroorzaakt hebt. Je kunt zelf helaas geen aanspraak maken op deze polis als je schade aan je wagen wilt laten herstellen.

Stem je verzekering zo goed mogelijk op je auto af

Als je meer uit je verzekering wilt halen, doe je er verstandig aan om ook de aanvullende polissen te checken. Met deze extra opties kun je veel voordeel pakken. Zo kun je bijvoorbeeld voor pechhulp kiezen. Dit is een service die Univé biedt op het moment dat je met pech langs de kant van de weg komt te staan. Er komt dan gelijk een monteur naar je toe om te kijken of het euvel opgelost kan worden.

Rij je vaak in het buitenland? Overweeg dan ook pechhulp voor het buitenland te nemen. Zo kom je altijd op je bestemming.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Nederlander die replica’s van LEGO verkoopt moet stoppen van rechter

LEGO

DEN HAAG – Een Nederlandse man die treinreplica’s van LEGO-stenen maakt en doorverkoopt moet daarmee stoppen van de rechter. LEGO, de grootste speelgoedfabrikant ter wereld in omzet, sleepte de man eerder deze maand in een kort geding voor de rechter, omdat hij inbreuk zou maken op het merkrecht van LEGO.

Dat klopt, stelt de voorzieningenrechter nu dus. HA Bricks, het bedrijf waarmee de Nederlandse man de treinreplica’s verkoopt, heeft 48 uur de tijd gekregen om te stoppen.

Ook moet de man LEGO voorzien van al zijn bedrijfsinformatie en verkoopcijfers. Als dat niet gebeurt, dan moet er voor elke dag dat dat niet het geval is 1000 euro aan LEGO betaald worden. LEGO kan er ook voor kiezen om 500 euro voor elk product dat inbreuk op het merkrecht maakt te eisen. Sowieso moet de man ruim 16.000 euro aan proceskosten betalen aan LEGO.

De man beriep zich tijdens de rechtszaak op het uitputtingsrecht, waarmee in het economisch verkeer gebrachte goederen doorverkocht mogen worden. Maar omdat hij de LEGO-stenen voorziet van een metalen kogellager en bedrukking, wordt het uiterlijk van de stenen volgens de rechter permanent aangepast. Dat mag dan weer niet.

Aalsmeerbaan van 3 t/m 9 juni buiten gebruik voor jaarlijks regulier onderhoud

Aalsmeerbaan Schiphol

SCHIPHOL – Van maandag 3 tot en met zondag 9 juni vinden er reguliere onderhoudswerkzaamheden aan de Aalsmeerbaan.

Tijdens het baanonderhoud is de start- en landingsbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer. In situaties waarbij vliegtuigen normaal gesproken starten vanaf of landen op de Aalsmeerbaan wordt tijdens deze periode een andere baan ingezet: de Zwanenburgbaan en de Buitenveldertbaan.

Aan start- en landingsbanen wordt jaarlijks regulier onderhoud uitgevoerd, zodat deze in goede conditie zijn en blijven. Er worden aan de Aalsmeerbaan, waar nodig, kleine reparaties aan het asfalt en markeringen uitgevoerd.

De bekabeling en elektra worden gecontroleerd, het hemelwaterafvoer systeem wordt doorgespoeld, de omliggende grasvelden worden gemaaid en de lampen worden schoongemaakt of vervangen. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.

Tijdens het onderhoud maakt het vliegverkeer meer gebruik van de andere banen, zoals de Zwanenburgbaan en de Buitenveldertbaan. Dat betekent dat er in de gebieden onder de vliegroutes van deze start- en landingsbanen meer vliegtuigen overkomen tijdens deze onderhoudsperiode.

Rechtbank besluit proces tegen Van Meijeren door te zetten

Gideon van Meijeren

DEN HAAG – De rechtbank in Den Haag heeft een verzoek van FVD-Kamerlid Gideon van Meijeren om het proces over opruiing tegen hem te stoppen, afgewezen. Volgens Van Meijeren is sprake van een politiek proces en verloopt de zaak tegen hem niet eerlijk. Maar de rechtbank zegt dat het proces gewoon door kan gaan.

“Tegenstanders met politieke motieven hebben dit strafproces nu al zodanig geïnfecteerd dat er geen sprake meer is van een eerlijk proces”, zei Van Meijeren in de rechtszaal.

De officier van justitie zei dat er “geen druk of invloed is uitgeoefend”. “Die druk is ook niet gevoeld, niet extern en niet intern”, zei de aanklager. “Alle beslissingen zijn in onafhankelijkheid genomen.” De officier zei dat hij zich “op geen enkele manier” gestuurd heeft gevoeld.

De rechtbank heeft geen reden om te twijfelen aan de officier van justitie. De rechter wees erop dat het OM zelfstandig besluit tot vervolging. Daar moet de rechtbank “met de grootste terughoudend mee omgaan”.

“Dit proces gaat in de visie van de rechtbank niet over politieke denkbeelden van wie dan ook. Niet van u, niet van de regering. En ook wordt de rechtbank niet gevraagd om daar indirect een oordeel over te hebben”, zei de rechtbankvoorzitter.

Het proces ging daarna direct verder met het vertonen van de beelden van een boerenmanifestatie op 2 juli 2022 in het Gelderse Tuil, waarbij de politicus in een toespraak naar voren bracht “dat het toelaatbaar is zich gewelddadig te verzetten tegen de overheid, mocht die overgaan tot onteigening van boeren”.

Van Meijeren benadrukte dat hij in Tuil heeft opgeroepen tot vreedzaam en geweldloos verzet en dat het geen openbare manifestatie betrof, maar een besloten bijeenkomst van honderd personen.

De rechter confronteerde Van Meijeren met strafbare gedragingen van demonstranten tijdens de boerenprotesten in die tijd, maar de politicus noemde die “incidenten” en zei dat de demonstraties van de boeren “in het algemeen zeer vreedzaam zijn verlopen in een uitstekende sfeer”.

Hij zei daarnaast dat zijn lezing in Tuil geen aanleiding is geweest voor boeren om tot gewelddadige acties over te gaan. Hij noemde zijn optreden “een succes”, omdat hij frustraties en wanhoop “kanaliseerde” naar een vreedzaam en geweldloos optreden.

Dode bij aanrijding met taxibusje in Urk

URK – Bij een aanrijding tussen een taxibusje en een scooter dinsdagochtend in Urk is een 35-jarige vrouw overleden. Het gaat om de bestuurder van de scooter, meldt de politie.

Rond 08.00 uur kwamen het busje en de scooter in botsing op de Staartweg aan de rand van het dorp. De vrouw die daarbij overleed, kwam uit het nabijgelegen Espel.

Rechtszaak dreigt voor onlinebank bunq na phishingfraude

bunq

AMSTERDAM – Twee advocaten en een jurist stappen mogelijk binnen enkele dagen namens een groep van enkele tientallen klanten van onlinebank bunq naar de rechter. Deze klanten werden slachtoffer van phishing en leden volgens jurist Chizki Loonstein samen miljoenen euro’s schade. Ze verwijten bunq onzorgvuldigheid.

Vrijdag meldden NOS en NRC na onderzoek dat opvallend veel klanten van bunq door oplichterstrucs hun geld verliezen. Beveiligingsmaatregelen die andere banken wel hebben, ontbreken bij bunq en klanten worden in de regel niet gecompenseerd, aldus die mediaberichten.

In een paar dagen heeft zich een groep van ongeveer veertig tot vijftig gedupeerden gemeld, volgens Loonstein. Bij veel van hen “staat het banksaldo op nul”, aldus de jurist. “Als bunq op onze aanstaande sommatie om de gedupeerden volledig schadeloos te stellen niet reageert, zullen wij de groep op zeer korte termijn bijstaan in een gerechtelijke procedure tegen bunq.”

Maatregelen andere banken

De wet beschouwt de consument als een leek, legt Loonstein uit. “De professionele partij, zoals de wet een bank noemt, moet er van alles aan doen om een consument te waarschuwen: trap er niet in.” Andere banken maken daarom reclame over hoe klanten wel of niet moeten handelen om oplichting te voorkomen, geeft de jurist als voorbeeld.

“Bunq pronkt juist met het feit dat zij anders zijn dan anderen”, stelt Loonstein. De bank had een voorbeeld kunnen en moeten nemen aan veiligheidsmaatregelen die bij andere banken wel in acht worden genomen, stellen de belangenbehartigers.

Schaamte

Veel van de gedupeerden schamen zich erover dat ze in deze situatie terecht zijn gekomen, zegt Loonstein. De advocaten en de jurist spreken van geldbedragen van “vele tienduizenden euro’s per geval” die criminelen de klanten van bunq afhandig hebben gemaakt. “Onze oproep is echt: meld je en schaam je niet. Het zijn de criminelen en de bank die zich moeten schamen.”

Bunq wil niet reageren “op een ‘mogelijke’ rechtszaak waarvan wij geen details kennen”. De bank benadrukt dat veiligheid bij bunq “de hoogste prioriteit” heeft. “Daarom gebruiken wij geavanceerde technologieën zoals AI, biometrische beveiliging en beveiligde communicatie.”

Bunq over phishing

De enige manier om slachtoffer te worden is door zelf je persoons- en inloggegevens af te staan, aldus de bank. “Omdat dit vaak telefonisch gebeurt zeggen we sinds het begin: wij bellen je nóóit.” Bunq zegt “24/7” klaar te staan via een SOS-functie van de beveiligde app voor wie hulp nodig heeft.

UNRWA: ongeveer miljoen mensen ontvluchtten Rafah

Palestijnse vluchtelingen

RAFAH – De afgelopen drie weken zijn ongeveer 1 miljoen mensen Rafah ontvlucht, meldt de VN-organisatie voor Palestijnse vluchtelingen (UNRWA).

De maanden daarvoor waren juist veel Palestijnen gevlucht naar die stad in het zuiden van de Gazastrook. Begin mei riep Israël op om delen van Rafah te evacueren, omdat het een offensief op de stad begon.

Sindsdien voert Israël veel luchtaanvallen uit op de stad en zijn Israëlische troepen delen van de stad binnengetrokken. Afgelopen zondag vielen bij zo’n luchtaanval zeker 45 doden in een tentenkamp voor vluchtelingen. De Israëlische premier Benjamin Netanyahu sprak van een “tragische vergissing”, omdat de aanval gericht was op Hamas.

Veel landen en hulporganisaties roepen Israël op om het offensief in Rafah per direct te staken, omdat anders een humanitaire catastrofe zou dreigen. Rafah was voor veel Palestijnen een laatste toevluchtsoord door de oorlog in de rest van de Gazastrook. De vluchtelingen hebben volgens UNRWA geen veilige plekken om naartoe te gaan en leven onder erbarmelijke omstandigheden.

Bedrijven investeren opnieuw fors in energiebesparing: 4,4 miljard in 2023

DEN HAAG – Ondernemers maakten in 2023 veel gebruik van belastingvoordeel met de Energie-investeringsaftrek (EIA). Bijna 23.000 ondernemers vroegen de EIA aan. Het totale bedrag aan energiezuinige investeringen was bijna € 4,4 miljard. Dit is een stijging van 24 procent ten opzichte van 2022. De energie-investeringen realiseren een energiebesparing vergelijkbaar met het jaarlijkse energieverbruik van 586.000 huishoudens. Dit blijkt uit de cijfers van het EIA-jaarverslag 2023 van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

De Energie-investeringsaftrek (EIA)

De EIA is bedoeld voor ondernemers die willen investeren in energiezuinige bedrijfsmiddelen en duurzame energietechnieken. Ook kleine bedrijven en eenmanszaken kunnen van de regeling gebruik maken. De EIA geldt voor investeringen die een forse energiebesparing opleveren. Ondernemers kunnen tot 40 procent van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.

De energie-investering (bedrijfsmiddel) moet voldoen aan de omschrijving zoals opgenomen in de zogenoemde Energielijst. De Energielijst wordt ieder jaar geactualiseerd. Er komen bedrijfsmiddelen bij, er gaan bedrijfsmiddelen vanaf. De nieuwe Energielijst wordt elk jaar eind december in de Staatscourant gepubliceerd.

Sectoren

Ondernemers uit uiteenlopende sectoren kunnen gebruik maken van de EIA, zoals bijvoorbeeld de glastuinbouw, transport, veehouderij, horeca en industrie. Zo hebben ondernemers in de industriesector voor € 1,8 miljard geïnvesteerd in energiebesparing. Dit is een stijging van € 0,4 miljard ten opzichte van 2022. Bedrijven dienden de meeste aanvragen in voor zonnepanelen, warmtepompen en het isoleren van gebouwen.

Warmtepompen

Uit het jaarverslag blijkt dat ondernemers in 2023 voor bijna € 88 miljoen hebben geïnvesteerd in warmtepompen, een forse stijging vergeleken met 2022. Toen ging het om een investering van € 67 miljoen. Warmtepompen zijn een belangrijk onderdeel van de verduurzaming van gebouwen doordat men hierdoor vaak volledig van het gas afkan.

Energieopslag

Ondernemers investeerden in 2023 € 90 miljoen in de opslag van elektrische energie. Deze opslag kan een belangrijke bijdrage leveren aan het voorkomen van een overbelast elektriciteitsnet.

Minder CO2 uitstoot

De € 4,4 miljard aan investeringen door ondernemers die gebruik maakten van de EIA zorgden in 2023 voor een verdere vermindering van de CO2 uitstoot: van 1.753 kiloton CO2 in 2022 naar 1.906 kiloton CO2 in 2023. De verwachte energiebesparing van deze investeringen is circa 1.077 miljoen m3 aardgas, een stijging van bijna 9 procent vergeleken met 2022. Het totale investeringsbedrag in duurzame energie is met 15 procent toegenomen ten opzichte van 2022.

Trend 27 jaar

Dat ondernemers steeds meer investeren in energiebesparende maatregelen is duidelijk te zien in het investeringspatroon van de afgelopen 27 jaar. In het eerste jaar van het bestaan van de EIA werd bijna 500 miljoen euro uitgegeven aan energiebesparende investeringen.

De gegevens uit het EIA-jaarverslag 2023 hebben betrekking op de periode van 1 januari 2023 tot 1 april 2024 (peildatum 1 april 2024). In deze periode zijn alle aanvragen ingediend voor de EIA-regeling van 2023.

Vijftig nieuwe Volvo (Bio-)LNG-trucks voor AB Texel

Door gebleken betrouwbaarheid, investeert AB Texel in vijftig Volvo FH trucks op (Bio-)LNG. De trucks worden breed ingezet op regionaal en internationaal transport. Met de gezamenlijke focus op CO2-reductie, ziet het bedrijf in Volvo Trucks een perfecte partner om de duurzaamheidsdoelen te halen.

Opnieuw kiest AB Texel voor (Bio-)LNG-trucks van Volvo. De goede brandstofefficiëntie, gebleken betrouwbaarheid en positieve ervaringen met het servicenetwerk, waren hiervoor doorslaggevend. “Elektrisch rijden is voor onze inzet op zwaar en internationaal transport nog niet volledig toereikend. Met Bio-LNG is het daarentegen mogelijk om direct CO2-uitstoot te verminderen. De beschikbaarheid van Bio-LNG neemt daarbij gelukkig toe, ook in het buitenland, waardoor we steeds flexibeler gebruik kunnen maken van deze biobrandstof”, zegt Dennis Wetenkamp, CEO van AB Texel.

CO2-uitstoot fors reduceren

Om een eerste stap te zetten naar een emissievrije toekomst, heeft AB Texel al in 2016 een serie van vijf trucks op (Bio-)LNG aangeschaft. Tegenwoordig beschikt de organisatie over tientallen exemplaren. De aanschaf van vijftig nieuwe gas-powered Volvo-trucks, is een mooie en stevige volgende stap. “Door op (niet-fossiele) Bio-LNG te rijden, kunnen we de CO2-uitstoot nu zelfs tot honderd procent reduceren”, verklaart Wetenkamp. De exacte besparing hangt daarbij af van de samenstelling van grondstoffen.

De vijftig Volvo FH 4×2 trekkers zijn voorzien van de recent vernieuwde, nog zuinigere LNG-motor en de nieuwe 225 kg brandstoftank. Gecombineerd zorgt dit voor een grotere actieradius. De trucks worden ingezet bij alle divisies van AB Texel, waaronder op het transport van agrarische producten, meel, veevoer en zuivel en op gekoeld-, distributie- en speciaaltransport. De trucks worden gedurende het eerste halfjaar van 2024 geleverd, waarbij de eerste exemplaren vanaf medio april in gebruik zijn genomen.

“De unieke Volvo-techniek zorgt voor een extreem laag verbruik, zonder in te leveren op rijcomfort en prestaties. Met gebruik van fossiele LNG, levert dit al een mooie CO2-reductie op. Met de keuze voor Bio-LNG is een reductie tot zelfs 100% mogelijk – en dat met een aantrekkelijke kilometer-kostprijs”, zegt Jan Schouten, Manager Energy Transition bij Volvo Trucks Nederland.

“In de energietransitie speelt Bio-LNG een belangrijke rol in de mix van brandstoffen en technieken om de CO2-doelstellingen te halen. Deze investering van AB Texel toont aan dat er hernieuwd vertrouwen is in Bio-LNG als transitiebrandstof.”

Controle over onderhoud met servicecontract

Om controle te houden over het onderhoud aan de trucks, is gekozen voor het Volvo Gold-servicecontract. Dit reparatie- en onderhoudscontract garandeert een optimale beschikbaarheid. Al het preventieve onderhoud en truckreparaties zijn daarbij inbegrepen, inclusief een naar behoeften afgestemd onderhoudsschema, diagnose op afstand en Real Time Monitoring.

Doel: net zero in 2050

Samen met betrokken partners, zet AB Texel zich in om de CO2-uitstoot per ton/kilometer met minimaal 40% te reduceren in 2030 en terug te brengen tot net zero in 2050. De onderneming wil de negatieve impact op het milieu verkleinen door veilig te werken met een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk.

Wetenkamp: “95 procent van onze CO2-uitstoot komt door fysieke transportbewegingen. Vanzelfsprekend is de meeste winst dan ook te behalen in het verduurzamen van ons wagenpark. We hebben al een elektrische Volvo-truck in ons wagenpark rijden. Maar vanwege ons flexibele transport op lange afstanden, is het tot dusver nog lastig om op grote schaal in te zetten op elektrisch vervoer. Hernieuwbare brandstoffen, waaronder Bio-LNG en HVO, zien wij dan ook als een goede transitiebrandstof voor de komende jaren. We blijven natuurlijk wel experimenteren met nieuwe technieken en ontwikkelingen, met elektrisch en op de langere termijn misschien ook waterstof als mogelijke vervolgoplossing.”

Samenwerken in de keten

De duurzaamheidsdoelstellingen beperken zich echter niet tot het verlagen van CO2-uitstoot, stikstof en fijnstof. “Als marktleider nemen we onze verantwoordelijkheid. We werken hard aan het bereiken van maximale veiligheid in het werk en onderweg. Ook willen we een aantrekkelijke werkgever zijn voor onze medewerkers en een waardevolle samenwerkingspartner voor onze relaties in de keten. Daarbij gaan we graag met ketenpartners in gesprek hoe we samen verder kunnen verduurzamen”, zegt Wetenkamp tot slot.

Over AB TexelAB Texel is gespecialiseerd in agri-, food- en speciaal transport in grote delen van Europa en heeft vestigingen in Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, België en Frankrijk. Als logistieke partner met een sterk netwerk, zoekt het bedrijf samenwerkingen om de logistieke processen in de keten te optimaliseren en te bouwen aan duurzame relaties. Met schaal- en netwerkvoordelen, kundige medewerkers en data als sleutel tot succes. Bij AB Texel werken zo’n 2.900 medewerkers. Het moderne wagenpark telt zo’n 1.750 trucks en 2.900 trailers.

LAATSTE NIEUWS

Dachser tekent contract voor nieuw distributiecentrum in Waddinxveen

WADDINXVEEN - Dachser zet opnieuw een belangrijke stap in zijn verdere groei in Nederland met de ondertekening van een huurovereenkomst voor een nieuwe opslag-...
×