Clicky

dinsdag 1 oktober 2024 - 15:35 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 236

Megaovername van Anglo American door BHP lijkt van de baan

Anglo American en BHP

LONDEN – Mijnbouwgigant BHP krijgt geen uitstel voor zijn overname van Anglo American. De deadline verloopt woensdag en Anglo American wil die niet verder verlengen. Daarmee lijkt het samengaan van twee van de grootste mijnbouwbedrijven ter wereld van de baan.

BHP voerde het bod in aandelen voor Anglo American deze week op tot 38,6 miljard pond, omgerekend ruim 45 miljard euro. Eerdere biedingen werden door het bestuur van Anglo American afgewezen omdat ze te laag zouden zijn. Volgens de Britse overnameregels had BHP tot 29 mei de tijd om een deal te sluiten. Door uitstel te vragen deed BHP een laatste wanhopige poging om de overname door te laten gaan.

BHP wilde dat Anglo American bij een eventuele overname zijn belangen in Zuid-Afrikaanse platina- en ijzerertsbedrijven verkoopt. In Zuid-Afrika, waar woensdag algemene verkiezingen worden gehouden, ligt dat gevoelig. Als een van de grootste aandeelhouders van Anglo American heeft de Zuid-Afrikaanse overheid een grote invloed op de overnameplannen.

Dramatisch einde

De nieuwe voorstellen waarmee BHP de afgelopen week kwam, konden de grootste zorgen niet wegnemen, liet Anglo American woensdag in een verklaring weten. “De raad van bestuur heeft daarom unaniem geconcludeerd dat er geen basis is voor verder uitstel.”

Met het besluit, dat enkele uren voor het verstrijken van de deadline bekend werd gemaakt, komt een dramatisch einde aan vijf weken onderhandelingen tussen twee van de grootste mijnbouwbedrijven ter wereld. Een overname zou verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor de grondstoffenmarkten en de wereldwijde energietransitie. Anglo American bezit vier van de grootste kopermijnen ter wereld. Het metaal is een cruciaal onderdeel in de productie van zonnepanelen, elektrische voertuigen en oplaadbare batterijen.

BHP liet eerder weten dat het niet van plan is een vijandig bod uit te brengen.

Vrachtwagenchauffeur gearresteerd na waarschuwingsschoten en pepperspray

Politie Oostenrijk

WÖRGL-OST – Een 37-jarige vrachtwagenchauffeur uit Wit-Rusland werd woensdagochtend 29 mei rond 06:13 uur opgemerkt vanwege zijn rijstijl op de Oostenrijkse Inntal Autobahn (A12). Hij negeerde aanvankelijk verschillende pogingen van de politie om hem te stoppen en stopte uiteindelijk na twee door de politie afgevuurde waarschuwingsschoten. Hij werd gearresteerd nadat er ook nog eens pepperspray was gebruikt.

Zoals een andere chauffeur tegen de politie vertelde, reed de 37-jarige man uit Wit-Rusland sinds Wattens (district Innsbruck-Land) voortdurend op de linkerrijstrook met zijn vrachtwagen en viel hij andere weggebruikers lastig door roekeloos te rijden.

Een politiepatrouille ontdekte de chauffeur nabij Münster. De politie zette het zwaailicht en de sirenes aan. De bestuurder negeerde echter meerdere stoptekens en reed een afgesloten gedeelte van wegwerkzaamheden in. Hij reed daar over een vangrail. Pas na ruim 46 kilometer te hebben gereden, slaagde de politie erin de vrachtwagenchauffeur tegen te houden bij de afrit Wörgl-Ost.

Toen de chauffeur opnieuw probeerde weg te rijden, loste de politie twee waarschuwingsschoten in de lucht. De man stopte de vrachtwagen, maar er moest pepperspray gebruikt worden voordat hij uiteindelijk kon worden gearresteerd. Nadat hij de eerste zorg van de hulpdiensten had gekregen, werd de 37-jarige chauffeur naar het ziekenhuis gebracht.

De A12 was vanwege het incident korte tijd afgesloten. De man wordt nu beschuldigd van poging tot verzet tegen het staatsgezag en diverse andere overtredingen.

5,5 jaar cel voor vrachtwagenchauffeur na vondst ton hasj in lading uien

NYKOBING – Op 6 oktober vorig jaar werd in het Deense Rødbyhavn een vrachtwagen aangehouden bij een controle, nadat deze per veerboot uit Duitsland was aangekomen. De oplegger van de vrachtwagen was beladen met uien, maar medewerkers van de Douane vermoedden dat er iets mis was.

Ook een scan van de inhoud van de aanhanger bracht een onregelmatigheid aan het licht en bij nader onderzoek troffen de medewerkers van de Douane een bijna ton hasj aan, verstopt tussen de uien.

De chauffeur, een buitenlandse 58-jarige man, werd gearresteerd en beschuldigd van drugssmokkel. Hij werd voorgeleid tijdens een constitutionele hoorzitting bij de rechtbank in Nykøbing F. en zit sindsdien in hechtenis.

Vervolgens heeft de immigratiecontrole van de politie (UKA Øst) de zaak onderzocht en vandaag is er dinsdag 28 mei een vonnis geveld. De 58-jarige chauffeur werd veroordeeld tot vijf en een half jaar gevangenisstraf en permanente deportatie.

De chauffeur beraadt zich nog over of hij in beroep zal gaan tegen het vonnis.

Huiszoeking bij medewerker van FVD-Europarlementariër De Graaff

Marcel de Graaff

BRUSSEL – De Belgische politie heeft een huiszoeking gedaan in het kantoor van een medewerker van FVD-Europarlementariër Marcel de Graaff. Ook zijn Brusselse woning en zijn kantoor in Straatsburg zijn doorzocht. De politie was op zoek naar bewijs voor beïnvloeding door Rusland en het verspreiden van Russische propaganda via het nieuwsplatform Voice of Europe.

Het gaat om Guillaume P., een voormalig lid van het Franse Rassemblement National van Marine Le Pen, zeggen bronnen rond het Europees Parlement. Hij was eerder ook de assistent van Maximilian Krah, de Europarlementariër van het Duitse AfD die recent onder vuur kwam te liggen.

Het Belgische Openbaar Ministerie heeft aanwijzingen dat P. “een aanzienlijke rol speelde” in het propagandanetwerk rond Voice of Europe, laat het weten. Via de nieuwssite werden Europarlementariërs “benaderd en betaald voor de promotie van Russische propaganda”, zo luidt de verdenking. Het OM doet onderzoek naar “inmenging, passieve corruptie en lidmaatschap van een criminele organisatie”.

Meerdere bijdragen

Bij Voice of Europe kwamen de laatste jaren veel politici van rechts-radicale partijen aan het woord die pro-Russische en anti-Oekraïense standpunten verkondigden. De Tsjechische inlichtingendiensten onthulden in maart dat Europese politici op dat platform zouden worden betaald door Rusland.

Ook De Graaff leverde meerdere keren bijdragen aan de website. Hij ontkent zich te hebben laten betalen door Rusland. Voice of Europe staat inmiddels op de sanctielijst van de Europese Unie.

Foto

De Graaff beraadt zich nog op een reactie.

P. kwam vlak voor de Europese verkiezingen van vijf jaar geleden ook al in opspraak. Hij moest toen weg bij RN na het opduiken van een foto waarin hij zich volgens antisemitische stereotypen had uitgedost. Vervolgens kwam hij bij AfD terecht.

Eerste PLUS en Coop winkels ontvangen vers uit DC Deventer

UTRECHT – Vannacht heeft PLUS de eerste winkels voorzien van versproducten uit het nieuwe distributiecentrum in Deventer. Dertien vrachtwagens vertrokken om de PLUS en Coop supermarkten te bevoorraden.

Tony Vendrig, directeur Supply Chain PLUS: “De aanloop naar dit belangrijke moment is voorspoedig verlopen. Dat zorgde ervoor dat we volgens planning met deze eerste uitleveringen gestart zijn. Een mooi compliment voor het hele team, dat nu in een fijne werkomgeving de goederen nog efficiënter en verser bij de klant kan krijgen.”

Het nieuwe distributiecentrum neemt stapsgewijs de taken van het huidige distributiecentrum in Deventer over. In deze eerste fase zijn 49 winkels overgezet. De komende tijd gaan de resterende winkels in twee fasen over. In juli belevert het distributiecentrum dan circa 230 PLUS en Coop supermarkten.

Met de opening van DC Deventer is de integratie van de logistieke netwerken van PLUS en Coop afgerond. De versproducten komen uit DC Deventer of DC Barendrecht. De kruidenierswaren uit DC Gieten en DC Oss.

Het gebouw is 77.000 m² groot en staat op een kavel ter grootte van ruim 13 hectare. Het is daarmee drie keer zo groot als het huidige distributiecentrum. In het pand liggen 3.500 unieke versproducten. Bij de ontwikkeling van het distributiecentrum hebben duurzaamheidseisen een belangrijke rol gespeeld. Dat resulteert in het BREEAM Excellent ontwerpcertificaat.

PFOS in Fries water komt van vliegbasis Leeuwarden

LEEUWARDEN – De PFOS die begin dit jaar in het Friese water Jelsumer Feart werd gevonden, komt van de Vliegbasis Leeuwarden. Uit onderzoek van het Wetterskip Fryslân blijkt dat de schadelijke stof in alle lozingen van de luchtmachtbasis aanwezig is. In het onderzoek staat dat geen andere bronnen van de vervuiling zijn gevonden.

Het waterschap kon niet met zekerheid vaststellen of de aanwezigheid van PFOS vooral door vroeger gebruik van PFOS-houdend blusschuim komt, of dat het ook komt door PFAS-stoffen die nog in gebruik zijn. De Europese PFOS-norm werd ruim 13.000 keer overschreden in de hoofdwatergang van de vliegbasis. In een andere rioolbuis werd ruim 2000 keer de toegestane waarde gemeten.

De vliegbasis, het waterschap, de GGD en gemeente Leeuwarden gaven uitleg over de onderzoeksresultaten op de luchtmachtbasis. Dijkgraaf Luzette Kroon zei dat de PFOS werd gevonden tijdens het baggeren van de Jelsumer Feart, dan wordt altijd direct bodemonderzoek gedaan. De vaart was ongeveer 30 jaar niet gebaggerd, de kans is daarom groot dat de vervuiling al langer in het water en de bodem aanwezig is. De GGD kon niet zeggen wat de gezondheidsrisico’s hiervan zijn voor omwonenden. “Daarover is nog weinig bekend. Dat moeten we verder onderzoeken”, aldus een GGD-specialist.

PFOS (perfluoroctaansulfonzuur) is een schadelijke stof die onder PFAS valt. Het is niet afbreekbaar in de natuur en mag sinds 2011 niet meer worden gebruikt.

Om de PFOS zoveel mogelijk uit de natuur te verwijderen, gaat Defensie eerst proberen de grond op de vliegbasis te zuiveren. Dat moet na de zomer beginnen. Daarna gaat het Wetterskip de Jelsumer Feart baggeren om de vervuilde grond zoveel mogelijk weg te halen.

In april kreeg het Wetterskip onderzoek van onderzoeksbureau Antea Groep waarin staat dat in 2018 ook al verhoogde concentraties PFAS zijn gevonden op de luchtmachtbasis.

Voor de aanpak van PFAS in Nederland, is volgens het Wetterskip regie vanuit het Rijk nodig. De kosten voor het onderzoek en de bodemsanering zijn te hoog voor het waterschap om alleen te betalen. Daarnaast moet er een landelijk plan komen.

Grootaandeelhouder PostNL neemt Brits postbedrijf Royal Mail over

Royal Mail

LONDEN – De Tsjechische miljardair Daniel Křetínský, grootaandeelhouder van PostNL, mag het Britse Royal Mail overnemen. Het moederbedrijf van Royal Mail heeft ingestemd met de overname. Křetínský betaalt bijna 3,6 miljard pond, circa 4,1 miljard euro, voor het Britse postbedrijf.

Křetínský bezit momenteel al meer dan 27 procent van International Distribution Services, het moederbedrijf van Royal Mail. De miljardair heeft toegezegd minstens vijf jaar lang zes dagen per week brieven te blijven bezorgen.

Křetínský zei in een verklaring “het grootste respect voor de geschiedenis en traditie van Royal Mail” te hebben. “Ik weet dat het bezit van dit bedrijf een enorme verantwoordelijkheid met zich meebrengt.” De overname zal waarschijnlijk op verzet stuiten van sommige Britse politici.

Niet verplaatst

De oppositiepartij Labour, die favoriet is de Britse verkiezingen van 4 juli te winnen, heeft gezegd dat ze de overname nader wil bestuderen. “Royal Mail is zo Brits als het maar zijn kan, en Labour zal de nodige stappen ondernemen om haar onmiskenbare identiteit en plaats in het openbare leven te beschermen”, aldus Labour.

Royal Mail kampt al jaren met teruglopende inkomsten. Vorig jaar werd het bedrijf getroffen door langdurige stakingen. Křetínský heeft toegezegd het concern de komende drie jaar niet op te splitsen. Het merk Royal Mail blijft behouden en het hoofdkantoor zal niet verplaatst worden naar het buitenland.

De miljardair bezit bijna 30 procent van de aandelen in het Nederlandse postbedrijf PostNL. Ook heeft hij belangen in de Britse supermarktketen Sainsbury en de Premier League voetbalclub West Ham United.

Kögel Trailer GmbH viert 90-jarig jubileum

BURTENBACH – Kögel Trailer GmbH in Burtenbach werd in 1934 opgericht door Franz Xaver Kögel in Neu-Ulm en bestaat nu bijna een eeuw. Een bedrijf dat begon met de productie van vloeren, boordwanden en onderstellen voor vrachtwagenplatforms, ontwikkelde zich tot een van Europa’s meest toonaangevende leveranciers van traileroplossingen met 1.200 werknemers in elf landen. De geschiedenis van het bedrijf wordt gekenmerkt door zijn innovatieve kracht en de voortdurende verdere ontwikkeling van zijn producten.

Al bijna 90 jaar zet Kögel mijlpalen in de ontwikkeling en productie van moderne traileroplossingen. Daartoe behoren innovaties die inmiddels tot de marktstandaard zijn uitgegroeid, zoals de eerste koeloplegger in volledig kunststof constructie, de gepatenteerde middenas-kipperaanhangwagen, de eerste kathodische dompellak voor optimale corrosiebescherming en nog veel meer.

Deze innovatieve geest en scherpe passie voor techniek hebben geleid tot de gestage groei van het bedrijf en zullen dit in de toekomst blijven doen.

De afgelopen negen decennia van Kögel Trailer GmbH werden gekenmerkt door de volgende hoogtepunten:

  • 1934 – Leerling Franz Xaver Kögel neemt de wagenmakerij van zijn voormalige werkgever in Ulm over. Hij maakt er een carrosseriebouwbedrijf van en begint al in 1937 met uitbreiden.
  • 1945 – Kögel ontwikkelt en bouwt vrachtwagenchauffeurscabines, inclusief de gehele interieurinrichting. In 1953 werd door Kögel patent aangevraagd voor ‘Was-, spoel- of soortgelijke voorzieningen in voertuigen’.
  • 1958 – Kögel introduceert de grootste langmateriaaloplegger die tot dan toe in de Bondsrepubliek Duitsland is gebouwd. De oplegger had een laadoppervlak van 36 meter en werd geproduceerd voor een klant in de staalhandel, Klöckner Stahlhandel in München. Het woog 80 ton en kon ladingen van ongeveer 50 ton vervoeren.
  • 1961 – Kögel bouwt de eerste koeloplegger van Europa in een volledig kunststof constructie. De uitbreiding van de opbouwbreedte voor koeltrailers naar 2,6 meter was voor expeditiebedrijven van groot economisch belang.
  • 1976 – Kögel introduceert de eerste koeloplegger van Europa in een zelfdragende constructie. De trailer is zelfdragend en frameloos, een revolutionaire ontwikkeling in de trailerbouw voor de jaren zeventig.
  • 1982 – Kögel introduceert de lichtste in serie geproduceerde oplegger ter wereld. Hij heeft een leeggewicht van 6.350 kilogram en een ‘eerlijk’ laadvermogen van 25 ton, zoals geadverteerd.
  • 1996 – Kögel is de eerste fabrikant in Europa die standaard aanhangers met luchtvering levert.
  • 2005 – De Kögel Big-MAXX breidt de MAXX-merkfamilie uit. De trailer heeft een totale lengte van 17,8 meter en biedt dus een extra lengte van 1,3 meter. De 37 palletplaatsen zorgen voor 10 procent meer laadvolume. Onder de naam Kögel EuroTrailer heeft de trailer zich ontwikkeld tot de industriestandaard.
  • 2016 – Kögel lanceert op de IAA 2016 de nieuw ontwikkelde Kögel Light Plus. De trailer beschikt over een frame met geoptimaliseerd laadvermogen en gewicht en een leeggewicht van slechts 4.775 kilogram. Hij blijft onderdeel van het Kögel-portfolio en heeft al duizenden verkopen gerealiseerd.

Klimaatverandering en de daarmee samenhangende noodzaak om de CO²-uitstoot in het goederenvervoer te verminderen, stellen ook uitdagingen voor Kögel en zijn producten. Het bedrijf implementeert zijn doelstelling om in 2030 CO²-neutraal te zijn (Scope 2) vandaag al stap voor stap. Daarom investeert Kögel niet alleen in zonne-energie-installaties op de locatie in Burtenbach, maar ook in een efficiënte afvalwaterzuivering en een vermindering van het afval- en energieverbruik. Hiermee laat het Beiers-Zwabische bedrijf zien dat het bereid is een toekomst in de regio na te streven.

Door de specialisatie en productie van lichtgewicht trailers levert Kögel een substantiële bijdrage aan een milieuvriendelijker goederenvervoer. Zo stoot de Kögel Light Plus tot 8 procent minder CO² uit en verbruikt hij tot 0,6 liter diesel minder per 1.000 kilogram gewicht, vergeleken met conventionele aanhangwagens. Dit gebied is een van de bijzondere sterke punten van het bedrijf en biedt zowel economische als duurzame voordelen voor klanten.

Christian Renners, CEO van Kögel Trailer GmbH, legt trots uit: “Wij blijven ook in de toekomst trouw aan ons motto ‘Economy meets Ecology’. Nieuwe productoplossingen van Kögel die goed zijn voor het klimaat en voor de economische situatie van onze klanten zullen het Kögel-portfolio blijven kenmerken.”

Flitspalen voor handhaving 30 kilometer per uur in Amsterdam

AMSTERDAM – Vanaf zaterdag wordt in Amsterdam de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur met flitspalen gehandhaafd. Dat meldt het Openbaar Ministerie woensdag. Het gaat om een proef; het is volgens het OM voor het eerst dat flitspalen worden ingezet voor de handhaving van de snelheid van 30 kilometer per uur.

Eind vorig jaar werd de maximumsnelheid in een groot deel van Amsterdam 30 kilometer per uur. Volgens het OM houden bestuurders zich nog lang niet overal aan de snelheidslimiet. “De behoefte aan handhaving op 30 kilometer per uur neemt toe, doordat steeds meer gemeenten de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur. Tot nu toe wordt handhaven op 30 kilometer per uur op grotere schaal nog niet gedaan”, aldus het OM.

Om te onderzoeken of flitspalen het juiste middel zijn, start het OM daarom met de pilot. Het OM wil achterhalen hoe flitspalen het rijgedrag op wegen met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur beïnvloeden en of het effectief is ze structureel in te zetten als aanvulling op andere zogenoemde snelheidsbeperkende maatregelen.

Pilot

De vier vaste flitspalen op de Stadhouderskade worden vanaf zaterdag ingesteld op de snelheidslimiet van 30 kilometer per uur. “Wie te hard rijdt, krijgt een boete”, aldus het OM. Ook worden de komende tijd op verschillende momenten ‘flexflitsers” verplaatsbare flitsapparaten, ingezet op de Postjesweg, de Kattenburgerstraat en de Oostenburgergracht. Een flexflitser blijft ongeveer twee maanden op dezelfde plek staan.

Amsterdam is volgens het OM een geschikte locatie om de pilot uit te voeren, omdat er sinds een halfjaar op veel wegen in de bebouwde kom een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur geldt. De Amsterdamse wethouder van Verkeer en Vervoer Melanie van der Horst zegt dat iedereen er een halfjaar aan heeft kunnen wennen. “We hebben ongeveer 4500 borden geplaatst, op een aantal plaatsen de wegindeling aangepast en iedereen geïnformeerd met campagnes. Het is goed dat er nu ook gehandhaafd wordt, om ervoor te zorgen dat mensen zich aan de maximumsnelheid houden.”

Van der Horst zegt te hopen dat de proef een succes wordt, zodat de flitspalen structureel kunnen worden ingezet. “Want we hebben 30 kilometer per uur ingevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren, omdat die in Amsterdam onder druk staat. We verwachten hierdoor 20 tot 30 procent minder ongelukken.”

Lente was op een na natste en recordwarm

HOUTEN – De lente van dit jaar was de op één na natste sinds het begin van de metingen. Gemiddeld over het land viel 254 millimeter neerslag tegenover 157 normaal. Alleen in 1983 was de lente nog natter, meldt Weeronline. In dat jaar viel gemiddeld over het land 282 millimeter.

Maart was iets te droog met 48 millimeter tegen 58 normaal, maar april was recordnat met 93 millimeter. Ook mei was bijzonder nat. Gemiddeld viel er deze maand al 95 millimeter tegen 58 normaal en de komende dagen komt daar nog wat bij. Vooral in het midden en zuiden was het in mei zeer nat. Daar viel meer dan 100 millimeter en op sommige plaatsen komt de hoeveelheid regen in de buurt van de 200 millimeter. In het noordoosten is het een stuk droger, met in Groningen op veel plaatsen minder dan 50 millimeter.

De afgelopen winter ging ook de boeken in als de op één na natste en sinds 1 januari is er gemiddeld over het land 457 millimeter gevallen tegen 296 normaal.

Volgens het weerbureau was de lente daarnaast recordwarm, met een gemiddelde temperatuur van 11,7 graden tegen 9,9 normaal. Dat is een evenaring van het record dat werd gemeten in de lente van 2007. Daarnaast werd een unicum genoteerd doordat er maar één officiële vorstdag werd gemeten in De Bilt. Dat is niet eerder gebeurd, aldus Weeronline. Het aantal zonuren was met 508 uur tegen 576 uur normaal wat minder dan gebruikelijk.

Cocaïne verstopt tussen bloemen: OM eist tot 8 jaar en 4 maanden

AMSTERDAM – Drie verdachten staan deze week terecht voor internationale drugshandel. De drugs waren afkomstig uit Ecuador en zaten verstopt tussen bloemen. Het gaat om een 61-jarige man uit Aalsmeer, een 55-jarige man uit Leiden en een 36-jarige man uit Roosendaal.

Het Openbaar Ministerie Noord-Holland (OM) vindt bewezen dat de mannen uit Aalsmeer en Roosendaal zich in vereniging schuldig hebben gemaakt aan invoer en vervoer van 50 kilo cocaïne naar Nederland via de luchthaven Schiphol. Voorts vindt het OM bewezen dat de mannen uit Aalsmeer en Leiden voorbereidingshandelingen hebben getroffen voor andere drugszendingen. De man uit Leiden wordt daarnaast vuurwapen- en munitiebezit verweten. Het OM eist gevangenisstraffen tot acht jaar en vier maanden.

Brutaal

Het onderzoek start in 2019 met informatie van het Team Criminele Inlichtingen, waaruit bleek dat de man uit Aalsmeer voorbereidingen trof voor de invoer van cocaïne vanuit Ecuador naar Nederland. In maart 2021 zijn de woningen en bedrijven van deze man en de medeverdachte uit Leiden doorzocht, een maand later zijn deze verdachten verhoord.

Opvallend is dat een half jaar na de doorzoekingen en verhoren, opsporingsdiensten in Ecuador een lading bloemen met cocaïne onderschepten. Een transport dat was voorbereid door deze verdachten ná hun eerste verhoren en bestemd voor hun bedrijven in bloemenhandel in Nederland.

De officier van justitie: “De gewaarschuwde verdachten hebben zich niets aangetrokken van het strafrechtelijke onderzoek dat naar hen liep. Integendeel: ze zijn na de inval in hun woningen en bedrijven gewoon doorgegaan met hun criminele activiteiten.”

GPS-tracker

Uit het dossier is gebleken dat de verdachten zich gedurende een langere periode hebben bezig gehouden met het voorbereiden van het invoeren van cocaïne. Op 11 december 2020 is door de mannen uit Aalsmeer en Roosendaal daadwerkelijk een partij van 50 kilo cocaïne ingevoerd.

De officier: “De lading werd voorzien van een GPS-tracker, zodat de verdachten zicht hielden op de kostbare partij cocaïne. Er wordt over deze lading gecorrespondeerd via versleutelde berichten, waarvan inmiddels vast staat dat dit vooral gebruikt wordt voor criminele activiteiten. Het is volstrekt ongeloofwaardig dat in de reguliere bloemenhandel dure en onnodige cryptotelefoons worden gebruikt.”

Ernst

Handel in harddrugs gaat gepaard met een extreme hoeveelheid geweld. Elke dag lezen we over explosies bij woningen, waarbij onschuldige burgers de dupe worden van geweld dat zijn oorsprong heeft in de handel in harddrugs. In deze zaak hebben de verdachten daarnaast ook de veiligheid en integriteit van de internationale transportsector op Schiphol ondermijnd en corruptie op de luchthaven bevorderd.

Strafeis

Het OM vindt bewezen dat de verdachten zich schuldig hebben gemaakt aan medeplegen van de invoer van een hoeveelheid cocaïne verstopt in bloemenzendingen via de luchthaven Schiphol, en voorbereidingshandelingen gericht op de invoer van verdovende middelen gedurende een langere periode.

Het OM vindt ten aanzien van de man uit Leiden ook bewezen dat hij een vuurwapen en munitie voorhanden had. Het OM eist onvoorwaardelijke gevangenisstraffen: tegen de man uit Aalsmeer 8 jaar en 4 maanden, tegen de man uit Roosendaal 5 jaar en 10 maanden en tegen de man uit Leiden 5,5 jaar.

De rechtbank doet naar verwachting uitspraak op 28 juni

Rusland wil inkomstenbelasting voor rijken verhogen

roebel

MOSKOU – Het Russische ministerie van Financiën wil zowel de belastingen voor mensen met een hoog inkomen als de belastingtarieven op bedrijfswinsten verhogen.

Met de maatregelen wil Moskou de staatskas versterken. Die is door de langdurige oorlog van Rusland tegen Oekraïne aanzienlijk gekrompen.

Het huidige hoogste belastingtarief op inkomsten gaan van 15 naar 22 procent. Het laagste belastingtarief voor inkomens tot 2,4 miljoen roebel (omgerekend 25.000 euro) blijft 13 procent. Het hoogste belastingtarief geldt alleen voor jaarinkomens van meer dan 50 miljoen roebel. Daarnaast zal het belastingtarief op bedrijfswinsten stijgen van 20 naar 25 procent.

Zelfstandigen en militairen in oorlogsgebieden met relatief hoge inkomens zijn vrijgesteld van de veranderingen. Het gaat om de hoogste belastingverhogingen die tot nu toe onder president Vladimir Poetin zijn ingevoerd. Het parlement moet ze nog wel goedkeuren.

Douane vindt 103.000 euro aan cash en kostbaar sieraad bij reiziger op Schiphol

SCHIPHOL – De Douane trof op 12 mei tijdens een bagagecontrole op Schiphol een grote hoeveelheid contant geld en een kostbare gouden ketting aan.

De in Nederland wonende reiziger had 103.000 euro aan contant geld op zak. Ook had de man een gouden ketting bij zich ter waarde van 12.000 euro.

Bedrijfje in sieraden

De man verklaarde dat hij het geld van verschillende personen had gekregen om sieraden in Singapore te kopen. Hij wilde in Nederland een bedrijfje in sieraden opstarten. Het daarop volgende onderzoek van de Douane kon de verdenking van witwassen niet wegnemen.

Koninklijke Marechaussee doet verder onderzoek

Douaniers hebben de man met het bedrag en het luxe sieraad aan de Koninklijke Marechaussee overgedragen voor verder onderzoek. Tijdens een huiszoeking in de woning van de man, werden nog eens 400 sieraden aangetroffen met een waarde van 85.000 euro.

Witwassen en financiering terrorisme tegengaan

Wie voor €10.000 of meer aan geld of andere liquide middelen meeneemt over de grens, moet hier aangifte van doen. Met de aangifteplicht voor liquide middelen wil de Europese Unie (EU) witwassen en het financieren van terrorisme bestrijden.

In 2023 heeft de Douane op Schiphol maar liefst 72 verdachten wegens een vermoeden van witwassen overgedragen aan de FIOD en de Koninklijke Marechaussee. Het ging in totaal om een bedrag van 3,2 miljoen euro.

Doe-het-zelvers gaven meer uit bij winkels Gamma en Karwei

LEUSDEN – Klussers hebben vorig jaar meer uitgegeven bij Gamma en Karwei. Dat meldt Intergamma, het moederbedrijf van die bouwmarktketens. Klanten spendeerden onder andere meer geld aan energiebesparende oplossingen, zoals isolatie en tochtwering. Maar ook de verkoop van raamdecoratie en spullen voor in de tuin zat in de lift.

Daardoor steeg de omzet van Intergamma over 2023 naar 1,9 miljard euro, bijna 5 procent meer dan in het voorgaande jaar. De Nederlandse opbrengsten stegen daarbij sterker dan die in België, waar de omzet meer in lijn lag met 2022. Intergamma heeft in Nederland en België in totaal 377 vestigingen.

Toch had Intergamma last van marktomstandigheden die het doe-het-zelfconcern “uitdagend” noemt. Zo liepen de inkoopprijzen op, evenals de huur- en loonkosten. “Desondanks zochten veel klanten naar manieren om hun bestaande woning zo goed mogelijk aan te passen aan veranderende woonbehoeften”, stelt topman Joost de Beijer daar tegenover. “Ook doordat de huizenmarkt voorlopig nog behoorlijk vast zit.”

Aantal vergunde tijdelijke woningen in 2023 gestegen met 28 procent

DEN HAAG – In 2023 is er voor bijna 4,2 duizend tijdelijke woningen een vergunning verstrekt, een stijging van 28 procent ten opzichte van 2022. In de afgelopen vijf jaar is voor ruim 14,6 duizend tijdelijke woningen een vergunning afgegeven. In de meeste gevallen gaat het om nieuwbouw. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS over vergunde tijdelijke woningen, in opdracht van het ministerie van BZK.

Tijdelijke woningen zijn woningen die voor een bepaalde tijd (vaak maximaal 10 jaar) op een tijdelijke locatie mogen worden gebouwd óf voldoen aan de definitie volgens het bouwbesluit. Tijdelijke woningen kunnen als nieuwe woningen worden gebouwd, of ze kunnen door verbouw ontstaan, bijvoorbeeld door een tijdelijke transformatie van een kantoorpand naar appartementen.

Het aantal vergunde woningen is een indicator voor het aantal woningen dat in de nabije toekomst gebouwd zal worden. De gemiddelde doorlooptijd vanaf de vergunningverlening voor een reguliere woning is ongeveer twee jaar. Voor tijdelijke woningen kan de doorlooptijd korter zijn, omdat tijdelijke woningbouw aan minder strikte regels hoeft te voldoen.

Noord-Brabant geeft de meeste vergunningen voor tijdelijke woningen af

Provincies met meer inwoners vergunnen over het algemeen meer tijdelijke woningen. Noord-Brabant verstrekte de meeste vergunningen voor tijdelijke woningen in de periode 2019-2023, namelijk ruim 3,2 duizend. Drenthe en Zeeland vergunden de minste tijdelijke woningen, namelijk ieder nog geen driehonderd. Het aantal tijdelijke woningen dat wordt vergund, wisselt sterk per jaar per provincie. Vaak wordt er in één keer een groot project met veel tijdelijke woningen vergund, waarna er een tijdlang minder vergunningen worden afgegeven.

Meeste tijdelijke woningen in gemeente Utrecht vergund sinds 2019

Van alle gemeenten zijn in Utrecht over de periode 2019 tot en met 2023 de meeste tijdelijke woningen vergund, namelijk 1079. Ook in Tilburg zijn met 972 tijdelijke woningen een relatief groot aantal vergunningen verleend. Gemeenten met meer inwoners vergunnen vaak meer tijdelijke woningen. Van alle 28 gemeenten die meer dan 100 tijdelijke woningen hebben vergund hebben alleen Texel, Eemsdelta Heemskerk, Castricum en Veldhoven minder dan 50 duizend inwoners. Een jaar-op-jaarvergelijking is lastig te maken voor gemeenten omdat meestal in één keer een groot aantal vergunningen wordt verleend, en vervolgens een aantal jaren geen.

Tijdelijke woningen leveren vaak dubbel zoveel woonruimten op

Het CBS definieert en telt een tijdelijke woning als één verblijfsobject, een zelfstandige ruimte die een eigen afsluitbare toegang tot de openbare ruimte heeft. Binnen een tijdelijke woning kunnen echter meerdere onzelfstandige woonruimten bestaan of gecreëerd worden. Dit zijn bijvoorbeeld verschillende woonruimten die samen een keuken delen, of woonruimten in een zorgcomplex die samen als één verblijfsobject worden beschouwd. Sinds twee jaar vraagt het CBS in de enquête voor deze statistiek ook naar het aantal woonruimten in vergunde woningen. Hieruit blijkt dat het aantal vergunde woonruimten waarin een particulier huishouden kan wonen, bijna twee keer zo hoog is als het aantal vergunde tijdelijke woningen.

Meeste tijdelijke woningen zijn bestemd voor gemengde doelgroep

In 2023 was ruim een derde van de vergunde tijdelijke woningen bestemd voor een gemengde doelgroep. In 2021 was dat nog 12 procent , toen het CBS begon met het gedetailleerder uitvragen naar doelgroepen. Dit betekent dat steeds meer vergunde tijdelijke woningen specifiek bedoeld zijn om verschillende doelgroepen bij elkaar te huisvesten, zoals studenten en woonstarters. Iets minder dan een derde was in 2023 bestemd voor statushouders, waaronder Oekraïners met een tijdelijke verblijfsstatus. Het aandeel vergunde tijdelijke woningen bestemd voor arbeidsmigranten liep de afgelopen jaren op tot 21 procent in 2022, maar is in 2023 teruggelopen tot 6,5 procent.

LAATSTE NIEUWS

×