Clicky

donderdag 3 oktober 2024 - 08:35 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 231

Duitse FTI, derde touroperator van Europa, dreigt om te vallen

vakantiegangers

MÜNCHEN – Het op twee na grootste reisconcern van Europa, het Duitse FTI, dreigt om te vallen. Moederbedrijf FTI Touristik is maandag bij de rechtbank in München een faillissementsprocedure gestart.

Het concern zegt zich in te zetten voor klanten die nog op reis zijn, zodat deze reizen “volgens plan kunnen worden afgerond”. Reizen na 4 juni zullen volgens FTI slechts gedeeltelijk of helemaal niet meer worden uitgevoerd.

FTI heeft wereldwijd ongeveer 11.000 medewerkers in dienst. Alleen TUI en DER Touristik zijn in omvang groter dan FTI. Uit de informatie die bij de rechtbank is aangeleverd komt naar voren dat in eerste instantie alleen het moederbedrijf wordt getroffen door de faillissementsaanvraag. Later zullen echter ook aanvragen worden ingediend voor andere bedrijven die vallen onder FTI Touristik.

Verder volgt uit de informatie dat de boekingscijfers de laatste tijd ver achter zijn gebleven bij de verwachtingen. Ook drongen veel leveranciers aan op vooruitbetalingen. Volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt zou FTI op korte termijn een tekort van meer dan 10 miljoen euro hebben gehad. Onderhandelingen met de federale overheid dit weekend over steun hebben niets opgeleverd.

Toyota schort leveringen bepaalde automodellen op

TOKYO – Toyota stopt tijdelijk met het leveren van drie automodellen in Japan. De autofabrikant is tot dat besluit gekomen nadat Japanse wet- en regelgeving omtrent de certificering van voertuigen niet is nageleefd.

Zo meldt Toyota onjuiste gegevens te hebben gerapporteerd op basis van voetgangers- en inzittendenbeschermingstests. Ook andere fabrikanten als Honda, Mazda en Suzuki zijn door het ministerie van Transport op de vingers getikt.

De onregelmatigheden kwamen aan het licht omdat het ministerie 85 fabrikanten en toeleveranciers had gevraagd om overtredingen te melden. Die oproep volgde op een schandaal bij Toyota-dochterbedrijf Daihatsu. Die meldde in december jarenlang veiligheidstesten te hebben gemanipuleerd, minstens sinds 1989. Als gevolg daarvan werd de productie stilgelegd en moest ook Toyota zijn productiedoelen verlagen.

“Het is buitengewoon betreurenswaardig dat er nog meer onrechtmatige handelingen aan het licht zijn gekomen”, meldt het Japanse ministerie in een verklaring op maandag. Deze “ondermijnen het vertrouwen van gebruikers en tasten het fundament van het certificeringssysteem voor voertuigen aan”. Het ministerie stelt verder dat er inspecties volgen in de fabrieken van de fabrikanten.

Bestuursvoorzitter Akio Toyoda van Toyota heeft zijn excuses aangeboden tegenover klanten, maar verzekerde hen dat de voertuigen wel degelijk “voldeden aan de wettelijk gestelde normen”. Datzelfde gold voor auto’s van Honda, meldde die fabrikant. Al stelde Honda wel dat er “onjuiste” data zijn gevonden in tests met betrekking tot geluid en het motorvermogen van voertuigen die in het verleden zijn verkocht.

Vrachtwagen van de A27, berging maandagavond, snelheidsbeperking van kracht [+foto]

OOSTERHOUT – In de nacht van zondag op maandag is op de A27 tussen knooppunt Hooipolder en Oosterhout een vrachtwagen van de weg geraakt.

De vrachtwagen, geladen met zalmfilets, rolde via de berm naar beneden. De vrachtwagen kwam in de sloot tot stilstand.

Rond het ongeval heeft Rijkswaterstaat schermen geplaatst. De berging zal pas na de avondspits van de maandag plaatsvinden.

Hoe het met de chauffeur is afgelopen is niet bekend.

Vanwege het ongeval is er een snelheidsbeperking van 70 kilometer per uur ingesteld.

Zeven ton aan schadeclaims door Eritrese rellen in Den Haag

Eritrese rellen in Den Haag

DEN HAAG – Tijdens de rellen op 17 februari bij zalencentrum Opera in Den Haag is voor 700.000 euro schade aangericht. Voertuigen van de ME vormen de grootste kostenpost. De rechtbank behandelde maandag 86 schadeclaims in de strafzaak tegen een groep Eritrese verdachten. Tegen hen is vorige week tot twaalf maanden celstraf geëist. De slachtoffers willen ieder van de tien verdachten verantwoordelijk houden voor de totale schade.

De ongeregeldheden op en rond de Fruitweg speelden zich af rond een bijeenkomst van de Eritrese gemeenschap. Tegenstanders van het bewind in Eritrea belaagden het Haagse zalencentrum, waar voorstanders van het regime bijeen waren voor een verlaat nieuwjaarsfeest. De toegesnelde politie werd bekogeld met stenen. Tientallen agenten raakten gewond. Een commandant van de ME kreeg een steen in haar gezicht, waardoor ze een voortand verloor. Auto’s en een touringcar gingen in vlammen op. Ook de gevel van het zalencentrum vatte vlam.

“Vierhonderd tot vijfhonderd man bestormden het zalencentrum met honkbalknuppels, hockeysticks en ijzeren staven”, zei de advocaat van 66 agenten uit Den Haag en Rotterdam. Een groot aantal van hen raakte gewond bij de rellen. Volgens de agenten scheelde het niets of die waren uitgelopen op een bloedbad. “De politie is wel wat gewend, maar dit ging ieders verbeeldingsvermogen te boven. Er zijn ook messen en machetes gesignaleerd. Het voelde als een oorlogssituatie, met strijders die oergeluiden maakten en elkaar opjutten als beesten.”

“Dit had nooit mogen gebeuren”, liet een van de verdachten weten tijdens de laatste zittingsdag in de zaak. “Onze boosheid is gericht tegen het regime in Eritrea en de aanhangers daarvan die misbruiken dat ze hier mogen zijn. Wij willen dat de Nederlandse regering daar onderzoek naar doet.” De verdachten willen een verbod op bijeenkomsten ter ondersteuning van het regime waarvoor zij zijn gevlucht.

De Federatie van Eritrees-Nederlandse Gemeenschappen laat weten voorstander te zijn van zo’n onderzoek. De FEN wil verder dat de “terroristische groepering Brigade Nhamedu” wordt verboden. Volgens het Openbaar Ministerie maken de verdachten onderdeel uit van de organisatie die sinds drie jaar Eritrese feesten en bijeenkomsten bedreigt. Met volgens de FEN “veel reputatieschade” voor de Eritrese gemeenschap in Nederland tot gevolg.

De rechtbank doet op 19 juli uitspraak in de zaak.

Hsl-treinverkeer wordt weer opgestart, oorzaak storing onbekend

hsl

UTRECHT – Het treinverkeer op het traject van de hogesnelheidslijn (hsl) wordt weer opgestart na een seinstoring, meldt ProRail maandag iets voor het middaguur.

Door de storing reden er sinds 06.30 uur geen treinen op dat traject tussen Amsterdam en Rotterdam. Ook reden er minder sprinters tussen Schiphol en Leiden. De NS verwacht dat de hsl-treinen rond 12.30 uur weer volgens dienstregeling gaan rijden, tot die tijd vallen ze nog uit.

Volgens ProRail is de seinstoring inmiddels opgelost, maar is niet duidelijk wat de oorzaak was. “We blijven dus doorzoeken”, aldus de spoorbeheerder.

Zaterdag lag het treinverkeer op de hsl door dezelfde storing ook urenlang plat. Hoewel die dag een onderdeel van het seinsysteem is vervangen, heeft die ingreep het probleem blijkbaar niet verholpen.

Vrachtwagen gedeeltelijk in greppel, weg afgesloten [+foto’s]

WEERT – Op de Maaseikerweg tussen Weert en Tungelroy heeft een eenzijdig ongeval plaatsgevonden met een trekker met oplegger. De weg is hier momenteel afgesloten vanaf de kruising met de Castertweg tot aan de kruising met de Dijkerstraat.

Door nog onbekende oorzaak is de oplegger van de vrachtwagen in een greppel terechtgekomen en gedeeltelijk gekanteld.

De chauffeur is hierbij ongedeerd gebleven.

Voor het bergen van de vrachtwagen is een berger opgeroepen. Deze gaat de combinatie uit de greppel trekken. Hiervoor blijft de weg voorlopig in beide richtingen dicht.

Gasprijs stijgt flink door Noorse storingen

AMSTERDAM – De Europese gasprijs is maandag flink gestegen na onverwachte storingen in de aanvoer van gas uit Noorwegen. Volgens de Noorse netbeheerder Gassco kan er geen gas worden geleverd uit de grote productiefaciliteit Nyhamna.

Tegelijkertijd is de aanvoer van gas naar de Britse Easington terminal gedaald tot nul. Gassco liet weten dat Nyhamna en Easington in ieder geval tot woensdag niet beschikbaar zijn. Een oorzaak van de storingen werd niet gegeven.

“De onverwachte storingen in Noorwegen onderstrepen opnieuw het risico van de afhankelijkheid van Europa van de import van gas”, zegt Ole Hansen, hoofd van de afdeling grondstoffenstrategie bij Saxo Bank. Noorwegen is de grootste leverancier van aardgas aan Europa geworden sinds het wegvallen van Russisch gas door de invasie van Oekraïne.

Volgens Hansen is de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) naar Europa de afgelopen weken afgenomen, terwijl de vraag naar lng vanuit Azië juist is toegenomen. Dat komt door de hittegolf in de regio waardoor het brandstofverbruik voor koeling sterk is gestegen. De concurrentie om gas tussen Europa en Azië drijft de prijzen volgens hem ook op.

Op de toonaangevende gasbeurs in Amsterdam steeg de prijs maandagochtend met ruim 8 procent tot 37,10 euro per megawattuur. De gasprijs laat al drie maanden op rij een stijging zien. In mei werd de brandstof 18 procent duurder.

Twee gewonden nadat vrachtwagen op signaleringsvrachtwagen botst [+foto]

Foto: Duitse Politie

ERFURT – Momenteel is er flinke verkeershinder op de Duitse A4 richting Dresden. Tussen de knooppunten Erfurt-West en Erfurt-Ost vond een ernstig verkeersongeval plaats, waarbij twee mensen gewond raakten.

Een 67-jarige vrachtwagenchauffeur raakte door nog onbekende oorzaak van de weg. Hij kwam in botsing met een vrachtwagen die ter bescherming op de vluchtstrook stond vanwege maaiwerkzaamheden.

Door de klap werd deze vrachtwagen tegen de vangrail geduwd, waardoor deze kantelde. De bestuurder zat bekneld in zijn voertuig en moest door de brandweer worden bevrijd. Vanwege de vele verwondingen werd hij naar een plaatselijk ziekenhuis gebracht.

De bestuurder van de trekker met oplegger raakte lichtgewond.

Beide betrokken voertuigen zijn niet meer rijvaardig.

In de richting Dresden is momenteel volledig afgesloten. De berginsgwerkzaamheden zijn aan de gang. Het verkeer wordt omgeleid via de A71, bij het knooppunt Erfurt naar het knooppunt Erfurt-Nord, via de oostelijke ringweg van Erfurt naar de terugkeer naar de A4, bij het knooppunt Erfurt-Vieselbach.

Omzet detailhandel stijgt ruim 2 procent

DEN HAAG – De omzet van de Nederlandse detailhandel is in april met 2,3 procent toegenomen vergeleken met een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Winkeliers zagen het volume, ofwel de hoeveelheid spullen of voedingsmiddelen die ze verkochten, gemiddeld ook met 2,3 procent stijgen. Verder werd online 8,8 procent meer omgezet.

Volgens het CBS ging in de non-foodsector, dus winkels waar geen levens- en genotmiddelen worden verkocht, de omzet met 3,8 procent omhoog. Het verkoopvolume was 4,9 procent hoger dan een jaar eerder. Drogisterijen, winkels in doe-het-zelfartikelen, recreatie-artikelen, schoenen en lederwaren en consumentenelektronica hebben in april meer omgezet. Kledingwinkels en winkels in meubels en woninginrichting hebben minder omgezet.

Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in april 0,4 procent minder omzet behaald dan een jaar geleden. Het verkoopvolume was 2,6 procent lager. De omzet van supermarkten daalde 0,7 procent en de omzet van speciaalzaken was 1,9 procent hoger.

Webwinkels hebben 11,6 procent meer omgezet. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, was 5,4 procent hoger.

Volgens het CBS zijn de omzetcijfers gecorrigeerd voor de samenstelling van kalenderdagen in maart. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 3 procent hoger dan in april 2023.

Hoog water hindert scheepvaart op zuidelijke Rijn

FRANKFURT – Het scheepvaartverkeer op de Rijn in het zuiden van Duitsland ondervindt hinder van het hoge water door zware regenval. Daardoor zijn bepaalde delen van de Rijn niet toegankelijk, aldus de Duitse scheepvaartautoriteiten.

Door het hoge water hebben vrachtschepen onvoldoende ruimte aan de bovenkant om onder bruggen door te varen bij de punten Maxau en Mannheim. Het scheepvaartverkeer op het noordelijke deel van de Rijn kan wel gewoon doorgaan, waaronder de vaarroutes bij Duisburg en Keulen.

De Rijn is de belangrijkste Europese waterweg voor goederenvervoer, waaronder dat van steenkool, olie, ijzererts en landbouwproducten.

Deij Transport sluit zich aan bij samenwerking Jan Deckers en Jan de Waal

GELDERMALSEN/AMMERZODEN/BLEISWIJK – Deij Transport sluit zich aan bij het samenwerkingsverband van de transportbedrijven Jan Deckers en Jan de Waal. Door de krachtenbundeling en bijhorende schaalvoordelen, vergroten zij hun netwerk en kunnen zij gezamenlijk nóg beter voldoen aan de wensen en eisen van de markt, aldus de drie bedrijven.

Bovenstaande partijen hebben jarenlange ervaring als logistiek dienstverlener en een hoge mate van expertise opgebouwd. Ze vullen elkaar aan met verschillende logistieke diensten als het gaat om geconditioneerd transport en opslag in de bloemen-, planten-, groente- en fruitsector.

Er wordt al regelmatig samengewerkt. In combinatie met de ontwikkelingen in de sector, hebben de directies besloten de strategische samenwerking te intensiveren.

Met deze samenwerking versterken de bedrijven hun posities in de bloemen-, planten-, groente- en fruitsector en wordt het nationale en internationale netwerk vergroot. Dagelijks hebben de bedrijven circa 150 vrachtwagens beschikbaar om hun klanten te bedienen.

De transportbedrijven Deij Transport (gevestigd in Geldermalsen) Jan Deckers (gevestigd in Ammerzoden) en Jan de Waal (gevestigd in Bleiswijk) hebben individueel hun eigen specialisme en blijven zelfstandig naast elkaar bestaan en opereren. Dat gebeurt onder hun eigen naam, kleur en identiteit.

De samenwerking heeft geen gevolgen voor zowel het personeel als de directie. Ook voor klanten verandert er niets, zij blijven klant bij de organisatie waar zij ook nu hun diensten afnemen.

Secure Logistics en IDEMIA Public Security werken samen aan vingerafdrukherkenning aan de poort

Vingerafdruk

ROTTERDAM – Secure Logistics B.V., leverancier van trusted identities en toegangsoplossingen, kondigt met trots een samenwerking aan met IDEMIA Public Security, een toonaangevende producent van biometrische technologieën. Deze samenwerking zal zich richten op de implementatie van de biometrische verificatiemethode ‘Fingerprint’, oftewel vingerafdrukherkenning, voor toegangscontrole aan de poort.

Cor Stolk, algemeen directeur van Secure Logistics, benadrukt de redenen voor de keuze van IDEMIA Public Security als partner: “We hebben gekozen voor IDEMIA vanwege hun sterke ondersteuning en hun positie als toonaangevende leverancier van biometrische technologieën binnen Europa. De technologie achter Fingerprint kenmerkt zich door onder andere controles op liveness detection, wat resulteert in nog minder foutgevoeligheid en een snelle verificatie aan de poort. Door de vingerafdruk te verifiëren met de op onze XS-Key geplaatste template, in plaats vanuit een database, behoudt de gebruiker altijd volledige controle over eigen gegevens. Dit zorgt voor maximale privacybescherming voor onze klanten.”

Fingerprint zal beschikbaar zijn voor acceptatiepunten vanaf 1 juli 2024.

IDEMIA Public Security, een divisie van de IDEMIA Group, is een vooraanstaande leverancier van betrouwbare biometrische oplossingen op het gebied van openbare veiligheid, identiteit, reizen, transport, en toegangscontrole. De oplossingen zijn ontwikkeld met geavanceerde beveiligingsfuncties en encryptietechnologieën, waardoor klanten de mogelijkheid hebben om veiligere omgevingen te creëren, waarin mensen leven, communiceren en vrij kunnen bewegen.

Secure Logistics is de voorloper op het gebied van trusted identities en toegangsoplossingen. Met behulp van het XS-ID worden de identiteit en accreditaties van een persoon op verschillende manieren geverifieerd tijdens een toegangsproces. Deze gegevens zijn uitsluitend toegankelijk voor de desbetreffende persoon, waarmee gemakkelijke en gecontroleerde toegang tot zowel fysieke als digitale omgevingen is gegarandeerd. Dagelijks krijgen hierdoor meer dan 52.000 gebruikers van meer dan 33 nationaliteiten, geautomatiseerd toegang tot ruim 75 bedrijven in Nederland.

Zoektocht drenkelingen in Maas bij Venlo hervat

zoektocht drenkelingen in Maas

VENLO – De politie heeft maandagochtend de zoektocht naar twee drenkelingen in de Maas bij Venlo hervat. Eerder liet de politie weten dat die pas in de middag zou worden hervat, maar dat bleek onjuist. De mannen naar wie gezocht wordt, waren zondagochtend vroeg de Maas in gesprongen nadat het mobieltje van een van hen in het water gevallen was.

Een poging die telefoon boven water te krijgen liep niet goed af: sindsdien zijn de mannen van 21 en 22 jaar oud, wonend in Duitsland, vermist. De hulpdiensten begonnen zondagochtend direct een grote zoekactie, die zondagavond rond 19.30 uur werd afgebroken.

Twee uur daarvoor had een sonarboot van de politie wel aanwijzingen gevonden voor de aanwezigheid van een en mogelijk twee drenkelingen in de Maas. Politie en brandweer begonnen rond 17.30 uur met dreggen op de plek die de sonarboot aanwees. Daar wordt maandagochtend verder gezocht.

Omstanders meldden zondagochtend rond 06.45 uur dat drie mannen de Maas in waren gesprongen op zoek naar het mobieltje van een van hen. Een 36-jarige man uit Venlo wist zwemmend de oever te bereiken, maar de andere twee zijn waarschijnlijk meegesleurd door het snel stromende water van de Maas. Zij kwamen niet meer boven.

JA21 wil muren, hekken en zeeblokkade rondom Europese Unie

Migrant voor hek
Foto: Adobe Stock | Zoran

DEN HAAG – In aanloop naar de Europese verkiezingen presenteert JA21 lijsttrekker Michiel Hoogeveen vandaag het ‘JA21 Begrens EUropa migratieplan’ met zeven ingrijpende voorstellen om de illegale immigratie naar Europa definitief te stoppen. Eén daarvan is om de Europese Unie af te sluiten met muren, hekken en een zeeblokkade.

“De onhoudbare asielinstroom ontwricht onze samenleving op tal van terreinen. Onze cultuur, veiligheid en de sociale cohesie komen steeds verder onder druk te staan, net als basisvoorzieningen zoals het onderwijs, de zorg en de sociale zekerheid. Met onze plannen krijgt de EU weer grip op de ongecontroleerde immigratie naar Europa.”, aldus Hoogeveen.

Operatie Mediterranean Shield

“De praktische gemakken en economische voordelen van vrij verkeer van goederen en personen -waar JA21 groot voorstander van is- zijn nooit bedoeld geweest voor personen die illegaal de Europese Unie betreden om vervolgens ongehinderd van lidstaat naar lidstaat te reizen. Voor wie de huidige interne markt wil koesteren, dient het hermetisch afsluiten van de Europese buitengrenzen daarom een absolute topprioriteit te zijn”, zegt Hoogeveen. “Daarom willen wij de lidstaten aan de buitengrenzen van de EU steunen met het opwerpen en uitbreiden van fysieke barrières in de vorm van muren, hekken en een zeeblokkade, Operatie Mediterranean Shield.”

Geen asielopvang meer op Nederlandse bodem

Ook wil JA21 grensbewaking aan de binnengrenzen van de EU opzetten met mobiele grenscontroles door de Koninklijke Marechaussee, een offensief tegen illegaal verblijf door écht werk te maken van terugkeer, geen asielopvang meer op Nederlandse bodem, inzetten op het terugdraaien van richtlijnen en wetgeving die een effectief asielbeleid onmogelijk maken en verdragen actualiseren naar de huidige tijd.

“Als dat niet mogelijk blijkt, moeten wij uit deze belemmerende internationale verdragen stappen”, aldus Hoogeveen. “Ons plan is geschreven door de JA21 expertgroep op het gebied van immigratie en geeft ons de inhoudelijke munitie waarmee wij de komende vijf jaar kunnen strijden voor een fundamenteel ander Europees asielbeleid.”

Lichte stijging in omzet en resultaat voor CB in 2023

CULEMBORG – Logistiek dienstverlener CB publiceert vandaag zijn jaarcijfers 2023. Het bedrijf realiseerde een omzet van ruim 119 miljoen en een bedrijfsresultaat van 5,4 miljoen. Dit is een lichte stijging ten opzichte van 2022. 2023 stond voor CB in het teken van vernieuwing, zowel voor het marktsegment Media (boeken) als Healthcare.

Linda van Zomeren, CEO CB: “2023 was voor CB een uitdagend jaar. We hebben veel geïnvesteerd in technologische vernieuwing voor onze kernmarkten Media en Healthcare. Daarnaast lag de focus op het verbeteren van onze performance en hebben we ons vervoer uitbesteed. Vooral deze laatste ontwikkeling was zeer uitdagend en heeft veel gevraagd van onze klanten en collega’s.”

Ontwikkelingen in de sector media: groei in school- en studieboek

De afzet van het fysieke algemene boek is gedaald met -0,4 procent ten opzichte van 2022. Het aantal rechtstreeks aan consumenten geleverde exemplaren kende een kleine plus (0,6 procent), de afzet naar de winkelstraat een kleine daling (-0,8 procent). De distributie van audioboeken en e-books groeide. Deze groei is grotendeels toe te schrijven aan streamingsdiensten (+23 procent ten opzichte van 2022).

Door de komst van nieuwe klanten steeg het aantal educatieve boeken dat CB verwerkte met 12,3 miljoen exemplaren ten opzichte van 2022. In het piekseizoen had CB een zeer betrouwbare performance, onder meer door de goede samenwerking in de gehele keten. De afzet van boeken voor MBO/HBO/WO nam af.

In 2023 produceerde CB 1,8 miljoen exemplaren ‘print on demand’, dit aantal is vrijwel hetzelfde als in 2022 (+0,3 procent).

In 2023 startte CB met twee nieuwe vervoerspartners: ID Logistics en Tielbeke, waarbij de laatste ook CB’s chauffeurs, planners en wagenpark overnam. Een impactvolle transitie voor zowel klant als collega, met vooral in de opstartfase minder goede dienstverlening.
De samenwerking met beide partners levert naast efficiencyvoordelen belangrijke milieuvoordelen op door het bundelen van goederenstromen.

Ontwikkelingen in de sector Healthcare: groei in bestelplatforms voor de zorg
In 2023 lag de focus van CB Healthcare op de ontwikkeling van bestelplatforms voor de zorg: SUP en Hulpmiddelbezorgd. Steeds meer zorgorganisaties en leveranciers van zorghulpmiddelen maken gebruik van deze platforms. Het aantal actieve gebruikers is gestegen met 23 procent. Het assortiment bestaat eind 2023 uit bijna 4.000 (zorg)artikelen.

Performance-verbetering en efficiency

De betrouwbaarheid van CB’s dienstverlening (van inslag, opslag, pick & pack tot aanlevering aan de vervoerders) steeg van 98,2 procent (2022) naar 99,3 procent. Daarnaast daalde het aantal ‘kritische servicekaders’ (eerder bestellen voor levering de volgende dag) met 50 procent. Verschillende factoren speelden hierin een positieve rol. Allereerst de betere organisatie van (preventief) onderhoud van installaties. Daarnaast de investering in meer vaste medewerkers en hun ontwikkeling. Dit betekent onder andere dat medewerkers op meer werkplekken inzetbaar zijn. In combinatie met betere ‘forecasts’ en planning levert dit, naast performance-verbetering, belangrijke (kosten)efficiency op.

Technologische vernieuwing

CB investeerde in 2023 onder meer in een nieuwe sorteerinstallatie voor retaillogistiek en een nieuwe verpakkingsmachine voor e-fulfilment, die beide in 2024 operationeel zijn. Daarnaast startte het bedrijf met de bouw van een nieuw magazijn voor bulkopslag. Dit magazijn wordt in 2024 in gebruik genomen, wordt duurzaam gebouwd en is meer dan zelfvoorzienend in (groene) energie. Ook op het gebied van IT maakt CB een belangrijke moderniseringsslag, zowel in de interfaces met de klant als in de aansturing van logistieke processen.

Nieuwe aandeelhouder voor CB Healthcare

Een groep zorgorganisaties, verenigd in een collectief, sprak in 2023 de intentie uit toe te willen treden als aandeelhouder in CB Healthcare. Deze deelname past goed bij het profiel en de koers van CB Healthcare en draagt bij aan de groeiambities. Met de kennis en ervaring van deze zorgorganisaties in de thuiszorgmarkt, is CB Healthcare in staat om in een versneld tempo marktaandeel te verwerven en blijvend te ontwikkelen in aansluiting op de behoeften in de zorgsector.

LAATSTE NIEUWS

×