DEN HAAG – De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) heeft acht boetes van in totaal €1.065.000 opgelegd aan British Airways, easyJet, TUI Airlines en Vueling Airlines. Dit omdat de luchtvaartmaatschappijen in 2022 in de nacht zijn geland of opgestegen zonder daarvoor een toegewezen tijdsperiode (slot) te hebben of omdat ze toegewezen slots niet hebben gebruikt en niet teruggegeven.
De boetes zijn onherroepelijk geworden en vandaag gepubliceerd in de Staatscourant. Om onnodige geluidsoverlast voor omwonenden van luchthavens tegen te gaan, is handhaving op het ongeoorloofd uitvoeren van nachtvluchten één van de prioriteiten voor de ILT-Luchtvaartautoriteit.
Boetes
Luchtvaartmaatschappij easyJet kreeg vier boetes opgelegd van in totaal € 930.000 voor overtredingen gemaakt door easyJet Europe, easyJet UK en easyJet Switzerland. Het gaat om het uitvoeren van nachtvluchten op toegewezen dagslots en voor het niet gebruiken en niet teruggeven van toegewezen slots.
British Airways kreeg één boete van €50.000 vanwege het maken van een nachtvlucht met een dagslot. TUI Airlines kreeg twee boetes van in totaal €60.000 voor ongeoorloofd vliegen in de nacht, vliegen zonder slot op gecoördineerde luchthavens en voor het niet gebruiken en niet teruggeven van een toegewezen slot. Vueling Airlines kreeg één boete opgelegd van €25.000 vanwege het niet gebruiken en niet teruggeven van toegewezen slots.
British Airways, easyJet en Vueling begingen de overtredingen op luchthaven Schiphol. TUI Airlines op Schiphol en Eindhoven Airport.
easyJet zegt in een reactie: “Deze boete heeft betrekking op onze vluchten in 2022. Sindsdien hebben we nauw samengewerkt met de toezichthouder ILT om onze procedures te verbeteren en ons vluchtschema aan te passen, met als doel ervoor te zorgen dat eventuele schendingen van het nachtregime tussen 23:00 en 07:00 alleen om toegestane redenen plaatsvinden, als gevolg van overmacht.”
“easyJet is toegewijd aan het verminderen van de impact van onze operatie en hebben al meer dan 65% van onze vloot op Schiphol vervangen door de nieuwste Airbus A320NEO-vliegtuigen, die 50% stiller zijn bij het opstijgen en landen dan de vorige generatie.”
Slots om geluidsoverlast te beperken
Om geluidsoverlast te beperken, mogen alleen vluchten met een toegewezen nachtslot tussen 23.00 en 07.00 uur landen of vertrekken. Tenzij er sprake is van overmacht, zoals onvoorziene weersomstandigheden of technische mankementen aan een vliegtuig. De ILT-Luchtvaartautoriteit beoordeelt dit achteraf. De hoogte van de boetes is afhankelijk van de geluidscategorie waarin een vliegtuig valt. Overheidsvluchten, noodlandingen en humanitaire vluchten zijn uitgezonderd van de regels voor slotgebruik.
Landen en stijgen gecoördineerd
Heel drukke luchthavens zijn aangewezen als volledig gecoördineerde luchthaven. Hierdoor mogen luchtvaartmaatschappijen alleen binnen een toegewezen slot landen of opstijgen. Dit geldt voor Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. In Nederland wijst de onafhankelijke slotcoördinator Airport Coordination Netherlands (ACNL) de slots aan voor deze luchthavens en luchtvaartmaatschappijen.
De ACNL monitort naleving van de slots en rapporteert overtredingen aan de ILT-Luchtvaartautoriteit, die deze onderzoekt en bepaalt welke interventie nodig is. Afhankelijk van de ernst van de overtreding kan de luchtvaartautoriteit bijvoorbeeld een waarschuwing geven, een bestuurlijke boete of een last onder dwangsom opleggen.
Beleidsregel bevordert naleving
In november 2021 werd de beleidsregel slotmisbruik van kracht, waardoor het voor luchtvaartmaatschappijen veel moeilijker is om zich te beroepen op overmacht. Ook kan de ILT-Luchtvaartautoriteit sindsdien boetes opleggen bij overtreding van de slotregels. Door de aangescherpte regels is het aantal overtredingen in 2022 veel hoger dan in de jaren ervoor. De ILT-Luchtvaartautoriteit ziet wel dat de luchtvaartmaatschappijen de regels sinds 2023 beter naleven. Zo heeft easyJet geen overtredingen op nachtslots meer begaan.