UTRECHT – Rijkswaterstaat start vanaf maandag 12 augustus met het droogzetten van het Julianakanaal tussen Berg aan de Maas en Obbicht. Hiermee komt een einde aan de onveilige situatie waarbij een kapotte bouwkuip in de vaarweg ligt. Rijkswaterstaat gaat deze kuip tijdens de stremming verwijderen.
Daarna wordt het laatste deel van het Julianakanaal dat nog niet verruimd is aangepakt en geschikt gemaakt voor grotere schepen. Het kanaal is daarom tot het voorjaar van 2025 gestremd. Het gevolg hiervan is dat scheepvaartverkeer een tijd zal moeten omvaren via het noorden over de Maas of via het zuiden over het Albertkanaal.
Het scheepvaartverkeer dat regelmatig gebruikmaakt van de doorvaarroute van het Julianakanaal moet vanaf 12 augustus 2024 omvaren. Dat kan via de noordelijker gelegen vaarroute over de Maas (eventueel met een doorsteek via de Zuid-Willemsvaart) en de Bergsche Maas. Schippers kunnen er ook voor kiezen om via het Zuiden hun vaarroute te vervolgen over het Albertkanaal via Antwerpen en zo hun route naar Zeeland te varen, meldt Rijkswaterstaat.
Om schippers vooraf een goede keuze te laten maken wordt voorzien in lichtkranten op de belangrijke knooppunten.
Omvaarroute in het zuiden
Op de zuidelijke omvaarroute zal deze zomer extra hinder ontstaan. Er wordt namelijk gewerkt aan de Kreekraksluizen in Zeeland en aan de Oosterweelverbinding, aan het Albertkanaal bij Antwerpen.
Kreekraksluizen
In de periode van 5 augustus tot 27 september 2024 zijn aan de Kreekraksluizen werkzaamheden gepland. Alleen de Westkolk is beschikbaar en daarom is de capaciteit bij dit sluiscomplex tijdens die periode minder groot. De wachttijd kan oplopen tot 10 uur.
Om de wachtende scheepvaart te faciliteren worden de voorhavens en de vluchthaven Tholen ingericht als wachtlocaties voor de sluis. Rijkswaterstaat zorgt verder voor 24-uurs scheepvaartbegeleiding (vaartuig met bemensing) ter plaatste.
Daarnaast is het afzetten van auto’s tijdelijk verboden, wat de schuttijd bij de sluis kan verkorten. De pleziervaart wordt aangeraden om tijdens de werkzaamheden bij de Kreekraksluizen een andere vaarroute te nemen.
Scheepvaart wordt zo goed mogelijk geïnformeerd over de actuele wachttijden, zodat zij hun plannen daarop kunnen aanpassen en vroegtijdig een keuze kunnen maken om de route te varen met de minste hinder. Toch zullen deze maatregelen lange wachttijden bij de Kreekraksluis niet kunnen voorkomen.
Oosterweelwerken Vlaanderen
Een andere reden dat er hinder kan ontstaan voor scheepvaart op de zuidelijke omvaarroute is de bouw van de kanaaltunnels in het kader van de Oosterweelwerken in het Albertkanaal bij Antwerpen. Hiervoor wordt het Albertkanaal langs één zijde een grote bouwkuip waardoor tijdens het werken slechts eenrichtingsverkeer mogelijk is.
“We hebben intensief overleg met Vlaanderen en de communicatie aan de schippers wordt gezamenlijk afgestemd. Schippers die hun reis via deze route willen voorbereiden wordt aangeraden te kijken op de website Port of Antwerp-Bruges”, adviseert Rijkswaterstaat.
Reden samenloop
“De reden dat we het Julianakanaal stremmen per 12 augustus 2024 is om de totale uitvoeringsduur van het verruimingsproject zo kort mogelijk te houden. We verwachten dat het droge weer bepalend kan zijn voor de doorloopsnelheid van het hele project”, licht Rijkswaterstaat toe.
“De eerste weken waarin we het kanaal over een lengte van 4 km droogzetten, zijn daarom zeer belangrijk. Door deze al in het midden van de zomer te hebben, met naar verwachting droger en zonniger weer, werken we sneller en kunnen we de totale stremming uiteindelijk inkorten. Een definitieve opleverdatum is nog niet te noemen.”
Uitstellen werk Kreekraksluizen niet wenselijk
Het uitstellen van het werk aan de Kreekraksluizen is ook niet wenselijk. Dat zal naar verwachting leiden tot ongeplande stremmingen en niet aanvaardbare veiligheidsrisico’s. De verwachting is dat de sluis zonder het geplande onderhoud binnen afzienbare tijd wordt afgekeurd en dus ongepland gestremd zal worden voor een niet voorzienbare periode (veel langer dan door het geplande onderhoud).