Clicky

dinsdag 19 november 2024 - 09:45 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 229

Klimaatactivisten in actie op en rond meerdere luchthavens

luchthaven-Keulen-Bonn

KEULEN – Klimaatactivisten hebben woensdag in meerdere landen het vliegverkeer verstoord, of hebben dat geprobeerd. Keulen Bonn Airport lag enige uren stil.

Bij de luchthavens van Oslo en Helsinki waren lichte verstoringen, bij Barcelona kon dat nog net worden voorkomen. Bij Zürich, Genève en Londen werden activisten van aanvoerwegen gehaald, melden verschillende media uit die landen.

De acties waren het werk van verschillende organisaties die samenwerken in Oil Kills. Die koepel meldt dat de activisten willen dat vanaf 2030 helemaal geen olie, gas en kolen meer gebruikt worden. “Gewone mensen nemen het heft in eigen handen om te doen waar criminele overheden in falen”, zegt Oil Kills in een verklaring.

Nederlandse vrachtwagen rijdt op auto met pech op vluchtstrook op Duitse A1 [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

REESSUM – Dinsdagavond vond een ernstig ongeval plaats op de Duitse A1 tussen knooppunt Bockel en Stuckenborstel in de richting van Bremen. De betrokkenen hadden enorm veel geluk, er raakte niemand gewond.

Een 55-jarige chauffeur van een trekker met oplegger reed rond 21.45 uur vanaf de rechterkant van de drie rijstroken de vluchtstrook op. Daar kwam de vrachtwagen in aanrijding met een leegstaande Opel Insignia die daar na pech geparkeerd stond.

Door de kracht van de aanrijding werd de auto zo’n dertig meter een veld in geslingerd.

De trekker-oplegger kwam in de berm terecht en kantelde daar.

Wonderwel raakte er niemand gewond en is er alleen sprake van een fikse materiële schade aan beide voertuigen, meldt de Duitse politie woensdagochtend.

Zwaargewonden door ongeval bij Den Bosch, twee betrokkenen gevlucht

DEN BOSCH – Drie mensen zijn dinsdagavond zwaargewond geraakt door een ongeval op een afrit van de A59 bij Den Bosch. De politie bevestigt berichtgeving hierover van regionale media.

Twee betrokkenen zijn op de vlucht geslagen. De politie is nog naar hen op zoek.

Het ongeluk gebeurde rond 21.30 uur. De oorzaak is nog niet bekend. Of de gevluchte betrokkenen ook gewond waren, is niet duidelijk.

Trump dient klacht over Harris in bij verkiezingscommissie

Trump

WASHINGTON – Het campagneteam van Donald Trump heeft een klacht ingediend bij de federale verkiezingscommissie van de VS, de FEC. De campagneleiders beweren dat de overdracht van de campagnekas van Joe Biden aan Kamala Harris in strijd is met de wet.

De advocaat van de Trump-campagne, David Warrington, noemt die stap in de klacht “schaamteloos graaien” en “de grootste overtreding in de geschiedenis van de FEC-wetgeving”. Hij stelt dat de transfer van het campagnegeld moet worden gezien als een “buitensporige bijdrage” van Biden aan Harris.

Kort nadat Biden zich zondag terug had getrokken uit de race en zijn steun had uitgesproken voor Harris als zijn opvolger, veranderde zij de naam van zijn campagnecomité in ‘Harris for President’ en nam ze het beheer van de bankrekeningen over. Haar campagne heeft naar eigen zeggen sindsdien meer dan 100 miljoen dollar (ruim 92 miljoen euro) aan extra fondsen geworven.

Nieuwsuur: Politie-infiltrant voerde 100 kilo cocaïne in via Bulk Terminal Zeeland

HILVERSUM – In een onderzoek naar drugshandel in de haven van Vlissingen heeft de politie een vergaand middel ingezet. De recherche voerde zelf 100 kilo cocaïne in via overslagbedrijf Bulk Terminal Zeeland (BTZ).

Een agent die zich voordeed als drugscrimineel betaalde 180.000 euro aan de directie, blijkt uit het politiedossier. Dat meldt Nieuwsuur.

Op 6 mei vielen opsporingsdiensten binnen bij het bedrijf, doorzochten verschillende woningen en arresteerden de driekoppige directie.

Woensdag wordt BTZ voor een jaar gesloten op last van de burgemeester. De advocaat van een van de hoofdverdachten noemt dat besluit tegenover Nieuwsuur “onbegrijpelijk”.

Vorige week werd BTZ failliet verklaard nadat het een dag eerder uitstel van betaling had gekregen.

FrieslandCampina profiteert van eerder aangekondigd banenverlies

FrieslandCampina

AMERSFOORT – FrieslandCampina profiteert van het eerder aangekondigde banenverlies bij het zuivelconcern. Waar in heel 2023 nog verlies werd geleden, staat er over de eerste helft van dit jaar weer een duidelijke winst in de boeken. FrieslandCampina kondigde in december nog aan 1800 banen te schrappen om de kosten omlaag te brengen, waarvan ruim de helft in Nederland.

“We zien dat de veranderingen die we sinds eind 2023 hebben doorgevoerd, hebben geleid tot een sterke start van 2024”, zegt topman Jan Derck van Karnebeek.

FrieslandCampina smeert de banenreductie uit over een periode van twee jaar. Het aantal arbeidsplaatsen is inmiddels met 1146 verminderd. Ook heeft het concern veranderingen doorgevoerd bij de inkoop van grondstoffen en verspilt het minder. Dit alles heeft al geleid tot een kostenbesparing van 152 miljoen euro.

De winst steeg naar 183 miljoen euro, vergeleken met 8 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2023. De omzet daalde wel met bijna 7 procent naar 6,4 miljard euro. Dat komt volgens FrieslandCampina vooral door de lagere melkprijs en ongunstige wisselkoersen.

Van Karnebeek wijst erop dat de winststijging niet alleen maar komt door de reorganisatie. FrieslandCampina deed bijvoorbeeld ook goede zaken met zijn consumentenmerken in Zuidoost-Azië en met kindervoedingsmerk Friso in China.

Azië is een belangrijke markt voor het bedrijf. In Maleisië en Indonesië heeft de onderneming recent grote fabrieken geopend om die regio de komende jaren goed te kunnen voorzien.

Hiertegenover staat dat er de laatste tijd veel onzekerheid is op de wereldzuivelmarkt. Daarom heeft het bedrijf “uit voorzichtigheid” besloten nu geen tussentijdse uitkering aan aangesloten melkveehouders te doen.

FrieslandCampina zegt wel eraan te werken aantrekkelijker te worden voor de boer. “Als gevolg van onzekerheid over de toekomstige melkaanvoer in Nederland, maar ook daarbuiten, is behoud van schaal in ons melkvolume zeer belangrijk”, benadrukt Van Karnebeek.

De melkaanvoer van melkveehouders uit de coöperatie is in het eerste halfjaar met enkele procenten gedaald. Dat komt vooral doordat sommige boeren gebruik hebben gemaakt van een vertrekregeling die liep tot in november vorig jaar. Dat was een regeling in verband met de jaren terug doorgevoerde fusie tussen Friesland Foods en Campina.

Hogere winst en meer passagiers voor easyJet

LUTON – De Britse luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het afgelopen kwartaal meer winst geboekt. Ook stapten meer passagiers aan boord van de vliegtuigen van de budgetmaatschappij.

De winst voor belastingen steeg in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar op jaarbasis met 16 procent tot 236 miljoen pond, omgerekend 280 miljoen euro. De omzet ging 11 procent omhoog tot ruim 2,6 miljard pond.

EasyJet vervoerde 25,3 miljoen passagiers, 8 procent meer dan een jaar geleden. Verder verkocht ook het bedrijfsonderdeel easyJet Holidays meer vakantiepakketten. Topman Johan Lundgren spreekt in een toelichting van sterke prestaties en verwacht dat easyJet een zeer sterke zomerperiode zal meemaken.

Branchegenoot Ryanair maakte begin deze week juist nog bekend dat de winst in het afgelopen kwartaal fors is gedaald door zwakkere ticketprijzen. De Ierse budgetmaatschappij zei ook dat in de belangrijke zomerperiode de ticketprijzen lager zullen zijn dan gedacht.

Bij easyJet zijn de ticketprijzen over het algemeen stabiel in vergelijking met een jaar eerder, verklaarde Lundgren verder. Ook ziet easyJet geen afzwakking van de prijzen in de zomer. De maatschappij spreekt daarbij van de aantrekkelijkheid van haar netwerk en een goede prijs-kwaliteitverhouding. De verwachtingen voor heel 2024 zijn volgens de onderneming dan ook positief.

FIA zet streep door plan voor nieuw puntensysteem in Formule 1

Formule 1

LONDON – De Formule 1 houdt het huidige puntensysteem, waarbij de top 10 uit de uitslag van een grand prix punten krijgt. Een voorstel om meer deelnemers in de uitslag punten te geven, is afgewezen, maakte autosportbond FIA bekend.

De commissie die over de Formule 1-zaken gaat met daarin ook alle teams, belanghebbenden, Formule 1-baas Stefano Domenicali en FIA-directeur Nikolas Tombazis, besloot na een vergadering in Londen unaniem dat er geen verandering in het puntensysteem komt. De beslissing over het voorstel was eerder in april uitgesteld.

In het huidige seizoen hebben na 13 van de 24 races alle teams behalve Sauber punten gescoord. In de huidige telling krijgt de winnaar 25 punten, de nummer twee 18 punten en de nummer drie 15 punten. Het gaat verder met 12, 10, 8, 6 ,4, 2 en 1.

De commissie besloot ook dat het minimumgewicht van de wagen met coureur met twee kilo wordt verhoogd. Dit is gedaan in het belang van het welzijn van de coureur.

Links blok kiest onbekende ambtenaar als Franse premierskandidaat

linkse partij La France Insoumise

PARIJS – Het Franse linkse blok dat de verkiezingen in Frankrijk won, heeft de Parijse ambtenaar en econoom Lucie Castets naar voren geschoven als kandidaat-premier. De vier partijen van het Nieuw Volksfront laten dat in een verklaring weten.

De 37-jarige Castets is een onbekende voor het grote publiek. Het links blok prijst Castets voor onder andere het bestrijden van belasting- en andere financiële fraude. Ze heeft haar kandidatuur “in alle bescheidenheid en met grote overtuiging” geaccepteerd.

Onduidelijk is nog of het links blok een regering kan vormen. Het Nieuw Volksfront werd deze maand verrassend de grootste bij de verkiezingen, maar behaalde geen meerderheid en is ook verdeeld. Zo liep het radicaal-linkse La France Insoumise onlangs zelfs weg uit de onderhandelingen over de premierskandidaat. De partij steunt nu wel Castets.

Olympische Spelen

President Emmanuel Macron zei dinsdag dat hij geen nieuwe premier aanstelt voordat de Olympische Spelen ten einde zijn. Die beginnen vrijdag en duren tot en met 11 augustus. Macron weigerde in te gaan op de kandidaat van het linkse blok. Hij riep verder de partijen in het parlement op samen te werken om de komende weken tot een compromis te komen.

Ensemble, de politieke alliantie van Macron, eindigde bij de verkiezingen op de tweede plaats, gevolgd door het radicaal-rechtse Rassemblement National van Marine Le Pen.

Huidig premier Gabriel Attal heeft na de verkiezingen zijn ontslag ingediend, maar hij blijft voorlopig aan als demissionaire premier.

Forse toename kosten asielopvang: van 1,6 naar 2,7 miljard euro

DEN HAAG – De asielopvang heeft vorig jaar 2,7 miljard euro gekost, zo staat in het jaarverslag van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). Dat is een flinke toename vergeleken met het jaar ervoor, toen het COA 1,6 miljard euro nodig had voor de opvang van vreemdelingen. De voornaamste oorzaak is de hoge prijs die betaald wordt voor (crisis)noodopvang.

De opvang kostte in 2023 gemiddeld 30.400 euro per bewoner in de reguliere opvang. De zorg voor mensen in de noodopvang is ruim twee keer zo duur: daar wordt gemiddeld 69.400 euro voor betaald. Onder die opvang valt niet alleen het fysieke huis of de kamer waar iemand verblijft, licht een COA-woordvoerder toe, maar vallen ook de kosten voor onder meer de beveiliging, catering en zorg. Door een tekort aan reguliere opvangplekken zijn er meer (tijdelijke) noodopvanglocaties bijgekomen. De capaciteitsbehoefte nam volgens het COA in 2023 met bijna een derde toe.

Ook de duur van de opvang zorgt voor de hoge kostenpost. Het aantal mensen dat in de asielopvang verblijft groeit snel, omdat ze door verschillende redenen vaak te lang in de opvang blijven. Zo wachten nog ongeveer 16.000 statushouders in een azc op een woning. Ook zorgen de achterstanden bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) ervoor dat asielprocedures een langere behandeltijd kennen.

In 2021 kwamen de totale kosten voor de asielopvang nog uit op 726 miljoen euro. De stijgende kosten worden volgens het COA ook veroorzaakt door de nieuwe vluchtelingen en doordat de laatste jaren veel opvanglocaties moesten sluiten. Daarop moesten weer vervangende plekken gezocht en geopend worden.

Het COA meldt verder dat de instroom van alleenstaande minderjarige vreemdelingen vorig jaar steeg met 38 procent ten opzichte van 2022. Het ging om 5240 asielzoekers onder de 18 jaar. In 2022 waren het er 3250. Sommige jongeren verblijven nu in reguliere of noodopvanglocaties voor volwassenen, terwijl deze asielzoekers eigenlijk naar een opvanggezin of aparte locatie moeten om zo voldoende begeleiding te krijgen. Het COA verwacht dat er dit jaar ruim 8000 opvangplekken nodig zijn voor jongeren.

Zes jaar celstraf voor vrouw uit Nijmegen voor laten verdrinken baby

ARNHEM – De rechtbank veroordeelt een 32-jarige vrouw uit Nijmegen tot een gevangenisstraf van 6 jaar voor het doden van haar één dag oude baby.

De vrouw kwam de dag na de bevalling in het ziekenhuis thuis en deed haar dochter in bad. Op dat moment kwam de kraamverpleegkundige met haar stagiaire de kamer in. Op grond van de verklaringen van deze getuigen stelt de rechtbank vast dat het kindje alleen in het badje lag, met haar hoofd onder water. De vrouw had het kindje niet vast en had haar rug naar het badje gekeerd.

Enkele uren nadat het kindje uit het badje werd gehaald overleed zij. Toen de politie arriveerde, was het kindje al blauw en koud. Uit forensisch onderzoek door een patholoog volgt dat de dood van het kindje kan worden verklaard op basis van verdrinking met een uitgesteld overlijden. Ook onderkoeling kan hebben bijgedragen aan het overlijden. Van een andere doodsoorzaak is niet gebleken.

De door de patholoog beschreven doodsoorzaak past bij de verklaringen van de kraamverpleegkundige en haar stagiaire en bij de bevindingen van de politie. De rechtbank stelt op basis hiervan vast dat de baby is overleden als gevolg van de onderdompeling in het badje.

De gedragingen van de vrouw, het loslaten van de één dag oude baby in het water en het afwenden van het badje, kunnen, nu hiervoor geen enkele plausibele verklaring is gekomen – volgens de rechtbank niet anders dan bewust zijn gebeurd. De rechtbank concludeert daarom dat de vrouw haar baby opzettelijk heeft gedood.

De vrouw maakt zich hiermee schuldig aan een buitengewoon ernstig strafbaar feit. De pasgeboren, nog weerloze baby was voor haar welzijn en verzorging volledig afhankelijk van haar moeder. De rechtbank rekent het de vrouw aan dat zij de baby niet de geborgenheid en veiligheid heeft geboden die zij nodig had en waar zij recht op had.

De rechtbank heeft geen antwoord kunnen krijgen op de vraag waarom de vrouw haar dochter heeft gedood. Het is onduidelijk gebleven wat verdachte hiertoe heeft gebracht. De vrouw ontkende van meet af aan iets met de dood van haar dochter te maken te hebben gehad. Uit onderzoek door een psycholoog bleek verder dat geen sprake was van een psychische stoornis bij de vrouw. Gezien deze omstandigheden en gelet op de ernst van het delict, kan niet anders worden gereageerd dan met de oplegging van een lange gevangenisstraf.

Bij het bepalen van de hoogte van die gevangenisstraf houdt de rechtbank rekening met de persoonlijke omstandigheden van de vrouw. Zij is vanuit Somalië gevlucht en is de Nederlandse taal niet machtig. Ook kan zij niet lezen en schrijven. In detentie leeft de vrouw daardoor in isolement. Dit maakt een detentie voor haar in het bijzonder zwaar, zwaarder dan voor een gemiddelde gedetineerde. Daarbij moet zij leven met het verlies van haar dochter en met het feit dat zij verantwoordelijk is voor haar dood. De rechtbank legt aan de vrouw een gevangenisstraf op van 6 jaar. De straf is gelijk aan de eis van de officier van justitie.

MAN lanceert de TGX Commander Next Level

LEISDEN – MAN introduceert de volgende in de Commander Series: de TGX Commander Next Level. Ook deze nieuwste Commander is een echte chauffeurs-truck. Hij beschikt om te beginnen over de krachtigste D26-motor (520 pk) en is ‘full option’ uitgevoerd met specifieke features die het design, het comfort én de efficiency naar een nog hoger plan trekken. Al deze maatwerk-elementen zijn verkrijgbaar bij de MAN dealer.

Deze nieuwe MAN zal komend weekend gelanceerd worden. Deze ultieme truck voor de lange afstand heeft álles. Dat begint met de full option-uitvoering waarbij onder meer het luchtgeveerde onderstel, een elektrisch stuurhuis en LED-verlichting, inclusief adaptief grootlicht zijn inbegrepen.

In goede Commander-traditie komen daar fraaie accessoires van officieel MAN toeleverancier Solar Guard bij zoals de opvallende bumperspoiler, de zijdelingse chassis-skirts, koplampspoilers en een aerodynamisch gelijnde zonneklep met verlichting en geïntegreerde verstraler LED-lightbar. De glanzende, lichtgewicht Alcoa Dura Bright wielen en het speciale spuitwerk van Van Winkoop, eveneens een partner van MAN Truck & Bus, ronden de stijlvolle look af. In de cabine springt de fraaie lederen bekleding in het oog en uiteraard is ook MAN OptiView, het innovatieve, digitale spiegelvervangingssysteem inbegrepen.

Voor de chauffeur

De TGX Commander Next Level is ook in technologisch opzicht een echte chauffeurstruck. Zo beschikt hij over de krachtigste motorvariant van de D26-range: de uitvoering met een vermogen van 520 pk en een maximaal koppel van 2.650 Nm.

De power van de D26-motor gaat samen met maximale efficiency. Door zijn aantoonbaar zuinige karakter valt de TGX Commander Next Level in de meest gunstige VECTO-klasse 3 ! (VECTO: Vehicle Energy Consumption Calculation Tool). Daarbij speelt het standaard inbegrepen MAN Predictive Drive, dat samenwerkt met MAN Efficiënt Cruise een belangrijke rol. Deze systemen ‘lezen’ de route. Bij het naderen van hellingen/hellende trajecten en rekening houdend met de omstandigheden wegen ze mogelijke snelheids- en schakelstrategieën tegen elkaar af om uiteindelijk te kiezen voor de meest verbruiksvriendelijke optie.

Ook de 500ste oplegger van NVO is een Schmitz Cargobull

ZUIDBROEK – De Noordelijke Vervoer Organisatie in het Groningse Zuidbroek ontving onlangs oplegger nummer 500. Het gaat hierbij om een compleet uitgeruste Schmitz Cargobull SCS, oftewel een schuifzeil oplegger. Van de 500 opleggers die NVO sinds de oprichting in 1965 aanschafte is ruim 90 procent van Schmitz Cargobull.

NVO heeft zelf geen trekkende eenheden, die zijn van de leden, net als de meeste koeltrailers. Daarvan heeft de NVO er zes in eigen beheer. De NVO vloot van schuifzeil opleggers loopt inmiddels op naar 120 eenheden, waarvan dus ruim 90 procent van Schmitz Cargobull.

“Sinds de opleggers in onze poule zitten hebben we gestreefd naar standaardisatie. Aanvankelijk waren de opleggers van onze leden, maar door ze centraal onder te brengen binnen NVO werden we flexibeler. Aanvankelijk waren er allerlei trailermerken vertegenwoordigd, maar met dit type van Schmitz Cargobull hebben we een standaard- en veelzijdig inzetbare trailer die uitwisselbaar is”, aldus Managing Director Mark Bos.

NVO standaard

De NVO standaard betekent dat de trailers zijn uitgerust met midden rongen voor het transport van hout, zijborden en een verstelbaar dak. De opleggers voor NVO zijn geen Mega trailers maar hebben de maximale inwendige hoogte die mogelijk is met een standaard trekker. Standaard is de insteekhoogte 270 cm maar dat kan verhoogd worden als dat nodig is door middel van het Varios systeem. Daarmee kan het dak versteld worden als dat nodig is.

Verder zijn de trailers uitgerust met verstevigde schuifdaken, anti- diefstal schuifzeilen en de nieuw ontwikkelde achterbumper met ferry- sjorogen en glijsledes ter voorkoming van schade. De opleggers zijn verder uitgerust met een liftas en Schmitz Telematica voor tracking & tracing en met een TPMS bandenspanning bewakingssysteem. Zoals alle Schmitz Cargobull schuifzeiltrailers zijn de opleggers volledig gebout en gegalvaniseerd wat bij schadeherstel en reparaties eenvoudiger maakt.

Nummer 500

De nieuwste Schmitz Cargobull met vlootnummer NVO-500 is op het moment dat de foto’s gemaakt worden onderweg. Zoals dat hoort eigenlijk, maar gelukkig is nummer 498 uit dezelfde serie van drie stuks wel aanwezig. Voor reparatie en onderhoud van het trailerpark maakt NVO gebruik van een aantal gespecialiseerde partners in Nederland.

NVO: Duurzaam op weg

NVO werkt aan duurzaamheid door de inzet van LNG trucks, door gebruik te maken van HVO en door de toepassing van 1400 zonnepanelen die onder meer zorgen voor de eigen stroom in de koel- vriescellen en het voeden van de koelmotoren van opleggers op het terrein.

Verder zorgt het optimaliseren van stukgoed routes voor een vermindering van kilometers. Daarvoor heeft NVO een modern overslagcentrum in Zuidbroek waar de routes naar Scandinavië worden samengesteld. Een andere manier waarop kilometers beperkt worden is de inzet van zes LZV combinaties van leden van de coöperatie.

NVO is gespecialiseerd in transporten vanuit de Benelux naar Scandinavië met full load en groupage, zowel voor droge goederen als voor gekoelde en diepgevroren goederen. Daarbij worden de transporten altijd door de eigen chauffeurs uitgevoerd.

Verkeer rond Amsterdam staat vast door werkzaamheden en ongeluk

A10

AMSTERDAM – Het verkeer staat dinsdag opnieuw vast op de wegen rond Amsterdam. Door de werkzaamheden op de A10 stond er rond 18.45 uur nog zo’n 18 kilometer file op die snelweg.

Weggebruikers moeten rekening houden met ruim een half uur vertraging. Ook op de A9 richting Alkmaar is het ook nog altijd druk, met ruim een half uur vertraging door een ongeluk.

“Normaal zijn de meeste files rond half 7 wel voorbij. Dit is onvoorzien erg druk, zowel gisteren als vandaag”, zegt een ANWB-woordvoerder dinsdagavond. “Gisteren waren de files pas rond half 8, kwart voor 8 opgelost.”

Ook op de wegen in de stad is veel verkeer. Veel mensen proberen via de lokale wegen de noordkant te bereiken, onder meer via de Wibautstraat. “Dat is vaak al geen oplossing. In heel de stad, zeker de zuidoostkant, is het heel erg druk”, aldus de ANWB.

‘Misleidende’ Roombeter moet uit schappen, beslist rechter

UTRECHT – Voedingsbedrijf Upfield mag de plantaardige roomboter van zijn merk Blue Band niet op de markt brengen onder de naam ‘Roombeter’. Dat heeft de rechtbank in Utrecht dinsdag bepaald. Volgens de rechter handelt Upfield in strijd met Europese regelgeving. Die schrijft voor dat de benaming ‘room’ alleen mag worden gebruikt om zuivelproducten aan te duiden.

De zaak werd aangespannen door de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO). Die eiste een verbod op het gebruik van de productnaam Roombeter, omdat Upfield deze gebruikt voor een plantaardig product, geen zuivelproduct. Upfield stelt echter dat met de naam, in combinatie met overige vermeldingen, niet wordt “aangegeven, geïmpliceerd of gesuggereerd dat het een zuivelproduct betreft”. Zo valt op de verpakking te lezen dat het om een “100 procent plantaardig alternatief voor roomboter” gaat.

Maar de rechter gaat niet mee in het verhaal van Upfield. Hij beveelt het bedrijf de verkoop van de producten onder de naam Roombeter binnen drie maanden te staken “en gestaakt te houden”. Als Upfield dat niet doet, volgt een dwangsom van 5000 euro voor iedere dag dat het product buiten de gestelde termijn op de markt is. Daarbij geldt een maximum van 250.000 euro.

Teleurstellend vonnis

Organisatie foodwatch riep Roombeter vorig jaar nog uit tot meest misleidende product. De eerste e in de naam van Roombeter is namelijk zo ontworpen dat de letter precies lijkt op een o. Daarom weten consumenten niet of ze roomboter of een alternatief kopen, zo stelde foodwatch destijds.

Blue Band laat weten dat nog “alle details van het teleurstellende vonnis” bestudeerd worden, maar dat gehoor gegeven wordt aan de uitspraak van de rechter. “Blue Band gelooft niet dat via de rechter keuze voor de consument beperken, de juiste weg is. Wij vinden dat consumenten tegenwoordig goed geïnformeerd zijn en altijd goed in staat zijn gesteld om de plantaardige aard van ‘Blue Band Roombeter’ te herkennen”, aldus het bedrijf.

LAATSTE NIEUWS

Donald Trump kiest presentator Fox News als transportminister

WASHINGTON - Toekomstig VS-president Donald Trump heeft maandag aangekondigd dat hij Sean Duffy aanstelt als minister van Transport. Duffy is voormalig vertegenwoordiger van de...