DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een risicoanalyse uitgevoerd naar de bijmenging van schadelijke afvalstoffen in stookolie voor zeeschepen. Uit dit onderzoek blijkt dat ongewenste schadelijke stoffen worden bijgemengd. Voor een schone en veilige omgeving is het nodig dat er aanvullende normen voor stookolie komen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat onderzoek uitvoeren naar de introductie van kaders voor kwaliteit van stookolie.
Minister Madlener (IenW) informeert de Tweede Kamer over de uitkomsten van de risicoanalyse door de ILT naar bijmenging van schadelijke stoffen in stookolie.
Bijmenging schadelijke stoffen
De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) heeft in samenspraak met de ILT en aan de hand van een enquête informatie uit de sector opgehaald over de kwaliteit van stookolie. Hier worden technische problemen gemeld, zoals verstopte brandstoffilters en vastlopende pompen. Maar er zijn ook problemen als hoofdpijn en onwel worden van de bemanning door brandstofdampen. Uit een analyse van Veritas Petroleum Service blijkt dat 15% van de geteste monsters stoffen bevat die niet uit raffinageprocessen komen. Dit wijst op bijmenging met schadelijke stoffen uit chemiebedrijven.
De risicoanalyse stookolie bevestigt het gebruik van bijproducten en reststromen uit de (petro)chemische industrie om de restfracties van de olieraffinage te verdunnen. Dit wordt gebruikt als stookolie voor schepen. De uitgevoerde onderzoeken tonen chemische stoffen in stookolie aan die niet in zulke hoge gehalten van nature te verwachten zijn als in een door raffinage uit ruwe olie geproduceerde stookolie.
Aanvullende normen zijn nodig
De ILT ziet risico’s bij de productie, distributie en toepassing van blendproducten en concludeert dat aanvullende kwaliteitsnormen voor stookolie nodig zijn om bijmenging van schadelijke stoffen te voorkomen.
Van bedrijven verwacht de ILT dat zij hun eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen om te voorkomen dat schadelijke stoffen in stookolie worden bijgemengd. Daarom zal de ILT met bedrijven uit de stookolieketen in gesprek gaan. Met de Belgische autoriteiten wordt ook samenwerking gezocht om een internationaal gelijk speelveld te creëren.