Clicky

zondag 17 november 2024 - 18:29 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 227

Ook de 500ste oplegger van NVO is een Schmitz Cargobull

ZUIDBROEK – De Noordelijke Vervoer Organisatie in het Groningse Zuidbroek ontving onlangs oplegger nummer 500. Het gaat hierbij om een compleet uitgeruste Schmitz Cargobull SCS, oftewel een schuifzeil oplegger. Van de 500 opleggers die NVO sinds de oprichting in 1965 aanschafte is ruim 90 procent van Schmitz Cargobull.

NVO heeft zelf geen trekkende eenheden, die zijn van de leden, net als de meeste koeltrailers. Daarvan heeft de NVO er zes in eigen beheer. De NVO vloot van schuifzeil opleggers loopt inmiddels op naar 120 eenheden, waarvan dus ruim 90 procent van Schmitz Cargobull.

“Sinds de opleggers in onze poule zitten hebben we gestreefd naar standaardisatie. Aanvankelijk waren de opleggers van onze leden, maar door ze centraal onder te brengen binnen NVO werden we flexibeler. Aanvankelijk waren er allerlei trailermerken vertegenwoordigd, maar met dit type van Schmitz Cargobull hebben we een standaard- en veelzijdig inzetbare trailer die uitwisselbaar is”, aldus Managing Director Mark Bos.

NVO standaard

De NVO standaard betekent dat de trailers zijn uitgerust met midden rongen voor het transport van hout, zijborden en een verstelbaar dak. De opleggers voor NVO zijn geen Mega trailers maar hebben de maximale inwendige hoogte die mogelijk is met een standaard trekker. Standaard is de insteekhoogte 270 cm maar dat kan verhoogd worden als dat nodig is door middel van het Varios systeem. Daarmee kan het dak versteld worden als dat nodig is.

Verder zijn de trailers uitgerust met verstevigde schuifdaken, anti- diefstal schuifzeilen en de nieuw ontwikkelde achterbumper met ferry- sjorogen en glijsledes ter voorkoming van schade. De opleggers zijn verder uitgerust met een liftas en Schmitz Telematica voor tracking & tracing en met een TPMS bandenspanning bewakingssysteem. Zoals alle Schmitz Cargobull schuifzeiltrailers zijn de opleggers volledig gebout en gegalvaniseerd wat bij schadeherstel en reparaties eenvoudiger maakt.

Nummer 500

De nieuwste Schmitz Cargobull met vlootnummer NVO-500 is op het moment dat de foto’s gemaakt worden onderweg. Zoals dat hoort eigenlijk, maar gelukkig is nummer 498 uit dezelfde serie van drie stuks wel aanwezig. Voor reparatie en onderhoud van het trailerpark maakt NVO gebruik van een aantal gespecialiseerde partners in Nederland.

NVO: Duurzaam op weg

NVO werkt aan duurzaamheid door de inzet van LNG trucks, door gebruik te maken van HVO en door de toepassing van 1400 zonnepanelen die onder meer zorgen voor de eigen stroom in de koel- vriescellen en het voeden van de koelmotoren van opleggers op het terrein.

Verder zorgt het optimaliseren van stukgoed routes voor een vermindering van kilometers. Daarvoor heeft NVO een modern overslagcentrum in Zuidbroek waar de routes naar Scandinavië worden samengesteld. Een andere manier waarop kilometers beperkt worden is de inzet van zes LZV combinaties van leden van de coöperatie.

NVO is gespecialiseerd in transporten vanuit de Benelux naar Scandinavië met full load en groupage, zowel voor droge goederen als voor gekoelde en diepgevroren goederen. Daarbij worden de transporten altijd door de eigen chauffeurs uitgevoerd.

Verkeer rond Amsterdam staat vast door werkzaamheden en ongeluk

A10

AMSTERDAM – Het verkeer staat dinsdag opnieuw vast op de wegen rond Amsterdam. Door de werkzaamheden op de A10 stond er rond 18.45 uur nog zo’n 18 kilometer file op die snelweg.

Weggebruikers moeten rekening houden met ruim een half uur vertraging. Ook op de A9 richting Alkmaar is het ook nog altijd druk, met ruim een half uur vertraging door een ongeluk.

“Normaal zijn de meeste files rond half 7 wel voorbij. Dit is onvoorzien erg druk, zowel gisteren als vandaag”, zegt een ANWB-woordvoerder dinsdagavond. “Gisteren waren de files pas rond half 8, kwart voor 8 opgelost.”

Ook op de wegen in de stad is veel verkeer. Veel mensen proberen via de lokale wegen de noordkant te bereiken, onder meer via de Wibautstraat. “Dat is vaak al geen oplossing. In heel de stad, zeker de zuidoostkant, is het heel erg druk”, aldus de ANWB.

‘Misleidende’ Roombeter moet uit schappen, beslist rechter

UTRECHT – Voedingsbedrijf Upfield mag de plantaardige roomboter van zijn merk Blue Band niet op de markt brengen onder de naam ‘Roombeter’. Dat heeft de rechtbank in Utrecht dinsdag bepaald. Volgens de rechter handelt Upfield in strijd met Europese regelgeving. Die schrijft voor dat de benaming ‘room’ alleen mag worden gebruikt om zuivelproducten aan te duiden.

De zaak werd aangespannen door de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO). Die eiste een verbod op het gebruik van de productnaam Roombeter, omdat Upfield deze gebruikt voor een plantaardig product, geen zuivelproduct. Upfield stelt echter dat met de naam, in combinatie met overige vermeldingen, niet wordt “aangegeven, geïmpliceerd of gesuggereerd dat het een zuivelproduct betreft”. Zo valt op de verpakking te lezen dat het om een “100 procent plantaardig alternatief voor roomboter” gaat.

Maar de rechter gaat niet mee in het verhaal van Upfield. Hij beveelt het bedrijf de verkoop van de producten onder de naam Roombeter binnen drie maanden te staken “en gestaakt te houden”. Als Upfield dat niet doet, volgt een dwangsom van 5000 euro voor iedere dag dat het product buiten de gestelde termijn op de markt is. Daarbij geldt een maximum van 250.000 euro.

Teleurstellend vonnis

Organisatie foodwatch riep Roombeter vorig jaar nog uit tot meest misleidende product. De eerste e in de naam van Roombeter is namelijk zo ontworpen dat de letter precies lijkt op een o. Daarom weten consumenten niet of ze roomboter of een alternatief kopen, zo stelde foodwatch destijds.

Blue Band laat weten dat nog “alle details van het teleurstellende vonnis” bestudeerd worden, maar dat gehoor gegeven wordt aan de uitspraak van de rechter. “Blue Band gelooft niet dat via de rechter keuze voor de consument beperken, de juiste weg is. Wij vinden dat consumenten tegenwoordig goed geïnformeerd zijn en altijd goed in staat zijn gesteld om de plantaardige aard van ‘Blue Band Roombeter’ te herkennen”, aldus het bedrijf.

Vrachtwagen aanhanger geschaard en verliest gedeelte lading op N381 [+foto]

Foto: Anton Kappers

DONKERBROEK – Dinsdagmiddag even na 16:00 uur is door nog onbekende oorzaak de aanhanger van een vrachtwagen geschaard op de N381.

Het ongeval gebeurde ter hoogte van Donkerbroek.

Uit de aanhanger is een heftruck en enkele betonblokken op de weg terechtgekomen.

Voor zover bekend raakte er niemand gewond bij het ongeval.

De politie heeft de N381 in de richting van Appelscha afgesloten. Door de afsluiting staat er inmiddels een forse file.

Hoofd van Secret Service stapt op na kritiek op beveiliging Trump

WASHINGTON – Het hoofd van de dienst die onder meer Amerikaanse presidenten beveiligt, is opgestapt. Kimberly Cheatle was als directeur van de Secret Service (USSS) verantwoordelijk voor de bewaking bij het evenement waar oud-president Donald Trump werd beschoten. De Amerikaanse president Joe Biden heeft haar bedankt voor haar werk.

Trump werd anderhalve week geleden onder vuur genomen bij een campagnebijeenkomst in Pennsylvania. De schutter lag op een dak, vlak bij de plek waar de Republikein sprak. Maandag moest Cheatle voor het Huis van Afgevaardigden uitleggen hoe dat kon gebeuren. Ze sprak toen zelf van “de grootste operationele blunder van de Secret Service in decennia”.

Zowel Republikeinen als Democraten pleitten voor het vertrek van Cheatle. Onder de parlementariërs was er ook irritatie over haar opstelling tijdens de commissievergadering. Veel vragen kon of wilde ze niet beantwoorden, tot frustratie van de leden van het Huis.

President Joe Biden heeft Cheatle bedankt voor haar “decennia in overheidsdienst”. “Ze heeft haar leven onbaatzuchtig gewijd en in de waagschaal gesteld tijdens haar carrière bij de United States Secret Service”, schrijft hij in een verklaring. “Het onafhankelijke onderzoek om tot op de bodem uit te zoeken wat er is gebeurd op 13 juli gaat verder en ik zie ernaar uit om de bevindingen te bestuderen. We weten allemaal dat wat die dag gebeurd is, nooit meer mag gebeuren.” Hij zegt “spoedig” een nieuwe directeur aan te willen stellen.

Cheatle gaf sinds 2022 leiding aan de USSS, op verzoek van Biden. Ze had eerder 27 jaar bij de dienst gewerkt, maar was toen ze voor de topfunctie gevraagd werd directeur beveiliging bij PepsiCo.

RTL Nieuws-redacteuren aangesproken na opsteken middelvingers [+video]

Twee redacteuren van RTL Nieuws zijn aangesproken op gedrag dat zij maandag vertoonden tijdens de uitzending van Editie NL, waarin op dat moment live werd geschakeld met RTL Nieuws. Dat laat een woordvoerder van RTL weten aan het ANP.

In het bewuste fragment, dat rondgaat op sociale media, is op de achtergrond te zien hoe de twee redacteuren hun middelvingers naar elkaar opsteken.

De werknemers in kwestie hadden geen ruzie, maar “lol” met elkaar, aldus de zegsman. “Maar de kijker zou het geïnterpreteerd kunnen hebben als ruzie. Hoewel iedereen weleens lol maakt op de werkvloer, was dit uiteraard onwenselijk, en de bewuste redacteuren zijn erop aangesproken.”

“Ze betreuren de indruk die is ontstaan bij de kijker. De hoofdredactie van RTL Nieuws heeft ten slotte de redactie een mail gestuurd waarin ze iedereen er opnieuw bewust van heeft gemaakt dat de nieuwsvloer elk uur live te zien is”, zegt de woordvoerder.

Faillissement tv-klusbedrijf Vloerloods aangevraagd na moord

KAMPEN – Vakbond CNV heeft dinsdag namens werknemers het faillissement aangevraagd van vloerenbedrijf Vloerloods uit Kampen, bekend van tv-programma’s als ‘Eigen Huis & Tuin’ en ‘Help, mijn man is klusser’. Het bedrijf kwam eind vorig jaar in grote problemen nadat een van de eigenaren zijn zakenpartner had vermoord.

Sindsdien ging het snel bergafwaarts met Vloerloods. Eind mei zijn alle ongeveer dertig werknemers naar huis gestuurd. “Zonder opzegging of wat dan ook. Ze hebben sinds die tijd ook niks meer gekregen, geen salaris, geen vakantiegeld”, zegt CNV-onderhandelaar Martin van Eerde. Ook klanten van het bedrijf zijn gedupeerd.

CNV krijgt geen contact met Vloerloods. “We kregen geen enkele reactie op brieven en voice-mails. Intussen tikte de tijd door en was er geen enkel zicht op dat werknemers nog salaris zouden gaan krijgen. Dan hebben we helaas als vakbond nog maar één mogelijkheid: namens onze leden zelf het faillissement aanvragen”, zegt Van Eerde.

Het faillissement is aangevraagd bij de rechtbank in Overijssel.

Lichaam gevonden in Maas

MAASTRICHT – In de Maas bij Maastricht is dinsdagmiddag een stoffelijk overschot gevonden, meldt de politie.

Maandagavond raakte een man vermist in de Maas nadat hij van de Wilhelminabrug was gesprongen. De politie onderzoekt of het gevonden lichaam van de vermiste man is.

De man raakte maandagavond rond 21.15 uur vermist. Tot het donker werd om 23.15 uur werd naar hem gezocht. Dinsdagochtend werd de zoekactie rond 09.00 uur hervat.

De man was alleen toen hij van de brug sprong. De plek waar hij in het water inging is geen gebruikelijke zwemplek omdat de stroming er sterk is. De politie onderzoekt de toedracht van het ongeval.

Betten en De Poel bundelen krachten


SURHUISTERVEEN – Sinds 9 juli heeft Transportbedrijf Betten BV een aandeel van 50 procent binnen De Poel Koel & Vrieshuis BV. Hiermee komt ook de volledige operationele en commerciële leiding van De Poel in handen van Betten. Met deze bundeling van complementaire kennis, faciliteiten en diensten zetten beide partijen een essentiële stap naar verbreding van hun activiteiten. De ambitie? Een onontkoombare partij zijn die alle facetten binnen de logistiek beheerst en in huis heeft.

50 procent deelname

Combineer een ervaren transportbedrijf in koelvers- en diepvries vervoer met een gespecialiseerd bedrijf in de opslag van koelvers- en diepvriesproducten en je hebt een gouden combinatie. Met die basisgedachte benaderden de broers Ewout (28) en Piet (31) Betten van Transportbedrijf Betten BV, directeur Auke Weening (55) van De Poel Koel & Vrieshuis BV. Het aanvankelijke idee was om nauwer samen te werken. Het klikte echter zo goed dat de gesprekken al snel uitmondden in een gedeeltelijke overname. Betten heeft nu een aandeel van 50 procent in De Poel.

Synergie

Ewout Betten: “In plaats van alleen te groeien in transport willen we onze activiteiten ook verbreden. Wanneer je als transportbedrijf ook opslagcapaciteit, value added services en cross docking kunt bieden, en vice versa, biedt je klanten een unieke toegevoegde waarde. Synergie waar alle partijen in de hele distributieketen voordeel bij hebben.” De broers speelden al langere tijd met de gedachten om uiteindelijk hun huidige klanten meer diensten aan te kunnen bieden.

Auke: “Het is heel efficiënt om op een rijdende trein te springen en een bestaande opslaghal over te nemen, dan beschik je meteen over de kennis en ervaring van de medewerkers én heb je klanten die je hal vullen.”

Verjonging

De notaris had zelden meegemaakt dat twee partijen het zo snel met elkaar eens waren. De deal was binnen enkele maanden rond. Wat hier aan bijdroeg is het feit dat de overname samenvalt met de wens van Auke Weening om zich terug te trekken uit de dagelijkse leiding van De Poel en zich te richten op andere interesses.

Auke: “Het is gewoon tijd dat een nieuwe generatie het roer overneemt en met nieuwe energie en elan voor verdere groei zorgt. Ewout en Piet Betten zijn net als ik nuchtere jongens, vol ambitieuze plannen en innovatieve ideeën. Geweldig om te zien en uiteraard blijf ik ze graag adviseren.”

Airbus moet soms orders afslaan door grote vraag, zegt topman

FARNBOROUGH – De Europese vliegtuigbouwer Airbus moest soms bestellingen voor nieuwe toestellen weigeren door de grote vraag en de hoeveelheid openstaande orders. Dat heeft Airbus-topman Guillaume Faury gezegd op de grote luchtvaartshow in het Britse Farnborough die deze week wordt gehouden.

Faury stelt dat er meer vraag in de markt is dan Airbus aankan met de leveringen. “Dus we moeten orders weigeren omdat we niet kunnen leveren in de tijdsperiode die wordt gevraagd. Als er dus wat zwakte komt in de markt dan is dat voor ons geen probleem”, zei de topman.

Door het sterke herstel in de luchtvaart van de coronapandemie en de investeringen van luchtvaartmaatschappijen in energiezuinigere vliegtuigen zitten de orderboeken van Airbus bomvol. Maar Airbus heeft te maken met problemen in de toeleveringsketen, waardoor het bedrijf zijn productie minder snel kan opvoeren dan gewenst. Faury vreest dat die problemen nog wel enkele jaren kunnen aanhouden. Het bedrijf heeft sommige afnemers dan ook gewaarschuwd dat leveringen vertraging kunnen oplopen.

Premier

Ook bij Boeing zitten de orderboeken helemaal vol, ondanks de kwaliteitsproblemen waar de Amerikaanse vliegtuigbouwer de laatste tijd mee kampt. Overigens zou vertrekkend topman Dave Calhoun van Boeing dit jaar niet aanwezig zijn op Farnborough om zijn aandacht te kunnen richten op het oplossen van de problemen bij Boeing.

De Farnborough International Airshow, even buiten Londen, wordt elke twee jaar gehouden en behoort samen met de airshows van Parijs en Dubai tot de grootste luchtvaarttentoonstellingen ter wereld. Dit jaar zouden er 1200 bedrijven meedoen aan Farnborough, waaronder ook defensiebedrijven. Het aantal bezoekers wordt op ongeveer 75.000 geraamd.

De nieuwe Britse premier Keir Starmer gaf maandag nog een openingsspeech op Farnborough.

Vliegveld Catania tijdelijk dicht na uitbarsting vulkaan Etna

CATANIA – Het vliegveld van Catania op het Italiaanse Sicilië is dinsdag gesloten na een uitbarsting van de vulkaan Etna. Het vliegverkeer ligt tijdelijk stil vanwege de vrijgekomen as.

De luchthaven ligt in het oosten van het eiland en ziet jaarlijks miljoenen passagiers. “Vanwege uitbarstingen en as-uitstoot is besloten de vluchtactiviteiten op te schorten”, aldus de luchthaven. Passagiers krijgen het advies voor verdere informatie contact op te nemen met hun vliegmaatschappij.

Het vliegveld moest vorige maand ook al dicht na een uitbarsting. De 3324 meter hoge Etna is een van de actiefste vulkanen ter wereld. De vulkaan spuwde de afgelopen dagen as en lava.

Harris houdt eerste campagnebijeenkomst in Milwaukee

WASHINGTON – De Amerikaanse vicepresident Kamala Harris houdt dinsdag haar eerste campagnebijeenkomst. Deze vindt plaats in de stad Milwaukee.

Milwaukee ligt in Wisconsin, een zogenoemde swing state waar de verkiezingsuitslag bepalend is voor wie de volgende president wordt. Milwaukee was ook de stad waar oud-president Donald Trump vorige week officieel de Republikeinse presidentskandidaat werd.

Harris is nog niet de Democratische kandidaat, die wordt uiterlijk 7 augustus gekozen. Ze heeft naar eigen zeggen al wel genoeg gedelegeerden achter zich om de nominatie binnen te slepen.

De vraag lijkt nu vooral wie Harris’ running mate wordt. Er gaan meerdere namen rond, waaronder die van de gouverneur van Kentucky Andy Beshear, transportminister Pete Buttigieg, gouverneur van Michigan Gretchen Whitmer en gouverneur van Pennsylvania Josh Shapiro.

43 procent in België en 31 procent in Oostenrijk overtreedt rij- en rusttijden bij ROADPOL-controle

Een schokkende 43 procent van de vrachtwagenchauffeurs in België werd betrapt op overschrijding van de wettelijk verplichte rij- en rusttijden, zoals vastgelegd in de EU-regelgeving. In Oostenrijk werd 31 procent van de chauffeurs betrapt.

Deze gegevens werden bekendgemaakt als onderdeel van de resultaten van de laatste ROADPOL Truck and Bus Operation in Europa. De Europa-brede ROADPOL-controleweek was de tweede dit jaar, gericht op de controle van commercieel goederen- en passagiersvervoer.

Gegevens

De Europese controleactie werd uitgevoerd in mei met deelname van achttien ROADPOL-lidstaten. Volgens hun feedback werden 228.389 vrachtwagens en 136.335 bussen gecontroleerd. Tijdens deze controleweek werden 78.926 overtredingen vastgesteld (vrachtwagens: 69.749, bussen: 9.177).

2363 (2167 vrachtwagens; 196 bussen) keer moest de verdere rit worden verboden totdat de chauffeur zijn wettelijke rusttijd had genomen of de voertuigen of lading in goede staat waren hersteld.

Het overtredingspercentage bedroeg 23,43 procent voor het goederenvervoer en 6,43 procent voor bussen. Voor goederenvervoer betekent dit dat bij bijna één op de vier gecontroleerde vrachtwagens een overtreding werd vastgesteld.

Bij vrachtwagens werden de meeste overtredingen vastgesteld op het gebied van overschrijding van de rijtijd, tachograafinstellingen of -manipulatie, snelheid en technische overtredingen (inclusief overgewicht en onveilige ladingen).

Bij bussen werden de meeste overtredingen vastgesteld op het gebied van veiligheidsgordels en andere veiligheidsmaatregelen, snelheid, overschrijding van de rijtijd, tachograafinstellingen en voertuigdocumenten.

Regelgeving

8.391 chauffeurs (vrachtwagens 7.638, bussen 753) overtraden de in heel Europa geldende sociale regelgeving, wat betekent dat ze langer dan wettelijk toegestaan ​​met hun voertuig reden zonder de verplichte pauzes in acht te nemen.

Gegevens tonen aan dat het gemiddelde percentage voor overtredingen van rij- en rusttijden 3,4 procent van het aantal uitgevoerde inspecties bedroeg. De aantallen variëren echter sterk tussen de lidstaten, waarbij het percentage chauffeurs dat in overtreding werd aangetroffen zeer hoog was in België (43 procent), Oostenrijk (31 procent) en Duitsland (18 procent) en bijna verwaarloosbaar in Bulgarije (0,51 procent), Slowakije (0,45 procent) en Litouwen (0,13 procent).

Daarnaast werden de voorgeschreven tachografen 4.787 keer (4236 vrachtwagens; 551 bussen) niet goed beheerd. Manipulaties van digitale tachografen werden gedetecteerd in 836 gevallen (803 vrachtwagens; 33 bussen)

Helaas werden er ook 175 bestuurders betrapt op deelname aan het verkeer onder invloed van alcohol (150 vrachtwagens; 25 bussen), en 35 bestuurders (35 vrachtwagens; 0 bussen) onder invloed van drugs.

Conclusie

Jana Peleskova

“De resultaten van de controleweek laten zien dat inspecties op het gebied van zwaar goederenverkeer en personenvervoer nog steeds een belangrijke aanpak zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het overtredingspercentage laat zien dat vrachtverkeer nog steeds een groot risico vormt voor de verkeersveiligheid en dat toezicht meer dan nodig is. Het hoge percentage bewijst ook dat Europese politieagenten een zeer hoog opleidingsniveau hebben in controles van zwaar verkeer. Veel van deze overtredingen (zoals snelheid, onvoldoende ladingzekering, vermoeidheid van de bestuurder en technische defecten van de voertuigen) zijn vaak de belangrijkste oorzaken van ernstige botsingen en moeten worden tegengegaan door controles op het vrachtverkeer”, aldus Jana Peleskova, hoofd van de operationele werkgroep van ROADPOL van de politie van de Tsjechische Republiek.

“Vermoeidheid van de bestuurder vormt een aanzienlijk risico op ongevallen, vooral bij zware voertuigen. Het verwaarlozen van rij- en rustvoorschriften is daarom een ​​groot probleem. Zo ver gaan als het manipuleren van digitale tachografen brengt de verkeersveiligheid in gevaar en ondermijnt voorschriften die zijn ontworpen om levens te beschermen. Bestuurders en transporteurs moeten begrijpen dat geen enkel financieel voordeel de verwoestende gevolgen van een ernstig ongeval waard is. Wij zijn vastbesloten ervoor te zorgen dat deze boodschap duidelijk is en wordt gehandhaafd”, aldus Peleskova.

De volgende ROADPOL-operatie Truck & Bus vindt plaats van 11 tot en met 17 november 2024.

Botlektunnel dicht na aanrijding met meerdere vrachtwagens [+foto]

Foto: MediaTV

ROTTERDAM – De Botlektunnel in de A15 is dicht in de richting van Europoort na een ongeval met drie vrachtwagens. Dat meldt Rijkswaterstaat dinsdag aan het begin van de middag.

Meerdere hulpdiensten zijn ter plaatse en het verkeer wordt omgeleid via de Botlekbrug.

Foto: Rijkswaterstaat | X

Het is nog niet bekend hoe laat de tunnel weer vrijgegeven wordt, aldus Rijkswaterstaat.

Nederlandse vrachtwagenchauffeur aan de kant vanwege ladingzekering maar blijkt ook onder invloed van drugs

drugstest

LENNESTADT – Op maandag 22 juli 2024, rond 14.40 uur, ontving de Duitse politie informatie van getuigen over een vrachtwagen met Nederlands kenteken. Hij reed op de B55 van Kirchveischede richting Grevenbrück en de getuigen vermoedden dat de lading verkeerd was vastgezet.

Toen de vrachtwagen even later werd tegengehouden door de politie, werd feitelijk vastgesteld dat de lading niet goed was gezekerd.

Tijdens de controle ontdekten de agenten ook aanwijzingen dat de 24-jarige vrachtwagenchauffeur mogelijk drugs gebruikte. Een voorlopige drugstest ter plaatse bevestigde dit vermoeden.

De Nederlander werd vervolgens meegenomen naar het politiebureau. Hier is bloed afgenomen en is er een proces-verbaal opgemaakt waarin naast het zekeren van ladingen ook het rijden onder invloed van verdovende middelen ten laste wordt gelegd.

LAATSTE NIEUWS

Duizenden mensen bij protest tegen verbreding A27 Amelisweerd

UTRECHT - Op het Domplein in Utrecht hebben duizenden mensen zaterdagmiddag gedemonstreerd tegen de voorgenomen verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd. Volgens de...