ROTTERDAM – X-Press Feeders, de grootste onafhankelijke openbare vervoerder ter wereld, is gestart met het eerste lijndienstnetwerk in Europa, waarbij de schepen varen op groene methanol, een duurzame scheepsbrandstof die de uitstoot van broeikasgassen met wel 65 procent vermindert.
Deze mijlpaal in de sector viel dinsdag samen met de doopceremonie in Rotterdam van het eerste methanol-aangedreven schip van X-Press Feeders dat op twee brandstoffen draait.
Het onlangs gedoopte schip, genaamd Eco-Maestro, is het eerste van 14 dual-fuel schepen die X-Press Feeders in bestelling heeft. X-Press Feeders is van plan om deze schepen voornamelijk op routes in Europa in te zetten, waarmee het eerste feedernetwerk van Europa wordt gecreëerd dat wordt aangestuurd door groene methanol.
Het initiatief valt samen met de implementatie dit jaar door de EU van een emissiehandelssysteem (ETS) voor zeescheepvaart, wat een impuls creëert voor verladers om duurzamere scheepvaartkanalen te gebruiken. Brandstof De EU-regels voor maritieme zaken die in januari 2025 ingaan, zullen ook de vermindering van de intensiteit van de broeikasgasemissies op energie die aan boord van schepen wordt gebruikt, verplicht stellen.
Het eerste op methanol werkende feedernetwerk van X-Press Feeders biedt de volgende diensten:
- Green Finland X-PRESS (GFX): Rotterdam > Antwerpen Brugge > Helsinki > Tallinn > HaminaKotka > Rotterdam
- Green Baltic X-PRESS (GBX): Rotterdam > Antwerpen Brugge > Klaipeda > Riga > Rotterdam
Groene bio-methanol is een duurzamere brandstof omdat het een hernieuwbare energiebron is die wordt geproduceerd door de afbraak van organisch materiaal, zoals afval en reststoffen.
X-Press Feeders gebruikt groene methanol die onafhankelijk gecertificeerd is in Europa onder ISCC (International Sustainability and Carbon Certification).
Het bedrijf koos de haven van Rotterdam als uitvalsbasis voor het eerste Europese feedernetwerk op groene methanol, omdat Rotterdam de grootste haven van Europa is en volledig is uitgerust voor het tanken van groene methanol.
De mijlpaal van vandaag is ook het resultaat van de uitgebreide samenwerking tussen X-Press Feeders en diverse andere belangrijke partners, zoals de havens van Antwerpen, Brugge, Hamina, Kotka, Helsinki, Klaipeda, Riga en Tallinn.
Deze partnerschappen zijn van cruciaal belang voor de ondersteuning van het op methanol werkende transportnetwerk en voor het waarborgen van een naadloze, duurzame logistiek in de regio.
“Vandaag is een belangrijke mijlpaal in duurzame scheepvaart in Europa, omdat bedrijven hier nu een regelmatig gepland netwerk hebben dat goederen op een manier kan verzenden die minder impact heeft op het milieu, waardoor bedrijven hun duurzaamheidsdoelen beter kunnen bereiken”, aldus Francis Goh, Chief Operating Officer van X-Press Feeders.
“X-Press Feeders koos Noord-Europa voor de eerste routes in het netwerk omdat we merkten dat klanten in dit deel van Europa het meest ontvankelijk waren voor onze plannen voor duurzame verzending”, zegt hij.
“We zijn van plan om het groene netwerk in heel Europa gestaag uit te breiden naarmate we onze dual-fuel schepen in ontvangst nemen”, voegt hij toe. Eco Maestro is het eerste dat zich bij het netwerk aansluit, terwijl het tweede dual-fuel schip zich in Q3 2024 zal aansluiten.
“X-Press Feeders wil een cruciale rol spelen bij het koolstofvrij maken van de maritieme industrie en vooroplopen op het gebied van innovatie en duurzaamheid”, voegt hij toe.