Clicky

dinsdag 5 november 2024 - 20:16 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 226

Vrachtwagenchauffeur zwaargewond na brand in vrachtwagen [+foto]

Foto: Brandweer München

Woensdagmiddag rond 17:00 uur vloog, door nog onbekende oorzaak, een vrachtwagen in brand op een bedrijfsterrein in het Duitse Langwied. De chauffeur van de vrachtwagen raakte ernstig gewond.

Onderweg naar de brand zag de brandweer van München al een grote rookkolom. Ter plaatse werden direct blusmaatregelen ingezet en werd de ernstig gewonde 50-jarige chauffeur eerste hulp verleend.

De chauffeur had geprobeerd het vuur te blussen, maar liep ernstige brandwonden op aan zijn bovenlichaam.

Twee adembeschermingsploegen van de brandweer hebben de brand geblust. De trekker brandde volledig uit.

De ernstig gewonde man werd met een ambulance naar een ziekenhuis in München gebracht.

De politie is een onderzoek gestart naar de oorzaak van de brand. Er was aanzienlijke schade aan de trekker en oplegger.

Oranje verlaat na uitschakeling Wolfsburg en vliegt naar Schiphol

Oranje verliest van Engeland

WOLFSBURG – Het Nederlands elftal vliegt na de nederlaag in de halve finale van het EK van woensdag tegen Engeland (1-2) rond 13.00 uur terug naar Nederland. Oranje landt op Schiphol-Oost en rijdt daarna samen in een bus naar een locatie. Vanaf daar gaan bondscoach Ronald Koeman en zijn spelers hun eigen weg.

Op Schiphol-Oost landen veel privévliegtuigen. Een voordeel voor de inzittenden is dat ze vaak niet door de drukke aankomsthal naar de bagageband hoeven. De aankomst van het Nederlands elftal op Schiphol-Oost zal waarschijnlijk voor veel reizigers op Schiphol onopgemerkt blijven.

Bondscoach Koeman en zijn spelers nemen zo afscheid van het personeel van het Ritz-Carlton Hotel in Wolfsburg, waar ze precies een maand hebben verbleven. Oranje meldde zich op 11 juni in het luxe onderkomen.

Het Nederlands elftal verloor woensdagavond van Engeland in de halve finales van het EK. De ingevallen Ollie Watkins schoot de Engelsen in de negentigste minuut naar de finale. Spanje is zondag de tegenstander van Engeland in de finale in Berlijn.

FNV: werknemers Schiphol maken zich zorgen over zomerdrukte

UTRECHT – Werknemers van Schiphol maken zich ernstige zorgen over de werkdruk, het ziekteverzuim en de veiligheidsrisico’s voor werknemers op Schiphol tijdens de aankomende zomerdrukte. Uit een recente enquête van vakbond FNV onder 427 werknemers blijkt dat er nog steeds een groot personeelstekort is. Dat moet volgens de vakbond zo snel mogelijk worden opgelost.

Werknemers van Schiphol maken zich ernstige zorgen over de werkdruk, het ziekteverzuim en de veiligheidsrisico’s voor werknemers op Schiphol tijdens de aankomende zomerdrukte. Uit een recente enquête van vakbond FNV onder 427 werknemers blijkt dat er nog steeds een groot personeelstekort is. Dat moet volgens de vakbond zo snel mogelijk worden opgelost.

“De race naar beneden lijkt gestopt, maar we zijn er nog niet, dat blijkt wel uit de enquête”, aldus Jaap de Bie, campagneleider FNV Luchtvaart. “De werkdruk op Schiphol blijft een ernstig probleem.”

Zorgen over werkdruk

Uit de enquête blijkt dat maar liefst 88 procent van de respondenten zich zorgen maakt over de werkdruk in de komende zomermaanden. “Er is nog steeds een tekort aan collega’s”, zegt Tchiyo Bluming. Zij is beveiliger op Schiphol. “Ik ontvang bijna dagelijks een mailtje of ik extra diensten wil draaien. Er is me pas ook nog gevraagd of ik mijn pauze over wil slaan. Dat kan natuurlijk niet. Je hoort daardoor helaas ook dat er minder tijd is om nieuwe mensen goed te begeleiden. Er is in de beveiliging ook nog steeds een dames tekort.”

FNV ziet dit beeld niet alleen in de beveiliging, maar ook in de afhandeling terug.

Onverantwoord

“Dit is natuurlijk onverantwoord”, reageert De Bie. “Medewerkers moeten goed geconcentreerd kunnen werken en hebben daarvoor voldoende collega’s nodig en een goede pauze om even rustig te eten en te drinken.”

Overmatige werkdruk

De Bie geeft aan dat de vakbond al langer waarschuwt voor een sneeuwbaleffect: “Langzaam maar zeker raken mensen uitgehold, we zijn bang dat ze omvallen.”

Het ziekteverzuim zorgt er vervolgens voor dat de werklast op steeds minder schouders terechtkomt, wat de situatie alleen maar verergert. Volgens de enquête is 64% van de respondenten bezorgd over het ziekteverzuim en verwacht dat het ziekteverzuim de komende maanden zal toenemen: het is nu al druk en het échte seizoen moet nog beginnen.

Oproep tot Actie

De FNV roept Schiphol op om het personeelstekort zo snel mogelijk aan te pakken. Hogere lonen en afspraken over een minimale bezetting maken het aantrekkelijker en geven werknemers duidelijkheid. Dit kan in cao’s worden afgesproken, maar Schiphol Group kan dit ook via de aankomende aanbestedingen regelen. Mits er een minimum set van eisen aan wordt gesteld. Welke eisen dat precies zouden moeten zijn, zal de FNV binnenkort bekendmaken in een Witboek met aanbevelingen aan Schiphol.

Desnoods vluchten schrappen

De FNV benadrukt dat de huidige situatie onhoudbaar is en dat snelle actie noodzakelijk is om de veiligheid en gezondheid van het personeel en de passagiers te waarborgen. “We moeten de situatie in de gaten houden. De werkdruk is onhoudbaar en als dat doorgaat betekent dat wat ons betreft vluchten schrappen voor de gezondheid van het personeel”, aldus De Bie.

OM vervolgt twee Amelanders voor incident met PowNed-ploeg

Ameland

AMELAND – Het Openbaar Ministerie vervolgt twee Amelanders voor hun betrokkenheid bij het incident tijdens Sunneklaas op Ameland vorig jaar.

Een cameraploeg van PowNed werd op 5 december belaagd op het eiland toen die daar aanwezig was om verslag te doen van Sunneklaas.

Het gaat om twee mannen van 32 en 23 jaar. Volgens het OM hebben de mannen twee medewerkers van PowNed en hun chauffeur belet om een reportage te maken over het sunneklaasfeest. Ook wordt beide verdachten openlijke geweldpleging tegen en het bedreigen van de drie mannen ten laste gelegd. De verdachten waren volgens het OM ook betrokken bij een gevaarlijke achtervolging.

PowNed-voorzitter Dominique Weesie vroeg rond het incident toenmalig justitieminister Dilan Yeşilgöz om hulp. Zij liet zich later fel uit over het incident op Ameland. “De basis is: je blijft met je poten van de pers”, zei Yesilgöz.

Enkele personen hebben aangifte gedaan tegen de chauffeur van de auto van de cameraploeg. Het OM vindt dat er onvoldoende wettig en overtuigend bewijs is om de chauffeur te vervolgen voor een strafbaar feit. Het is nog niet bekend wanneer de rechtbank in Leeuwarden de zaak inhoudelijk behandelt.

Franse bankpresident waarschuwt voor hoger begrotingstekort

Villeroy de Galhau

PARIJS – De president van de Franse centrale bank waarschuwt voor een stijging van het begrotingstekort nu de linkse alliantie de parlementsverkiezingen heeft gewonnen en een regering wil vormen. Het Nieuw Volksfront wil de overheidsuitgaven fors gaan verhogen.

Maar volgens bankpresident François Villeroy de Galhau kan Frankrijk het zich niet veroorloven om het tekort verder te laten oplopen. Dat tekort ligt al hoger dan de Europese regels toelaten.

Villeroy is ook bezorgd over de plannen van het Nieuw Volksfront om de belastingen voor bedrijven en het minimumloon te verhogen en de pensioenleeftijd te verlagen. Dat zal nadelige gevolgen hebben voor de concurrentiepositie van Franse bedrijven, aldus de bankgouverneur op radiozender Franceinfo. Volgens hem zijn dit “gouden regels” voor de economie.

De grote Franse werkgeversorganisatie MEDEF sprak woensdag ook al haar zorgen uit over de plannen van het Nieuw Volksfront. De plannen kunnen grote schade toebrengen aan de Franse economie, verklaarde voorzitter Patrick Martin. Grote kredietbeoordelaars als Moody’s en S&P Global uitten eerder eveneens hun zorgen over de gevolgen van de verkiezingsuitslag voor de overheidsfinanciën.

Man doodgeschoten in Brabantse Stampersgat

BERGEN OP ZOOM – In Stampersgat is in de nacht van woensdag op donderdag een man doodgeschoten.

Het incident gebeurde rond 01.00 uur bij een woning aan de Markiezaatstraat in het Brabantse dorp. De politie meldt dat ze ter plaatse een verdachte heeft aangehouden.

De politie onderzoekt wat er precies is gebeurd.

Frontale aanrijding auto en vrachtwagen op N9 [+foto’s]

Ongeval N9
Foto: Inter Visual Studio

SCHOORL – Donderdagochtend rond 08:45 uur heeft op de N9 bij Schoorl een aanrijding plaatsgevonden. Het ongeval gebeurde vlak voorbij Schoorldam.

Een vrachtwagen kwam frontaal in botsing met een auto. De auto raakte total loss

De ambulance en brandweer hebben zich over de inzittende van de auto ontfermd. Hoe het nu gaat met het slachtoffer is nog niet duidelijk.

Ongeval N9
Foto: Inter Visual Studio

Er raakte ook een andere auto betrokken bij het ongeluk.

Foto: Inter Visual Studio

Het is op dit moment niet bekend of de vrachtwagenchauffeur ook gewond is geraakt.

Foto: Inter Visual Studio

De N9 is tussen Schoorl en Bergen in beide richtingen dicht, meldt de ANWB.

Foto: Inter Visual Studio

Richting Alkmaar volg je omleidingsroute U79, richting Den Helder volg je omleidingsroute U80.

Rijkswaterstaat verwacht dat de weg rond 10:45 uur weer vrijgegeven kan worden.

Weinig Nederlandse bedrijven nu al volledig klimaatneutraal

DEN HAAG – Een relatief klein deel van de bedrijven in Nederland is nu volledig klimaatneutraal, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) becijferd. Daarmee is er nog een lange weg te gaan, wil Nederland aan de doelstelling voldoen om in 2050 helemaal klimaatneutraal te zijn.

Het CBS vroeg duizenden bedrijven waar ze nu staan als het gaat om de CO2-uitstoot. Ongeveer 1,5 procent antwoordde klimaatneutraal te zijn. En dan zijn heel kleine bedrijven en zzp’ers nog buiten beschouwing gelaten.

De enquête werd alleen gehouden onder bedrijven met vijf of meer werkzame personen in de industrie, auto- en detailhandel en de dienstverlening. Binnen die groep gaat het volgens CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen hooguit om enkele honderden ondernemingen.

Netto nul

Ruim een kwart van de bedrijven zei in kleine of zeer kleine mate klimaatneutraal te zijn. Daarnaast was er een hele grote groep van bedrijven, bijna 37 procent, die helemaal niet weet waar hij staat. Het is voor het eerst dat het CBS deze gegevens publiceert. Van Mulligen spreekt daarom van een “nulmeting”.

Volgens de econoom is het maar de vraag of het gaat lukken om in 2050 allemaal klimaatneutraal te zijn. “Alleen een ambitie is vaak niet genoeg”, stelt hij. “We hebben nog 26 jaar te gaan. Dan moeten er per jaar duizenden bedrijven bijkomen die volledig klimaatneutraal zijn.” Maar Van Mulligen benadrukt ook dat het uiteindelijk gaat om het verlagen van de CO2-uitstoot naar netto nul. Over de vordering op dat vlak zeggen deze enquêtecijfers volgens hem niets.

Elektriciteitsnet

Ruim tweederde van de ondernemingen verwacht dit jaar wel te investeren in verduurzaming. Dan gaat het vooral om investeringen om efficiënter om te gaan met energie, energie te besparen of circulair te produceren. Per saldo verwachten bedrijven dat ze dit jaar meer geld zullen steken in het klimaatneutraal maken van hun bedrijf dan vorig jaar. Ook rekenen bedrijven erop dat ze meer zullen besteden aan duurzame inkoop.

Een kwart van de bedrijven heeft aangegeven belemmeringen te ervaren bij het klimaatneutraal maken van de onderneming. De belangrijkste obstakels zijn de hogere kosten van duurzamere alternatieven en onzekerheid over de economie of het beleid.

In onder meer de horeca zeggen ondernemers ook dat ze te weinig eigen geld hebben of niet makkelijk financiering voor verduurzaming kunnen vinden. Industriebedrijven hebben er verder last van dat ze bijvoorbeeld moeten wachten op een stroomaansluiting doordat het elektriciteitsnet vol is, of ze hebben nog geen toegang tot een waterstofnetwerk.

Slechts heel klein deel bedrijven volledig klimaatneutraal

Klimaat

DEN HAAG – Ongeveer 1,5 procent van de bedrijven is volledig klimaatneutraal. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe vragen in de conjunctuurenquête. Deze enquête wordt gehouden onder bedrijven met vijf of meer werkzame personen in de industrie, auto- en detailhandel en de dienstverlening.

De landen in de Europese Unie willen in 2050 klimaatneutraal zijn. Bedrijven moeten dan geen broeikasgassen uitstoten of de uitstoot moet worden gecompenseerd. Een relatief klein deel van de bedrijven (ongeveer 1,5 procent) is op dit moment volledig klimaatneutraal. 26 procent van de bedrijven is in kleine of zeer kleine mate klimaatneutraal.

Bijna 37 procent van de bedrijven in Nederland weet nu niet hoe klimaatneutraal ze is. Grotere bedrijven geven vaker dan kleinere bedrijven aan dat ze in enige mate klimaatneutraal zijn.

Meeste bedrijven verwachten dit jaar te investeren in verduurzaming

Om klimaatneutraal te worden verwacht 68 procent van de bedrijven dit jaar te investeren in verduurzaming. Ook hier geven grote bedrijven dit vaker aan dan kleinere. De belangrijkste investeringsdoelen zijn volgens de bedrijven efficiënter omgaan met energie of energie besparen en circulaire productie. Investeringen in waterbesparing worden het minst vaak genoemd. In de horeca verwachten bedrijven wel vaker dan andere bedrijfstakken in waterbesparing te investeren. In vervoer en opslag is het verminderen van uitstoot een belangrijk investeringsdoel.

Per saldo meer investeringen verwacht dan vorig jaar

Per saldo verwachten bedrijven dat ze dit jaar meer zullen investeren in het klimaatneutraal maken van hun bedrijf dan vorig jaar. Ook verwachten bedrijven dat ze dit jaar meer zullen besteden aan duurzame inkoop dan vorig jaar. Vooral het grootbedrijf (bedrijven met 250 of meer werkzame personen) verwacht dit jaar per saldo een toename in zowel de investeringen als in de waarde van duurzame inkoop.

Kosten duurzame alternatieven vormen belangrijke belemmering

Drie kwart van de bedrijven ervaart geen belemmeringen om het bedrijf klimaatneutraal te maken, een kwart ervaart wel belemmeringen. De belangrijkste belemmeringen zijn de hogere kosten van duurzamere alternatieven en onzekerheid over de economie of het beleid. Beperkte toegang tot financiële middelen noemt de horeca vaker dan andere bedrijfstakken als belemmering. Ze hebben te weinig eigen geld of vinden niet makkelijk financiering voor het verduurzamen van hun bedrijf.

Onder andere de industrie, vervoer en opslag en verhuur en handel in onroerend goed, noemen vaker dan in andere bedrijfstakken beperkingen in het energienetwerk als belemmering. Ze moeten bijvoorbeeld wachten op een stroomaansluiting doordat het elektriciteitsnet vol is, of ze hebben nog geen toegang tot een waterstofnetwerk.

HAK-topvrouw waarschuwt voor schaarste door klimaatverandering

Hak doperwtjes en worteltjes

GIESSEN – Consumenten moeten eraan wennen dat niet alle groenten het hele jaar beschikbaar zijn. Dat zegt topvrouw Nicole Freid van groente- en peulvruchtenfabrikant HAK, bij de presentatie van een onderzoek naar de bonenconsumptie van Nederlanders. Door klimaatverandering worden oogsten in de toekomst minder voorspelbaar en gaan weersextremen leiden tot schaarste van bepaalde producten, denkt zij.

Freid zegt dat het bedrijf veel last heeft van de regen afgelopen tijd. Ze spreekt van een “heel moeilijk” seizoen voor HAK, dat 85 procent van alle groenten en peulvruchten teelt binnen een straal van 125 kilometer van het hoofdkantoor in Giessen.

De spinazieoogst is slecht en ook die van rabarber en boerenkool viel tegen. Nu is het seizoen voor doperwten, wortelen en sperziebonen. “Je ziet dat het heel moeizaam gaat”, zegt ze. “Het is duwen en trekken met telers en andere partners om de oogst van het land te krijgen.”

‘Kielekiele’

Of dat leidt tot lege schappen is moeilijk te voorspellen, zegt Freid. “Wij halen de groenten van het land in het seizoen, dan wecken we ze en gaan ze in een voorraadkast en hebben we voldoende voorraad tot de volgende oogst. Het voordeel is dat je hierdoor het hele jaar lokale groenten kunt eten.”

Toch kan het bedrijf niet helemaal inspelen op de grillen van het weer. “Je probeert een voorraad aan te leggen die niet te veel, maar ook niet te weinig is.” Sommige producten kan HAK opnieuw inzaaien, maar dan is het alsnog onzeker of de oogst dan wel lukt. Bij de doperwten en worteltjes, die rond deze tijd geoogst zouden moeten worden, zal de opbrengst minder zijn en wordt het “kielekiele”, voorspelt ze.

‘Aanpassen’

“Het is eigenlijk niet normaal dat alles er het hele jaar is”, denkt Freid. “Er groeit veel in Nederland, we hebben een vruchtbare delta en veel tot onze beschikking.” Maar soms is iets er niet en dan zijn er genoeg andere groenten, zegt ze. “We moeten meer met de seizoenen meebewegen.”

Freid signaleert ook dat Nederlanders niet genoeg peulvruchten eten, zoals bruine bonen en kikkererwten. De teelt van peulvruchten heeft ook duurzaamheidsvoordelen, zegt ze. Maar bonen hebben volgens haar te maken met een slecht imago. Een obstakel zou onder meer zijn dat Nederlanders niet weten hoe je bonen lekker klaar kan maken.

Met uitschieters in de oogst moet het bedrijf anders omgaan in de toekomst, besluit Freid. “Je moet je aanpassen. Bijvoorbeeld door hoe je je voorraad bewaart, de grondsoorten waarop je teelt en spreiding in de teeltgebieden.”

Nog steeds minder passagiers op vliegveld Frankfurt dan voor corona

Luchthaven Frankfurt

FRANKFURT – De passagiersaantallen op de luchthaven van Frankfurt liggen nog altijd lager dan in 2019, het jaar voordat de coronapandemie uitbrak. Ongeveer 28,8 miljoen passagiers reisden in de eerste helft van dit jaar via de grootste luchthaven van Duitsland, 7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar dat is nog altijd 14,5 procent minder dan voor corona.

Dat meldt exploitant Fraport die ook vliegvelden uitbuit in onder meer Griekenland, Turkije en Bulgarije. Frankfurt is de thuisbasis van Lufthansa. De Duitse luchthaven behoort samen met Schiphol, London Heathrow en Paris-Charles de Gaulle tot de grootste vliegvelden van West-Europa.

“Wat betreft passagiersherstel staat onze thuismarkt op de laatste plaats in Europa en zal niet vooruitgaan zonder een nieuwe impuls voor groei. Andere regio’s van de wereld zijn veel dynamischer, zoals onze luchthavens in Griekenland, Antalya en Lima, die allemaal de niveaus van voor de crisis weer hebben overtroffen”, zegt Stefan Schulte, topman van Fraport in een toelichting.

Zonder de vele stakingen aan het begin van dit jaar zou de Duitse luchthaven volgens hem ongeveer 500.000 meer passagiers hebben bediend in de eerste helft van het jaar. “Ondanks dit tekort liggen we op schema om het geprojecteerde aantal van tussen de 61 miljoen en 65 miljoen passagiers voor het hele jaar te bereiken”, aldus Schulte. Hij geeft ook aan dat het herstel van de Duitse luchtvaartmarkt nog steeds wordt belemmerd door de kosten die de regelgevers opleggen.

Gewonden bij vechtpartij tussen Nederlandse en Engelse fans

Oranjesupporters

DORTMUND – Een paar uur voor de wedstrijd tussen Nederland en Engeland op het EK voetbal zijn supporters van beide landen met elkaar op de vuist gegaan in Dortmund.

De politie zegt dat er gewonden zijn gevallen, maar noemt geen aantallen. De krant Bild spreekt van vier gewonden en zegt dat er tien mensen zijn gearresteerd.

De vechtpartij ontstond bij een restaurant, waar de voorwerpen door de lucht vlogen. Op beelden op sociale media is te zien dat bekers, stoelen en banken worden gegooid naar Engelsen die binnen en op het terras van het restaurant staan. Ook worden klappen uitgedeeld. Meerdere ramen zijn gebarsten of verwoest. Volgens Bild was er ruzie om een vlag en gingen de Nederlanders in de aanval.

De politie heeft ingegrepen, maar kon niet bevestigen dat aanhoudingen zijn verricht. Op sociale media zijn ook beelden te zien van Nederlandse supporters die worden opgepakt door de politie.

De Oranjemars naar het stadion is volgens de politie grotendeels rustig verlopen.

Nederland trekt 300 miljoen euro extra uit voor F-16’s in Oekraïne

rekelmans op NAVO top

WASHINGTON – Het kabinet trekt 300 miljoen euro extra uit voor de F-16’s die Nederland naar Oekraïne stuurt, maakte defensieminister Ruben Brekelmans bekend op de NAVO-top in Washington. Het geld is bedoeld voor munitie voor de straaljagers. Eerder was hier al 150 miljoen euro voor uitgetrokken.

“Met het kopen van deze extra F-16-munitie willen we dan ook de boodschap afgeven aan Moskou dat de NAVO-bondgenoten Oekraïne onverminderd blijven steunen”, aldus Brekelmans. “Met de munitie die we aanschaffen kunnen de F-16’s helpen om Russische aanvallen af te slaan.”

De munitie wordt direct bij de industrie aangekocht, meldt het ministerie van Defensie.

Samen met de Verenigde Staten en Denemarken heeft Nederland straaljagers beschikbaar gesteld. Er gaan 24 F-16’s naar Oekraïne. Voor de opleiding in Roemenië heeft Nederland 18 straaljagers beschikbaar gesteld. Afgelopen zondag meldde Brekelmans dat de toestellen “op korte termijn” naar Oekraïne zullen gaan.

Burgemeester Westerwolde ‘positief-kritisch’ in gesprek met Faber

Faber

SELLINGEN – Burgemeester van de gemeente Westerwolde Jaap Velema is woensdag “positief-kritisch” in gesprek gegaan met de nieuwe minister van Asiel en Migratie Marjolein Faber (PVV). Hij is positief over “de ambities en intenties” van Faber, maar heeft met name zijn zorgen geuit over de volgorde van de plannen van kabinet-Schoof. “Pas na het inperken van de asielinstroom kan de spreidingswet van tafel en een huurbeperking worden opgelegd”, zo heeft Velema overgebracht.

“Ze heeft beloofd haar uiterste best te doen om de asielinstroom te beperken”, zei Velema na afloop van het gesprek. Daarbij heeft Faber ook onderkend dat de problemen door de vastgelopen asielketen “niet eenzijdig bij Westerwolde kunnen blijven liggen”. De burgemeester stelde dat de inwoners van zijn gemeente die overlast ervaren door het volle aanmeldcentrum in Ter Apel, zich daarmee gehoord voelen.

Faber is voor Velema de vierde bewindspersoon met wie hij te maken heeft “sinds het begin van de asielcrisis, die nu het vierde jaar ingaat”, zei de burgemeester. “Al haar voorgangers hadden geen instrument om iets te kunnen doen, behalve op basis van vrijwilligheid. Ze kwam er allemaal achter dat dat niet toereikend is in dit soort situaties.”

De spreidingswet werd opgezet als middel om asielzoekers gelijk over het land te verdelen en de druk op Ter Apel te verlichten, maar het nieuwe kabinet wil ervan af. Ook wil het kabinet-Schoof geen sociale huurwoningen toewijzen aan statushouders, met als gevolg dat minder mensen de asielketen kunnen verlaten.

Het zal een tijd duren voor instroombeperkende maatregelen effect hebben. Dat zou ook Faber hebben erkend in het gesprek woensdag. En dus heeft Velema namens de gemeenteraad en gesteund door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en provincies, zijn “ernstige twijfels” uitgesproken over het beleid dat de asielminister moet uitvoeren. “En of ze dat tijdig weet te realiseren en we niet heel hard op een nieuw dieptepunt in deze crisis afgaan”, zei Velema, die onder andere het beeld van de buitenslapende mensen in het gras bij Ter Apel in de zomer van 2022 aanhaalde.

Ook nu overnachten er nog altijd zo’n driehonderd mensen meer dan afgesproken op het terrein van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). De burgemeester gaat ervan uit dat Faber “regelmatig langs zal komen, en zeker als de zaken niet goed lopen zal ik haar daaraan houden”.

Verkeersader Rotterdam-Zuid eerder open na lange renovatie

ROTTERDAM – Ruim twee maanden eerder dan gepland gaat vrijdag de Roseknoop, een belangrijk kruispunt in Rotterdam-Zuid, weer open voor al het verkeer. Sinds begin 2023 werd op deze verkeersader in Rotterdam-Zuid groot onderhoud uitgevoerd. Op het kruispunt zijn onder meer het asfalt vervangen, de tramsporen en tramhaltes aangepakt, groen aangelegd en de ondergrondse infrastructuur vernieuwd.

Doordat de werkzaamheden af zijn, kan het verkeer weer vanaf het Varkenoordseviaduct, een uitvalsweg die langs Stadion Feijenoord loopt, via de Laan op Zuid, de 2e Rosestraat, Putselaan, Beijerlandselaan en Colosseumweg de stad in en uit rijden.

Vrijdag om 09.00 uur gaat de Roseknoop open voor autoverkeer. Een dag later rijdt ook het openbaar vervoer weer volgens dienstregeling. Zo rijdt tram 25 de normale route tussen Carnisselande en Schiebroek over de Beijerlandselaan. Bus 66 en bus 77 rijden volgens de gebruikelijke route en gaan weer over de Hilledijk.

Na de opknapbeurt is Rotterdam-Zuid beter bereikbaar en wordt de doorstroming van het verkeer beter, zo verwacht de gemeente. De afsluiting van de kruising zorgde regelmatig voor verkeersoverlast op andere doorgaande wegen in de stad.

LAATSTE NIEUWS

Bijzondere Pacton semi-dieplader voor Duitse Rode Kruis

Het Deutsches Rotes Kreuz - Landesverband Schleswig-Holstein e.V. - zet sinds kort een bijzondere semi-dieplader van Pacton Trailers uit Ommen in. De regionale afdeling...