Clicky

zondag 17 november 2024 - 13:56 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 225

Brussel waarschuwt Nederland tegen verschralen publieke media

BRUSSEL – Nederland moet de kwaliteit van de publieke omroep blijven steunen en ook voor publieke media de voorwaarden versterken “om journalistieke standaarden waar te maken”. Dat schrijft de Europese Commissie in haar nieuwe jaarlijkse rapport over de toestand van de rechtsstaat in de EU-landen.

De commissie maakt zich onder meer zorgen over de “voortdurende pogingen om de publieke omroep te hervormen”. Het nieuwe kabinet is voornemens vanaf 2026 100 miljoen te bezuinigen op de publieke omroep. De PVV had eerder zelfs plannen om de NPO volledig af te schaffen.

Ook de trend dat kranten, tijdschriften en omroepen langzamerhand onderdeel worden van een steeds kleiner aantal mediabedrijven vindt de commissie zorgelijk. Deze markt wordt de laatste jaren gedomineerd door partijen als DPG Media, met titels als AD, de Volkskrant, NU.nl en Trouw, en Mediahuis Nederland, waar onder meer De Telegraaf, Privé en Radio Veronica toe behoren.

Italiaanse wielrenner Matteo Moschetti aangereden door vrachtwagen

Foto: Adobe Stock

MILAAN – De Italiaanse wielrenner Matteo Moschetti is tijdens een trainingsritje in de buurt van Milaan aangereden door een vrachtwagen.

Zijn ploeg Q36.5 Pro Cycling meldt op sociale media dat Moschetti daarbij “ernstige blessures” heeft opgelopen en naar het ziekenhuis is overgebracht. Hij is bij bewustzijn.

Italiaanse media melden dat de 27-jarige renner twee breuken aan de nekwervels, een sleutelbeenbreuk en schaafwonden heeft opgelopen. De ploeg kon dat nog niet bevestigen. “Onze gedachten gaan volledig naar Matteo en we wensen hem een spoedig herstel”, schrijft Q36.5 op X.

Moschetti geldt als een sprinter. Hij heeft negen overwinningen achter zijn naam staan. Dit jaar werd hij onder meer vierde in Veenendaal-Veenendaal.

KLM en ZeroAvia werken aan demonstratievlucht met waterstof

Foto: KLM

ZeroAvia en KLM maken vandaag bekend dat ze werken aan een demonstratievlucht met ZeroAvia’s ZA2000 emissievrije waterstofmotoren voor grote regionale turbopropvliegtuigen.

De waterstofmotoren gebruiken waterstof in brandstofcellen om elektriciteit op te wekken, waarmee het de elektrische motoren aandrijft die de propellers van het vliegtuig laten draaien. De enige uitstoot is waterdamp met een lage temperatuur. Onderzoek laat zien dat dit de impact op het klimaat tot 90 procent kan verminderen, vergeleken met de huidige vluchten op kerosine.

Als eerste grote mijlpaal streven de bedrijven ernaar om in 2026 de eerste demonstratievlucht tussen twee luchthavens uit te voeren. Naast het identificeren van de luchthavens voor deze testvlucht zijn de teams hard aan het werk om de benodigde vliegvergunningen aan te vragen. Ook moet er gezorgd worden voor de levering van vloeibare waterstofbrandstof en de installatie van de vereiste tankinfrastructuur om de vliegtuigen van brandstof te voorzien.

Met deze samenwerking laten KLM en ZeroAvia zien dat het mogelijk is schonere vluchten toe te voegen aan het netwerk van KLM. Daarnaast versnelt het demonstratieproject de ontwikkeling van concepten voor vluchten op waterstofbrandstof in de EU.

KLM streeft naar een duurzamere operatie. Het ondersteunen van geavanceerde technologieën zoals vluchten op waterstof en elektriciteit is een van de drie pilaren voor de decarbonisatie van de luchtvaartsector. De onderhoudsafdelingen van KLM en Air France werken al samen met ZeroAvia om de vereiste kennis te ontwikkelen voor succesvol MRO (onderhoud, reparatie en operations) voor vliegtuigen met waterstofbrandstofcellen.

“De grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld nemen waterstof-elektriciteit steeds serieuzer als een mogelijke oplossing. We kijken ernaar uit om samen met KLM, een luchtvaartmaatschappij met een rijke geschiedenis, te werken aan een schonere toekomst voor de sector”, aldus Sergey Kiselev, Chief Business Officer, ZeroAvia.

“KLM wil koploper zijn in de beweging naar een duurzamere luchtvaart. Daarom steunen en stimuleren we actief innovatie om verandering in de industrie teweeg te brengen. KLM ondersteunt tegelijkertijd meerdere technologieën en innovaties voor een toekomst met emissievrije vluchten. Samen met onze partners in de branche doen we onderzoek naar vluchten op elektriciteit, waterstof en hybride brandstoffen en verdiepen ons in mogelijkheden deze ontwikkelingen te versnellen”, zegt Maarten Koopmans, Managing Director KLM Cityhopper.

ZeroAvia heeft al uitgebreide testen uitgevoerd met een prototype van hun eerste ZA600-motor aan boord van een Dornier 228 vliegtuig op eigen terrein in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf heeft ook gevorderde grondtesten uitgevoerd in de VS en het VK met de belangrijkste bouwsteentechnologieën voor het ZA2000-systeem, waaronder cryogene tanks of LH2 en de hoge temperatuur PEM brandstofcel en elektrische aandrijvingssystemen die door ZeroAvia zelf zijn ontwikkeld. De ZA2000-motor kan gebruikt worden in regionale turbopropvliegtuigen met een capaciteit tot 80 passagiers, zoals de ATR72 of de Dash 8 400.

Rusland negeert zwarte lijst en zet olietankers weer in

PRIMORSK – De Russische olietanker Viktor Bakaev is vanuit de havenstad Primorsk op weg naar China met een lading van 730.000 vaten ruwe olie.

De Russische staatsrederij Sovcomflot negeert daarmee de blokkade van westerse landen die het schip op de zwarte lijst hebben gezet.

De Viktor Bakaev is de vierde tanker op de zwarte lijst die onlangs door Rusland weer voor olietransporten wordt gebruikt, na maanden te hebben stilgelegen. De drie Sovcomflot-tankers die eerder vertrokken, volgden een route buiten het zicht van digitale volgsystemen, bleek uit satellietbeelden.

Het aantal schepen dat op de zwarte lijst staat, bedraagt inmiddels 62. Olie vormt een belangrijke bron van inkomsten voor de financiering van de oorlog in Oekraïne.

Sinds de Russische invasie hebben verscheidene westerse landen de import van Russische olie helemaal verboden of verregaand beperkt. Ook werd een prijsplafond van kracht. De Viktor Bakaev werd in december op de zwarte lijst gezet omdat het dat prijsplafond overtrad.

FrieslandCampina blijft last houden van een dalende melkaanvoer

AMERSFOORT – Zuivelconcern FrieslandCampina blijft last houden van een dalende aanvoer van melk, mede doordat meerdere Nederlandse melkveehouders zijn gestopt met hun bedrijf. “De politieke onzekerheid helpt daar ook niet bij”, zegt Jan Derck van Karnebeek, topman van het bedrijf, in een toelichting op de halfjaarresultaten.

“Wanneer melkveehouders niet goed weten waar ze aan toe zijn is het lastig om voor te sorteren op de toekomst, investeringen te doen en de bedrijfsvoering daarop in te richten. Dus we hopen dat er in de komende periode meer duidelijkheid komt over de belangrijke dossiers voor melkveehouders”, aldus Van Karnebeek.

Sommige boeren maakten ook gebruik van een vertrekregeling die liep tot in november vorig jaar. Dat was een regeling in verband met de jaren terug doorgevoerde fusie tussen Friesland Foods en Campina.

Buurlanden

FrieslandCampina zag de melktoevoer in het afgelopen halfjaar dalen met 3,2 procent tot ongeveer 4,7 miljard kilo. In 2023 en het jaar daarvoor daalde de melkaanvoer ook al.

Het concern probeert de daling op te vangen door meer melk uit België en Duitsland te halen. Hoeveel nieuwe leden er uit de buurlanden zijn bijgekomen wil de topman niet zeggen. “We doen geen uitspraken over de absolute aantallen, dat is concurrentiegevoelig. Maar we zijn succesvol in zowel Duitsland als België in het werven van nieuwe leden.”

De omzet van het concern daalde in het afgelopen halfjaar met bijna 7 procent tot 6,4 miljard euro. De nettowinst ging echter sterk omhoog, als gevolg van een doorgevoerde reorganisatie. Onder de streep bleef een winst van 183 miljoen euro over, vergeleken met 8 miljoen euro in de eerste helft van vorig jaar.

Al zes dagen brand op Maersk Frankfurt, één persoon omgekomen [+foto’s&video]

Foto: Indian Coast Guard

NEW DELHI – Al zes dagen woedt er brand op het containerschip de Maersk Frankfurt. Het schip vloog zes dagen geleden in brand voor de kust van India. Bij de brand kwam één persoon, een Filipijns bemanningslid, om het leven.

Hoewel het vuur geblust is, zijn de schepen van de Indiase kustwacht volgens berichten nog steeds bezig met het besproeien van de vierde rij containers. Deze containers vliegen zo nu en dan weer in brand.

Een helikopter heeft 200 kilogram bluspoeder op het schip gedropt om zo de brand te stoppen.

De brand ontstond na een explosie, die zou zijn veroorzaakt door kortsluiting. Het schip was op dat moment onderweg naar Colombo, Sri Lanka.

Foto: Indian Coast Guard

De brand ontstond in het midden van het schip maar heeft zich uitgebreid naar de stuurboordzijde van het schip, waarbij vooral de lager gestapelde containers zijn getroffen. Volgens lokale media vervoert het schip gevaarlijke stoffen, waaronder benzeen en natriumcyanaat. Deze stoffen kunnen gevaarlijk zijn als ze lekken.

De eigenaar van MV Maersk Frankfurt heeft een bergingsteam van M/s SMIT Salvage gemobiliseerd. Het team is 21 juli 2024 in Goa, waar het schip nu ligt, aangekomen.

Het schip, eigendom van het Japanse bedrijf Tokei Kaiun, was in mei opgeleverd en maakte zijn eerste reis vanaf het Japanse Imabari Shipbuilding.


Ook OM gaat in hoger beroep in zaak tegen rapper Ali B

AMSTERDAM – Ook het Openbaar Ministerie gaat in hoger beroep in de zaak tegen Ali B. Eerder maakte de rapper zelf al bekend in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.

Ali B werd eerder deze maand veroordeeld tot een gevangenisstraf van twee jaar voor verkrachting en een poging tot verkrachting. Hij werd vrijgesproken van verkrachting van zangeres Ellen ten Damme, maar in deze zaak wel veroordeeld wegens poging tot verkrachting. De rechtbank sprak de rapper van twee aanrandingen vrij. Het OM gaat tegen alle drie vrijspraken in beroep.

Het OM noemt in het bijzonder de zaak van The Voice-finaliste Jill Helena, die de rapper beschuldigt van aanranding. De rechtbank oordeelde dat haar getuigenis betrouwbaar en geloofwaardig was, maar dat de aanranding niet bewezen kon worden. “Het OM ziet na bestudering van het vonnis aanknopingspunten om de zaak opnieuw voor te leggen in hoger beroep. Dat geldt ook voor de andere twee vrijspraken”, aldus het OM.

Bart Swier, de advocaat van Ali B, liet eerder weten dat de rapper “overtuigd is van zijn onschuld” en dat hij daarom in hoger beroep gaat. Swier zei dat de rapper “ongeloof” en een “diepe teleurstelling” voelde na het vonnis. Ali B gaat in hoger beroep dan ook uit van vrijspraak, aldus zijn raadsman.

Het OM vindt het “moedig” dat slachtoffers zich met hun verhaal hebben gemeld, ook gezien de grote aandacht van de media. “Het OM vindt het belangrijk dat slachtoffers van seksueel misbruik aangifte doen en ook in de toekomst aangifte blijven doen.”

Gunning bouw onderzeeboten Defensie aan Naval Group kan in stand blijven

DEN HAAG – De beslissing van de Staat om de bouw van vier onderzeeboten voor het ministerie van Defensie te gunnen aan Naval Group kan in stand blijven. Dat volgt uit een uitspraak in kort geding bij de rechtbank Den Haag.

De Staat heeft een verwervingstraject georganiseerd waarbij drie gegadigden een aanbod mochten doen voor de bouw van vier onderzeeboten. Na beoordeling van de aanbiedingen heeft de Staat besloten de bouw te gunnen aan Naval Group.

Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) heeft in een kort geding bij de rechtbank Den Haag bezwaar gemaakt tegen deze beslissing. Zij vindt dat de Staat ten onrechte heeft geoordeeld dat haar aanbod ongeldig is en de biedingen van Naval en de andere gegadigde (Saab Kockums AB) wel geldig zijn.

TKMS wilde met dit kort geding bereiken dat een deel van de verwervingsprocedure in aangepaste vorm zou worden overgedaan, of dat in elk geval diverse nadere onderzoeken zouden worden uitgevoerd en dat dan een nieuwe gunningsbeslissing zou worden genomen.

De kortgedingrechter oordeelt dat de Staat de inschrijving van TKMS op goede gronden ongeldig heeft verklaard. De stelling van TKMS dat aan de inschrijving van en de gunning aan Naval gebreken kleven, verwerpt de kortgedingrechter. Er is, anders dan TKMS bepleitte, geen aanleiding voor nadere onderzoeken naar de inschrijving van Naval. De rechter wijst de vorderingen van TKMS in het kort geding daarom af.

KLM en BCG breiden hun samenwerking uit op het gebied van digitale luchtvaartactiviteiten

Foto: KLM

AMSTELVEEN – In een omgeving die steeds complexer en veranderlijker wordt, maken betrouwbare operationele prestaties het verschil voor luchtvaartmaatschappijen. KLM Royal Dutch Airlines en de Boston Consulting Group (BCG), een van ‘s werelds toonaangevende managementadviesbureaus, hebben vandaag een nieuwe verlenging van hun samenwerking aangekondigd, die gericht is op het verbeteren van de mondiale luchtvaartactiviteiten. De samenwerking werd voor het eerst aangegaan in 2018, en in 2021 werd deze verlengd.

In de afgelopen zes jaar hebben KLM en BCG een uitgebreid pakket aan op AI gebaseerde tools ontwikkeld, waarmee ze de activiteiten van luchtvaartmaatschappijen hebben gedigitaliseerd en geoptimaliseerd. Deze AI-tools zijn afgestemd op de veranderende behoeften van luchtvaartmaatschappijen, vooral na de pandemie, aangezien luchtvaartmaatschappijen veerkracht dienen te tonen bij deze ongekende volatiliteit in de markt en de daaraan verbonden activiteiten. Deze producten bestrijken alle soorten planningen, van dagelijkse activiteiten tot strategische planningen op lange termijn, en ze helpen luchtvaartmaatschappijen om complexe beslissingen te nemen in alle functionele gebieden, waaronder grond-, vloot- en onderhouds-, bemannings- en netwerkdepartementen.

Luchtvaartmaatschappijen moeten voortdurend afwegingen maken die van invloed zijn op vluchten, bemanning, grondpersoneel, klantervaring en winstgevendheid. De volledig op maat gemaakte, interne oplossingen van KLM en BCG meten voortdurend realtime prestaties en bieden ondersteuning bij het nemen van beslissingen op basis van een enkele bron van data-waarheid. Dankzij deze aanpak kunnen operationele medewerkers in de frontlinie het volledige plaatje zien, en weloverwogen, consistente en datagestuurde beslissingen nemen met een duidelijk gevoel voor hoe deze in het hele netwerk zullen uitpakken.

Voorbeelden van in het oog springende producten zijn:

Pathfinder: Een best-in-class tool voor het optimaliseren van planningen waarmee luchtvaartmaatschappijen in de dagen voorafgaand aan de activiteiten hun vloot en toewijzingsprocessen kunnen optimaliseren met het oog op de robuustheid en kosten.

Sentry & Runway: Twee hulpprogramma’s voor storingsbeheer op de dag van de vluchtuitvoering, waarmee grote en kleine operationele storingen in vlucht- en bemanningsschema’s opgelost kunnen worden en de kosten in verband met vertragingen en storingen voor passagiers tot een minimum beperkt kunnen worden.

CrewVision: Een hulpmiddel voor personeelsbeheer en -planning voor de lange termijn voor cockpit- en cabinepersoneel dat een optimaal bemanningsplan voor de toekomst berekent, inclusief werving, training en verloop.

Terra: Een hulpmiddel dat is ontworpen om het toewijzingsproces voor grondpersoneel op de dag van de activiteit (Day of Operations, DoO) te verbeteren – rekening houdend met beschikbare middelen, een gelijke verdeling van de werklast voor werknemers (werknemerstevredenheid), de kans op vertragingen, vertragingskosten en verbeterde taaktijden op basis van een aantal factoren, zoals werkelijke belasting.

Bewezen resultaten

De implementatie van deze oplossingen heeft geleid tot verbeteringen in de activiteiten van KLM in verschillende functionaliteiten, van het verbeteren van de operationele efficiëntie van de luchtvaartmaatschappij tot het verbeteren van het storingsbeheer van de luchtvaartmaatschappij en datagestuurde integrale personeelsplanning. KLM heeft de non-performance-kosten teruggebracht, de toegevoegde waarde binnen de activiteiten verhoogd en een sterk rendement op zijn investeringen (ROI) geleverd op het initiatief. Medewerkers van het Operations Control Center en andere operationele en netwerkafdelingen presteren met een nieuwe mate van betrokkenheid, inzicht, vertrouwen en tevredenheid.

Sinds de laatste uitbreiding van de samenwerking in 2021 hebben KLM en BCG hun op maat gemaakte oplossingen beschikbaar gesteld aan andere luchtvaartmaatschappijen. Nu bedient het KLM-BCG-partnerschap een vooraanstaand netwerk van luchtvaartmaatschappijen van alle groottes, bedrijfsmodellen en regio’s, zoals point-to-point, single hub en multi-hub en voor zowel full-service als low-cost luchtvaartmaatschappijen.

“Onze samenwerking met BCG blijft een van de bouwstenen ter ondersteuning van KLM-activiteiten die waarde toevoegen voor onze klanten. Dankzij de voortdurende uitbreiding van onze tools-suite en de interne KLM-kennis die we de afgelopen jaren hebben opgebouwd en natuurlijk onze wereldklasse-medewerkers, was KLM in staat om veel waarde te halen uit haar Operations Decision Support tools-set. KLM blijft enthousiast innoveren en verbeteren dankzij deze unieke samenwerking met BCG”, aldus Maarten Stienen, chief operating officer bij KLM.

“We zijn verheugd om onze samenwerking met KLM uit te breiden. Samen hebben we de afgelopen zes jaar onze positie als toonaangevende speler op het gebied van digitale luchtvaartoperaties verstevigd. Aangezien de behoeften van luchtvaartmaatschappijen evolueren zijn we verheugd om te blijven samenwerken en innoveren met ‘s werelds toonaangevende luchtvaartmaatschappijen en met de ondersteuning van hun digitale transformatie en de optimalisatie van hun activiteiten”, zegt Dirk-Maarten Molenaar, managing director en senior partner bij BCG.

Ondernemers in ‘wolvengebied’ Leusden zien gasten wegblijven

LEUSDEN – Ondernemers in de gemeente Leusden hebben sinds de afsluiting van landgoed Den Treek te maken met annuleringen en een fors teruglopend aantal bezoekers. Een deel van het omvangrijke natuurgebied is sinds donderdag dicht, na twee recente incidenten met een wolf. “We missen nu de passanten; wandelaars en fietsers die spontaan op het terras aanschuiven”, zegt Kees Haalboom, eigenaar van pannenkoekenhuis Bergzicht. Hij heeft al bij de gemeente en de provincie Utrecht aangeklopt voor mogelijke compensatie voor gemiste inkomsten.

Het restaurant ligt net buiten het gebied dat met hekken, linten en borden is afgesloten voor bezoekers. “Wij zijn gewoon bereikbaar. Maar de provincie heeft het advies gegeven om het hele gebied te mijden. Het gevolg is dat er nu veel minder mensen komen”, zegt Haalboom, die zijn personeelsrooster al heeft afgeschaald. “Er zijn ook annuleringen, vooral van grote groepen en families. Die wilden een boswandeling combineren met een bezoek aan het pannenkoekenhuis, maar ze durven het bos niet meer in.”

Bij Veld en Bosch, een omheinde B&B (bed and breakfast) net binnen het afgesloten gebied, haken ook gasten af. “Binnen twee, drie dagen hadden we al vier annuleringen”, aldus de eigenaresse van de gastenverblijven. “Eerst corona en nu dit weer. We lopen flink wat geld mis.”

Willekeurig

De gedupeerde ondernemers vinden dat het afgesloten gebied willekeurig is gekozen. “Je kan 300 meter verderop wel gewoon het bos in. Maar dat is allemaal hetzelfde bos hè”, aldus de eigenaresse van Veld en Bosch. “Er is sprake van schijnveiligheid”, zegt Haalboom. “De wolf beperkt zich niet tot het afgesloten gebied en het probleem is ook niet opgelost als het noodbevel over een maand is afgelopen. De afgelopen weken hebben aangetoond dat de wolf niet thuishoort in dit gebied. We hebben behoefte aan duidelijkheid, er moet een keuze gemaakt worden. Wat nu gebeurt, is symboolpolitiek midden in het hoogseizoen. De pijn ligt bij recreanten, toeristen en ondernemers.”

Op camping De ReCreatie is het ondanks de aanwezigheid van de wolf goed druk, zegt een woordvoerder. “Maar je weet natuurlijk niet of je iets mist of wat je mist.” Volgens hem is er goed overleg met de gemeente en provincie. “We hebben er het volste vertrouwen in dat we straks goede afspraken kunnen maken met de overheden hoe we met de wolf moeten omgaan op de middellange en lange termijn. En ook over eventuele compensatiemaatregelen voor getroffen ondernemers.”

Te veel runderen vervoerd direct voor of na het kalven

UTRECHT – De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gaat “maximaal inzetten” op het voorkomen van vervoer van runderen die binnenkort moeten bevallen of nog maar pas een kalf hebben gekregen. In 2023 werden volgens de autoriteit “te vaak” dieren in een dergelijke toestand getransporteerd, hetgeen geldt als een zware overtreding.

De NVWA voerde in 2023 96 onaangekondigde en administratieve inspecties uit op het vervoer van hoogdrachtige of pas afgekalfde runderen. Bij zestig inspecties werden onjuistheden geconstateerd. Er zijn dan ook tientallen boetes van 1500 euro aan verantwoordelijken uitgedeeld.

Omdat het risico op letsel of onnodig lijden tijdens vervoer van genoemde dieren groot is, mogen koeien niet op transport als de draagtijd voor meer dan 90 procent gevorderd is of als ze de week ervoor hebben geworpen.

Veehouders kunnen voorkomen dat deze koeien vervoerd worden “bijvoorbeeld door voorafgaand aan het vervoer drachtcontroles te laten uitvoeren door een dierenarts, of door dek- of inseminatiedata zorgvuldig en juist te registreren”, aldus de NVWA.

In 2022 is al gecommuniceerd dat de handhaving werd aangescherpt, maar dat heeft in de praktijk nog te weinig opgeleverd. Er wordt gehandhaafd via het bestuursrecht, maar toepassen van het strafrecht is met name bij veelplegers niet uitgesloten.

Tuinderij Vers Brielle komt chauffeurs tegemoet en schaft twee Scania’s R460 aan

BRIELLE – Tuinderij Vers uit Brielle heeft twee Scania 460 Super 6×2/4 trekkers in gebruik genomen. Met deze twee zeer compleet uitgeruste trucks is Scania voor het eerst vertegenwoordigd in het wagenpark van in totaal zes trekkende eenheden. Met de komst van de beide Scania trucks werd aan de wens van de chauffeurs tegemoet gekomen.

“Het zijn natuurlijk niet alleen Scania trucks geworden omdat wij dat zo graag wilden, maar dat speelde wel mee”, aldus chauffeur Bas Verheij.

“Wij reden met een ander merk, maar toen er gesproken werd over nieuwe auto’s ging mijn voorkeur uit naar Scania. Zelf had ik bij een vorige werkgever namelijk uitstekende ervaringen met Scania.”

Uiteindelijk bleken veel argumenten voor Scania te pleiten, waaronder het lage brandstofverbruik van de Super aandrijflijn met 460 pk en de G33 12+2 overdrive versnellingsbak. Bas: “Na de inzet van een demo truck van Scania waren de collega’s het al snel met mij eens. Qua comfort en trekkracht zijn dit gewoon hele fijne trucks.”

Maaltijdpakketten

Tuinderij Vers is een groenteverwerkingsbedrijf gespecialiseerd in het snijden, mengen en verpakken van groenten dat een compleet assortiment aan kant en klare, panklare producten en maaltijdpakketten maakt en deze levert aan supermarkten, producenten van maaltijdboxen en foodservice.

De trucks worden zowel voor de aanvoer van verse groenten als voor de afvoer naar de klanten ingezet. Gezien de soms zware lading met bijvoorbeeld kool of aardappelen, is er gekozen voor voorloopas-trekkers in combinatie met drie-assige koeltrailers. Daardoor zijn zware vrachten of deellading nu mogelijk.

CO2-reductie door HVO

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij Tuinderij Vers en daaraan wordt invulling gegeven door de toepassing van HVO, waardoor tot 90 procent aan CO2-reductie wordt gerealiseerd. Daarnaast draagt het lage verbruik van de Super-aandrijflijn bij aan een nog verdere verlaging van de uitstoot. De trucks van Tuinderij Vers worden zeven dagen in de week ingezet voor ritten binnen Nederland. Daarbij bedraagt het kilometrage rond de 160.000 kilometer per jaar. Reden genoeg om te kiezen voor een uitgebreid reparatie- en onderhoudscontract.
Visitekaartjes

De beide, nieuwe Scania-trucks hebben er inmiddels ruim een maand op zitten en de kilometrages lopen al behoorlijk op. Daarbij bewijst de Super-aandrijflijn zijn kwaliteiten door een bijzonder laag verbruik in de dagelijkse praktijk. De beide Scania R460 trekkers zijn voorzien van een complete uitrusting.

Met brandstoftanks aan beide kanten, een compleet uitgerust interieur, af-fabriek verstralers in het cabinedak en een complete spoilerset, zijn het keurige visitekaartjes voor Tuinderij Vers.

De trucks werden geleverd en worden onderhouden door Scania Hoogvliet.

Amsterdamse groothandel in parfums waste 40 miljoen wit

AMSTERDAM – Prestige Perfumes, een Amsterdamse groothandel in parfums en cosmetica, moet een boete van bijna 2 ton betalen, omdat via bankrekeningen van het bedrijf bijna 40 miljoen euro is witgewassen. De groothandel wist volgens justitie niet dat het om crimineel geld ging.

Prestige Perfumes is een grote speler in de wereldwijde handel in parfum en cosmetica. Er waren al langer aanwijzingen dat bankrekeningen van het bedrijf werden gebruikt voor het witwassen van drugsgeld. In 2021 werd daarom een onderzoek gestart.

Daaruit kwam naar voren dat de groothandel via tientallen bedrijven misdaadgeld gestort kreeg op haar bankrekeningen. Criminelen konden op deze manier geld afkomstig uit drugshandel omzetten in waardevolle producten en zo de illegale herkomst verhullen.

Tussen 2016 en 2022 is vermoedelijk voor meer dan 42 miljoen dollar witgewassen. Zo ontdekte de recherche een geldstroom van bijna 17 miljoen dollar via verschillende bedrijven in voornamelijk Frankrijk, maar ook België en Portugal. Deze bedrijven bestelden meestal tussen 100.000 en 300.000 dollar aan parfum. De rekening werd betaald door een wirwar aan verschillende bedrijven, soms wel vijftien, die diverse losse bedragen overmaakten aan het parfumbedrijf.

In totaal werd door 73 verschillende bedrijven uit vijftien landen parfum besteld. Veel van deze bedrijven doken op in strafrechtelijke dossiers.

“Het parfumbedrijf kon dit natuurlijk niet weten”, stelt het Openbaar Ministerie. Wel heeft het bedrijf verzuimd de antiwitwasrichtlijnen na te leven. Zo hadden alarmbellen moeten afgaan bij betalingen door partijen die in een ander land gevestigd zijn dan het land waar de parfum werd geleverd. Verder waren veel bedrijven online niet actief, werd gebruikgemaakt van overdreven complexe transacties met steeds andere bedragen en afwijkende vermeldingen of referenties bij de betalingen. De groothandel kon hierdoor volgens justitie “redelijkerwijs” vermoeden dat het om crimineel geld ging.

Prestige Perfumes moet daarom een boete betalen van 199.000 euro. De directie van de groothandel werkt inmiddels nauw samen met justitie om andere Nederlandse bedrijven te waarschuwen voor de witwaspraktijken.

Tieners geven volgens DNB-onderzoek makkelijker cash uit

AMSTERDAM – Betalen doet pijn, maar minder als je een tiener bent en cashgeld in je portemonnee hebt. Dat concludeert De Nederlandsche Bank (DNB) na onderzoek. Volgens de centrale bank hangt het onder andere af van iemands leeftijd en van de betaalwijze hoe vervelend hij of zij het vindt om geld uit te geven.

Volwassenen vinden het doorgaans het vervelendst als het gaat om contant geld, volgt uit de studie die ook is gepubliceerd in het economentijdschrift Journal of Economic Behavior & Organization. Tieners voelen daarentegen de minste problemen met het spenderen van contanten.

In het onderzoek, waaraan ongeveer 2500 mensen meededen, is geen verklaring gevonden voor het gemak waarmee jongeren cash uitgeven. “Wij weten niet precies waarom, want we hebben het niet aan de jongeren die deelnamen aan het onderzoek kunnen vragen, maar we hebben wel een sterk vermoeden dat het feit dat ze zijn opgegroeid met pinpassen en beeldschermen een rol speelt”, zeggen DNB-onderzoekers Marie-Claire Broekhoff en Carin van der Cruijsen.

Het banksaldo op hun betaalapp zegt jongeren waarschijnlijk meer over hoeveel geld ze hebben dan wat er in hun zak zit, denken ze. “Als je cash betaalt, verandert er niets aan het saldo op hun scherm en dat maakt de uitgave minder pijnlijk.”

Broekhoff en Van der Cruijsen wijzen ook op het begrip ‘girlmath’, oftewel het goedpraten van uitgaven. Dat is volgens hen al bijna een jaar een veelbesproken onderwerp op de onder jongeren populaire filmpjesapp TikTok.

Bij volwassenen is het precies omgedraaid. Voor hen is het juist het minst ongemakkelijk om contactloos te pinnen. Bij het uitgeven van munten en biljetten komen meer gevoelens los. “Dat cash uitgeven meer pijn doet voor hen is niet zo gek. Het was voor hen de betaalwijze waarmee ze als kind hebben leren betalen.”

Meer zaken spelen een rol bij hoe iemand een betaling ervaart. Zo hebben mensen die moeilijk rondkomen, in het algemeen meer moeite met geld uitgeven dan anderen. Stelletjes die de rekeningen delen, ervaren volgens het onderzoek juist iets minder pijn bij het betalen.

De onderzoekers stippen ook aan dat het begrip betaalpijn een negatieve connotatie heeft, maar eigenlijk iets positiefs is. “Als je pijn ervaart bij het uitgeven van geld, doe je meer je best om je uitgaven te beperken. Als die pijn afwezig is, is er geen rem op je bestedingen en dat kan sommige mensen in de problemen brengen.”

A4 richting Rotterdam ruim een week dicht vanwege wegwerkzaamheden

A4

UTRECHT – Van vrijdag 26 juli 22:00 uur tot maandag 5 augustus 05:00 uur is de A4 richting Rotterdam afgesloten tussen knooppunt Zoomland en knooppunt Sabina. Deze werkzaamheden vinden tegelijkertijd plaats met de meerdaagse zomerafsluiting van de Heinenoordtunnel (A29). Houd rekening met extra reistijd die kan oplopen tot een uur, waarschuwt Rijkswaterstaat.

Wat is er afgesloten en hoe word je omgeleid?

De A4 tussen knooppunt Zoomland en knooppunt Sabina is dicht richting Rotterdam. Ook de verbindingsweg A58/A4 ter hoogte van knooppunt Zoomland is dicht voor het verkeer komend vanuit Bergen op Zoom richting Rotterdam. Oprit Bergen op Zoom (28 en 27), op- en afrit Tholen (26), op- en afrit Steenbergen (25) en op- en afrit Dinteloord (24) zijn ook dicht.

De verbindingsweg A58/A4 ter hoogte van knooppunt Zoomland komend vanuit Roosendaal naar afrit Bergen op Zoom-Noord (57) blijft open.

Het verkeer richting Rotterdam wordt omgeleid via de A58, A17 en A16. Richting Zierikzee wordt het verkeer omgeleid via de A58, A17 en A59.

A4 omleiding
Foto: Rijkswaterstaat

Tijdens de afsluiting wordt er regulier onderhoud uitgevoerd, zoals asfaltering, vervangen van voegovergangen en onderhoud aan de vangrail. Het doel van deze werkzaamheden is een vlotte en veilige doorstroming voor de weggebruiker.

Andere werkzaamheden in de regio

Van vrijdag 26 juli 22:00 uur tot vrijdag 9 augustus 05:00 uur is ook de Heinenoordtunnel (A29) in beide richtingen afgesloten. Tijdens deze afsluiting worden er renovatiewerkzaamheden uitgevoerd aan de tunnel.

LAATSTE NIEUWS

Duizenden mensen bij protest tegen verbreding A27 Amelisweerd

UTRECHT - Op het Domplein in Utrecht hebben duizenden mensen zaterdagmiddag gedemonstreerd tegen de voorgenomen verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd. Volgens de...