AMSTELVEEN – In een omgeving die steeds complexer en veranderlijker wordt, maken betrouwbare operationele prestaties het verschil voor luchtvaartmaatschappijen. KLM Royal Dutch Airlines en de Boston Consulting Group (BCG), een van ‘s werelds toonaangevende managementadviesbureaus, hebben vandaag een nieuwe verlenging van hun samenwerking aangekondigd, die gericht is op het verbeteren van de mondiale luchtvaartactiviteiten. De samenwerking werd voor het eerst aangegaan in 2018, en in 2021 werd deze verlengd.
In de afgelopen zes jaar hebben KLM en BCG een uitgebreid pakket aan op AI gebaseerde tools ontwikkeld, waarmee ze de activiteiten van luchtvaartmaatschappijen hebben gedigitaliseerd en geoptimaliseerd. Deze AI-tools zijn afgestemd op de veranderende behoeften van luchtvaartmaatschappijen, vooral na de pandemie, aangezien luchtvaartmaatschappijen veerkracht dienen te tonen bij deze ongekende volatiliteit in de markt en de daaraan verbonden activiteiten. Deze producten bestrijken alle soorten planningen, van dagelijkse activiteiten tot strategische planningen op lange termijn, en ze helpen luchtvaartmaatschappijen om complexe beslissingen te nemen in alle functionele gebieden, waaronder grond-, vloot- en onderhouds-, bemannings- en netwerkdepartementen.
Luchtvaartmaatschappijen moeten voortdurend afwegingen maken die van invloed zijn op vluchten, bemanning, grondpersoneel, klantervaring en winstgevendheid. De volledig op maat gemaakte, interne oplossingen van KLM en BCG meten voortdurend realtime prestaties en bieden ondersteuning bij het nemen van beslissingen op basis van een enkele bron van data-waarheid. Dankzij deze aanpak kunnen operationele medewerkers in de frontlinie het volledige plaatje zien, en weloverwogen, consistente en datagestuurde beslissingen nemen met een duidelijk gevoel voor hoe deze in het hele netwerk zullen uitpakken.
Voorbeelden van in het oog springende producten zijn:
Pathfinder: Een best-in-class tool voor het optimaliseren van planningen waarmee luchtvaartmaatschappijen in de dagen voorafgaand aan de activiteiten hun vloot en toewijzingsprocessen kunnen optimaliseren met het oog op de robuustheid en kosten.
Sentry & Runway: Twee hulpprogramma’s voor storingsbeheer op de dag van de vluchtuitvoering, waarmee grote en kleine operationele storingen in vlucht- en bemanningsschema’s opgelost kunnen worden en de kosten in verband met vertragingen en storingen voor passagiers tot een minimum beperkt kunnen worden.
CrewVision: Een hulpmiddel voor personeelsbeheer en -planning voor de lange termijn voor cockpit- en cabinepersoneel dat een optimaal bemanningsplan voor de toekomst berekent, inclusief werving, training en verloop.
Terra: Een hulpmiddel dat is ontworpen om het toewijzingsproces voor grondpersoneel op de dag van de activiteit (Day of Operations, DoO) te verbeteren – rekening houdend met beschikbare middelen, een gelijke verdeling van de werklast voor werknemers (werknemerstevredenheid), de kans op vertragingen, vertragingskosten en verbeterde taaktijden op basis van een aantal factoren, zoals werkelijke belasting.
Bewezen resultaten
De implementatie van deze oplossingen heeft geleid tot verbeteringen in de activiteiten van KLM in verschillende functionaliteiten, van het verbeteren van de operationele efficiëntie van de luchtvaartmaatschappij tot het verbeteren van het storingsbeheer van de luchtvaartmaatschappij en datagestuurde integrale personeelsplanning. KLM heeft de non-performance-kosten teruggebracht, de toegevoegde waarde binnen de activiteiten verhoogd en een sterk rendement op zijn investeringen (ROI) geleverd op het initiatief. Medewerkers van het Operations Control Center en andere operationele en netwerkafdelingen presteren met een nieuwe mate van betrokkenheid, inzicht, vertrouwen en tevredenheid.
Sinds de laatste uitbreiding van de samenwerking in 2021 hebben KLM en BCG hun op maat gemaakte oplossingen beschikbaar gesteld aan andere luchtvaartmaatschappijen. Nu bedient het KLM-BCG-partnerschap een vooraanstaand netwerk van luchtvaartmaatschappijen van alle groottes, bedrijfsmodellen en regio’s, zoals point-to-point, single hub en multi-hub en voor zowel full-service als low-cost luchtvaartmaatschappijen.
“Onze samenwerking met BCG blijft een van de bouwstenen ter ondersteuning van KLM-activiteiten die waarde toevoegen voor onze klanten. Dankzij de voortdurende uitbreiding van onze tools-suite en de interne KLM-kennis die we de afgelopen jaren hebben opgebouwd en natuurlijk onze wereldklasse-medewerkers, was KLM in staat om veel waarde te halen uit haar Operations Decision Support tools-set. KLM blijft enthousiast innoveren en verbeteren dankzij deze unieke samenwerking met BCG”, aldus Maarten Stienen, chief operating officer bij KLM.
“We zijn verheugd om onze samenwerking met KLM uit te breiden. Samen hebben we de afgelopen zes jaar onze positie als toonaangevende speler op het gebied van digitale luchtvaartoperaties verstevigd. Aangezien de behoeften van luchtvaartmaatschappijen evolueren zijn we verheugd om te blijven samenwerken en innoveren met ‘s werelds toonaangevende luchtvaartmaatschappijen en met de ondersteuning van hun digitale transformatie en de optimalisatie van hun activiteiten”, zegt Dirk-Maarten Molenaar, managing director en senior partner bij BCG.