Clicky

zondag 17 november 2024 - 20:28 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 225

Verdere stijging van aantal coronadeeltjes in riool

BILTHOVEN – In de riolen zijn opnieuw meer deeltjes van het coronavirus te vinden. De zogenoemde virusvracht is voor de tiende week op rij gestegen. Dat wijst erop dat steeds meer mensen het virus onder de leden hebben.

Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is het aantal virusdeeltjes vorige week met 4,4 procent gestegen ten opzichte van de week ervoor. Die stijging is wel veel lager dan in de periode ervoor. Daarom concludeert het RIVM dat het aantal virusdeeltjes stabiliseert.

De meeste mensen hebben de subvariant KP.3. Die is verwant aan een andere virusversie, JN.1. Samen met nog een paar andere versies vormen ze een familie van mutaties die FLiRT wordt genoemd. KP.3 dook in april voor het eerst op en overvleugelde JN.1 in juni. Volgens het RIVM zijn er geen aanwijzingen dat mensen door FLiRT zieker worden dan door andere varianten van het coronavirus.

65-plussers

Op het RIVM-platform Infectieradar geven meer mensen door dat hun coronatest positief was. Ruim 1,6 procent van alle deelnemers meldde vorige week een besmetting. Dat is tien keer zoveel als twee maanden geleden. Het percentage was sinds begin januari niet zo hoog.

Volgens onderzoeksinstituut Nivel gaan de afgelopen weken relatief veel mensen van 45 jaar en ouder met coronaklachten naar de huisarts. Die stijging is vooral te zien bij 65-plussers. Ouderen kunnen bij besmetting meer risico lopen dan anderen om ernstig ziek te worden. Daarom kunnen zij in het najaar een nieuwe inenting tegen het virus krijgen.

Ziekenhuisopnames

Of de nieuwe coronagolf ook leidt tot meer ziekenhuisopnames, is niet bekend, die cijfers worden sinds juni niet meer bijgehouden.

Vrachtwagenchauffeur dood aangetroffen na explosie op snelweg in New Jersey [+video]

NEW JERSEY – Een vrachtwagenchauffeur uit New Jersey is maandag 22 juli om het leven gekomen bij een enorme explosie op de snelweg in New Jersey, zo meldden de autoriteiten.

De 55-jarige man werd dood aangetroffen in de vrachtwagen, volgens een persbericht van het Openbaar Ministerie van Passaic County. Hij reed in een vrachtwagen op de Route 3 in Clifton toen deze tegen een vangrail botste en in vlammen opging.

Volgens Amerikaanse media meldden functionarissen ter plaatse dat de vrachtwagen van achteren werd aangereden door een bus en vervolgens tegen de vangrail botste.

Geen van de 29 passagiers in de bus raakte gewond.

Door de explosie en de daaropvolgende brand smolt de gevelbekleding van nabij gelegen huizen en ook achtertuinen en regenwaterafvoeren vlogen in brand.

Buspassagier Tom Ostendorp vertelde: “Ik ben God dankbaar dat de bus door bleef rijden. Want als we dat niet hadden gedaan en we naast de vrachtwagen hadden gestopt, had het een ander verhaal kunnen zijn.”

Hoewel het nog onbekend is wat er precies in de vrachtwagen zat, meldden functionarissen dat er borden op zaten waarop stond dat het een explosieve chemische stof vervoerde.

Het Openbaar Ministerie van Passaic County onderzoekt de crash.




Evacuaties in Zuid-Europa door extreem weer en bosbranden

BARI – Het zuiden van Europa wordt geteisterd door extreem weer en bosbranden. In de Zuid-Italiaanse regio Apulië moesten woensdag zo’n duizend toeristen worden geëvacueerd om een bosbrand die daar woedt.

“Het vuur wordt aangepakt vanaf het land en vanuit de lucht”, zegt een woordvoerder van de brandweer. Drie watervliegtuigen en een helikopter zijn ingezet om de branden onder controle te krijgen. Na weken van heet weer breken er nu bijna dagelijks nieuwe bosbranden uit in het zuiden van het land en op de Italiaanse eilanden.

Ook in Griekenland zijn door het hele land tientallen bosbranden, onder meer in de buurt van hoofdstad Athene. Inwoners van het plaatsje Agriles op eiland Kreta zijn opgeroepen hun dorp te verlaten.

Spanje krijgt de komende dagen te maken met extreme temperaturen. In het zuiden kan de temperatuur oplopen tot 44 graden, waardoor de kans op bosbranden ook daar toeneemt.

Atradius verwacht groei van 3,8 procent wereldwijde transport en logistiek in 2024/2025

AMSTERDAM – De solide groei van de transportsector zet door in 2024 en 2025. Atradius verwacht dat de wereldwijde transport en logistiek met 3,8 procent zal groeien in 2024, gevolgd door een stijging van 4,0 procent in 2025.

De sector zou moeten profiteren van de hogere wereldwijde industriële productie en
consumentenvraag. Met name het economisch herstel in Europa dit jaar en volgend jaar zou de vraag naar transport en logistiek moeten ondersteunen.

De olie- en brandstofprijzen zijn weer gedaald na een korte stijging begin 2024. Dit zou de komende maanden de druk op de kosten voor transport- en logistieke bedrijven moeten verlichten.

De prijzen voor de internationale scheepvaartroutes zijn aanzienlijk gestegen (ongeveer 60 procent hoger in het eerste kwartaal van 2024 vergeleken met 2023). De feitelijke sluiting van de Suezkanaalroute als gevolg van de Rode Zee-crisis heeft geleid tot lagere capaciteit, omdat omleidingen rond Afrika voor reizen van Azië naar Europa en Amerika minstens twee weken langer duren.

Hoewel de vrachttarieven de komende maanden hoog zullen blijven, zal de prijsdruk afnemen door extra capaciteit in de vorm van nieuwe schepen. Om hun veerkracht te verbeteren, zijn veel bedrijven die zich ooit richtten op just-in-time-productie begonnen met het aanhouden van grotere voorraden als buffer. Dit zou moeten leiden tot een hogere vraag naar opslagfaciliteiten om voorraden op te slaan en vertragingen te
voorkomen.

Kansen en groeidrijvers

  • Groei van de wereldhandel
  • Veerkracht van de toeleveringsketen
  • Nieuwe technologie
  • Groei in e-commerce en digitalisering

Beperkingen en neerwaartse risico’s

  • Schommelingen olieprijs
  • Duurzaamheid
  • Geopolitieke risico’s
  • Personeelstekorten en arbeidsgeschillen

Bakker Bedrijfswagens lanceert DAF XG ‘Meet The Bull!’

Met de High Performance lijn biedt Bakker Bedrijfswagens net iets extra’s voor de echte liefhebber. Passie, uitstraling, kracht, kwaliteit, originaliteit en meesterschap. Enkele kernwaarden waar elke High Performance zich aan meet.

Meet The Bull!

Dé High Performance editie die herinneringen oproept aan de zwart gele DAF 3300 waarmee Jan de Rooy in 1985 de Dakar Rally won. Niet zo vreemd want de 2024-High Performance editie is gebaseerd op deze legende.

Dit jaar is het 40 jaar geleden dat The Bull van DAF Trucks, aan het publiek werd gepresenteerd. Bakker Bedrijfswagens presenteert 40 jaar later opnieuw een DAF die de titel The Bull verdient. De prestaties “High Performance” van de The Bull uit 1984 kent iedereen. Met twee motoren, samen goed voor 750pk liet de DAF alle overige deelnemers ver achter zich en won daardoor de Dakar Rally van 1985.

The Bull welke Bakker Bedrijfswagens voor het eerst zal presenteren op het Truckstar Festival van 2024 staat nog steeds garant voor High Performance, maar dan die van de nieuwe generatie DAF (NGD).

De uitstraling van deze DAF doet menig oog verblinden. De sprekende gele kleur in combinatie met het stijlvolle hoogglans zwart, maken van deze XG een robuuste machine.

DAF XG

De alom bekende leefruimte van de XG-cabine tezamen met de hoge veiligheidsuitrusting en vele comfort opties van deze premium DAF maken uw rit en/of verblijf onderweg tot een waar genot. De hele lijst aan opties is aangevinkt. De naam High Performance doet echt recht aan dit paradepaardje van Bakker Bedrijfswagens. Een full options auto waar niets aan ontbreekt. De fraaie looks spreken voor zich, maar met de prestaties van de 530pk Paccar MX13 motor is het High Performance plaatje pas echt compleet.

Primeur Truckstar Festival in Assen

Aankomend weekend is deze DAF XG High Performance “The Bull” te zien op het Truckstar Festival in Assen. Kom gerust eens kijken naar deze fraaie uitvoering en geniet van alle details. U kunt ons vinden op het beursplein, op de stand van DAF Nederland.

Met dank aan:
• Spuitwerkzaamheden: Bakker Bedrijfswagens Schadeherstel Hoogeveen
• Ontwerp en reclame: Tim Kroos/ FilmPloeg / Verbeek Reclame Renswoude
• Accessoires: Solar Guard Exclusive Truck Parts, Veap Shield United BV, Tralert
• Afbouw: Bakker Bedrijfswagens Scherpenzeel
• Fotografie: FilmPloeg


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Brussel waarschuwt Nederland tegen verschralen publieke media

BRUSSEL – Nederland moet de kwaliteit van de publieke omroep blijven steunen en ook voor publieke media de voorwaarden versterken “om journalistieke standaarden waar te maken”. Dat schrijft de Europese Commissie in haar nieuwe jaarlijkse rapport over de toestand van de rechtsstaat in de EU-landen.

De commissie maakt zich onder meer zorgen over de “voortdurende pogingen om de publieke omroep te hervormen”. Het nieuwe kabinet is voornemens vanaf 2026 100 miljoen te bezuinigen op de publieke omroep. De PVV had eerder zelfs plannen om de NPO volledig af te schaffen.

Ook de trend dat kranten, tijdschriften en omroepen langzamerhand onderdeel worden van een steeds kleiner aantal mediabedrijven vindt de commissie zorgelijk. Deze markt wordt de laatste jaren gedomineerd door partijen als DPG Media, met titels als AD, de Volkskrant, NU.nl en Trouw, en Mediahuis Nederland, waar onder meer De Telegraaf, Privé en Radio Veronica toe behoren.

Italiaanse wielrenner Matteo Moschetti aangereden door vrachtwagen

Foto: Adobe Stock

MILAAN – De Italiaanse wielrenner Matteo Moschetti is tijdens een trainingsritje in de buurt van Milaan aangereden door een vrachtwagen.

Zijn ploeg Q36.5 Pro Cycling meldt op sociale media dat Moschetti daarbij “ernstige blessures” heeft opgelopen en naar het ziekenhuis is overgebracht. Hij is bij bewustzijn.

Italiaanse media melden dat de 27-jarige renner twee breuken aan de nekwervels, een sleutelbeenbreuk en schaafwonden heeft opgelopen. De ploeg kon dat nog niet bevestigen. “Onze gedachten gaan volledig naar Matteo en we wensen hem een spoedig herstel”, schrijft Q36.5 op X.

Moschetti geldt als een sprinter. Hij heeft negen overwinningen achter zijn naam staan. Dit jaar werd hij onder meer vierde in Veenendaal-Veenendaal.

KLM en ZeroAvia werken aan demonstratievlucht met waterstof

Foto: KLM

ZeroAvia en KLM maken vandaag bekend dat ze werken aan een demonstratievlucht met ZeroAvia’s ZA2000 emissievrije waterstofmotoren voor grote regionale turbopropvliegtuigen.

De waterstofmotoren gebruiken waterstof in brandstofcellen om elektriciteit op te wekken, waarmee het de elektrische motoren aandrijft die de propellers van het vliegtuig laten draaien. De enige uitstoot is waterdamp met een lage temperatuur. Onderzoek laat zien dat dit de impact op het klimaat tot 90 procent kan verminderen, vergeleken met de huidige vluchten op kerosine.

Als eerste grote mijlpaal streven de bedrijven ernaar om in 2026 de eerste demonstratievlucht tussen twee luchthavens uit te voeren. Naast het identificeren van de luchthavens voor deze testvlucht zijn de teams hard aan het werk om de benodigde vliegvergunningen aan te vragen. Ook moet er gezorgd worden voor de levering van vloeibare waterstofbrandstof en de installatie van de vereiste tankinfrastructuur om de vliegtuigen van brandstof te voorzien.

Met deze samenwerking laten KLM en ZeroAvia zien dat het mogelijk is schonere vluchten toe te voegen aan het netwerk van KLM. Daarnaast versnelt het demonstratieproject de ontwikkeling van concepten voor vluchten op waterstofbrandstof in de EU.

KLM streeft naar een duurzamere operatie. Het ondersteunen van geavanceerde technologieën zoals vluchten op waterstof en elektriciteit is een van de drie pilaren voor de decarbonisatie van de luchtvaartsector. De onderhoudsafdelingen van KLM en Air France werken al samen met ZeroAvia om de vereiste kennis te ontwikkelen voor succesvol MRO (onderhoud, reparatie en operations) voor vliegtuigen met waterstofbrandstofcellen.

“De grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld nemen waterstof-elektriciteit steeds serieuzer als een mogelijke oplossing. We kijken ernaar uit om samen met KLM, een luchtvaartmaatschappij met een rijke geschiedenis, te werken aan een schonere toekomst voor de sector”, aldus Sergey Kiselev, Chief Business Officer, ZeroAvia.

“KLM wil koploper zijn in de beweging naar een duurzamere luchtvaart. Daarom steunen en stimuleren we actief innovatie om verandering in de industrie teweeg te brengen. KLM ondersteunt tegelijkertijd meerdere technologieën en innovaties voor een toekomst met emissievrije vluchten. Samen met onze partners in de branche doen we onderzoek naar vluchten op elektriciteit, waterstof en hybride brandstoffen en verdiepen ons in mogelijkheden deze ontwikkelingen te versnellen”, zegt Maarten Koopmans, Managing Director KLM Cityhopper.

ZeroAvia heeft al uitgebreide testen uitgevoerd met een prototype van hun eerste ZA600-motor aan boord van een Dornier 228 vliegtuig op eigen terrein in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf heeft ook gevorderde grondtesten uitgevoerd in de VS en het VK met de belangrijkste bouwsteentechnologieën voor het ZA2000-systeem, waaronder cryogene tanks of LH2 en de hoge temperatuur PEM brandstofcel en elektrische aandrijvingssystemen die door ZeroAvia zelf zijn ontwikkeld. De ZA2000-motor kan gebruikt worden in regionale turbopropvliegtuigen met een capaciteit tot 80 passagiers, zoals de ATR72 of de Dash 8 400.

Rusland negeert zwarte lijst en zet olietankers weer in

PRIMORSK – De Russische olietanker Viktor Bakaev is vanuit de havenstad Primorsk op weg naar China met een lading van 730.000 vaten ruwe olie.

De Russische staatsrederij Sovcomflot negeert daarmee de blokkade van westerse landen die het schip op de zwarte lijst hebben gezet.

De Viktor Bakaev is de vierde tanker op de zwarte lijst die onlangs door Rusland weer voor olietransporten wordt gebruikt, na maanden te hebben stilgelegen. De drie Sovcomflot-tankers die eerder vertrokken, volgden een route buiten het zicht van digitale volgsystemen, bleek uit satellietbeelden.

Het aantal schepen dat op de zwarte lijst staat, bedraagt inmiddels 62. Olie vormt een belangrijke bron van inkomsten voor de financiering van de oorlog in Oekraïne.

Sinds de Russische invasie hebben verscheidene westerse landen de import van Russische olie helemaal verboden of verregaand beperkt. Ook werd een prijsplafond van kracht. De Viktor Bakaev werd in december op de zwarte lijst gezet omdat het dat prijsplafond overtrad.

FrieslandCampina blijft last houden van een dalende melkaanvoer

AMERSFOORT – Zuivelconcern FrieslandCampina blijft last houden van een dalende aanvoer van melk, mede doordat meerdere Nederlandse melkveehouders zijn gestopt met hun bedrijf. “De politieke onzekerheid helpt daar ook niet bij”, zegt Jan Derck van Karnebeek, topman van het bedrijf, in een toelichting op de halfjaarresultaten.

“Wanneer melkveehouders niet goed weten waar ze aan toe zijn is het lastig om voor te sorteren op de toekomst, investeringen te doen en de bedrijfsvoering daarop in te richten. Dus we hopen dat er in de komende periode meer duidelijkheid komt over de belangrijke dossiers voor melkveehouders”, aldus Van Karnebeek.

Sommige boeren maakten ook gebruik van een vertrekregeling die liep tot in november vorig jaar. Dat was een regeling in verband met de jaren terug doorgevoerde fusie tussen Friesland Foods en Campina.

Buurlanden

FrieslandCampina zag de melktoevoer in het afgelopen halfjaar dalen met 3,2 procent tot ongeveer 4,7 miljard kilo. In 2023 en het jaar daarvoor daalde de melkaanvoer ook al.

Het concern probeert de daling op te vangen door meer melk uit België en Duitsland te halen. Hoeveel nieuwe leden er uit de buurlanden zijn bijgekomen wil de topman niet zeggen. “We doen geen uitspraken over de absolute aantallen, dat is concurrentiegevoelig. Maar we zijn succesvol in zowel Duitsland als België in het werven van nieuwe leden.”

De omzet van het concern daalde in het afgelopen halfjaar met bijna 7 procent tot 6,4 miljard euro. De nettowinst ging echter sterk omhoog, als gevolg van een doorgevoerde reorganisatie. Onder de streep bleef een winst van 183 miljoen euro over, vergeleken met 8 miljoen euro in de eerste helft van vorig jaar.

Al zes dagen brand op Maersk Frankfurt, één persoon omgekomen [+foto’s&video]

Foto: Indian Coast Guard

NEW DELHI – Al zes dagen woedt er brand op het containerschip de Maersk Frankfurt. Het schip vloog zes dagen geleden in brand voor de kust van India. Bij de brand kwam één persoon, een Filipijns bemanningslid, om het leven.

Hoewel het vuur geblust is, zijn de schepen van de Indiase kustwacht volgens berichten nog steeds bezig met het besproeien van de vierde rij containers. Deze containers vliegen zo nu en dan weer in brand.

Een helikopter heeft 200 kilogram bluspoeder op het schip gedropt om zo de brand te stoppen.

De brand ontstond na een explosie, die zou zijn veroorzaakt door kortsluiting. Het schip was op dat moment onderweg naar Colombo, Sri Lanka.

Foto: Indian Coast Guard

De brand ontstond in het midden van het schip maar heeft zich uitgebreid naar de stuurboordzijde van het schip, waarbij vooral de lager gestapelde containers zijn getroffen. Volgens lokale media vervoert het schip gevaarlijke stoffen, waaronder benzeen en natriumcyanaat. Deze stoffen kunnen gevaarlijk zijn als ze lekken.

De eigenaar van MV Maersk Frankfurt heeft een bergingsteam van M/s SMIT Salvage gemobiliseerd. Het team is 21 juli 2024 in Goa, waar het schip nu ligt, aangekomen.

Het schip, eigendom van het Japanse bedrijf Tokei Kaiun, was in mei opgeleverd en maakte zijn eerste reis vanaf het Japanse Imabari Shipbuilding.


Ook OM gaat in hoger beroep in zaak tegen rapper Ali B

AMSTERDAM – Ook het Openbaar Ministerie gaat in hoger beroep in de zaak tegen Ali B. Eerder maakte de rapper zelf al bekend in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.

Ali B werd eerder deze maand veroordeeld tot een gevangenisstraf van twee jaar voor verkrachting en een poging tot verkrachting. Hij werd vrijgesproken van verkrachting van zangeres Ellen ten Damme, maar in deze zaak wel veroordeeld wegens poging tot verkrachting. De rechtbank sprak de rapper van twee aanrandingen vrij. Het OM gaat tegen alle drie vrijspraken in beroep.

Het OM noemt in het bijzonder de zaak van The Voice-finaliste Jill Helena, die de rapper beschuldigt van aanranding. De rechtbank oordeelde dat haar getuigenis betrouwbaar en geloofwaardig was, maar dat de aanranding niet bewezen kon worden. “Het OM ziet na bestudering van het vonnis aanknopingspunten om de zaak opnieuw voor te leggen in hoger beroep. Dat geldt ook voor de andere twee vrijspraken”, aldus het OM.

Bart Swier, de advocaat van Ali B, liet eerder weten dat de rapper “overtuigd is van zijn onschuld” en dat hij daarom in hoger beroep gaat. Swier zei dat de rapper “ongeloof” en een “diepe teleurstelling” voelde na het vonnis. Ali B gaat in hoger beroep dan ook uit van vrijspraak, aldus zijn raadsman.

Het OM vindt het “moedig” dat slachtoffers zich met hun verhaal hebben gemeld, ook gezien de grote aandacht van de media. “Het OM vindt het belangrijk dat slachtoffers van seksueel misbruik aangifte doen en ook in de toekomst aangifte blijven doen.”

Gunning bouw onderzeeboten Defensie aan Naval Group kan in stand blijven

DEN HAAG – De beslissing van de Staat om de bouw van vier onderzeeboten voor het ministerie van Defensie te gunnen aan Naval Group kan in stand blijven. Dat volgt uit een uitspraak in kort geding bij de rechtbank Den Haag.

De Staat heeft een verwervingstraject georganiseerd waarbij drie gegadigden een aanbod mochten doen voor de bouw van vier onderzeeboten. Na beoordeling van de aanbiedingen heeft de Staat besloten de bouw te gunnen aan Naval Group.

Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) heeft in een kort geding bij de rechtbank Den Haag bezwaar gemaakt tegen deze beslissing. Zij vindt dat de Staat ten onrechte heeft geoordeeld dat haar aanbod ongeldig is en de biedingen van Naval en de andere gegadigde (Saab Kockums AB) wel geldig zijn.

TKMS wilde met dit kort geding bereiken dat een deel van de verwervingsprocedure in aangepaste vorm zou worden overgedaan, of dat in elk geval diverse nadere onderzoeken zouden worden uitgevoerd en dat dan een nieuwe gunningsbeslissing zou worden genomen.

De kortgedingrechter oordeelt dat de Staat de inschrijving van TKMS op goede gronden ongeldig heeft verklaard. De stelling van TKMS dat aan de inschrijving van en de gunning aan Naval gebreken kleven, verwerpt de kortgedingrechter. Er is, anders dan TKMS bepleitte, geen aanleiding voor nadere onderzoeken naar de inschrijving van Naval. De rechter wijst de vorderingen van TKMS in het kort geding daarom af.

KLM en BCG breiden hun samenwerking uit op het gebied van digitale luchtvaartactiviteiten

Foto: KLM

AMSTELVEEN – In een omgeving die steeds complexer en veranderlijker wordt, maken betrouwbare operationele prestaties het verschil voor luchtvaartmaatschappijen. KLM Royal Dutch Airlines en de Boston Consulting Group (BCG), een van ‘s werelds toonaangevende managementadviesbureaus, hebben vandaag een nieuwe verlenging van hun samenwerking aangekondigd, die gericht is op het verbeteren van de mondiale luchtvaartactiviteiten. De samenwerking werd voor het eerst aangegaan in 2018, en in 2021 werd deze verlengd.

In de afgelopen zes jaar hebben KLM en BCG een uitgebreid pakket aan op AI gebaseerde tools ontwikkeld, waarmee ze de activiteiten van luchtvaartmaatschappijen hebben gedigitaliseerd en geoptimaliseerd. Deze AI-tools zijn afgestemd op de veranderende behoeften van luchtvaartmaatschappijen, vooral na de pandemie, aangezien luchtvaartmaatschappijen veerkracht dienen te tonen bij deze ongekende volatiliteit in de markt en de daaraan verbonden activiteiten. Deze producten bestrijken alle soorten planningen, van dagelijkse activiteiten tot strategische planningen op lange termijn, en ze helpen luchtvaartmaatschappijen om complexe beslissingen te nemen in alle functionele gebieden, waaronder grond-, vloot- en onderhouds-, bemannings- en netwerkdepartementen.

Luchtvaartmaatschappijen moeten voortdurend afwegingen maken die van invloed zijn op vluchten, bemanning, grondpersoneel, klantervaring en winstgevendheid. De volledig op maat gemaakte, interne oplossingen van KLM en BCG meten voortdurend realtime prestaties en bieden ondersteuning bij het nemen van beslissingen op basis van een enkele bron van data-waarheid. Dankzij deze aanpak kunnen operationele medewerkers in de frontlinie het volledige plaatje zien, en weloverwogen, consistente en datagestuurde beslissingen nemen met een duidelijk gevoel voor hoe deze in het hele netwerk zullen uitpakken.

Voorbeelden van in het oog springende producten zijn:

Pathfinder: Een best-in-class tool voor het optimaliseren van planningen waarmee luchtvaartmaatschappijen in de dagen voorafgaand aan de activiteiten hun vloot en toewijzingsprocessen kunnen optimaliseren met het oog op de robuustheid en kosten.

Sentry & Runway: Twee hulpprogramma’s voor storingsbeheer op de dag van de vluchtuitvoering, waarmee grote en kleine operationele storingen in vlucht- en bemanningsschema’s opgelost kunnen worden en de kosten in verband met vertragingen en storingen voor passagiers tot een minimum beperkt kunnen worden.

CrewVision: Een hulpmiddel voor personeelsbeheer en -planning voor de lange termijn voor cockpit- en cabinepersoneel dat een optimaal bemanningsplan voor de toekomst berekent, inclusief werving, training en verloop.

Terra: Een hulpmiddel dat is ontworpen om het toewijzingsproces voor grondpersoneel op de dag van de activiteit (Day of Operations, DoO) te verbeteren – rekening houdend met beschikbare middelen, een gelijke verdeling van de werklast voor werknemers (werknemerstevredenheid), de kans op vertragingen, vertragingskosten en verbeterde taaktijden op basis van een aantal factoren, zoals werkelijke belasting.

Bewezen resultaten

De implementatie van deze oplossingen heeft geleid tot verbeteringen in de activiteiten van KLM in verschillende functionaliteiten, van het verbeteren van de operationele efficiëntie van de luchtvaartmaatschappij tot het verbeteren van het storingsbeheer van de luchtvaartmaatschappij en datagestuurde integrale personeelsplanning. KLM heeft de non-performance-kosten teruggebracht, de toegevoegde waarde binnen de activiteiten verhoogd en een sterk rendement op zijn investeringen (ROI) geleverd op het initiatief. Medewerkers van het Operations Control Center en andere operationele en netwerkafdelingen presteren met een nieuwe mate van betrokkenheid, inzicht, vertrouwen en tevredenheid.

Sinds de laatste uitbreiding van de samenwerking in 2021 hebben KLM en BCG hun op maat gemaakte oplossingen beschikbaar gesteld aan andere luchtvaartmaatschappijen. Nu bedient het KLM-BCG-partnerschap een vooraanstaand netwerk van luchtvaartmaatschappijen van alle groottes, bedrijfsmodellen en regio’s, zoals point-to-point, single hub en multi-hub en voor zowel full-service als low-cost luchtvaartmaatschappijen.

“Onze samenwerking met BCG blijft een van de bouwstenen ter ondersteuning van KLM-activiteiten die waarde toevoegen voor onze klanten. Dankzij de voortdurende uitbreiding van onze tools-suite en de interne KLM-kennis die we de afgelopen jaren hebben opgebouwd en natuurlijk onze wereldklasse-medewerkers, was KLM in staat om veel waarde te halen uit haar Operations Decision Support tools-set. KLM blijft enthousiast innoveren en verbeteren dankzij deze unieke samenwerking met BCG”, aldus Maarten Stienen, chief operating officer bij KLM.

“We zijn verheugd om onze samenwerking met KLM uit te breiden. Samen hebben we de afgelopen zes jaar onze positie als toonaangevende speler op het gebied van digitale luchtvaartoperaties verstevigd. Aangezien de behoeften van luchtvaartmaatschappijen evolueren zijn we verheugd om te blijven samenwerken en innoveren met ‘s werelds toonaangevende luchtvaartmaatschappijen en met de ondersteuning van hun digitale transformatie en de optimalisatie van hun activiteiten”, zegt Dirk-Maarten Molenaar, managing director en senior partner bij BCG.

Ondernemers in ‘wolvengebied’ Leusden zien gasten wegblijven

LEUSDEN – Ondernemers in de gemeente Leusden hebben sinds de afsluiting van landgoed Den Treek te maken met annuleringen en een fors teruglopend aantal bezoekers. Een deel van het omvangrijke natuurgebied is sinds donderdag dicht, na twee recente incidenten met een wolf. “We missen nu de passanten; wandelaars en fietsers die spontaan op het terras aanschuiven”, zegt Kees Haalboom, eigenaar van pannenkoekenhuis Bergzicht. Hij heeft al bij de gemeente en de provincie Utrecht aangeklopt voor mogelijke compensatie voor gemiste inkomsten.

Het restaurant ligt net buiten het gebied dat met hekken, linten en borden is afgesloten voor bezoekers. “Wij zijn gewoon bereikbaar. Maar de provincie heeft het advies gegeven om het hele gebied te mijden. Het gevolg is dat er nu veel minder mensen komen”, zegt Haalboom, die zijn personeelsrooster al heeft afgeschaald. “Er zijn ook annuleringen, vooral van grote groepen en families. Die wilden een boswandeling combineren met een bezoek aan het pannenkoekenhuis, maar ze durven het bos niet meer in.”

Bij Veld en Bosch, een omheinde B&B (bed and breakfast) net binnen het afgesloten gebied, haken ook gasten af. “Binnen twee, drie dagen hadden we al vier annuleringen”, aldus de eigenaresse van de gastenverblijven. “Eerst corona en nu dit weer. We lopen flink wat geld mis.”

Willekeurig

De gedupeerde ondernemers vinden dat het afgesloten gebied willekeurig is gekozen. “Je kan 300 meter verderop wel gewoon het bos in. Maar dat is allemaal hetzelfde bos hè”, aldus de eigenaresse van Veld en Bosch. “Er is sprake van schijnveiligheid”, zegt Haalboom. “De wolf beperkt zich niet tot het afgesloten gebied en het probleem is ook niet opgelost als het noodbevel over een maand is afgelopen. De afgelopen weken hebben aangetoond dat de wolf niet thuishoort in dit gebied. We hebben behoefte aan duidelijkheid, er moet een keuze gemaakt worden. Wat nu gebeurt, is symboolpolitiek midden in het hoogseizoen. De pijn ligt bij recreanten, toeristen en ondernemers.”

Op camping De ReCreatie is het ondanks de aanwezigheid van de wolf goed druk, zegt een woordvoerder. “Maar je weet natuurlijk niet of je iets mist of wat je mist.” Volgens hem is er goed overleg met de gemeente en provincie. “We hebben er het volste vertrouwen in dat we straks goede afspraken kunnen maken met de overheden hoe we met de wolf moeten omgaan op de middellange en lange termijn. En ook over eventuele compensatiemaatregelen voor getroffen ondernemers.”

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...