Clicky

maandag 30 september 2024 - 22:21 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 223

Turkish Airlines en Air China ondertekenen nieuwe codeshare-overeenkomst

Foto: Turkish Airlines

Turkish Airlines en Air China hebben een nieuwe freesale codeshare-overeenkomst ondertekend, als overgang van de bestaande samenwerkingen in een blocked space partnership.

Deze nieuwe overeenkomst, die aanvankelijk van toepassing is op vluchten tussen Istanbul en Beijing, vormt een belangrijke mijlpaal in de strategische samenwerking tussen beide luchtvaartmaatschappijen en vormt de basis voor toekomstige uitbreidingen van hun sterke partnerschap.

Deze nieuwe overeenkomst zal beide luchtvaartmaatschappijen in staat stellen om meer flexibiliteit en meer reismogelijkheden aan te bieden aan passagiers waardoor de connectiviteit tussen Turkije en China wordt verbeterd.

Bovendien wordt verwacht dat de nieuwe regeling het toerisme en de economische uitwisseling tussen de twee landen zal versterken. Passagiers profiteren niet alleen van een groter reisgemak, maar ook van nieuwe kansen voor culturele en zakelijke interacties.

Beide luchtvaartmaatschappijen verwachten dat deze samenwerking zal bijdragen aan een aanzienlijke toename van het passagiersverkeer, waardoor de wederzijdse groei wordt bevorderd en waar de luchtvaartsector als geheel van profiteert.

Tenlastelegging in zedenzaak Ali B uitgebreid met aanranding

Ali B

HAARLEM – Het Openbaar Ministerie heeft in de zedenzaak van rapper Ali B de tenlastelegging uitgebreid. De officieren van justitie hebben na bestudering van het dossier besloten om de rapper naast verkrachting ook aan te klagen voor aanranding van een vrouw in Heiloo, zegt een woordvoerster van het OM Noord-Holland.

De strafzaak tegen Ali B dient volgende week op woensdag 12 juni en donderdag 13 juni bij de rechtbank in Haarlem. In maart vorig jaar maakte het OM reeds bekend de 42-jarige tv-persoonlijkheid uit Almere te gaan vervolgen voor zedenfeiten met drie meerderjarige vrouwen.

De verdenking behelsde tot eind vorig jaar drie verschillende feiten, waaronder een aanranding van een voormalige kandidaat van The Voice of Holland in mei 2018 in Amsterdam. De andere twee feiten waar Ali B voor zou worden vervolgd, betreft een verkrachting in augustus 2018 in Heiloo en een verkrachting in april 2014 in Marokko.

“Na bestudering van het dossier in de afgelopen maanden heeft het Openbaar Ministerie de definitieve tenlastelegging samengesteld. Zodoende is die uitgebreid met een vierde feit”, zegt de woordvoerster.

De zaak draait volgende week om twee aangiftes en een melding. De aangiftes zijn gedaan door de vrouw die in Heiloo slachtoffer werd en de voormalige kandidaat van The Voice of Holland. De melding zou gedaan zijn door Ellen ten Damme, iets wat de woordvoerster van het OM uit privacy-overwegingen niet kan bevestigen. Ten Damme deed in 2014 mee aan het AVROTROS-programma Ali B en de Muziekkaravaan. De rapper nam de zangeres destijds mee naar de Marokkaanse stad Meknes om inspiratie op te doen voor een nummer.

OM eist negen jaar cel voor doodsteken broer in vakantiehuis in Gees

GRONINGEN – Het Openbaar Ministerie in Noord-Nederland heeft een gevangenisstraf van negen jaar geëist tegen een 30-jarige uit Roemenië afkomstige man. Hij wordt verdacht van het op 16 juli 2023 om het leven brengen van zijn broer in een vakantiehuis in Gees.

Volgens de officier van justitie heeft de verdachte het slachtoffer met een mes om het leven gebracht. Dat blijkt onder meer uit forensisch onderzoek en de verklaring van de verdachte zelf.

Uit meerdere verklaringen komt het beeld naar voren de broers het doorgaans goed met elkaar konden vinden. Deze avond hadden zij echter, mede onder invloed van een forse hoeveelheid alcohol, meermaals woorden met elkaar. Uiteindelijk hebben de onvriendelijkheden geleid tot een fatale steekpartij.

De officier van justitie kwalificeert het handelen van de verdachte als doodslag, omdat de man niet van te voren het plan had om zijn broer om het leven te brengen. Hij heeft dit min of meer in een opwelling gedaan. Daarbij had hij wel kunnen weten dat het steken met het mes dodelijk af zou kunnen lopen.

De verdachte toont veel berouw en is in het verleden niet met politie en justitie in aanraking geweest. Tegelijkertijd zal hij moeten leven met het feit dat hij zijn eigen broer om het leven heeft gebracht. “Daarmee heeft hij zijn familie en zichzelf intens groot en onherstelbaar verdriet aangedaan”, zegt de officier van justitie. “Tegelijkertijd zijn de huisgenoten van de verdachte ongewild geconfronteerd met het gewelddadige handelen van de verdachte. Dat moet indrukwekkend en beangstigend zijn geweest. (…) Daarom is een vrijheidsstraf van aanzienlijke duur op zijn plaats.”

Kippen optillen aan hun poten mag definitief niet van rechters

DEN HAAG – Bedrijven in de pluimveesector mogen kippen niet vangen door ze aan hun poten op te tillen. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), de hoogste rechter in dit vraagstuk, ziet daarvoor geen enkele ruimte in Europese regels. Door deze definitieve uitspraak moeten bedrijven die kippen vangen hun werkwijze aanpassen.

In de uitspraak verwijzen de rechters naar de Transportverordening, waarin staat dat het verboden is om dieren “bij kop, oren, horens, poten, staart of vacht op te tillen of voort te trekken, of ze zodanig te behandelen dat het hun onnodige pijn of onnodig lijden berokkent”. Vangbedrijven en een pluimveebedrijf hadden aangevoerd dat het vangen van kippen aan de poten gebruikelijk is in heel de Europese Unie en het dierenwelzijn daardoor niet in het geding komt.

Wakker Dier stelde juist dat de regels volkomen duidelijk zijn. Daar krijgt de organisatie gelijk in van het CBb: het verbod om dieren bij de poten op te tillen is “niet voor meerdere uitleg vatbaar”.

De bedrijven krijgen op een ander punt wel gelijk. De lasten onder dwangsom die ze kregen opgelegd voor overtredingen van het verbod, waren niet goed onderbouwd. Daar moet de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit voor 15 augustus een nieuw besluit over nemen.

Kippen vangen kan op diverse manieren. In de uitspraak wordt verwezen naar speciale vangmachines en de ‘Zweedse methode’, waarbij de dieren met twee handen bij hun lichaam worden vastgepakt. Volgens de vangbedrijven heeft iedere alternatieve methode nadelen. Zo zou het niet mogelijk zijn om op een veilige manier met twee handen een kip te vangen die op hoogte zit. Het CBb wijst die bezwaren af.

Brancheorganisatie AVINED is niet te spreken over de uitspraak. “Wereldwijd wordt pluimvee aan de poten gevangen. Dit gebeurt in Nederland ook, vanzelfsprekend met voldoende aandacht voor het welzijn van het dier”, klinkt het.

Wakker Dier stelt dat kippen die bij de poten worden gevangen wel degelijk pijn lijden. Ze zouden vaak ademnood krijgen en vleugels of poten breken. De organisatie vindt dat de pluimveesector zich gewoon aan het al bijna twintig jaar geldende verbod moet houden. Wakker Dier noemt diverse eiermerken die een diervriendelijkere vangmethode gebruiken en stelt dat andere bedrijven er vooral niet aan willen omdat die “iets arbeidsintensiever en iets duurder is (naar schatting dan 0,0005 cent per ei en 0,12 cent per kilo vlees)”.

Kiezen zorgverzekering nog steeds moeilijk voor consument

DEN HAAG – Het aanbod aan zorgverzekeringen die niet of nauwelijks van elkaar verschillen is nog altijd zo groot dat het consumenten hindert bij het kiezen. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de zorgverzekeringsmarkt.

Veel consumenten vinden het moeilijk om de verschillen te snappen en de best passende zorgverzekering te kiezen. In 2023 had 61 procent van de consumenten gemiddeld 103 euro per jaar kunnen besparen. Zij hadden een basisverzekering waarvoor een (bijna) gelijk, maar goedkoper alternatief bestaat. De ACM en de NZa doen aanbevelingen aan beleidsmakers, de wetgever en zorgverzekeraars om het kiezen van een zorgverzekering makkelijker te maken.

Goedkoper alternatief basisverzekering beschikbaar

Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten soms een duurdere basisverzekering moeten afsluiten als zij een uitgebreidere aanvullende verzekering willen afsluiten. Terwijl een goedkopere basisverzekering ook geschikt zou zijn voor die consumenten. Hierdoor zijn mensen die deze zorg nodig hebben meer geld kwijt aan hun basisverzekering dan andere mensen. Zo’n keuzebeperking voor consumenten zet de solidariteit van het zorgstelsel onder druk. Dat vinden de ACM en de NZa onwenselijk.

Consumenten vinden zorgverzekeringen ingewikkelde producten, vooral als het gaat om de vergoeding van zorgaanbieders waarmee de zorgverzekeraar geen contract heeft. De ACM en de NZa doen in het onderzoek aanbevelingen om het keuzeproces van consumenten te verbeteren. Of consumenten overstappen is uiteindelijk hun eigen beslissing, maar zij mogen geen onnodige belemmeringen ervaren. De belangrijkste aanbevelingen zijn het terugdringen van het aantal (bijna) gelijke verzekeringspolissen per zorgverzekeraar en de verplichting dat consumenten bij elke basisverzekering toegang krijgen tot alle aanvullende verzekeringen bij dezelfde zorgverzekeraar.

Wat doet de ACM in de zorgsector?

De ACM draagt onder andere via marktonderzoeken bij aan haar missie om markten goed te laten werken voor alle mensen en bedrijven, nu en in de toekomst. Ook in de zorg. Ons toezicht draagt bij aan een goede, betaalbare en toegankelijke zorg. In het Nederlandse zorgstelsel staat de keuze voor patiënten en verzekerden centraal.

Doordat er wat te kiezen valt, willen zorgaanbieders en zorgverzekeraars zich van elkaar onderscheiden: op prijs, kwaliteit en dienstverlening. Door dit stelsel blijft de kwaliteit van de zorg hoog en de verzekeringspremie betaalbaar.

Het onderzoek Polisverschillen en consumentenkeuzes in de zorgverzekeringsmarkt maakt gebruik van het jaarlijkse Consumentenonderzoek Zorgverzekeringsmarkt van de ACM. Daaruit bleek dat verzekerden in het recente overstapseizoen meer aandacht hadden voor een vrije keuze tussen zorgaanbieders. Om consumenten te helpen bij hun keuze op de zorgverzekeringsmarkt heeft de ACM de informatiepagina’s op haar website ACM ConsuWijzer vernieuwd.

Onderzoek door FIOD naar oplichting en witwassen

DEN HAAG – De FIOD verdenkt twee mannen (55 en 51) woonachtig in Heerlen en het buitenland van onder andere oplichting, valsheid in geschrift en witwassen. Twee woningen in Heerlen en Lunteren zijn doorzocht en daarbij is beslag gelegd op onder andere administratie.

De FIOD is het strafrechtelijk onderzoek gestart na een aangifte van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) over bedrijven die tokens aan het publiek aanbieden. De aangifte volgde uit vooronderzoek van de AFM na verschillende meldingen van banken.

Uit onderzoek komt ook naar voren dat het ingelegde geld vermoedelijk anders is geïnvesteerd dan werd voorgespiegeld. De twee mannen geven leiding aan deze bedrijven en worden ervan verdacht het ingelegde geld te hebben besteed aan onder andere privé-uitgaven. Vermoedelijk hebben ze eveneens rapporten van adviesbureaus vervalst om zo een rooskleurig beeld van hun aanbieding van effecten te schetsen.

Het vermoeden is dat de verdachten de beleggers op listige wijze bewogen tot de aankoop van tokens om zo zichzelf te verrijken.

Het onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket.

Man aangehouden in witwasonderzoek

ROTTERDAM – De FIOD heeft op donderdag 30 mei een man aangehouden in een strafrechtelijk onderzoek. De 41-jarige uit Vlaardingen is meegenomen voor verhoor en wordt verdacht van witwassen, oplichting en valsheid in geschrift. Daarnaast heeft hij vermoedelijk feitelijk leiding geven aan verboden gedragingen van twee van zijn ondernemingen.

Een woning in Vlaardingen en een bedrijfspand in Rotterdam zijn doorzocht en daarbij is beslag gelegd op digitale en fysieke administratie, de woning van de verdachte en vier andere panden, kunst, sieraden, luxe designergoederen en contant geld.

Een aantal opvallende zaken werd geconstateerd in de financiële achtergrond van de Vlaardinger. De man, een fiscaal adviseur, had in een periode van drie jaar meerdere onroerende zaken in privé aangekocht.

Bij de hypotheekaanvragen voor de panden overlegde de verdachte vermoedelijk valse en misleidende documenten aan twee hypotheekverstrekkers.

Op de bankrekeningen van de ondernemingen van de man werden daarnaast contante en girale stortingen verricht. De contante gelden, waarvan de herkomst onduidelijk is, werden vermoedelijk deels gebruikt om een hypotheek te verstrekken aan een derde. De FIOD vermoedt dat de man de girale stortingen heeft witgewassen. Het wederrechtelijk verkregen voordeel van de verdachte wordt geschat op iets meer dan 1 miljoen euro.

Het onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket.

Weer in Duitsland beter en noodweerwaarschuwingen ingetrokken

hoogwater Duitsland

STUTTGART/PASSAU – De Duitse meteorologische dienst heeft alle waarschuwingen voor noodweer ingetrokken en verwacht droger en warmer weer, vooral in Baden-Württemberg. Maar ook in het door hevige regens geteisterde Beieren voorziet de dienst in de loop van de dag wat zon en weinig regen.

In de nacht van maandag op dinsdag heeft het nog hard geregend ten zuiden van de rivier de Donau in Zuid-Duitsland en in Oostenrijk. Op tal van plaatsen zijn rivieren buiten hun oevers getreden en de wateroverlast houdt aan. Het waterpeil van de Donau stijgt op een aantal punten nog steeds. In Passau waar drie rivieren samenvloeien, is het waterpeil al rond de 10 meter en stijgende. De binnenstad staat er onder water. Maar volgens de autoriteiten is er geen sprake van recordhoogtes. De verwachting is dat het hoogtepunt niet lang op zich laat wachten in Passau, net als in Regensburg. Passau is bijzonder kwetsbaar omdat de Donau, de Inn en de Ilz er samenvloeien.

De Beierse premier Markus Söder noemt de situatie in zijn deelstaat “ernstig en kritiek”. Hij heeft dinsdag om te beginnen minstens 100 miljoen euro in het vooruitzicht gesteld voor onmiddellijke hulp bij het herstel van de schade. Hij belooft “snelle en niet bureaucratische financiële hulp” aan particulieren en bedrijven. De hulp wordt snel ter beschikking gesteld en kan later worden verrekend met geld dat verzekeringsmaatschappijen mogelijk later uitkeren. De voetbalclub FC Bayern heeft naar eigen zeggen 1 miljoen euro uitgetrokken voor hulp aan slachtoffers van de watersnood.

Het noodweer heeft in de Bondsrepubliek aan zeker vijf mensen het leven gekost en een brandweerman wordt nog steeds vermist, melden Duitse media. Aangenomen wordt dat hij is verdronken. Er is veel schade aangericht.

In Flintsbach aan de Inn bij de Oostenrijkse grens is dinsdag ook een deel van een kasteelruïne ingestort en weggegleden met de modder en het water. Huizen die lager bij de ruïne staan zijn uit voorzorg ontruimd omdat mogelijk meer delen van de ruïne van de burcht Falkenstein instorten.

Zes Krone Profiliners en Dryliners voor Ben Becker

Ben Becker Soest

SOEST – Recent leverde Wezenberg Trailers een serie van 6 Krone Profiliners en Dryliners af aan Ben Becker Internationaal Transportbedrijf B.V. in Soest.

Voor het laden en lossen zijn alle opleggers voorzien van een 2.500 kg laadklep.
De Dryliner opleggers zijn uitgevoerd als Doublestock, waardoor het mogelijk is om 66 Euro pallets in één keer te laden.

Alle Profiliners zijn uitgevoerd met aluminium zijborden. De opleggers zijn in verschillende Ben Becker stijlen uitgevoerd.

Ben Becker Internationaal Transportbedrijf B.V. levert hoogwaardige logistieke diensten die slim en betrouwbaar zijn. Het dienstenpakket is gebaseerd op de drie eigenschappen: kwaliteit, betrouwbaarheid en flexibiliteit.

Dankzij gemotiveerde medewerkers die meedenken en van elkaar leren, is het bedrijf in staat om als één team met één taak te opereren. Met het jonge wagenpark voorzien van de nieuwste technologie, kunnen alle relaties overal bediend worden.

Ben Becker Soest

Om de CO2-uitstoot te verminderen, worden alle chauffeurs getraind en wordt er gebruik gemaakt van Traxx diesel. Inmiddels zijn ook de eerste twee elektrische vrachtwagens aangeschaft welke de komende tijd ingezet zullen gaan worden.

Massaontslag bij cloudtak Azure van Microsoft

Microsoft
A logo of US company Microsoft is displayed during the Vivatech technology startups and innovation fair, at the Porte de Versailles exhibition center in Paris, on May 22, 2024. JULIEN DE ROSA / AFP

REDMOND – Microsoft ontslaat vele honderden werknemers bij zijn cloudtak Azure, zeggen ingewijden tegen de Amerikaanse nieuwswebsite Business Insider. Het zou om mogelijk 1500 banen gaan. Microsoft wil niet reageren op het nieuws.

Hoewel het gebruikelijk is voor het technologieconcern om rond deze tijd van het jaar in het personeelsbestand te snijden, lijken ontslagrondes steeds vaker voor te komen bij Microsoft. Zo sloot het bedrijf laatst nog een aantal gamestudio’s die onder het in 2021 overgenomen Zenimax Media vielen.

Eerder dit jaar lekte er een interne email van Microsoft uit, ook in handen van Business Insider, waarin staat dat het bedrijf van plan is om in totaal 10.000 werknemers te ontslaan.

Innovatiehub NextGen Demo in haven van Antwerpen ontvangt 2 miljoen euro subsidie

ANTWERPEN – NextGen Demo, de innovatiehub die deel uitmaakt van de circulaire hotspot NextGen District in het hart van de Antwerpse haven, ontvangt een EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) subsidie van 750.000 euro en een steun van het Vlaamse FIO (Fonds Innovatie & Ondernemen) van 1.250.000 euro. Deze subsidie van in totaal 2 miljoen euro zal worden ingezet om een deel van de opstartfase te financieren en daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan de transitie naar een klimaatneutrale industrie.

Innovatiehub binnen NextGen District

NextGen Demo is onderdeel van NextGen District, de voormalige Opelsite waar Port of Antwerp-Bruges een circulaire hub uitbouwt in het hart van de Antwerpse industrie. De zone van ongeveer 2 ha biedt ruimte en ondersteunende diensten aan demonstratoren (start- en scale- ups, spin-off bedrijven en pilootprojecten) om nieuwe technologieën en circulaire demoprojecten die het labo ontgroeid zijn, op grotere schaal en in een industriële omgeving te kunnen testen alvorens over te gaan tot commercialisering. Er is plaats voor tien projecten die na de testfase kunnen opschalen richting de rest van NextGen District of een andere locatie binnen of buiten de haven en daarmee plaats maken voor nieuwe bedrijven zodat er een continue stroom van innovatie is.

EFRO-programma voor een slimmer en groener Europa

De site fungeert als katalysator voor duurzame innovaties in de procesindustrie en vormt zo een belangrijke schakel in de transitie naar een klimaatneutrale industrie. Technologieën ontwikkeld op NextGen Demo zullen een concrete bijdrage leveren aan de verduurzaming van de chemische industrie en aan de energietransitie zowel nationaal als internationaal. Gezien de perfecte match met de ambities van EFRO, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, dat o.m. gericht is op een ‘slimmer’ en ‘groener’ Europa, werd NextGen Demo weerhouden. De bijbehorende subsidie van 2 miljoen euro zal worden ingezet voor investeringen tijdens de opstartfase zoals het klaarmaken van de demoterreinen en het inrichten van de gedeelde kantoorfaciliteiten. Begin 2025 zou NextGen Demo operationeel moeten zijn.

Eerste concessionarissen

De eerste concessionarissen die gebruik zullen maken van de Antwerpse havenomgeving om hun innovatieve projecten in energietransitie en circulariteit te testen zijn ondertussen bekend. Power to Hydrogen wil met een geavanceerde technologie de kostprijs van groene waterstofproductie met behulp van hernieuwbare energie drastisch reduceren. TripleW, daarentegen, heeft een industrieel proces ontwikkeld om melkzuur te produceren dat volledig is gemaakt van voedselafval en wil de toepassing van deze technologie uitbreiden naar een breder scala van voedselafvalstromen en eindproducten.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: “Demonstratoren krijgen in NextGen Demo de ruimte om te groeien en aan te sluiten bij een waardevol netwerk van collega-pioniers, partners en klanten. Via de unieke locatie en het aanbod van essentiële faciliteiten en diensten willen we de schaalnadelen die start-ups en scale-ups ondervinden, wegwerken. Dankzij deze EFRO-subsidie kunnen we een aantal grote investeringen die nodig zijn in de startfase financieren.”

Annick De Ridder, voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: “NextGen Demo beperkt zich niet tot lokale bedrijven, maar trekt ook innovatie aan vanuit het buitenland zodat die in Vlaanderen geïmplementeerd kan worden en op die manier kan bijdragen aan het behalen van de Vlaamse en nationale klimaatdoelstellingen. Zo kunnen we onze haven, de grootste economische motor van Vlaanderen, concurrentieel houden én tegelijk inzetten op de transitie naar een klimaatneutrale samenleving.”

Twee verdachten aangehouden voor betrokkenheid dood 18-jarige Ryan al Najjar uit Joure

JOURE – De politie heeft maandag in Joure twee verdachten aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij het overlijden van een jonge vrouw. Zij werd op 28 mei aangetroffen in het water langs de Knardijk in Lelystad.

Het gaat om de 18-jarige Ryan al Najjar uit Joure. De verdachten zijn een 22-jarige man uit Joure en een een 24-jarige man uit Leeuwarden. Beide mannen zitten in volledige beperkingen, wat betekent dat politie en het Openbaar Ministerie geen nadere informatie mogen verstrekken en beide verdachten alleen contact mogen hebben met hun advocaat, meldt de politie.

Dinsdag 28 mei rond 09.00 uur werd in het water aan de Knardijk in Lelystad het lichaam aangetroffen van de 18-jarige Ryan al Najjar. De vrouw was door een misdrijf om het leven gekomen. Onder leiding van het Openbaar Ministerie startte de politie met een Team Grootschalig Opsporing (TGO) een groot rechercheonderzoek.

Met de aanhoudingen is het onderzoek volgens de politie nog niet klaar. Het slachtoffer is op 22 mei voor het laatst in Joure gezien en de politie onderzoekt wat er in de tussentijd met de vrouw is gebeurd, waar ze is geweest en met wie ze bijvoorbeeld contact heeft gehad.

 

Unieke Actros Edition 3 repatriërings-truck voor Hoogwout Berging

Bergingsbedrijf Hoogwout neemt een exclusieve truck in gebruik voor de internationale repatriëring van voertuigen: de Mercedes-Benz Actros L in Edition 3-uitvoering. “Dit is de enige Actros Edition 3 waarvan het trekkende gedeelte capaciteit biedt voor drie personenauto’s”, vertelt Jeroen Smit van Gomes Noord-Holland.

Truckvlogger Dennis Ton gaat met deze speciale Actros voertuigen bergen in heel Europa. Wagenparkbeheerder Jos Hotting van Hoogwout: “Dennis rijdt al heel zijn werkende leven voor ons en dit is de laatste nieuwe truck voor zijn pensioen. Zodoende besloten we deze Mercedes-fanaat te verwennen met het absolute summum op truckgebied.”

De Actros L Edition 3 die in gebruik is genomen is in veel opzichten een unieke auto. Jeroen Smit, Key Accountmanager Trucks bij dealer Gomes Noord-Holland, legt uit: “De Edition 3, op zich al een zeer exclusieve verschijning, is zo goed als altijd uitgevoerd als trekker, maar dit is een 480 pk sterk, rondom luchtgeveerd, Lowliner chassis. Hierdoor kunnen auto’s in de hoogte geladen worden.

Bovendien heeft deze een custom opbouw, waardoor op het trekkende gedeelte van de combinatie 3 auto’s mee kunnen. Er is geen enkele Actros L Edition 3 die zo is uitgerust. Dan is er ook nog een op maat gemaakte aanhangwagen waarop de berger eveneens 3 auto’s kwijt kan. Deze is gespoten in de typische Edition 3-tint Maansteen Grijs. Dit, naast de vele speciale optische aanpassingen, maakt het nieuwe repatriëringsvoertuig van Hoogwout tot een waar unicum in de truckwereld.”

Gomes en Hoogwout al jaren partners

De aflevering van deze speciale Actros L Edition 3 is een logisch gevolg van een sterke en verregaande samenwerking tussen Hoogwout Berging en Gomes Noord-Holland. Smit: “Hoogwout is onze partner voor het operationele gedeelte van de berging van alle auto’s van onze klanten. Collega Dennis Ton rijdt daarbij al jaren op een Actros en is ambassadeur voor het merk: als truckvlogger deelt hij namelijk video’s van zijn bergingsavonturen door heel Europa. Omdat het trekkende gedeelte en de trailer gemakkelijk los te koppelen zijn, heeft hij de flexibiliteit om op de meest bijzondere plekken te komen.

Toen Maarten Pels (directeur Hoogwout, red.) vertelde dat hij iets speciaals zocht voor de laatste dienstjaren van Dennis zei ik meteen: “Als je écht het maximale wilt doen, dan kun je de Actros Edition 3 overwegen. Ik vertelde over de zeer luxe uitrusting en de gelimiteerde oplage van 400 stuks. “Ga het maar regelen”, zei Maarten.”

“Zoals de chauffeur het wil”

Bij de opbouw van een speciale bergingscombinatie als deze komt veel kijken. Jos Hotting, wagenparkbeheerder bij Hoogwout Berging, legt uit: “Tijhof Autotransportsystemen uit Almelo heeft de combinatie technisch tot in de puntjes op elkaar laten aansluiten en het – zoals altijd – precies zo gedaan als wij het willen. Zo is bijvoorbeeld de brandstoftank een aantal centimeter verplaatst, om net even meer bergruimte te creëren voor de chauffeur. Vervolgens hebben de heren van Gomes het geheel helemaal naar onze smaak ingericht: de truck is in de huisstijl van Hoogwout voorzien van lichtbak, verstralers en werklampen. Die laatste zijn nog eens extra bijzonder, omdat ze zijn ingebouwd in het plaatwerk. In plaats van opbouw kiezen we daar wel vaker voor: het geeft een nette uitstraling. Normaal gesproken is al ons materieel uitgevoerd in knalgeel, maar voor deze wilden we graag een uitzondering maken. De herkenbare, exclusieve kleur hebben we doorgevoerd in de trailer. Zo blijft het een échte Edition 3.”

Probleemloze kracht

Jos Hotting is blij met het resultaat. Hij vertelt: “Gomes en Tijhof hebben geweldig werk verricht. Hierbij wil ook nog even vermelden dat ik zeer te spreken ben over de service, kennis en toewijding van afleverspecialist Joey Grandiek en monteur Tiemen Groot. Zij stonden altijd voor ons klaar, namen onze wensen steeds mee en boden inzicht en flexibiliteit. En ik was al tevreden hoor, over Mercedes-Benz Trucks en Gomes: de vorige Actros van Dennis is nu ruim 7 jaar in gebruik en heeft er bijna een miljoen kilometer op staan. In die tijd is deze truck een ronduit probleemloze kracht geweest in ons wagenpark. Er is eens een turbo vervangen en een radiator, maar dat was het ook wel. Met zo’n kilometerstand vind ik dat indrukwekkend. Deze nieuwe truck zal het ook weer goed gaan doen. Het begin is in elk geval goed: ik heb Dennis nog nooit zo happy gezien!”

Hoogwout Berging is partner voor berging, pechhulp en transport in heel Europa. Het bedrijf met het hoofdkantoor in Oostzaan, voert opdrachten uit voor hulpdiensten, alarmcentrales, dealers, verzekeringsmaatschappijen en particulieren. Bovendien is het bedrijf 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar voor spoedgevallen.

De repatriëring van voertuigen behoort dus ook tot werkzaamheden van Hoogwout, net als autotransport, overdekt transport en transport van bijvoorbeeld vrachtwagens. Chauffeurs van Hoogwout rijden op een vaste truck, die wordt aangepast naar de wensen van de rijder. De Actros van Dennis Ton is bijvoorbeeld is daarom geheel toepasselijk voorzien van een sticker van een persoon met knapzak en de tekst Waltzing Matilda: de uitbeelding van het altijd onderweg zijn van Dennis.

Bijna 85 cilinders met schadelijke F-gassen in beslag genomen bij autobedrijven in Lelystad

Foto: ILT

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de politie Midden-Nederland en de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) hebben op donderdag 30 mei bijna 85 cilinders met F-gassen in beslag genomen.

Dit deden zij tijdens een gezamenlijke actiedag in Lelystad tegen fraude met F-gassen. Tijdens deze actiedag werden ongeveer 70 autobedrijven bezocht. Bij een aantal bedrijven werden zowel illegaal aangekochte cilinders als illegaal geïmporteerde cilinders aangetroffen.

Illegale cilinders

Apparaten, zoals airco’s van auto’s, industriële koelinstallaties en warmtepompen, worden meestal gekoeld met schadelijke koudemiddelen of F-gassen. F-gassen zijn zware broeikasgassen. Om de schade voor het milieu zoveel mogelijk te beperken, gelden voor het gebruik van en de handel in F-gassen strenge Europese eisen. Door deze strenge eisen is de illegale handel in deze gassen sterk toegenomen.

Doel actiedag

De actiedag was gericht op het controleren van vermoedelijk illegaal geïmporteerde en aangekochte cilinders en op de aanwezigheid van de juiste certificaten voor gebruik en omgang hiermee. Apparaten, die werken op F-gassen, mogen alleen worden geplaatst, gerepareerd en onderhouden door erkende monteurs. In de praktijk blijkt dat dit nog te vaak wordt gedaan door monteurs die niet beschikken over de juiste papieren.

Waarschuwingen

Verreweg het merendeel van de bezochte bedrijven had hun zaken prima op orde. Toch werden er naast de inbeslagnames nog diverse waarschuwingen uitgedeeld voor het niet op orde hebben van de papieren of een verkeerde manier van opslag. Er is zowel bestuurlijk als strafrechtelijk opgetreden.

Eerste keer

Het was de eerste keer dat er zo’n grootschalige actiedag werd georganiseerd door de gezamenlijke instanties. Bij deze actie lag de focus op autobedrijven, maar de betrokken organisaties doen ook geregeld soortgelijke controles bij bedrijven die airco’s of bijvoorbeeld warmtepompen bij particulieren of bedrijven installeren. Hier speelt dezelfde problematiek.

Aantal EU-migranten in Nederland verdubbeld in tien jaar

EU-vlag

DEN HAAG – Op 1 januari 2024 woonden ruim twee keer zoveel mensen uit andere EU-lidstaten in Nederland vergeleken met tien jaar geleden. Momenteel gaat het om ruim 745.000 mensen, terwijl het er begin 2014 ongeveer 360.000 waren. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek op dinsdag.

De grootste groep migranten met een EU-nationaliteit zijn Polen (26 procent), gevolgd door Duitsers (11 procent), Bulgaren en Italianen (beiden 8 procent). Volgens het CBS is werk de belangrijkste reden voor migranten uit andere EU-lidstaten om naar Nederland te komen. Burgers uit EU-landen mogen zich vrij verplaatsen tussen andere EU-landen en hebben geen vergunning nodig om te kunnen werken in Nederland.

Het statistiekbureau stelt dat de meeste migranten uit andere EU-landen, maar tijdelijk in Nederland verblijven. Van degenen die in 2011 in Nederland kwamen wonen, was meer dan de helft na drie jaar weer vertrokken.

Gekeken naar andere lidstaten van de Europese Unie is Luxemburg het land waar relatief de meeste inwoners een andere EU-nationaliteit hebben. In 2023 ging het om 37 procent. Daarop volgen op grote afstand Cyprus en Oostenrijk (beiden 10 procent) en België (8 procent). Nederland staat van alle EU-landen op de negende plaats, met 4 procent van de inwoners die een andere EU-nationaliteit heeft.

LAATSTE NIEUWS

DHL en Ninatrans bereiken nieuwe mijlpaal met elektrische vrachtwagens

LEUVEN(B) - DHL en Ninatrans hebben samen een nieuwe mijlpaal bereikt met de introductie van twee volledig elektrische vrachtwagens van Ninatrans, die exclusief voor...
×