Clicky

maandag 23 september 2024 - 22:26 uur
Home Blog Pagina 221

82 procent van exporteurs voorziet economische opleving

‘S-HERTOGENBOSCH – 82 procent van de exporteurs in de wereld gaat uit van economisch herstel in 2024. Chinese exporteurs zijn het meest optimistisch, maar ook hun Amerikaanse en Europese collega’s voorzien een eind aan de handelsrecessie van vorig jaar. Bijna 40 procent verwacht dit jaar een exportgroei van meer dan +5 procent. Dat blijkt uit de jaarlijkse mondiale Trade Survey van kredietverzekeraar Allianz Trade.

Het is voor het derde jaar op rij dat de Trade Survey verschijnt. In totaal zijn meer dan 3.000 bedrijven benaderd in China, Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Spanje, Groot-Brittannië en de VS.

Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “Het optimisme is opvallend. Vorig jaar waren de exporteurs ook positief gestemd, maar kwamen ze met nul groei bedrogen uit. Je zou denken dat het optimisme hierdoor wat is getemperd maar het tegendeel is waar: vorig jaar verwachtte 70 procent van de exporteurs omzetgroei, dit jaar 82 procent.”

“Gewend aan gevaren?”

De verwachtingen van Allianz Trade zelf zijn iets behoudender. “Ook wij zien mondiaal herstel. We denken dat de wereldhandel met +2,8 procent in waarde zal aantrekken. Dat is nog altijd fors lager dan het langetermijngemiddelde van 5 procent. Vooral de verstoring van de mondiale scheepvaart en het toenemende protectionisme maakt ons voorzichtig. Natuurlijk zien ondernemers deze gevaren ook, maar het lijkt wel of ze er aan gewend raken waardoor het minder afschrikt.”

Over de situatie in Nederland en buurland België is Geeroms ook maar matig enthousiast. “We denken aan het eind van het jaar wel een groei te zien van de export maar hard gaat het niet. In de eerste maanden viel de groei tegen. Zowel in Nederland als België zagen we tegenvallende groei- en exportcijfers.”

Geeroms doelt hiermee op berichten van het CBS vorige week en De Europese Commissie.

Bedreigingen

Het onderzoek van de kredietverzekeraar zoomt in op de bedreigingen die exporteurs zien. De top 5 ziet er als volgt uit:

  1. onzekerheden door politiek en protectionisme (73 procent)
  2. verstoring toeleveringsketen (31 procent)
  3. tekort aan grondstoffen en halffabrikaten (28 procent)
  4. financieringsproblemen (20 procent)
  5. gevaar van non-betaling (17 procent).

Zorgen over hoge energieprijzen zijn sinds 2023 aanzienlijk gedaald.

Volgens Geeroms kampen exporteurs in toenemende mate met wanbetaling. “Slecht 11 procent geeft aan dat ze binnen 30 dagen worden betaald. 70 procent geeft aan dat het 30 tot 70 dagen duurt. Bij 7 procent meer dan 90 dagen. Mondiaal stellen bedrijven het betalen van facturen uit. Dat komt vooral omdat het werkkapitaal onder druk staat. Onder meer door hogere financieringskosten. Betaalgedrag dat verslechtert maakt ondernemers ongerust. En dat is terecht. Want soms betekent uitstel afstel. Wanbetaling kan voor een bedrijf een flinke klap betekenen.”

China

Johan Geeroms

Veel landen hebben hun mond vol over het boycotten van China, maar als het gaat om exportactiviteiten is dat nog beperkt. Geeroms: “Het gebeurt halfslachtig. Je ziet twee bewegingen. Internationale bedrijven die China als productielocatie inwisselen voor alternatieven in Azië-Pacific. Dat zijn dan met name Duitse, Franse en vooral Amerikaanse bedrijven. Maar uit ons onderzoek blijkt ook dat een derde van de bedrijven zegt de activiteiten in China juist uit te breiden.”

De export van China wordt geraakt door hogere importtarieven die landen instellen, met de VS voorop. Zo gaat het Amerikaanse tarief voor Chinese elektrische auto’s omhoog van 25 procent naar 100 procent. Ook de tarieven voor Chinese zonnepanelen en medisch materiaal stijgen sterk.

De focus op duurzaamheid lijkt verder te verzwakken. Bijna twee op de drie bedrijven geeft aan de CO2-uitstoot in 2024 met slechts een schamele 1 tot 5 procent terug te dringen. Bij lange na niet genoeg om tegen 2050 tot nul uitstoot te komen.

Nieuwe regels voor halen rijbewijs, rijonderwijs verplicht, betere rijexamens en -instructeurs

DEN HAAG – Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) stelt verschillende verbeteringen voor in het proces om een autorijbewijs te halen. Rijonderwijs wordt verplicht én krijgt vooraf vastgestelde leerdoelen, de wijze van examineren gaat veranderen en de regels voor rijinstructeurs worden aangescherpt.

Het ministerie gaat aan de slag met het aanpassen van wet- en regelgeving om deze verbeteringen door te voeren. Aanleiding zijn verschillende geconstateerde misstanden in de rijschoolbranche en het relatief lage slagingspercentage (gemiddeld slaagt 52 procent slaagt voor het praktijkexamen en 39 procent voor het theorie-examen). Bovendien is de inzet dat de wijzigingen een positief effect hebben op het aantal verkeersongevallen onder beginnende bestuurders.

Eerder stelde het advies ‘Van rijles naar rijonderwijs’ verschillende verbeteringen voor, die door zowel de Tweede Kamer als door het ministerie zijn onderschreven. Dit is de uitwerking daarvan.

Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat): “Frauderen tijdens het examen, instructeurs die je bewust te vroeg laten afrijden, lespakketten die de indruk geven dat je ‘snel’ je rijbewijs kunt halen… Ik vind dat deze misstanden moeten worden aangepakt. Daarom zijn we vanuit het ministerie aan de slag gegaan met een pakket dat verbeteringen moet aanbrengen in de rijopleiding. Bijkomend voordeel is dat we verwachten dat jongeren hierdoor eerder slagen voor hun rijbewijs.”

Beter rijonderwijs

Misschien wel het grootste verschil is dat het volgen van een rijopleiding verplicht wordt: op dit moment is alleen het examen verplicht. Daarnaast wordt voor iedereen duidelijker wat leerlingen moeten kunnen om een rijbewijs te halen. In oktober 2023 zijn daarvoor al leerdoelen opgesteld, die worden nog voor aankomende zomer geconcretiseerd. Denk dan bijvoorbeeld aan de verplichting om tijdens de opleiding in het donker te hebben gereden, om een keer 130 te hebben gereden en om ‘sociaal rijgedrag’ te bespreken.

Voor het nieuwe rijonderwijs is ook nagedacht over de volgorde waarop leerlingen kennismaken met het verkeer. Het rijonderwijs zal worden opgeknipt in vier fasen, waarbij in iedere fase complexere situaties worden geoefend. Er wordt ook een systeem ontwikkeld waarin betrokkenen kunnen zien welke vaardigheden de leerling al onder de knie heeft. Betrokkenen kunnen bijvoorbeeld de leerlingen zelf zijn, hun ouders of de rijinstructeurs.

Bovenstaande voorstellen zetten de grote lijnen van het rijonderwijs vast. Wel blijven rijinstructeurs de vrijheid houden om hun eigen lesmethode te gebruiken. Ze kunnen zich dus nog onderscheiden met hun unieke vaardigheden, kennis en ervaring.

Beter examen

Op dit moment is het examen de basis voor het halen van het rijbewijs. In de toekomst zal het rijonderwijs zelf en daarmee ook het leerplan de basis zijn. Het examen wordt dus afgestemd op het leerplan.

Er is nog geen keuze gemaakt over het doorvoeren van veranderingen in het aantal verplichte examens: voor nu blijft er één theorie-examen en één praktijkexamen. Een van de redenen is dat extra examens leiden tot extra kosten voor de leerling. Later dit jaar komt hierover nog een nader advies vanuit het ministerie, IBKI, CBR en de branche.

Betere rijinstructeurs

Op dit moment is voor aankomend rijinstructeurs alleen een examen verplicht, maar met de nieuwe wet- en regelgeving worden rijinstructeurs verplicht om een opleiding te volgen bij een door IBKI erkend opleidingsinstituut. Voor die opleiding heeft IBKI enkele contouren opgesteld, aan de hand daarvan kunnen opleidingsinstituten hun eigen lesmethode ontwikkelen.

Het blijft voor rijinstructeurs verplicht om de bevoegdheid elke vijf jaar te verlengen, maar de eisen worden aangescherpt. IBKI gaat namelijk om de vijf jaar een theorie- en een praktijkexamen afnemen. Wanneer een instructeur drie keer een onvoldoende haalt, verliest deze zijn bevoegdheid – de instructeur kan dan besluiten om een herintrederstraject te volgen.

Kosten

De voorgestelde wijzigingen brengen kosten met zich mee, die naar verwachting worden betaald door consumenten, rijscholen en rijinstructeurs. Er wordt op dit moment uitgezocht hoe de kosten voor leerlingen zo gelijk mogelijk kunnen blijven.

De gevolgen voor de lesprijs zijn mede afhankelijk van welk effect deze rijonderwijsverbeteringen hebben op de slagingspercentages. Als het rijonderwijs beter is, slagen meer leerlingen de eerste keer voor hun rijbewijs en hoeven ze dus niet meerdere keren te betalen voor een extra examen en voor aanvullende lessen.

Adviescommissie Rijonderwijs

Tot slot is het ministerie van plan om een Adviescommissie Rijonderwijs in te richten. Hierin komen vertegenwoordigers van de rijschoolbranche, maar ook IBKI, CBR, IenW en onderwijskundigen. De adviescommissie zal de minister periodiek adviseren over bijvoorbeeld het leerplan, de exameneisen en het kwalificatieprofiel voor rijinstructeurs. Op die manier kunnen gewenste veranderingen op een weloverwegen manier worden doorgevoerd.

Sector transport en logistiek groeit in 2024 met 2 procent en in 2025 met 2,5 procent

AMSTERDAM – Na een moeilijk jaar, waarin de internationale handel afnam door de snelle afbouw van overtollige voorraden, tekenen zich in de Nederlandse transportsector tekenen van herstel af. Na een krimp (-3 procent) in 2023 verwacht ABN AMRO zowel dit jaar (+2 procent) als in 2025 (+2,5 procent) groei voor de sector.

Zo profiteert de luchtvaart sinds begin dit jaar van de aantrekkende wereldhandel. Zo was tussen januari en februari sprake van een significante stijging van de goederenvolumes (+9,8 procent).

De containervolumes (+3,3 procent) in de Rotterdamse haven zaten eveneens in de lift. Naar verwachting groeit vooral de luchtvracht (+10 procent) dit jaar fors, terwijl ABN AMRO voor de zeevaart (+2 procent) eveneens groei verwacht.

Ook opslagbedrijven en logistieke dienstverleners (+2 procent) profiteren van het herstel van de wereldhandel. Voor pakketbezorgers staat zowel in 2024 (+1 procent) als 2025 (+3 procent) groei in het vooruitzicht nu consumenten door de gestegen koopkracht waarschijnlijk meer gaan besteden.

Wel wordt het herstel in de transportsector geremd door een lagere vraag naar bouwmaterialen. Dit blijkt uit de Subsectorprognoses Transport en Logistiek 2024-2025 van ABN AMRO die vandaag zijn gepubliceerd

Verschuiving van wegvervoer naar binnenvaart kan CO2-uitstoot transportsector verlagen
De transportsector staat als sector die veel broeikasgassen uitstoot voor een grote uitdaging. Om uitstoot te verminderen biedt het verschuiven van vervoer over de weg naar de binnenvaart of het spoor mogelijk een oplossing. Deze verandering van vervoersmodaliteit wordt ook wel Modal Shift genoemd.

Een mogelijke oplossing voor bedrijven die de voorkeur geven aan directe wegverbindingen zijn de zogenoemde Corridors. Dit zijn vaste lijndiensten van binnenvaartschepen tussen bijvoorbeeld de Rotterdamse haven en de binnenlandse terminals. Door gebruik te maken van deze diensten is de planning minder intensief.

Ook maken Corridors het makkelijker om lading te bundelen. Dit vermindert de transportkosten en de CO2-uitstoot per vervoerseenheid. Hiervoor is het volgens ABN AMRO wel van belang dat het nieuwe kabinet investeert in onderhoud en uitbreiding van infrastructuur, zoals bruggen en sluizen.

Stapeling regelgeving vereist forse investeringen in wegvervoer

De transportsector krijgt in de komende jaren te maken met een stapeling van milieuregelgeving, zoals CSRD, zero-emissiezones, de Nederlandse vrachtwagenheffing en het Europese emissiehandelssysteem ETS-2 voor het wegvervoer.

De CSRD – een Europese richtlijn die onder andere wegvervoerders verplicht te rapporteren over hun CO2-uitstoot – vereist grote investeringen in IT. De vrachtwagenheffing en ETS-2 zorgen voor een hogere belasting op uitstoot, vooral voor meer vervuilende voertuigen. Om een hoge belastingaanslag te voorkomen, moeten bedrijven deze voertuigen mogelijk versneld vervangen.

“Ook de zero-emissiezones, relevant voor wegvervoerders die binnen steden actief zijn, vergen investeringen, bijvoorbeeld in elektrische trucks. De nieuwe coalitie zint echter op mogelijk uitstel. Opvallend is ook dat het coalitieakkoord vermeldt dat alle subsidies op elektrisch rijden per 2025 worden afgeschaft. Deze veranderingen in landelijk beleid zijn nadelig voor ondernemers, aangezien sommigen al voorbereidingen voor de invoering van zero-emissiezones hebben getroffen, inclusief investeringen in elektrische trucks, laadinfrastructuur en stadshubs”, zegt Albert Jan Swart, sector econoom Industrie, en Transport & Logistiek van ABN AMRO.

“In zo’n vijftien gemeenten zijn de voorbereidingen voor de invoering van zero-emissiezones al in een vergevorderd stadium; zo zijn er al verkeersbesluiten genomen of zijn deze in voorbereiding. De invoering van zero-emissiezones is in principe een lokale kwestie, waarover de gemeente beslist. Het is dus goed mogelijk dat circa vijftien gemeenten toch al per januari 2025 een zero-emissiezone gaan invoeren. Het is te hopen dat een nieuw te vormen kabinet de invoering van zero-emissiezones niet dwarsboomt en de AanZET-subsidie voor elektrische trucks handhaaft.”

Bezetters Radboud Universiteit weigeren te vertrekken

Radboud Universiteit

NIJMEGEN – De demonstranten die maandag de tweede verdieping van een gebouw van de Radboud Universiteit in Nijmegen bezetten weigeren te vertrekken. Het gebouw sloot om 19.00 uur. De universiteit meldt op haar website dat het college van bestuur wil dat ze het pand verlaten in verband met de veiligheid. Een woordvoerder wist rond 22.15 uur niet of de universiteit aangifte doet tegen de bezetting.

De demonstranten hebben maandag de tweede verdieping van het Erasmusgebouw van de universiteit bezet. Het college van bestuur zegt te hebben aangeboden in gesprek te gaan “over de ontstane situatie”. Dit zou een woordvoerder van de demonstranten hebben geweigerd omdat “hij over de eisen wilde spreken”, aldus de universiteit.

De demonstranten willen onder meer dat de universiteit banden met Israëlische instituten verbreekt die “profiteren van genocide, apartheid en het uitbuiten van de Palestijnen”.

Disclose, boycott, divest

Op de Instagrampagina van de protestgroep Nijmegen Student Encampment is op een foto die maandagavond is geplaatst te zien dat “from the river to the sea, palestine will be free” op een muur is geschreven. In een bijgaande tekst staat: “We will not stop, we will not rest. Disclose, boycott, divest”. Hoeveel demonstranten maandagavond nog binnen zijn, is niet bekend.

Maandag konden overdag door de bezetting achttien onderwijsactiviteiten niet doorgaan zoals gepland, zei de universiteit eerder op de dag. De demonstranten zouden een entree naar collegeruimtes blokkeren.

EU houdt samenwerking met Israël tegen het licht

Hanke Bruins Slot

BRUSSEL – De Europese Unie roept de raad die haar samenwerking met Israël regelt uitzonderlijk bijeen. De EU wil Israël tot de orde roepen nu het, in weerwil van internationale juridische stappen en toenemende kritiek, doorvecht in de Gazastrook.

Dat is “een zwaar politiek middel”, zegt buitenlandminister Hanke Bruins Slot, die zich inspande om de verdeelde EU-landen zover te krijgen.

De EU-landen denken vanouds heel verschillend over Israël en wat het zich mag permitteren in het conflict met de Palestijnen. Maar het ongeduld groeit nu Israël ook de opdracht van het Internationaal Gerechtshof negeert om de strijd in het met vluchtelingen volgepakte Rafah te staken. Zondagavond kwam daar ook nog een bloedige aanval op een vluchtelingenonderkomen bovenop.

Daardoor neemt de EU nu een zeldzaam besluit, zegt Bruins Slot. “Dit is echt iets wat ook door Israël als een behoorlijke zware klap gezien gaat worden.” De Europese Commissie en buitenlandchef Josep Borrell gaan de zogeheten associatieraad bijeenroepen, en daar “mogen ze geen minuut meer mee wachten”.

Grote brand in flatgebouw Vlissingen, een persoon gered

Brandweer

VLISSINGEN – In een flatgebouw in Vlissingen is maandagavond een grote brand uitgebroken. Volgens de veiligheidsregio Zeeland gaat het om een gasbrand op de begane grond, in de portiek van het gebouw. Het trappenhuis staat daardoor vol rook.

Een persoon is uit het pand aan de Schaepmanstraat gehaald om rookinhalatie. Diegene is nagekeken door de ambulance. Andere bewoners van het gebouw staan inmiddels buiten. Onderzocht wordt nog of zij geen last hebben van de rook. “Zoals het er nu naar uitziet, is iedereen naar buiten”, zegt een woordvoerder van de veiligheidsregio.

Omdat het gaat om een gasbrand, moest netbeheerder Stedin eerst het gas afsluiten voordat de brand geblust kon worden. Dat is inmiddels gebeurd, waardoor de brand ook geblust kan worden.

Over de omvang van de schade kon de woordvoerder nog niets zeggen.

Grote groep keert zich tegen politie bij onrust centrum Amsterdam

tegendemonstranten bij pro-Israëlactie SGP

AMSTERDAM -In Amsterdam heeft een grote groep “agressieve demonstranten” zich tegen de politie gekeerd bij acties in het centrum.

Op de Kalverstraat waren maandagmiddag enkele tientallen tegendemonstranten op de been die naar een pro-Israëlactie van de SGP op de Dam wilden gaan. Zij werden tegengehouden en aangehouden. Inmiddels is de rust in de hoofdstad terug, wel is er op verschillende plaatsen nog politie aanwezig.

Volgens de politie zijn de meeste aangehouden tegendemonstranten overgebracht naar een stadsbus. Een groep mensen heeft volgens de politie vervolgens op gewelddadige wijze geprobeerd te voorkomen dat de bus kon wegrijden. Zo werden er fietsen uit rekken gehaald en op straat gegooid. Ook werden agenten bekogeld. “Agenten hebben hierop ook geweld moeten gebruiken om de bus te ontzetten”, meldt de politie.

De groep aangehouden tegendemonstranten werd opgepakt voor onder meer het gooien van vuurwerk, bedreiging en verstoring van de openbare orde. In de bus pleegden zij volgens een politiewoordvoerder opnieuw strafbare feiten. Agenten werden volgens haar geschopt, gekrabd en beledigd. De bussen zijn inmiddels aangekomen bij verschillende cellencomplexen.

Hoeveel mensen zijn opgepakt is nog niet bekend. De mobiele eenheid was eerder maandagavond aanwezig, maar is inmiddels vertrokken.

Vrachtwagen met 30 ton uien vast in middenberm N666 [+foto’s]

KAPELLE – Maandagavond 27 mei rond 18.45 uur aan de Vierwegen – N666 in Kapelle is een vrachtwagen vast komen te zitten in de middenberm.

Het is onduidelijk hoe de vrachtwagen daar terecht is gekomen.

Doordat de vrachtwagen geladen is met 30 ton uien, worden de bergingswerkzaamheden er niet makkelijker op.

Een berger is ter plaatse maar zij kunnen de vrachtwagen niet op een veilige manier uit de middenberm krijgen, waarop collega’s van de vrachtwagenchauffeur probeerden de vrachtwagen eruit te trekken.

Zonder succes, integendeel, de vrachtwagen is daardoor alleen maar dieper ingegraven.

Tijdens de berging is de weg afgesloten.

Medewerker ernstig gewond bij bedrijfsongeval in Westzaan [+foto’s]

WESTZAAN – Bij een bedrijfsongeval in Westzaan is een medewerker ernstig gewond geraakt. Dat meldt de politie maandagavond.

Er zijn meerdere hulpdiensten ter plaatse gekomen.

Het slachtoffer is met onbekende verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis.

Wat er precies gebeurd is, is vooralsnog niet bekendgemaakt.

Politie gaat tientallen mensen arresteren bij protest Amsterdam

AMSTERDAM – In het centrum van Amsterdam gaat de politie tientallen mensen aanhouden die een pro-Israëlactie van de SGP wilden verstoren. De mensen uit de groep hebben zich schuldig gemaakt aan onder meer het gooien van vuurwerk, bedreiging en verstoring van de openbare orde, zo meldt een politiewoordvoerder. Hun “dynamische demonstratie” is door de driehoek (politie, officier van justitie en burgemeester) ontbonden.

De mobiele eenheid heeft de groep ingesloten op de hoek van de Kalverstraat en de Dam.

Op de Dam is de actie van de SGP bezig. Minstens honderd mensen zijn bij de manifestatie aanwezig. Ook politieke kopstukken van de partij zijn erbij, onder wie SGP-leider Chris Stoffer. Onder meer het Israëlische volkslied wordt gezongen, en mensen houden Israëlische vlaggen omhoog.

Op een livestream van de SGP is te zien dat de groepen niet ver bij elkaar vandaan staan, en dat tegendemonstranten ‘free free Palestine’ roepen. Ook hebben mensen Palestijnse vlaggen bij zich.

MAN ontvangt gold award van EcoVadis voor duurzame prestaties

LEUSDEN – MAN Truck & Bus heeft opnieuw een gouden medaille gekregen van EcoVadis, een instantie op het gebied van duurzaamheidsreviews voor ondernemingen, voor zijn inspanningen en prestaties op het gebied van duurzaamheid. De fabrikant van trucks, bussen en bestelwagens behaalde een totaalscore van 73 punten en behoorde daarmee tot de vijf procent van best beoordeelde bedrijven van vorig jaar.

“We zijn erg blij dat onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid wederom zijn erkend. Uiteraard is de onderscheiding ook een stimulans voor ons om onze normen nog verder aan te scherpen en onze betrokkenheid in het gehele bedrijf te blijven vergroten. Duurzaam handelen is voor ons essentieel om ook in de toekomst succesvol te blijven en onze klanten te inspireren met onze producten”, verklaart Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus.

Van de vier kernthema’s milieu, arbeid & mensenrechten, ethiek en duurzaam inkopen, kreeg MAN op het onderdeel ‘milieu’ de hoogste duurzaamheidsscore (80 punten) in de EcoVadis-beoordeling toegekend. Daarbij boekte MAN de grootste verbetering op het gebied van ethiek. Op dit onderdeel steeg de score van 60 (2022) naar 70 punten. In de overkoepelende beoordeling verbeterde de onderneming zich van 72 (2022) naar 73 punten.

EcoVadis duurzaamheidsranglijst

EcoVadis is de wereldwijde standaard voor duurzaamheidsbeoordelingen van ondernemingen en heeft wereldwijd al meer dan 125.000 bedrijven beoordeeld. De evaluatie omvat 21 duurzaamheidscriteria op vier kernonderwerpen: milieu, arbeid & mensenrechten, ethiek en duurzaam inkopen. De duurzaamheidsreviews van EcoVadis zijn gebaseerd op internationale duurzaamheidsnormen, zoals de tien principes van Global Compact van de VN, de conventies van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO), de GRI-norm (Global Reporting Initiative) en de ISO 26000-norm.

Duurzaamheid bij MAN

MAN heeft zichzelf ten doel gesteld om toonaangevende, duurzame vervoersoplossingen te ontwikkelen. Duurzaamheid is zodoende een kernelement met het oog op de sociale en ecologische verantwoordelijkheid van de onderneming en is een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie.

De duurzaamheidsstrategie van MAN Truck & Bus is gebaseerd op zes strategische actiedomeinen die in essentie overeenkomen met de ESG-vereisten van MAN als leverancier van toekomstgerichte transport- en mobiliteitsoplossingen: decarbonisatie, circulaire economie, sociale duurzaamheid, product-, service- en transportveiligheid en naleving, ethiek en integriteit.

De vooruitgang die MAN heeft geboekt op het gebied van milieu is ook te zien in het onlangs gepubliceerde duurzaamheidsverslag over 2023. Zo wist de onderneming de uitstoot van broeikasgassen in zijn wereldwijde vestigingen met meer dan 50 procent te verminderen.

21-jarige scooterrijdster om het leven gekomen na aanrijding met vrachtwagen in Rhoon [+foto]

RHOON – Een 21-jarige vrouw uit Rhoon is maandagmiddag om het leven gekomen toen zij met haar scooter in aanrijding kwam met een vrachtwagen. Het ongeluk gebeurde vanmiddag even na 16:00 uur in Rhoon op een rotonde op de Rivierweg afslag Binnenbaan.

Detail afzetlint

De politie doet onderzoek naar de toedracht. De weg is daarom nog afgesloten.
De 70-jarige bestuurder van de vrachtwagen is volgens standaardprocedure aangehouden.

Jongen (16) verdacht van slaan Baudet met bierflesje voor rechter

Baudet

GRONINGEN – Het Openbaar Ministerie gaat een 16-jarige jongen vervolgen die ervan wordt verdacht politicus Thierry Baudet met een bierflesje op het hoofd te hebben geslagen. Dat bevestigt een OM-woordvoerder na berichtgeving van RTV Noord.

De jongen, die op het moment van het incident 15 was, wordt verdacht van poging tot zware mishandeling van de partijleider van Forum voor Democratie (FVD) in november 2023 in een café in Groningen.

Omdat het gaat om een minderjarige, wordt de zaak achter gesloten deuren behandeld. Dat zal in het najaar van 2024 gebeuren, meldt het OM.

Er is ook nog een tweede verdachte in beeld in de zaak. Het zou gaan om de tweelingbroer van de jongen die wordt vervolgd. Het OM moet nog beslissen wat er met zijn dossier gebeurt. Geen van de verdachten zit nog vast.

Baudet werd tijdens een campagne-evenement voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 in een Gronings café aangevallen. Hij hield een hoofdwond over aan de klap met het flesje.

Zaterdag werd duidelijk dat een 33-jarige Oekraïner die Baudet in België met een paraplu sloeg, niet wordt vervolgd. Die aanval was in oktober, toen Baudet een lezing kwam geven in Gent. De politicus liep volgens FVD een lichte hersenschudding op. De Oekraïner krijgt wel een waarschuwing en mag de komende tijd geen andere strafbare feiten plegen. Baudet reageerde boos op Instagram. “Ik ben vogelvrij verklaard. Dit is waanzin. Het rechtssysteem is kapot.”

Ook gegevens van klanten Vattenfall en Dunea mogelijk gestolen

ARNHEM/ZOETERMEER – Gegevens van klanten van energieleverancier Vattenfall en drinkwaterbedrijf Dunea zijn mogelijk ook in handen van cybercriminelen. Ze maken gebruik van het bedrijf AddComm om brieven en facturen naar klanten te sturen. AddComm is begin deze maand getroffen door een cyberaanval.

Vattenfall en Dunea melden dat het nog niet helemaal zeker is dat er inderdaad gegevens van hun klanten zijn gestolen, en als dat zo is, welke informatie. Onderzoek moet dat duidelijk maken. De beide bedrijven hebben wel alvast melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat is verplicht bij een datalek. Dunea en Vattenfall adviseren hun klanten om voorzichtig te zijn met mogelijke phishingberichten en vreemde telefoontjes.

Eerder meldden ABN Amro, energieleverancier Essent, woningcorporaties Staedion, Eigen Haard, Portaal en Ons Huis, belastinginners RBG en GBTwente, pensioenfonds PNO Media, drinkwaterbedrijven WMD en Waterbedrijf Groningen en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier dat gegevens van hun klanten mogelijk ook zijn gestolen bij de aanval op AddComm.

Cybercriminelen wisten mogelijk al begin mei binnen te dringen in de computersystemen van AddComm. Ze verzamelden persoonlijke gegevens van klanten van opdrachtgevers. Op 17 mei gingen ze een stap verder en versleutelden ze de computersystemen om losgeld te eisen. AddComm uit Amersfoort zegt dat het “beveiligingsincident” op dat moment duidelijk werd.

Door een dienstverlener als AddComm aan te vallen, kunnen cybercriminelen met één aanval veel meer gegevens binnenhalen dan wanneer ze elk getroffen bedrijf afzonderlijk zouden aanvallen. Ze kunnen gestolen informatie gebruiken om mensen te misleiden, zodat ze bijvoorbeeld gebruikersnamen of wachtwoorden ergens invullen. Maar ze kunnen zulke gegevens ook combineren met data die op andere plekken zijn gestolen, en die pakketten doorverkopen op ondergrondse marktplaatsen op het darkweb.

Vorig jaar was er een vergelijkbare aanval bij Nebu, dat software levert aan marktonderzoekers. Cybercriminelen stalen toen met één aanval de gegevens van klanten van ongeveer 190 bedrijven.

Waarom en hoe je rolcontainers kunt gebruiken voor transport

Rolcontainers

Het vervoer van goederen maakt een essentieel deel uit van onze economie. Het is een noodzakelijk proces waarbij efficiëntie en veiligheid cruciaal zijn. Dat hangt af van het naleven van veiligheidsprotocollen, maar ook van de keuze voor de juiste materialen. Het gebruik van rolcontainers is bijvoorbeeld een populaire en effectieve oplossing om de logistieke stroom te optimaliseren en de veiligheid van het transport waarborgen. We bespreken waarom je rolcontainers zou moeten gebruiken voor transport van goederen, en wat moet je doen om ze veilig te vervoeren.

Waarom rolcontainers gebruiken in transport?

Rolcontainers bieden diverse voordelen in transport en logistiek die ze erg interessant kunnen maken. Ten eerste helpen rolcontainers om de efficiëntie te verbeteren en besparen ze tijd door hun ontwerp dat gemakkelijk laden, lossen en verplaatsen mogelijk maakt. Daar is immers geen zwaar materieel zoals heftrucks voor nodig. Omdat een rolcontainer gemakkelijk te verplaatsen is, verminderen ze ook de fysieke belasting voor medewerkers, wat ten goede komt van de ergonomie tijden werk.

Het risico op werkgerelateerde blessures neemt erdoor af. Omdat rolcontainers in verschillende maten en configuraties te verkrijgen zijn, kunnen ze ook flexibel en veelzijdig zijn. Vaak kunnen ze voor diverse toepassingen benut worden. Afhankelijk van het model is het ook nog eens zo dat rolcontainers vaak ingeklapt kunnen worden wanneer ze niet in gebruik zijn, zodat ruimte bespaart kan worden. Dat is erg handig wanneer je te maken hebt met beperkte opslagruimte.

Hoe vervoer je rolcontainers veilig?

Hoewel rolcontainers dus veel voordelen bieden, is wel van groot belang dat men veiligheidsmaatregelen neemt tijdens het transport ervan om ongelukken en schade te voorkomen. Om ervoor te zorgen dat ze veilig worden vervoerd, is een evenwichtige ladingverdeling essentieel. Zo voorkom je dat ze gaan kantelen tijdens het transport.

Zware items moeten onderaan en lichtere item bovenaan om zo het zwaartepunt te verlagen en de container stabieler te maken. Daarnaast moeten goederen ook stevig worden vastgezet om verschuiven tijdens het transport te voorkomen. Hiervoor kun je bevestigingsmiddelen zoals spanbanden en stangen gebruiken, zodat de rolcontainers op hun plaats worden gehouden tijdens het transport.

Controleer naast de vervoersmiddelen zelf ook altijd de rolcontainers op slijtage en schade. Check of de wielen nog soepel en stevig zijn en de bevestigingsmiddelen nog in orde zijn. Gebruik voor het transport voertuigen die beschikken over de juiste voorzieningen voor het veilig vervoeren van rolcontainers. Dit kan bijvoorbeeld antislipvloeren en bevestigingsrails zijn.

Uiteraard moet bij slecht weer, en zeker bij gladheid, extra voorzichtigheid worden betracht. Zo zorg je ervoor dat de efficiënt en veilig worden vervoerd. Dan is niet alleen de veiligheid van de lading gewaarborgd, maar ook die van het transportpersoneel.

Rolcontainers zijn dus niet alleen een slimme keuze voor efficiënt transport, maar ook een essentieel instrument voor het creëren van een veilige en geoptimaliseerde logistieke keten. Als je er nog geen gebruik van maakt, is het de moeite waard om te overwegen om erop over te stappen. Het kan je logistieke proces beter en veiliger maken, mits je er correct gebruik van maakt. Daar hoort oog voor veilig transport bij. Dus als je investeert in rolcontainers, zorg dan dat je personeel ook op de hoogte is van hoe ze het beste vervoerd kunnen worden. Wie weet is het voor de transportmedewerkers in kwestie een welkome verandering!


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

LAATSTE NIEUWS

Noordoost-Nederland wil financieel bijdragen aan Nedersaksenlijn

ASSEN - Overheden en bedrijven uit het noordoosten van Nederland willen financieel bijdragen aan de totstandkoming van de Nedersaksenlijn, een treinspoor dat Groningen en...
×