Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 15:25 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 22

ProRail: Ultimatum FNV moet van tafel

Foto: Adobe Stock

UTRECHT – Spoorbeheerder ProRail liet FNV vandaag, 6 november, weten niet in te gaan op de loonstijging van oplopend tot 15 procent die de vakbond in een ultimatum eist. ProRail vindt deze looneis niet realistisch en wil dat die van tafel gaat voordat er weer onderhandelingen plaatsvinden om te komen tot een maatschappelijk verantwoorde oplossing.

Vakbonden CNV en VHS Railprofessionals zijn wel akkoord gegaan met het eindbod van ProRail. Eerder verwierp FNV dit eindbod en stelde een ultimatum. FNV kondigt aan actie te gaan voeren.

Bijna 50 miljoen extra

Het ultimatum van de FNV vraagt (omgerekend) een extra investering van 49 miljoen euro, ten opzichte van het eindbod dat ProRail deed. ProRail gaf bij dat eindbod al aan dat het wat betreft loonsverbetering tot het uiterste was gegaan. Het door FNV extra gevraagde geld zou ProRail dan uit eigen middelen moeten financieren. Dat gaat dus ten koste van onze taken als spoorbeheerder en van banen bij ProRail.

ProRail staat voor een grote onderhoudsopgave voor het spoor en moet scherp sturen op de kosten. “We hebben gezocht naar een verantwoorde balans tussen een betere cao en de kosten ervan. ProRail wil marktconform blijven: concurrerend en tegelijk afgewogen. Dat doen we met ons eindbod. Bedenk daarbij dat De Nederlandsche Bank en de Algemene Werkgeversvereniging Nederland eerder al waarschuwden voor te fors oplopende loonkosten en de gevolgen daarvan voor de economie.”

ProRail staat achter eindbod

“Als werkgever blijven wij achter ons eindbod staan. Als je het vergelijkt met de BV Nederland hebben we al een hele goede cao als basis. Het bod is voor iedereen een verbetering, alle collega’s gaan erop vooruit. Met ons bod geven we specifiek extra aandacht aan de lage- en midden-salarisgroepen en hebben we rekening gehouden met de ontwikkeling van de inflatie.”

“Het bod is maatschappelijk verantwoord: het kan zich heel goed meten met andere recent afgesloten cao’s in Nederland. Zie hiervoor ook de onafhankelijke cijfers van het AWVN.
Het bod bevat naast een mooie loonsverhoging aantrekkelijke inhoudelijke afspraken, zoals een fietsleaseregeling, de uitruil van IKB-saldo voor een aanvullende reiskostenvergoeding en het aflossen van studieschuld. We zijn in ons eindbod tot onze financiële grenzen gegaan.”

Doel: Breed gedragen cao

In het eindbod van ProRail werd een gemiddelde loonstijging van 5,2 procent voorgesteld, waarbij de lagere salarisgroepen tot 7,9 procent zouden stijgen, de middelste salarisgroepen tot en met 6 procent en de hogere salarisgroepen 4,2 procent. FNV vraagt ruim 15 procent voor de lagere schalen en tot 10 procent voor de middelste loonschalen.

“Het is een eis waar wij niet aan kunnen en willen voldoen. Maar we hopen nog altijd op een breed gedragen akkoord. Het blijft ons streven om er met alle drie de vakbonden, dus ook met de FNV, uit te komen”, aldus ProRail.

ING verwacht recessie in eurozone bij handelsoorlog onder Trump

AMSTERDAM – De economie van de eurozone kan door een dreigende nieuwe handelsoorlog met de Verenigde Staten in een recessie belanden. Daarvoor waarschuwen de economen van ING woensdag in een rapport over de gevolgen van de waarschijnlijke terugkeer van oud-president Donald Trump in het Witte Huis.

Vooral de al worstelende Duitse economie, die sterk afhankelijk is van de handel met de VS, zou volgens de economen bijzonder hard worden geraakt door bijvoorbeeld importtarieven op Europese auto’s. Daarnaast kan de onzekerheid over Trumps standpunt ten aanzien van Oekraïne en de NAVO het economisch vertrouwen in de hele eurozone ondermijnen.

Volgens de economen wordt Europa waarschijnlijk pas eind 2025 getroffen door de mogelijke Amerikaanse importtarieven. De hernieuwde onzekerheid en angst voor een handelsoorlog zorgen er volgens hen echter voor dat de economie van de eurozone mogelijk al aan het begin van 2025 in een recessie, ofwel een periode van economische krimp, belandt.

Importheffingen

Het beleid van Trump is gericht op belastingverlagingen, immigratiecontroles en protectionisme. Wat betreft de timing van deze beleidsdoelen zal Trump waarschijnlijk zijn draaiboek van 2017 herhalen en zich eerst op de binnenlandse kwesties richten, zoals het immigratiebeleid. De tweede fase zal betrekking hebben op belastingverlagingen in eigen land.

Zodra Trump vooruitgang heeft geboekt met zijn binnenlandse agenda, zal hij volgens de ING-economen overschakelen naar het handelsbeleid. Trump heeft laten weten importheffingen tot 60 procent op te willen leggen op Chinese goederen en tarieven van 10 tot 20 procent op producten van elders in de wereld. Volgens de ING-economen zal dat waarschijnlijk op zijn vroegst in het derde kwartaal van 2025 gebeuren. China zal waarschijnlijk als eerste worden getroffen, met een geleidelijke reeks tarieven die later op verschillende producten uit andere landen worden ingevoerd.

De Europese politiek zal waarschijnlijk afwachten wat Trump daadwerkelijk gaat doen. Ondertussen zal de Europese Centrale Bank (ECB) volgens de ING-economen het zware werk moeten doen en de rente verder moeten verlagen. Door de verkiezingsuitslag is een renteverlaging van een half procentpunt tijdens de ECB-vergadering in december volgens hen waarschijnlijker geworden.

Nederlandse Europarlementariërs bezorgd over toekomst met Trump

BRUSSEL – Nederlandse Europarlementariërs spreken in eerste reacties hun zorgen uit over de eenheid en toekomst van Europa, nu Donald Trump opnieuw president van de Verenigde Staten wordt. De PVV in het Europarlement daarentegen is verheugd.

De keuze voor Trump “brengt onzekerheid naar Europa”, schrijft Malik Azmani (VVD) op X. “Het betekent dat we voor onze eigen veiligheid moeten zorgen, zoals een sterke verdediging en economie, maar ook een sterke maatschappij.” Tegelijkertijd moet de EU blijven werken aan “een goede relatie met onze bondgenoot Amerika”.

D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy noemt de winst van Trump op X “goed nieuws voor Poetin en Orbán, slecht nieuws voor onze Europese veiligheid, de wereldeconomie en het klimaat”.

‘Zelf verantwoordelijk’

“Het mag voor ons niet uitmaken wie president van de VS is”, schrijft CDA-Europarlementariër Tom Berendsen op X. “Wij behoren zelf verantwoordelijkheid te nemen voor onze veiligheid, economie en energie.” Hij is “hoopvol”. “Met fatsoenlijke politiek kunnen we dat.”

Sebastiaan Kruis (PVV) laat in drie woorden zijn blijdschap zien: WIN WIN WIN! schrijft hij op X, met een petje van Trump op het hoofd en op de achtergrond een campagnevlag van de Amerikaan.

Geschorste, onverzekerde vrachtwagen zonder APK op openbare weg

Foto: Politie | X

VEGHEL – Dinsdagmiddag zag de politie in Veghel een vrachtwagen rijden zonder kentekenplaten.

De APK bleek al vier jaar te zijn verlopen en het voertuig bleek onverzekerd en geschorst.

De 51-jarige eigenaar kreeg een proces verbaal.

Het voertuig zou volgens de eigenaar normaliter op eigen terrein gebruikt worden.

Formule 1-team Sauber neemt afscheid van coureurs Bottas en Zhou

HINWIL – Formule 1-team Stake F1 Team KICK Sauber neemt na dit seizoen afscheid van coureurs Valtteri Bottas en Zhou Guanyu. Het tweetal heeft dit seizoen nog geen punt gepakt.

“Na open en constructieve gesprekken met Bottas en Zhou kwamen we tot de conclusie dat de voorwaarden om samen verder te gaan niet vervuld konden worden. Dus besloten we dat het tijd was om uit elkaar te gaan. Ze zijn de belichaming van professionaliteit geweest en hebben hun ervaring en enthousiasme gebruikt om onze groei te ondersteunen”, aldus het team in een verklaring.

Bottas en Zhou zijn bezig aan hun derde seizoen bij Stake F1 Team KICK Sauber.

Bortoleto en Hülkenberg

Kort nadat het nieuws naar buiten was gekomen, werd bekend dat de Braziliaan Gabriel Bortoleto en Nico Hülkenberg uit Duitsland de opvolgers worden. De 20-jarige Bortoleto, de leider in het Formule 2-klassement, maakt volgend seizoen zijn debuut in de koningsklasse van de autosport.

De 37-jarige Hülkenberg komt over van Haas. Hij komt al sinds 2010 uit in de Formule 1.

Er zijn dit seizoen nog drie races te gaan.

Hijsspecialist Gabriëlse Transport tilt wagenpark naar hoger niveau met special edition Volvo FH

De nieuwe Volvo FH 500 8×2-kraanauto van Gabriëlse Transport is méér dan een eyecatcher. De eerste Volvo-truck in de vloot is een eerbetoon van Ivan Gabriëlse aan zijn opa Bo en vader Arnold, de grondleggers van het bedrijf. De Volvo FH is geleverd door Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus Goes.

Gabriëlse Transport uit Westkapelle is specialist in (bijzondere) hijsklussen. “We doen allerlei hijsklussen”, vertelt Ivan Gabriëlse, die het bedrijf nu samen met zijn vader Arnold runt. “Denk aan het hijsen en plaatsen van dakkapellen, glas, prefab-woningen of het vervoer van een onderdeel van een rupskraan. Ook voor bijzondere klussen kunnen opdrachtgevers bij ons terecht, zoals het plaatsen van een biljarttafel op de vierde verdieping van een appartementencomplex.”

Ivan Gabriëlse rijdt nu met een Volvo FH 500 8×2 met 95-tonmeter HMF-autolaadkraan en vlakke laadbak. Het is de eerste Volvo-truck in de vloot van Gabriëlse Transport. “Uiteraard is het vooral een werkauto, maar ik ben ook een liefhebber van showtrucks. Met dat in het achterhoofd wilde ik nu een bijzondere truck op de weg zetten. We zijn een klein bedrijf en vervangen niet elk jaar een truck, dus als je dat doet dan moet je het goed doen. Deze truck heeft alles wat ik wilde.”

‘Three Generations’: eerbetoon aan vader en opa

Het thema van de Volvo FH is ‘Three Generations’. “Deze truck is een eerbetoon aan mijn opa en vader”, zegt Ivan Gabriëlse. “Ik heb het aan hen te danken dat ik nu in zo’n prachtige truck mag rijden. Zij zijn in 1997 met het bedrijf begonnen en hebben daarmee de basis gelegd voor het bedrijf zoals het nu is. Sinds april 2019 zit ik in de zaak en nu runnen mijn vader en ik het bedrijf samen. De aflevering van de nieuwe Volvo FH was een mooi moment om ons te realiseren wat we met zijn allen hebben neergezet.”

Vooral in het interieur van de Volvo FH is het eerbetoon goed te zien. “Op de achterwand van de cabine heb ik een foto laten plaatsen waar we met z’n drieën opstaan bij een hijsklus die we een tijdje terug hebben gedaan. Op de foto zijn ook de molen en vuurtoren van Westkapelle te zien. In de wandbekleding van de truck is nog een foto geplaatst waar we met zijn drieën op staan, inclusief onze namen. Ook op de buitenkant van de cabine komt het thema terug. Aan de ene kant staat ‘Next Generation’ en aan de andere kant ‘Three Generations’.”

De aflevering van de nieuwe Volvo FH was een bijzondere happening. Opa Bo, vader Arnold en Ivan stonden met z’n drieën voor een groot zwart doek. “Toen het doek viel, was dat de eerste keer dat mijn opa en vader het eindresultaat zagen”, vertelt Ivan Gabriëlse. “Tot en met de opbouw van de kraan hebben ze de truck gezien, daarna niet meer. Hoe de truck er exact uit zou zien was dus een verrassing voor hen, en met name het interieur. De onthulling was daarmee een mooi en emotioneel moment.”

Extra verlichting en ergonomisch werken

Gabriëlse heeft over letterlijk elk detail nagedacht. Om de trots op de afkomst te benadrukken, komt aan weerszijden van de cabine het wapen van de provincie Zeeland terug. De truck is verder uitgerust met lichtbak, zwaailampen, verstralers, flitsers, luchthoorns en een Deense achterbumper. Ook de opbergkisten voor hijsgereedschap zijn helemaal naar wens van Gabriëlse gemaakt, om zo ergonomisch mogelijk te kunnen werken.

Hijsen in alle richtingen

Inmiddels heeft Gabriëlse de eerste hijsklussen gedaan met zijn nieuwe truck. Het hijsen gebeurt met een 95 tonmeter HMF-autolaadkraan die is uitgevoerd met fly-jib. “Dat resulteert in een hijsbereik van 34 meter. Daarmee kunnen we bijvoorbeeld dakkappellen over woningen plaatsen. De truck is voorzien van een frontstempel, een must omdat we ook vaak vóór de cabine hijsen. We kunnen hiermee op ruim dertig meter nog een object plaatsen.”

Keuze voor service van de werkplaats

Voor Gabriëlse Transport is de aflevering tegelijkertijd een kennismaking met een nieuw merk. “Voordat we voor Volvo Trucks hebben gekozen, hebben we eerst gekeken naar de service die de dealer biedt. We zijn een klein bedrijf, met nu twee trucks. Als er wat is met een truck dan hebben we geen alternatief. Wij willen de zekerheid dat we direct worden geholpen. Bij Bluekens hebben we het vertrouwen gekregen dat we daarop kunnen rekenen. De truck en de opbouw zijn helemaal geworden zoals ik het in mijn hoofd had, ik ben zeer trots op het eindresultaat. Dat is mede te danken aan de inzet van Bluekens Truck en Bus, dat uitstekend heeft meegedacht over de configuratie die we nodig hadden voor deze autolaadkraan en ook het spuitwerk van de cabine heeft gedaan. Verder hebben CCH, dat de opbouw van de kraan en de laadbak heeft gedaan, en Cab-in.nl Truckinterieurs, dat het interieur heeft verzorgd, fantastisch werk geleverd.”

‘Directeurtje’ Marco Louwerens: VI maakt betere afspraken, Derksen snel terug

Wilfred Genee en Johan Derksen hebben dinsdag tijdens hun telefoongesprek “betere afspraken gemaakt” over de inhoud van de SBS-talkshow Vandaag Inside. Dat zegt voormalige Talpa-zenderdirecteur Marco Louwerens woensdagochtend in de 538 Ochtendshow, nadat de twee mannen ruzie hadden gekregen in de uitzending van maandagavond. Na een paar minuten liep Derksen weg.

Louwerens zegt nu op de radio dat “er betere afspraken zijn gemaakt over het lijstje van Johan”. Derksen brengt voor iedere uitzending onderwerpen in die hij wil bespreken. “Hij levert wel eens een lijst van twintig onderwerpen in. Die kunnen niet allemaal in die uitzending. Daar hebben we betere afspraken over gemaakt. Daar is ook iedereen het over eens.”

Ook deelt Louwerens dat hij is geschrokken van de ruzie tussen Genee en Derksen. “Ik dacht ook wel eventjes: nou, dit is even een pittige”, aldus Louwerens. Nadat de ruzie was ontstaan, is Louwerens, die in de uitzendingen van VI steevast ‘directeurtje’ wordt genoemd, naar de studio van Vandaag Inside gegaan. “Dan tref je een paar mannen aan die elkaar een beetje wezenloos aan zitten te kijken, van: wat is er nou gebeurd?” vertelt hij. Dinsdag hebben Genee en Derksen met elkaar gesproken en is het volgens Louwerens “allemaal weer redelijk goed gekomen”. “Maar het is een beetje wat het is bij deze mannen. Het komt dan gelukkig ook meestal wel weer goed”, zegt hij.

Staaroperatie

Derksen was dinsdagavond nog niet aanwezig in Vandaag Inside. Of hij woensdagavond wel aanschuift, is nog niet duidelijk. “Hij moet naar het ziekenhuis, hij krijgt een staaroperatie”, legt Louwerens uit. “Dus hij zou me vanmiddag even bellen of dat wel of niet gaat werken. Dus dat zou eerder daarmee te maken hebben dan dat hij niet zou willen komen. Ik ga ervan uit dat hij er gewoon weer gaat zijn.”

Derksen en Genee kregen maandagavond onenigheid over de onderwerpen die in de SBS-talkshow besproken moeten worden. Ook vindt de tv-analist dat Genee zijn kroegliedje te veel promoot in het programma.

Bonaire’s vervoersmozaïek: van huurauto’s tot tuktuks

Van land tot land zijn er aanzienlijke verschillen in welke transportmiddelen worden gebruikt.

Op Bonaire, een prachtig Caribisch eiland, is transport niet alleen een kwestie van verplaatsing, maar een essentieel onderdeel van de levensstijl en cultuur.

Voor zowel inwoners als toeristen biedt het diverse vervoersmiddelen de mogelijkheid om het eiland te verkennen, verbinding te maken met de lokale gemeenschap en de adembenemende natuur te ervaren.

Huurauto’s:

Voor veel bezoekers en inwoners is een huurauto de meest praktische optie om het eiland te verkennen.
Bonaire is weliswaar klein, maar te groot om alles te voet of op de fiets te doen.

Een auto huren op Bonaire biedt de flexibiliteit om de mooiste duikspots te bereiken en het Washington Slagbaai National Park te bezoeken, waar een vierwielaandrijving vaak noodzakelijk is.

Openbaar vervoer: uniek en op afroep

Het openbaar vervoer op Bonaire is beperkt tot bussen, maar niet zoals men dat elders gewend is.

Er zijn geen vaste busdiensten; in plaats daarvan moet men een bus bellen wanneer men er een nodig heeft.

Dit systeem van ‘bus op bestelling’ past bij het de ontspannen sfeer van het eiland en biedt een unieke ervaring voor bezoekers.

Alternatieve vervoersmiddelen

Scooters en motoren

Voor wie van de wind door de haren houdt, zijn scooters, elektrische scooters, bromfietsen en motoren populaire keuzes. Deze vervoersmiddelen zijn niet alleen praktisch, maar bieden ook een heerlijke manier om van het tropische klimaat te genieten.

Tuktuks: Een exotische touch

Een opvallende verschijning in het straatbeeld zijn de tuktuks, lokaal bekend als ‘Bon Tuk’.
Deze driewielige voertuigen, oorspronkelijk uit Azië, hebben hun weg naar Bonaire gevonden en bieden een unieke manier om het eiland te verkennen.

Met een maximumsnelheid van 57 km/uur zijn ze perfect voor korte ritten en sightseeing.

Duurzame ontwikkelingen

Met de toenemende autodichtheid, vooral in Kralendijk, worden er initiatieven genomen om het verkeer beheersbaar te houden. De overheid lanceert regelmatig nieuwe plannen, zoals de actie ‘Niet parkeren op de stoep’ om de verkeersdoorstroming te verbeteren.

Waarom déze vervoersmiddelen?

  1. Flexibiliteit: Huurauto’s en scooters bieden de vrijheid om het eiland op eigen tempo te verkennen.
  2. Noodzaak: Voor het bereiken van afgelegen stranden en natuurgebieden is eigen vervoer vaak onmisbaar.
  3. Klimaat: De warme temperaturen maken open vervoersmiddelen zoals scooters en tuktuks aantrekkelijk.
  4. Eilandcultuur: Het informele bussysteem past bij de ontspannen sfeer van Bonaire.
  5. Toerisme: Diverse vervoersopties dragen bij aan een unieke ervaring voor bezoekers.
  6. Geografie De geografie is vrij ruig en het eiland is toch net te groot voor de meeste mensen om de fiets te pakken.

Uitdagingen en toekomst

Hoewel de huidige transportmix goed functioneert, staat Bonaire voor uitdagingen.
De toenemende verkeersdrukte in Kralendijk vraagt om innovatieve oplossingen.

Mogelijk zal de toekomst meer focus leggen op duurzame vervoersmiddelen, zoals elektrische voertuigen, om het unieke ecosysteem van het eiland te beschermen.

Transport op Bonaire weerspiegelt de charme en het karakter van het eiland: een mengeling van praktisch, avontuurlijk en ontspannen.

Of je nu kiest voor een huurauto, een scooter, of besluit te liften (wat op Bonaire heel gewoon is), er is altijd een manier om de schoonheid van dit Caribische juweel te ontdekken


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

The Body Shop in Nederland failliet verklaard

WEESP – Cosmeticawinkelketen The Body Shop is door de rechter failliet verklaard, blijkt uit een melding in het Centraal Insolventieregister. In een verklaring op Facebook spreekt de keten zelf ook van een faillissement in Nederland. De winkels blijven voorlopig nog open, terwijl een curator onderzoekt of er mogelijkheden zijn voor een doorstart.

Het faillissement werd dinsdag uitgesproken. Cadeaubonnen zijn niet meer in de winkels in te wisselen, laat het bedrijf weten. De keten heeft in Nederland 27 vestigingen, met zo’n honderd werknemers inclusief oproepkrachten. De Nederlandse webshop werkt al enige tijd niet. Volgens een verklaring op de site zou dat te maken hebben met geplande updates, maar die situatie duurt inmiddels al maanden.

De Britse tak van het bijna vijftig jaar oude cosmeticabedrijf, dat bekendstaat om zijn duurzame haar- en huidproducten, werd eerder dit jaar failliet verklaard. Ook in België was al sprake van een faillissement. De Duitse investeerder Aurelius had The Body Shop in november vorig jaar overgenomen, maar het bedrijf kwam in de belangrijke periode rond Kerstmis in de problemen.

The Body Shop werd in 1976 in Brighton, Engeland, opgericht door Anita Roddick. Het concern had ooit 3000 winkels in zeventig landen. In 2006 verkocht Roddick de keten aan de Franse cosmeticareus L’Oréal. Zij overleed een jaar later.

De door de rechter aangestelde curator Cedric de Breet kan nog weinig zeggen over de kans op een doorstart. “Er is belangstelling”, is alles wat hij kwijt wil. Over de oorzaak van het faillissement moet hij het antwoord daarnaast nog schuldig blijven. Ook dat zal hij komende tijd gaan onderzoeken.

Madeline van der Rhee keert begin 2025 terug als Algemeen Directeur bij De Haan Verhuizingen

vlnr: Madeline van der Rhee, Michiel de Haan, Linda Rovekamp

ALBLASSERDAM – Per 1 januari 2025 zal het leiderschap van De Haan Verhuizingen wijzigen. Madeline van der Rhee, Alblasserdamse in hart en nieren en tot vijf jaar geleden bij De Haan werkzaam in verschillende managementfuncties, wordt benoemd tot Algemeen Directeur van het 247 jaar oude verhuisbedrijf.

Madeline heeft de laatste vijf jaar gewerkt als Manager Benelux van Gosselin. Michiel de Haan, achtste generatie eigenaar van De Haan en de laatste 1,5 jaar leidinggevend aan het verhuisbedrijf, zal het stokje begin 2025 overdragen en CEO van De Haan Groep blijven.

Madeline zal vanaf 1 maart 2025 leidinggeven aan het directieteam bestaande uit Linda Rovekamp (CCO; commercieel directeur) en Edwin Ros (Finance).

Michiel de Haan: “Ik ben trots dat Madeline terugkeert na vijf jaar Gosselin. Zij was een zeer gewaardeerde medewerker sinds 2011 en ik baalde vijf jaar geleden enorm toen zij vertrok. Gelukkig keert zij nu terug met vijf jaar extra ervaring in haar rugzak. Ik denk dat ze een fantastisch koppel vormt met onze CCO Linda Rovekamp. Met veel vertrouwen zal ik een stap naar de achtergrond maken en op meer afstand gaan opereren als CEO van De Haan Groep. Twee vrouwelijke directieleden bij een verhuisbedrijf is waarschijnlijk uniek. Ik heb veel vertrouwen in hen. Ze hebben bewezen vakvrouwen te zijn in deze buitengewone branche.”

Madeline van der Rhee: “Na bijna vijf jaar weggeweest te zijn bij De Haan heb ik veel zin in deze nieuwe uitdaging. Ik ben enorm trots op ons bijna 248 jaar oude familiebedrijf en zie er naar uit deel uit te maken van de reis richting de viering van ons 250 jaar bestaan in 2027 (“sinds 1777”). We hebben een uitstekend directieteam, zeer vakkundige en gedreven collega’s, prachtige klanten, een uitstekend internationaal partnernetwerk en modern materieel. Ik heb dan ook alle vertrouwen in de toekomst.”

Linda Rovekamp (CCO): “Ik kijk uit naar de volgende stap in deze reis en de komst van Madeline. Samen, en met haar ervaring, kunnen wij onze krachten bundelen en verder bouwen aan dit mooie familiebedrijf. Zeven jaar geleden, koos ik voor De Haan vanwege haar rijke historie, maar vooral haar visie, mensen in hun kracht zetten en kernwaarden op onderwerpen zoals inclusiviteit, gelijkheid en diversiteit. Samen met Madeline, kijk ik ernaar deze reis te vervolgen en ons te onderscheiden als uniek familiebedrijf.”

De Haan Verhuizingen is een toonaangevende Nederlandse verhuizer gespecialiseerd in internationale- en projectverhuizingen. Met 75 collega’s bedienen zij mooie corporate klanten, instellingen, particulieren en (inter)nationale partners.

Jetten: chaos op komst met crimineel en vrouwenhater aan roer VS

DEN HAAG – Met Donald Trump als president van de Verenigde Staten liggen “jaren van chaos, verdeeldheid en roekeloosheid voor ons”, vreest D66-leider Rob Jetten.

“Een veroordeelde crimineel wordt president van de VS. Een vrouwenhater die verworven vrijheden, zoals abortus, weer wil afnemen. Een man die openlijk flirt met dictators”, schrijft Jetten ontzet op X.

Maar de overwinning die zich voor Trump aftekent “maakt mij strijdbaar”, aldus de D66-voorman. “Het is nu aan Nederland en Europa om niet achterover te leunen of interne verdeeldheid te zaaien, maar om eensgezind een stap naar voren te zetten. Nu is het moment om samen op te staan tegen populisten en onze liberale waarden te beschermen.”

Jochum Winkelman nieuwe Commercieel directeur CB

CULEMBORG – Jochum Winkelman is vanaf vandaag de nieuwe commercieel directeur van logistiek dienstverlener CB. Hij volgt Caroline Reeders op.

Jochum werkt al 2,5 jaar voor CB, verantwoordelijk voor CB’s klanten in de educatieve sector. Daarvoor werkte Jochum onder meer voor uitgeverij Malmberg, Bureau ICE en itslearning.

Linda van Zomeren, algemeen directeur CB: “We hebben Jochum leren kennen als iemand die verbindt, in de organisatie en daarbuiten. Hij is oplossingsgericht en een zeer goede samenwerker, altijd met het oog op het belang van de klant. Ik zie uit naar het vervolg van onze samenwerking.”

CB heeft ruim 150 jaar ervaring als integrale logistieke dienstverlener voor de boekensector in Nederland, België en daarbuiten. CB biedt oplossingen in de vorm opslag & distributie van fysieke boeken, audioboeken en e-books en boekproductie via print on demand. En aanvullende diensten als factoring, debiteurenbeheer en informatie- en communicatiediensten. CB werkt voor circa 1500 uitgeverijen, 1500 boekverkopers en 150 webshops.

Wilders feliciteert Trump met overwinning

DEN HAAG – PVV-leider Geert Wilders heeft Donald Trump gefeliciteerd met de overwinning in de Amerikaanse presidentsverkiezingen. De rechtse zender Fox News heeft Trump, tot dusver als enige, woensdagochtend Nederlandse tijd uitgeroepen tot winnaar.

Ook de Verenigde Staten krijgen op X een gelukwens van de leider van de grootste Nederlandse regeringspartij. “Stop nooit, blijf altijd vechten en verkiezingen winnen”, aldus Wilders. “Gefeliciteerd president Trump! Gefeliciteerd Amerika!”

Als Wilders in de VS had gewoond had hij op de Republikein gestemd, liet hij dinsdag al weten. Ook al gedraagt die zich “af en toe een beetje horkerig, dat geef ik graag toe”. De PVV-voorman ziet Trump niettemin als een geestverwant. Andere PVV-Kamerleden vieren op X ook Trumps verkiezingswinst.

Ook Forum voor Democratie feliciteert Trump. De partij deelt op X een poster waarop onder anderen Trump en zijn oud-adviseur Steve Bannon te zien zijn. “De toekomst ziet er rooskleurig uit”, schrijft FvD-leider Thierry Baudet.

Winstdaling moederbedrijf Albert Heijn door eenmalige kosten

ZAANDAM – Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft afgelopen kwartaal minder winst gemaakt, voornamelijk door eenmalige kosten voor de sluiting van slecht presterende Stop & Shop-winkels in de Verenigde Staten. Ook maakte het moederbedrijf van Albert Heijn, bol, Etos en Gall & Gall meer kosten in België. Daar verkocht Ahold Delhaize vorig jaar alle eigen Delhaize-filialen aan franchisenemers, wat extra kosten met zich meebracht.

De operationele winst in het derde kwartaal bedroeg 583 miljoen euro, 6,7 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet kwam uit op 22 miljard euro, iets hoger (0,2 procent) dan vorig jaar. Ahold Delhaize waarschuwde eerder dit jaar voor de gevolgen van het beëindigen van de tabaksverkoop door supermarkten in Nederland. Dit drukte de omzet met 3,3 procentpunt in het afgelopen kwartaal.

De winstmarges bij Ahold Delhaize, altijd een belangrijke indicator voor winkelbedrijven, zijn volgens topman Frans Muller licht verbeterd, “gedreven door een aanhoudend herstel in Europa en stabiele prestaties in de Verenigde Staten”. Ahold Delhaize haalt ongeveer twee derde van zijn inkomsten uit de VS met ketens zoals Food Lion, Giant en Stop & Shop.

Onlineverkopen

Het concern handhaaft zijn verwachtingen voor het hele jaar. “Ik ben verheugd om een solide prestatie in het derde kwartaal te melden, waarmee we goed op koers liggen om onze strategische doelstellingen en onderliggende financiële doelen voor het jaar te bereiken. In Europa blijven de sterke groeicijfers en de marktaandeelwinst in Nederland en België zich voortzetten”, aldus Muller in een toelichting.

Ahold presteert vooral goed met de onlineverkopen van boodschappen. In het afgelopen kwartaal groeide deze omzet met 5,1 procent. In Nederland ging het om een groei met dubbele cijfers.

Het concern maakte woensdag ook bekend vanaf volgend jaar voor 1 miljard euro aan eigen aandelen in te kopen.

Olieprijzen dalen na eerste uitslagen Amerikaanse verkiezingen

LONDEN – De olieprijzen zijn woensdagochtend zo’n 2 procent gedaald na de eerste voorlopige resultaten van de Amerikaanse presidentsverkiezingen, die gunstig zijn voor Donald Trump. Ook bestaan er zorgen over het voornemen van oliekartel OPEC+ om de productieverlagingen te verlengen.

Brent-olie zakte naar 74 dollar per vat, terwijl de prijs voor een vat Amerikaanse olie rond de 71 dollar schommelde. De uitkomst van de race om het Witte Huis kan leiden tot aanzienlijke verschuivingen in het Amerikaanse buitenland-, energie- en klimaatbeleid. Als Trump zou winnen, kunnen de exportbeperkingen op Russische olie worden versoepeld, terwijl de sancties op Iraanse leveringen mogelijk worden aangescherpt.

De olieprijs werd de afgelopen weken heen en weer geslingerd door de spanningen in het Midden-Oosten, waarbij Iran zijn retoriek tegen Israël opvoerde. Daarnaast stelden de OPEC-landen een plan om te beginnen met het weer opvoeren van de productie voor de tweede keer uit.

Sommige handelaren hebben zich ingedekt tegen een olieprijs van 100 dollar per vat voor het geval de vijandelijkheden in het Midden-Oosten escaleren na de Amerikaanse verkiezingen.

LAATSTE NIEUWS

Passagiersvliegtuig VS bij vertrek geraakt door kogel

DALLAS - Een passagiersvliegtuig is bij vertrek uit het Amerikaanse Dallas geraakt door een kogel. Het toestel moest vervolgens terugkeren naar de gate, meldt...