Clicky

donderdag 14 november 2024 - 21:01 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 22

Miljoenen aan SEBA-subsidie onbenut door politieke twijfel over zero-emissiezones

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – In de SEBA-subsidiepot (Subsidie Elektrische Bedrijfsauto’s) dat dit jaar voor het laatst wordt vergeven, is nog ruim 16 miljoen euro aan subsidiegelden beschikbaar. Door politieke onzekerheid rondom de invoering van zero-emissie zones dreigt een deel van dit bedrag ongebruikt te blijven, wat bij RAI Vereniging tot grote bezorgdheid leidt.

“Het kan toch niet zo zijn dat dit geld verdwijnt in de algemene middelen, terwijl we nu moeten omschakelen op schonere mobiliteit.” aldus Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging. RAI Vereniging pleit ervoor dat deze subsidie niet verloren gaat, maar blijft bijdragen aan de verduurzaming van het bedrijfswagenpark en benut wordt voor fiscale stimulering en laadinfrastructuur.

De SEBA-subsidie helpt ondernemers te investeren in emissievrije bedrijfswagens, wat bijdraagt aan schonere steden en het behalen van klimaatdoelen. In 2024 is 60 miljoen euro subsidie beschikbaar, waarvan nog 16 miljoen aanvraagbaar is – goed voor ruim 2.000 extra zero-emissie lichte bedrijfswagens.

Van Bruggen benadrukt dat politieke duidelijkheid over zero-emissiezones noodzakelijk is: “Politieke twijfel zorgt ervoor dat ondernemers niet weten waar ze aan toe zijn, terwijl er middelen zijn om hen te ondersteunen bij de overstap naar schone mobiliteit. Resterend budget moet worden ingezet voor fiscale stimulering en laadinfrastructuur. Als je als ondernemer investeert in een elektrisch voertuig, moet je deze ook kunnen laden.”

Kabinet moet zekerheid bieden

RAI Vereniging roept het kabinet op om zekerheid te bieden en de resterende SEBA-middelen te behouden voor ondernemers en het geld niet te laten terugvloeien naar de algemene middelen. “Elke euro van de SEBA-subsidie is bedoeld voor schonere lucht en toekomstbestendige stadsdistributie – niet voor begrotingsgaten.

Het kabinet moet nú kiezen voor zero-emissie zonder uitstel, zodat het SEBA-budget terechtkomt bij de bakker, de loodgieter en andere ondernemers die financiële steun nodig hebben in de transitie naar schone mobiliteit. Met nog slechts twee maanden om de subsidie aan te vragen, hebben ondernemers nu duidelijkheid nodig van het kabinet.”

Nederlands kantoor Netflix doorzocht om belastingfraude

PARIJS – Justitie heeft de kantoren van Netflix in Nederland en Frankrijk doorzocht als onderdeel van een onderzoek naar vermeende belastingfraude. Dat heeft een woordvoerster van het Functioneel Parket in Amsterdam bevestigd. De doorzoeking heeft volgens haar dinsdag plaatsgevonden.

De locatie in Amsterdam is het Europese hoofdkantoor van het Amerikaanse streamingbedrijf. Het onderzoek, waarbij de Franse en Nederlandse autoriteiten samen optrekken, startte in november 2022. “De samenwerking tussen de Franse en Nederlandse autoriteiten loopt al vele maanden in het kader van deze procedures”, zei een Franse justitiële bron eerder op de dag tegen persbureau Reuters.

Netflix zegt mee te werken aan het onderzoek van de Franse autoriteiten. “We houden ons aan alle wetten en belastingregels van de landen waarin we actief zijn”, meldt de Franse tak van het bedrijf aan internationale persbureaus.

Belastingwetten

Netflix wordt in Frankrijk ook onderzocht vanwege zijn belastingaangiften voor 2019, 2020 en 2021. Het bedrijf benadrukte toen dit onderzoek vorig jaar openbaar werd dat het voldoet aan de belastingwetten in alle landen waar het actief is.

Het Franse blad La Lettre meldde vorig jaar dat de Franse activiteiten van Netflix tot 2021 zo waren gestructureerd dat alle abonnees zich inschreven bij een Nederlandse dochteronderneming. Daardoor betaalde het bedrijf minder dan 1 miljoen euro aan belasting in Parijs over de jaren 2019 en 2020.

De autoriteiten proberen nu vast te stellen of Netflix illegale pogingen heeft voortgezet om de gerapporteerde winst, en daarmee de belastingdruk, te minimaliseren, aldus La Lettre. De Franse dochteronderneming rapporteerde zeer lage operationele marges vergeleken met het Amerikaanse moederbedrijf, voegde het medium toe.

Multifunctionele Scania R500 10×4 voor Baetsen

VELDHOVEN – Baetsen Transport en Kraanverhuur B.V. uit Veldhoven heeft een unieke Scania R500 10×4 in gebruik genomen. Het voertuig is met een uitschuifbare laadbak, afneembare opleggerkoppeling en Palfinger Autolaadkraan, die ook ingezet kan worden als hoogwerker, uiterst multifunctioneel. “Scania is niet alleen een A-merk, ook bijzonder geschikt voor specialistische oplossingen als deze,” aldus Marc Peperkamp, Adviseur Wagenpark bij Baetsen.

De R500 is de tweede Scania binnen het wagenpark van Baetsen Transport en Kraanverhuur. Het familiebedrijf koos wederom voor Scania vanwege de af-fabriek beschikbare modulaire opbouwmogelijkheden. “Wij bekijken per toepassing welk merk het meest geschikt is,” legt Peperkamp uit.

“Onze opbouwers zijn bijzonder gecharmeerd van Scania, omdat er af-fabriek veel opties mogelijk zijn, zoals een laag chassis en diverse elektronische aanpassingen. Dat zorgt voor een soepele samenwerking.”

Het voertuig, dat wordt ingezet voor de verhuur, werd geleverd door Scania Eindhoven. Peperkamp is zeer tevreden over het aankoopproces: “De mensen die er werken, verstaan hun vak. Zeker bij de aanschaf van zo’n specifiek voertuig is dat niet onbelangrijk.”

Multifunctionele inzetbaarheid

De Palfinger-kraan met een capaciteit van 165 tonmeter is voorzien van een hydraulisch uitschuifbare hoofdmast en een jib met hijslier, samen goed voor een reikwijdte van bijna 34 meter. Met een werkbak is de kraan ook inzetbaar als hoogwerker. Tevens bevat het voertuig een uitschuifbare laadbak voor het vervoeren van 20ft containers en een afneembare schotel. Het resultaat? Een zeer multifunctioneel voertuig, dat ingezet kan worden als kraanwagen, hoogwerker, trekker én bakwagen.

Peperkamp: “Ondanks dat het een 5-asser is, heeft deze Scania een zeer kleine draaicirkel. In de krappe situaties waar wij dagelijks komen is dat onmisbaar. En het dubbel aangedreven tandemstel zorgt voor meer stabiliteit op moeilijk begaanbare terreinen.”

R-serie: luxe en functioneel

Peperkamp ziet in de Scania R-cabine een goede mix van ruimte, comfort en een relatief lage instap, die het vele in- en uitstappen vergemakkelijkt. De slaapcabine is uitgerust met alle mogelijke luxe, zoals comfortabele stoelen, een koelkast en een standairco.

“Onze chauffeurs en machinisten hebben allemaal een eigen auto of kraan. Ze zijn er tien jaar lang, elke dag mee onderweg. Om eigenaarschap te creëren, mogen ze tijdens het opbouwproces hun wensen kenbaar maken. Deze wensen, de eisen voor het dagelijks gebruik en het financiële plaatje resulteren uiteindelijk in een voertuig als deze.”

Baetsen Transport en Kraanverhuur is onderdeel van de Baetsen-Groep, een familiebedrijf dat bijna 65 jaar bestaat en actief is in verschillende takken: Internationaal Transport, Kraanverhuur, Op- & Overslag en Service & Onderhoud. Het bedrijf is gespecialiseerd in uitzonderlijk vervoer en het verhuren van telekranen, mobiele torenkranen en autolaadkranen. Daarnaast beschikt het over een garage, waar zowel het eigen materieel als dat van klanten wordt onderhouden. Met 85 medewerkers en een wagenpark van 30 voertuigen en 20 kranen, bedient Baetsen een brede klantenkring binnen de bouw en industrie.

Britse Hoge Raad schort rechtszaak over boetes voor Nederlandse transporteurs op

Foto: Adobe Stock

LONDEN – De Britse Hoge Raad heeft een zitting tussen Nederlandse vrachtwagenchauffeurs en de vervoersautoriteit in Londen uitgesteld. Centraal in de zaak staan aan de transporteurs uitgedeelde boetes voor het rijden in lage-emissiezones in de Britse hoofdstad.

Die waren volgens Transport in Nood, de organisatie die de chauffeurs vertegenwoordigt, te hoog. De rechter wil nu dat de organisatie haar eis motiveert en concreet aangeeft welke boetes ingetrokken moeten worden.

Transport in Nood kwam eerder dit jaar in opstand tegen 7,5 miljoen euro aan boetes die Nederlandse chauffeurs volgens de organisatie onrechtmatig hadden gekregen. Vervoersautoriteit Transport for London (TfL) gaf in oktober toe dat de boetes te hoog waren, maar wil alleen de 5 procent aan te veel gevraagde incassokosten schrappen. De belangenclub wil echter dat alle boetes worden ingetrokken, onder meer omdat TfL rekende met te hoge wisselkoersen.

Transport in Nood moet van de Hoge Raad uiterlijk op 22 november met een onderbouwing komen. “Het moge duidelijk zijn dat wij alle reeds betaalde boetes terugbetaald willen zien en dat we met minder geen genoegen zullen nemen”, schrijft de belangenclub in een nieuwsbrief aan transporteurs.

Na de deadline krijgt TfL dertig dagen de tijd zich te verweren, waarna Transport in Nood veertien dagen krijgt om daar weer op te reageren. Na die procedure wordt beoordeeld of de partijen tot overeenstemming zijn gekomen of dat de zaak opnieuw aan de Hoge Raad dan wel een andere rechtbank wordt voorgelegd.

Nibud: loonsverhoging maakt hogere hypotheek mogelijk in 2025

DEN HAAG – Huishoudens die volgend jaar de verwachte loonsverhoging van 4,3 procent krijgen, kunnen een hoger bedrag lenen voor de aankoop van een woning dan dit jaar mogelijk was, staat in een rapport van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).

Het Centraal Planbureau verwacht een gemiddelde loonstijging van 4,3 procent in 2025, waardoor de leencapaciteit toeneemt. Volgens het Nibud kan een huishouden met een jaarinkomen van 70.000 euro volgend jaar door deze loonstijging ongeveer 7000 euro meer lenen. Zonder loonstijging zou dit huishouden echter 6000 euro minder kunnen lenen dan dit jaar.

Sinds vorig jaar bepaalt het energielabel van een huis de hoogte van de maximale hypotheek, en dat blijft ook volgend jaar zo. Mensen die een energiezuinig huis kopen, kunnen tot maximaal 50.000 euro extra lenen.

Maximale normen

Het Nibud raadt mensen aan niet automatisch het maximale bedrag te lenen voor de aankoop van een huis. “Dit zijn de maximale normen en die zijn net betaalbaar. Er blijft genoeg over voor andere noodzakelijke uitgaven, maar een huishouden moet dan wel keuzes maken voor minder noodzakelijke kosten, zoals een vakantie.”

De minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, Mona Keijzer, heeft het rapport dinsdag aan de Tweede Kamer aangeboden.

DFDS lanceert nieuwe vrachtveerdienst tussen Egypte en Italië

CAÏRO – DFDS lanceert een nieuwe directe veerdienst tussen Egypte en Italië, wat een aanzienlijke uitbreiding in de Middellandse Zeeregio betekent. De oprichting van een betrouwbare en efficiënte verbinding tussen Damietta in Egypte en Triëst in Italië zal de handelsstromen tussen Noord-Afrika en Europa ondersteunen.

Met de introductie van deze nieuwe lijn tussen Egypte en Italië integreert DFDS Egypte voor het eerst in zijn servicenetwerk en lanceert de eerste vrachtveerdienst tussen deze markten in ongeveer tien jaar.

De nieuwe route zal het transport van voornamelijk verse groenten en fruit, textiel en andere goederen van Egypte naar Europa via de haven van Triëst vergemakkelijken, en verschillende goederen zoals zuivel, landbouw- en industriële producten van Europa naar Egypte. Deze nieuwe lijn biedt een snel en kosteneffectief alternatief voor containervervoer, met name voor bederfelijke goederen.

Mathieu Girardin, hoofd van de veerbootdivisie bij DFDS, zegt: “De nieuwe route past perfect bij onze toewijding aan organische groei en verstevigt onze sterke aanwezigheid in de Middellandse Zeeregio. De service breidt niet alleen ons netwerk uit, maar verbetert ook ons ​​vermogen om gemeenschappen te verbinden en lokale economieën te ondersteunen, wat kansen biedt voor handel en sterkere economische banden tussen de twee landen.”

Kortere transittijden

De eerste reis staat gepland voor 29 november 2024 en vertrekt vanuit de haven van Damietta naar de haven van Triëst. De service vertrekt wekelijks vanuit elke haven, vanuit Damietta op vrijdag en Triëst op maandag met een vaartijd van ongeveer 68 uur.
DFDS is een strategisch partnerschap aangegaan met Pan Marine Shipping Services, een leider in scheepvaart- en logistieke diensten in Egypte. Pan Marine heeft een speciale terminal in de haven van Damietta veiliggesteld voor deze nieuwe route en is uitgerust om alle zendingen te verwerken, wat zorgt voor een soepel en efficiënt proces voor het laden en lossen van vracht.

Marwan El Shazly, Vice President van Pan Marine zegt: “Als een uitgebreide scheepvaart- en logistieke dienstverlener blijft Pan Marine vooroplopen in het aanbieden van maritieme oplossingen die zijn afgestemd op de behoeften van zowel de lokale markt als onze wereldwijde klanten. De lancering van deze nieuwe vrachtveerroute markeert een belangrijke mijlpaal voor de handelsrelaties van Egypte met Europa. We zijn blij om samen te werken met DFDS om innovatieve en efficiënte transportoplossingen te bieden.”

De nieuwe route werd gelanceerd tijdens een evenement in Caïro, Egypte op 5 november 2024, bijgewoond door lokale functionarissen en DFDS-klanten en -vertegenwoordigers.

DAF levert PACCAR MX-11 motoren voor stadsbussen Rome

EINDHOVEN – DAF Components levert 110 ultra-stille PACCAR MX-11 motoren aan Solaris Bus & Coach voor een nieuwe serie ‘Urbino mh’ stadsbussen, die in Rome ingezet gaan worden door openbaarvervoerder Atac. De bussen worden de komende maanden in gebruik genomen en zijn daarmee precies op tijd voor de festiviteiten van het pauselijke jubileumjaar 2025.

DAF Components is een toonaangevende, onafhankelijke leverancier van componenten, zoals motoren, assen en cabines. Deze vinden over de hele wereld hun weg naar producenten van onder meer bussen, touringcars, bijzondere voertuigen en schepen.

Uitstekende rijkarakteristieken, comfort en maximale inzetbaarheid

De 110 PACCAR MX-11 motoren voor de Romeinse stadsbussen leveren 270 kW/370 pk. De vlakke koppelkromme zorgt voor uitstekende rijkarakteristieken en maximaal passagierscomfort, ook op de heuvelachtige wegen en busbanen in en rond Rome.
De samenwerking tussen DAF, Solaris en het openbaar vervoer van Rome is bewezen succesvol.

De Romeinse openbaarvervoerbedrijven beschikken al over een vloot van maar liefst 720 Solaris-bussen met PACCAR-motoren. De krachtbronnen worden geprezen om hun ongeëvenaarde betrouwbaarheid, efficiëntie en lage onderhoudskosten. Bovendien garandeert het onderhoudsschema van slechts één service-interval per jaar maximale inzetbaarheid van de bussen.

Solaris Urbino bussen

De Solaris Urbino is een ‘low entry’ stadsbus. De PACCAR MX-11 motor in de Romeinse bussen zullen worden gecombineerd met een speciale automatische transmissie. Daardoor stoten de voertuigen niets uit als ze stilstaan (‘Start-Stop’) en wordt de motor elektrisch ondersteund bij het optrekken, daarbij gebruikmakend van geregenereerde remenergie.

Jubileumjaar

In 2025 staat Rome stil bij de proclamatie van Paus Franciscus dat ‘Hoop nooit teleurstelt’, resulterend in een pauselijk jubileumjaar onder de titel ‘Pelgrims van Hoop’. Rome bereidt zich dan ook voor op de komst van zo’n 35 miljoen pelgrims. Voor de stad is betrouwbaar en efficiënt openbaar vervoer daarom cruciaal.

Alfred Beuwer, directeur DAF Components: “We zijn er trots op om samen met Solaris opnieuw de Romeinse vloot van stadsbussen te voorzien. Het bewijst dat onze PACCAR-motoren hun betrouwbaarheid en efficiëntie al jaren elke dag opnieuw waarmaken.”

Tientallen doden in Gaza door Israëlische luchtaanvallen

GAZA-STAD – Zeker dertig mensen zijn dinsdag in Gaza gedood door Israëlische luchtaanvallen, melden Palestijnse media en artsen.

De luchtmacht voerde aanvallen uit op tentenkampen voor ontheemden in verschillende plaatsen.

Volgens WAFA werden onder meer twintig mensen gedood in Beit Lahiya in het noorden van Gaza. Ook in Deir al-Balah en Al-Zawayda vielen dodelijke slachtoffers.

Ook op de Westelijke Jordaanoever vielen vier doden door Israëlische aanvallen op verschillende plaatsen, zei het Palestijnse gezondheidsministerie.

Pakketbezorger DHL kampt met zwakkere economie

BONN – De Duitse post- en pakketbezorger DHL Group heeft in het derde kwartaal van dit jaar minder winst geboekt dan verwacht.

De branchegenoot van PostNL verlaagde vorige week al de verwachtingen voor dit jaar en de komende jaren door de zwakkere economische omstandigheden in Europa en een flinke daling van de bezorging van reclamepost in Duitsland.

Het bedrijf boekte afgelopen kwartaal een nettowinst van 751 miljoen euro. Analisten rekenden op een winst van 787 miljoen euro. De omzet nam daarentegen met ruim 6 procent toe tot bijna 21 miljard euro. De winst voor rentekosten en belastingen bleef afgelopen kwartaal vrijwel gelijk op 1,4 miljard euro. In de eerste negen maanden van het jaar daalde deze bedrijfswinst echter tot 4 miljard euro, van 4,7 miljard euro een jaar eerder.

Het lagere resultaat is volgens DHL het gevolg van een negatieve ontwikkeling bij de lucratieve vrachtactiviteiten en een aanzienlijk zwakkere postactiviteit in de thuismarkt. Zo daalde het volume van reclamepost in Duitsland in het derde kwartaal met bijna 19 procent.

DHL bezorgde wel meer pakketten, maar kon daarmee de sterk gestegen personeels- en energiekosten niet goedmaken. De bezorging van gewone brieven daalde met bijna 3 procent.

Turkse vrachtwagenchauffeur smokkelt cocaïne rond zijn middel van Nederland naar Turkije [+foto’s]

Foto: Bulgaarse Douane

RUSE – Bij de Bulgaarse grensovergang Ruse ontdekte de Bulgaarse douane 4,6 kg cocaïne tijdens een controle van een vrachtwagen en zijn chauffeur.

Op de avond van 30 oktober hielden douanebeambten een vrachtwagen aan die werd bestuurd door een Turkse chauffeur die onderweg was van Nederland naar Turkije via de Donaubrug.

Bij controle van de vrachtwagen en de chauffeur merkte de dienstdoende douanebeambte een ongebruikelijke bobbel rond het middel van de chauffeur op. Bij het fouilleren van de man werden rond het lichaam twee pakjes witte poederachtige substantie gevonden, gewikkeld in ducttape.

Tijdens de lange, grondige douane-controle werden nog twee identieke pakketten aangetroffen in de cabine van de vrachtwagen. De totale in beslag genomen hoeveelheid bedroeg 4,6 kg verdovende stof, die bij een drugstest reageerde op cocaïne.

Het Bulgaarse Openbaar Ministerie doet verder onderzoek. De chauffeur zit voorlopig vast.

Duizenden banen weg bij industrieel toeleverancier Schaeffler

HERZOGENAURACH – De grote Duitse industriële toeleverancier Schaeffler is van plan duizenden banen in Europa te schrappen om zo kosten te besparen en de winstgevendheid te verbeteren. Schaeffler heeft vooral te maken met een zwakkere vraag naar zijn producten vanuit de autosector.

Volgens het bedrijf uit Herzogenaurach gaan er in Europa 4700 arbeidsplaatsen verloren, waarvan 2800 in Duitsland. Door de ingreep worden tien locaties in eigen land geraakt. Verder sluit Schaeffler twee van de vijf locaties elders in Europa. Het kostenbesparingsprogramma moet de komende jaren afgerond worden en tot honderden miljoenen aan jaarlijkse bezuinigingen leiden.

Schaeffler rondde onlangs nog de overname af van het bedrijf Vitesco, dat zich richt op elektrische en hybride aandrijvingen voor voertuigen. Daarmee was 3,6 miljard euro gemoeid. Het nieuwe fusiebedrijf telt nu wereldwijd ongeveer 120.000 werknemers, waaronder ook in China en de Verenigde Staten. Het concern heeft volgens de eigen website ook een kantoor in Barneveld.

Het bedrijf zegt dat tegen het einde van het jaar meer details naar buiten komen over welke locaties gesloten worden. Er worden ook arbeidsplaatsen overgeplaatst. Topman Klaus Rosenfeld stelt dat de herstructurering nodig is om de concurrentiekracht van Schaeffler op de langere termijn veilig te stellen. Zo is Schaeffler een belangrijke toeleverancier aan Volkswagen, waar tienduizenden banen komen te vervallen.

Ook andere bedrijven in Duitsland die actief zijn met toeleveringen aan de industrie en autosector zetten het mes in het personeelsbestand door de zwakke marktomstandigheden. Zo gaan bij Continental, Bosch en ZF Friedrichshafen eveneens duizenden banen verloren.

De Franse bandenfabrikant Michelin maakte dinsdag bekend twee fabrieken in het westen van Frankrijk te sluiten, met het verlies van ruim 1200 banen. Michelin wees daarbij onder meer op toenemende concurrentie van Aziatische merken en hoge energiekosten. Werknemers van die fabrieken gaan demonstreren tegen de sluitingsplannen.

Wilfred Genee: weglopen Johan Derksen volgt na irritatie achter de schermen

HILVERSUM – Wilfred Genee weet niet of Johan Derksen dinsdagavond weer gewoon bij Vandaag Inside aanschuift. Derksen liep maandagavond na een paar minuten boos de studio uit. “Het is gewoon een sublimatie van irritatie die al een tijdje speelt achter de schermen”, zegt Genee in de 538 Ochtendshow.

Op de vraag of deze ruzie het einde van VI betekent, heeft Genee geen duidelijk antwoord. “Het gaat nu steeds vaker…”, begint hij. “Maar probeer dat dan even vol te houden tot het einde van het seizoen, geef elkaar dan een hand en zeg: jezus, wat hebben wij fantastische televisie gemaakt. Dat zou het moeten zijn, denk ik.”

Genee is zeker van plan Derksen dinsdag te bellen. “Maar of het zin heeft weet ik niet”, zegt hij wel. “Bij Johan blijft het gevoel bestaan dat het niet zijn programma is, dat ‘ie elke dag met grote tegenzin er naartoe rijdt en dat het een kutprogramma is, en dat ik z’n onderwerpen oversla.”

Het gesprek bij VI liep maandagavond niet goed toen Genee zei dat hij van plan was “de hele avond leuk” te doen. “Ik vind je een geweldige flapdrol”, zei Derksen daarop. “Weet je wat, ik ben er wel klaar mee. Laat hem de tering krijgen, ik ga naar huis. Het is voor mij voorbij.”

Het is niet de eerste keer dat Derksen de talkshowtafel verlaat of dat er ruzie tijdens het liveprogramma ontstaat. “Die chemie is uniek, maar het ontspoort ook wel eens. Maar gisteren vond ik het best wel meevallen, eerlijk gezegd”, aldus Genee.

CNV: bijna de helft van de stagiaires krijgt geen stagevergoeding

UTRECHT – 43 procent van de (oud-)stagiairs krijgt geen stagevergoeding voor hun stage en een op de drie kan nauwelijks rondkomen tijdens hun stage. Dit meldt vakbond CNV op basis van een onderzoek onder ruim 3000 (oud-)stagiairs, uitgevoerd door Maurice de Hond.

“Het is ongekend dat stagiaires er zo karig vanaf komen. Ze brengen de nieuwste kennis binnen bij een organisatie, werken hard en vaak gratis”, stelt Casper Cornelisse, voorzitter van CNV Jongeren. 42 procent van de stagiaires krijgt taken die alleen een volwaardig werknemer zou moeten doen. 30 procent voert veel taken uit die niets met de opleiding te maken hebben. Bij een kwart is er weinig aandacht voor de leerdoelen en krijgt men geen goede begeleiding. “Dit maakt het ontbreken van een stagevergoeding nog schrijnender”, aldus Cornelisse.

Vrouwen komen er bij stages in veel opzichten slechter vanaf dan mannen. Meer dan de helft krijgt geen stagevergoeding en als vrouwen wel een vergoeding krijgen, is deze lager dan die van mannen. 26 procent van de mannen krijgt een vergoeding van meer dan 400 euro per maand, bij vrouwen ligt dit aantal op 12 procent.

36 procent van de stagiaires had geen stagecontract. 81 procent van de ondervraagden wil dat een contract met daarin afspraken over leerdoelen, stagebegeleiding, onkosten, werktijden en stagevergoeding verplicht wordt in Nederland. CNV pleit voor een wettelijk verplichte stagevergoeding en maakt zich in cao’s sterk voor deze vergoeding.

Ambulances Amsterdam krijgen videoverbinding met ziekenhuis

AMSTERDAM – Ambulances in Amsterdam worden uitgerust met camera’s, zodat artsen op de spoedeisende hulp al tijdens de rit kunnen meekijken naar de toestand van de patiënt.

Dat moet de samenwerking “in levensbedreigende situaties verder verbeteren”, aldus ziekenhuis Amsterdam UMC en de Ambulance Amsterdam.

Volgens de academische ziekenhuizen in de hoofdstad en de ambulancedienst is er op dit moment nog “een harde knip” in de zorg: patiënten vallen na een ongeval onder de zorg van de ambulancemedewerkers. Na aankomst in het ziekenhuis leggen zij de toestand zo goed mogelijk uit aan de artsen daar, die de patiënt daarna overnemen.

Als de artsen tijdens de rit al kunnen meekijken, kunnen ze zich beter voorbereiden, en zien ze het meteen wanneer de toestand van de patiënt verandert.

Oud-hoofdredacteur Het Parool, Sytze van der Zee (85), overleden

AMSTERDAM – Voormalig hoofdredacteur van Het Parool, Sytze van der Zee, is dinsdagochtend op 85-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn familie bekendgemaakt aan het ANP. Van der Zee had uitgezaaide longkanker.

Van der Zee stond van 1988 tot 1996 aan het hoofd van de Amsterdamse krant. Daarnaast was hij adjunct-hoofdredacteur van Elsevier en correspondent bij het toenmalige NRC Handelsblad vanuit Bonn, Brussel en Washington.

De journalist publiceerde in zijn leven verscheidene boeken, waaronder het autobiografische Potgieterlaan 7 (1997), over het opgroeien als zoon van een NSB’er. Ook schreef hij De overkant (1998), Vergeten legende: Het leven van Frits Koolhoven (2001), Zuidwal (2003), Dochters van Khadija (2004) en Anatomie van een seriemoordenaar (2006).

Van der Zee kreeg begin september veel kritiek op een brief die in NRC belandde. Daarin bekritiseerde hij de koers van de krant en weet dat aan de aanstelling van een vrouw als hoofdredacteur. “Met haar komst is de verdere feminisering van deze ooit zeer gewaardeerde krant een feit. Het begin van het einde”, schreef hij. Later bleek dat zijn brief aan de hoofdredactie was gericht en niet bedoeld voor publicatie.

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...