AMSTERDAM – Heineken doet een grote afschrijving in China. De bierbrouwer schrijft daarbij 874 miljoen euro af op zijn investering in CR Beer, de grootste brouwer van China. Die afboeking hangt volgens Heineken samen met de gedaalde beurskoers van CR Beer.
Heineken heeft een belang van 40 procent in CR Beer. Voor dat samenwerkingsverband legde Heineken eind 2018 een miljardenbedrag op tafel. Maar op de beurs in Hongkong is het aandeel CR Beer behoorlijk gedaald door zorgen bij beleggers over de economische afzwakking in China en de vraag naar bier bij Chinese consumenten. Daarom moet Heineken nu een afboeking doen. CR Beer is onder meer brouwer van het populaire Chinese merk Snow, in volumes het meest gedronken bier ter wereld.
De omzet van Heineken ging in de eerste helft van dit jaar wel omhoog, ondanks het slechte weer in Europa in juni. De omzet steeg ruim 2 procent tot 17,8 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder. Daarbij werd wel een nettoverlies geleden van 95 miljoen euro door de Chinese afschrijving. Een jaar eerder ging het hier nog om een winst van bijna 1,2 miljard euro.
Andere landen
In een toelichting stelt Heineken dat die gedaalde beurskoers van CR Beer geen weergave is van de onderliggende prestaties van de Chinese brouwer. De omzet van CR Beer is tussen 2019 en 2023 met 17 procent gestegen, met een zeer sterke groei van de winstgevendheid. Heineken zegt dan ook blij te zijn met de samenwerking met CR Beer. Het bedrijf krijgt royalty’s en winstuitkeringen uit die samenwerking.
Topman Dolf van den Brink is verder erg te spreken over de gang van zaken in de eerste helft van dit jaar met groei van de verkopen in alle regio’s. Met name in grote markten als Mexico, India en Brazilië waren sterke prestaties te zien, aldus het bedrijf. Maar ook in Europa werd in de meeste landen marktaandeel gewonnen.
Alcoholvrij
Heineken zegt dat voor het premiummerk Heineken er een volumegroei van meer dan 9 procent was. Voor het alcoholvrije merk Heineken 0.0 ging het om een plus van 14 procent. Heineken 0.0 is wereldwijd het best verkochte alcoholvrije bier. De op een na grootste brouwer ter wereld heeft ook merken als Amstel, Desperados en Birra Moretti.
De brouwer scherpte verder voor het gehele jaar zijn verwachting voor de groei van de operationele winst aan naar een bandbreedte van 4 tot 8 procent.