Clicky

zondag 17 november 2024 - 00:32 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 215

Na hitte nu ook stormwaarschuwing voor Parijs

PARIJS – De Franse meteorologische dienst heeft een stormwaarschuwing afgegeven voor Parijs, waar de Olympische Spelen worden gehouden.

Vanaf 18.00 uur wordt onder meer onweer en hagel verwacht. Ook kan in korte tijd plaatselijk veel neerslag vallen.

Noodweer kan gevolgen hebben voor het verloop van de Spelen. Ook na 18.00 uur staan nog wedstrijden gepland. Het gaat onder meer om tennis en beachvolleybal.

Er was ook al gewaarschuwd voor hoge temperaturen in de Franse hoofdstad, waar het dinsdag 35 graden kan worden. In andere delen van het land was het de afgelopen dagen nog warmer, met temperaturen van 40 graden.

A16 richting Rotterdam dicht na verloren containers [+foto]

Foto: MediaTV

DODRECHT – De A16 richting Rotterdam is dicht bij Dordrecht na een ongeval. Het verkeer kan vanaf knooppunt Zonzeel omrijden via Gorinchem. De afhandeling duurt tot ongeveer 15:00 uur., meldt Rijkswaterstaat.

Het ongeval gebeurde rond 11:00 uur. Op de aanhanger van een vrachtwagen stonden meerdere containers. Die zijn op de weg beland en de inhoud daarvan ligt verspreid over de weg.

“Naast bergingswerkzaamheden, voeren we ook opruimwerkzaamheden uit”, aldus Rijkswaterstaat.

Weggebruikers richting Rotterdam kunnen vanaf knooppunt Zonzeel omrijden via de A59, A27 en de A15. Zij volgen de borden ‘Utrecht’.

Meerdere lange files op de Nederlandse wegen

File

DEN HAAG – Op meerdere plekken in het land zijn door ongelukken en pech lange files ontstaan.

Op de A1 staat het verkeer stil tussen Voorthuizen en Hoevelaken in Gelderland door een ongeluk, wat ruim 45 minuten vertraging oplevert.

En op de A58 in Zeeland, tussen Kruiningen en Goes, staat bijna een uur file door een vrachtwagen met pech.

Op de A1 wordt het verkeer richting Amersfoort via de verzorgingsplaats langs het ongeval geleid. Omrijden kan via Ede over de A30 en de A12.

In Zeeland moet verkeer in de richting van Vlissingen aansluiten in de file op de A58, omdat omleiden door werkzaamheden op de A4 niet mogelijk is.

Politie haalt stomdronken vrachtwagenchauffeur van de A20

Foto: politie Westland

MAASDIJK – Zondagmiddag belde een oplettende weggebruiker om melding te maken van een vermoedelijk dronken vrachtwagenchauffeur. De combinatie had meer dan één weghelft nodig en er werd veel onnodig geremd.

“De melder had gelijk en goed dat ze een melding deed”, aldus de politie “Op de A20 bij Maasdijk kregen wij de combinatie in ons vizier. Bij de controle, onderaan een afrit verderop, deed de uitslag ons toch een beetje verbaasd kijken. De bestuurder blies een G/F indicatie. De ‘F’ is het hoogst haalbare en beloofd vaak geen goed nieuws.”

Na het blazen op het ademanalyse apparaat was de uitslag 720 UG/L. Deze vrachtwagenchauffeur had ruim drie keer de toegestane hoeveelheid alcohol op.

Het rijbewijs van de chauffeur is ingevorderd en hij zal zich binnenkort voor de rechtbank moeten verantwoorden, aldus de politie.

Deadline voor natuurplannen provincies vervalt

DEN HAAG – Provincies hoeven niet meer voor 1 oktober nieuwe versies van hun plannen voor het landelijk gebied aan te leveren. Dat bevestigt het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) na berichtgeving door BNR. Vooralsnog is er geen nieuwe deadline.

Het nieuwe kabinet is nog bezig het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB uit te werken tot een concreter regeerprogramma.

Omdat nog onduidelijk is wat de gevolgen zijn voor de zogeheten gebiedsprogramma’s van de provincies, hoeven provincies met die plannen voorlopig geen haast te maken, vindt het ministerie.

Provincies en de landelijke overheid zijn al jaren bezig plannen uit te werken om de natuur te herstellen en stikstofuitstoot tegen te gaan. Het vorige kabinet had daarvoor nog meer dan 20 miljard euro klaarstaan, maar de nieuwe coalitie heeft dat fonds geschrapt. Een eerste reeks maatregelen, waarvoor de provincies enkele miljarden krijgen, gaat wel door.

De deadline van 1 oktober was al niet strikt, zegt een LVVN-woordvoerder. Meerdere provincies hadden hoe dan ook meer tijd nodig, terwijl Friesland de ontwikkeling van de natuurplannen helemaal had stilgelegd. De onzekerheid over de landelijke plannen speelt daarbij mee.

Delhaize en Van Moer Logistics verlengen transportcontract

Foto: Yannig Van de Wouwer vlnr: Johan Ideler (Delhaize) - Jo Van Moer (VML), Dirk Hautekeete (Delhaize), Jonathan Van Dessel (Delhaize), Wim Willocx (VML)

Delhaize en Van Moer Logistics bestendigen hun jarenlange samenwerking door de verlenging van hun transportcontract. Beide ondernemingen blijven inzetten op een verdere verduurzaming van hun transportactiviteiten door analyse van de marktontwikkelingen en evaluatie van investeringen.

Lange termijn partnership

De samenwerking tussen Van Moer Logistics en Delhaize is gestart in 2011, toen de Antwerpse logistieke dienstverlener Delhaize’s eigen transportbedrijf Wambacq-Peeters te Zellik overnam. Het transportcontract wordt nu voor de derde maal verlengd, dit keer tot 2030.

“Van Moer Logistics is uitgegroeid tot een strategische transportpartner van Delhaize. Zij leveren ongeveer 20 procent van de dagelijkse transportcapaciteit”, aldus Dirk Hautekeete, Transport Director bij Delhaize.

Van Moer Logistics stelt gemiddeld 100 vrachtwagens en 150 chauffeurs ter beschikking die 24/7 voor Delhaize ingezet worden. “Onze chauffeurs pikken de Delhaize trailers op vanuit de distributiecentra te Zellik en Ninove en voeren deze uit naar de verschillende Delhaize filialen in België en Luxemburg. Het nieuwe contract focust op een flexibele dienstverlening, waarbij we extra capaciteit voorzien om het groeiende aantal winkels met zondagopening te ondersteunen“, aldus Jo Van Moer, CEO en eigenaar bij Van Moer Logistics.

Daarnaast levert de logistieke groep sinds 2020 ook 40 bemande terminalvoertuigen die de trailerlogistiek in het distributiecentrum te Zellik verzorgen. Met deze jarenlange en intensieve partnership stelt Van Moer Logistics in totaal meer dan 200 mensen rechtstreeks voor Delhaize tewerk.

“Zo’n grote groep chauffeurs die in functie van dezelfde klant rijden vergt een goede opvolging en begeleiding. Onze chauffeurs moeten ook per filiaal specifieke instructies toepassen om ter plaatse correct en veilig te kunnen lossen en laden, want ook de retourvracht wordt door onze chauffeurs verwerkt“, zegt Jo Van Moer, CEO en eigenaar bij Van Moer Logistics.

Verdere verduurzaming

“We willen ons transport stap voor stap duurzamer maken op een financieel en operationeel haalbare manier. Dat kan alleen op basis van een sterk partnership, en voor ons is Van Moer Logistics hiervoor een ideale partner“, zegt Jonathan Van Dessel, Director bij Delhaize.

Enerzijds worden de chauffeurs persoonlijk begeleid om veilig en ecologisch te rijden, anderzijds wordt de truckvloot voortdurend gemoderniseerd.

Beide bedrijven dragen bovendien actief bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de Europese Unie. Om dat te bewerkstelligen wordt er als sinds 2020 gekozen voor LNG als transitietechnologie. Hierdoor kan de CO2-besparing oplopen tot zo’n 20 procent. Binnen hun strategisch partnership engageren Van Moer Logistics en Delhaize zich onderling om op permanente basis investeringen te evalueren in functie van de marktontwikkelingen.

In het eerste kwartaal van 2025 zal Van Moer Logistics vijf extra LNG wagens inzetten om de drukke stadscentra van Brussel, Gent en Antwerpen te bedienen. In totaal rijden er dan 34 LNG vrachtwagens voor Delhaize.

Per 31 juli 2024 gaat huidig Transport Director bij Delhaize, Dirk Hautekeete, met pensioen. In de toekomst zal Jonathan Van Dessel deze rol verder op zich nemen.

Toestand acht slachtoffers van steekpartij Southport nog kritiek

SOUTHPORT – De toestand van acht slachtoffers van een steekpartij in het Engelse Southport is nog steeds kritiek, melden Britse media. De zes kinderen en twee volwassenen werden maandag in een dansschool aangevallen door een 17-jarige jongen.

In totaal raakten negen kinderen gewond. Twee andere kinderen werden doodgestoken. De slachtoffers volgden een dans- en yogaworkshop toen de verdachte met een mes binnenkwam en de kinderen aanviel.

De volwassenen raakten gewond toen ze de kinderen probeerden te beschermen. Hart Street, waar de dansschool zit, is volgens Britse media nog steeds afgezet door de politie.

Het motief van de verdachte is nog niet bekend. De politie gaat niet uit van een terreurdaad. De tiener uit de nabijgelegen plaats Bank zit vast op verdenking van moord en poging tot moord.

De Britse koninklijke familie heeft medeleven betuigd aan de slachtoffers. “Als ouders kunnen we ons niet voorstellen wat de families, vrienden en geliefden van de doden en gewonden in Southport doormaken”, schrijven prins William en zijn vrouw Catherine op sociale media. Koning Charles liet eerder via sociale media weten “diep geschokt” te zijn.

Sennder neemt Europese transportactiviteiten van C.H. Robinson over

BERLIJN/EDEN PRAIRIE – Sennder Technologies GmbH kondigt vandaag, 30 juli 2024, de overname aan van de Europese transportactiviteiten (EST) van C.H. Robinson. C.H. Robinson is een van ‘s werelds grootste transportbedrijven met zo’n 22 miljard aan vracht en 20 miljoen zendingen per jaar.

Via deze transactie wordt EST onderdeel van Sennder en zal het een aanzienlijk groeipotentieel opleveren. Het bedrijf wordt zo een Top 5 Full Truck Load (FTL) -speler in Europa, met gezamenlijke inkomsten van 1,4 miljard euro en een sterk team van 1.700 mensen, en een Europese voetafdruk die zich tot meer dan 20 locaties uitstrekt.

David NotHacker, CEO van Sennder, zegt: “Deze overname zal cruciaal zijn in het bevorderen van de routekaart van Sennder. sennOS, de technologische krachtpatser achter Sennder, vereist schaalvergroting om het potentieel te vergroten. Deze overname geeft ons die schaalvergroting. We zijn verheugd om het EST-team te verwelkomen, en te beginnen aan het volgende hoofdstuk van de reis van Sennder.”

David Bozeman, president en CEO van C.H. Robinson zegt: “Ik ben ervan overtuigd dat Sennder een geweldig thuis zal zijn voor de EST-onderneming en zal een goede continuïteit van de service bieden aan EST-klanten. We hebben vertrouwen in de strategische beslissing om meer focus in onze organisatie te stimuleren en zijn verheugd om het potentieel voor groei te zien en de kansen die deze overname voor het EST-team met zich meebrengt. Om te winnen, moeten we ons concentreren op wat ons onderscheidt en daar op verder bouwen. De aanwezigheid in Europa, en het blijven investeren in de regio is belangrijk voor de lange termijn, het succes van ons bedrijf en werknemers, evenals de waarde en impact die we onze klanten en vervoerders kunnen aanbieden.”

EST is een van de toonaangevende FTL-providers in Europa. Het biedt een zeer aanvullend aanbod aan Sennder, Integratie van 30 jaar industriële expertise van C.H. Robinson met de technologische mogelijkheden van Sennder.

Via de transactie zullen in totaal meer dan 6.500 verladers en meer dan 15.000 vervoerders deel uitmaken van het Sennder netwerk. Sennder en C.H. Robinson werken nauw samen met alle partijen om zo een ​​soepele overgang te garanderen.

Met de acquisitie blijft Sennder zijn service-aanbod verbeteren en verbreden en zijn missie verder uitbouwen om een duurzaam en efficiënt verkeersnetwerk in Europa te creëren.

De gecombineerde business zal toegang geven tot efficiënte netwerkplanning, en voor concurrentievermogen, evenals een bredere reeks vrachtmogelijkheden via het eigen platform van Sennder, sennOS. De eigen technologie van Sennder zal speciaal op maat gemaakt zijn voor de Europese markt en beschikbaar komen voor EST-klanten, waardoor ze toegang krijgen tot het meest technologisch geavanceerde platform in Europa.

Verladers hebben toegang tot sennOS om hun transporten digitaal te beheren, volledige controle en zichtbaarheid te krijgen over hun vrachtwagenactiviteiten, en toegang tot het grootste en groenste digitale netwerk in Europa. Vervoerders zullen profiteren van een hogere benutting, minder lege kilometers, snellere betalingen en technologie die hun administratieve werklast vermindert.

De overname zal naar verwachting in het vierde kwartaal van 2024 concreet worden gemaakt.

Oppositie Venezuela zegt bewijs te hebben van verkiezingsfraude

CARACAS – De Venezolaanse oppositie zegt bewijs te hebben van fraude bij de door president Nicolás Maduro gewonnen presidentsverkiezingen.

Oppositiekopstuk María Corina Machado zegt de hand te hebben gelegd op voldoende uitslagen om aan te tonen dat de eigen kandidaat Edmundo González de echte winnaar is.

Machado zei tegen aanhangers bij het campagnehoofdkwartier van haar partij dat inmiddels onomstotelijk vaststaat dat de oppositiekandidaat heeft gewonnen. “Terwijl het regime bezorgd sliep, sliepen wij niet”, zei de politica, die zelf was uitgesloten van verkiezingsdeelname. “We hebben het erg druk gehad.”

De uitslagen waar de oppositie over beschikt, laten volgens Machado zien dat de eigen kandidaat 6,2 miljoen stemmen kreeg. De autocratische leider Maduro bleef steken op 2,8 miljoen stemmen. Ze heeft burgers in het hele land opgeroepen zich dinsdag om 11.00 uur plaatselijke tijd (17.00 uur in Nederland) te verzamelen. Direct na de bekendmaking van de uitslag gingen al Venezolanen de straat op om te demonstreren.

Meer Chinese stekkerauto’s naar Europa voorafgaand aan heffingen

DEN HAAG – Europa heeft vorige maand veel meer elektrische auto’s van Chinese merken geïmporteerd, in aanloop naar het verhogen van de importheffingen.

Uit gegevens van onderzoeksbureau Dataforce komt naar voren dat in juni meer dan 23.000 stekkerauto’s van Chinese makelij zijn geregistreerd. Dat waren er niet eerder zoveel en 72 procent meer dan in mei.

Het marktaandeel van de Chinese merken steeg in juni daardoor naar 11 procent volgens Dataforce. SAIC, dat in handen is van de Chinese overheid, kende de grootste groei. Vooral de MG4 werd veel ingevoerd in Europa. Verder zorgden subsidies voor elektrische auto’s in Italië voor hogere verkoopaantallen.

De hogere importheffingen voor Chinese elektrische auto’s gingen in op 5 juli. De Europese Commissie wil hiermee een eind maken aan de oneerlijke concurrentie van China, omdat die zijn eigen fabrikanten subsidieert. Zo moet voor een SAIC door de heffing 38 procent extra worden betaald. De heffing geldt ook voor voertuigen van merken uit andere landen die in China zijn gemaakt.

Denktank: zon en wind passeren fossiel in stroomproductie EU

BRUSSEL – Met windmolens en zonnepanelen is in de eerste helft van 2024 meer elektriciteit opgewekt in de Europese Unie dan met fossiele brandstoffen. Zowel voor de EU als voor Nederland was dat voor het eerst in een aaneengesloten periode van zes maanden, meldt energiedenktank Ember in een rapport. De stroomproductie uit wind en zon groeide volgens Ember naar 30 procent van het Europese totaal. Fossiele brandstoffen zaten daar net onder: die waren goed voor 27 procent van alle opgewekte elektriciteit.

Vooral het steenkoolgebruik in de stroomsector nam fors af, met bijna een kwart ten opzichte van een jaar eerder. Het gebruik van aardgas om stroom op te wekken daalde met 14 procent. Het aantal windmolens en zonnepanelen groeide intussen hard door. Dertien EU-landen, waaronder dus Nederland, wekken inmiddels meer stroom op met wind en zon dan met fossiele brandstoffen. In Nederland zijn de afgelopen jaren veel nieuwe windparken op de Noordzee gebouwd. Het geïnstalleerde vermogen aan zonnepanelen is hier per hoofd van de bevolking gerekend zelfs uitgegroeid tot het hoogste ter wereld.

Ook in Duitsland, België en Hongarije passeerden zon en wind de fossiele brandstoffen in de elektriciteitssector. Spanje behaalde een andere mijlpaal: daar werd in de maand mei voor het eerst meer dan de helft van alle stroom opgewekt met windmolens en zonnepanelen.

“Met de groei van zon en wind wordt de rol van fossiele energie steeds kleiner”, concludeert analist Chris Rosslowe van Ember. “We zijn getuige van een historische verschuiving in de energiesector, die zich snel voltrekt.” Die snelheid wil de EU er graag inhouden, zowel om de uitstoot van broeikasgassen omlaag te brengen als om de rol van Russisch gas over te nemen. Nadat Rusland buurland Oekraïne binnenviel, hebben EU-landen hun import van Russisch gas fors verlaagd, al komt nog steeds vloeibaar gemaakt gas (lng) uit Rusland naar de EU.

De cijfers uit het dinsdag verschenen rapport gaan alleen over de stroomsector. Die verduurzaamt snel dankzij zon en wind. In andere delen van de energiesector gaat het langzamer. Zo zijn de industrie en warmte-opwekking nog voor een groot deel afhankelijk van aardgas en draait de staalproductie bij bedrijven als Tata Steel IJmuiden nog steeds op steenkool, al zijn er plannen om op langere termijn over te schakelen op waterstof.

Onderzoek ABN AMRO: campers gewild door ‘hip imago’

AMSTERDAM – De vraag naar campers is in de afgelopen jaren sterk gestegen door toenemende populariteit bij jongvolwassenen en ouderen. Daar staat tegenover dat de vraag naar caravans juist is gedaald. Dat schrijft ABN AMRO in een onderzoek. Volgens de bank hebben campers een “hip imago” bij jongere mensen door trends als ‘Vanlife, off-the-grid en de digital nomads” waarbij influencers op sociale media hun avonturen met kampeerbussen laten zien.

ABN AMRO zegt dat volgens cijfers van de RDW tussen 2010 en 2023 het aantal campers in Nederland met 170 procent is gestegen. Bij caravans was juist een daling met ruim 11 procent te zien. Vorig jaar waren er bijna 200.000 campers in Nederland. Dat zijn er 108 per 10.000 inwoners, waarmee Nederland ruim boven het Europese gemiddelde zit.

Ook ouderen kiezen steeds vaker voor een camper dankzij het grotere gebruiksgemak in vergelijking met een caravan, bijvoorbeeld bij het rijden en het neerzetten op een kampeerterrein. Daarnaast hebben ouderen meer financiële ruimte om een camper te kopen in plaats van een caravan en neemt ook het aantal oudere mensen toe.

De sterkste groei van het camperbezit komt uit de import van tweedehands kampeerbussen uit het buitenland. Daar is namelijk het aanbod groot en zijn de prijzen relatief laag. De verkoop van nieuwe campers in Nederland is relatief beperkt door de hoge aanschafbelasting in vergelijking met andere landen. Daarnaast worden ook bestelbusjes omgebouwd tot camper.

ABN AMRO wijst in het onderzoek ook op de opkomst van elektrische auto’s. Zo heeft de eerste generatie elektrische auto’s onvoldoende trekkracht voor grotere caravans en is het rijbereik van elektrische auto’s die wel voldoende trekkracht hebben nog relatief beperkt. Als dan wordt gekeken naar de totale kosten is de camper een aantrekkelijker alternatief dan een caravan.

“De explosieve groei van het camperbezit in Nederland toont aan dat de camper zich als veelzijdig kampeermiddel heeft weten te positioneren in zowel de jongere als oudere doelgroep. Dankzij een verbeterd imago, gebruiksgemak, en de opkomst van de elektrische auto, wordt de camper steeds aantrekkelijker”, concludeert ABN AMRO.

Vertrouwen producenten industrie verslechtert een fractie

Industrie

DEN HAAG – De producenten in de industrie waren in juli iets negatiever dan in juni. Het vertrouwen ging van -2,4 in juni naar -2,7 in juli, aldus het CBS. Fabrikanten waren negatiever over de voorraden gereed product. Over de verwachte bedrijvigheid waren ze echter positiever.

Het producentenvertrouwen lag in juli onder het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar van -1,3. Het vertrouwen bereikte in oktober 2021 de hoogste waarde (10,4). In april 2020 werd de laagste waarde (-31,5) genoteerd.

Negatiever over voorraden

Producenten waren in juli negatiever over de voorraden gereed product. Ze waren echter positiever over de verwachte productie in de komende drie maanden. Hun oordeel over de orderpositie veranderde nauwelijks.

Een deelindicator was positief. Het aantal producenten dat verwacht dat hun productie de komende drie maanden zal toenemen was groter dan het aantal dat een afname van de productie voorziet.

De andere twee deelindicatoren van het producentenvertrouwen waren negatief. Het aantal producenten dat de orderpositie groot acht, was kleiner dan het aantal dat de orderportefeuille klein vindt, gelet op de tijd van het jaar. Het aantal producenten dat de voorraad eindproduct als klein beschouwt, was kleiner dan het aantal dat de voorraden groot vindt.

Producentenvertrouwen het meest positief in elektrotechnische en machine-industrie

In de helft van de belangrijkste branches van de industrie verslechterde het vertrouwen. Fabrikanten in de elektrotechnische en machine-industrie waren echter opnieuw het meest positief.

Bezettingsgraad neemt af

De benutting van machines en installaties in de industrie kwam bij aanvang van het derde kwartaal van 2024 uit op 78,0 procent. Dat is lager dan een kwartaal eerder (79,6 procent). Het is ook de laagste bezettingsgraad in 4 jaar.

Productie industrie 3 procent lager in mei

De kalendergecorrigeerde productie van de Nederlandse industrie was in mei 3,0 procent lager dan in mei 2023. Ook in de voorgaande tien maanden kromp de productie op jaarbasis. Ten opzichte van april daalde de productie met 0,4 procent.

Afzetprijzen industrie 0,5 procent hoger in juni

Industrie
Image by freepik

DEN HAAG – De afzetprijzen van de Nederlandse industrie waren in juni gemiddeld 0,5 procent hoger dan in juni 2023, meldt het CBS. Een maand eerder was de prijsverandering 0,3 procent.

Grotere stijging olieprijzen jaar op jaar

De ontwikkeling van de afzetprijzen in de industrie hangt sterk samen met de prijsontwikkeling van ruwe aardolie. Een stijging/daling van de olieprijs betekent echter niet per se een stijging/daling van de afzetprijzen. Er kunnen meer factoren, zoals de prijzen van andere grondstoffen, een rol spelen.

In juni kostte een vat ruwe North Sea Brent olie ruim 77 euro, ruim 11 procent meer dan een jaar eerder. In mei kostte een vat ruwe North Sea Brent bijna 77 euro. Dat was ruim 10 procent meer dan een jaar eerder.

Producten van de aardolie-industrie waren in juni 0,3 procent duurder dan in juni 2023. In mei lagen de prijzen 4,0 procent hoger dan een jaar eerder. Ook in de chemische industrie hangt de afzetprijs over het algemeen samen met de olieprijs. De afzetprijzen van de chemische industrie waren in juni 1,2 procent lager dan een jaar eerder. In mei lagen de prijzen 2,7 procent lager dan in mei 2023.

Afzetprijzen industrie dalen in juni

De afzetprijzen van de industrie zijn in juni ten opzichte van mei met 0,1 procent gedaald. De prijzen op de buitenlandse markt bleven gelijk, terwijl de prijzen op de binnenlandse markt daalden met 0,2 procent.

Nederlandse bevolking in eerste helft 2024 minder gegroeid

DEN HAAG – De bevolking is het eerste halfjaar van 2024 met 39,0 duizend inwoners gegroeid. Dat is 13,6 duizend minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Er waren vooral minder immigranten ten opzichte van een jaar eerder, maar ook de toename van het aantal emigranten en van het aantal overledenen spelen een rol.

Doordat er meer mensen overlijden dan er geboren worden komt de groei volledig door buitenlandse migratie. Nederland telde eind juni 17,98 miljoen inwoners. Dat meldt het CBS op basis van de voorlopige cijfers.

In het eerste halfjaar van 2024 vestigden zich 138,0 duizend mensen in Nederland en vertrokken er 92,0 duizend naar het buitenland. Per saldo kwamen er 46,0 duizend mensen bij door buitenlandse migratie. Dat zijn er ruim 12,0 duizend minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit komt doordat de immigratie met ruim 11,0 duizend is afgenomen en de emigratie met bijna duizend is toegenomen.

Tot en met juni werden er 81,3 duizend kinderen geboren en overleden er 88,4 duizend mensen. De natuurlijke aanwas (geboorte min sterfte) kwam daarmee uit op -7,2 duizend. In dezelfde periode vorig jaar was dit -6,0 duizend.

Aantal Europese migranten sterkst gedaald

Vooral het migratiesaldo (immigratie min emigratie) uit Europese landen was in de eerste helft van 2024 lager dan een jaar eerder. Dat komt voor een deel doordat er minder vluchtelingen uit Oekraïne naar Nederland kwamen, maar ook omdat het migratiesaldo van vrijwel alle andere Europese landen daalde. Er kwamen in het eerste halfjaar per saldo ook minder migranten van buiten Europa, met name uit Azië.

De meeste immigranten kwamen uit Europa, maar ook het aantal Europese emigranten was het grootst. Per saldo kwamen de meeste migranten uit Azië.

De landen waar in het eerste halfjaar van 2024 per saldo de meeste migranten vandaan kwamen zijn Syrië (11,3 duizend), Oekraïne (6,6 duizend), Turkije (4,5 duizend), Roemenië (2,0 duizend) en Zuid-Afrika (1,6 duizend). Het aantal Indiase immigranten is gedaald: kwamen er in het eerste halfjaar van 2022 per saldo nog 4,9 duizend migranten uit India naar Nederland, in de eerste helft van 2024 was dit 1,5 duizend.

Geboortecijfer alle herkomstgroepen onder vervangingsniveau

In het eerste halfjaar van 2024 zijn er bijna duizend kinderen meer geboren dan in dezelfde periode vorig jaar. Het geboortecijfer daalt gestaag sinds 2010, toen er gemiddeld 1,8 kinderen per vrouw werden geboren. In 2023 werden er 1,4 kinderen per vrouw geboren.

Het kindertal voor vrouwen met een Nederlandse herkomst is 1,5. Onder alle herkomstgroepen neemt het geboortecijfer af en ligt het onder het vervangingsniveau van 2,1 kinderen per vrouw. Dat betekent dat de bevolking op termijn zou krimpen als er geen migranten naar Nederland zouden komen. Het gemiddeld kindertal van vrouwen met een Marokkaanse migratieachtergrond ligt inmiddels rond het vervangingsniveau, terwijl het gemiddeld kindertal van vrouwen met een Turkse herkomst in 2023 vergelijkbaar was met dat van Nederlandse vrouwen.

Ook in vrijwel alle andere Europese landen is het gemiddeld kindertal gedaald en ligt dit inmiddels onder het vervangingsniveau. De Zuid-Europese landen hebben het laagste gemiddelde kindertal; dit varieert van 1,2 voor Spanje tot 1,4 voor Portugal (cijfers over 2022).

LAATSTE NIEUWS

Duizenden mensen bij protest tegen verbreding A27 Amelisweerd

UTRECHT - Op het Domplein in Utrecht hebben duizenden mensen zaterdagmiddag gedemonstreerd tegen de voorgenomen verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd. Volgens de...