Clicky

zaterdag 6 juli 2024 - 09:29 uur
Home Blog Pagina 214

Eysing, maker van elektrische motoren, failliet verklaard

faillissement

VUGHT – [update 10:32 uur]Eysing, fabrikant van elektrische brommers, is door de rechtbank in Den Bosch failliet verklaard. Volgens de oprichters kon er geen “noodzakelijke financiering” gevonden worden waardoor het onmogelijk was om de bedrijfsvoering voort te zetten.

“Investeringen bleven uit vanwege de problemen waarin enkele e-mobility fabrikanten in het afgelopen jaar verzeild raakten. Hierdoor werd het lastig voor de start-up om het vertrouwen te winnen van investeerders”, staat in een verklaring van de oprichters. Volgens de onderneming deed de opkomst van massaproducten uit Azië en de concurrentie van fatbikes het bedrijf mede de das om.

Eysing, opgericht door vier vrienden uit Vught, ging in 2017 officieel van start. Ze ontwikkelden een elektrische brommer met de lijnen van een vooroorlogse motorfiets. De accu zit verwerkt in de tank. Bij het ontwerp lieten de Brabanders zich inspireren door het roemruchte Eysink, de oudste fabrikant van Nederlandse auto’s en motorfietsen.

Volgens Stijn Smit (25), een van de oprichters, had het bedrijf een financieringsbehoefte van 1,5 miljoen euro. “En daarnaast zijn wij ook vooral op zoek naar een strategische partner. Het afgelopen jaar hebben we veel investeringsgesprekken gevoerd. Helaas is het ons niet gelukt om die financiering aan te trekken”, zegt Smit. Met het geld had hij de groei van het bedrijf willen financieren, waaronder het verder ontwikkelen van een nieuw model en de verkoop uitbreiden naar het buitenland.

Nu rijden er een kleine 150 retrobrommers rond in Nederland van het merk Eysing. Hoe garanties afgewikkeld worden kon Smit niet zeggen. “We hebben nog onderdelen liggen, maar het is niet meer aan ons helaas om te bepalen of die verkocht of geveild worden, of dat er een partij wordt gezocht die met Eysing in gesprek wil om iets te kunnen bereiken.”

Curator Bas van Dooren van Holla Advocaten vindt het nog te vroeg om te zeggen of er een doorstart komt. “Ik ben er pas gisterenmiddag voor het eerst geweest. De enige kans die er is, lijkt mij, is dat er een bevlogen partij bereid is om deze start-up verder op weg te helpen, want er moet nog wel echt veel gebeuren”, aldus de curator. “En er moet wel serieus wat geld bij, maar voor de mensen die het kunnen betalen is het denk ik een leuk speeltje”, besluit hij.

Geen verrassingen op Super Tuesday: Biden en Trump winnen

Joe Biden en Donald Trump

WASHINGTON – Super Tuesday, de doorgaans zo belangrijke dag in Amerikaanse presidentiële voorverkiezingen, heeft vooralsnog niet tot verrassingen geleid.

Voormalig president Donald Trump won de Republikeinse voorverkiezingen in Virginia, North Carolina, Oklahoma, Tennessee, Arkansas, Maine en Massachussetts en haalt volgens The New York Times mogelijk alle vijftien Super Tuesday-staten binnen. Nikki Haley, de voormalige gouverneur van South Carolina, biedt alleen serieuze tegenstand in Vermont, waar zij en Trump nek aan nek gaan.

Aan de Democratische kant claimde president Biden overwinningen in Iowa, Virginia, North Carolina, Tennessee, Oklahoma, Vermont, Arkansas, Maine en Massachussetts. Biden is de enige door het Democratische partijbestuur gesteunde kandidaat en er bestaat geen twijfel dat hij de presidentsnominatie wint.

In de staten in het westen van het land zijn de stembureaus nog open. In Californië sluiten ze pas om 05.00 uur Nederlandse tijd, in Alaska zelfs pas om 06.00 uur.

Post- en pakketbezorger DHL merkt zwakkere wereldeconomie

DHL

BONN – De Duitse post- en pakketbezorger DHL Group heeft vorig jaar lagere resultaten in de boeken gezet door de afkoelende wereldeconomie. Die zwakte raakte de internationale pakketbezorging en wereldwijde logistieke dienstverlening en vrachtvervoer van het moederbedrijf van Deutsche Post.

De omzet van de gehele groep zakte met ruim 13 procent tot 81,8 miljard euro in vergelijking met 2022. Toen werd nog een recordomzet geboekt van 94,4 miljard euro. De brutowinst daalde met een kwart naar 6,3 miljard euro.

Topman Tobias Meyer van het in Bonn gevestigde DHL zegt in een toelichting dat het jaar 2023 werd “gekarakteriseerd” door de afkoelende wereldeconomie en dan met name de zwakkere wereldwijde handel. De doelstellingen van DHL werden wel behaald, aldus Meyer. Hij verwacht dat de economische onzekerheid dit jaar zal aanhouden.

Het bedrijf verwacht ook geen breed economisch herstel in de eerste helft van dit jaar. In de tweede jaarhelft zou er dan wel enige verbetering moeten optreden. De brutowinst wordt voor dit jaar geraamd tussen de 6 miljard en 6,6 miljard euro, aldus DHL.

Politie op zoek naar verblijfplaats gezin uit Dodewaard

Politie

DODEWAARD – De politie in Gelderland is op zoek naar de verblijfplaats van een gezin uit Dodewaard. Er wordt onderzoek gedaan in de woning aan de Westerengstraat waar het gezin staat ingeschreven. “Het is onbekend waar de man, vrouw en hun drie kinderen op dit moment verblijven”, meldt de politie.

Hoelang het gezin al vermist is, kan een woordvoerder van de politie niet zeggen. Er wordt uitgegaan van “diverse scenario’s” rondom het gezin. Ook nadere gegevens over de gezinsleden worden niet gedeeld.

Het rechercheteam dat de vermissing onderzoekt heeft dinsdagavond telefonisch contact gehad met het hele gezin, meldt de politie. Hun verblijfplaats is echter nog niet bekend en het telefoongesprek heeft verder ook weinig informatie opgeleverd. De politie zoekt daarom verder en houdt er nog steeds rekening mee dat er sprake is van strafbare feiten.

Voorlopig geen toestemming voor gaswinning vanuit Ternaard

Hans Vijlbrief

DEN HAAG – Staatssecretaris Vijlbrief (Mijnbouw) geeft voorlopig geen toestemming voor nieuwe gaswinning onder de Waddenzee vanuit Ternaard. Dat heeft hij vandaag laten weten. Vijlbrief baseert zich op een advies van toezichthouder Staatstoezicht op de Mijnen (SodM). De toezichthouder ziet te grote risico’s van bodemdaling voor de Waddenzee. De zorgvuldigheid vereist dat NAM in de gelegenheid wordt gesteld om ook berekeningen aan te leveren voor scenario’s met lagere winning.

In een brief aan de Tweede Kamer geeft Vijlbrief aan dat hij gegeven het advies van SodM niet anders kan dan toestemming weigeren, tenzij uit de aanvullende gegevens van NAM blijkt dat de winning geen nadelige gevolgen heeft voor de Waddenzee.

De gas- en zoutwinning onder de Waddenzee volgt het ‘hand aan de kraan’-principe om natuurlijke schade te voorkomen. Er wordt daarbij vastgesteld hoeveel gas- of zoutwinning er gewonnen kan worden zodat bodemdaling binnen de natuurlijke grenzen blijft. Deze zogenaamde gebruiksruimtes voor de gas- en zoutwinning onder de Waddenzee worden mede bepaald door de verwachte relatieve zeespiegelstijging, de combinatie van bodemdaling door natuurlijke processen en de voorspelde bodemdaling door delfstoffenwinning.

Hogere zeespiegelstijging

Uit een recent rapport over de zeespiegelstijging blijkt dat deze stijging sneller gaat dan tot nu toe werd gedacht. Staatssecretaris Vijlbrief heeft vervolgens aan SodM gevraagd om in kaart te brengen wat deze stijging betekent voor het gaswinningsproject Ternaard. Volgens SodM heeft het nieuwe advies belangrijke gevolgen voor het ingediende winningsplan Ternaard en de besluitvorming hierover. Volgens SodM zijn er te grote onzekerheden met betrekking tot de bodemdaling als gevolg van de voorgenomen gaswinning. SodM adviseert daarom gaswinning vanuit Ternaard niet toe te staan.

Staatssecretaris Vijlbrief: “Wij moeten als kabinet goed kijken naar mogelijke gevolgen van gaswinning en we gaan dan ook zeer secuur te werk. Het advies van SodM over de risico’s is heel duidelijk en daarom heb ik besloten om voorlopig geen toestemming te geven.”

De nieuwe inzichten in de zeespiegelstijging zullen worden verwerkt in een aanpassing van het gebruiksruimtebesluit. Alle operators in het waddengebied moeten automatisch voldoen aan de ruimte in dit nieuwe besluit en hun winning daar zo nodig mee in overeenstemming brengen.

Raad van State

Volgens de uitspraak van de Raad van State moet de staatssecretaris voor 1 april een besluit nemen. Dat is nu niet langer haalbaar. Daarom gaat Vijlbrief de Raad van State om uitstel vragen van de beslistermijn.

AD publiceert dinsdagavond eerder verboden artikel

ROTTERDAM -[update 19:54 uur] Het AD heeft dinsdagavond het artikel gepubliceerd dat eerder door de rechter verboden werd. Het gaat om een verhaal dat gebaseerd is op geluidsopnames die gemaakt zijn door wijlen Peter R. de Vries. Zijn zoon Royce de Vries had een kort geding aangespannen.

Uit de opnames zou blijken dat Khalid Kasem in zijn periode als strafrechtadvocaat eenmaal rechtstreeks contact heeft gehad met Ridouan Taghi. Volgens het AD gebeurde dit toen de topcrimineel vermoedelijk nog voortvluchtig was. Ook zou Kasem gezegd hebben dat hij en een familielid meermaals zijn benaderd door mensen uit Taghi’s omgeving om informatie over het onderzoek naar de criminele organisatie door te spelen. Kasem stelt in de opnames dat hij dit altijd heeft geweigerd, aldus de krant. Wel zou hij aan hebben geboden om een keer met Inez Weski over de zaak te praten.

Verder zou Kasem in de opnames aan Peter R. de Vries en zijn zoon Royce verteld hebben dat hij maffiabaas Raffaele Imperiale als advocaat heeft bijgestaan in een privékwestie. Imperiale zou een belangrijke zakenpartner zijn van Taghi, aldus het AD.

De rechtbank verbood eerder publicatie van het verhaal. Het AD ging in beroep tegen die beslissing en het hof oordeelde vorige week dat publicatie toch toegestaan was, onder voorwaarde dat bepaalde informatie niet naar personen herleidbaar is. Het AD schrijft dinsdag dat slechts een persoon niet herkenbaar beschreven mocht worden.

Volgens de zoon van Peter R. de Vries zou publicatie zijn veiligheid in gevaar brengen. De Orde van Advocaten had zich later aangesloten bij het geding.

In het hoger beroep werd duidelijk dat het artikel over BNNVARA-presentator Khalid Kasem zou gaan. Kasem runde eerder met vader en zoon De Vries een advocatenkantoor.

Treinverkeer tussen Nederland en Duitsland plat tijdens staking

DEN HAAG – Het treinverkeer tussen Nederland en Duitsland wordt donderdag en vrijdag ernstig verstoord door een staking op het Duitse spoor. Die begint in de nacht van woensdag op donderdag om 02.00 uur en duurt tot vrijdag 13.00 uur. Reizigers die in die periode van en naar Duitsland willen, kunnen daarom flinke hinder ondervinden, laat een woordvoerster van de NS weten. Ook bij vervoerder Arriva leidt de staking tot uitgevallen treinen.

De woordvoerder van de NS zegt dat de ICE International en de intercity naar Berlijn de gehele donderdag en op vrijdag tot ongeveer 13.00 uur niet rijden. Ook de nachttreinen naar Oostenrijk en Zwitserland vertrekken op woensdag en donderdag niet. NS raadt reizigers aan om de informatie en reisplanner goed in de gaten te houden. “We blijven afhankelijk van de situatie over de grens”, licht de woordvoerster toe.

De Arriva-sneltrein tussen Maastricht en Aken rijdt tot aan Heerlen en niet van en naar Duitsland, meldt een woordvoerder van die vervoerder. Dat duurt in elk geval vanaf het begin van de dienstregeling op donderdagochtend tot vrijdagmiddag 14.00 uur.

De staking op het Duitse spoor is de vijfde in een maandenlang durend cao-conflict tussen de Duitse machinistenvakbond GDL en staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn. Vakbondsleden van GDL willen met de staking een hoger loon afdwingen, om de gestegen inflatie te compenseren. Ook willen ze een kortere werkweek van 35 uur in plaats van 38 uur voor datzelfde loon. DB zei eerder al dat de stakingen een enorme impact gaan hebben op de dienstregeling.

Groei van Duitse luchtvaartsector verwacht

HAMBURG – De Duitse luchtvaartsector gaat de komende jaren verder groeien, maar komt nog niet terug op het niveau van voor de coronapandemie. Dat voorspelt het Duitse lucht- en ruimtevaartcentrum (DLR) in een analyse.

Voor de zomermaand juli worden ruim 70.000 vertrekkende vluchten vanuit Duitsland verwacht, 5,3 procent meer dan een jaar eerder. Vergeleken met dezelfde periode in 2019 is dat nog steeds 20,5 procent minder vluchten.

Wereldwijd wordt ook een groei van de luchtvaartsector verwacht. Voor de zomer staan 3,2 miljoen vluchten gepland, 3,3 procent meer dan een jaar eerder.

Minister Hongarije: wij kunnen Rutte niet als NAVO-chef steunen

Minister Hongarije

BOEDAPEST – Hongarije kan volgens de minister van Buitenlandse Zaken Peter Szijjarto de kandidatuur van Mark Rutte voor de post van NAVO-secretaris-generaal niet steunen. “We kunnen zeker geen man steunen als hoofd van de NAVO die eerder Hongarije op de knieën probeerde te krijgen”, zei Szijjarto op een persconferentie.

Rutte heeft herhaaldelijk scherpe kritiek op de Hongaarse regering geuit. Na een ruzie bijna drie jaar geleden over Hongaarse wetgeving die door veel EU-landen als homo- en transfoob werd beschouwd, zei Rutte dat het land “niets meer in de EU te zoeken heeft” als het op die voet doorging. “Het langetermijndoel is om Hongarije op dit punt op de knieën te krijgen.” Eerder al, in 2020, klaagde de Hongaarse premier Viktor Orbán dat hij niet begreep waarom de Nederlandse premier zo’n hekel aan hem en Hongarije heeft.

Ruttes uitlatingen zijn reden voor Hongarije om zich tegen zijn kandidatuur te verzetten, zegt Orbáns woordvoerder. “Buitenlandminister Szijjarto heeft gesteld dat de Hongaarse regering geen kandidaat kan steunen die Hongarije onder druk wilde zetten”, legt hij uit op X.

Rutte geldt als favoriet voor de post voor het gros van de NAVO-landen, onder wie NAVO’s grote steunpilaar de Verenigde Staten en de belangrijkste Europese bondgenoten. Maar alle 31 lidstaten moeten met zijn benoeming instemmen. Hongarije heeft net heel lang dwars gelegen bij de toelating van Zweden tot de NAVO. Daar is Boedapest uiteindelijk wel mee akkoord gegaan.

Orbán en Rutte leken in het verleden al meermaals elkaars favoriete tegenstander. Tot dusver klonk er echter nog geen verzet uit Boedapest tegen Ruttes kandidatuur. Turkije heeft wel wat voorwaarden aan zijn instemming verbonden en oostelijke NAVO-lidstaten sputteren dat het nu eens tijd wordt voor een secretaris-generaal uit Oost-Europa. Roemenië heeft zijn president als tegenkandidaat naar voren geschoven, maar deze Klaus Iohannis krijgt vooralsnog weinig steun.

Minister Yeşilgöz wil verkeersboetes niet verlagen

DEN HAAG – Tot verontwaardiging van de Tweede Kamer gaat demissionair justitieminister Dilan Yeşilgöz de verhoging van verkeersboetes niet matigen of terugdraaien. Medio februari stemde de Kamer in met een motie van DENK, waarin de minister werd opgeroepen de boetes niet te laten stijgen met 10 procent, maar met 4,3 procent te verlagen. Die oproep heeft ze naast zich neergelegd. Op 1 maart zijn de boetes voor lichte verkeersovertredingen met 10 procent verhoogd. In het wekelijkse vragenuurtje van de Kamer uitte een groot aantal fracties hier hun ongenoegen over.

Yeşilgöz besloot vorig jaar bij de onderhandelingen over de voorjaarsnota van het kabinet de boetes te verhogen, omdat er anders een gat in de begroting van Justitie en Veiligheid zou ontstaan. Ze heeft een keuze gemaakt om niet te bezuinigen op onder meer politieagenten, “de mensen die ons veilig houden”. In plaats daarvan koos ze er voor om “vermijdbare boetes” te verhogen.

De verhoging van 10 procent geldt vanaf 1 maart voor lichte verkeersovertredingen als het rijden door rood licht en snelheidsovertredingen.

De bewindsvrouw verweet DENK dat de partij in haar motie ook geen dekking had aangedragen, voor het op een andere manier dekken van de begroting van Justitie en Veiligheid.

Mogelijk rechtszaken tegen Volkswagen na batterijbrand op vrachtschip Felicity Ace

Felicity Ace

WOLFSBURG – Volkswagen moet binnenkort misschien voor de Duitse rechter verschijnen omdat een in brand gevlogen elektrische auto van het bedrijf geleid zou hebben tot het zinken van een vrachtschip.

De brand die twee jaar geleden op het schip Felicity Ace met duizenden auto’s aan boord uitbrak zou zijn ontstaan door een defecte batterij van een Porsche, een dochtermerk van Volkswagen. Volkswagen bevestigt de aanklachten, maar wil verder niks kwijt.

In totaal klagen zes schuldeisers Volkswagen aan, waaronder de exploitant en de verzekeraar van het gezonken schip. Of het daadwerkelijk tot rechtszaken komt, hangt ervan af of er een schikking komt uit de gesprekken die de schuldeisers later deze maand met Volkswagen voeren onder leiding van een Duitse rechter.

Het zinken van de Felicity Ace in de Atlantische Oceaan heeft Volkswagen naar verluidt al 155 miljoen dollar gekost.

Vrachtwagen gekanteld op vangrail A27 [+foto]

HOOGBLOKLAND – Vermoedelijk door een klapband is dinsdagmiddag rond 14:15 uur een vrachtwagen bovenop de vangrail van de A27 bij Hoogblokland gekanteld.

Het is niet bekend of hier iemand gewond bij is geraakt.

De gekantelde vrachtwagen vervoerde zuiveringsslib. Dit is door het ongeval op het wegdek terechtgekomen en ook de geleiderail is beschadigd.

Er is een berger is ter plaatse om de vrachtwagen te bergen.

Het ongeval zorgt voor veel hinder op de A27. De A27 vanuit het zuiden richting Utrecht is dicht tussen knooppunt Gorinchem en Noordeloos. Ook het verkeer richting Breda ondervindt hinder. Verkeer wordt vanaf knooppunt Hooipolder en knooppunt Everdingen omgeleid.

Rijkswaterstaat verwacht tot 22:00 uur bezig te zijn met de afhandeling van het ongeval en de berging van de vrachtwagen.

14 jaar gevangenisstraf geëist voor moord en wegmaken van het lichaam

ARNHEM – Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag in de rechtbank van Arnhem 14 jaar gevangenisstraf geëist tegen een 56-jarige verdachte uit Elst voor moord en wegmaken van het lichaam van haar partner.

“Het leven is kostbaar. Deze verdachte heeft het slachtoffer het recht om te leven en alle daarbij behorende kansen op geluk, ontnomen. Een grotere diefstal bestaat er niet.” Volgens de officier van justitie doodde een 56-jarige verdachte uit Elst haar partner door hem met een bijl op het hoofd te slaan. Dit gebeurde op 16 september 2022. Het lichaam werd acht maanden later, in mei 2023, gevonden in de kruipruimte onder het huis. Voor het om het leven brengen van haar partner en het vervolgens verbergen van het lichaam, eiste het OM vandaag 14 jaar gevangenisstraf.

De verdachte beriep zich op noodweer. Haar partner zou haar keel hebben dichtgeknepen tijdens onvrijwillige, gedwongen seks. Zij dreigde daardoor te stikken en moest zichzelf verdedigen, zo luidde haar verklaring. De politie is nadrukkelijk op zoek geweest naar aanwijzingen die de lezing van verdachte ondersteunen. Het onderzoek heeft echter zeer weinig bevestiging voor de verklaringen van verdachte opgeleverd.

De officier van justitie: “Verdachte veranderde haar verklaringen in de loop van de maanden op verschillende punten.’” Zo zou het slachtoffer aanvankelijk op de overloop zijn overleden, later zou dit in de slaapkamer gebeurd zijn. Ook over de gedwongen seks verklaarde zij steeds verschillend.

De vrouw verklaarde dat zij na het doden van haar partner in paniek was en in die paniek besloot dat het lichaam verstopt moest worden. “Uit onderzoek blijkt deze paniek niet direct”, merkt de officier van justitie op. Terwijl haar partner dood in de slaapkamer ligt, speelt ze een spelletje op de telefoon. Ze gaat ook gewoon naar haar werk.

En zo ongeveer de dag na het overlijden is verdachte al actief bezig om haar eigen vermogenspositie te versterken ten koste van het vermogen van het slachtoffer. Dit alles laat zich wat het OM betreft slecht rijmen met het scenario van een emotionele vrouw die uit doodsangst niet anders kon dan haar man van zich afslaan, hetgeen ongewild tot zijn overlijden leidde.

Zelfverdediging kan in sommige situaties een strafuitsluitingsgrond zijn. Uitgangspunt van het OM is echter dat het honoreren van een noodweersituatie een uitzondering is. Een medemens om het leven brengen zonder dat straf volgt, tast het rechtsgevoel aan en zorgt voor maatschappelijke verontwaardiging. Het beoordelen van een eventueel noodweerscenario vraagt dan ook een zeer kritische houding. “Gezien de inconsistenties en schijnbare gaten in de verklaring van deze verdachte is het OM er niet van overtuigd dat het verhaal van verdachte klopt.”

Om moord ten laste te kunnen leggen moet sprake zijn van voorbedachte rade. Er zijn voldoende aanwijzingen om aan te nemen dat verdachte voordat zij met de bijl sloeg, gelegenheid heeft gehad om zichzelf te beraden. Zij heeft in elk geval niet in een opwelling gehandeld. Het OM vindt dan ook dat moord bewezen kan worden.

“Het raakt de familie van het slachtoffer diep dat verdachte hen een aantal maanden bewust heeft voorgelogen. Zij zat bij hen op de bank om hen deelgenoot te maken van haar zorgen. En op haar verzoek deden zijn broers en zussen mee aan de zoektocht naar het slachtoffer. Verdachte speelde met een stalen gezicht toneel. De beslissing van verdachte om het lichaam in de kruipruimte te verstoppen is respectloos en roept associaties op met horrorfilms. Het heeft de buurt in grote mate geschokt. Al deze elementen bijeen genomen past op het handelen van verdachte slechts een langdurige gevangenisstraf”, zo motiveerde de officier zijn eis vandaag in de rechtbank in Arnhem.

Woningbouwers willen overheidssteun om vraag aan te jagen

VOORBURG – Om de markt van nieuwbouwwoningen te stimuleren is financiële steun van de overheid nodig en een aanpassing van de huidige reguleringen. Dat stelt WoningBouwersNL, brancheorganisatie voor ontwikkelaars en bouwondernemers, in een halfjaarlijks rapport.

Het “betaalbaar” opleveren van nieuwbouwwoningen kan volgens de organisatie niet zonder financiële ondersteuning van het Rijk. “Ook is het essentieel dat overheden marktpartijen toestaan om te bouwen voor de vraag. Het merendeel van kopers vraagt om een grondgebonden woning, terwijl overheden nu met name plannen toestaan met heel veel appartementen”, aldus de branchevereniging. “Aangezien de overheid zich steeds sterker met woningbouw bemoeit zal het herstel van de nieuwbouwverkoop sterk afhangen van het gedrag van (lokale) overheden”, staat in het rapport.

De steeds verdergaande regulering van de huursector “holt de investeringsbereidheid van beleggers en woningcorporaties steeds verder uit”. Ook houden veel gemeenten, ondanks de recente prijsdalingen en enorme bouwkostenstijgingen, “halsstarrig vast” aan te hoge grondprijzen. Het beleid van woonminister Hugo de Jonge noemt de vereniging “desastreus”.

Gunstige factoren

Toch zijn de vooruitzichten voor de nieuwbouwwoningmarkt dit jaar positief. “De verkoop van bestaande woningen toont tekenen van herstel, wat een gunstig effect heeft op de nieuwbouwmarkt.” De vereniging noemt als gunstige factoren stabiele economische omstandigheden, de groeiende arbeidsmarkt en een lichte daling van de hypotheekrente.

Daarbij kunnen potentiële kopers meer geld lenen, mede door gunstigere leennormen voor een hypotheek. “Zo kan een alleenstaand huishouden minimaal 67.000 euro extra lenen voor het kopen van een energiezuinige nieuwbouwwoning”, stelt WoningBouwersNL.

Uber Eats begint met robotbezorgdienst in Tokio

TOKIO – Uber Eats laat vanaf deze week in Tokio maaltijden bezorgen door robots. De robots zijn ontwikkeld in samenwerking met het Japanse techbedrijf Mitsubishi en zullen in eerste instantie alleen gebruikt worden bij bestellingen in een beperkt aantal restaurants in het drukke zakendistrict Nihonbashi.

De doosachtige robots van Uber Eats hebben vierkante koplampen als ogen en zijn aan de zijkant voorzien van drie wielen om over stoepranden te navigeren. Met behulp van sensoren stippelen ze hun route uit en weten ze voetgangers en andere obstakels te ontwijken. De robots kunnen een snelheid bereiken van maximaal 5,4 kilometer per uur.

Na een succesvol verlopen experiment met robotbezorging in Los Angeles, hoopt Uber Eats de nieuwe service uiteindelijk op grotere schaal in Japan uit te rollen. Het land heeft vorig jaar de verkeerswetgeving veranderd om bezorgrobots toe te staan op de openbare weg. Uber Eats hoopt de dienst straks ook te kunnen gebruiken in minder dichtbevolkte gebieden. Japan heeft een vergrijzende, slinkende bevolking, met een tekort aan arbeidskrachten.

LAATSTE NIEUWS

Drie Britse luchthavens mogen klimaatdemonstranten weren

LONDEN - Drie luchthavens in het Verenigd Koninkrijk mogen klimaatdemonstranten weren om mogelijke verstoringen van vluchten tijdens het drukke zomerseizoen te voorkomen. Een rechter heeft...
×