Clicky

dinsdag 5 november 2024 - 20:13 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 213

Opnieuw minder abonnees voor streamingdienst Viaplay

Viaplay

STOCKHOLM – Viaplay, het Zweedse streamingplatform dat onder andere de Formule 1-uitzendingen in Nederland verzorgt, heeft in het tweede kwartaal van dit jaar opnieuw minder abonnementen verkocht. Het omzetverlies bleef beperkt dankzij de hogere abonnementsprijzen.

De omzet daalde van 4,6 miljard Zweedse kroon (398 miljoen euro) naar 4,4 miljard kroon (386 miljoen euro). Het aantal abonnementen daalde in het tweede kwartaal met 1 procent. In de eerste drie maanden van 2024 zag Viaplay het aantal abonnementen nog met bijna een vijfde afnemen vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.

Eerder dit jaar werd Viaplay nog van een faillissement gered met een kapitaalinjectie van 229 miljoen kroon. Het Zweedse bedrijf doet er volgens topman Jørgen Madsen Lindemann alles aan om illegale streams en downloads te voorkomen. In Zweden werd een campagne tegen piraterij in gang gezet, andere landen zullen volgen.

Lindemann heeft hoge verwachtingen van de Engelse voetbalcompetitie die deze zomer van start gaat en de Formule 1 die in augustus met Max Verstappen in Zandvoort gereden wordt.

China onderzoekt Vion in Boxtel om vermeend dumpen varkensvlees

BEIJING/BOXTEL – China onderzoekt de manier waarop vleesverwerker Vion uit Boxtel zijn varkensvleesproducten op de markt brengt in het land. Ook twee andere bedrijven uit de Europese Unie staan centraal in dat onderzoek. Beijing verdenkt de ondernemingen van dumping, het tegen een kunstmatig lage prijs verkopen van producten op de Chinese markt.

Dat heeft het Chinese ministerie van Handel donderdag bekendgemaakt. Vion is de grootste vleesproducent van Nederland en staat in de top drie grootste EU-varkensvleesverwerkers die exporteren naar China. De andere bedrijven die Beijing onderzoekt zijn het Deense Danish Crown en het Spaanse Litera Meat.

Vion was nog niet direct bereikbaar voor commentaar. Danish Crown stelt “volledig toegewijd en transparant” mee te werken aan het onderzoek.

Formele oproep

De bedrijven moeten vragenlijsten invullen, meldt het ministerie. China heeft ook 24 binnenlandse varkensvleesproducenten bij het onderzoek betrokken. De overheid wil van deze bedrijven weten in hoeverre de mogelijke dumping ze schade toebrengt.

Het Chinese ministerie van Handel meldde vorige maand al een onderzoek te starten. Die aankondiging kwam kort nadat de Europese Commissie had gemeld fors hogere importheffingen op Chinese elektrische auto’s in te voeren. Volgens Beijing volgde het onderzoek echter op een formele oproep van de China Animal Husbandry Group (CAHG), een staatsbedrijf dat namens de Chinese varkensindustrie spreekt. Volgens de CAHG is de hoeveelheid varkensvlees uit de EU dat op de Chinese markt belandt voldoende om van dumping te spreken.

Daling

De export van varkensvlees uit EU-landen richting China is de laatste jaren wel gedaald, stelde de Rabobank eerder. De bank verwacht bovendien dat die daling doorzet. Zo ging in 2020 nog 55 procent van de totale EU-varkensvleesuitvoer richting dat land, vorig jaar was dat nog 30 procent.

Chinese handelsbeperkingen, zoals hogere importtarieven, hebben volgens de Rabobank echter wel degelijk een ongunstig effect op de Europese varkensvleesmarkt. China is namelijk nog steeds de grootste afzetmarkt voor de EU als het op varkensvlees aankomt. Afgelopen jaar was de totale import van varkensvlees ruim 1,7 miljard euro waard. Spanje, Denemarken, Frankrijk en Nederland waren verantwoordelijk voor het grootste deel daarvan.

72.700 euro in beslag genomen en 17.928 boete voor directeur na 449 keer schenden cabotageregels

vrachtwagen
Foto: Adobe Stock | Татьяна Мищенко

KEULEN – De rechtbank van Keulen heeft 449 gevallen van schending van de cabotageregels door een Duits transportbedrijf toegewezen nadat deze aan het licht waren gebracht door het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM).

Binnen een paar maanden gaf een transportbedrijf uit Zuidwest-Duitsland twee buitenlandse vervoerders de opdracht om in totaal 449 zendingen uit te voeren die in strijd met de cabotageregels werden uitgevoerd, meldt de BALM.

Opdrachtgevers hebben de plicht ervoor te zorgen dat de bedrijven die zij opdracht geven over een geldige vergunning beschikken en deze niet op onrechtmatige wijze gebruiken.

Het contracterende transportbedrijf had niet voldoende gecontroleerd of anderszins verzekerd dat de cabotageregels door de twee vervoerders werden nageleefd.

De rechtbank van Keulen heeft de op ontoelaatbare wijze uitgevoerde vervoersdiensten bestraft met de inbeslagname van € 72.700,- en boetes tegen de verantwoordelijke directeur van in totaal € 17.928,-.

Luchtballon maakt noodlanding na beschieting met luchtdrukwapen

BEUNINGEN – Een luchtballon is woensdagavond vermoedelijk beschoten met een luchtdrukwapen in het Twentse Beuningen, meldt de politie.

De piloot voelde zich daardoor genoodzaakt om een noodlanding te maken. Aan boord waren ook passagiers. Niemand raakte bij het incident gewond.

Het incident deed zich rond 20.30 uur voor in de buurt van de Lomanskamp in de Overijsselse plaats. De politie kon niet zeggen of de luchtballon daadwerkelijk beschadigd is geraakt.

Er is nog niemand aangehouden, maar de politie onderzoekt de zaak en roept getuigen op zich te melden.

Heinenoordtunnel twee weken dicht vanwege renovatie

Heinenoordtunnel

DEN HAAG – De Heinenoordtunnel op de snelweg A29 tussen Rotterdam en Bergen op Zoom is van vrijdag 26 juli tot en met vrijdag 9 augustus in beide richtingen dicht omdat de tunnel gerenoveerd wordt.

Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers in de richting van de Hoeksche Waard gebruik te maken van de omleidingen via de A16 en de N217. Verkeer met bestemming Zierikzee en Bergen op Zoom moet gebruikmaken van de omleiding via de A16, A17 en A59.

De vorig jaar gestarte opknapbeurt van de tunnel onder de Oude Maas, net ten zuiden van Barendrecht, duurt naar verwachting nog tot eind dit jaar. De tunnel gaat daarom “regelmatig” dicht in één of beide richtingen, liet Rijkswaterstaat eerder al weten.

In de regio Rotterdam wordt op meerdere plaatsen de infrastructuur opgeknapt. Vanaf vrijdag 19 juli 22.00 uur tot en met maandag 22 juli 05.00 uur wordt ook gewerkt op de parallelbaan van de Van Brienenoordbrug in de A16 richting Dordrecht. Die baan is het weekend afgesloten voor het wegverkeer. Er is een omleiding via de hoofdrijbaan van de A16 richting Dordrecht of via A20, A4 en A15. Weggebruikers moeten rekening houden met een extra reistijd van een half uur.

De A15 is door werkzaamheden vanaf vrijdag een week dicht tussen het knooppunt Deil in de richting knooppunt Gorinchem. Het verkeer kan omrijden via A27, A59 en A2 of via A16, A59, A2 of vanuit Rotterdam via de A20 en de A12 naar Utrecht.

Groei voor Port of Antwerp-Bruges in eerste halfjaar 2024

ANTWERPEN – De totale goederenoverslag van Port of Antwerp-Bruges bedroeg in de eerste zes maanden van dit jaar 143,2 miljoen ton: een stijging van 3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze opwaartse trend, die in het eerste kwartaal werd ingezet door een toenemende vraag naar containervervoer, zet zich nu ook door in andere productgroepen. En dat ondanks aanhoudende geopolitieke spanningen en een onzekere macro-economische context. Port of Antwerp-Bruges blijft pionieren en investeren in een toekomstbestendige haven.

Al in het eerste kwartaal trok de containeroverslag na een wereldwijde vertraging door economische onzekerheid en inflatie weer aan. Deze groei zet zich ook in het tweede kwartaal voort. Het omvaren langs Kaap de Goede Hoop is intussen het ‘nieuwe normaal’ geworden. Dit resulteert in een stijging van de totale containeroverslag met 6,8% in ton en 4,1% in TEU (6.665.000 TEU), vergeleken met het eerste half jaar van 2023.

Ook de overslagvolumes van conventioneel stukgoed vertonen een opwaartse trend. Die begon in het eerste kwartaal na een zwak laatste kwartaal van 2023. Hoewel de overslag in het eerste halfjaar 6,2% lager ligt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, met een daling van de aanvoer met 12,6% en een groei van de afvoer met 4,5%, trekt de overslag in het tweede kwartaal verder aan vergeleken met het eerste kwartaal.

De afgelopen zes maanden blijft de overslag van ijzer en staal nagenoeg gelijk (+0,6%), met een groei in afvoer (+7,4%) en een daling in aanvoer (-3,7%). Dat terwijl het eerste kwartaal een tegenovergestelde evolutie toonde met groei in aanvoer en daling in afvoer. Hoewel de meeste andere goederen nog steeds een daling vertonen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, stijgt de overslag van deze producten vergeleken met het eerste kwartaal.

De roll-on/roll-off (RoRo) trafieken dalen in de eerste helft van 2024 met 5,7%, een lichte verbetering ten opzichte van het einde van het eerste kwartaal. De congestie op de RoRo-terminals houdt aan, door o.a. het gewijzigde businessmodel van de automerken met stockopbouw in de havens, de dalende marktvraag, en de vertraagde exportbewegingen vanwege de omvaart langs Kaap de Goede Hoop. Dat resulteert in een daling van de overslag van alle vervoermateriaal met 13,2%.

Vooral de lagere overslag van tweedehandsauto’s (-45,8%) draagt hieraan bij, gevolgd door high & heavy (-22,7%), vrachtwagens (-17,6%) en nieuwe auto’s (-9%). Daarentegen stijgt de overslag van niet-begeleide vracht (exclusief containers) vervoerd op RoRo-schepen met 2,4%. De daling in de overslag van en naar het Verenigd Koninkrijk (-4,6%) wordt ruimschoots gecompenseerd door een stijging van de overslag van en naar Spanje en Portugal (+35%), Scandinavië (+18%) en Ierland (+1,4%).

Het droge bulksegment blijft status quo met een lichte stijging van 0,4%, een sterke verbetering ten opzichte van de daling van 12,2% in het eerste kwartaal. De aanvoer daalde met 6%, terwijl de afvoer met 10,9% toenam. Een sterke stijging (+34,8%) is er voor de overslag van meststoffen. Dat is de grootste productcategorie binnen droge bulk en trekt na de scherpe daling in 2023 nu opnieuw aan.

De overslag van non-ferro ertsen (+26,9%) en andere bouwmaterialen (dan zand en grind) (+13,6%) groeit. De overslag van steenkool (-40%), granen (-9,5%), zand en grind (-8,3%) en schroot (-5,9%) daalt.
De overslag van vloeibare bulk, die in het eerste kwartaal nog licht daalde met 0,7%, toont aan het einde van het tweede kwartaal een groei van 0,7%. Een daling in de aanvoer met 2,4% wordt gecompenseerd door een toename van de afvoer met 5,4%. Groei is er in de overslag van benzine (+18%) en stookolie (+10,2%).

Ondanks de aanhoudende druk op de concurrentievermogen van de Europese chemische industrie door de hoge kosten voor energie, grondstoffen en arbeid, resulteert een herstellende vraag in een stijging van de overslag van nafta (+8,2%), en chemicaliën (+6,7%). De overslag van diesel daalt (-19,3%), evenals die van LNG (-6,4%), en overige energiegassen (-3,6%). Vloeibare brandstoffen in totaal dalen licht (-1,1%).

In de eerste helft van 2024 liepen 9.906 zeeschepen de haven aan, een daling van 2,8%. De bruto tonnenmaat van deze schepen daalde met 4,2%.

In de eerste helft van 2024 ontving Zeebrugge 270.600 cruisepassagiers (+8,9%) op 82 cruiseschepen. Dit waren acht cruiseschepen minder dan vorig jaar (-8,9%), wat erop wijst dat de bezettingsgraad van cruiseschepen opnieuw toeneemt.

Toekomstbestendig en klimaatneutraal

De cijfers bevestigen de veerkracht van de haven, die ook in uitdagende tijden blijft pionieren en investeren in een toekomstbestendige haven.

In mei vond een wereldprimeur plaats met de lancering van ‘s werelds eerste sleepboot op methanol, de Methatug. Die maakt net als de Hydrotug, de eerste sleepboot op waterstof, deel uit van een vergroeningsprogramma voor de eigen vloot. Hierdoor zette Port of Antwerp-Bruges opnieuw belangrijke stappen in de transitie naar een klimaatneutrale haven tegen 2050. De eerste walstroomaansluiting voor zeeschepen in België bevestigde de pioniersrol van de haven in de energietransitie in de maritieme sector. De installatie van een van Europa’s grootste publieke oplaadpunten voor elektrische vrachtwagens maakt van het Antwerpse havengebied een onmisbare schakel in elektrisch vrachtwagentransport.

Duurzame groei blijft een prioriteit voor het garanderen van een toekomstbestendige haven. In het eerste kwartaal liep voor het eerst een containerschip met een diepgang van zestien meter het Deurganckdok binnen – niet langer als proefvaart maar onder het normale toelatingsbeleid. In het tweede kwartaal liepen er al vier containerschepen met die diepgang aan. De toelating hiervoor is inmiddels uitgebreid naar andere containerterminals.
Naast de vaststelling van het eerste ontwerp projectbesluit voor het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge, was de afronding van de eerste fase van de ontwikkeling van het Zuidelijk Kanaaldok en de bijbehorende uitbreiding van de ICO RoRo-terminal met 600 meter extra kaaimuur een belangrijke mijlpaal voor het Zeebrugse havenplatform.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: “Het afgelopen half jaar was zeker niet zonder uitdagingen. Maar ondanks de aanhoudende geopolitieke spanningen, een nog fragiel economisch klimaat en boerenprotesten, knopen we opnieuw aan met positieve cijfers, en zelfs een versterking van de groei in het eerste kwartaal. Naast de containeroverslag laten ook andere productgroepen een positieve trend zien. Bovendien houden deze uitdagingen ons niet tegen om onze pioniersrol in de energietransitie te bevestigen, onder andere met projecten rond walstroom of laadinfrastructuur voor trucks. We zijn dus goed op weg om van 2024 een jaar te maken waarin we op alle vlakken veel verwezenlijken, dankzij onze aanhoudende veerkracht en de inzet van de volledige havengemeenschap.”

Annick De Ridder, havenschepen van de Stad Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: “Groei is het beste bewijs van onze weerbaarheid als wereldhaven én als ambitieuze pioniershaven. Bovendien blijft ons marktaandeel in de Hamburg – Le Havre Range groeien. Met de lancering van de Methatug bewezen we, opnieuw, dat we zelfs in veeleisende tijden blijven pionieren en investeren. En doordat we nu schepen kunnen ontvangen met een diepgang van zestien meter heeft Antwerpen alle troeven in handen om eerste aanloophaven te zijn voor de allergrootste containerschepen. Op die manier zetten we samen met onze bedrijven vol in op duurzame groei en bestendigen we onze positie als economische motor van Vlaanderen.”

Dirk De fauw, burgemeester van de stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges: “Deze positieve cijfers tonen opnieuw aan hoe sterk we staan met twee complementaire havenplatformen. Maar om onze rol als wereldhaven en als poort van en naar Europa te kunnen blijven spelen, is capaciteit en dus duurzame groei nodig. Het vastleggen van het eerste ontwerp projectbesluit voor de Nieuwe Sluis Zeebrugge was een belangrijke mijlpaal, net zoals de verdere ontwikkeling van het Zuidelijk Kanaaldok in Zeebrugge met de uitbouw van de RoRo-terminal van ICO.”

Martijn Kuipers slaat nieuwe weg in met nieuwe Scania 660S

Een nieuw avontuur voor YouTuber Martijn Kuipers. Zijn langgekoesterde droom gaat
eindelijk in vervulling, want hij start zijn eigen transportbedrijf. Met zijn eigen vrachtwagen,
een splinternieuwe Scania 660S, gaat hij zelfstandig op pad om nóg meer avonturen vast te leggen voor zijn YouTube-kanaal.

Zolang er maar een vrachtwagen aan te pas komt, dan is Martijn van de partij. De
transportwereld is zo divers. De ene aflevering vervoert hij een peperduur jacht en de volgende aflevering staat hij tot aan z’n knieën in de stront; het YouTube-kanaal van
vrachtwagenchauffeur Martijn is één groot succes.

Zes jaar geleden plaatste hij zijn eerste video online, waarin hij het vak van vrachtwagenchauffeur positief in de spotlight wilde zetten. En dat is gelukt. Want inmiddels zijn de video’s al ruim 23 miljoen keer bekeken en ook de magische grens van 100.000 abonnees is recentelijk behaald.

Met zijn humor, enthousiasme en bovenal aanstekelijke passie, is Martijn een uithangbord voor de sector. Hij weet veel mensen – jong en oud – te enthousiasmeren voor dit mooie vak.

“Zelfs mensen die niks hebben met transport, kijken met veel plezier naar onze video’s. Dat is toch schitterønt mooi!” Omdat de opdrachtgevers, volgens eigen zeggen, voor hem in de rij staan, is het nu tijd voor de volgende stap.

King of the road

Samen met zijn compagnon Lars van der Zee staat Martijn te popelen om aan de slag te gaan. Martijn vertelt: “Met klein denken is niemand groot geworden. Al sinds ik chauffeur ben droom ik ervan om met mijn eigen wagen zelfstandig op pad te kunnen gaan. Dat deze droom nu in vervulling gaat vind ik heel bijzonder.” Vanaf nu is Martijn eigenaar van een Scania 660S dubbellucht sleeper, met uiteraard een 8-cilinder achter de grill. Een echte showstopper.

“De wagen is voorzien van een Hyva PTO en de trekker is ook goedgekeurd voor ADR en LZV. We kunnen dus enorm veel kanten op en dat is natuurlijk fantastisch voor de videocontent.”

Daarnaast heeft Martijn nóg een grote droom. “We gaan de trekker de komende maanden
helemaal onder handen nemen. Van binnen en van buiten. Misschien wordt het wel de mooiste truck van Nederland”, glimlacht hij.

Afscheid van Simon Loos

De start van dit nieuwe avontuur betekent wel het einde van Martijns dienstverband bij Simon Loos. Bijna 19 jaar reed hij met plezier voor de Westfriese logistieke dienstverlener. Al neemt hij niet helemaal afscheid, want hij blijft als zelfstandig chauffeur bij het familiebedrijf betrokken.

“We vinden het enorm jammer om afscheid te nemen van Martijn als collega, maar we wensen hem natuurlijk veel succes en veilige kilometers toe. We blijven hem zeker volgen en we zijn benieuwd wat hij allemaal gaat meemaken”, aldus directeur Simon Loos.

We gaan nog ff een keer

Met de start van dit nieuwe avontuur, start er ook een nieuwe videoserie op Martijns kanaal. Hij vertelt: “We hebben de reis naar een eigen transportbedrijf helemaal vastgelegd. Er komt namelijk meer bij kijken dan je denkt. Ik behaalde onder meer mijn vakbekwaamheidsdiploma aan de Beroepsvervoer Academie in Amsterdam. En daarnaast is er natuurlijk het tot stand komen van onze eigen wagen.”

De eerste video staat vanaf vandaag online. Deze video geeft een uniek kijkje achter de schermen bij de Scaniafabriek in Zwolle, waar per dag zo’n 200 vrachtwagens van de band rollen. In de video zie je het complete proces hoe de droomtruck van Martijn werkelijkheid wordt.

“Nooit gedacht dat een volledige trekker in slechts 6,5 uur wordt opgebouwd. Bizar!”

Naast deze nieuwe serie, blijft Martijn natuurlijk zijn populaire serie ‘Knippie Knippie Kuipers on tour’ maken. “Ook hier staan weer toffe takken van transport op de planning. Omdat we nu meer tijd hebben, gaan we ook meer video’s uploaden”, vertelt Martijn.

Martijn is chauffeur in hart en nieren. Hij zegt het vak dus zeker geen gedag. “Naast het maken van de video’s, blijf ik ook gewoon chauffeur. Ik kan niet wachten om aan de slag te gaan met die dikke V8 en mijn volgers mee te nemen met dit mooie avontuur… we gaan nog ff een keer!”

Fors herstel van de vastgoedbeleggingsmarkt, logistiek voorop

AMSTERDAM – De Nederlandse vastgoedbeleggingsmarkt laat een gezond herstel zien, na het bereiken van het dieptepunt in de eerste helft van 2023. Het totale beleggingsvolume nam in dezelfde periode van 2024 met 44 procent toe, tot in totaal €4,6 miljard. Dat blijkt uit cijfers van vastgoedadviseur CBRE.

Ook op Europees niveau lijkt er met 10 procent groei sprake te zijn van herstel en een verbeterd sentiment onder vastgoedbeleggers. De voornaamste reden hiervoor is stabilisatie in de prijsvorming. Nederland staat voorop in het Europese herstel, met name te danken aan een relatief snelle afwaardering in de markt en een sterke positie in de logistieke sector.

“We zien dat vraag en aanbod elkaar weer vinden in de prijsvorming”, aldus Erik Langens, Head of Capital Markets bij CBRE Nederland. “De stabiliteit van de prijsvorming in de afgelopen maanden maakt de aankoop van vastgoed weer een stuk aantrekkelijker voor beleggers, en dat zien we terug het in de forse toename in het beleggingsvolume van het afgelopen half jaar.”

‘Hotels en Logistiek voorop’

Kijkend naar de sectoren, dan blijft logistiek vastgoed de trekpleister voor beleggers. Het beleggingsvolume in deze sector bereikte in de eerste helft van 2024 ruim €1,6 miljard, een stijging van 15 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Daarmee vertegenwoordigt de logistieke sector ongeveer een derde (34 procent) van het totale beleggingsvolume in Nederland in de eerste helft van 2024.

Opvallend is de extreme groei in het beleggingsvolume in de hotelsector, een groei van maar liefst 495 procent. Langens: “Waar hotels de afgelopen jaren nog last hadden van de nasleep van de coronajaren, zijn de exploitatieresultaten van hotels nu sterker dan ooit tevoren. Dit maakt deze sector voor beleggers erg interessant en dat zien we terug in de cijfers. Het beleggingsvolume in hotels nam in een jaar tijd van slechts €42 miljoen toe tot ruim €250 miljoen. Inmiddels zien we – met een sterke concentratie in Rotterdam – dat er ook weer herontwikkelingen van kantoorruimtes worden opgestart om in de groeiende vraag naar hotelkamers te kunnen voorzien.”

‘Kantoren en woningen blijven achter’

Op de kantorenmarkt blijft beleggingsvolume, ondanks een groei van 37 procent, sterk achter bij het vijfjarige gemiddelde. Het totale beleggingsvolume in kantoorvastgoed betrof in deze eerste zes maanden zo’n 600 miljoen, tegenover het vijfjarige gemiddelde van zo’n €1,2 miljard. Deze terughoudendheid is volgens Langens in grote mate te verklaren doordat de prijzen van kantoorvastgoed met circa 40 procent zijn gedaald in de afgelopen twee jaar. Als daar echter voor gecorrigeerd wordt blijft er sprake van een terugval in de beleggingsdynamiek.

“Veel beleggers zijn nog altijd terughoudend met beleggen in kantoorvastgoed vanwege de mogelijke impact van hybride werken. Op basis van de meest recente biedingsprocessen is echter zichtbaar dat beleggers steeds actiever worden op de markt en ook in dit segment herstel in het vooruitzicht ligt. Immers lijkt het veranderende risicoperspectief inmiddels volledig ingeprijsd in de markt.”

De sectoren woningen en winkels zagen stijgingen in het beleggingsvolume van respectievelijk +71 procent en +103 procent. Langens geeft aan dat de impact van de Wet betaalbare huur zichtbaar wordt in het beleggingsvolume in de woonsector. “Hiermee zal het aantal huurwoningen in de Nederlandse woningvoorraad de komende jaren fors teruglopen. We zien dat het merendeel van de verkochte woningen uit de bestaande bouw komt. De huurwoningen zullen echter nadat de huidige huurder vertrekt nagenoeg allemaal individueel verkocht worden op de koopwoningmarkt.”

‘Nederland voorop in Europees herstel’

Op Europees niveau is er volgens CBRE met een toename van 10 procent in het totale beleggingsvolume sprake van verbeterd sentiment en enig herstel. “Maar tussen landen onderling is duidelijk verschil te zien in de herstelsnelheid”, duidt Langens.

“Dit heeft voornamelijk te maken met de snelheid waarmee verschillende landen het vastgoed afwaarderen in de markt. Naarmate de afwaardering sneller verloopt, lijkt ook de liquiditeit eerder terug te komen in de markt. Daarnaast speelt uiteraard ook de historische samenstelling van de beleggingsvolumes in verschillende landen een rol. Zo is het aandeel kantoorbeleggingen historisch gezien altijd relatief groot geweest in Duitsland en Frankrijk. Dit is dan ook één van de redenen dat met name in Frankrijk de beleggingsdynamiek nog altijd achterblijft bij de andere Europese landen.”

Nederland profiteert dan ook niet alleen vanwege de relatief snelle afwaardering van vastgoed in de markt ten opzichte van andere Europese landen, maar ook doordat het overgrote deel van het totale beleggingsvolume wordt belegd in de logistieke sector. “De logistieke sector heeft vanwege een forse huurgroei in de afgelopen jaren niet alleen minder sterke afwaarderingen genoteerd, maar zag de afgelopen periode ook een forse toename in belangstelling van beleggers om in te investeren.”

Vertrouwen in de toekomst

Het eerste half jaar van 2024 biedt vertrouwen in een sterker tweede deel van het jaar. “Het doorzetten van de rustige afbouw van de beleidsrente door de ECB helpt daarbij. Wij verwachten tot eind 2024 verdere een daling van zo’n 25 tot maximaal 50 basispunten van de beleidsrente”, voorspelt Langens. “Maar deze verwachting is wel al grotendeels ingeprijsd in de huidige marktwaarderingen.”

“Mede vanwege het duidelijke rentebeleid en de stabilisatie van de kapitaalmarktrente verwacht CBRE dat de dynamiek ook de komende kwartalen verder toeneemt. We kunnen hier dus stellen dat het dieptepunt van de commerciële beleggingsmarkt inmiddels achter ons ligt”, sluit Langens af.

Omzet Sligro onder druk door inflatie en slecht weer

Sligro

VEGHEL – Groothandelaar Sligro Food Group heeft in de eerste helft van dit jaar de omzet licht zien dalen en wijst daarbij op de impact van de hoge inflatie en het slechte weer op de consumentenbestedingen.

Het bedrijf uit Veghel verwacht ook geen herstel van het consumentenvertrouwen en de bestedingen in de rest van dit jaar.

De omzet in de eerste zes maanden kwam uit op 1,39 miljard euro, iets minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarbij werd een operationeel resultaat behaald van 55 miljoen euro, wat gelijk is aan een jaar eerder.

Onder de streep stond een nettoverlies van 1 miljoen euro door gestegen rentelasten.

Sligro is een belangrijke toeleverancier aan de horeca. In een toelichting stelt topman Koen Slippens dat de marktomstandigheden in Nederland en België zoals verwacht uitdagend zijn.

Het bedrijf rekent op aanhoudende volumedruk in de tweede jaarhelft en denkt dat het operationeel resultaat over heel 2024 vergelijkbaar zal zijn met dat van vorig jaar.

Ruim zes procent loonsverhoging voor werknemers groothandels groenten en fruit

UTRECHT – De salarissen van werknemers van groothandels in groeten en fruit gaan omhoog met 6,1 procent. FNV-leden stemden in grote meerderheid voor het resultaat van onderhandelingen met werkgeversorganisatie GroentenFruit Huis (GFH). Ook bij de andere vakbonden was de uitslag positief. Daarmee is de nieuwe cao een feit.

De lonen gaan in twee stappen omhoog. Met ingang van 1 juli krijgen medewerkers er 3,1 procent bij. Op 1 januari 2025 komt daar nog 3 procent bovenop. Margje van der Woude, bestuurder FNV Groothandel Groenten en Fruit, is tevreden met het resultaat: “Deze loonsverhoging is een mooie verbetering van de koopkracht van de werknemers.”

Afschaffen jeugdloon

Per 1 juli 2024 wordt de salarisschaal voor 19-jarigen afgeschaft. De vakbond heeft met GFH afgesproken dat in de volgende cao-ronde de salarisschaal voor 20-jarigen ook wordt afgeschaft. Van der Woude: “Zo werken we stapsgewijs aan het opdoeken van het jeugdloon, want dat is niet meer van deze tijd.”

Vergoedingen

De reiskostenvergoeding voor medewerkers gaat van € 0,10 cent per kilometer naar € 0,15 cent. Stagiairs krijgen in de nieuwe cao standaard een stagevergoeding van € 300 per maand.

Pauzes

In de nieuwe cao is afgesproken dat werkgevers op een reguliere werkdag maximaal 1 uur pauze in mindering mogen brengen. Nu is dat nog 1,5 uur per dag.

Internationale verblijfkosten

Chauffeurs die in dienst van de groothandels internationaal rijden ontvangen in het nieuwe akkoord € 59,40 verblijfskosten per 24 aaneengesloten uren. Dat is nu nog € 45,12.

Nieuwe cao

De nieuwe cao voor de groothandels in groenten en fruit heeft een looptijd van 12 maanden, van 1 juli 2024 tot en met 30 juni 2025. Bij de groothandels werken ongeveer 14.800 medewerkers.

Von der Leyen wil aparte commissaris voor Defensie

Ursula von der Leyen

STRAATSBURG – Ursula von der Leyen wil de komende vijf jaar een “echte Europese Defensie-unie” opbouwen. Als ze later donderdag wordt herkozen als voorzitter van de Europese Commissie, gaat ze een commissaris voor Defensie benoemen. Ook wil ze een Eurocommissaris voor huisvesting.

Von der Leyen kondigt de beide nieuwe Eurocommissarissen aan in haar donderdag gepresenteerde politieke programma.

“De lidstaten zullen altijd verantwoordelijk blijven voor hun eigen troepen, van doctrine tot inzet”, schrijft ze over defensie. “Maar Europa kan veel doen om de inspanningen ter versterking van de defensie-industrie, innovatie en de interne markt te ondersteunen en te coördineren.”

Huisvesting

De EU maakt ondertussen een “wooncrisis” door, constateert de Duitse. “Mensen worstelen om een betaalbaar huis te vinden.” Daarom wil ze voor het eerst een commissaris belasten met huisvesting en komt ze met een plan om onder meer meer geld los te krijgen van overheden en private investeerders.

De komende vijf jaar wil Von der Leyen van de centrumrechtse EVP ook extra inzetten op veiligheid. Ze vindt dat Europol en de Europese grenswacht Frontex moeten worden versterkt. Het aantal grenswachten wordt verdriedubbeld naar 30.000.

Migratie- en asielpact

Volgens de politica is het nu eerst zaak dat het eerder dit jaar aangenomen Europese migratie- en asielpact wordt uitgevoerd. Ze wil het aanscherpen, vooral waar het gaat om het terugkeerbeleid van uitgeprocedeerde asielzoekers of migranten die geen recht hebben op asiel. Het terugkeerbeleid moet eenvoudiger worden. Ook wil ze het aantal overeenkomsten met landen van herkomst uitbreiden, zoals die bestaat met onder andere Tunesië.

Doel daarvan is het verminderen van het aantal asielzoekers dat over de Middellandse Zee naar Europa komt en het terugnemen van asielzoekers door de herkomstlanden. “We zullen meer werk maken van terugkeer, het voorkomen van illegale migratie en het bestrijden van mensensmokkel”, zei Von der Leyen in haar toespraak in het Europees Parlement.

Von der Leyen wil een nieuw klimaatbeleid opstellen, dat ze een ‘clean industrial deal’ noemt. Onderdeel daarvan is het wettelijk vastleggen van de vermindering van de uitstoot met 90 procent in 2040. Ze wil vasthouden aan de doelstellingen van de recent aangenomen ‘Green Deal’. Die Green Deal omvat een groot aantal Europese milieu- en klimaatmaatregelen. Het gaat nu vooral om de implementatie daarvan, benadrukte ze.

Vrachtwagen tegen viaduct gereden in Nieuwe Niedorp [+foto’s]

Foto: Ingezonden foto

NIEUWE NIEDORP – Donderdagochtend rond 06:55 uur is een vrachtwagen tegen het viaduct van de N242 gereden in het Noord-Hollandse Nieuwe Niedorp.

Het viaduct is beschadigd geraakt bij de aanrijding, er liggen allemaal brokstukken op de weg.

De vrachtwagen vervoerde betonnen platen.

Foto: Ingezonden foto

Voor zover bekend is er niemand gewond geraakt bij het incident aan Het Hoefje in Nieuwe Niedorp.

Foto: Ingezonden foto

Zeven doden door brand in appartement in Nice

brand appartement Nice

NICE – Een brand in de Franse stad Nice heeft aan zeven mensen het leven gekost. Drie gewonden liggen in het ziekenhuis. Een van hen is met “grote spoed” naar het ziekenhuis gebracht, meldt de brandweer. Er is mogelijk sprake van brandstichting.

De brand brak in de nacht van woensdag op donderdag uit in een appartement in het zuidwesten van Nice. De hulpdiensten werden rond 02.30 uur ingeschakeld voor de brand op de zevende verdieping. Zij voerden reddingsacties uit om tientallen mensen in veiligheid te brengen.

Een openbaar aanklager van Nice zegt dat wordt gekeken naar een “criminele” oorzaak. Hij heeft op basis van het eerste bewijsmateriaal een onderzoek geopend naar brandstichting met de dood tot gevolg.

‘Verschrikkelijk drama’

De Franse minister van Binnenlandse Zaken Gérald Darmanin spreekt op X van een “verschrikkelijk drama”. Hij meldt dat onder de overledenen drie jonge kinderen waren. Volgens hem zijn meer slachtoffers voorkomen dankzij het snelle optreden van de brandweer.

De brandweer rukte uit met 25 brandweerwagens en 72 brandweerlieden. Zij hadden de brand rond 07.00 uur geblust, meldt BFM TV. De Franse zender bericht ook dat de brand waarschijnlijk niet op de zevende verdieping is begonnen.

Winkeldiefstal bij Jumbo fors gedaald na extra maatregelen

VEGHEL – De extra maatregelen tegen winkeldiefstallen bij supermarktketen Jumbo lijken te werken. In de eerste helft van dit jaar werd een derde minder gestolen dan vorig jaar, maakte het concern donderdag bekend. In heel 2023 werd nog voor 100 miljoen euro buitgemaakt.

Jumbo controleert klanten vaker bij de zelfscankassa’s en heeft meer camera’s in de winkels opgehangen. Ook heeft het in een aantal winkels extra medewerkers of beveiligers ingezet. Daarnaast communiceert het bedrijf extra opvallend in alle winkels naar klanten dat boodschappen moeten worden afgerekend en dat scherper op diefstal wordt gecontroleerd.

“Vooral de aandacht die we hieraan hebben gegeven heeft tot minder diefstallen geleid. Mensen denken nu wel een keer extra na voordat ze iets stelen” zegt topman Ton van Veen in een toelichting op de halfjaarcijfers van het bedrijf. “Waar heel enthousiast op wordt gereageerd” is dat als klanten een extra steekproef krijgen ze aan een ‘winwiel’ mogen draaien. “Als beloning voor het oponthoud kunnen ze een gratis product winnen. Op die manier proberen we het ook een beetje luchtig en leuk te houden”, aldus Van Veen.

Tabak

De supermarkten van Jumbo behaalden in de eerste helft van dit jaar een omzet van ongeveer 6 miljard euro, 1 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. Volgens de topman werden de verkopen met 100 miljoen euro gedrukt door prijsverlagingen van producten. Daarnaast daalde de tabaksomzet met 60 miljoen euro. In aanloop naar de tabaksban in supermarkten die op 1 juli inging, had Jumbo al verschillende tabakshops uit de supers verwijderd.

Het Brabantse familiebedrijf kondigde in mei een reorganisatie aan, waardoor kantoorbanen verdwijnen. Volgens Van Veen gaat het om “enkele honderden” banen. Exacte aantallen maakt Jumbo na de zomer bekend. Voor de afvloeiingsregelingen van mensen moet geld opzijgezet worden, waardoor de winst dit jaar gedrukt wordt. Ook wordt de winst gedrukt door een extra afboeking als gevolg van de verzelfstandiging van restaurantketen La Place. “Gecorrigeerd voor deze bijzondere effecten zullen we dit jaar een verbetering van onze winstgevendheid zien” aldus de Jumbo-directeur.

Bij Jumbo zijn momenteel een aantal A-merken niet verkrijgbaar omdat de supermarktketen nog in onderhandeling is met leveranciers over de prijs. Wanneer die onderhandelingen worden afgerond is nog niet bekend. “Het zijn grote leveranciers, vaak met een Amerikaanse aandeelhouder. Daar kun je wat minder makkelijk zaken mee doen dan met Nederlandse of Europese partijen. Ze zien ons niet als groeimarkt en zetten daarom vooral in op prijsverhogingen.”

Verkoop volledig elektrische auto’s in EU amper gegroeid

elektrische auto

BRUSSEL – De verkoop van volledig elektrische auto’s in Europa is in de eerste helft van dit jaar amper gegroeid. Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA verloren stekkerwagens daarmee terrein aan hybride modellen, waarvan er bijna een vijfde meer op kenteken zijn gezet.

Alles bij elkaar telde ACEA 712.637 registraties voor volledig elektrische wagens. Dat is ruim 1 procent meer dan een jaar terug. Van hybride auto’s, exclusief de plug-in hybrides, werden daarentegen bijna 1,7 miljoen exemplaren verkocht.

De vraag naar elektrische auto’s is wereldwijd onder druk komen te staan, omdat veel overheden hun subsidieregelingen voor stekkerwagens aan het afbouwen zijn. Naar hybride voertuigen is juist veel meer vraag, omdat consumenten op zoek zijn gegaan naar opties die betaalbaarder zijn en waarbij ze minder afhankelijk zijn van laadpalen en snellaadstations. De uitbreiding van het laadnet gaat in veel landen namelijk traag.

Benzine – en dieselmodellen

De moeilijkheden rond volledig elektrische auto’s jagen de consument niet massaal terug naar benzine- en dieselmodellen. De verkopen daarvan zijn in de eerste zes maanden van het jaar licht gedaald. Het gaat hier wel om veel grotere aantallen, bij diesel om bijna 731.000 en bij benzine om meer dan 2 miljoen auto’s.

Alles bij elkaar stegen de Europese autoverkopen met 4,5 procent naar een kleine 5,7 miljoen stuks. Volkswagen, met dochtermerken als Audi en Seat, bleef de marktleider met bijna 1,5 miljoen exemplaren. Stellantis, dat merken als Peugeot en Opel voert, staat tweede op de lijst met dik 1 miljoen verkochte personenwagens.

De Nederlandse autobranche maakte eerder al bekend dat de verkoop van nieuwe personenauto’s in Nederland in de eerste helft van dit jaar met 3,5 procent is gezakt. Volgens BOVAG en RAI Vereniging werden er vooral minder nieuwe benzineauto’s verkocht. Hybride en volledig elektrische auto’s nemen hier juist steeds meer marktaandeel over.

LAATSTE NIEUWS

Bijzondere Pacton semi-dieplader voor Duitse Rode Kruis

Het Deutsches Rotes Kreuz - Landesverband Schleswig-Holstein e.V. - zet sinds kort een bijzondere semi-dieplader van Pacton Trailers uit Ommen in. De regionale afdeling...