BERINGEN – De ongeveer tachtig Nederlandse vestigingen van mode- en schoenenketen Bristol sluiten binnenkort hun deuren. Dat bevestigt marketingtopvrouw Lore Vanaudenhove van moedermaatschappij Euro Shoe Group na berichtgeving door Het Nieuwsblad en De Tijd.
Als de doorstart doorgaat “zullen een zeventigtal Belgische winkels en enkele medewerkers van het hoofdkantoor worden overgenomen”, zegt zij. “Voor de Nederlandse winkels werd geen overnemer gevonden.”
In Nederland zijn volgens Vanaudenhove momenteel nog ongeveer vierhonderd mensen werkzaam voor Bristol.
Euro Shoe Group vroeg eind mei een vorm van uitstel van betaling aan in België. Daarmee is het Belgische familiebedrijf in ieder geval tot 7 september beschermd tegen schuldeisers, om op zoek te gaan naar een nieuwe eigenaar. Het winkelbedrijf kampt met de nasleep van de coronacrisis en koopkrachtdaling en had in de tweede helft van vorig jaar te maken met een hard gedaalde omzet.
Schulden aflossen
Inmiddels is Bristol gestart met een grote uitverkoop om schulden af te lossen. “De opbrengst van de leegverkoop, zowel in België als Nederland, zal onvoldoende zijn om alle schulden van onze moedermaatschappij aan te zuiveren”, aldus de marketingtopvrouw. “Na het verloop van de bescherming zal dus het faillissement van de moedermaatschappij automatisch volgen en bijgevolg ook van de dochter, Bristol bv, in Nederland.”
CNV meldde eerder “geschrokken” te zijn van het nieuws over Bristol. “Voor de werknemers is dit een onzekere tijd. Ze weten niet of hun salaris straks nog wel binnenkomt, terwijl vaste lasten als huur en hypotheek intussen wel allemaal doorlopen”, liet de vakbond weten. De situatie bij Bristol is volgens CNV “het zoveelste drama in de winkelstraat”.
Loodzwaar
Enkele jaren waren er namelijk relatief weinig faillissementen in Nederland, maar de laatste tijd neemt het aantal bankroeten juist toe. Zo gingen vorig jaar elektronicaketen BCC en de koopjesketen Big Bazar failliet. Vorige week kwam daar de Nederlandse tak van modeconcern Esprit bij.
Retaildeskundige Paul Moers zei eerder dat het in Nederland de laatste tijd “loodzwaar” is voor de retail. Volgens hem nemen de uitgaven aan wonen en eten in ons land tegenwoordig een steeds groter deel van het budget in beslag. Maar ook verkopers van tweedehands kleding zorgen voor steeds meer concurrentie voor kledingwinkels, constateert Moers.