Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 13:31 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 210

Israël meldt dood militair leider Hamas Mohammed Deif

JERUZALEM – Israël meldt de dood van de militaire leider van Hamas. “We kunnen nu bevestigen: Mohammed Deif is geëlimineerd”, melden de strijdkrachten op X. Hij was vorige maand het doelwit van een luchtaanval, maar toen was niet direct duidelijk of hij nog leefde.

Deif stond aan het hoofd van de militaire tak van de Palestijnse beweging en verscheen zelden in de openbaarheid. Israël zou op 13 juli een gebouw hebben gebombardeerd waar hij zich bevond. Toen zou ook een andere Hamascommandant zijn gedood. Israël meldt nu dat aan de hand van inlichtingen kan worden aangetoond dat Deif daadwerkelijk is omgekomen.

Hamas heeft de dood van Deif nog niet bevestigd. Israël omschrijft de commandant als een van de drijvende krachten achter de bloedige aanval van 7 oktober. Toen vielen in Israël zo’n 1200 doden. “Deif initieerde, plande en voerde het bloedbad uit”, zeggen de Israëlische strijdkrachten in een verklaring. Ze houden het Hamaskopstuk ook verantwoordelijk voor “tal van terreuraanslagen” die waren gericht tegen Israël.

Deze week kwam ook politiek leider Ismail Haniyeh van Hamas om het leven. Dat gebeurde volgens de Iraanse autoriteiten toen zijn verblijf in Teheran onder vuur werd genomen. Haniyeh bezocht het land voor de beëdiging van de president. Iran houdt Israël verantwoordelijk voor de aanval.

NS schrapt 500 kantoorbanen, opknappen treinen mogelijk soberder

UTRECHT – De Nederlandse Spoorwegen willen via natuurlijk verloop vijfhonderd banen schrappen op het hoofdkantoor, om de kosten te verlagen. Het spoorbedrijf onderzoekt ook of het opknappen van treinen versoberd kan worden. “Hoewel het niet volledig te voorkomen is, doet NS er alles aan dat de besparingen zo min mogelijk impact hebben op de reizigers en de operatie”, meldt het bedrijf bij de publicatie van zijn halfjaarresultaten.

NS is in totaal goed voor bijna 19.000 arbeidsplaatsen. Daarbij gaat het voornamelijk om mensen die in de treinen en op de stations werken. Die groep houdt het spoorbedrijf buiten schot bij deze reorganisatie.

De treinen waar NS mee rijdt, gaan doorgaans dertig tot veertig jaar mee, legt een woordvoerder daarnaast uit. Halverwege krijgen ze dan een opknapbeurt. De NS wil kijken of het mogelijk is om kosten te besparen door alleen het hoognodige opknapwerk te doen en de oude treinen bijvoorbeeld niet ook nog te voorzien van USB-poorten.

NS heeft in de eerste helft van dit jaar een verlies geleden van 109 miljoen euro. Het gaat dan om het verlies voor aftrek van onder meer belastingen. Een jaar eerder ging er nog een verlies van 87 miljoen euro in de boeken. Volgens het spoorbedrijf waren de kosten om treinen te laten rijden opnieuw hoger dan de opbrengsten uit de verkoop van treinkaartjes en abonnementen.

Eerder dit jaar werd al bekendgemaakt dat de prijzen van treinkaartjes en abonnementen volgend jaar fors omhoog dreigen te gaan, mogelijk zelfs met meer dan 10 procent. Voor dit jaar kon de NS een eerder voorgenomen tariefsverhoging nog uitstellen, maar dat lijkt volgend jaar niet meer mogelijk.

Kostenbesparingen zijn nodig om de prestaties te verbeteren, maar ook om het treinkaartje “zoveel mogelijk betaalbaar te houden”, aldus de NS. Onder de nieuwe maatregelen valt ook het afstoten van kantoorruimte en het verminderen van het aantal IT-systemen. Alle maatregelen samen moeten leiden tot een jaarlijkse besparing van 200 miljoen euro.

Invoerwaarde cacao bijna twee keer zo hoog als een jaar eerder

DEN HAAG – De invoerwaarde van cacao was in het eerste kwartaal van 2024 84 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Er werd meer cacao ingevoerd, tegen hogere prijzen. Dat meldt het CBS op basis van de laatste cijfers.

In het eerste kwartaal was de invoerwaarde van cacao naar Nederland 1,3 miljard euro. Dat is 0,6 miljard euro meer dan in het eerste kwartaal van 2023. Er werd 32 procent meer cacao ingevoerd, tegen een hogere cacaoprijs. In het eerste kwartaal van 2024 was de gemiddelde prijs van cacao(producten) 40 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder.

In Ivoorkust en Ghana, twee belangrijke landen voor de invoer van cacao, was de oogst slechter dan gemiddeld door zware regenval. Dit heeft geleid tot meer ziektes onder landbouwgewassen, zoals onder cacaobomen. De invoer uit beide landen was in het eerste kwartaal van 2024 hoger dan een jaar eerder, maar groeide minder hard dan de totale invoer.

Meeste invoer van cacao uit Ivoorkust, andere landen in opkomst

In het eerste kwartaal van 2024 kwam 41 procent van de invoerwaarde aan cacao uit Ivoorkust. Kameroen was met 17 procent van de invoerwaarde het tweede herkomstland, Ghana maakt de top 3 compleet met 11 procent. Ondanks dat de invoerwaarde uit Ivoorkust en Ghana (de twee landen met de oogstproblemen) met respectievelijk 40 en 35 procent steeg, daalde het aandeel van beide landen in de cacao-invoer. Nigeria, Ecuador en Peru zagen het aandeel toenemen. Desondanks blijft Ivoorkust met afstand de belangrijkste cacaoleverancier voor Nederland.

Nederland grootste importeur cacao in EU

In totaal voerden landen van de Europese Unie (EU) in het eerste kwartaal voor 4,5 miljard euro aan cacao in. Nederland had met 30 procent hiervan het grootste aandeel in de cacao-invoer van alle EU-landen. Een jaar eerder was dit aandeel nog 25 procent. Het aandeel van Duitsland in de invoer van cacao bedroeg 22 procent, voor België was dit 14 procent. Voor de EU was Ivoorkust in het eerste kwartaal van 2024, net als voor Nederland, het grootste herkomstland van cacao. Opvallend is dat Nederland de op een na grootste leverancier is van cacao aan andere EU-landen, na Ivoorkust. Dit betreft vooral verwerkte cacaoproducten. Nagenoeg alle cacao die in Nederland ingevoerd is, kwam in handen van bedrijven in Nederland, slechts 5 procent van de invoerwaarde betrof doorvoer. Na verwerking werden deze producten aan andere landen in de EU geleverd.

Detailhandel zette bijna een procent minder om in juni

Foto: rawpixel.com | Freepik

DEN HAAG – De detailhandel heeft in juni 0,7 procent minder omgezet dan in juni 2023, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 1,0 procent lager. De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 0,2 procent, terwijl de omzet van de foodsector (winkels in voedings- en genotmiddelen) kromp met 2,2 procent. Online is 2,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van kalenderdagen in juni. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 2,4 procent lager dan in juni 2023.

Omzet non-food 0,2 procent hoger

De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide in juni 2024 met 0,2 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 0,9 procent hoger dan een jaar eerder.

De winkels in consumentenelektronica en de drogisterijen hebben in juni meer omgezet dan in juni 2023. Daarentegen hebben de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren), de winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in meubels en woninginrichting en de kledingwinkels in juni minder omgezet.

Omzet food 2,2 procent lager

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in juni 2,2 procent minder omzet behaald dan in juni 2023. Het verkoopvolume was 4,6 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 3,0 procent lager, de omzet van de speciaalzaken was 4,3 procent hoger.

Online 2,2 procent meer omgezet

De onlineomzet was in juni 2,2 procent hoger dan in juni 2023. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 9,2 procent meer omgezet. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 6,1 procent lager.

De onlineomzet van de winkels in overige non-foodartikelen en de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen lag in juni 2024 hoger dan in juni 2023. De onlineomzet van de kledingwinkels was lager dan een jaar eerder.

Code geel in Limburg om veel neerslag in korte tijd

DE BILT – Het KNMI heeft donderdagochtend code geel afgegeven in Limburg om onweersbuien waaruit veel neerslag in korte tijd kan vallen.

Het weerinstituut waarschuwt vooral voor stevige buien in het zuiden van de provincie, waaruit 30 millimeter regen kan vallen in een uur.

Naar verwachting zwakken de buien in de loop van de ochtend af. Door de flinke buien is er kans op wateroverlast, waar verkeer en buitenactiviteiten hinder van kunnen ondervinden.

Transavia schrapt vluchten door technische problemen

Foto: Transavia

SCHIPHOL – Door lastminuteproblemen bij Transavia moest de luchtvaartmaatschappij vorige week opnieuw vluchten schrappen. “Er zullen ongetwijfeld reizigers zijn die daardoor helaas niet op vakantie kunnen. Dat spijt ons zeer”, aldus een woordvoerder.

De Telegraaf schrijft dat Transavia vorige week, in het hoogseizoen, 32 vluchten moest annuleren. Transavia gaat niet in op aantallen, maar de operatie heeft wel “flinke verstoringen” gekend de afgelopen week, bevestigt een woordvoerder na berichtgeving van die krant en NH Nieuws.

Transavia kondigde eerder dit jaar al aanpassingen aan in haar vluchtschema, mede door uitloop van groot onderhoud. Ook nu nog kijkt de luchtvaartmaatschappij “vooruit” om “stabiliteit te creëren in het netwerk”. “Formeel is dat een annulering, maar met een omboekratio van bijna 100 procent zorgen we ervoor dat passagiers niet worden geraakt, als in dat zij geen vlucht hebben.”

Onvoorziene omstandigheden

De lastminuteannuleringen van afgelopen week zijn volgens de woordvoerder een ander verhaal. Sommige vliegtuigen stonden met technische problemen vast in het buitenland. In de keten van reparaties en onderdelen is het al lastig en dat de vliegtuigen niet in Nederland staan is een extra complexiteit, zegt hij.

“Er is altijd een bepaalde onzekere factor. Dit is vervelend, maar nog steeds vervoeren we veruit de meeste mensen wel volgens het schema. Het is een heel klein percentage dat niet uitgevoerd wordt.” Ook andere luchtvaartmaatschappijen krijgen te maken met onvoorziene omstandigheden, benadrukt de zegsman.

Beperkte vloot

Transavia heeft vier extra vliegtuigen achter de hand. “Helaas heb je soms te maken met een dag waarin dat niet voldoende blijkt.” Elk incident kan een annulering betekenen als de luchtvaartmaatschappij door de reserves heen is, volgens de woordvoerder.

Bovendien schrapt Transavia vier retourvluchten van en naar Beiroet, nu de spanningen in Libanon zijn opgelopen sinds een raketaanval zaterdag op een door Israël geannexeerde stad in de Golanhoogten. Sinds die aanval werd gevreesd voor een vergeldingsaanval.

Caroline van der Plas maant achterban tot rust na Flodder-grap

DEVENTER – BBB-leider Caroline van der Plas heeft haar achterban opgeroepen geen nare berichten op sociale media te sturen naar collega-parlementariër Habtamu de Hoop. Het GroenLinks-PvdA-kamerlid maakte woensdagavond in De Slimste Mens een grapje door bij een foto van Ma Flodder de naam Caroline van der Plas te noemen. Dit leidde tot boze reacties van Van der Plas-fans op sociale media.

“Dank aan de mensen die mij steunen, maar geen bagger uitstorten over @HabtamudeHoop a.u.b.”, schrijft Van der Plas op X. “Ik heb er geen moeite mee. Ik vind hem toffe vent en hij is pertinent niet onaardig. Wij kunnen het goed vinden met elkaar. Politiek vaak oneens, maar persoonlijk prima kerel.”

Als volgers met Van der Plas in discussie gaan over haar statement, voegt de BBB-voorvrouw hier nog aan toe: “Mensen hebben de afgelopen jaren veel ergere dingen over en tegen mij gezegd. Niet te zwaar aan tillen. Ik vond het zelf best grappig.”

Habtamu de Hoop kreeg eerder dit jaar ook veel negatieve reacties op sociale media nadat Vandaag Inside-tafelgast Johan Derksen stelde dat de in Ethiopië geboren parlementariër “geen Fries” zou zijn. De opmerkingen van Derksen leidden tot meer dan duizend meldingen bij een antiracismebureau. Ook veroordeelden toenmalig demissionair premier Mark Rutte en de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme de uitlatingen van Derksen.

Aantal faillissementen valt hoger uit dan verwacht

Faillissement
Foto: freepik

‘S-HERTOGENBOSCH – Halverwege 2024 versnelt de opwaartse trend van faillissementen in Europa. Wereldwijd komt eind dit jaar bijna 70 procent van alle landen boven het pre-corona niveau uit. Nederland scoort onverminderd hoog en in landen om ons heen verslechtert de situatie. Dat blijkt uit tussentijdse cijfers van kredietverzekeraar Allianz Trade.

Voor Nederland voorspelde de kredietverzekeraar begin dit jaar voor heel 2024 een stijging van de faillissementen van +31 procent. Halverwege dit jaar staat de score op +39 procent in vergelijking tot vorig jaar. Opmerkelijk slecht gaat het in Zweden. Voor heel het jaar was een stijging van +9 procent becijferd. Tot nu toe bedraagt de stijging +58 procent in vergelijking met 2023. Voor Duitsland was voor 2024 een stijging van +13 procent voorspeld, nu gaat de kredietverzekeraar uit van +21 procent voor heel 2024.

Opvallende andere stijgers in Europa zijn (halverwege 2024, j/j): Oostenrijk (+27 procent), Ierland (+25 procent), Frankrijk (+21 procent) en Italië (+20 procent). Beter gaat het in Denemarken waar we forse een daling zien (-21 procent) en in mindere mate het VK (-1 procent).

“Kentering komt later”

Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade over de cijfers. “We zijn op weg naar stabilisering. In onze eerdere voorspelling gingen we uit van nul faillissements-groei in de wereld in 2025. Ook voor Nederland zagen we voor volgend jaar nauwelijks groei van de faillissementen. Wanneer zo’n omslag precies plaatsvindt is moeilijk exact aan te geven. Het lijkt erop dat die kentering wat opschuift”

Per land is in het rapport van Allianz Trade de kwetsbaarheid van sectoren in beeld gebracht (faillissementen in Q1, verandering in procent vergeleken met 2023). In Nederland doet de industrie het relatief goed met slechts een toename van +4 procent. De grootste stijging zien we in de bouw met +68 procent, daarna volgt vastgoed/finance met +64 procent, gevolgd door ict en telecom met +54 procent en horeca/foodservices met +49 procent.

“Ondernemers zijn gewaarschuwd”

Volgens Geeroms hebben we te maken met een verraderlijk economisch klimaat. “Gaan we langzaam de goede kant op of blijven we kwakkelen? In de VS boomt de economie, maar onze belangrijkste exportmarkt Duitsland laat maar weinig goeds zien. Dat moet voor ondernemers een waarschuwing zijn. We zien dat bedrijven hun facturen momenteel steeds later betalen. Dat is wereldwijd zo, in Europa en ook in Nederland. Die latere betaling is voor veel bedrijven lastig. Werkkapitaal komt hierdoor onder druk te staan. Met als logisch gevolg dat de kans op wanbetaling en faillissementen toeneemt. Ook gezonde bedrijven kunnen hierdoor geraakt worden. Een grote onbetaalde factuur is voor veel ondernemers een nachtmerrie.”

Wereldwijd

Over de faillissementen wereldwijd in 2024 stelt het onderzoek van Allianz Trade dat in één op de twee landen een merkbare of sterke stijging te zien zal zijn. Twee op de drie landen sluiten het jaar af boven het pre-pandemische niveau (gemiddelde 2016-2019). In 2023 was dat nog één op de twee landen. Regionaal zal deze trend zich vertalen in stijgingen in alle regio’s, met Noord-Amerika voorop met +29 procent, gevolgd door West-Europa met +14 procent en Azië met +8 procent (zonder China). In 2025 wordt wereldwijd een gematigde stijging verwacht (+1 procent).

Topman Robert Swaak van ABN AMRO kondigt vertrek aan

AMSTERDAM – Topman Robert Swaak van ABN AMRO treedt in de eerste helft van volgend jaar terug, heeft de bank aangekondigd. ABN AMRO zoekt nog naar een opvolger. Een woordvoerder zegt dat er nog geen mogelijke kandidaten zijn.

“Nu de bank een nieuwe strategische periode ingaat, moet de raad van commissarissen tijdig de ruimte krijgen om deze te vinden”, zegt Swaak. Hij is sinds april 2020 het hoofd van de bank, die nog altijd voor een deel in handen is van de Nederlandse staat, en werd afgelopen april herbenoemd.

ABN AMRO meldt dat hij zijn huidige termijn niet afmaakt. “Toen ik vorig jaar gevraagd werd voor een tweede termijn als topman, hield ik rekening met de mogelijkheid dat ik voor het einde van de termijn op een geschikt moment ruimte zou maken voor een opvolger”, zegt Swaak hierover. “Met veel toewijding en plezier heb ik de afgelopen jaren leidinggegeven aan ABN AMRO. Vanzelfsprekend blijf ik mij de komende tijd – tot een opvolger is benoemd – volledig inzetten voor de bank, onze klanten, investeerders, mijn collega’s en andere stakeholders.”

Voorzitter van de raad van commissarissen Tom de Swaan zegt blij te zijn met Swaaks verdere inzet. “Dat zorgt voor continuïteit en geeft ons de mogelijkheid om op tijd een opvolger te vinden. We zijn Robert dankbaar voor zijn inzet voor de bank, zijn leiderschap en de wijze waarop hij ABN AMRO vertegenwoordigt. Onder zijn leiding heeft ABN AMRO de koers ingezet om een persoonlijke bank in de digitale tijd te worden.”

Onder leiding van Swaak trof ABN AMRO in 2021 een schikking voor 480 miljoen euro met het Openbaar Ministerie. De bank zou eerder niet genoeg hebben gedaan tegen witwassen. Het onderzoek van het OM liep al toen Swaak topman werd. Met het afkopen van de zaak eindigde het strafrechtelijk onderzoek naar structurele gaten in antiwitwascontroles door de bank.

Volgende week woensdag komt de bank met resultaten over het tweede kwartaal. Ondanks lagere rente-inkomsten kon ABN AMRO zijn winst in de eerste drie maanden van dit jaar flink opvoeren naar 674 miljoen euro. “De vraag naar kredieten blijft goed en zowel onze hypotheek- als de zakelijke kredietportefeuille groeiden”, zei Swaak in een toelichting op de cijfers. De bank kondigde in mei nog de overname aan van de Duitse private bank Hauck Aufhäuser Lampe (HAL). Swaak sprak toen van een “unieke kans om onze Duitse activiteiten uit te breiden”. Met de deal was 672 miljoen euro gemoeid.

Weer klimaatprotest op Duitse luchthaven, vrachtvluchten urenlang stilgelegd

Foto: Adobe Stock

BERLIJN – Een klimaatprotest heeft in Duitsland geleid tot een verstoring van het vliegverkeer. Betogers wisten op het terrein te komen van luchthaven Leipzig/Halle en lijmden zich vast aan de grond, zegt de politie. Die meldt ook dat gaten zijn ontdekt in de omheining.

De luchthaven meldt dat vrachtvluchten ‘s nachts urenlang stil hebben gelegen door de actie. Die leidde tot de arrestatie van zeven twintigers, aldus de politie. Leipzig/Halle behoort tot de belangrijkste vliegvelden van Europa voor vrachtverkeer. Passagiersvluchten vanaf de luchthaven kwamen donderdagochtend met enige vertraging op gang.

Actiegroep Letzte Generation (Laatste Generatie) zegt dat de actie vooral was gericht tegen het vrachtverkeer. De groep deelde beelden van het protest, waarop onder meer een bord is te zien met het opschrift “olie doodt”. De groep vindt dat de overheid meer werk moet maken van het afbouwen van het gebruik van fossiele brandstoffen.

Klimaatbetogers verstoorden vorige week ook al het vliegverkeer op andere Duitse luchthavens. Daarom wordt nu gekeken naar aanvullende veiligheidsmaatregelen op vliegvelden, die herhaling willen voorkomen.

Ook in andere landen zijn luchthavens het doelwit van activisten. Zo meldde de Britse politie donderdag de aanhouding van zeven betogers van Just Stop Oil op Heathrow. Actiegroepen uit verschillende landen trekken onder de naam Oil Kills samen op in hun pogingen de opwarming van de aarde tegen te gaan. Dat netwerk omschrijft vliegvelden als een belangrijk onderdeel van het economische model dat draait om het gebruik van fossiele brandstoffen.

A58 weer helemaal open na neerstorten vliegtuigje

RUCPHEN – De snelweg A58 in de richting van Bergen op Zoom bij Rucphen is omstreeks middernacht in de nacht van woensdag op donderdag weer opengegaan.

De weg was dicht na het vliegtuigongeluk van woensdagmiddag.

Een vliegtuigje stortte neer op de snelweg bij Rucphen. De piloot kwam daarbij om het leven.

De snelweg in de richting van Breda was al eerder open.

Gewonde door schietpartij in horecagelegenheid Leeuwarden

LEEUWARDEN – In Leeuwarden is een persoon ernstig gewond geraakt door een schietpartij. Die vond volgens de politie aan het begin van de avond plaats in een horecagelegenheid aan de Voorstreek, in het centrum van de stad. Aan het slachtoffer wordt hulp verleend.

De politie zegt te zoeken naar een of twee verdachten, die na de schietpartij in onbekende richting zouden zijn gevlucht.

Fietsster overlijdt in Houten na aanrijding met andere fietser

HOUTEN – Een 59-jarige vrouw uit Houten is overleden nadat ze dinsdag in haar woonplaats op de fiets tegen een andere fietser was gebotst, een 18-jarige man, meldt de politie woensdag. De man uit Utrecht raakte lichtgewond.

Het ongeluk gebeurde dinsdag rond 16.45 uur op een fietspad tussen de wegen Notengaarde en Moerbeigaarde.

Hulpdiensten arriveerden volgens de politie snel, ze hebben de zwaargewonde vrouw naar het ziekenhuis gebracht. Daar overleed zij aan haar verwondingen.

A28 bij Leusden na urenlange afsluiting weer open

LEUSDEN – De snelweg A28 tussen Utrecht en Amersfoort is weer open voor verkeer, meldt Rijkswaterstaat. Woensdagochtend kantelde daar bij Leusden een vrachtwagen, waardoor de weg in de richting van Amersfoort urenlang was afgesloten.

Door het ongeval was er schade aan de geleiderail en het wegdek ontstaan. Ook kostte de berging veel tijd, omdat de lading van de vrachtwagen naar een andere vrachtwagen moest worden overgeladen. Het ging om een partij schoonmaakmiddelen.

Pas daarna kon het voertuig overeind worden gezet. Dat gebeurde met behulp van luchtkussens.

Wegwerkers hebben de weg gerepareerd en de vangrail hersteld.

Piloot neergestort vliegtuigje had vliegles

BOSSCHENHOOFD – De bestuurder van het woensdag neergestorte vliegtuigje volgde vlieglessen. Dat meldt Breda Airport. De piloot kwam met het lesvliegtuig op de snelweg terecht en overleed. Directeur van Breda Airport Jan Voeten deelt geen verdere informatie over de identiteit van de omgekomen man.

“Het is met grote droefheid dat we vandaag de dood van een piloot als gevolg van een tragisch ongeval nabij onze luchthaven moeten bevestigen”, schrijft Voeten in een statement. In het bericht zegt Voeten niet te willen “speculeren over de toedracht van het ongeval”. Breda Airport verleent “vanzelfsprekend alle medewerking aan de onderzoeken die zijn gestart”. Het vliegveld is de rest van de dag gesloten.

Volgens de eerste bevindingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) was het toestel vertrokken vanaf Breda Airport, ook wel Seppe genoemd. Het gaat om een eenmotorig toestel. De OVV-woordvoerder spreekt van “een wonder boven wonder” dat er niet meer slachtoffers zijn, maar “het blijft heel tragisch voor de piloot”.

Vliegschool

Het vliegtuigje is van Vliegschool Breda Aviation, meldde dat bedrijf zelf al enkele uren na het ongeluk. “Het verdriet en het ongeloof is niet te beschrijven”, aldus het bedrijf. “De verslagenheid is groot.” De vliegschool die bij Breda naast opleidingen en proeflessen ook vliegtuigen verhuurt, blijft de komende dagen gesloten en is niet bereikbaar voor verder commentaar.

Zowel bij de vliegschool als Breda Airport gaan de gedachten uit “naar de echtgenote, familie en nabestaanden” en naar “alle mensen die het ongeval hebben zien gebeuren”. De Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant liet al weten slachtofferhulp aan te bieden.

LAATSTE NIEUWS

Passagiersvliegtuig VS bij vertrek geraakt door kogel

DALLAS - Een passagiersvliegtuig is bij vertrek uit het Amerikaanse Dallas geraakt door een kogel. Het toestel moest vervolgens terugkeren naar de gate, meldt...