Clicky

woensdag 6 november 2024 - 04:44 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 21

Eerste Renault Trucks T High voor Van der Wardt Transport

ZAANDAM – Van der Wardt Transport heeft zijn vloot uitgebreid met een Renault Trucks T High 480 6×2-trekker. Het is de eerste Renault-truck voor het transportbedrijf uit Zaandam. De truck is geleverd door Renault Trucks-dealer LVS Trucks.

De Renault Trucks T High is de tiende truck in de vloot van Van der Wardt Transport, dat een divers wagenpark heeft voor allerlei soorten transport. “Via LVS Trucks kregen we de kans om kennis te maken met de Renault Trucks T High en de eerste ervaringen zijn zeer positief”, zegt René van der Wardt, eigenaar van Van der Wardt Transport.

“De chauffeur is er hartstikke blij mee en de truck presteert prima. De Renault Trucks T High heeft een ruime cabine, biedt een hoog rijcomfort, veel trekkracht en is zeer zuinig. Met een verbruik van 1 op 4 is het de zuinigste truck in onze vloot.”

Le Bricoleur

De Renault Trucks T High is rijk uitgerust met onder meer een lampenbeugel en zwaailampen voor goed zicht en veiligheid. Chassis-skirts en Alcoa-velgen dragen bij aan een state-of-the-art-uitstraling. Verder is de truck voorzien van een schuifschotel.

“Daardoor kunnen deze trekkers verschillende typen trailers trekken en is het mogelijk om met alle beladingen het gewicht goed te verdelen over de assen, ook in combinatie met de gestuurde voorloopas.”

Bijzonder detail is de naam op de cabine. “Elke truck in onze vloot heeft een eigen Franse naam”, vertelt René van der Wardt. “Dat is ooit als een soort grap ontstaan omdat ik vroeger altijd op Frankrijk reed. Op de T High staat ‘Le Bricoleur’, oftewel de klusjesman. Dat is de bijnaam van de chauffeur die met deze truck rijdt.”

Support van de dealer

De Renault Trucks T High is geleverd door LVS Trucks. “Een dealer waar we al vele jaren goed mee samenwerken”, zegt Van der Wardt. “We kennen de mensen en de werkplaats en dat maakt het makkelijker om voor een nieuw merk te kiezen. Onderhoud doen we grotendeels zelf, maar als we een issue hebben waar we zelf niet uitkomen dan kunnen we altijd bellen en wordt het meteen opgepakt. LVS is een dealer die met je meedenkt en advies geeft over wat het beste is voor jou.”

Van der Wardt Transport bestaat in de huidige vorm tien jaar. “Ons bedrijf komt voort uit een ander bedrijf waar ik vroeger zelf reed als chauffeur. In 2014 is de naam gewijzigd naar Van der Wardt Transport. Eerst hebben mijn vader en ik het bedrijf samen geleid en sinds hij met pensioen is, run ik het bedrijf samen met een enthousiaste groep medewerkers.”

Onderzoek: koken op gas scheelt ook in Nederland tijd van leven

CASTELLON DE LA PLANA – Door koken op gas sterven elk jaar ruim 1300 mensen in Nederland eerder dan ze zonder deze bereidingsmethode zouden hebben gedaan, schatten onderzoekers van de universiteit Jaume I in het Spaanse Castellón de la Plana. Worden Nederlanders gemiddeld ruim 81 jaar oud, genoemde mensen leveren daar gemiddeld bijna 2,6 jaar op in, menen de wetenschappers.

Boosdoener is vooral de stikstofdioxide (NO2) door de gasverbranding zelf. Ook de combinatie met andere stoffen in de lucht, slechte ventilatie en langdurig koken kunnen een rol spelen. Er is al langer ongerustheid over de gevolgen van koken op gas. Zo zouden volgens eerdere berichten veel kinderen er astmasymptomen door vertonen.

De wetenschappers bestudeerden de gevolgen van het gebruik van gasfornuizen in huizen in veertien landen in de Europese Unie en in Groot-Brittannië. In totaal schatten ze het aantal voortijdige sterfgevallen door koken op gas op bijna 40.000. In Polen en Roemenië zouden bijvoorbeeld rond de 6000 mensen eerder sterven dan gemiddeld, in Italië bijna 13.000. In Zweden en Finland gaat het maar om enkele mensen, in Duitsland om ruim 400 voortijdige sterfgevallen per jaar.

In 2023 waarschuwde onderzoeksorganisatie TNO nog dat koken op gas veelal vuiler is dan koken op elektriciteit. Het levert vaker een overschrijding op van de zogenoemde advieswaarden voor stikstofdioxide van de Europese Unie en de Wereldgezondheidsorganisatie WHO, aldus TNO toen na onderzoek in 247 huizen in verschillende landen.

TNO benadrukte destijds het belang van het gebruik van een afzuigkap.

Eerste Nederlandse hbo-opleiding Transport & Logistiek gericht op ondernemen

DRIEBERGEN – Vanaf 1 september 2025 start IVA Business School in Driebergen een nieuwe HBO-studierichting: Transport Business Management. De praktijkgerichte opleiding is de eerste in Nederland die zich richt op het opleiden van studenten met ondernemende ambitie voor de sector Transport & Logistiek. Het leertraject duurt in totaal 3,5 jaar, waar ook een stageperiode van zes maanden in het laatste jaar deel van uitmaakt.

Het nieuwe curriculum wordt ontwikkelend op basis van de wensen uit de sector Transport & Logistiek. De sector kent van oudsher een groot aantal familiebedrijven, die hun opvolgers zo goed mogelijk willen voorbereiden op een toekomst binnen de onderneming.

Daarnaast heeft de steeds groter wordende sector te maken met toenemende verduurzaming, digitalisering, het gebruik én verwerking van meer data en de komst van AI. Dit vraagt om breed en goed opgeleid talent met kennis van finance, management, sales, HRM, IT en technologie. Studenten die actief willen worden in een commerciële of ondernemende functie in de transport en logistieke sector kozen eerder vaak voor de studierichting Automotive Business Management bij IVA Business School, maar kunnen zich met de nieuwe studierichting Transport Business Management nog beter voorbereiden op een functie in deze branche.

Interesse van studenten en vanuit de sector

Caspar Lecluse, MT-lid van IVA Business School, heeft inmiddels zowel, vanuit de markt als van studenten, positieve reacties gekregen op de nieuwe studierichting: “De groep studenten die interesse heeft in een toekomst binnen Transport & Logistiek wordt nog beter bediend met de toekomstige studierichting Transport Business Management. Diverse bedrijven en organisaties steunen deze nieuwe leerweg en zullen nauw betrokken zijn bij de ontwikkeling van deze studierichting.”

De transportsector is van aanzienlijk belang voor de Nederlandse economie. In 2022 droeg de bedrijfstak vervoer en opslag 4,5% bij aan de economie. Aan het einde van datzelfde jaar waren er bijna 60.000 bedrijven actief in deze sector. In 2021 waren er, volgens het CBS, 574,5 duizend mensen werkzaam binnen deze sector.

Logische plek voor deze opleiding

De goede bereikbaarheid over land, zee en lucht maakt Nederland een gewilde locatie voor (internationale) logistieke dienstverleners, zoals distributiecentra en vervoerders. Door de goede infrastructuur vinden goederen die aankomen in de Rotterdamse haven of via luchthaven Schiphol snel en efficiënt hun weg naar veel Europese eindbestemmingen en vice versa. Hierdoor komt 4,5 procent van het Nederlandse bbp (bruto binnenlands product) voort uit de logistieke sector.

Studenten die interesse hebben in deze opleiding kunnen zich aanmelden voor een open dag of zich nu al inschrijven voor het eerste collegejaar dat op 1 september aanstaande van start gaat.

Oxfam Novib: veelvliegers en SUV’s zwaarder belasten

DEN HAAG – Manieren van vervoer die zorgen voor een hoge CO2-uitstoot moeten zwaarder worden belast, vindt Oxfam Novib. De organisatie pleit vooruitlopend op de VN-klimaattop in Azerbeidzjan in een rapport voor een hogere en progressieve belasting op vooral SUV’s en vliegen.

Daarbij onderstreept Oxfam dat dergelijk vervoer vooral veel wordt gebruikt door de allerrijksten. “Gemiddeld maken vijftig van de rijkste miljardairs ter wereld 184 privéjetvluchten per jaar. De CO2-uitstoot van deze vluchten is net zoveel als een gemiddeld persoon in driehonderd jaar zou produceren.”

De uitstoot van alle SUV’s is volgens Oxfam goed voor de vijfde plaats op de wereldranglijst van CO2-emissies, meer nog dan de jaarlijkse uitstoot van Japan. Daarbij worden de auto’s ook steeds groter en zwaarder, wat een grotere milieubelasting tot gevolg heeft.

Door sterk vervuilende middelen van vervoer zwaarder te belasten, zou dat jaarlijks in Nederland 3,7 tot 4,4 miljard euro kunnen opleveren. Daarmee zouden de landen kunnen worden geholpen die nu al zwaar worden getroffen door de klimaatcrisis, vindt de organisatie voor ontwikkelingssamenwerking. Ook investeringen in duurzaam openbaar vervoer zouden ermee kunnen worden bekostigd.

Oxfam stelt dat ook in Nederland de luchtvaartsector nog altijd wordt ontzien. “Het kabinet-Schoof heeft het over groene groei, maar weigert een van de meest vervuilende sectoren aan te pakken”, zegt klimaatexpert Jacqueline Persson van de organisatie.

Oxfam reageerde vorige week donderdag ook zeer kritisch op de Klimaat- en Energieverkenning van het Planbureau voor de Leefomgeving, waarin staat dat het klimaatdoel van 2030 waarschijnlijk niet wordt gehaald. Nederland zet zijn geloofwaardigheid op het spel met het huidige klimaatbeleid, zei Persson toen.

Volgens Oxfam kan Nederland met hogere belastingen op sterk vervuilend vervoer de klimaatfinancieringsbeloften van Nederland waarmaken. “Deze financiering staat onder druk omdat het kabinet-Schoof miljardenbezuinigingen doorvoert op het budget voor ontwikkelingssamenwerking. Klimaatfinanciering valt daar ook onder.”

Imbema brengt webshopgemak naar de zakelijke markt

NIEUWERKERK AAN DEN IJSSEL – Boek kopen? Die bolle blauwe site. Een nieuwe koelkast? Die andere blauwe. Het gemak dient de mens. Dat dit ook prima voor technische producten in de zakelijke markt kan, bewijst Imbema met een nieuw online platform mét webshop. Een webshop die ‘net zo blauw’ in gebruiksgemak is als grote consumentensites.

“Bij privébestellingen vindt iedereen het heel gewoon om in te loggen bij een webwinkel”, vertelt Joost Scholten, manager online bij Imbema.

“Er zijn echter maar weinig B2B shops, die hetzelfde gebruiksgemak bieden als deze consumentensites. Daar wilden wij met onze webshop verandering in brengen. En dat is gelukt!”

De nieuwe website van Imbema bestaat ondertussen een jaar en is specifiek gericht op zakelijke klanten. Met bijna 10.000 producten verdeeld over diverse categorieën is het een digitaal warenhuis. Alleen dan business to business. Sinds enkele maanden hebben de eerste klanten ook toegang tot de afgeschermde webshop. Hier kan men 24/7 prijzen en voorraden inzien, producten bestellen, bestellingen volgen, pakbonnen inzien en facturen downloaden. Precies de zaken waar nu vaak voor gebeld of gemaild wordt.

Joost Scholten: “Wat onze shop uniek maakt, is de hoeveelheid data die we beschikbaar stellen. Klantspecifieke prijsafspraken, producten en leveringsvoorwaarden zijn na inlog allemaal zichtbaar. Daar bovenop kunnen klanten, naast actuele transacties, ook hun orderhistorie inzien. Gecombineerd met het online bestellen, bieden wij onze klanten een super compleet platform.”

“De eerste onlineklanten van Imbema weten dat inmiddels al op waarde te schatten. Vooral omdat ze hun planning veel strakker kunnen houden. Ook zijn ze veel minder tijd kwijt aan het opvragen van offertes, weten ze precies wat ze besteld hebben, wat het kost en wat de status van een bestelling is”, aldus Joost.

“Wij kennen duizenden bedrijven die geregeld, maar niet elke dag iets van ons nodig hebben. Waarom zouden die niet van deze voordelen kunnen genieten bij het afhandelen en managen van hun ordervraag?”

“Het zal nog wel even duren voordat al onze klanten toegang tot de webshop hebben. We willen zowel de klant als onze collega’s optimaal bij deze overgang begeleiden, daarom gaan we stap voor stap”, eindigt Joost.

Een account aanvragen is eenvoudig te regelen via: imbema.com/account-aanvragen.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Philips hard onderuit op Damrak na omzetverlaging

AMSTERDAM – Philips ging maandag hard onderuit op de Amsterdamse beurs. Het zorgtechnologiebedrijf verlaagde de omzetverwachting voor het hele jaar door een zwakker dan verwachte vraag uit China. In alle andere markten boekte Philips volgens topman Roy Jakobs in het derde kwartaal wel groei. De nettowinst nam op jaarbasis toe, maar daalde flink ten opzichte van het tweede kwartaal.

Analisten van zakenbank Jefferies spraken van een tegenvallend kwartaal voor Philips. Het aandeel zakte ruim 14 procent, na een vertraagde opening. Het Italiaanse investeringsbedrijf Exor, dat een groot belang heeft in Philips, verloor 0,6 procent.

De AEX-index noteerde in de ochtendhandel 0,4 procent lager op 895,35 punten, door het forse koersverlies van Philips. De MidKap klom 0,3 procent tot 906,87 punten. De beurzen in Frankfurt, Londen en Parijs wonnen tot 0,8 procent.

Koersdaling KPN

KPN zag een openingswinst snel verdampen en daalde 1,6 procent. Het telecomconcern boekte afgelopen kwartaal iets meer omzet en winst. Topman Joost Farwerck sprak van gezonde financiële resultaten, waarbij de omzet in alle segmenten een groei liet zien. De topman vertrouwt erop dat KPN de vooruitzichten voor het hele jaar waar zal maken. Ook ligt het telecomconcern naar eigen zeggen op schema om de doelstellingen voor de middellange termijn te realiseren.

Shell kampte met een forse daling van de olieprijzen en zakte 2 procent. Op de oliemarkt werd opgelucht gereageerd dat Israël bij de luchtaanvallen op Iran de energie-infrastructuur van het land heeft gemeden. Een vat Amerikaanse olie kostte 4,7 procent minder op 68,44 dollar. Brentolie zakte 4,4 procent in prijs tot 72,71 dollar per vat.

Ebusco

In de MidKap profiteerde Air France-KLM (plus 5 procent) van de goedkopere olie. Signify verloor 2 procent. Het verlichtingsbedrijf won vrijdag nog 10 procent, na een goed ontvangen kwartaalbericht.

Bij de kleinere bedrijven daalde Ebusco bijna 5 procent. De noodlijdende fabrikant van elektrische bussen steeg vrijdag nog 17 procent. Die opleving volgde op de goedkeuring van de aandeelhouders van het bedrijf om geld op te halen met de uitgifte van nieuwe aandelen. Daarmee lijkt het voortbestaan van het bedrijf iets zekerder geworden.

Euro stabiel

De euro bleef onveranderd op 1,0814 dollar.

Olieprijs daalt flink na afname zorgen Iran

LONDEN – De olieprijs is maandag flink gedaald. Oliehandelaren reageerden opgelucht dat Israël bij de luchtaanvallen op Iran de energie-infrastructuur van het land heeft vermeden.

Israël voerde in de nacht van vrijdag op zaterdag aanvallen uit op militaire doelen in Iran, de belangrijkste bondgenoot van Hezbollah. De aanval was een reactie op de raketbeschietingen op Israël door Teheran op 1 oktober.

Iran heeft de aanval gebagatelliseerd en gezegd dat het “beperkte schade” aanrichtte aan een paar radarsystemen. Iraanse staatsmedia melden daarnaast dat de olie-industrie van het land normaal draait. Ook beloofde Teheran niet onmiddellijk te reageren op de aanval. Volgens analisten geeft Iran daarmee aan terughoudend te zijn om het conflict niet verder te laten escaleren.

Brentolie werd 4,5 procent goedkoper op 72,62 dollar per vat en een vat Amerikaanse WTI-olie zakte 4,7 procent in prijs tot 68,43 dollar. “De Israëlische aanval, waarbij energielocaties zorgvuldig werden vermeden, heeft de angst voor een grootschalig conflict met Iran doen afnemen”, verklaarde Stephen Innes, olie-analist bij SPI Asset Management. Als de spanningen verder afkoelen en de vredesbesprekingen in de regio op gang komen, zou de olieprijs volgens de analist verder kunnen dalen tot 60 dollar per vat.

Khatib speecht via livestream, onderwijs Radboud gaat door

NIJMEGEN – Mohammed Khatib, onderdeel van de omstreden pro-Palestijnse beweging Samidoun, houdt zijn toespraak voor studenten van de Radboud Universiteit in Nijmegen maandagmiddag via een livestream. Dat kondigen actievoerders van Nijmegen Encampment aan op sociale media. De universiteit kan niet bevestigen of en in welke hoedanigheid Khatib zal spreken.

Khatib, die maandag zou spreken op de universiteitscampus, kreeg vrijdag een inreisverbod omdat het kabinet zijn komst “zeer onwenselijk” vindt. Om die reden organiseert de Nijmeegse protestorganisatie maandagmiddag een demonstratie, met als onderdeel de toespraak van Khatib. Zijn oorspronkelijke lezing was een initiatief van de groep Situating Palestine, waarbij meerdere docenten van de Radboud Universiteit zijn aangesloten.

De demonstratie is vanaf 12.15 uur aangekondigd bij het Spinozagebouw van de universiteit. Om 13.00 uur zal daar volgens de actievoerders de speech van Khatib te horen zijn via een liveverbinding. Een woordvoerder van de Radboud Universiteit meldt dat de manifestatie niet is aangekondigd en het daarom afwachten is hoe deze uitpakt. De universiteit volgt de ontwikkelingen en kan nog niets zeggen over eventuele maatregelen.

Vooralsnog gaat het onderwijs door en blijven de gebouwen die daarvoor nodig zijn open. Het Spinozagebouw blijft dicht. Daar stond de oorspronkelijke lezing gepland, maar die gaat dus niet door. De woordvoerder van de universiteit meldt dat het tentamenperiode is. Maar als de actievoerders daadwerkelijk buiten voor het Spinozagebouw gaan demonstreren, geeft dat “nauwelijks overlast” voor de studenten.

Allianz: Nederland ontsnapt aan faillissementsgolf in bouwsector

DEN BOSCH – Faillissementen in de bouw laten dit jaar in de hele eurozone scherpe stijgingen zien. In de Nederlandse bouw blijft het aantal bankroeten echter relatief beperkt, meldt kredietverzekeraar Allianz Trade op basis van eigen onderzoek.

In Italië en Zweden steeg het aantal bouwfaillissementen van januari tot en met augustus met 35 procent, gevolgd door Frankrijk met een toename van 31 procent en Duitsland met 20 procent. In Nederland bleef de stijging beperkt tot 4 procent.

Bouwbedrijven kampen relatief vaak met financiële problemen door hoge leningen, uitblijvende betalingen of vertragingen in de uitvoering van projecten. Vooral grotere bouwconcerns blijken kwetsbaar voor deze risico’s.

Voor 2025 voorspelt Allianz Trade een “voorzichtige opleving” van de bouwsector. “De crisis in de bouw lijkt het dieptepunt te hebben bereikt. De renteverlagingen in Europa helpen zeker, al duurt het vaak een half jaar voordat de sector er echt baat bij heeft”, aldus de onderzoekers.

NHG: bijna helft huiseigenaren verwacht betalingsproblemen

UTRECHT – Bijna de helft van de woningeigenaren met een hypotheek in Nederland verwacht de komende twaalf maanden moeite te hebben met het betalen van de woonlasten, staat in een onderzoek van NHG (Nationale Hypotheek Garantie). Ze verwachten in meer of mindere mate moeite te krijgen met essentiële kosten voor onder andere hypotheek, energie, verzekeringen en woningonderhoud.

Slechts 52 procent verwacht helemaal geen moeite te krijgen met het betalen van de woonlasten. Bijna 1 op 2 (45 procent) verwacht de komende periode weinig tot een beetje moeite te krijgen met het betalen van de woonlasten. Zo’n 115.000 woningeigenaren vrezen zelfs voor grote betalingsproblemen.

“Hoewel er momenteel weinig sprake is van betalingsachterstanden, nemen woningeigenaren wel maatregelen om hun woonlasten te kunnen dragen”, aldus NHG.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat bijna een kwart van de woningeigenaren meer is gaan werken om rond te kunnen komen. Daarbij bespaart ruim de helft op uitgaven, waarvan het meest op boodschappen, gevolgd door horeca, uitjes en energiekosten.

Bloomberg: Boeing wil ruim 15 miljard dollar ophalen

ARLINGTON – De geplaagde vliegtuigfabrikant Boeing is van plan om mogelijk maandag al meer dan 15 miljard dollar op te halen, meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden.

Het geld zal waarschijnlijk worden opgehaald met de uitgifte van nieuwe aandelen en obligaties, die kunnen worden omgezet in aandelen. Afhankelijk van de vraag zou de kapitaalverhoging ook hoger kunnen uitvallen.

Boeing kreeg op 23 oktober toestemming van de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC om maximaal 25 miljard dollar aan eigen vermogen en schulden te verkopen. Met die stap zou Boeing willen voorkomen dat zijn kredietwaardigheid wordt verlaagd naar junk. Een junkstatus betekent dat geld lenen aan Boeing als risicovol wordt gezien, wat geld lenen duurder maakt voor het bedrijf.

Boeing kampt met een veel lagere productie van zijn belangrijke 737 MAX-toestellen. Dat is het gevolg van een massale staking van fabrieksmedewerkers die al weken voortduurt en zorgen over kwaliteitscontroles nadat in januari een deurpaneel van een Boeing-toestel was losgeraakt tijdens een vlucht.

In het derde kwartaal leed de vliegtuigbouwer, mede door de stakingen, het grootste kwartaalverlies sinds de coronacrisis. Ook liet het bedrijf eerder al weten ongeveer 10 procent van alle banen te schrappen, wat neerkomt op 17.000 werkplekken.

Verstappen na tijdstraffen zesde in Mexico, rivaal Norris tweede

MEXICO-STAD – Max Verstappen heeft na een bewogen Grote Prijs van Mexico iets van zijn voorsprong in het wereldkampioenschap moeten inleveren. De drievoudig wereldkampioen in de Formule 1 kreeg tijdens de race twee tijdstraffen van tien seconden te verwerken voor het dwarsbomen van zijn grote rivaal Lando Norris. Na een inhaalrace eindigde hij als zesde.

Carlos Sainz was in zijn Ferrari heer en meester op het hooggelegen circuit van Mexico-Stad en de Spanjaard won voor Norris, die tegen het einde van de race Charles Leclerc van Ferrari inhaalde. De coureur van McLaren liep 10 punten in op Verstappen. De WK-leider van Red Bull heeft met nog vier races te gaan 47 punten meer dan Norris.

Verstappen had nog wel een flitsende start. Hij was op het lange rechte stuk naar de eerste bocht sneller dan Sainz, die vanaf poleposition was vertrokken. De Spanjaard schoot in de bocht ook nog eens het gras op. Hij kwam daardoor weer voor Verstappen terug op de baan, maar begreep dat hij de koppositie moest teruggeven aan de Nederlander.

Safetycar

Vrijwel direct werd de race geneutraliseerd door de safetycar omdat de Japanner Yuki Tsunoda bij de start crashte in zijn RB. Na zes ronden achter de safetycar koos Verstappen het juiste moment voor de herstart, waardoor hij aan de leiding bleef. Sainz zat kort achter hem en Norris reed op de derde plaats.

Al snel plaatste Sainz een succesvolle aanval en passeerde Verstappen. Norris zag zijn kans schoon en wilde Verstappen ook inhalen. De Nederlander gaf weinig ruimte en Norris moest door het gras om een botsing te voorkomen. Leclerc profiteerde en zag de ruimte om op te schuiven naar de tweede plaats.

Tijdstraffen

Norris was voor de Nederlander teruggekeerd op de baan, maar hij gaf zijn positie niet terug. Een getergde Verstappen haalde een paar bochten later Norris weer in, maar reed daarbij buiten de baan en forceerde Norris opnieuw uit te wijken. “Ik zat de hele bocht voor hem. Deze gozer is gevaarlijk”, riep Norris boos over de teamradio.

De stewards oordeelden beide keren in het nadeel van Verstappen en gaven hem twee tijdstraffen van tien seconden. Hij reed kort daarna de pitstraat in voor verse banden en stond daar twintig seconden stil. Hij hervatte de race vanaf de vijftiende plaats en rukte geleidelijk op naar de zesde plaats, ver achter de Ferrari’s en Norris. Hij moest ook de Mercedessen van Lewis Hamilton en George Russell nog voor zich dulden.

Halsema slaat eerste herdenkingsmunt voor 750 jaar Amsterdam

AMSTERDAM – De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema heeft zondag de eerste zilveren herdenkingsmunt geslagen die is ontworpen ter ere van het 750-jarig bestaan van de stad.

De ceremoniële eerste slag was in de Ziggo Dome, waar het jubileumjaar zondagavond begint met een concert. Onder anderen Sophie Straat, René Froger en het Metropole Orkest treden daar op. Minister Eelco Heinen van Financiën was erbij toen Halsema de eerste munt sloeg.

Het zogeheten 750 jaar Amsterdam Vijfje is een ontwerp van kunstenaar Hans Gremmen. Op de voorkant staat het portret van koning Willem-Alexander en op de andere kant zijn onder andere de drie kruizen uit het wapen van Amsterdam afgebeeld.

Volgens de Koninklijke Nederlandse Munt staat “de samenkomst van heden en verleden” centraal in het ontwerp. De herdenkingsmunt is een officieel betaalmiddel en is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen.

Het herdenkingsjaar Amsterdam 750 is zondag begonnen en duurt tot en met 27 oktober volgend jaar. Op die datum bestaat de stad precies 750 jaar.

Verstappen past rijgedrag niet aan na discussie met coureurs

MEXICO-STAD – Max Verstappen is niet van plan zijn rijgedrag te veranderen. De drievoudig wereldkampioen in de Formule 1 is het er wel mee eens dat de internationale autosportfederatie FIA richtlijnen voor het racen gaat aanpassen. Dat zei hij op motorsport.com na vragen over een bijeenkomst van de Formule 1-coureurs bij de Grote Prijs van Mexico, die zondag om 21.00 uur begint.

Aanleiding voor een lange vergadering was het gevecht tussen Verstappen en Lando Norris in de Grote Prijs van de Verenigde Staten een week geleden. Norris (McLaren) kreeg tijdens de race op het circuit van Austin een tijdstraf van vijf seconden omdat hij Verstappen buiten de baan had ingehaald. Norris moest door die straf zijn derde plaats afstaan aan Verstappen.

Norris was het niet eens met die straf en meer coureurs hadden het gevoel dat Verstappen door heel laat te remmen Norris buiten de baan had gedwongen. De Nederlander was bij zijn actie zelf ook buiten de baan gekomen, wat niet mag. De FIA heeft na de meeting toegezegd meer helderheid te verschaffen in de richtlijnen bij dit soort incidenten.

“Voor mij verandert er qua racen niets”, zei Verstappen. “De regels kunnen altijd beter, daar moet je altijd naar streven. Het is nooit perfect. Dat snap ik. Op sommige circuits raak je heel gemakkelijk buiten de baan en zeker in Austin is dat het geval. De FIA ziet dat ook. Ik denk niet dat de coureurs mij willen beperken, ze willen gewoon weten wat nu de regels zijn.”

Syriërs protesteren in Den Haag tegen kabinetsplannen

DEN HAAG – Enkele honderden Syriërs zijn zondagmiddag op de Lange Voorhout in Den Haag samengekomen om te protesteren tegen de plannen van het kabinet om delen van Syrië veilig te verklaren. Volgens de organisatie, Vrije Syriërs Nederland, is het absoluut niet veilig in Syrië zolang Bashar Assad daar aan de macht is. “Wij zijn geen gelukszoekers”, zo klinkt het. “Terugkeren naar Syrië betekent terugkeren naar de hel.”

De demonstranten zwaaien met vlaggen van de Syrische revolutie en er hangen borden met teksten als ‘Zolang Assad nog regeert, is er geen Syriër die terugkeert’ en ‘Veilig is het niet met een dictator aan de top’. Een van de organisatoren stelt dat de meeste aanwezigen liever in Syrië waren gebleven. “Wij zijn hier niet gekomen om jullie huizen af te pakken. We hebben geen andere veilige plek om heen te gaan. Wanneer Assad weg is, gaan mensen terug naar hun eigen huis en familie.”

Na de start op de Lange Voorhout is de menigte begonnen aan een mars richting de Laan van Reagan en Gorbatsjov, vlak bij station Den Haag Centraal. Ze worden daarbij begeleid door de politie, die zondagmiddag in groten getale op de been is in de Haagse binnenstad.

Onder anderen Tweede Kamerlid Anne-Marijke Podt (D66) en DENK-leider Stephan van Baarle spraken de demonstranten toe. De angst en woede van de betogers kunnen ze zich voorstellen. De politiek “mag haar ogen niet sluiten” voor de verhalen over wat in Syrië gaande is, zei Podt. Van Baarle verweet de regeringspartijen al eerder dat die “spelen met mensenlevens”.

Het kabinet wil als het maar enigszins mogelijk is delen van Syrië als veilig aanmerken zodat het Syriërs kan terugsturen. Maar dat kan alleen als ambtenaren oordelen dat het inderdaad veilig is, tekende premier Dick Schoof vrijdag aan. Om mensen te kunnen uitzetten, zal Nederland ook weer contacten moeten aanknopen met het Syrische regime waarmee het alle betrekkingen heeft verbroken.

LAATSTE NIEUWS

Code geel in midden en oosten van het land wegens dichte...

DE BILT - In een groot deel van het land is code geel van kracht wegens mist, meldde het KNMI dinsdagavond laat. Eerder werd...