LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – In het tweede kwartaal kreeg Daimler Truck Holding AG (Daimler Truck) te maken met toegenomen tegenwind in belangrijke regio’s, voornamelijk in Europa en Azië. Met € 13,3 miljard ligt de omzet van de Groep iets onder het tweede kwartaal van het voorgaande jaar (Q2 2023: € 13,9 miljard).
De aangepaste Groeps-EBIT in de verslagperiode bedroeg € 1,17 miljard (Q2 2023: € 1,43 miljard). In de Industriële Business (IB) bedroeg de aangepaste EBIT € 1,16 miljard (Q2 2023: € 1,36 miljard). Het aangepaste rendement op verkopen (adj. ROS) in de IB bedroeg 9,3 procent (Q2 2023: 10,3 procent).
De vrije kasstroom (FCF) van de IB daalde tot min € 285 miljoen (Q2 2023: € 382 miljoen), voornamelijk als gevolg van negatieve timingeffecten. De FCF in Q2 komt overeen met de sterke cashflowprestatie in Q1 van € 1,2 miljard, wat resulteerde in een halfjaarlijkse FCF van € 928 miljoen.
De winst per aandeel in Q2 bedroeg € 0,93 (Q2 2023: € 1,11). In lijn met de krimp van de vrachtwagenmarkten bedroeg de wereldwijde verkoop van de Groep in Q2 in totaal 112.195 eenheden (Q2 2023: 131.888). De verkoop van batterij-elektrische voertuigen groeide met 69 procent tot 648 voertuigen (Q2 2023: 383).
Zoals reeds bekendgemaakt heeft Daimler Truck de eigenvermogensboekwaarde van zijn China Joint Venture BFDA (Beijing Foton Daimler Automotive Co., Ltd.) volledig afgewaardeerd vanwege de negatieve impact van de huidige markt- en economische situatie in China. Dit had een negatieve eenmalige, niet-contante impact op de aangepaste EBIT van het segment Trucks Asia en de IB van € 120 miljoen in Q2. Exclusief deze eenmalige impact zou de aangepaste ROS van Q2 IB van 9,3 procent 10,2 procent bedragen. Zonder de volledige impact van de Chinese activiteiten, inclusief de BFDA-afwaardering, zou de Trucks Asia-marge rond de 4,7 procent zijn geweest.
Martin Daum, CEO van Daimler Truck: “Daimler Truck heeft in het tweede kwartaal over het geheel genomen solide resultaten op groepsniveau geleverd. Als we het negatieve eenmalige effect van de waardevermindering in China buiten beschouwing laten, zou onze aangepaste Return on Sales voor de Industrial Business opnieuw in de dubbele cijfers zijn geweest. De segmenten Trucks North America en Daimler Buses hebben uitstekende prestaties geleverd met recordmarges. De vraag op belangrijke vrachtwagenmarkten, met name in Azië en Europa, is echter verzwakt, wat ons sterkere tegenwind oplevert. Dit wordt ook weerspiegeld in onze bijgewerkte prognose voor het hele jaar met een verwachte aangepaste Return on Sales in het bereik van 8 tot 9,5 procent voor de Industrial Business. Dit stelt ons niet tevreden. Wij als team zullen zeer gefocust en ijverig werken om van 2024 weer een goed jaar voor Daimler Truck te maken.”
De segmenten Trucks North America en Daimler Buses verhoogden hun winstgevendheid verder en leverden kwartaalrecordresultaten op. De resultaten van Trucks North America werden ondersteund door verbeterde nettoprijzen en gunstige effecten van de verkoopmix. In het segment Daimler Buses droegen aanzienlijk hogere eenheidsverkopen ten opzichte van het niveau van het voorgaande jaar, verbeterde nettoprijzen en effecten van de verkoopmix bij aan de algehele positieve resultaten. De marktomgeving in de belangrijkste vrachtwagenmarkten in Europa werd uitdagender, wat resulteerde in toegenomen tegenwind voor het segment Mercedes-Benz. Aanzienlijk lagere eenheidsverkopen, met name in de EU30-regio, ongunstige effecten van de verkoopmix en een onderbenutting in de productie leidden tot algehele dalende resultaten voor Mercedes-Benz. De resultaten van Financial Services werden gedreven door hogere risicokosten in Amerika, voornamelijk als gevolg van de recessie in de vrachtsector.
Outlook bijgewerkt
Daimler Truck heeft zijn volledige jaarprognose voor het jaar 2024 bijgewerkt: Voor het huidige boekjaar verwacht de Groep nu een verkoop van 460 tot 480 duizend eenheden en een omzet van € 53 tot € 55 miljard. De EBIT zal naar verwachting aanzienlijk lager zijn dan het niveau van vorig jaar. De aangepaste EBIT zal naar verwachting iets lager zijn dan het niveau van vorig jaar.
Voor de Industrial Business verwacht Daimler Truck een omzet van € 50 tot € 52 miljard en een aangepaste ROS van 8 procent tot 9,5 procent. De vrije kasstroom van de Industrial Business zal naar verwachting nu op het niveau van vorig jaar liggen.
Voor Trucks North America verwacht de Groep nu een aangepaste ROS voor het hele jaar aan de bovenkant van het richtlijnbereik (11 procent tot 13 procent). Voor het Mercedes-Benz-segment wordt nu verwacht dat de aangepaste ROS tussen de 6 procent en 8 procent ligt met verkopen van 120 tot 135 duizend eenheden. In het Trucks Asia-segment wordt nu een aangepaste ROS van 1,5 procent tot 3,5 procent verwacht, vanwege het speciale item van de BFDA-afschrijving, met verkopen van 120 tot 140 duizend eenheden. Daimler Truck verwacht nu een aangepaste ROS van 6,5 procent tot 8,5 procent voor het Daimler Buses-segment. Voor Financial Services verwacht de Groep nu een Return on Equity (ROE) tussen de 6 procent en 8 procent, met nieuwe business van € 10 tot € 12 miljard.
Eva Scherer, CFO van Daimler Truck: “In Noord-Amerika zien we historisch gezien een sterke prestatie en vergeleken met onze concurrenten. Dit toont nogmaals onze kracht in deze markt. Bij Mercedes-Benz zijn er veel inspanningen geleverd om onze kostenstructuur te verbeteren. We kunnen echter niet tevreden zijn met het resultaat van Q2. Het is duidelijk dat we verdere structurele maatregelen moeten definiëren en implementeren om onze kostenbasis te optimaliseren en veerkrachtiger te worden. Kasstroomgeneratie zal in de tweede helft van het jaar een belangrijke focus blijven. We zullen ervoor zorgen dat onze aandeelhouders blijven profiteren van de solide resultaten op groepsniveau met een aantrekkelijk dividend en het doorlopende aandeleninkoopprogramma.”