Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 00:48 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 209

Minder auto’s op kenteken gezet, aantal stekkerauto’s groeit wel

AMSTERDAM – De verkoop van nieuwe personenauto’s in Nederland is in juli met 6,2 procent gedaald vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Wel kozen meer mensen voor een elektrische auto, maken brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging bekend.

Vorige maand werden 26.836 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Daarvan waren er 8207 elektrisch, een toename van 8,9 procent in vergelijking met vorig jaar. Het elektrische model dat het vaakst werd geregistreerd was de Volvo EX30, goed voor een marktaandeel van bijna 12 procent. Ook de Tesla Model Y was populair, met een marktaandeel van 10 procent.

Daarmee lijken de trends op de automarkt in juli in lijn met die van de eerste zes maanden van dit jaar. In het eerste halfjaar werden vooral minder nieuwe benzineauto’s verkocht en namen hybride en volledig elektrische auto’s steeds meer marktaandeel over, meldden de brancheclubs eerder.

Hybride, elektrisch of benzine

Het marktaandeel hybride auto’s was vorige maand 47,1 procent, het aandeel volledig elektrisch 30,6 procent. Benzineauto’s besloegen nog iets meer dan 20 procent van het marktaandeel.

Eind juni bestond het totale Nederlandse wagenpark uit meer dan 9,5 miljoen auto’s. Daarvan waren er nog geen 520.000 elektrisch, wat neerkomt op 5,5 procent.

BOVAG: mogelijk prijs onder druk

Wereldwijd worstelen veel autofabrikanten met teruglopende verkopen van deze auto’s. Mercedes schroefde hierdoor zijn elektrificatieplannen terug om weer meer te investeren in voertuigen met verbrandingsmotoren. Het merk Polestar leed afgelopen jaar een verlies van 1,5 miljard euro, mede door een zwakkere vraag naar zijn stekkerauto’s.

Uit een recent Duits onderzoek kwam ook naar voren dat veel autodealers in Duitsland huiverig zijn om elektrische auto’s in te ruilen, omdat ze er moeilijk van afkomen. BOVAG herkent dit beeld niet. “In het eerste halfjaar deden elektrische auto’s het veel beter dan auto’s met een verbrandingsmotor. Gebruikt zit zelfs vele tientallen procenten in de plus”, stelt een woordvoerder. “Het zou best kunnen zijn dat de prijs wat onder druk staat”, voegde hij eraan toe.

Tweedehandse elektrische auto’s

In een rapport van BOVAG staat dat “er wel iets aan de hand is” op de markt van tweedehands elektrische auto’s. “Dit jaar zijn er voor het eerst meer gebruikte elektrische auto’s geëxporteerd dan geïmporteerd. Mede door de snelle versobering van het stimuleringsbeleid vanuit het Rijk en de onzekerheid over de belasting op elektrische auto’s in de toekomst kon de branche niet alle auto’s kwijt op de eigen tweedehands automarkt.”

Twee vrachtwagenchauffeurs om het leven gekomen bij aanrijding op Duitse B259 [+video]

BÜCHEL/GEVENICH – Donderdagochtend 1 augustus rond 10:04 uur zijn twee vrachtwagens op de Duitse B259 tussen Büchel en Faid frontaal op elkaar gereden. Twee chauffeurs kwamen om het leven.

Kort na het knooppunt L16 (Gevenich) kwam een trekker met oplegger vanuit de richting van Büchel, door nog onbekende oorzaak, op de tegenovergestelde rijstrook terecht en botste daar frontaal op een tegemoetkomende trekker met oplegger.

Er vond een frontale botsing plaats tussen de twee trekkers. Beide trekkers vlogen onmiddellijk in brand. Ondanks dat er onmiddellijk reddings- en brandbestrijdingswerkzaamheden werden gestart, kwamen beide vrachtwagenchauffeurs om het leven bij het verkeersongeval.

Het Openbaar Ministerie van Koblenz heeft een deskundige opdracht gegeven om het ongeval te reconstrueren.

De B 259 was enkele uren afgesloten tussen Faid en de kruising met de L16 (Gevenich).

De Duitse politie adviseerde de omgeving van het ongeval te mijden.


Dode gevonden in uitgebrand landbouwvoertuig Brummen [+foto]

Foto: LDG Fotografie

BRUMMEN – In het Gelderse Brummen is donderdagochtend een overleden persoon gevonden in een brandend landbouwvoertuig. Het voertuig stond in een weiland aan de Voorstondensestraat.

De politie weet nog niet wat er is gebeurd en houdt rekening met alle mogelijke scenario’s, aldus een woordvoerster.

De hulpdiensten werden gealarmeerd voor een brand. Eenmaal daar werd de dode in het voertuig gevonden.

De identiteit is nog niet bekend.

Roeisters vierzonder pakken tweede Nederlandse roeigoud in Parijs

PARIJS – De roeisters van de vierzonder hebben de tweede gouden Nederlandse roeimedaille van deze Spelen in Parijs gepakt. Marloes Oldenburg, Hermijntje Drenth, Tinka Offereins en Benthe Boonstra waren Groot-Brittannië in een zeer spannende race nipt te snel af.

Het Nederlandse kwartet veroverde vorig jaar al de wereldtitel op de WK in Belgrado. Alle vier de roeisters debuteren op de Spelen.

Woensdag roeiden de mannen in de dubbelvier al naar het eerste Nederlandse goud van deze Spelen.

RSF na dood Al Jazeera-journalisten: nood nog nooit zo hoog

PARIJS – Journalistenorganisatie Reporters Sans Frontières (RSF) maakt zich zorgen over het lot van journalisten in de Palestijnse gebieden, staat in een verklaring op X.

Volgens de belangenorganisatie “is de noodzaak om journalisten in Palestina te beschermen nog nooit zo hoog geweest”. Het statement komt een dag nadat Al Jazeera-journalist Ismail al-Ghoul en zijn cameraman Rami al-Rifi omkwamen door Israëlisch vuur.

Een topman van de Qatarese nieuwszender noemde hun dood een “gerichte actie” van de Israëlische strijdkrachten (IDF). Volgens RSF “sluiten journalisten Ismail al-Ghoul en Rami al-Rifi aan bij een lange lijst van journalisten die in Gaza zijn omgekomen”.

Volgens het Comité ter Bescherming van Journalisten (CPJ), een internationale belangenorganisatie voor journalisten, zijn er sinds het begin van de Gazaoorlog 111 journalisten en mediawerkers gedood door (lucht)aanvallen van het Israëlische leger.

Begin februari omschreef CPJ-voorzitter Jodie Ginsberg het huidige conflict tussen Israël en Hamas al als “dodelijkste conflict ooit voor journalisten die het CPJ ooit heeft gevolgd” sinds het in 1992 begonnen is met de tellingen.

TLN: hogere kosten spoorgoederenvervoer maken het transportondernemers onmogelijk te verduurzamen

ZOETERMEER – TLN uit haar bezorgdheid over de recente beslissing van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die spoorbeheerder ProRail toestaat het goederenvervoer per spoor duurder te maken. Volgens TLN steekt de heffing een stok in het wiel van de modal shift naar het intermodale spoorvervoer, die de overheid juist wil bevorderen. De hogere kosten maken het voor transportondernemers moeilijker om te verduurzamen.

ProRail krijgt nu de mogelijkheid om extra geld te vragen aan transportondernemers vanwege de gestegen kosten voor personeel, materieel en energie. Deze mogelijke extra heffing zou een mogelijke toevoeging kunnen zijn aan de al torenhoge kosten die eerder dit jaar werden ingevoerd voor het opstellen en rangeren van treinen.

TLN vreest dat de mogelijk extra heffing de concurrentiekracht van het intermodale spoorvervoer zal verslechteren, omdat spoorvervoerders de kosten zullen doorberekenen aan hun klanten. Dat zijn vaak andere transporteurs en logistiek dienstverleners. Hierdoor wordt het intermodale keten minder aantrekkelijk.

“Onder de huidige omstandigheden is het lastig om bedrijven te overtuigen om te kiezen voor een veel duurdere transportoptie, vooral nu alles duurder wordt.” Als de overheid een definitieve ‘reverse modal shift’ wil vermijden, zal er volgens TLN een andere compensatie voor de stijgende kosten bij de infrabeheerder moeten komen.

16-jarige vast vanwege ontploffing bij garage loodgieter Vlaardingen

VLAARDINGEN – De politie heeft dinsdag een 16-jarige jongen aangehouden die verdacht wordt van betrokkenheid bij een explosie bij de garagebox van de Vlaardingse loodgieter eind maart. De rol van de jongen uit de Zuid-Hollandse plaats bij de explosie wordt onderzocht, meldt de politie donderdag.

Op 30 maart was rond 01.45 uur een explosie aan de Wilhelminastraat. Door de knal ontstond brand, waardoor de vlammen uit het pand sloegen. De brandweer redde iemand van het dak. Drie mensen moesten naar het ziekenhuis na het inademen van rook. Alle drie waren huurders van het pand.

De explosie was bij een pand vlak naast de garagebox van de loodgieter die veelvuldig doelwit is geweest van explosies. Ook bij zijn huis aan de Gretha Hofstralaan waren ontploffingen en geweldsincidenten, waarop zijn woning gesloten werd.

De man en zijn gezin konden begin juli weer terugkeren naar de woning. Er gelden nog wel extra veiligheidsmaatregelen bij de woning, zoals cameratoezicht en extra surveillances.

Wat de aanleiding is van het geweld, is nog altijd niet bekend.

Daimler Truck boekte solide groepsresultaten in tweede kwartaal ondanks flinke tegenwind in Europa

Daimler Truck

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – In het tweede kwartaal kreeg Daimler Truck Holding AG (Daimler Truck) te maken met toegenomen tegenwind in belangrijke regio’s, voornamelijk in Europa en Azië. Met € 13,3 miljard ligt de omzet van de Groep iets onder het tweede kwartaal van het voorgaande jaar (Q2 2023: € 13,9 miljard).

De aangepaste Groeps-EBIT in de verslagperiode bedroeg € 1,17 miljard (Q2 2023: € 1,43 miljard). In de Industriële Business (IB) bedroeg de aangepaste EBIT € 1,16 miljard (Q2 2023: € 1,36 miljard). Het aangepaste rendement op verkopen (adj. ROS) in de IB bedroeg 9,3 procent (Q2 2023: 10,3 procent).

De vrije kasstroom (FCF) van de IB daalde tot min € 285 miljoen (Q2 2023: € 382 miljoen), voornamelijk als gevolg van negatieve timingeffecten. De FCF in Q2 komt overeen met de sterke cashflowprestatie in Q1 van € 1,2 miljard, wat resulteerde in een halfjaarlijkse FCF van € 928 miljoen.

De winst per aandeel in Q2 bedroeg € 0,93 (Q2 2023: € 1,11). In lijn met de krimp van de vrachtwagenmarkten bedroeg de wereldwijde verkoop van de Groep in Q2 in totaal 112.195 eenheden (Q2 2023: 131.888). De verkoop van batterij-elektrische voertuigen groeide met 69 procent tot 648 voertuigen (Q2 2023: 383).

Zoals reeds bekendgemaakt heeft Daimler Truck de eigenvermogensboekwaarde van zijn China Joint Venture BFDA (Beijing Foton Daimler Automotive Co., Ltd.) volledig afgewaardeerd vanwege de negatieve impact van de huidige markt- en economische situatie in China. Dit had een negatieve eenmalige, niet-contante impact op de aangepaste EBIT van het segment Trucks Asia en de IB van € 120 miljoen in Q2. Exclusief deze eenmalige impact zou de aangepaste ROS van Q2 IB van 9,3 procent 10,2 procent bedragen. Zonder de volledige impact van de Chinese activiteiten, inclusief de BFDA-afwaardering, zou de Trucks Asia-marge rond de 4,7 procent zijn geweest.

Martin Daum, CEO van Daimler Truck: “Daimler Truck heeft in het tweede kwartaal over het geheel genomen solide resultaten op groepsniveau geleverd. Als we het negatieve eenmalige effect van de waardevermindering in China buiten beschouwing laten, zou onze aangepaste Return on Sales voor de Industrial Business opnieuw in de dubbele cijfers zijn geweest. De segmenten Trucks North America en Daimler Buses hebben uitstekende prestaties geleverd met recordmarges. De vraag op belangrijke vrachtwagenmarkten, met name in Azië en Europa, is echter verzwakt, wat ons sterkere tegenwind oplevert. Dit wordt ook weerspiegeld in onze bijgewerkte prognose voor het hele jaar met een verwachte aangepaste Return on Sales in het bereik van 8 tot 9,5 procent voor de Industrial Business. Dit stelt ons niet tevreden. Wij als team zullen zeer gefocust en ijverig werken om van 2024 weer een goed jaar voor Daimler Truck te maken.”

De segmenten Trucks North America en Daimler Buses verhoogden hun winstgevendheid verder en leverden kwartaalrecordresultaten op. De resultaten van Trucks North America werden ondersteund door verbeterde nettoprijzen en gunstige effecten van de verkoopmix. In het segment Daimler Buses droegen aanzienlijk hogere eenheidsverkopen ten opzichte van het niveau van het voorgaande jaar, verbeterde nettoprijzen en effecten van de verkoopmix bij aan de algehele positieve resultaten. De marktomgeving in de belangrijkste vrachtwagenmarkten in Europa werd uitdagender, wat resulteerde in toegenomen tegenwind voor het segment Mercedes-Benz. Aanzienlijk lagere eenheidsverkopen, met name in de EU30-regio, ongunstige effecten van de verkoopmix en een onderbenutting in de productie leidden tot algehele dalende resultaten voor Mercedes-Benz. De resultaten van Financial Services werden gedreven door hogere risicokosten in Amerika, voornamelijk als gevolg van de recessie in de vrachtsector.

Outlook bijgewerkt

Daimler Truck heeft zijn volledige jaarprognose voor het jaar 2024 bijgewerkt: Voor het huidige boekjaar verwacht de Groep nu een verkoop van 460 tot 480 duizend eenheden en een omzet van € 53 tot € 55 miljard. De EBIT zal naar verwachting aanzienlijk lager zijn dan het niveau van vorig jaar. De aangepaste EBIT zal naar verwachting iets lager zijn dan het niveau van vorig jaar.

Voor de Industrial Business verwacht Daimler Truck een omzet van € 50 tot € 52 miljard en een aangepaste ROS van 8 procent tot 9,5 procent. De vrije kasstroom van de Industrial Business zal naar verwachting nu op het niveau van vorig jaar liggen.

Voor Trucks North America verwacht de Groep nu een aangepaste ROS voor het hele jaar aan de bovenkant van het richtlijnbereik (11 procent tot 13 procent). Voor het Mercedes-Benz-segment wordt nu verwacht dat de aangepaste ROS tussen de 6 procent en 8 procent ligt met verkopen van 120 tot 135 duizend eenheden. In het Trucks Asia-segment wordt nu een aangepaste ROS van 1,5 procent tot 3,5 procent verwacht, vanwege het speciale item van de BFDA-afschrijving, met verkopen van 120 tot 140 duizend eenheden. Daimler Truck verwacht nu een aangepaste ROS van 6,5 procent tot 8,5 procent voor het Daimler Buses-segment. Voor Financial Services verwacht de Groep nu een Return on Equity (ROE) tussen de 6 procent en 8 procent, met nieuwe business van € 10 tot € 12 miljard.

Eva Scherer, CFO van Daimler Truck: “In Noord-Amerika zien we historisch gezien een sterke prestatie en vergeleken met onze concurrenten. Dit toont nogmaals onze kracht in deze markt. Bij Mercedes-Benz zijn er veel inspanningen geleverd om onze kostenstructuur te verbeteren. We kunnen echter niet tevreden zijn met het resultaat van Q2. Het is duidelijk dat we verdere structurele maatregelen moeten definiëren en implementeren om onze kostenbasis te optimaliseren en veerkrachtiger te worden. Kasstroomgeneratie zal in de tweede helft van het jaar een belangrijke focus blijven. We zullen ervoor zorgen dat onze aandeelhouders blijven profiteren van de solide resultaten op groepsniveau met een aantrekkelijk dividend en het doorlopende aandeleninkoopprogramma.”

Israël meldt dood militair leider Hamas Mohammed Deif

JERUZALEM – Israël meldt de dood van de militaire leider van Hamas. “We kunnen nu bevestigen: Mohammed Deif is geëlimineerd”, melden de strijdkrachten op X. Hij was vorige maand het doelwit van een luchtaanval, maar toen was niet direct duidelijk of hij nog leefde.

Deif stond aan het hoofd van de militaire tak van de Palestijnse beweging en verscheen zelden in de openbaarheid. Israël zou op 13 juli een gebouw hebben gebombardeerd waar hij zich bevond. Toen zou ook een andere Hamascommandant zijn gedood. Israël meldt nu dat aan de hand van inlichtingen kan worden aangetoond dat Deif daadwerkelijk is omgekomen.

Hamas heeft de dood van Deif nog niet bevestigd. Israël omschrijft de commandant als een van de drijvende krachten achter de bloedige aanval van 7 oktober. Toen vielen in Israël zo’n 1200 doden. “Deif initieerde, plande en voerde het bloedbad uit”, zeggen de Israëlische strijdkrachten in een verklaring. Ze houden het Hamaskopstuk ook verantwoordelijk voor “tal van terreuraanslagen” die waren gericht tegen Israël.

Deze week kwam ook politiek leider Ismail Haniyeh van Hamas om het leven. Dat gebeurde volgens de Iraanse autoriteiten toen zijn verblijf in Teheran onder vuur werd genomen. Haniyeh bezocht het land voor de beëdiging van de president. Iran houdt Israël verantwoordelijk voor de aanval.

NS schrapt 500 kantoorbanen, opknappen treinen mogelijk soberder

UTRECHT – De Nederlandse Spoorwegen willen via natuurlijk verloop vijfhonderd banen schrappen op het hoofdkantoor, om de kosten te verlagen. Het spoorbedrijf onderzoekt ook of het opknappen van treinen versoberd kan worden. “Hoewel het niet volledig te voorkomen is, doet NS er alles aan dat de besparingen zo min mogelijk impact hebben op de reizigers en de operatie”, meldt het bedrijf bij de publicatie van zijn halfjaarresultaten.

NS is in totaal goed voor bijna 19.000 arbeidsplaatsen. Daarbij gaat het voornamelijk om mensen die in de treinen en op de stations werken. Die groep houdt het spoorbedrijf buiten schot bij deze reorganisatie.

De treinen waar NS mee rijdt, gaan doorgaans dertig tot veertig jaar mee, legt een woordvoerder daarnaast uit. Halverwege krijgen ze dan een opknapbeurt. De NS wil kijken of het mogelijk is om kosten te besparen door alleen het hoognodige opknapwerk te doen en de oude treinen bijvoorbeeld niet ook nog te voorzien van USB-poorten.

NS heeft in de eerste helft van dit jaar een verlies geleden van 109 miljoen euro. Het gaat dan om het verlies voor aftrek van onder meer belastingen. Een jaar eerder ging er nog een verlies van 87 miljoen euro in de boeken. Volgens het spoorbedrijf waren de kosten om treinen te laten rijden opnieuw hoger dan de opbrengsten uit de verkoop van treinkaartjes en abonnementen.

Eerder dit jaar werd al bekendgemaakt dat de prijzen van treinkaartjes en abonnementen volgend jaar fors omhoog dreigen te gaan, mogelijk zelfs met meer dan 10 procent. Voor dit jaar kon de NS een eerder voorgenomen tariefsverhoging nog uitstellen, maar dat lijkt volgend jaar niet meer mogelijk.

Kostenbesparingen zijn nodig om de prestaties te verbeteren, maar ook om het treinkaartje “zoveel mogelijk betaalbaar te houden”, aldus de NS. Onder de nieuwe maatregelen valt ook het afstoten van kantoorruimte en het verminderen van het aantal IT-systemen. Alle maatregelen samen moeten leiden tot een jaarlijkse besparing van 200 miljoen euro.

Invoerwaarde cacao bijna twee keer zo hoog als een jaar eerder

DEN HAAG – De invoerwaarde van cacao was in het eerste kwartaal van 2024 84 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Er werd meer cacao ingevoerd, tegen hogere prijzen. Dat meldt het CBS op basis van de laatste cijfers.

In het eerste kwartaal was de invoerwaarde van cacao naar Nederland 1,3 miljard euro. Dat is 0,6 miljard euro meer dan in het eerste kwartaal van 2023. Er werd 32 procent meer cacao ingevoerd, tegen een hogere cacaoprijs. In het eerste kwartaal van 2024 was de gemiddelde prijs van cacao(producten) 40 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder.

In Ivoorkust en Ghana, twee belangrijke landen voor de invoer van cacao, was de oogst slechter dan gemiddeld door zware regenval. Dit heeft geleid tot meer ziektes onder landbouwgewassen, zoals onder cacaobomen. De invoer uit beide landen was in het eerste kwartaal van 2024 hoger dan een jaar eerder, maar groeide minder hard dan de totale invoer.

Meeste invoer van cacao uit Ivoorkust, andere landen in opkomst

In het eerste kwartaal van 2024 kwam 41 procent van de invoerwaarde aan cacao uit Ivoorkust. Kameroen was met 17 procent van de invoerwaarde het tweede herkomstland, Ghana maakt de top 3 compleet met 11 procent. Ondanks dat de invoerwaarde uit Ivoorkust en Ghana (de twee landen met de oogstproblemen) met respectievelijk 40 en 35 procent steeg, daalde het aandeel van beide landen in de cacao-invoer. Nigeria, Ecuador en Peru zagen het aandeel toenemen. Desondanks blijft Ivoorkust met afstand de belangrijkste cacaoleverancier voor Nederland.

Nederland grootste importeur cacao in EU

In totaal voerden landen van de Europese Unie (EU) in het eerste kwartaal voor 4,5 miljard euro aan cacao in. Nederland had met 30 procent hiervan het grootste aandeel in de cacao-invoer van alle EU-landen. Een jaar eerder was dit aandeel nog 25 procent. Het aandeel van Duitsland in de invoer van cacao bedroeg 22 procent, voor België was dit 14 procent. Voor de EU was Ivoorkust in het eerste kwartaal van 2024, net als voor Nederland, het grootste herkomstland van cacao. Opvallend is dat Nederland de op een na grootste leverancier is van cacao aan andere EU-landen, na Ivoorkust. Dit betreft vooral verwerkte cacaoproducten. Nagenoeg alle cacao die in Nederland ingevoerd is, kwam in handen van bedrijven in Nederland, slechts 5 procent van de invoerwaarde betrof doorvoer. Na verwerking werden deze producten aan andere landen in de EU geleverd.

Detailhandel zette bijna een procent minder om in juni

Foto: rawpixel.com | Freepik

DEN HAAG – De detailhandel heeft in juni 0,7 procent minder omgezet dan in juni 2023, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 1,0 procent lager. De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 0,2 procent, terwijl de omzet van de foodsector (winkels in voedings- en genotmiddelen) kromp met 2,2 procent. Online is 2,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van kalenderdagen in juni. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 2,4 procent lager dan in juni 2023.

Omzet non-food 0,2 procent hoger

De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide in juni 2024 met 0,2 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 0,9 procent hoger dan een jaar eerder.

De winkels in consumentenelektronica en de drogisterijen hebben in juni meer omgezet dan in juni 2023. Daarentegen hebben de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren), de winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in meubels en woninginrichting en de kledingwinkels in juni minder omgezet.

Omzet food 2,2 procent lager

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in juni 2,2 procent minder omzet behaald dan in juni 2023. Het verkoopvolume was 4,6 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 3,0 procent lager, de omzet van de speciaalzaken was 4,3 procent hoger.

Online 2,2 procent meer omgezet

De onlineomzet was in juni 2,2 procent hoger dan in juni 2023. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 9,2 procent meer omgezet. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 6,1 procent lager.

De onlineomzet van de winkels in overige non-foodartikelen en de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen lag in juni 2024 hoger dan in juni 2023. De onlineomzet van de kledingwinkels was lager dan een jaar eerder.

Code geel in Limburg om veel neerslag in korte tijd

DE BILT – Het KNMI heeft donderdagochtend code geel afgegeven in Limburg om onweersbuien waaruit veel neerslag in korte tijd kan vallen.

Het weerinstituut waarschuwt vooral voor stevige buien in het zuiden van de provincie, waaruit 30 millimeter regen kan vallen in een uur.

Naar verwachting zwakken de buien in de loop van de ochtend af. Door de flinke buien is er kans op wateroverlast, waar verkeer en buitenactiviteiten hinder van kunnen ondervinden.

Transavia schrapt vluchten door technische problemen

Foto: Transavia

SCHIPHOL – Door lastminuteproblemen bij Transavia moest de luchtvaartmaatschappij vorige week opnieuw vluchten schrappen. “Er zullen ongetwijfeld reizigers zijn die daardoor helaas niet op vakantie kunnen. Dat spijt ons zeer”, aldus een woordvoerder.

De Telegraaf schrijft dat Transavia vorige week, in het hoogseizoen, 32 vluchten moest annuleren. Transavia gaat niet in op aantallen, maar de operatie heeft wel “flinke verstoringen” gekend de afgelopen week, bevestigt een woordvoerder na berichtgeving van die krant en NH Nieuws.

Transavia kondigde eerder dit jaar al aanpassingen aan in haar vluchtschema, mede door uitloop van groot onderhoud. Ook nu nog kijkt de luchtvaartmaatschappij “vooruit” om “stabiliteit te creëren in het netwerk”. “Formeel is dat een annulering, maar met een omboekratio van bijna 100 procent zorgen we ervoor dat passagiers niet worden geraakt, als in dat zij geen vlucht hebben.”

Onvoorziene omstandigheden

De lastminuteannuleringen van afgelopen week zijn volgens de woordvoerder een ander verhaal. Sommige vliegtuigen stonden met technische problemen vast in het buitenland. In de keten van reparaties en onderdelen is het al lastig en dat de vliegtuigen niet in Nederland staan is een extra complexiteit, zegt hij.

“Er is altijd een bepaalde onzekere factor. Dit is vervelend, maar nog steeds vervoeren we veruit de meeste mensen wel volgens het schema. Het is een heel klein percentage dat niet uitgevoerd wordt.” Ook andere luchtvaartmaatschappijen krijgen te maken met onvoorziene omstandigheden, benadrukt de zegsman.

Beperkte vloot

Transavia heeft vier extra vliegtuigen achter de hand. “Helaas heb je soms te maken met een dag waarin dat niet voldoende blijkt.” Elk incident kan een annulering betekenen als de luchtvaartmaatschappij door de reserves heen is, volgens de woordvoerder.

Bovendien schrapt Transavia vier retourvluchten van en naar Beiroet, nu de spanningen in Libanon zijn opgelopen sinds een raketaanval zaterdag op een door Israël geannexeerde stad in de Golanhoogten. Sinds die aanval werd gevreesd voor een vergeldingsaanval.

Caroline van der Plas maant achterban tot rust na Flodder-grap

DEVENTER – BBB-leider Caroline van der Plas heeft haar achterban opgeroepen geen nare berichten op sociale media te sturen naar collega-parlementariër Habtamu de Hoop. Het GroenLinks-PvdA-kamerlid maakte woensdagavond in De Slimste Mens een grapje door bij een foto van Ma Flodder de naam Caroline van der Plas te noemen. Dit leidde tot boze reacties van Van der Plas-fans op sociale media.

“Dank aan de mensen die mij steunen, maar geen bagger uitstorten over @HabtamudeHoop a.u.b.”, schrijft Van der Plas op X. “Ik heb er geen moeite mee. Ik vind hem toffe vent en hij is pertinent niet onaardig. Wij kunnen het goed vinden met elkaar. Politiek vaak oneens, maar persoonlijk prima kerel.”

Als volgers met Van der Plas in discussie gaan over haar statement, voegt de BBB-voorvrouw hier nog aan toe: “Mensen hebben de afgelopen jaren veel ergere dingen over en tegen mij gezegd. Niet te zwaar aan tillen. Ik vond het zelf best grappig.”

Habtamu de Hoop kreeg eerder dit jaar ook veel negatieve reacties op sociale media nadat Vandaag Inside-tafelgast Johan Derksen stelde dat de in Ethiopië geboren parlementariër “geen Fries” zou zijn. De opmerkingen van Derksen leidden tot meer dan duizend meldingen bij een antiracismebureau. Ook veroordeelden toenmalig demissionair premier Mark Rutte en de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme de uitlatingen van Derksen.

LAATSTE NIEUWS

Bestelbus botst achterop vrachtwagen op A67 [+foto]

SEVENUM - De hulpdiensten zijn vrijdagmiddag rond 16:50 uur gealarmeerd voor een ongeval op de A67 Venlo richting Eindhoven ter hoogte van Grashoek/Sevenum. Ter hoogte...