Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 11:49 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 209

Lufthansa schrapt voorlopig alle vluchten van en naar Tel Aviv

FRANKFURT – Lufthansa heeft alle passagiers- en vrachtvluchten van en naar Tel Aviv met onmiddellijke ingang tot en met 8 augustus geannuleerd. De Duitse luchtvaartmaatschappij heeft hiertoe besloten vanwege de oplopende spanningen in het Midden-Oosten.

Ook de vluchten van en naar de Libanese hoofdstad Beiroet worden niet hervat tot 12 augustus, aldus een woordvoerder. Ook andere luchtvaartmaatschappijen zoals Air France en Transavia hebben vluchten naar Libanon geschrapt.

Deze week vonden bombardementen plaats in Libanon en Iran, waarbij kopstukken van de door Iran gesteunde milities Hamas en Hezbollah om het leven kwamen.

Branches eisen toezegging schaderegeling sluiting Julianakanaal

MAASTRICHT – Brancheverenigingen en bedrijven die getroffen worden door de maandenlange sluiting van het Julianakanaal in Limburg dringen aan op een snelle toezegging over een compensatieregeling. Donderdag overleggen alle partijen hierover met Rijkswaterstaat.

Het Julianakanaal gaat vanaf 12 augustus dicht. Bedrijven willen graag dat er voor de afsluiting van het kanaal een akkoord over een compensatieregeling op tafel ligt. Of dat gaat lukken is zeer de vraag, omdat de voorgestelde bedragen ver uiteen liggen. Een gang naar de rechter wordt zelfs niet uitgesloten.

Het Julianakanaal moet maandenlang drooggelegd worden om een kapotte bouwkuip weg te halen. Voormalig minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat liet afgelopen voorjaar weten dat een compensatieregeling bespreekbaar was voor de partijen die hier nadeel van ondervinden. Een daarvoor ingehuurd onderzoeksbureau kwam uit op een schadebedrag van maximaal 7,2 miljoen euro per maand.

Te laag

Volgens branchevereniging Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) is dat te laag. “Laten we het zo zeggen: wij hebben ons erg over dat bedrag verbaasd”, zegt beleidsadviseur Leny van Toorenburg. De binnenvaart kan volgens haar aanzienlijke schade oplopen als vervoer over water zo duur wordt dat voor alternatief transport over de weg moet worden gekozen. “Dat zou imagoschade opleveren en dat willen we graag voorkomen.”

Rijkswaterstaat praat donderdag onder meer met Transport en Logistiek Nederland (TLN), de Limburgse Werkgevers Vereniging (LWV), branchevereniging Evofenedex, en de schippers over een compensatieregeling. De LWV wil graag een akkoord hierover voor de afsluiting op 12 augustus, zegt directeur Huub Narinx. Ook hij heeft twijfels over de schadecijfers die nu worden genoemd. “Die bedragen kunnen door onvoorziene omstandigheden fors oplopen, vooral als de weersomstandigheden tegenwerken, bij hoog water of aanhoudende regen.”

Garantie

Grote bedrijven op industrieterrein Chemelot, zoals SABIC, OCI Nitrogen, Fibrant en AnQore, komen zoals het er nu voor staat niet in aanmerking voor een schadevergoeding. Chemelot-directeur Loek Radix wil dat dat verandert. “Bovendien willen we een garantie dat de zuidelijke omvaarroute open blijft. ”

Als Chemelot onbereikbaar wordt, kan de schade oplopen tot tientallen miljoenen, zegt Radix. Chemelot stapt desnoods naar de rechter. “Dat heeft niet onze voorkeur, maar wij zijn van mening dat het Julianakanaal tijdens de werkzaamheden wel degelijk gedeeltelijk open had kunnen blijven”.

Bronnen: Iran en bondgenoten bespreken vergelding na dood Haniyeh

TEHERAN – Iran vergadert donderdag met bondgenoten uit de regio over mogelijke vergeldingsacties tegen Israël. Dat zeggen vijf ingewijden tegen persbureau Reuters. De bijeenkomst volgt op de dood van Hamasleider Ismail Haniyeh in de Iraanse hoofdstad Teheran.

Op de bijeenkomst worden vertegenwoordigers verwacht van Palestijnse groepen als Hamas en de Islamitische Jihad, de Houthi’s uit Jemen, Hezbollah uit Libanon en milities uit Irak. Namens Iran zou onder meer de hoogste leider Ali Khamenei aanschuiven, evenals leden van de Revolutionaire Garde.

De bondgenoten overleggen over de “beste en meest effectieve manier om terug te slaan tegen het zionistische regime”, zei een hoge Iraanse functionaris, die daarmee doelde op Israël. Dat land wordt verantwoordelijk gehouden voor de dood van Haniyeh. De Hamasleider bezocht Teheran voor de beëdiging van de nieuwe Iraanse president. Vervolgens zou zijn verblijf onder vuur zijn genomen.

Iran voerde in april al een grootschalige aanval uit op Israël met drones en raketten. Die konden vrijwel allemaal worden neergehaald. Destijds was een Israëlisch bombardement van een Iraanse diplomatieke post in Syrië de aanleiding voor de Iraanse aanval.

Piloot neergestort vliegtuigje A58 is 67-jarige man uit Roosendaal

RUCHPEN – De piloot die woensdag met zijn lesvliegtuig neerstortte op de A58 en overleed is een 67-jarige man uit het nabije Roosendaal in Noord-Brabant. Dat laat de politie donderdag desgevraagd weten.

Door het ongeluk was de snelweg langere tijd afgesloten, verkeersregelaars leidden mensen om. Twee van hen moesten daarbij “voor hun leven opzijspringen” toen een automobilist op hen inreed, aldus een woordvoerder van de politie.

Het is niet duidelijk of de bestuurder in kwestie rond 17.00 uur bewust inreed op de verkeersregelaars, of dat hij hen niet had gezien. De 43-jarige man uit Oudenbosch werd aangehouden en bleek dronken te zijn. Zijn verklaring wordt nog opgenomen, hij wordt verdacht van poging tot doodslag.

Het ongeluk met het eenmotorige vliegtuigje gebeurde aan het begin van de woensdagmiddag. Het was vertrokken vanaf Breda Airport, concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid uit de eerste onderzoeksbevindingen. De piloot had vlieglessen, hij was de enige inzittende.

Verder onderzoek moet uitwijzen waardoor het toestel neerstortte op de snelweg. Er vielen geen andere slachtoffers, wel werd een auto geraakt door brokstukken.

Nederlander (18) omgekomen in Thailand

BANGKOK – Een 18-jarige Nederlander uit Noord-Holland is deze week in Thailand om het leven gekomen. Dat bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken na berichtgeving van De Telegraaf. Volgens Thaise media kwam de man om tijdens een wandeltocht met zijn ouders.

De man had volgens Thaise media net met zijn beide ouders een bergtop bereikt in de jungle van Krabi. Toen ze de top hadden bereikt, daalden zijn ouders af om eten te halen.

Eenmaal terug op de plek waar ze met hun zoon hadden afgesproken, was de jongeman verdwenen, schrijft onder meer Bangkok Times. Het lichaam van de man werd later, na een zoektocht, gevonden op het Khao Ngon Nak-uitkijkpunt.

Het is onduidelijk of de man overleed door een ongeluk of dat er iets anders is gebeurd. Buitenlandse Zaken kan niks zeggen over de omstandigheden rond de dood van de man. Wel meldt de woordvoerder dat consulaire bijstand wordt verleend aan de familie van de man.

Nederlandse luchthavens keren terug naar internationale standaard rond vloeistoffen in handbagage

Foto: Adobe Stock

SCHIPHOL – Vanaf 1 september 2024 is het niet meer toegestaan om vloeistoffen in verpakkingen groter dan 100 ml mee te nemen in de handbagage. Ondanks de eerdere versoepeling door de invoering van CT-scanners, keren Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport terug naar de internationale norm van maximaal 100 ml per verpakking.

Deze wijziging is niet gerelateerd aan een verandering van het dreigingsbeeld. De luchthavens volgen hiermee nieuwe richtlijnen van de Europese Commissie.

Alle vloeistoffen in verpakkingen tot 100 ml mogen nog steeds mee in de handbagage. Overige regels blijven ongewijzigd. Dus elektronica, zoals een laptop en telefoon, hoeven ook na 1 september 2024 niet uit de handbagage gehaald te worden.

De luchthavens treffen diverse maatregelen om reizigers op de hoogte te brengen van de aangepaste regels. Denk aan uitgebreide informatievoorziening en watercollectoren bij de security, waarin reizigers hun drinkflessen kunnen leegmaken. Ook wordt extra personeel ingezet om passagiers te informeren over de aangepaste vloeistofregel.

Reizigers worden geadviseerd grotere hoeveelheden vloeistof in de ruimbagage te vervoeren, een advies dat altijd al werd gegeven vanwege verschillen in beleid tussen luchthavens wereldwijd.

Rusland laat Amerikanen Gershkovich en Whelan vrij

MOSKOU – Rusland gaat de Amerikaanse journalist Evan Gershkovich van de Wall Street Journal en de Amerikaanse oud-marinier Paul Whelan vrijlaten als onderdeel van een grote gevangenenruil met de Verenigde Staten, zeggen bronnen tegen persbureau Bloomberg. Die melden ook dat de mannen onderweg zijn naar bestemmingen buiten Rusland.

De Verenigde Staten en bondgenoten zouden in ruil voor in ieder geval deze twee Amerikanen meerdere gevangenen vrijlaten. Het is niet direct duidelijk om welke personen het gaat.

In het Westen zitten meerdere Russen gevangen. Moskou heeft eerder interesse getoond in Vadim Krasikov. Hij heeft in Duitsland een levenslange celstraf gekregen voor de moord op een Tsjetsjeens-Georgische dissident in 2019.

Russische en andere media schreven de laatste dagen dat een ruil aanstaande was. Het zou gaan om de grootste uitruil van gevangenen sinds de Koude Oorlog. Rusland laat mogelijk twintig tot dertig politieke gevangenen vrij, berichtte The Moscow Times.

Het Kremlin wilde donderdag niet reageren op de geruchten over een gevangenenruil. “Ik heb nog steeds geen commentaar op dit onderwerp”, zei een woordvoerder.

Minder auto’s op kenteken gezet, aantal stekkerauto’s groeit wel

AMSTERDAM – De verkoop van nieuwe personenauto’s in Nederland is in juli met 6,2 procent gedaald vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Wel kozen meer mensen voor een elektrische auto, maken brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging bekend.

Vorige maand werden 26.836 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Daarvan waren er 8207 elektrisch, een toename van 8,9 procent in vergelijking met vorig jaar. Het elektrische model dat het vaakst werd geregistreerd was de Volvo EX30, goed voor een marktaandeel van bijna 12 procent. Ook de Tesla Model Y was populair, met een marktaandeel van 10 procent.

Daarmee lijken de trends op de automarkt in juli in lijn met die van de eerste zes maanden van dit jaar. In het eerste halfjaar werden vooral minder nieuwe benzineauto’s verkocht en namen hybride en volledig elektrische auto’s steeds meer marktaandeel over, meldden de brancheclubs eerder.

Hybride, elektrisch of benzine

Het marktaandeel hybride auto’s was vorige maand 47,1 procent, het aandeel volledig elektrisch 30,6 procent. Benzineauto’s besloegen nog iets meer dan 20 procent van het marktaandeel.

Eind juni bestond het totale Nederlandse wagenpark uit meer dan 9,5 miljoen auto’s. Daarvan waren er nog geen 520.000 elektrisch, wat neerkomt op 5,5 procent.

BOVAG: mogelijk prijs onder druk

Wereldwijd worstelen veel autofabrikanten met teruglopende verkopen van deze auto’s. Mercedes schroefde hierdoor zijn elektrificatieplannen terug om weer meer te investeren in voertuigen met verbrandingsmotoren. Het merk Polestar leed afgelopen jaar een verlies van 1,5 miljard euro, mede door een zwakkere vraag naar zijn stekkerauto’s.

Uit een recent Duits onderzoek kwam ook naar voren dat veel autodealers in Duitsland huiverig zijn om elektrische auto’s in te ruilen, omdat ze er moeilijk van afkomen. BOVAG herkent dit beeld niet. “In het eerste halfjaar deden elektrische auto’s het veel beter dan auto’s met een verbrandingsmotor. Gebruikt zit zelfs vele tientallen procenten in de plus”, stelt een woordvoerder. “Het zou best kunnen zijn dat de prijs wat onder druk staat”, voegde hij eraan toe.

Tweedehandse elektrische auto’s

In een rapport van BOVAG staat dat “er wel iets aan de hand is” op de markt van tweedehands elektrische auto’s. “Dit jaar zijn er voor het eerst meer gebruikte elektrische auto’s geëxporteerd dan geïmporteerd. Mede door de snelle versobering van het stimuleringsbeleid vanuit het Rijk en de onzekerheid over de belasting op elektrische auto’s in de toekomst kon de branche niet alle auto’s kwijt op de eigen tweedehands automarkt.”

Twee vrachtwagenchauffeurs om het leven gekomen bij aanrijding op Duitse B259 [+video]

BÜCHEL/GEVENICH – Donderdagochtend 1 augustus rond 10:04 uur zijn twee vrachtwagens op de Duitse B259 tussen Büchel en Faid frontaal op elkaar gereden. Twee chauffeurs kwamen om het leven.

Kort na het knooppunt L16 (Gevenich) kwam een trekker met oplegger vanuit de richting van Büchel, door nog onbekende oorzaak, op de tegenovergestelde rijstrook terecht en botste daar frontaal op een tegemoetkomende trekker met oplegger.

Er vond een frontale botsing plaats tussen de twee trekkers. Beide trekkers vlogen onmiddellijk in brand. Ondanks dat er onmiddellijk reddings- en brandbestrijdingswerkzaamheden werden gestart, kwamen beide vrachtwagenchauffeurs om het leven bij het verkeersongeval.

Het Openbaar Ministerie van Koblenz heeft een deskundige opdracht gegeven om het ongeval te reconstrueren.

De B 259 was enkele uren afgesloten tussen Faid en de kruising met de L16 (Gevenich).

De Duitse politie adviseerde de omgeving van het ongeval te mijden.


Dode gevonden in uitgebrand landbouwvoertuig Brummen [+foto]

Foto: LDG Fotografie

BRUMMEN – In het Gelderse Brummen is donderdagochtend een overleden persoon gevonden in een brandend landbouwvoertuig. Het voertuig stond in een weiland aan de Voorstondensestraat.

De politie weet nog niet wat er is gebeurd en houdt rekening met alle mogelijke scenario’s, aldus een woordvoerster.

De hulpdiensten werden gealarmeerd voor een brand. Eenmaal daar werd de dode in het voertuig gevonden.

De identiteit is nog niet bekend.

Roeisters vierzonder pakken tweede Nederlandse roeigoud in Parijs

PARIJS – De roeisters van de vierzonder hebben de tweede gouden Nederlandse roeimedaille van deze Spelen in Parijs gepakt. Marloes Oldenburg, Hermijntje Drenth, Tinka Offereins en Benthe Boonstra waren Groot-Brittannië in een zeer spannende race nipt te snel af.

Het Nederlandse kwartet veroverde vorig jaar al de wereldtitel op de WK in Belgrado. Alle vier de roeisters debuteren op de Spelen.

Woensdag roeiden de mannen in de dubbelvier al naar het eerste Nederlandse goud van deze Spelen.

RSF na dood Al Jazeera-journalisten: nood nog nooit zo hoog

PARIJS – Journalistenorganisatie Reporters Sans Frontières (RSF) maakt zich zorgen over het lot van journalisten in de Palestijnse gebieden, staat in een verklaring op X.

Volgens de belangenorganisatie “is de noodzaak om journalisten in Palestina te beschermen nog nooit zo hoog geweest”. Het statement komt een dag nadat Al Jazeera-journalist Ismail al-Ghoul en zijn cameraman Rami al-Rifi omkwamen door Israëlisch vuur.

Een topman van de Qatarese nieuwszender noemde hun dood een “gerichte actie” van de Israëlische strijdkrachten (IDF). Volgens RSF “sluiten journalisten Ismail al-Ghoul en Rami al-Rifi aan bij een lange lijst van journalisten die in Gaza zijn omgekomen”.

Volgens het Comité ter Bescherming van Journalisten (CPJ), een internationale belangenorganisatie voor journalisten, zijn er sinds het begin van de Gazaoorlog 111 journalisten en mediawerkers gedood door (lucht)aanvallen van het Israëlische leger.

Begin februari omschreef CPJ-voorzitter Jodie Ginsberg het huidige conflict tussen Israël en Hamas al als “dodelijkste conflict ooit voor journalisten die het CPJ ooit heeft gevolgd” sinds het in 1992 begonnen is met de tellingen.

TLN: hogere kosten spoorgoederenvervoer maken het transportondernemers onmogelijk te verduurzamen

ZOETERMEER – TLN uit haar bezorgdheid over de recente beslissing van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die spoorbeheerder ProRail toestaat het goederenvervoer per spoor duurder te maken. Volgens TLN steekt de heffing een stok in het wiel van de modal shift naar het intermodale spoorvervoer, die de overheid juist wil bevorderen. De hogere kosten maken het voor transportondernemers moeilijker om te verduurzamen.

ProRail krijgt nu de mogelijkheid om extra geld te vragen aan transportondernemers vanwege de gestegen kosten voor personeel, materieel en energie. Deze mogelijke extra heffing zou een mogelijke toevoeging kunnen zijn aan de al torenhoge kosten die eerder dit jaar werden ingevoerd voor het opstellen en rangeren van treinen.

TLN vreest dat de mogelijk extra heffing de concurrentiekracht van het intermodale spoorvervoer zal verslechteren, omdat spoorvervoerders de kosten zullen doorberekenen aan hun klanten. Dat zijn vaak andere transporteurs en logistiek dienstverleners. Hierdoor wordt het intermodale keten minder aantrekkelijk.

“Onder de huidige omstandigheden is het lastig om bedrijven te overtuigen om te kiezen voor een veel duurdere transportoptie, vooral nu alles duurder wordt.” Als de overheid een definitieve ‘reverse modal shift’ wil vermijden, zal er volgens TLN een andere compensatie voor de stijgende kosten bij de infrabeheerder moeten komen.

16-jarige vast vanwege ontploffing bij garage loodgieter Vlaardingen

VLAARDINGEN – De politie heeft dinsdag een 16-jarige jongen aangehouden die verdacht wordt van betrokkenheid bij een explosie bij de garagebox van de Vlaardingse loodgieter eind maart. De rol van de jongen uit de Zuid-Hollandse plaats bij de explosie wordt onderzocht, meldt de politie donderdag.

Op 30 maart was rond 01.45 uur een explosie aan de Wilhelminastraat. Door de knal ontstond brand, waardoor de vlammen uit het pand sloegen. De brandweer redde iemand van het dak. Drie mensen moesten naar het ziekenhuis na het inademen van rook. Alle drie waren huurders van het pand.

De explosie was bij een pand vlak naast de garagebox van de loodgieter die veelvuldig doelwit is geweest van explosies. Ook bij zijn huis aan de Gretha Hofstralaan waren ontploffingen en geweldsincidenten, waarop zijn woning gesloten werd.

De man en zijn gezin konden begin juli weer terugkeren naar de woning. Er gelden nog wel extra veiligheidsmaatregelen bij de woning, zoals cameratoezicht en extra surveillances.

Wat de aanleiding is van het geweld, is nog altijd niet bekend.

Daimler Truck boekte solide groepsresultaten in tweede kwartaal ondanks flinke tegenwind in Europa

Daimler Truck

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – In het tweede kwartaal kreeg Daimler Truck Holding AG (Daimler Truck) te maken met toegenomen tegenwind in belangrijke regio’s, voornamelijk in Europa en Azië. Met € 13,3 miljard ligt de omzet van de Groep iets onder het tweede kwartaal van het voorgaande jaar (Q2 2023: € 13,9 miljard).

De aangepaste Groeps-EBIT in de verslagperiode bedroeg € 1,17 miljard (Q2 2023: € 1,43 miljard). In de Industriële Business (IB) bedroeg de aangepaste EBIT € 1,16 miljard (Q2 2023: € 1,36 miljard). Het aangepaste rendement op verkopen (adj. ROS) in de IB bedroeg 9,3 procent (Q2 2023: 10,3 procent).

De vrije kasstroom (FCF) van de IB daalde tot min € 285 miljoen (Q2 2023: € 382 miljoen), voornamelijk als gevolg van negatieve timingeffecten. De FCF in Q2 komt overeen met de sterke cashflowprestatie in Q1 van € 1,2 miljard, wat resulteerde in een halfjaarlijkse FCF van € 928 miljoen.

De winst per aandeel in Q2 bedroeg € 0,93 (Q2 2023: € 1,11). In lijn met de krimp van de vrachtwagenmarkten bedroeg de wereldwijde verkoop van de Groep in Q2 in totaal 112.195 eenheden (Q2 2023: 131.888). De verkoop van batterij-elektrische voertuigen groeide met 69 procent tot 648 voertuigen (Q2 2023: 383).

Zoals reeds bekendgemaakt heeft Daimler Truck de eigenvermogensboekwaarde van zijn China Joint Venture BFDA (Beijing Foton Daimler Automotive Co., Ltd.) volledig afgewaardeerd vanwege de negatieve impact van de huidige markt- en economische situatie in China. Dit had een negatieve eenmalige, niet-contante impact op de aangepaste EBIT van het segment Trucks Asia en de IB van € 120 miljoen in Q2. Exclusief deze eenmalige impact zou de aangepaste ROS van Q2 IB van 9,3 procent 10,2 procent bedragen. Zonder de volledige impact van de Chinese activiteiten, inclusief de BFDA-afwaardering, zou de Trucks Asia-marge rond de 4,7 procent zijn geweest.

Martin Daum, CEO van Daimler Truck: “Daimler Truck heeft in het tweede kwartaal over het geheel genomen solide resultaten op groepsniveau geleverd. Als we het negatieve eenmalige effect van de waardevermindering in China buiten beschouwing laten, zou onze aangepaste Return on Sales voor de Industrial Business opnieuw in de dubbele cijfers zijn geweest. De segmenten Trucks North America en Daimler Buses hebben uitstekende prestaties geleverd met recordmarges. De vraag op belangrijke vrachtwagenmarkten, met name in Azië en Europa, is echter verzwakt, wat ons sterkere tegenwind oplevert. Dit wordt ook weerspiegeld in onze bijgewerkte prognose voor het hele jaar met een verwachte aangepaste Return on Sales in het bereik van 8 tot 9,5 procent voor de Industrial Business. Dit stelt ons niet tevreden. Wij als team zullen zeer gefocust en ijverig werken om van 2024 weer een goed jaar voor Daimler Truck te maken.”

De segmenten Trucks North America en Daimler Buses verhoogden hun winstgevendheid verder en leverden kwartaalrecordresultaten op. De resultaten van Trucks North America werden ondersteund door verbeterde nettoprijzen en gunstige effecten van de verkoopmix. In het segment Daimler Buses droegen aanzienlijk hogere eenheidsverkopen ten opzichte van het niveau van het voorgaande jaar, verbeterde nettoprijzen en effecten van de verkoopmix bij aan de algehele positieve resultaten. De marktomgeving in de belangrijkste vrachtwagenmarkten in Europa werd uitdagender, wat resulteerde in toegenomen tegenwind voor het segment Mercedes-Benz. Aanzienlijk lagere eenheidsverkopen, met name in de EU30-regio, ongunstige effecten van de verkoopmix en een onderbenutting in de productie leidden tot algehele dalende resultaten voor Mercedes-Benz. De resultaten van Financial Services werden gedreven door hogere risicokosten in Amerika, voornamelijk als gevolg van de recessie in de vrachtsector.

Outlook bijgewerkt

Daimler Truck heeft zijn volledige jaarprognose voor het jaar 2024 bijgewerkt: Voor het huidige boekjaar verwacht de Groep nu een verkoop van 460 tot 480 duizend eenheden en een omzet van € 53 tot € 55 miljard. De EBIT zal naar verwachting aanzienlijk lager zijn dan het niveau van vorig jaar. De aangepaste EBIT zal naar verwachting iets lager zijn dan het niveau van vorig jaar.

Voor de Industrial Business verwacht Daimler Truck een omzet van € 50 tot € 52 miljard en een aangepaste ROS van 8 procent tot 9,5 procent. De vrije kasstroom van de Industrial Business zal naar verwachting nu op het niveau van vorig jaar liggen.

Voor Trucks North America verwacht de Groep nu een aangepaste ROS voor het hele jaar aan de bovenkant van het richtlijnbereik (11 procent tot 13 procent). Voor het Mercedes-Benz-segment wordt nu verwacht dat de aangepaste ROS tussen de 6 procent en 8 procent ligt met verkopen van 120 tot 135 duizend eenheden. In het Trucks Asia-segment wordt nu een aangepaste ROS van 1,5 procent tot 3,5 procent verwacht, vanwege het speciale item van de BFDA-afschrijving, met verkopen van 120 tot 140 duizend eenheden. Daimler Truck verwacht nu een aangepaste ROS van 6,5 procent tot 8,5 procent voor het Daimler Buses-segment. Voor Financial Services verwacht de Groep nu een Return on Equity (ROE) tussen de 6 procent en 8 procent, met nieuwe business van € 10 tot € 12 miljard.

Eva Scherer, CFO van Daimler Truck: “In Noord-Amerika zien we historisch gezien een sterke prestatie en vergeleken met onze concurrenten. Dit toont nogmaals onze kracht in deze markt. Bij Mercedes-Benz zijn er veel inspanningen geleverd om onze kostenstructuur te verbeteren. We kunnen echter niet tevreden zijn met het resultaat van Q2. Het is duidelijk dat we verdere structurele maatregelen moeten definiëren en implementeren om onze kostenbasis te optimaliseren en veerkrachtiger te worden. Kasstroomgeneratie zal in de tweede helft van het jaar een belangrijke focus blijven. We zullen ervoor zorgen dat onze aandeelhouders blijven profiteren van de solide resultaten op groepsniveau met een aantrekkelijk dividend en het doorlopende aandeleninkoopprogramma.”

LAATSTE NIEUWS

Passagiersvliegtuig VS bij vertrek geraakt door kogel

DALLAS - Een passagiersvliegtuig is bij vertrek uit het Amerikaanse Dallas geraakt door een kogel. Het toestel moest vervolgens terugkeren naar de gate, meldt...