Clicky

zondag 30 juni 2024 - 16:03 uur
Home Blog Pagina 208

Actuele Wachttijden Eurotunnel

Het kan nog wel eens druk zijn voor de Eurotunnel in Calais en Dover. In het verleden zorgden migranten voor vertragingen maar ook stakingen hebben in het verleden de wachttijden beïnvloed.

Hieronder een overzicht van de actuele wachttijd op dit moment. Zo ga je altijd goed voorbereid op weg!

De wachttijden worden door Eurotunnel Freight zelf verzorgd en worden in het Engels geplaatst.

  • Latest travel information
    For Freight drivers approaching the UK terminal: Motorway to check-in: Fluid Your crossing: Fluid Freight shuttle departures: 2 dep/h For Freight drivers approaching the French terminal: Motorway to check-in: Fluid Your crossing: 2 h 30 Freight shuttle departures: 1 dep/hEssential works will be planned during the night of 30th June to 1st July as of 00h00 CET. this will result in a limited service between 0h00 and 7h00 CET. More information on https://www.eurotunnelfreight.com/latest

Actuele File Informatie Nederland

  • N7 Groningen richting de Duitse grens
    tussen knp. Julianaplein en afrit Euroborg wegwerkzaamheden, dicht.
  • N7 de Duitse grens richting Groningen
    tussen knp. Euvelgunne en knp. Julianaplein wegwerkzaamheden, dicht.
  • A73 Maasbracht richting Nijmegen
    bij knp. Zaarderheiken spoedreparatie, de rechterrijstrook is dicht. Verwachte eindtijd: 30 juni 2024 08:00
  • A76 Belgische grens richting Heerlen
    tussen knp. Kerensheide en Nuth wegwerkzaamheden, dicht. Het verkeer wordt geadviseerd een andere route te kiezen Verwachte eindtijd: 01 juli 2024 05:00
  • A58 Bergen op Zoom richting Vlissingen
    tussen afrit Yerseke en afrit 's-Gravenpolder technische problemen, dicht.
  • A67 Eindhoven richting Venlo
    tussen knp. Leenderheide en Asten wegwerkzaamheden, dicht. Verwachte eindtijd: 01 juli 2024 05:00
  • A20 Hoek van Holland richting Gouda
    tussen Moordrecht en knp. Gouwe wegwerkzaamheden, dicht. Verwachte eindtijd: 01 juli 2024 05:00
  • A58 Vlissingen richting Bergen op Zoom
    tussen afrit 's-Gravenpolder en afrit Yerseke technische problemen, dicht.
  • A10 knp. Coenplein richting knp. Amstel
    tussen knp. De Nieuwe Meer en Amsterdam-Buitenveldert wegwerkzaamheden, dicht. Verwachte eindtijd: 01 juli 2024 05:00
  • A12 Den Haag richting Utrecht
    tussen knp. Gouwe en knp. Oudenrijn wegwerkzaamheden, dicht. Verwachte eindtijd: 01 juli 2024 05:00
  • A9 Amstelveen richting Alkmaar
    bij knp. Badhoevedorp naar de A4 richting Amsterdam wegwerkzaamheden, verbindingsweg dicht. Verwachte eindtijd: 01 juli 2024 05:00
  • A7 Heerenveen richting Hoorn
    tussen afrit Zurich en Den Oever wegwerkzaamheden, dicht. Het verkeer wordt geadviseerd een andere route te kiezen Verwachte eindtijd: 30 juni 2024 08:00
  • A7 Hoorn richting Heerenveen
    tussen Den Oever en knp. Zurich wegwerkzaamheden, dicht. Het verkeer wordt geadviseerd een andere route te kiezen Verwachte eindtijd: 30 juni 2024 08:00
  • A4 Rotterdam richting Den Haag
    tussen knp. Benelux en knp. Kethelplein wegwerkzaamheden, dicht. Verwachte eindtijd: 01 juli 2024 05:00
  • A4 Rotterdam richting Den Haag
    tussen knp. Benelux en Vlaardingen-Oost wegwerkzaamheden, parallelrijbaan dicht. Verwachte eindtijd: 01 juli 2024 05:00

Actuele File Informatie België

De rss feed voor de files in België is tijdelijk buiten gebruik.

Groothandel zette zes procent minder om in het derde kwartaal

Groothandel

DEN HAAG – In het derde kwartaal van 2023 heeft de groothandel en handelsbemiddeling 6,4 procent minder omgezet dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzetontwikkeling was daarmee voor het tweede kwartaal op rij negatief. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Omzet groothandel olie en steenkool lager

De groothandel in olie en steenkool had het derde kwartaal van 2023 een omzetkrimp van 21 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Vanaf het eerste kwartaal van 2021 nam de omzet van de oliehandel sterk toe. Hierbij speelden de hogere brandstofprijzen een belangrijke rol. Na het derde kwartaal van 2022 vlakte de omzetgroei af in vergelijking met voorgaande kwartalen. De omzet lag in het derde kwartaal van 2023 vrijwel op hetzelfde niveau als in het eerste kwartaal van 2022.

Ook omzetdaling handel in chemische producten

Ook in de groothandel in chemische producten was de omzet 21 procent lager dan een jaar eerder. Verder nam de omzet in de groothandel in ICT-apparatuur af in het derde kwartaal van 2023.

Binnen branches met een omzetstijging ten opzichte van een jaar eerder, nam de omzet bovengemiddeld toe in de groothandel in groente en fruit (11 procent) en in de groothandel in gereedschapswerktuigen (20 procent).

Aantal faillissementen blijft hoog in het derde kwartaal 2023

In het derde kwartaal van 2023 werden 80 bedrijven in de groothandel en handelsbemiddeling failliet verklaard. Het aantal faillissementen was gelijk aan dat in het tweede kwartaal van 2023. In het totale bedrijfsleven nam het aantal uitgesproken faillissementen toe in het derde kwartaal.

Ondernemersvertrouwen iets lager

Aan het begin van het vierde kwartaal van 2023 kwam het ondernemersvertrouwen in de groothandel en handelsbemiddeling uit op -8,3 punten. Daarmee was het vertrouwen van ondernemers 0,9 punten lager dan een kwartaal eerder. Ook het ondernemersvertrouwen voor het totale bedrijfsleven was negatief (-10,1 punten), de afname ten opzichte van een kwartaal eerder was met 1,8 punten wat groter.

Lichte daling exportindicator begin vierde kwartaal

Ondernemers in de groothandel zijn aan het begin van het vierde kwartaal 2023 ook iets minder positief over de export dan in het derde kwartaal. De exportindicator komt uit op 3,0 tegenover 5,1 in het vorige kwartaal. Vooral het oordeel over de buitenlandse concurrentiepositie daalde. Ook over de buitenlandse omzet waren ondernemers minder positief dan een kwartaal eerder. Vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder ligt de exportindicator ongeveer op hetzelfde niveau.

24-uurs staking bij ijsfabriek Ben & Jerry’s voor betere cao Unilever

Unilever

UTRECHT – De ijsfabriek van Ben & Jerry’s gaat donderdagochtend 7 december vanaf 7 uur 24-uur lang plat. Medewerkers leggen het werk een etmaal neer uit onvrede over het uitblijven van een goede cao bij hun moederbedrijf Unilever. FNV Voedingsindustrie roept de multinational op om snel aan de eisen van de duizenden medewerkers te voldoen. Nieuwe acties zijn anders niet uitgesloten.

Al maanden wachten de medewerkers van Unilever op een nieuwe cao waarin zij op z’n minst geen koopkracht hoeven in te leveren. De huidige liep al op 1 april af. Hun werkgever wil echter niet verder gaan dan 9 procent extra loon over de komende twee jaren. De bonden willen dat de inflatie wordt gecompenseerd en eisen 14 procent meer loon over één jaar. Daarmee lopen de lonen weer gelijk met de inflatie.

Oorverdovend stil

Vakbonden FNV en CNV stuurden een ultimatum, maar kregen geen antwoord. Vorige week volgde de eerste actie waarbij er bij de fabriek van Ben & Jerry’s enkele uren werd gestaakt. Weer bleef het oorverdovend stil. Bestuurder Cem Lacin van FNV Voedingsindustrie: ‘Daarom gaat de ijsfabriek van Ben & Jerry’s in Hellendoorn ditmaal 24 uur plat. Het wordt steeds ongemakkelijker voor Unilever. De actiebereidheid is zeer groot.’

Vanaf middernacht productie Ben & Jerry’s plat

Vanaf 7 uur in de ochtend ligt de productie in de ijsfabriek van Ben & Jerry’s in Hellendoorn 24 uur lang helemaal stil. Mocht er na deze staking nog steeds geen beweging komen vanuit de werkgever, dan volgen meerdere en hardere acties.

Unilever

Bij ijsfabriek Ben & Jerry’s werken nu zo’n 180 mensen. Het is – naast de Vegetarische Slager – de enige productielocatie van Unilever in Nederland. Bij voedingsmiddelenconcern Unilever in Nederland werken in totaal zo’n 2500 mensen, waarvan er ongeveer 1200 onder de cao Unilever vallen.

Overnachtingshaven Spijk vanaf 1 februari open voor scheepvaartverkeer

Overnachtingshaven Spijk

SPIJK – De nieuwe overnachtingshaven in de Boven-Rijn bij het Gelderse Spijk is vanaf 1 februari 2024 toegankelijk voor het scheepvaartverkeer. De komende periode worden de laatste werkzaamheden afgerond en veiligheidstesten uitgevoerd. Tot de daadwerkelijke openstelling blijft de overnachtingshaven gesloten en is het niet toegestaan om de haven in te varen.

In tegenstelling tot eerdere berichtgeving is de overnachtingshaven niet eind december 2023 klaar. Het zorgvuldig uitvoeren van de veiligheidstesten kost meer tijd dan aanvankelijk voorzien. Zo worden de walstroomvoorzieningen en beveiligingscamera’s nog uitgebreid getest en wordt er een brandweeroefening gehouden.

Overnachtingshaven Spijk

Rijkswaterstaat legt in de Beijenwaard bij Spijk een overnachtingshaven aan voor binnenvaartschippers. Naast vijftig reguliere ligplaatsen zijn er twee ligplaatsen voor duwschepen met duwbakken en speciale ligplaatsen voor schepen met gevaarlijke ladingen.

Ook zijn er voorzieningen voor de scheepvaart, zoals een auto-afzetsteiger, parkeerplaatsen en walstroom.

Vanaf 1 januari 2025 tol voor vrachtwagens in Denemarken

KOPENHAGEN – Op 1 januari 2025 stapt Denemarken over van het Eurovignet naar een kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf 12 ton. Als gevolg van deze verandering zal een Eurovignet vanaf 1 januari 2025 niet langer meer nodig zijn in Denemarken.

Vanaf 1 januari 2025 gaan vrachtwagens van 12 ton en meer tol betalen voor het rijden op het grootste deel van het rijkswegennet van Denemarken en delen van het gemeentelijk wegennet (circa 10.900 km). Geschat wordt dat dit zo’n 75 procent is van het totaal aantal gereden kilometers door vrachtwagens.

Per 1 januari 2027 gaat de tol ook gelden voor vrachtwagens van 3,5 ton en meer.

Het is de bedoeling van de Deense regering dat de tol per 1 januari 2028 gaat gelden voor het gehele Deense openbare wegennet (zo’n 75.000 km).

Hier vindt u een kaart met tolplichtige wegen.

Tarieven

De tol wordt berekend op basis van de zogenaamde CO2-emissieklassen. Het Deense Motorvoertuigenbureau (Motorstyrelsen) en de Deense Wegverkeersautoriteit (Færdselsstyrelsen) werken aan een model voor de plaatsing van alle vrachtwagens in CO2 -emissieklassen, dat onderdeel zal zijn van het Deense Motorregister (DMR). Dit staat los van de huidige Euronorm.

Op alle wegen, met uitzondering van de milieuzones gelden de volgende tarieven:

Binnen de milieuzones

Het wordt 50 procent duurder om in de milieuzones te rijden vergeleken met de rest van het wegennet. De tarieven in de milieuzones zijn hoger omdat veel burgers in deze gebieden meer worden blootgesteld aan luchtvervuiling en lawaai door vrachtverkeer en verkeersongevallen waarbij zware voertuigen betrokken zijn.

Totaal

Waar zijn de milieuzones in Denemarken?

Voor een volledige lijst van de milieuzones in Denemarken klikt u hier.

Handhaving

Om ervoor te zorgen dat de tol wordt betaald, wordt gebruik gemaakt van automatische en digitale handhaving. Overtredingen worden bestraft met een geldboete.

Op zes vaste handhavingspunten bij kruispunten wordt het kenteken van de vrachtwagen automatisch uitgelezen door kentekencamera’s.

Uitlezingen van handhavingsapparatuur worden automatisch gekoppeld aan betalingsgegevens om er zeker van te zijn dat de vrachtwagen deel uitmaakt van de regeling en de route heeft betaald met behulp van satellietgebaseerde voertuigapparatuur (OBU/OBE) of een digitaal tolticket heeft gekocht.

Flexibele handhavingspunten

Langs het gereden traject kan de vrachtwagen ook flexibele handhavingseenheden passeren. Dit zijn voertuigen met daarin technische meetapparatuur.

Er worden zes tot twaalf flexibele handhavingseenheden verplaatst, waardoor het onvoorspelbaar is waar de handhaving zal plaatsvinden. Zowel de vaste als de flexibele handhavingspunten kunnen relevante digitale informatie verzamelen over alle passerende vrachtwagens en gebruik maken van kentekenherkenning.

Overtredingen worden bestraft met boetes

Als een vrachtwagen niet over een tolkastje beschikt of een routekaartje heeft gekocht, zal Sund& Bælt A/S, in aanvulling op het identificeren van de vrachtwagen met behulp van kentekenherkenning, informatie doorgeven aan de Deense wegverkeersautoriteit (Færdselsstyrelsen) voor een administratieve boete.

De handhavingsregels gelden voor zowel Deense als buitenlandse vrachtwagens en de handhaving zal exact hetzelfde zijn.

Vrachtwagen botst op wegbewijzeringsauto op Duitse A4 [+foto’s]

Ongeval Duitse A4

SCHMÖLNN – Een vrachtwagen is dinsdag op de Duitse A4 ter hoogte van wegwerkzaamheden op een wegbewijzeringsauto gereden. Bij het ongeval raakten vier mensen gewond.

Volgens de huidige kennis gebeurde het ongeval op de A4 richting Frankfurt am Main toen een 64-jarige Tsjechische vrachtwagenchauffeur een auto met verkeersborden over het hoofd zag. Zonder te remmen botste de vrachtwagen op de wegbewijzeringsauto.

De chauffeur van de trekker-oplegger zelf, de bestuurder van de wegbewijzeringsauto en twee andere wegwerkers raakten gewond, waarvan twee ernstig. De gewonden werden naar nabijgelegen ziekenhuizen gebracht.

De rijbaan moest bijna 1,5 uur volledig afgesloten worden.

Persoon aangereden door vrachtwagen in Beverwijk

BEVERWIJK – Dinsdagmiddag 15:30 uur is op de Lijndenweg in Beverwijk een persoon aangereden door een vrachtwagen.

Ter hoogte van de kruising met de Rietlanden ging het mis.

Het slachtoffer is met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Zijn of haar medische toestand is nog niet duidelijk.

Vanwege het aanstaande onderzoek is de weg afgesloten.

Dura Vermeer vernieuwt sporen in Amsterdamse Westhaven

AMSTERDAM – De sporen in de Amsterdamse Westhaven zijn van groot belang voor het goederenvervoer in Nederland. Om het spoor in goede conditie te houden is onderhoud nodig. Aannemer Dura Vermeer gaat dat namens ProRail uitvoeren in 2024 en 2025. Vandaag is de definitieve gunning voor het contract, meldt ProRail dinsdag.

Goede afstemming

“We zijn blij dat Dura Vermeer aan boord is”, zegt Sjoerd Haga, projectmanager bij ProRail. “Zij hebben veel ervaring met dit soort projecten. Nu kunnen we verder werken aan een definitieve planning. Die is belangrijk voor de bedrijven die gebruikmaken van deze goederenspoorlijn.” De logistiek in zo’n havengebied werkt anders dan op hoofdsporen, legt Sjoerd uit: “Om het simpel te zeggen: goederen kunnen niet met de bus. En een goederentrein is al snel een vrachtwagen of vijftig. Die hebben we liever niet op de weg. Dus afstemming met de omgeving is van groot belang.”

Planning Westhaven

In de jaren 2024 en 2025 wordt aan het spoor gewerkt op verschillende plekken in de Westhaven. Voor het plannen van de werkzaamheden wordt, naast hinder op het spoor, ook gekeken naar hinder voor de omgeving. Sjoerd: “Op de Westhaven kruisen de sporen veel toeleidende wegen naar bedrijventerreinen die door ons werk tijdelijk afgesloten zullen worden. Hierover hebben we regelmatig contact met Port of Amsterdam, en daarmee ook de bedrijven op de Westhaven. Zo kunnen we een zo optimaal mogelijke planning maken. Voor ons, in combinatie met de omgeving.”

Europese verbinding

Goederenvervoer is van groot belang voor Nederland. Goederen vervoeren we het liefst via het spoor, omdat het duurzaam is en de veiligste manier van transport. Het spoor verbindt onze havens met de industriële centra in Europa. Om dit vervoer betrouwbaar te houden voeren we onderhoud uit aan de sporen, zoals in de Amsterdamse Westhaven.

Concordia Damen Shipbrokers verandert naam in PC Shipbrokers

WERKENDAM – Concordia Damen Shipbrokers, een gerenommeerde speler in de bemiddeling van binnenvaartschepen, kondigt met trots aan dat het verder gaat onder de naam PC Shipbrokers. Vanuit Werkendam, het hart van de binnenvaart, blijft PC Shipbrokers vasthouden aan haar kernwaarden van klantgerichtheid, marktkennis, persoonlijk contact en toewijding.

Volledige focus

PC Shipbrokers is als scheepsmakelaar voor de binnenvaart de specialist bij de aan- en verkoop van schepen. Het team beschikt over jarenlange ervaring en heeft een groot netwerk opgebouwd zowel binnen als buiten Europa. Het bedrijf blijft deze koers volgen en zet haar missie voort om levenslange relaties op te bouwen met klanten. Van startende ondernemer tot een gewenst pensioen van de ondernemer. Met het allerbelangrijkste doel, een fijne samenwerking.

Veelzijdig in marktsegmenten

Onder leiding van directeur Paul Cornet, blijft PC Shipbrokers focussen op groei binnen diverse marktsegmenten. Naast motorvrachtschepen, koppelverbanden en motortankschepen richt het bedrijf zich ook op duwboten, duwbakken en pontons. Paul is ambitieus: “Met een grotere focus op bemiddeling in alles dat drijft, zijn we beter in staat de diverse deelmarkten te bedienen. Onze reikwijdte strekt zich uit van de Benelux tot Frankrijk, Duitsland, en de Donau-aangrenzende landen. We hebben onlangs het team uitgebreid met Steven Peleman en Wim Mourik. Beide nog actief als binnenvaartondernemer met hun eigen expertise. Wim door zijn schat aan ervaring in de tank en beunvaart. Steven alleen al doordat hij de Franse taal machtig is. Hierdoor een enorme uitbreiding van onze bereikbaarheid voor nieuwe en bestaande klanten.”

Heldere communicatie

Alles draait bij de aan- en verkoop van een schip om vertrouwen. Paul benadrukt het belang van heldere communicatie en klantgerichtheid: “Duidelijkheid schept een band”. De overdracht van een schip is altijd een belangrijke gebeurtenis waarbij zorgvuldig gehandeld moet worden. PC Shipbrokers voegt veel kennis en waarde toe aan dit proces. Voor de koopovereenkomst afgesloten is, zorgen wij dat alles duidelijk is. Met deze gestructureerde werkwijze en heldere communicatie maken we het verschil.”

Digitalisering

De komende periode gaat PC Shipbrokers hard werken aan het digitaliseren van alle processen die komen kijken bij de aan- en verkoop van schepen. Paul legt uit: “We gaan het uitwisselen van bestanden, de communicatie tussen verkoper en geïnteresseerde kopers en de onderbouwing van eventuele verkoopprijzen digitaliseren. Verkopers kunnen straks in een dashboard informatie vinden, waardoor de toegang tot informatie verbetert en het verkoopproces transparanter wordt gemaakt. Een enorme sprong voorwaarts binnen de sector.”

PC Shipbrokers, voorheen bekend als Concordia Damen Shipbrokers, is een vooraanstaande bemiddelaar in de binnenvaartsector. Met een toegewijd team en uitgebreide marktkennis zet PC Shipbrokers zich in voor het bouwen van langdurige relaties met haar klanten en het bieden van ongeëvenaarde expertise in scheepsbemiddeling.

Marcel Claessen nieuwe CEO Schenk Tanktransport

Marcel Claessen

PAPENDRECHT – Schenk, een toonaangevend tanktransportbedrijf in Noord-West Europa, kondigt met trots de benoeming aan van Marcel Claessen (57) als de nieuwe Chief Executive Officer. Marcel Claessen, een ervaren leidinggevende met een bewezen staat van dienst in de transport en logistiek, trad in dienst van Schenk op 1 december 2023 en zal de functie van CEO op 1 april 2024 officieel overnemen van Harry en Arjan Schenk.

Marcel Claessen volgt daarmee de gebroeders Schenk op, die als minderheidsaandeelhouders naast investeerder Argos Wityu, zullen toetreden tot de RvC. Met het aantreden van Marcel Claessen als CEO is het nieuwe leadership team van Schenk, waartoe in juni 2022 Carlien Siebelt al toetrad als CFO en eerder dit jaar Folkert Tjebbes aantrad als COO, compleet.

“Met Marcel Claessen zijn we erin geslaagd het leadership team te completeren met een bevlogen en ervaren CEO”, aldus Harry en Arjan Schenk. “Met zijn achtergrond als ingenieur en een sterk commercieel en operationeel profiel, is Marcel bedreven in het op- en uitbouwen van organisaties en teams tot succesvolle en innovatieve bedrijven. Hij is een executive met visie en diepgaande ervaring in het ontwikkelen van bedrijven op internationaal niveau, het verwerven van nieuwe bedrijven en het bouwen van hoogwaardige klantproposities.” “Wij zijn ervan overtuigd dat Marcel met zijn bewezen staat van dienst bijzonder goed is toegerust om Schenk door het volgende hoofdstuk te leiden.”

De afgelopen 30 jaar heeft Marcel in verschillende directiefuncties gewerkt voor verschillende internationale bedrijven in de transport en logistieke sector. Dat betrof onder andere internationaal transport en Value Added Logistics bij TDG, grote logistieke operaties bij Royal FloraHolland en complexe container-verscheping van bijvoorbeeld medicijnen van India naar diverse landen in Afrika voor the Medical Export Group.

Marcel Claessen, CEO Schenk: “Schenk Tanktransport is een krachtige onderneming met een rijke historie. De manier van samenwerken met collega’s en klanten, de professionele pragmatische aanpak en de strategische focus van Schenk passen goed bij mijn kijk op de business. Ik kijk er naar uit om het bedrijf, samen met alle Schenk-collega’s, duurzaam verder te laten groeien.”

Om de continuïteit te bewaken en de overdracht vlot te laten plaatsvinden is per 1 december de intensieve overgangsperiode van 4 maanden van de huidige Co-CEO’s Harry en Arjan Schenk naar Marcel Claessen gestart.

Klimaattop Dubai: eerste Afrikaanse landen tekenen Nederlands initiatief voor meer schone vrachtwagens

DUBAI/DEN HAAG – Zes nieuwe landen scharen zich achter een Nederlands initiatief voor schoon zwaar wegverkeer. Het gaat om Colombia, Ghana, IJsland, Israël, Kaapverdië en Papoea Nieuw-Guinea. Het is voor het eerst dat ook Afrikaanse landen zich scharen achter dit Nederlandse initiatief.

Vandaag op de klimaattop in Dubai zetten de zes nieuwe landen hun handtekening onder de ambitie dat vanaf 2040 alle nieuwe vrachtwagens en bussen in hun land rijden zonder uitlaatgassen. Bijvoorbeeld elektrisch of op waterstof. Het is een volgende stap op weg naar volledig schoon en uitstootvrij wegvervoer in 2050. Het totaal aantal landen dat heeft getekend, staat nu op 33.

Schoner en gezonder

Vrachtwagens en bussen zijn erg belangrijk voor vervoer van goederen en personen. Nederland is een echt transportland. Maar het zwaar vervoer brengt ook veel vervuiling met zich mee. Het zorgt voor ruim een derde van de CO2-uitstoot en zo’n 70 procent van de stikstofuitstoot van al het wegverkeer wereldwijd, en produceert veel schadelijke gassen die mensen direct inademen.

Nederland heeft in het Klimaatakkoord afgesproken dat het al het zware wegverkeer in 2050 schoon wil hebben. Om dat te halen, moet je uiterlijk vanaf 2040 zorgen dat alle nieuwe vrachtwagens op de weg schoon zijn. Nederland lanceerde daar in 2021, op de klimaattop in Glasgow, een akkoord voor. Inmiddels doen 33 landen mee.

Steeds meer landen doen mee

Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “Op de klimaattop van vorig jaar schaarde de VS zich achter het Nederlandse doel. Dat was een grote stap, omdat de VS het tweede land in de wereld is als je kijkt naar de hoeveelheid vrachtwagens die er rondrijden. Dit jaar sluiten onder meer Ghana en Kaapverdië zich aan. Dat vind ik belangrijk, omdat klimaatverandering een mondiale transitie is en de vraag naar mobiliteit de komende decennia hard gaat groeien in veel Afrikaanse landen. Ik vind het mooi om te zien dat steeds meer landen meedoen. Daarmee stimuleren we de wereldwijde markt voor uitstootvrije vrachtwagens. Dat leidt uiteindelijk tot meer en goedkoper aanbod voor andere transportondernemers die over willen stappen op elektrische vrachtwagens of vrachtwagens op waterstof. We zijn inmiddels met 33 landen die meedoen, maar ik blijf andere landen zoeken om zich aan te sluiten, want hoe meer vrachtwagens niet meer op fossiele brandstoffen rijden, hoe beter.”

Kwaku Ofori Asiamah, minister van transport in Ghana: “Het goederenvervoer op het Afrikaanse continent zal vóór 2050 verdubbelen. Daarom moeten we wereldwijde samenwerking zoeken om ervoor te zorgen dat deze groei duurzaam is. Overheden moeten de particuliere sector aanmoedigen en ondersteunen met de juiste mix van beleid en regelgeving om ervoor te zorgen dat we onze klimaatdoelstellingen in het komende decennium bereiken. Ghana is er trots op een van de eerste Afrikaanse landen te zijn die zich bij dit wereldwijde initiatief aansluit en dat het klaar is om samen te werken met spelers uit de industrie om de overgang mogelijk te maken”.

Wereldwijde samenwerking belangrijk

Naast 33 landen doen 115 deelstaten, banken, bedrijven en vrachtwagenbouwers mee. Zoals Californië en Quebec, DHL, Heineken, Scania, BYD, Siemens en sinds vandaag ook onder andere EVBox, VDL Bus & Coach, Fountain Fuel en het Zuid-Afrikaanse KDG Logistics. Landen, deelstaten en bedrijven die zich achter dit initiatief scharen, maken deel uit van een netwerk waarin veel kennis wordt uitgewisseld.

Controles ILT op vervoer afvalstoffen in regio Winterswijk

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft eind vorige week samen met de Nederlandse en Duitse politie afvaltransportcontroles uitgevoerd in Winterswijk. Daarnaast zijn er bedrijfscontroles uitgevoerd bij zeven afvalverwerkingsbedrijven in de regio in samenwerking met de Omgevingsdienst Achterhoek en Omgevingsdienst Regio Arnhem. Tijdens de transportcontroles zijn 22 voertuigen gecontroleerd; bij deze controle zijn in totaal 23 overtredingen geconstateerd.

Gelijk speelveld

Mattheus Wassenaar, inspecteur-generaal van de ILT: “Het vervoer van afvalstoffen binnen Europa is gebonden aan regels. Door samen te werken binnen de verschillende ILT-teams en met nationale en internationale ketenpartners houden we zicht op de route van het transport. Het was mooi om te zien hoe deze gezamenlijke controle met de verschillende partners als een geoliede machine liep. En hoewel het voor oponthoud zorgde, zag ik dat de meeste chauffeurs begrip hadden voor de controle. Een gelijk speelveld in de branche is in ieders belang.”

Resultaten transportcontroles

Ten aanzien van het transport van afvalstoffen zijn er acht overtredingen vastgesteld. Deze overtredingen hebben voornamelijk betrekking op het niet invullen van relevante gegevens op het transportdocument en/of de overbrenging van afval zonder documenten. De afzenders van het afval moesten ter plekke de overtreding herstellen door een correct ingevuld document aan te leveren. Omdat het in de meeste gevallen ging om een Duitse afzender, dient de ILT een verzoek tot handhaving in bij het Duits bevoegd gezag.

Transport begeleid naar bedrijf

In verband met de onduidelijkheid van de transportdocumenten en de lading heeft in één geval een ILT-team een afvaloverbrenging begeleid naar de ontvanger. Bij dit bedrijf werden diverse tekortkomingen geconstateerd, zoals bijvoorbeeld het vooraf tekenen c.q. het niet tekenen voor ontvangst, een administratie die niet op orde was en een overtreding van de Weeelabex. Afgedankt apparatuur moet wordt verwerkt volgens de Weeelabex Standard. Dit is een norm voor de kwalitatief hoogwaardige verwerking van afgedankte elektrische en elektronische apparatuur. Het bedrijf kreeg hiervoor een waarschuwing en over een paar maanden volgt er een hercontrole door de ILT. Ten aanzien van de onjuiste documentatie bij de overbrenging heeft de politie proces-verbaal opgemaakt.

“Een gelijk speelveld in de branche is in ieders belang.”

Mattheus Wassenaar, Inspecteur-Generaal ILT

Technische overtredingen

De politie constateerde 15 overtredingen van technische aard zoals: banden, ladingzekering, hoogte, lengte en verlichting. Naast een boete, legde de politie vijf keer een maatregel op. Het ging om vrachtwagens die te hoog en/of te lang waren. Dit moest ter plekke worden opgelost voordat het transport verder mocht.

Bedrijfsbezoeken

Bij één bedrijf is een transport gecontroleerd dat zonder de juiste vervoersdocumenten was verricht. Het betreft dus een illegale overbrenging. Het transport is teruggestuurd naar de afzender in Duitsland. Bij 4 van de 7 bedrijven wordt er voor meerdere onderwerpen bestuursrechtelijk opgetreden en/ of nader onderzoek ingesteld. Het gaat hier om overtredingen of ontbrekende informatie inzake de EVOA, Weeelabex en bodemactiviteiten.

Gemeenschappelijk optreden tegen milieucriminaliteit

Doel van de actie is om afvalverwerkingsbedrijven beter in beeld te krijgen, ze te informeren over actuele wet- en regelgeving en om het illegaal overbrengen van afval van en naar het buitenland tegen te gaan. Belangrijk bij dit soort controles is om milieucriminaliteit op afvalgebied en de daaruit voortvloeiende schade voor mens en milieu te voorkomen. Door hierbij samen te werken met andere teams en netwerkpartners wordt de kennis en ervaring gedeeld. Gemeenschappelijk optreden wordt daarbij gemakkelijker. De controles worden onaangekondigd uitgevoerd.

Aan de controle in Winterswijk deden ILT-inspecteurs afval logistiek, afval circulair, bodem en bouwstoffen en leefomgeving afvalstoffen mee. Ze werden hierbij ondersteund door inspecteurs meet- en monstername en aerosensing (drones). Bij de voorbereiding van de controle is er informatie aangeleverd door de afdeling informatie.

Toezicht ILT

De ILT ziet erop toe dat afvalstoffen op de juiste manier worden ingezameld, verwerkt en vervoerd. De circulaire verwerking is gericht op het voorkomen van milieuschade voor mens en milieu en op de nuttige toepassing van afval. Bij dit laatste ligt de nadruk op het hergebruik van materialen en producten en op de optimalisatie van afvalbeheer. Het transport moet veilig en correct georganiseerd worden. Bij de uit- of invoer van afval gelden de Europese voorschriften voor het vervoer van afval. Deze voorschriften staan beschreven in de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA).

Stakingsacties tegen Tesla breiden zich uit naar Denemarken

Foto: ANP

KOPENHAGEN – Havenarbeiders en chauffeurs in Denemarken gaan zich aansluiten bij de stakingsacties in Zweden tegen autofabrikant Tesla. De grootste vakbond van Denemarken zegt binnen ongeveer twee weken te stoppen met het lossen en transporteren van Tesla-auto’s die zijn bestemd voor de Zweedse markt.

De bond wil daarmee zijn solidariteit tonen met de stakingsacties in Zweden. De grootste vakbond van Zweden is verwikkeld in een conflict met Tesla om een collectieve arbeidsovereenkomst te krijgen voor zijn monteurs. Eind oktober legden zo’n 130 medewerkers van tien Tesla-werkplaatsen in Zweden het werk neer. Leden van andere vakbonden, waaronder postbodes, havenarbeiders en schoonmakers, hebben zich uit sympathie aangesloten bij de actie. Zo blokkeren havenmedewerkers het laden en lossen van Tesla-auto’s.

Tesla probeert via Denemarken die blokkade te omzeilen, maar Deense havenmedewerkers gaan dus ook stoppen met het lossen van auto’s van het merk die zijn bestemd voor Zweden. Ook chauffeurs die de auto’s naar Zweden rijden leggen het werk neer. De levering van Tesla’s voor Deense klanten gaat wel gewoon door.

Rechtszaak

Vakbonden in Noorwegen zijn zich aan het beraden of ze zich gaan aansluiten bij de acties tegen Tesla.

Inmiddels heeft Tesla een rechtszaak aangespannen tegen het Transportagentschap van de Zweedse overheid. Door de staking bij postbedrijf Postnord krijgt Tesla ook geen kentekenplaten meer van de Zweedse Transportorganisatie. Die worden namelijk alleen via Postnord afgeleverd, doordat alle Zweedse overheidsinstanties op grond van een aanbestedingscontract verplicht zijn dat postbedrijf te gebruiken.

Topman Elon Musk van Tesla omschreef de gevolgen van de staking in Zweden een tijdje terug nog als “krankzinnig”.

LAATSTE NIEUWS

×