Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 05:47 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 206

Tesla levert meer auto’s uit fabriek Shanghai

SHANGHAI – Tesla heeft in juli meer auto’s vanuit zijn grote fabriek in de Chinese miljoenenstad Shanghai afgeleverd aan dealers. Daarmee kwam een einde aan maanden van dalingen van de leveringen uit de fabriek.

Volgens cijfers van de Chinese autobrancheorganisatie gingen de Tesla-leveringen op jaarbasis met ruim 15 procent omhoog tot 74.117 auto’s van de Model 3 en Model Y. Ook ten opzichte van juni was een stijging te zien.

Over de eerste zeven maanden van dit jaar liggen de leveringen uit Shanghai nog wel lager dan een jaar eerder. De Tesla’s uit Shanghai worden in China verkocht, maar ook geëxporteerd naar het buitenland.

Tesla kampt in China met felle concurrentie van lokale fabrikanten. Om de verkoop aan te jagen heeft Tesla-topman Elon Musk de prijzen van zijn auto’s in China verlaagd. Marktleider op de Chinese elektrische automarkt is het merk BYD.

KLM schrapt vluchten Tel Aviv tot 26 oktober en mijdt Israël

KLM

SCHIPHOL – KLM heeft besloten alle vluchten van en naar Tel Aviv voor een langere periode op te schorten. Tot 26 oktober vliegt de luchtvaartmaatschappij niet naar de Israëlische stad, meldt KLM. Eerder had de vliegmaatschappij alle vluchten op Tel Aviv in juli en augustus geannuleerd. Ook vliegt KLM momenteel niet over Israël, Iran en Irak, aldus een woordvoerder.

KLM had de vluchten in april weer hervat, nadat de vliegmaatschappij na de aanslagen van Hamas in Israël op 7 oktober en de oorlog in Gaza was gestopt met vliegen op Tel Aviv. Een maand later besloot KLM de vluchten op de stad toch weer te annuleren “in verband met de aanhoudende onrust”.

De spanningen in het Midden-Oosten zijn recent opnieuw opgelopen, sinds een raketaanval zaterdag op een door Israël geannexeerde stad in de Golanhoogten. Deze week is Hamas-leider Ismail Haniyeh gedood in Iran tijdens een aanval in zijn woning. “We blijven de situatie monitoren. Klanten met een vliegticket van en naar Tel Aviv en een reisdatum in deze periode worden omgeboekt of krijgen een restitutie”, meldt de woordvoerder van KLM.

Vanaf Schiphol gaan nog wel vluchten naar Tel Aviv van de Israëlische maatschappijen El Al en Arkia.

Meerdere maatschappijen hebben onlangs vluchten naar Israël geannuleerd. Lufthansa meldde donderdag alle vluchten naar Tel Aviv op te schorten tot en met 8 augustus. Transavia vliegt tot en met eind maart volgend jaar niet naar Tel Aviv.

Na de raketaanval zaterdag besloten meerdere maatschappijen ook niet meer naar Libanon te vliegen. Zo heeft Transavia alle vluchten naar hoofdstad Beiroet tot en met maandag 5 augustus geschrapt, onder meer vanaf Schiphol. De maatschappij was tot voor kort de enige die van Schiphol naar Beiroet ging.

Deze week vonden ook aanvallen plaats in Iran. Verschillende maatschappijen mijden nu het Iraanse luchtruim. Zo lijkt Singapore Airlines vrijdag het Iraanse luchtruim niet meer te gebruiken, meldt persbureau Reuters op basis van gegevens van Flightradar24. Andere maatschappijen vliegen nog wel over Iran, zoals Emirates, Qatar Airways, Turkish Airlines en FlyDubai.

Air France vloog al langer niet door het Iraanse luchtruim en besloot recent ook het Libanese en Israëlische luchtruim niet meer te gebruiken, laat een woordvoerster van de Franse maatschappij weten.

FNV Spoor verrast over reorganisatieplan NS

UTRECHT – Vakbond FNV Spoor reageert verrast op het reorganisatieplan van de Nederlandse Spoorwegen. De NS meldde donderdag via natuurlijk verloop 500 banen te willen schrappen op het hoofdkantoor om zo kosten te besparen.

Volgens FNV Spoor is in april nog gesproken met de spoorwegmaatschappij en heeft de NS toen aangegeven het personeelsbestand uit te willen breiden.

Daarbij verwijst de bond naar plannen van de NS om in 2025 meer treindiensten te verzorgen. “NS heeft toen benadrukt dat ze niet het plan hadden meer te doen met hetzelfde aantal, laat staan met minder mensen”, aldus FNV Spoor in een nieuwsbrief aan vakbondsleden. “Wij zien het grote risico dat de werkdruk zal toenemen en dat er taken blijven liggen, wat weer ten koste van de dienstregeling en service zal gaan.”

De NS geeft aan nog altijd meer mensen nodig te hebben voor het uitvoeren van de dienstregeling, om zo meer treinen te kunnen laten rijden. Dat heeft het spoorbedrijf ook laten weten aan vakbonden, meldt een woordvoerder.

“De besparingen die we hebben aangekondigd hebben betrekking op functies op het hoofdkantoor”, benadrukt de zegsman. Volgens hem zal de reorganisatie dan ook niet leiden tot meer werkdruk “bij collega’s in de trein en in de werkplaatsen”.

Schmitz Cargobull AG levert tien schuifzeilopleggers aan van Dijken Nordic Logistics

ZUIDBROEK – Schmitz Cargobull, een toonaangevende fabrikant van opleggers, heeft recent met trots tien Schuifzeilopleggers in Scandinavische uitvoering uitgeleverd aan Van Dijken Nordic Logistics uit Zuidbroek.

Dit transportbedrijf, opgericht door Eisso van Dijken en nu geleid door zoon Marco van Dijken, is al jarenlang een trouwe klant van Schmitz Cargobull. Met een eigen vloot van maar liefst zeventig opleggers, waaronder schuifzeilopleggers en koelers, heeft Van Dijken zich gespecialiseerd in het vervoer naar en van Scandinavië, met name Noorwegen, Zweden, Denemarken en Finland.

De keuze voor Schmitz Cargobull is gebaseerd op de goede ervaringen die Van Dijken heeft met hun opleggers. De tien Schuifzeilopleggers zijn voorzien van een versterkt chassis met verlengde wielbasis en rongpotten voor houtrongen in het midden van de versterkte vloer.

Deze uitvoering sluit naadloos aan bij de werkzaamheden van Van Dijken Transport, dat groupage transport naar heel Scandinavië verzorgt.

Met deze nieuwe aanwinsten breidt Van Dijken Transport zijn vloot verder uit en blijft het bedrijf een betrouwbare partner voor transport naar Scandinavië.

De levering van de Schmitz Schuifzeilopleggers onderstreept de langdurige samenwerking tussen Van Dijken Transport en Schmitz Cargobull.

Air Europa optimistisch ondanks afgeketste overname door IAG

MADRID – Luchtvaartmaatschappij Air Europa blijft optimistisch, ondanks het stoppen van de overname door luchtvaartconcern IAG. De Spaanse airline blijft naar eigen zeggen “voldoende levensvatbaar”, meldde zij vrijdag.

IAG, het moederbedrijf van British Airways, Vueling en Iberia meldde donderdag van de overname af te zien. Dat besluit volgde nadat toezichthouders zorgen hadden geuit over de concurrentie. De deal stuitte op weerstand van Europese toezichthouders omdat IAG daardoor een te sterke positie op de Spaanse markt zou krijgen.

IAG zou wel bepaalde concessies hebben geboden, maar dat was niet voldoende voor Brussel. IAG probeerde eerder ook al eens Air Europa over te nemen. Omdat de overname niet doorgaat, betaalt het luchtvaartconcern 50 miljoen euro aan Air Europa-eigenaar Globalia.

De toekomst van Air Europa oogt nog steeds “duurzaam en bemoedigend”, stelt de airline verder. Air Europa werd hard getroffen door de coronacrisis en moest in 2020 worden gered door de Spaanse overheid met een lening van 475 miljoen euro. In 2022 ging een winst van 472.000 euro in de boeken, waarmee de luchtvaartmaatschappij net een verlies wist te voorkomen. Vorig jaar boekte Air Europa een winst van 165 miljoen euro.

15 jaar gevangenisstraf in strafzaak verdwijning Wico van Leeuwen uit Borculo

ZUTPHEN – De rechtbank veroordeelt een 30-jarige man uit Borculo voor het opzettelijk om het leven brengen van Wico van Leeuwen en het wegmaken van zijn lichaam. Hij krijgt een celstraf van 15 jaar.

Uit sporenonderzoek volgt dat Van Leeuwen in zijn woning ernstig gewond is geraakt. De Borculoër heeft veel werk verricht om de bloedsporen te wissen. Van Leeuwen verdween na 17 mei 2022. Er is sindsdien geen contact meer met zijn familie, hij neemt geen geld meer op, logt niet meer in. Het kan niet anders dan dat Van Leeuwen dood is, ook al is zijn lichaam nog steeds niet gevonden. Dat verklaart de Borculoër zelf ook.

In de avond van 17 mei 2022 waren Borculoër en Van Leeuwen in een woning in Borculo, waar zij beiden verbleven. De 30-jarige man sneed Van Leeuwen met een mes de keel door. Daarna wiste hij de sporen in de woning en maakte het lichaam van Van Leeuwen weg.

In een laat stadium wees de Borculoër een ander als dader aan. Die andere man was toen al overleden. Volgens de rechtbank is dit alternatieve scenario niet aannemelijk. De Borculoër verklaarde namelijk wisselend over de toedracht, dan wel zweeg hierover.

De Borculoër toonde een stuitend gebrek aan respect voor het leven van een ander. Hij brengt de familie van het slachtoffer ook door zijn proceshouding ernstig en onherstelbaar leed en verdriet toe. Zij moeten leven met het gemis van het slachtoffer en verkeren al ruim 2 jaar in onzekerheid over waar zijn lichaam is verborgen. Dat bemoeilijkt de verwerking van het verlies.

De Borculoër weigerde mee te werken aan het onderzoek in het Pieter Baan Centrum. Daardoor ligt er geen advies over eventuele persoonlijkheidsproblematiek, toerekeningsvatbaarheid en behandeling. Die proceshouding is een bewuste keuze. De rechtbank acht de man dus volledig toerekeningsvatbaar.

Een lange celstraf is nodig. De ernst van de feiten rechtvaardigt dit. En de samenleving moet beveiligd worden. De maximale celstraf is in dit geval 17 jaar. De rechtbank legt de Borculoër 2 jaar minder op, namelijk 15 jaar, omdat hij geen ernstige geweldsdocumentatie heeft. Deze straf is gelijk aan de eis van de officier van justitie.

Tot slot wijst de rechtbank de vorderingen tot schadevergoeding van de benadeelde partijen toe.

Overleg over schaderegeling Julianakanaal levert niets op

MAASTRICHT – Er komt geen aanvullende compensatieregeling voor bedrijven die schade ondervinden door de sluiting van het Julianakanaal. Overleg hierover met Rijkswaterstaat heeft donderdag niets opgeleverd. Bedrijven rest nu alleen de mogelijkheid om naar de rechter stappen.

Voor schade door infrastructurele projecten bestaat een standaardregeling, waar Rijkswaterstaat niet van af wil wijken. Brancheverenigingen en bedrijven hadden aangedrongen op een aanvullende regeling, voordat het kanaal op 12 augustus dicht gaat.

Nu dat niet mogelijk is, ligt een gang naar de rechter voor de hand, bevestigt directeur Loek Radix van industrieterrein Chemelot, waar grote bedrijven als SABIC, OCI Nitrogen, Fibrant en AnQore zijn gevestigd. Ook de branchevereniging Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) heeft al laten weten dat de huidige compensatieregeling ontoereikend is.

Het Julianakanaal moet maandenlang drooggelegd worden om een kapotte bouwkuip die verwijderd moet worden. Ook moet het kanaal worden verbreed. De werkzaamheden zullen maanden in beslag nemen, zodat schepen via Antwerpen zullen moeten omvaren.

Wessem Port Services, verantwoordelijk voor een groot deel van de logistiek in de haven van Chemelot, vreest dat de schade voor bedrijven en verladers in de vele tientallen miljoenen kan lopen. Rijkswaterstaat blijft zich “star” opstellen, vindt commercieel directeur Peter van Gemert. Wessem Port Services zal voor het vervoer van zand en grind de komende maanden kiezen voor vervoer over de weg, zegt Van Gemert. “Omvaren wordt te duur en die kosten kunnen we moeilijk doorberekenen aan klanten.”

Veel bedrijven, waaronder Chemelot en Wessem Port Services, zijn van mening dat het kanaal niet helemaal afgesloten hoeft te worden. Van Gemert wijst naar de werkzaamheden die nu plaatsvinden aan de Oosterweelverbinding in België, die slechts half afgesloten is en waar wel scheepvaartverkeer mogelijk is.

KNVB wil meer uitleg Vitesse en beslist zaterdag over licentie

ARNHEM – Vitesse krijgt zaterdag duidelijkheid van de KNVB over de proflicentie voor komend voetbalseizoen.

De beroepscommissie licentiezaken van de KNVB heeft nog vragen over één onderdeel van de documenten die de club heeft aangeleverd. Het gaat om een wijziging in de overeenkomst met de Common Group, de partij die de aandelen van de Arnhemse club overneemt.

Dat heeft de licentiecommissie van de KNVB vrijdag laten weten. Vitesse vecht voor haar bestaan en wacht op duidelijkheid van de KNVB met betrekking tot de proflicentie. Die wordt mogelijk afgenomen als Vitesse niet snel aan de voorwaarden voldoet.

“Vanochtend heeft de beroepscommissie licentiezaken van de KNVB een verhelderend gesprek gevoerd met Vitesse en de licentiecommissie van de KNVB. Daarbij zijn de stukken besproken die Vitesse op 31 juli heeft aangeleverd. De beroepscommissie heeft Vitesse laten weten dat het tot morgen 3 augustus 12.00 uur heeft om schriftelijke duidelijkheid te geven op één onderdeel van de aangeleverde documenten.”

De beroepscommissie komt dit weekend met een definitief besluit, staat in de verklaring.

Strafbeschikking voor dodelijk arbeidsongeval bij onkruidbestrijdingswerkzaamheden

Openbaar Ministerie

AMSTERDAM – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een strafbeschikking in de vorm van een geldboete van 30.000 euro opgelegd aan een aannemersbedrijf in infrastructuur en groenvoorziening uit Alphen aan den Rijn, wegens een dodelijk arbeidsongeval. Tevens heeft het bedrijf aan de nabestaanden van het slachtoffer een schadevergoeding betaald.

Op 19 juni 2019 werd een 27-jarige werknemer van het bedrijf, tijdens het uitvoeren van onkruidbestrijdingswerkzaamheden op een midden geleider tussen de rijbanen van de Middel Broekweg in Naaldwijk, aangereden door een auto en kwam hierbij om het leven.

Naar aanleiding van dit ongeval heeft de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) een strafrechtelijk onderzoek verricht. Op grond van de resultaten van het strafrechtelijk onderzoek is het OM van oordeel dat het bedrijf zich schuldig heeft gemaakt aan overtreding van de Arbeidsomstandighedenwet en de daarop berustende bepalingen.

Het bedrijf had onvoldoende maatregelen genomen om een veilige werkplek voor de werknemer te creëren. De werknemer droeg een veiligheidshesje, maar er was niet gekozen voor een rijdende afzetting of andere maatregelen om het aanrijdgevaar op een adequate wijze te beperken.

Het bedrijf heeft vanaf het begin van het onderzoek medewerking verleend. Bovendien zijn de benodigde lessen getrokken en passende maatregelen getroffen om herhaling te voorkomen. Zo is het bedrijf gecertificeerd op trede 3 van de veiligheidsladder en voert het continu verbeteringen door met het oog op de veiligheid.

Een strafbeschikking ter hoogte van 30.000 euro is volgens het OM, gelet op alle feiten en omstandigheden, een passende afdoening van deze strafzaak.

Halsema: hoop op menselijkheid in reactie Faber over Mikael

AMSTERDAM – De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema zegt nog te wachten op een officiële reactie van migratieminister Marjolein Faber over de zaak rond de in Nederland geboren Mikael (11) en zijn Armeense moeder. “We wachten op de officiële reactie van de minister en hopen dat daaruit wel de menselijkheid spreekt die zo node mist in de persreactie”, aldus de burgemeester.

De Raad van State bepaalde eerder deze week dat de twee niet in Nederland mogen blijven. Een woordvoerder van Faber liet vrijdag weten niets te kunnen doen voor Mikael en zijn moeder en dat de verantwoordelijkheid ligt bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).

Halsema riep Faber eerder op om te overleggen met de IND over de zaak, maar Fabers woordvoerder zei daar geen ruimte voor te zien.

Ook Mikael zelf en zijn moeder blijven afwachten, laat woordvoerder van de familie Guy Loyson weten. “We hopen nog steeds op een wondertje.”

Faber zei vrijdag op X verder dat ze “strijdbaar” is om “het stapelen van gerechtelijke procedures aan te pakken”. Defence for Children wijst erop dat het de toenmalige staatssecretaris zelf was die in hoger beroep ging nadat de rechtbank in 2021 had geoordeeld dat de IND Mikaels verblijfsaanvraag niet had mogen afwijzen. “De procedure bij de Raad van State heeft vervolgens meer dan 2,5 jaar geduurd.”

“De minister is politiek eindverantwoordelijk”, zegt een woordvoerster van de kinderrechtenorganisatie verder. “Als ze kan beslissen tot een afwijzing van de verblijfsvergunning, kan ze ook iets anders beslissen.” Volgens de organisatie moet Faber “het belang van het kind in ogenschouw nemen”.

Rode Kruis: vluchtelingenkamp in Soedan wordt grote begraafplaats

AL FASHER – Het Nederlandse Rode Kruis noemt het “verschrikkelijk nieuws” dat er in het vluchtelingenkamp Zamzam officieel hongersnood is uitgebroken. Dat maakte de IPC Famine Review Committee, een initiatief dat wereldwijd voedselzekerheid monitort, eerder op vrijdag bekend.

“Het vluchtelingenkamp, waar 400.000 mensen verblijven, verandert langzaam in een grote begraafplaats”, zegt Derk Segaar, hoofd Internationale Hulpverlening bij het Nederlandse Rode Kruis. “Dat kan en mag niet gebeuren.” Sinds april zijn er geen hulpgoederen meer binnengekomen in Zamzam.

Volgens het Rode Kruis blijft de Soedanese Rode Halve Maan, de lokale tegenhanger van het Rode Kruis, op andere plekken wel “zo goed en zo kwaad mogelijk voedsel, water en hulpgoederen uitdelen”, maar is het moeilijk om die op de juiste plek te krijgen. In het geval van Zamzam, in de buurt van de stad Al Fasher in de regio Darfur, lukt dat helemaal niet meer. Ook zijn al een aantal hulpverleners van de Soedanese Rode Halve Maan omgekomen tijdens pogingen hulp te verschaffen.

Strijdende partijen

Het Rode Kruis roept de strijdende partijen op hulporganisaties hun werk te laten doen. “We kunnen veel meer doen als de toegang en veiligheid in heel Soedan worden vergroot. Mensen, onder wie veel kinderen, kunnen geen minuut langer wachten”, zegt Segaar, die lang zelf actief was in Soedan.

De strijd in Soedan tussen het overheidsleger en de paramilitaire groep Rapid Support Forces (RSF) brak uit in april 2023. Als gevolg van die oorlog ligt volgens het Rode Kruis de gezondheidszorg in het land bijna volledig plat en hebben inmiddels 25 miljoen mensen dringend hulp nodig.

Het is al zeven jaar geleden dat de internationale voedselwaakhond IPC nog een hongersnood heeft uitgeroepen. Dat gebeurde in 2017 in Zuid-Soedan, na jaren van burgeroorlog. In 2011 was er hongersnood in Somalië, door een combinatie van conflicten en aanhoudende droogte.

Nieuwe routes voor busbedrijven: veiling na de reorganisatie in de fabriek in Słupsk (Polen) van een Zweedse fabrikant van stadsbussen

Door technische ontwikkelingen en de aanhoudende gevolgen van de coronapandemie staat de busproductie voor grote uitdagingen, die de fabrikanten ertoe dwingen hun strategie te herzien. Zo is een toonaangevende Zweedse fabrikant gestopt met de productie van volledige bussen, en concentreert het bedrijf zich in de fabriek in Słupsk, Polen, nu op de productie van chassis met verschillende soorten aandrijvingen. Door deze reorganisatie worden van 13 tot 15 augustus zo’n 1150 artikelen geveild bij veilinghuis Surplex.

De transitie naar andere aandrijvingen en de nawerkingen van de coronapandemie zijn de twee grootste uitdagingen voor de productie van bussen. Het wegvallen van passagiers tijdens de coronapandemie heeft de sector zwaar geraakt. De economie herstelt zich weliswaar, maar wel langzaam. In deze lastige omstandigheden zijn de publieke middelen voor het openbaar vervoer op veel plekken beperkt. Hierdoor is de onderlinge concurrentie bij busfabrikanten nog harder geworden. Ook beleidsveranderingen op EU-niveau om CO2-neutraliteit te bereiken maken de situatie moeilijker. Dit alles zorgt ervoor dat sommige fabrikanten van bussen hun bedrijfsstrategie moeten herzien en aanpassen.

Nieuwe dienstregeling voor de toekomst

Ook een gerenommeerde Zweedse busfabrikant heeft op deze uitdagingen gereageerd en is al vorig jaar gestart met een uitgebreide reorganisatie van zijn fabriek in Słupsk. Als onderdeel van een duurzame bedrijfsstrategie is met de eigen productie van bussen gestopt. In plaats daarvan investeert het bedrijf sterker op samenwerking met zorgvuldig gekozen, lokale fabrikanten en partners voor de opbouw van de bussen. Deze aanpak is al met succes ingevoerd in het grootste deel van het bedrijf en wordt nu verder doorgezet. Het bedrijf concentreert zich op de productie van chassis met een uiteenlopende keuze uit aandrijftechnieken. De carrosserieproductie werd daarentegen in het eerste kwartaal van 2024 stopgezet.

Driedaagse veiling voor meer dan 1000 overtollige kavels

Om deze reden organiseert veilinghuis Surplex van 13 tot 15 augustus een driedaagse veiling. “Door de reorganisatie van de fabriek zijn bijna 1150 kavels beschikbaar gekomen, die nu worden geveild. Daarom hebben wij ervoor gekozen de veiling over drie dagen te verdelen”, legt Marcin Kocurek, Country Manager van Surplex in Polen, uit.

“De veilingcatalogus bestaat overwegend niet uit grote machines, maar uit veel kleine kavels met handmachines, elektrisch gereedschap en meer. Maar vanzelfsprekend zijn er ook grotere items als hefbruggen, werkplatformen, lasmachines, lasdraaibanken en vorkheftruck.”

De highlights van deze veiling:
• ELUMATEC CNC universeel bewerkingscentrum
• Meerdere elektrische vorkheftrucks
• Verschillende metaalzagen
• Lasapparaten
• Kranen en hefinstallaties
• Daarnaast beschikbaar: andere werktuigmachines, accessoires en werkplaatsinrichting

Bezichtiging van de machines is op afspraak mogelijk.

Surplex heeft de uitgerangeerde machines opgekocht

De uitgerangeerde machines en kavels zijn opgekocht door Surplex. “Want bij Surplex kunnen de verkopers kiezen uit twee verkoopopties”, legt Kocurek uit. “Enerzijds is er de mogelijkheid, machines rechtstreeks aan ons te verkopen. Door een faire prijs en snelle afwikkeling van de betaling komt er dan direct liquiditeit beschikbaar. Anderzijds kunnen de verkopers ook zelf gebruikmaken van het bereik en de verkoopkracht van het veilingplatform, door de machines en installaties door ons te laten verkopen.”


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Roeisters Clevering en Meester pakken goud in tweezonder

VAIRES-SUR-MARNE – Roeisters Ymkje Clevering en Veronique Meester zijn met groot vertoon van macht olympisch kampioen geworden in de tweezonder. Het Nederlandse duo hield op de roeibaan in Vaires-sur-Marne in de finale Roemenië en Australië ruim achter zich.

Het betekende al de derde gouden medaille voor de Nederlandse roeiploeg in Parijs. Eerder was Nederland de beste in de dubbelvier voor mannen en de vierzonder voor vrouwen.

Het Nederlandse tweetal ging hard van start en had al na 200 meter een gaatje geslagen. Clevering en Meester lagen halverwege 3,78 seconden voor en hielden het tempo vast. Na 1000 meter was het gat al bijna twee bootlengtes.

Ongeloof

Aan de finish was het verschil met de Roemeense boot 4,3 seconden en met de Australische boot 4,87 seconden. De Nederlandse roeisters, die uitkwamen op een tijd van 6.58,67, leken het machtsvertoon zelf ook niet te kunnen geloven en vielen elkaar in de armen.

Op de tribune waren duizenden Nederlandse fans aanwezig, veelal in het oranje gekleed. In totaal zijn er ruim 20.000 toeschouwers op iedere finaledag.

Zilver

Clevering en Meester, beiden 29 jaar oud, pakten drie jaar geleden op de Spelen van Tokio nog zilver in de vierzonder. Ze zaten toen in een boot met Ellen Hogerwerf en Karolien Florijn. Bondscoach Eelco Meenhorst besloot echter, in samenspraak met de roeiers, voor andere formaties te kiezen.

Meenhorst deed dat volgens het credo: liever één keer goud dan drie keer zilver. Clevering en Meester werden vorig jaar in Belgrado al wereldkampioen. In totaal pakte de Nederlandse ploeg toen vijf wereldtitels.

Buiten de roeibaan

TeamNL heeft buiten de roeibaan nog geen gouden plak veroverd op de Spelen in Parijs. Alleen bij het zwemmen werd twee keer brons gepakt.

Zaterdag is de laatste dag van het olympische roeitoernooi.

Dode en zwaargewonde bij frontale aanrijding in Milheeze

MILHEEZE – Door een aanrijding met twee auto’s is in het Brabantse Milheeze een persoon om het leven gekomen.

Volgens de politie zijn de auto’s frontaal op elkaar gereden op de Schutboomsestraat en daardoor in brand gevlogen. De bestuurder van een van de auto’s kwam om het leven, de bestuurder van de tegenligger raakte zwaargewond. Er waren geen andere passagiers.

Het slachtoffer is een 75-jarige man uit Milheeze.

De politie doet onderzoek naar het ongeval en wil daarvoor graag mensen spreken die de auto’s, een grijze Opel en een donkergrijze BMW, voorafgaand aan het ongeluk hebben zien rijden tussen Bakel en Milheeze.

Schadeclaim van 27 miljoen euro voor brandweer na grote brand bij Van der Heijden

HAPERT – Op 29 mei 2020 brak er een zeer grote brand uit bij Van der Heijden Transport in Hapert. De brand ontstond op het dak en leek in eerste instantie vrij snel onder controle maar laaide even later snel weer op.

Dat laatste is waar het in een rechtszaak om draait. Wie is er nu verantwoordelijk voor de grote brand en daarmee gepaard gaande schade? De dakdekker die aan het werk was, de eigenaar van het pand of toch de brandweer? In elk geval heeft de brandweer, volgens het Eindhovens Dagblad, een schadeclaim van 27 miljoen euro gekregen van het dakdekkersbedrijf.

De brandweer kwam tijdens de brand ook al in opspraak. Een video, gemaakt in de brandweerwagen, ging viraal waarin een aantal brandweerlieden juichten en de brand ‘mooi’ noemden.

In oktober 2020 startte het Hapertse transportbedrijf met de nieuwbouw van het afgebrande transportbedrijf.

Het familiebedrijf Van der Heijden Transport is ruim 89 jaar geleden opgericht en intussen uitgegroeid tot een modern vervoersbedrijf met legio logistieke faciliteiten waaronder internationaal transport, distributie, opslag en expeditie.

LAATSTE NIEUWS

Bestelbus botst achterop vrachtwagen op A67 [+foto]

SEVENUM - De hulpdiensten zijn vrijdagmiddag rond 16:50 uur gealarmeerd voor een ongeval op de A67 Venlo richting Eindhoven ter hoogte van Grashoek/Sevenum. Ter hoogte...