Clicky

zaterdag 21 september 2024 - 10:45 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 20

Kremlin ontkent raketten van Iran te hebben ontvangen

MOSKOU – Het Kremlin zegt dat westerse claims over de levering van Iraanse ballistische raketten aan Rusland nergens op gebaseerd zijn. Ook de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi ontkent die berichten.

De Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk kondigden dinsdag sancties aan tegen Iran. De drie Europese landen schrappen onder meer luchtvaartverbindingen met Iran.

Volgens de Amerikaanse buitenlandminister Antony Blinken heeft Rusland de raketten al ontvangen en gaat het land die waarschijnlijk binnen enkele weken gebruiken in Oekraïne.

Teheran leverde eerder al gevechtsdrones aan Rusland, maar het Westen ziet het beschikbaar stellen van deze raketten als een belangrijke escalatie.

“Sancties zijn niet de oplossing, maar deel van het probleem”, schrijft Araghchi op X. Zijn ministerie dreigde eerder al met een “gepaste en proportionele reactie” te komen op de sancties.

Opnieuw fake-carrier actief, tips gevraagd na ladingdiefstallen [+foto]

HELMOND/BRÜGGEN – Op dinsdag 3 september en woensdag 4 september zijn in respectievelijk Helmond en het Duitse Brüggen twee trailerladingen opgehaald door wat achteraf een fake-carrier blijkt te zijn geweest.

De fake-carrier deed zich in beide gevallen voor onder de naam van TSL-MARCISZ. Over de telefoon en via de e-mail werd in het Nederlands gecommuniceerd.

De vracht van dinsdag 3 september is geladen door een zwarte DAF en grijze zeilentrailer met blauw kopschot. Beide waren voorzien van valse Belgische kentekenplaten.

De vracht van woensdag 4 september is geladen door een witte MAN met een blauwe zeilentrailer met witte deuren. Ook deze was voorzien van valse Belgische kentekenplaten.

Heeft u informatie over deze voertuigen? Neem dan alstublieft contact op met BARBUSS KVDS (rens@kvds.be) of TT Experts (info@ttexperts.nl).

Agema erkent: Nederland heeft ook nog voorraad oude mpox-vaccins

DEN HAAG – Nederland heeft ook nog een voorraad oude vaccins tegen het mpox-virus, geeft zorgminister Fleur Agema toe in een Kamerdebat.

Dat zijn wel “lastige vaccins met veel bijwerkingen”, zegt de PVV-minister, en ze heeft ze daarom niet meegeteld bij de vraag of Nederland vaccins aan getroffen landen in Afrika kan schenken.

De Kamer dringt op zo’n donatie aan en reageert onthutst op de onthulling over een aanvullende voorraad.

16-jarig meisje komt om het leven na aanrijding met vrachtwagen in Uithoorn

UITHOORN – Een 16-jarig meisje uit De Kwakel is woensdagochtend 11 september om het leven gekomen bij een aanrijding op de Koningin Maximalaan in Uithoorn.

Rond 08.15 uur kregen de hulpdiensten melding van een aanrijding tussen een vrachtwagen en een fietser.

Het slachtoffer is helaas ter plekke aan haar verwondingen overleden, meldt de politie.

Door het Opsporing Team Verkeer (OTV) en de Verkeers Ongevallen Analyse (VOA) wordt onderzoek gedaan naar de toedracht van het ongeval.

Oud-topman Jumbo hoeft niet voor geleverde Mercedes te betalen

DEN BOSCH – Oud-topman van Jumbo Frits van Eerd hoeft niet te betalen voor de Mercedes die hij in 2018 geleverd kreeg. Dit heeft de rechtbank in Den Bosch bepaald.

Een autobedrijf uit Assen had de Mercedes SL uit 1957 aan hem geleverd, maar Van Eerd zou het aankoopbedrag van 155.000 euro nooit hebben betaald. De verkoper stapte naar de rechter om het geld alsnog op te eisen.

Maar de verkoper deed dit te laat en kan geen aanspraak meer maken op het geld, heeft de rechtbank geoordeeld. De verkoper had het bedrag binnen twee jaar na de levering moeten opeisen. De verjaringstermijn is dus al in 2020 verstreken, benadrukt de rechtbank.

Contant

Of Van Eerd voor de auto heeft betaald is volgens de rechtbank niet meer relevant omdat de verkoop is verjaard. Van Eerd stelde dat hij de auto contant heeft afgerekend voor 50.000 of 60.000 euro, staat in de uitspraak. Ook zou hij hebben gezegd nooit een deal voor 155.000 euro te sluiten, “want dat zou de auto volgens hem lang niet waard zijn geweest”, aldus de rechtbank.

Het FD meldde vorige week op basis van bronnen dat het Openbaar Ministerie (OM) Van Eerd alsnog vervolgt voor het witwassen van geld. Die verdenking komt bovenop de vervolging om corruptie en valsheid in geschrifte die het OM eerder dit jaar aankondigde. Binnenkort begint de zaak in de rechtbank in Assen.

De autoverkoper, Theo E., is overigens de hoofdverdachte in het witwasonderzoek. Hij heeft zich volgens het OM schuldig gemaakt aan belastingfraude, valsheid in geschrifte en niet-ambtelijke corruptie.

Deelstaatpremier: Volkswagen moet snel in gesprek met personeel

EMDEN – Volkswagen moet snel in gesprek gaan met werknemers, nu ontslagen en sluitingen van fabrieken in Duitsland dreigen bij de autofabrikant. Premier Stephan Weil van de deelstaat Nedersaksen heeft daarop aangedrongen tijdens een bezoek aan een Volkswagen-fabriek in Emden. Weil sprak daar onder meer met vertegenwoordigers van de ondernemingsraad en vakbond IG Metall.

Volkswagen maakte begin vorige week bekend te overwegen om voor het eerst fabrieken in Duitsland te sluiten als gevolg van overcapaciteit door een zwakkere autoverkoop in Europa. Die plannen en de dreiging van grootschalig banenverlies hebben tot grote onvrede geleid bij het personeel. De vakbondsleiders hebben gezworen fel te strijden tegen eventuele fabriekssluitingen of ingrijpende inkrimpingen van het personeelsbestand bij het bedrijf.

“Je kunt duidelijk merken dat de gebeurtenissen sinds begin vorige week tot grote bezorgdheid hebben geleid bij Volkswagen”, zegt Weil na zijn gesprekken. Volgens hem moeten het management van het bedrijf in samenspraak met het personeel tot oplossingen komen om Volkswagen internationaal concurrerend te houden. “Tot nu toe is het altijd mogelijk geweest om gezamenlijke resultaten te bereiken tussen de raad van bestuur en de werknemers en ik zie niet in waarom het deze keer niet mogelijk zou zijn.”

In Nedersaksen bevinden zich onder meer het hoofdkantoor van Volkswagen en enkele grote fabrieken. Bovendien heeft de deelstaat een flink minderheidsbelang in het autoconcern. De fabriek in Emden biedt werk aan ongeveer 8000 mensen en is daarmee een van de grootste industriële werkgevers in de regio.

Vrachtwagenchauffeur van bijna 32 meter lange combinatie heeft zeven keer toegestane hoeveelheid alcohol op [+foto]

Foto: Guardia Civil

BAILÉN – De Guardia Civil heeft vorige week langs de Spaanse A4 een extra lange combinatie van bijna 32 meter gecontroleerd. Na de papieren bekeken te hebben en een gesprek met de chauffeur moest hij een alcoholtest doen.

De vrachtwagen had een totale lengte van 31,7 meter en een maximaal toegestane massa (MMA) van 72 ton. In Finland, Zweden en Spanje mogen deze extra lange combinaties rijden. In Duitsland en Denemarken zijn inmiddels testen gestart met deze combinaties van bijna 32 meter lang.

De ademtest resulteerde in een hoeveelheid van 1,24 mg/l bij de eerste test en 1,19 mg/l bij de tweede. Een hoeveelheid dat zeven keer hoger is dan dat voor beroepschauffeurs is toegestaan. Het toegestane alcoholpromillage voor beroepschauffeurs bedraagt in Spanje 0,15 mg/l.

De chauffeur wordt nu vervolgd voor het rijden onder invloed van alcohol. In Spanje wordt dit wanneer men boven de 0,50 mg/l uitkomt aangemerkt als misdrijf en zwaar gestraft.

RCC: supermarkten misleidden consumenten over vrije-uitloopeieren

eieren

AMSTERDAM – Meerdere supermarkten hebben consumenten misleid door een “onvoldoende genuanceerd beeld” te schetsen van de leefomstandigheden van legkippen tijdens een ophokplicht. Tot dat oordeel komt de Reclame Code Commissie (RCC) in een reeks uitspraken over vrije-uitloopeieren.

Normaal gesproken kunnen hennen die deze eieren leggen naar buiten lopen. De afgelopen jaren kon dat vaak echter niet, omdat de overheid meerdere keren een ophokplicht instelde om de verspreiding van vogelgriep tegen te gaan. Supermarkten bleven ook toen eieren verkopen met plaatjes erop van rondscharrelende kippen in weilanden en teksten als: “Lekkere verse eieren van onze eigen boerderij waar de kippen vrij in de buitenlucht kunnen rondscharrelen.”

Foodwatch ergerde zich daaraan en diende klachten in bij de RCC. Die heeft de organisatie op meerdere punten gelijk gegeven. Albert Heijn, Aldi, Lidl, Plus en Wegman (verkocht bij DekaMarkt) hebben in periodes waarin een ophokplicht gold de reclameregels overtreden, oordeelt de commissie.

In de zaken bij de RCC ging het niet over de aanduiding ‘vrije-uitloopeieren’ zelf, maar wel over de overige informatie die bedrijven op de doosjes en bijvoorbeeld hun websites zetten. Ook in die informatie stond geen woord over de ophokplicht. De RCC oordeelt dat als supermarkten uit eigen beweging informatie geven over vrije uitloop, ze consumenten “in enige mate op de mogelijkheid van een ophokplicht dienen te attenderen”.

Tot eind vorig jaar mochten eieren niet meer als vrije-uitloopei worden verkocht als een kip langer dan zestien weken binnen had gezeten. De EU besloot echter tot een versoepeling: als de overheid tijdelijke beperkingen oplegt, behouden de eitjes hun status. Daar is onder meer voor gekozen, omdat pluimveehouders investeringen moeten doen voor de vrije uitloop. Die eieren zijn over het algemeen ook duurder dan scharreleieren.

Momenteel gelden overigens geen beperkingen voor pluimveehouders. De laatste ophokplicht werd eind april ingetrokken, omdat het risico op vogelgriep is afgenomen.

Foodwatch noemt de oordelen “een belangrijke stap in de richting van transparantie en eerlijkheid voor consumenten”.

De Graaff en Junge intensiveren samenwerking

WAARDENBURG – De Graaff Carrosserie B.V. uit Waardenburg en Junge Fahrzeugbau GmbH uit Hamburg breiden hun samenwerking verder uit. De Graaff, die al als verkooppartner en importeur van Junge in Nederland fungeert en verantwoordelijk is voor de verkoop en levering van plywood- en schuifzeilcarrosserieën in het trucksegment, gaat nu ook intensiever samenwerken met Junge op het gebied van lichte bedrijfswagens. De Graaff heeft al een sterke positie in dit segment met het eigen product JUSTDRIVE.

Toekomstgerichte samenwerking

William de Graaff legt uit: “Naast de toenemende elektrificatie zullen er de komende jaren grote veranderingen plaatsvinden in de carrosseriebranche, vooral op het gebied van nieuwe Europese regelgeving. Dit biedt ons een kans om met ons bedrijf JUSTDRIVE te profiteren van de R&D van Junge Fahrzeugbau.”

Junge Fahrzeugbau, een van de grootste carrosseriebouwers in Europa met een jaarlijkse productie van circa 7.000 carrosserieën, is klaar voor de toekomst met de introductie van de nieuwe “Lightstar Ecobox”. Dit innovatieve product zal worden geïmplementeerd in het productieproces van JUSTDRIVE in Waardenburg.

De “Lightstar Ecobox” is ongeveer 140 kg lichter dan een standaard carrosserie voor een 3,5-tons bedrijfswagen. Naast dit gewichtsvoordeel biedt de nieuwe carrosserie een aerodynamisch ontwerp. Voor voertuigen met een verbrandingsmotor leidt dit tot brandstofbesparing, terwijl elektrische bedrijfswagens dankzij de optimale aerodynamica een grotere actieradius behalen – een feit dat al in de praktijk is getest.

Win-win situatie

Volgens Ton de Graaff zorgt de nieuwe samenwerking voor een duidelijke win-win situatie. “Junge wil blijven groeien en kan met deze samenwerking de productie verder opvoeren. Tegelijkertijd kunnen wij als De Graaff / JUSTDRIVE altijd rekenen op de technische expertise van Junge. Met de ‘Lightstar Ecobox’ hebben we bovendien een toekomstbestendig product in huis,” aldus De Graaff.

Met deze intensievere samenwerking verstevigen De Graaff en Junge hun positie in de carrosseriebranche en bereiden ze zich gezamenlijk voor op de toekomst van lichte bedrijfswagens in Nederland en Europa.

Lange file door storing brug Afsluitdijk [+foto]

Foto: CAMJO Media

KORNWERDERZAND – Er is weer een brug op de Afsluitdijk in storing. Het gaat om de noordelijke brug bij Kornwerderzand.

Het verkeer vanuit Friesland richting Noord-Holland kan niet over deze brug omdat de brug niet meer dicht wil.

Rijkswaterstaat is ter plaatse om het verkeer over de zuidelijke brug te leiden.

Het verkeer staat inmiddels behoorlijk vast. Er is een file van een paar kilometer.

Wanneer de storing verholpen is, is niet bekend.

Luchtvaartmaatschappij LATAM Cargo verdrievoudigt aantal vluchten op Brussels Airport

ZAVENTEM – De Latijns-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij LATAM Cargo verdrievoudigt vanaf 27 oktober het aantal vluchten op Brussels Airport, van vier naar twaalf per week. Brussels Airport wordt daarmee de belangrijkste Europese transporthub van LATAM Cargo. De vluchten worden uitgevoerd met de Boeing 767F. De toestellen zullen vooral bloemen verschepen vanuit Ecuador naar Europa en keren daarna terug richting Latijns-Amerika met geneesmiddelen.

Sinds maart 2023 is LATAM Cargo, de grootste cargo-luchtvaartgroep in Latijns-Amerika, na enkele jaren opnieuw actief op Brussels Airport met vier vluchten per week. Die frequentie wordt vanaf 27 oktober opgeschaald naar twaalf vluchten per week. Brussels Airport wordt daarmee de belangrijkste Europese hub voor de luchtvaartmaatschappij.

De inkomende vluchten zullen vooral bederfbare goederen verschepen, zoals bloemen, vanuit Ecuador naar Europa. De vliegtuigen keren daarna terug richting Brazilië, Argentinië, Uruguay en Chili met onder meer farmaceutische producten, maar ook andere tijdsgevoelige producten en auto-onderdelen.

De keuze van LATAM voor Brussels Airport bevestigt de cruciale positie en expertise van Brussels Airport als onmisbare schakel tussen de lokale farmaceutische research- en productiefaciliteiten, en ziekenhuizen en patiënten wereldwijd. De luchthaven specialiseert zich al jaren in het transport van tijd- en temperatuurgevoelige goederen met de grootste oppervlakte temperatuurgecontroleerde magazijnen in Europa en door o.a. het gebruik van gekoelde containers voor het transport op het tarmac die ervoor zorgen dat de koudeketen van de producten niet onderbroken wordt.

LATAM Cargo zal de vluchten uitvoeren met de brandstofefficiënte Boeing 767F-toestellen, met een vrachtcapaciteit van zo’n 60 ton. De luchtvaartmaatschappij wil ook maximaal inzetten op het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF). Die doelstelling ligt in lijn met de visie van Brussels Airport, die het gebruik van SAF sterk aanmoedigt, met dit jaar ook financiële steun van de federale overheid voor de meerkost.

Overplaatsing van overlastgevende asielzoekers geen vrijheidsontneming

DEN HAAG – Overplaatsing van overlastgevende asielzoekers van een gewoon azc naar een zogenoemde handhavings- en toezichtlocatie (HTL) is geen vrijheidsontneming, oordeelt de Raad van State (RvS) woensdag in twee uitspraken. Ook als de asielzoeker in een afgezonderd deel hiervan, een zogeheten ROV-kamer, wordt geplaatst, is er volgens de RvS geen sprake van vrijheidsontneming.

De Raad voert als reden aan dat asielzoekers de HTL vrijwillig kunnen verlaten. “Dat is niet strafbaar en heeft ook geen gevolgen voor de opvang in de toekomst of voor de behandeling van de asielaanvraag.” Ook vindt de hoogste bestuursrechter het van belang dat de maximale verblijfsduur op de HTL dertien weken is, waarbij een asielzoeker zelf invloed heeft op de verblijfsduur en “kan toewerken naar eerder vertrek”. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) “evalueert elke week het gedrag van de asielzoekers op de HTL”.

Ook een ROV-kamer kunnen asielzoekers vrijwillig verlaten. De duur van het verblijf in de kamer is beperkt, asielzoekers hebben daar enige mate van bewegingsvrijheid en contact met anderen is mogelijk. Geen vrijheidsontneming dus, meent de RvS.

Overlast

De zaken draaiden om een Somalische en een Iraakse man die beiden “ernstige overlast” veroorzaakten in een azc. De mannen vernielden spullen, vertoonden agressief gedrag en waren gewelddadig tegen andere asielzoekers en COA-medewerkers. Daarom besloot het COA tot overplaatsing naar een HTL. De Iraakse man was vervolgens op de HTL weer betrokken bij een geweldsincident, waarna de asielorganisatie hem overplaatste naar een ROV-kamer.

Beide mannen menen dat bij een overplaatsing naar een HTL sprake is van vrijheidsontneming, en niet van vrijheidsbeperking. De Raad van State is het daar niet mee eens. “Het verschil is relevant, omdat niemands vrijheid zomaar mag worden ontnomen”, legt de RvS uit. “Daarom gelden voor vrijheidsontnemende maatregelen aanvullende waarborgen om de rechten van de persoon te beschermen.” Dat was in deze gevallen volgens de hoogste bestuursrechter dus niet nodig.

Vrachtwagen verliest kozijnen op A2 [+foto]

Foto: Rijkswaterstaat | X

ZALTBOMMEL – Een vrachtwagen is woensdagochtend een lading kozijnen met glas verloren op de Martinus Nijhoffbrug in de A2.

Volgens Rijkswaterstaat levert het een gevaarlijke situatie op.

Richting Den Bosch staat inmiddels een file van een uur.

Rijkswaterstaat gaat de lading opruimen. Hoe lang dit duurt is nog niet bekend.

Schiphol tevreden na staking, Transavia ondervindt geen hinder

SCHIPHOL – Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft geen hinder ondervonden van de staking in het openbaar vervoer woensdagochtend. “Iedereen heeft zijn weg naar de luchthaven gevonden”, zegt een woordvoerder. Er waren volgens hem dan ook geen reizigers die hun vliegtuig hebben gemist.

Ook Schiphol kijkt tevreden terug op de ochtend. “Het is goed en beheersbaar verlopen”, zegt een woordvoerder. “We hebben gezien dat het wel wat drukker was, ook op de weg naar de vertrekhal. Daar stonden wat rijen. Maar het was niet iets abnormaals.”

De luchthaven had reizigers met borden gewaarschuwd. Ook stonden er extra verkeersregelaars om het verkeer in goede banen te leiden. Ook in de terminal was de situatie volgens de zegsman beheersbaar. Verder is de luchthaven blij dat medewerkers op Schiphol konden komen. “Zonder personeel kunnen we de luchthaven niet draaien.”

Minimale dienstregeling

In het hele land reden woensdag tussen 04.00 en 08.00 uur geen treinen. Medewerkers van NS en het streekvervoer legden het werk neer voor het behoud van de vroegpensioenregeling voor zware beroepen. Alleen op het traject Amsterdam Centraal-Schiphol was een minimale dienstregeling, bepaalde de rechter dinsdag in een kort geding. De luchthaven vreesde voor een verkeersinfarct door de staking van NS-personeel.

Schiphol zegt “zeker” nog achter dat kort geding te staan. “Die vier pendeltreinen waren onderdeel van de maatregelen. Wij besturen de treinen niet, maar het maakte er deel van uit dat het beheersbaar was”, aldus de woordvoerder.

A. Martens Transport Internationaal slaat met Scania nieuwe richting in

OOSTERHOUT – Na dertig jaar heeft A. Martens Transport internationaal uit Oosterhout een nieuwe koers ingezet. Kevin Martens koos, na een succesvolle demoperiode, voor een Scania 560R 6×2/4 met Super-aandrijflijn. “Het verbruik ligt vijfentwintig procent lager dan mijn vorige auto. Dat is directe winst.”

Kevin Martens, die samen met zijn vader Ad het bedrijf runt, ontving half augustus de sleutels van zijn nieuwe Scania. Bewust wachtte hij op het vernieuwde model met Smart & Safe pakket. “Ik heb hem gekocht zonder te weten hoe het interieur eruit zou zien. Het digitale dashboard is een grote sprong voorwaarts en het wachten absoluut waard geweest.”

Scania 6×2/6

A. Martens Transport is specialist in het vervoeren van staal en andere exceptionele ladingen tot 24 meter. Passend bij deze werkzaamheden werd de keuze gemaakt voor een Scania R-Serie in een 6×2-configuratie met een gestuurde voorloopas. “We rijden met uitschuifbare opleggers, waardoor er veel gewicht op de voorkant komt te liggen. Daarnaast is een voorloopas gunstiger in gewicht, wat met name een groot voordeel is in Duitsland.”

Nadat hij informeerde bij collega-transportbedrijven besloot Martens een zescilinder aan te schaffen. “We hoorden van iedereen dat de Scania Super-motor met zes cilinders kwalitatief goed, betrouwbaar en zuinig is. Na twee weken rijden kan ik dat bevestigen: het brandstofverbruik is voor ons werk opvallend laag.”

Ook over het rijcomfort van zijn nieuwe Scania heeft Martens alleen maar lof. “Hij schakelt goed, stuurt licht, rijdt stil en dankzij de luchtgeveerde vooras is hij heel comfortabel. Ik merk dat ik meer uitgerust ben wanneer ik op mijn bestemming arriveer.”

Indrukwekkend resultaat

De drieassige trekker is uitgerust met het Scania Smart en Safe pakket, dat de verplichte veiligheidsvoorzieningen omvat, waaronder een dodehoekinformatiesysteem, achteruitrijdetectiesysteem en vermoeidheids- en aandachtswaarschuwing. Tevens is het voertuig voorzien van een retarder, extra dieseltank en adaptieve cruise control. Het interieur is verfraaid met lederen bekleding en een lederen stuurwiel en voor de finishing touch liet Martens extra lampen en opvallende zwarte luchthoorns op de R-cabine monteren.

Hermans Truckcoating gaf het geheel een fris en stoer uiterlijk met parelmoer spuitwerk en Van Strien Print & Sign ontwierp een unieke striping, net even anders dan bij zijn vorige truck. “Het resultaat is indrukwekkend en overtreft alle verwachtingen,” zegt een trotse Martens.

Vertrouwen

De trekker werd geleverd door de dealer in Oosterhout, waar de Scania ook in onderhoud is. Hiervoor heeft het transportbedrijf een Scania-reparatie- en onderhoudscontract afgesloten. Het contact met de accountmanager, die Martens al vanaf jonge leeftijd kent, speelde ook een rol in de beslissing om een Scania aan te schaffen. “Het is vooral de service waar ik op moet kunnen bouwen. Daar heb ik alle vertrouwen in.”

Oprichter Ad Martens groeide op in de familie van het in grondverzet en zwaar transport gespecialiseerde Martens Transport, later Martens en Van Oord, waar hij als chauffeur aan de slag ging. Dertig jaar geleden verliet hij het bedrijf en begon als eigen rijder. In 2007 voegde zijn zoon Kevin zich bij hem. Sindsdien vervoeren ze samen exceptionele ladingen tot 25 meter in opdracht van Deltastaal door Nederland, België en het Ruhrgebied.

LAATSTE NIEUWS

Boeing ontslaat hoofd ruimtevaarttak na problemen met Starliner

ARLINGTON - Boeing heeft zijn hoofd van de defensie- en ruimtevaarttak ontslagen na de problemen met het Starliner-ruimtevaartuig en forse kostenoverschrijdingen op andere projecten....
×