DEN HAAG – Na de recente faillissementsgolf verwacht Erik Ziengs, voorzitter van Ondernemend Nederland (ONL), dat de komende tijd nog veel meer detailhandelsbedrijven en horecazaken verdwijnen. “Het gaat achter elkaar door. Het verontrust mij enorm. Iedere keer verdwijnen er beeldbepalende winkels en vaak worden die vierkante meters niet meer opgevuld”, zegt Ziengs.
Woensdag werd cosmeticawinkelketen The Body Shop failliet verklaard. Een dag eerder had Stella Fietsen uitstel van betaling aangevraagd, na jaren van oplopende verliezen. Maandag was het de beurt aan winkelketen Blokker, dat eveneens uitstel van betaling aanvroeg.
De voorzitter van de ondernemersvereniging denkt dat veel bedrijven financieel niet meer overleven door coronaschulden. “Ze hebben geen geld om deze uitgestelde belastingschulden af te lossen of om nog te investeren. En dan is de eenvoudigste manier om de stekker eruit te trekken. Zo ben je gelijk van al die schulden af”, zegt de ONL-voorzitter. “En hopelijk kan er dan weer een doorstart plaatsvinden.”
Veel bedrijven maakten tijdens de coronaperiode gebruik van de mogelijkheid om de loonbelasting en btw die zij moesten afdragen uit te stellen. Deze uitgestelde betalingen moeten echter binnen vijf jaar terugbetaald worden. “Maar ondernemers hadden ook te maken met een loonkostenexplosie, een energiecrisis, een personeelstekort en forse huurverhogingen. Ze kunnen de bedragen niet meer ophoesten en worden moedeloos, waardoor vaak niets anders overblijft dan het bedrijf te beëindigen.”
Ook retaildeskundige Paul Moers vreest dat er nog meer winkelformules in de problemen komen op de korte termijn. “Het probleem is dat de consument zo ongelofelijk zijn hand op de portemonnee houdt. We hebben zo’n 480 miljard euro op de bank staan, we sparen als gekken”, stelt de winkelexpert. Daarnaast hebben veel bedrijven volgens hem moeite om te vernieuwen, waardoor ze klanten verliezen. Ook Moers wijst naar de hoge coronaschulden en “explosief stijgende kosten” als oorzaak van de financiële problemen.
Het aantal winkels in Nederland is in de afgelopen veertien jaar gedaald van 96.000 tot 81.000. Toch is het volgens Moers niet alleen kommer en kwel. “IKEA presteert uitstekend, HEMA heeft zichzelf opnieuw uitgevonden, en Dille & Kamille, Apple en Rituals lopen als een trein.”