Clicky

dinsdag 19 november 2024 - 09:34 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 20

Rederij de Jong kiest voor HVO100 voor duurzamer transport voor SIF

Rederij de Jong heeft de volgende stap gezet naar duurzamer transport en vaart vanaf het derde kwartaal van dit jaar volledig op HVO100 voor haar klant SIF.

Al meer dan twintig jaar verzorgt Rederij de Jong het transport van steeds grotere windmolenonderdelen voor SIF vanuit Roermond naar diverse binnenhavens. De onderdelen worden geladen in duwbakken, die dienen als drijvende opslag tussen productie en eindbestemming, en worden vervolgens just-in-time afgeleverd in Hoboken (bij partner Smulders) of op de Maasvlakte 2 in Rotterdam bij SIF.

Het transport van deze onderdelen vergt jaarlijks tussen de 1 en 1,5 miljoen liter gasolie. In samenwerking met SIF heeft Rederij de Jong besloten de volledige behoefte te vervangen door HVO100, een duurzame biodiesel, waardoor de CO2-uitstoot met maar liefst 89 procent vermindert. Dit komt neer op een jaarlijkse besparing van ruim 2,5 miljoen kilogram CO2. Naast deze forse reductie levert de overstap ook aanzienlijke voordelen op in termen van fijnstof (PM), stikstofoxiden (NOx) en roetuitstoot.

Duurzaam partnerschap

Met deze overstap onderstrepen SIF en Rederij de Jong hun gezamenlijke inzet voor een duurzamere binnenvaart. De keuze voor HVO100, dat volledig hernieuwbaar en fossielvrij is, past binnen de ambitie van beide bedrijven om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en een positieve bijdrage te leveren aan de energietransitie.

Rederij de Jong, dat vorig jaar haar 100-jarig jubileum heeft gevierd, is een toonaangevende speler in de binnenvaart. Het bedrijf biedt een breed scala aan diensten, waaronder duwvaart met duwbakken en duwboten en binnenvaarttransporten. Via haar dochteronderneming C-Shipping & Logistics is Rederij de Jong ook actief in de zeevaart en biedt het port agency services aan in de ARAG-havens. Met deze uitgebreide expertise staat Rederij de Jong voor betrouwbare en duurzame logistieke oplossingen.

TIP Group neemt Britse Trailer Auto Group over

TIP Group, een van Europa’s toonaangevende leveranciers van vrachtwagen- en traileruitrustingsdiensten, kondigt met genoegen de overname aan van Trailer Auto Group (TAG), een ultramoderne trailerrevisiefaciliteit in Stoke-on-Trent, Groot-Brittannië. Deze strategische stap vergroot de mogelijkheden van TIP en breidt zijn toewijding uit om uitzonderlijke diensten te leveren in de transportsector.

TAG, opgericht in 2022, beschikt over een moderne werkplaats met 41 baaien en een toegewijd personeelsbestand van 105 werknemers, waaronder 85 bekwame monteurs. TIP Group verwacht dat alle TAG-werknemers naadloos overstappen naar TIP, wat zorgt voor continuïteit en expertise binnen het team.

TAG heeft een reputatie opgebouwd als een vertrouwde servicepartner voor blue-chipbedrijven en kleinere transportbedrijven en de overname komt op een moment dat trailerrevisie steeds belangrijker is geworden vanwege stijgende kosten voor nieuwe apparatuur en ESG-eisen (Environmental, Social and Governance) van bedrijven.

“De overname van TAG zal onze mogelijkheid om de levensduur van onze vloot te verlengen aanzienlijk verbeteren en ons aanbod aan zowel bestaande als nieuwe klanten uit te breiden”, aldus Mike Furnival, managing director UK & Ireland bij TIP Group. “De centrale locatie van de werkplaats zal trailerrenovatie, schadeherstel, onderhoud en APK-voorbereiding vergemakkelijken.”

LEES OOK
TIP neemt Secure Truck Parking Isoparc in Franse Sorigny over

Deze overname zal naar verwachting kansen bieden om de revisie-activiteiten van TIP te versterken en het uitgebreide assortiment producten en diensten te verkopen. Met de toevoeging van TAG heeft TIP nu 30 locaties in Groot-Brittannië.

TIP streeft ernaar een soepele overgang van de bedrijfsactiviteiten te garanderen, de hoge servicestandaard te behouden die klanten verwachten, terwijl de gevestigde lokale contacten van TAG behouden blijven.

De revisie van trailers is steeds belangrijker geworden om de levensduur van de vloot te verlengen en duurzaamheid te omarmen. De overname van TAG, met zijn expertise in grootschalige revisie, betekent dat TIP zijn revisiediensten aan klanten verder kan versterken. Klanten ondersteunen bij het opknappen naar bijna nieuwe kwaliteit en prestaties helpt operationele kosten te minimaliseren en de impact op het milieu te verminderen, terwijl er bespaard wordt op de kosten van de aanschaf van nieuwe apparatuur.

De overname markeert een belangrijke stap in de groei van TIP in het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

Schoof toch eerder terug na gewelddadige nacht in Amsterdam

BOEDAPEST – Premier Dick Schoof keert toch wat eerder dan gepland vanuit Boedapest terug naar Nederland na de gewelddadigheden tegen Israëlische voetbalfans in Amsterdam in de nacht van donderdag op vrijdag.

Hij sluit niet uit dat hij vrijdag nog een bezoek brengt aan de hoofdstad, zei hij na afloop van overleg met de Europese regeringsleiders in de Hongaarse hoofdstad.

Schoof wilde vrijdagochtend nog niet weten van een vervroegd vertrek. Dat besluit verdedigde hij opnieuw tegenover de Nederlandse pers. “Ik had als premier ook belangrijke zaken te doen hier in Boedapest.” Hij belde wel met onder anderen justitieminister David van Weel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema en constateerde “dat iedereen vervolgens datgene ging doen wat ze ook moesten doen”.

De premier vindt dat hij daarmee voldoende “zichtbaar” is geweest en herkent zich niet in kritiek van met name PVV-leider Geert Wilders die bij hem een “gevoel van urgentie” zei te missen. “Ik had niks kunnen toevoegen aan datgene wat de ministers, de burgemeester, de politiecommissaris en de officier met elkaar aan het doen waren.”

Schoof weet nog niet zeker of hij vrijdag nog naar Amsterdam gaat. “Dat zou goed kunnen”, zei hij. “Er zijn op dit moment contacten om te kijken of dat gewenst is of niet.”

UEFA gaat rapporten en bewijs verzamelen na geweld in Amsterdam

NYON – De Europese voetbalbond UEFA gaat alle rapporten en bewijs verzamelen naar aanleiding van het geweld richting Israëlische voetbalfans in Amsterdam. Dat stelt de bond in een verklaring die in handen is van Sky News. De ongeregeldheden vonden plaats rond de wedstrijd tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv in de Europa League.

“De UEFA veroordeelt de gewelddadige gebeurtenissen voor en na de wedstrijd in Amsterdam met klem”, staat in het statement. “We vertrouwen erop dat de autoriteiten de daders zullen identificeren, straffen en passende maatregelen treffen.”

Mocht uit de rapporten van waarnemers en het verzamelde bewijs blijken dat Ajax tekort heeft geschoten, dan kan de club een straf verwachten. Ajax sprak vrijdagmiddag in een verklaring echter van een goede sfeer in het stadion en een goede samenwerking met alle betrokken partijen. Het ging uiteindelijk mis in het centrum van Amsterdam. Clubs dragen de verantwoordelijkheid voor de gebeurtenissen in het stadion.

De UEFA is de organisator van de Europa League, het tweede clubtoernooi van Europa.

Commissie en nationale autoriteiten dringen er bij Temu op EU consumentenbescherming te respecteren

Foto: Adobe Stock

BRUSSEL – Vandaag, vrijdag 8 november, heeft het Consumer Protection Cooperation (CPC) Network van nationale consumentenautoriteiten en de Europese Commissie , na een gecoördineerd onderzoek op Europees niveau, de online marktplaats Temu op de hoogte gebracht van een aantal praktijken op haar platform die inbreuk maken op de EU-consumentenwetgeving.

Het CPC Network heeft Temu opgedragen om die praktijken in overeenstemming te brengen met de consumentenwetgeving van de Europese Unie. Temu wordt nog steeds onderzocht en is verzocht om nadere informatie te verstrekken aan het netwerk. De actie van het CPC Network tegen Temu wordt geleid door de bevoegde nationale autoriteiten van België (Directoraat-generaal Economische Inspectie), Duitsland (Federaal Milieuagentschap) en Ierland (Commissie Mededinging en Consumentenbescherming), onder coördinatie van de Europese Commissie.

Het gecoördineerde onderzoek van het CPC Network bestrijkt een breed scala aan praktijken waarmee consumenten worden geconfronteerd tijdens het winkelen op Temu, waaronder praktijken die consumenten kunnen misleiden of hun aankoopbeslissingen onterecht kunnen beïnvloeden. Het CPC Network onderzoekt ook of Temu voldoet aan specifieke informatieverplichtingen voor online marktplaatsen onder consumentenrecht.

Vorige week opende de Commissie een formele procedure tegen Temu onder de Digital Services Act (DSA). De DSA-procedure en de gezamenlijke handhavingsactie van het CPC Network zijn complementair aan elkaar. Ze zijn gericht op het waarborgen van een veilige en betrouwbare online omgeving waarin de rechten van consumenten in Europa volledig worden beschermd.

Vanaf 13 december vereist de Algemene Verordening Productveiligheid (GPSR) dat er een economische operator in de EU is gevestigd die verantwoordelijk is voor het waarborgen van de naleving van productveiligheidseisen, waaronder specifieke verplichtingen voor online marktplaatsen die zich richten op consumenten. Onder de GPSR kunnen de nationale markttoezichtautoriteiten een takedown order uitvaardigen om het product van internet te halen als zij vaststellen dat het onveilig is. Deze verplichtingen zijn complementair aan de DSA.

Belangrijkste elementen van de gecoördineerde actie van het CPC-netwerk

Het CPC-netwerk heeft op Temu verschillende soorten problematische praktijken geïdentificeerd die zij als een schending van de EU-wetgeving inzake consumentenbescherming beschouwen, zoals:

Nepkortingen: De valse indruk wekken dat producten met korting worden aangeboden, terwijl dat niet het geval is.

Drukverkopen: Consumenten onder druk zetten om aankopen te doen, bijvoorbeeld door valse beweringen te doen over beperkte voorraad of valse aankoopdeadlines.
Gedwongen gamification: Consumenten dwingen om een ​​draai aan het rad van fortuin te spelen om toegang te krijgen tot de online marktplaats, terwijl essentiële informatie over de gebruiksvoorwaarden die gekoppeld zijn aan de beloningen van het spel wordt verborgen.

Ontbrekende en misleidende informatie: Onvolledige en onjuiste informatie weergeven over de wettelijke rechten van consumenten om goederen te retourneren en restituties te ontvangen. Temu informeert consumenten ook niet vooraf dat hun bestelling een bepaalde minimumwaarde moet bereiken voordat ze hun aankoop kunnen voltooien.

Nepbeoordelingen: Onvoldoende informatie geven over hoe Temu de authenticiteit van beoordelingen op haar website waarborgt. Nationale autoriteiten vonden beoordelingen waarvan zij vermoeden dat ze niet authentiek zijn.

Verborgen contactgegevens: Consumenten kunnen Temu niet eenvoudig bereiken voor vragen of klachten.

Daarnaast heeft het CPC-netwerk informatie opgevraagd bij Temu om te beoordelen of het bedrijf voldoet aan verdere verplichtingen op grond van het EU-consumentenrecht. Denk hierbij aan de verplichting om consumenten duidelijk te informeren of de verkoper van een product een handelaar is of niet, om ervoor te zorgen dat productranglijsten, beoordelingen en waarderingen niet op een misleidende manier aan consumenten worden gepresenteerd, om ervoor te zorgen dat prijsverlagingen correct worden aangekondigd en berekend, en om ervoor te zorgen dat milieuclaims nauwkeurig en onderbouwd zijn.

Volgende stappen

Temu heeft nu een maand de tijd om te reageren op de bevindingen van het CPC-netwerk en toezeggingen voor te stellen over hoe zij de geïdentificeerde consumentenwetgevingsproblemen zullen aanpakken. Afhankelijk van Temu’s antwoord kan het CPC-netwerk een dialoog aangaan met het bedrijf. Als Temu de zorgen van het CPC-netwerk niet aanpakt, kunnen nationale autoriteiten handhavingsmaatregelen nemen om naleving te waarborgen. Dit omvat de mogelijkheid om boetes op te leggen op basis van de jaarlijkse omzet van Temu in de betrokken lidstaten. Dit doet geen afbreuk aan de bevoegdheid van nationale autoriteiten om handhavingsmaatregelen te nemen in lopende procedures.

Achtergrondinformatie

Onder de Consumer Protection Cooperation (CPC) Regulation vormen de nationale consumentenautoriteiten van de 27 EU-lidstaten, Noorwegen en IJsland samen het CPC-netwerk om EU-wetten ter bescherming van consumenten te onderzoeken en te handhaven tegen grensoverschrijdende inbreuken. De Europese Commissie faciliteert en coördineert onder bepaalde omstandigheden ook dergelijke gezamenlijke onderzoeks- en handhavingsacties.

De verplichtingen op het gebied van het consumentenrecht waarop het CPC-netwerk zich jegens Temu beroept, zijn te vinden in de richtlijn oneerlijke handelspraktijken, de richtlijn consumentenrechten, de richtlijn prijsaanduiding, de richtlijn e-commerce en de richtlijn oneerlijke bedingen.

Temu werd op 31 mei 2024 aangewezen als Very Large Online Platform (VLOP) onder de Digital Services Act (DSA). Vier maanden na de aanwijzing moest Temu voldoen aan de strengste verplichtingen die van toepassing zijn op VLOP’s. Deze omvatten de verplichting om alle systemische risico’s die voortvloeien uit haar diensten naar behoren te beoordelen en te beperken.

Na een voorlopig onderzoek opende de Commissie op 31 oktober 2024 een formele procedure om te beoordelen of Temu mogelijk de DSA heeft geschonden op gebieden die verband houden met de beoordeling, het beheer en de beperking van risico’s, de transparantie van aanbevelingssystemen en de toegang tot gegevens voor onderzoekers.

De gecoördineerde actie van het CPC-netwerk tegen Temu doet geen afbreuk aan lopende procedures door nationale autoriteiten. Nationale procedures naar de commerciële praktijken van Temu zijn tot nu toe aangekondigd door de Hongaarse mededingingsautoriteit , het Poolse Bureau voor concurrentie en consumentenbescherming en het directoraat-generaal voor mededingingsbeleid, consumentenzaken en fraudebestrijding in Frankrijk. Evenzo doet de gecoördineerde actie geen afbreuk aan procedures die de Europese Commissie heeft gestart onder de DSA of in de toekomst kan besluiten te starten. Bovendien sluit de gecoördineerde actie geen lopende of toekomstige handhavingsacties uit door markttoezichtautoriteiten onder productveiligheidswetten.

Burgemeester Halsema: er is genoeg politie-inzet geweest

AMSTERDAM – Burgemeester Femke Halsema van Amsterdam is van mening dat er genoeg politie op de been was rond de wedstrijd van Ajax en Maccabi Tel Aviv. De inzet van achthonderd agenten en zes ME-pelotons was voor Amsterdamse begrippen “uitzonderlijk groot”, zei politiechef Peter Holla van de eenheid Amsterdam.

“We zijn weken bezig geweest met de voorbereidingen. We voorzagen risico’s voor de openbare orde en hebben maximaal ingezet met ruim achthonderd agenten uit het hele land”, zei Holla. “De afgelopen 36 uur hebben mij geschokt. Supporters hebben angstige momenten gekend en zijn op een schandalige manier mishandeld.”

Holla kondigde aan dat de politie “de hoogste prioriteit geeft aan de opsporing van verdachten”. De politiechef gaf op de persconferentie van de driehoek een overzicht van de gebeurtenissen, die al op woensdagavond begonnen met opstootjes en incidenten bij Holland Casino in de binnenstad.

Flitsmomenten

Over het verloop op donderdag zei de politiechef dat vechtpartijen plaatsvonden bij een supportersbijeenkomst op de Dam, waar tegenstanders op afkwamen. Daarop volgde een kat-en-muisspel met de politie, waarbij ook zwaar vuurwerk werd afgestoken. “De politie heeft grote groepen uit elkaar kunnen houden.” Donderdagavond was er een demonstratie van pro-Palestijnse betogers op het Anton de Komplein in Amsterdam-Zuidoost. Die groep bleef niet bijeen en wilde op weg naar de Johan Cruijff ArenA, wat de politie “veel werk” opleverde in de omgeving. “We hebben grote incidenten weten te voorkomen”, zei de politiechef daarover.

Na de wedstrijd verliep de uitstroom uit het stadion volgens Holla “rustig”. Volgens hem ontstonden de problemen later in de binnenstad, waarbij relschoppers Israëlische supporters belaagden en ernstig mishandelden volgens het principe ‘hit en run’. “Het is moeilijk om tijdens deze flitsmomenten, die overal in de stad plaatsvonden, op te treden.”

Uiteindelijk zijn supporters van Maccabi Tel Aviv met bussen naar hun hotels gebracht. De politie schaalde rond 03.00 uur af “toen het weer rustig was”, zei Holla. In totaal waren er 2500 tot 3000 supporters van de Israëlische club in Amsterdam.

Halsema: vroeg NCTV om inschatting, zou geen dreiging zijn

AMSTERDAM – Burgemeester Femke Halsema heeft de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) gevraagd om een dreigingsinschatting te maken van de wedstrijd donderdag in de stad tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv en de herdenking van de Kristallnacht op dezelfde avond.

Dit zei Halsema tijdens een persconferentie over de gewelddadigheden die afgelopen nacht hebben plaatsgevonden. Er zou geen concrete dreiging zijn geweest, aldus de burgemeester.

Vrachtwagenchauffeur speelt Monopoly tijdens het rijden en trekt ‘boetekaart’ [+foto]

Foto: Duitse Politie

WÜRZBURG – Een vrachtwagenchauffeur speelde woensdag tijdens het rijden het bordspelletje Monopoly terwijl hij over de Duitse A3 reed.

De chauffeur had een tablet aan zijn voorruit bevestigd en speelde daarop Monopoly.

De Duitse politie stuurde hem niet direct door naar de gevangenis maar hij kreeg wel een boete van 230 euro.

De Duitse politie benadrukt nogmaals “geen mobiele telefoons of, in dit geval, een tablet tijdens het rijden te gebruiken! Jullie brengen jezelf en anderen in gevaar!”

Tiental kandidaten voor doorstart e-bikemerk Stella Fietsen

NUNSPEET – Zo’n tien gegadigden hebben zich de afgelopen dagen gemeld voor een doorstart van Stella Fietsen, dat eerder deze week uitstel van betaling aanvroeg.

Bewindvoerder Frans van Oss laat weten dat er vrijdagmiddag een beslissing valt over de manier waarop die doorstart moet plaatsvinden. Het zou kunnen dat het e-bikemerk eerst failliet moet gaan, maar het kan ook zijn dat investeerders het aantrekkelijker vinden om het bedrijf nu al over te nemen, inclusief bijvoorbeeld de schulden.

Volgens Van Oss is de ene partij serieuzer dan de andere en kunnen er ook nog kandidaten bijkomen. Pas na het besluit van vrijdagmiddag wordt concreter onderzocht welke overnamekandidaten uiteindelijk een rol zullen kunnen spelen.

De winkels van Stella Fietsen zijn dicht sinds dinsdag, de dag dat het nieuws over het uitstel van betaling naar buiten kwam. Dat blijft volgens Van Oss tot nader order zo.

Consumenten die een nieuwe fiets al hebben betaald maar nog wachten op levering, moeten volgens Van Oss nog even geduld hebben. De bewindvoerder is met eigenaar DM Equity Partners (DMEP) en de bank bezig te kijken wat mogelijk is. “Maar juridisch gezien is dit lastig.” Van Oss verwacht hier maximaal over een week duidelijkheid over te kunnen geven.

Het in 2011 opgerichte Stella Fietsen leed dit en vorig jaar miljoenenverliezen. Het bedrijf zelf wijst naar moeilijke omstandigheden op de markt voor elektrische fietsen als oorzaak. Zicht op herstel is er op korte termijn niet, schreef het bedrijf eerder deze week.

Floriway volledig eigendom van Royal FloraHolland

Marc Goudzwaard

AALSMEER – Royal FloraHolland heeft de resterende 15 procent aandelen van Floriway overgenomen en is daarmee nuhonderd procent eigenaar van het sierteelttransportbedrijf.

De afgelopen maanden heeft het managementteam van Floriway onder leiding van waarnemend directeur Marc Goudzwaard een succesvolle basis voor de toekomst neergezet. Tezamen met de overname van de resterende aandelen is ook Marc Goudzwaard definitief benoemd als directeur van Floriway.

Het volledige eigenaarschap en de definitieve benoeming van nieuw management markeren de weg naar verdere herstructurering en hernieuwde positionering van Floriway. Dit omvat de dagelijkse focus op klanten en dienstverlening en nauwere samenwerking en synergie tussen de diensten van Royal FloraHolland en Floriway. Financiële details over deze transactie worden niet bekendgemaakt.

“Deze stap toont allereerst het vertrouwen dat we hebben in de resultaten en de toekomst van Floriway en daarmee in Marc en zijn managementteam,” zegt CEO Steven van Schilfgaarde.

“Daarnaast vinden we het vanuit Royal FloraHolland essentieel dat onze leden met Floriway altijd kunnen rekenen op betaalbaar, efficiënt en duurzaam sierteelttransport. Voor de sierteeltketen is vervoer immers een onlosmakelijk onderdeel van de keten; we werken met verse bloemen en planten die tijdig en betaalbaar moeten worden vervoerd. Het 100% eigenaarschap maakt dat we dit ook altijd aan onze leden kunnen bieden. De gerealiseerde verbeteringen gedurende de afgelopen maanden in combinatie met het eerder aangekondigde plan biedt de directie van Royal FloraHolland vertrouwen in een gezonde toekomst voor Floriway. Belangrijk onderdeel hiervan is de maximale samenwerking en synergie tussen Royal FloraHolland en Floriway in de dienstverlening. Hoewel Floriway nog niet direct winstgevend is, is hiermee de basis gelegd voor een stabiele en gezonde toekomst.”

Benoeming Marc Goudzwaard

Marc Goudzwaard is per direct benoemd tot directeur van Floriway. Hij heeft deze rol de afgelopen 6 maanden waargenomen. Marc is afkomstig van Royal FloraHolland waar hij verantwoordelijk was voor logistieke middelen en hij heeft een achtergrond in de logistieke wereld. De afgelopen maanden heeft het managementteam onder leiding van Marc Goudzwaard tal van concrete ingrepen en verbeteringen doorgevoerd, met een helder plan naar een financieel gezonde toekomst.

Eerste Scania trucks voor Engelen Events maken cirkel rond

PANHEEL – Engelen Hekwerken uit het Limburgse Panheel breidde onlangs uit met twee maal Scania R530B6X2*4NB V8. Voor de leverancier van drang- en bouwhekken voor de evenementen branche zijn het de eerste trucks van dit merk. Met de aankoop bewijst Arnaud Drehmanns dat oude liefde niet roest. “Na 18 jaar bij Scania te hebben gewerkt, is de cirkel rond. Nu ik zelf ondernemer ben, zie ik pas wat een merk met de berijder doet.”

Drehmanns is sinds tien jaar DGA van Engelen Hekwerken. De overname van de eventtak van Heras Mobile resulteerde in een verdubbeling van de activiteiten, waardoor een uitbreiding van het wagenpark onvermijdelijk werd.

“De keuze voor Scania was een logische. Het is een professionele organisatie en fijne samenwerkingspartner. De trucks zijn standaard zeer compleet uitgerust en ontworpen om 60-tons lading te vervoeren. Dat zie je terug in de kwaliteit; ze zijn stil, betrouwbaar economisch en rijden voortreffelijk.”

Wendbare mega motorwagens

Specialiteit van Engelen Events is het al rijdend lossen en laden van dranghekken. Om die reden kiest het bedrijf standaard voor wendbare 3-assige mega bakwagens met een gestuurde naloopas.

“De voertuigen zijn onderdeel van onze dienstverlening. Niet alleen om dranghekken van A naar B te vervoeren, ook om op locatie snel het parcours te kunnen opbouwen en weer afbreken. Dan zijn wendbaarheid en flexibiliteit vereisten, met name tijdens evenementen in krappe binnensteden zoals de marathon van Zurich.”

De Scania R-cabines zijn uitgerust met verschillende comfort verhogende opties, waaronder een standairco en tweede koelkast. De kers op de taart was de achtcilindermotor, die de chauffeurs volgens Drehmanns als secundaire arbeidsvoorwaarde beschouwen. “Een V8-motor rijdt veel comfortabeler. En vergeet de beleving niet… Sinds de ingebruikname krijg ik alleen maar positieve berichten. Omdat we het relatief hoge vermogen van de motor in de praktijk niet nodig hebben, komt dat het brandstofverbruik ook nog eens ten goede.”

‘Alles klopt’

Voor extra gemoedsrust en zekerheid heeft Engelen Hekwerken het volledige pakket aan Scania services afgenomen, bestaande uit een reparatie- en onderhoudscontract, financiering en verzekering. Drehmanns prijst de professionaliteit en betrokkenheid van de Scania organisatie en met name de vestiging in Nuth, die de voertuigen leverde. “De dienstverlening, de begeleiding, de kennis; alles klopt.”

Tijdelijk hekwerk

Opgericht in 1979 als marktkraam bouwer is Engelen Hekwerken doorgegroeid naar commercieel dranghekverhuurder voor evenementen en festivals. Het werkgebied is Nederland, België, Duitsland en Zwitserland. Met zeven medewerkers en een wagenpark bestaande uit zeven trucks worden zowel kleinere sportwedstrijden als eenmalige grote evenementen, zoals de Giro en het Wereldkampioenschappen wielrennen, in no time van tijdelijke dranghekken, fietsenstallingen en ander hekwerk voorzien. Dankzij het unieke Box-concept, een productielijn die door Engelen Hekwerken zelf werd ontwikkeld, kunnen de hekken ook rijdend gelost worden.

Pro-Palestijnse accounts roepen op tot protest bij Stopera

AMSTERDAM – Pro-Palestijnse accounts op sociale media roepen op om vrijdag te protesteren bij de Stopera, het Amsterdamse stadhuis.

Om 12.00 uur zal de Amsterdamse driehoek (burgemeester, politie en Openbaar Ministerie) daar maatregelen aankondigen naar aanleiding van geweld tegen Israëlische voetbalsupporters in de nacht van donderdag op vrijdag.

“Vandaag om 12.00 is de persconferentie voor maatregelen van Femke Halsema bij de Stopera. Zien we je daar?” Deze oproep wordt gedeeld via onder meer de accounts free.palestine.nl en Week.4PalestineNL. Het gaat volgens de omschrijving om een “protest tegen de repressieve maatregelen van burgemeester Halsema”.

In de nacht van donderdag op vrijdag werden supporters van de Israëlische voetbalclub Maccabi Tel Aviv aangevallen in het centrum van Amsterdam. Daarbij zijn gewonden gevallen.

Acties technici Transavia van de baan door cao-resultaat

SCHIPHOL – Technici van Transavia hebben hun geplande werkonderbrekingen voor vrijdag opgeschort omdat er een voorlopig akkoord is met de luchtvaartmaatschappij over een nieuwe cao. Dat laat voorzitter Piet Visser van de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart Technici (NVLT) weten. Het gunstigere eindbod kwam donderdagavond twaalf minuten voor het verstrijken van het ultimatum binnen.

De technici waren van plan vrijdag op Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport de eerste werkonderbrekingen uit te voeren als Transavia niet zou reageren op hun eisen voor een betere beloning. Dat zou dan waarschijnlijk hebben geleid tot vertraagde of geannuleerde vluchten.

Maar in het eindbod van Transavia zag het actiecomité volgens Visser genoeg aanleiding de werkonderbrekingen voorlopig op te schorten. Zo wordt door een toeslag van 8,5 procent het gat met de beloningen voor technici van moedermaatschappij KLM nagenoeg volledig gedicht.

Ook heeft Transavia voorgesteld elk half jaar met technici in gesprek te gaan over hun toekomst bij de maatschappij, onder meer op het gebied van opleidingen. Toekomstperspectief was ook een belangrijk pijnpunt voor de NVLT in de onderhandelingen.

Leden van de vakbond moeten volgende week nog wel instemmen met het onderhandelingsresultaat, maar Visser verwacht dat dat geen probleem wordt. De nieuwe cao moet met terugwerkende kracht vanaf juni gaan gelden, tot begin 2026.

IDF verbiedt militairen om naar Nederland te reizen

JERUZALEM – De Israëlische krijgsmacht (IDF) verbiedt voorlopig al het militaire personeel om af te reizen naar Nederland.

De krijgsmacht zou aanvankelijk twee reddingsvliegtuigen naar Nederland sturen om Israëliërs op te halen na de ongeregeldheden in Amsterdam afgelopen nacht, maar dat besluit werd teruggedraaid.

De IDF geeft geen specifieke reden voor de maatregel, maar zegt dat het om een politieke beslissing gaat. “Buitengewone verzoeken zullen individueel worden behandeld”, staat in de verklaring op X.

Dat er geen militaire vluchten meer naar Nederland gaan om Israëliërs op te halen, betekent dat ze gebruik moeten maken van commerciële reguliere vluchten.

Transport in Nood claimt overwinning in zaak Londense boetes

WEESP – Nederlandse vrachtwagenchauffeurs hoeven bijna 3 miljoen euro aan boetes voor het rijden in milieuzones in Londen waarschijnlijk niet te betalen. Belangenorganisatie Transport in Nood heeft daar naar eigen zeggen na onderhandelen een akkoord over gesloten met Transport for London (TfL). De transportautoriteit heeft erkend dat de bijna 3000 boetes onrechtmatig zijn opgelegd en scheldt deze voor nu kwijt, bevestigt advocaat Kevin Vierhout na berichtgeving van RTL Nieuws.

Volgens Vierhout is TfL wel van plan de boetes opnieuw op te leggen, maar dan in ponden in plaats van euro’s. Onder meer omdat de boetes al waren omgerekend in euro’s, waren deze onrechtmatig. Volgens Vierhout is de kans dat de boetes juridisch gezien opnieuw kunnen worden opgelegd echter minimaal, omdat deze nu al zijn kwijtgescholden.

Een ander verweer dat Transport in Nood al sinds ongeveer een jaar bij de Britse rechter aanvoert, is dat een incassobureau de verzamelde boetes pas na jaren naar de Nederlandse transportbedrijven opstuurde. Daardoor vielen de boetes hoger uit en wisten de chauffeurs ook tot het binnenkomen ervan niet dat ze in overtreding waren. Inmiddels zijn de overtredingen mogelijk verjaard.

Engelse rechter

Transport in Nood en TfL hebben nu twee maanden om tot overeenstemming te komen over de te betalen advocaatkosten in deze zaak en wat er moet gebeuren met de ongeveer 130.000 euro aan milieuboetes die Nederlandse chauffeurs al hadden betaald. Als de partijen er onderling niet uitkomen, volgt een zitting bij de Britse rechter.

Hierna gaat Transport in Nood zich ook nog richten op andere boetes die Londen oplegde, zoals voor het betalen van tol, parkeren en veiligheidsvoorschriften. Met alle ongeveer 10.000 boetes samen is volgens de belangenorganisatie meer dan 7,5 miljoen euro gemoeid.

LAATSTE NIEUWS

Donald Trump kiest presentator Fox News als transportminister

WASHINGTON - Toekomstig VS-president Donald Trump heeft maandag aangekondigd dat hij Sean Duffy aanstelt als minister van Transport. Duffy is voormalig vertegenwoordiger van de...