HOOFDDORP – Federal Express Corporation, ‘s werelds grootste exprestransportbedrijf, publiceert vandaag een onderzoek dat voorspelt dat pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk ruim 226 miljoen zendingen in Nederland zullen bezorgen. Dit is 7,7 procent meer dan in dezelfde periode in 2023.
Het onafhankelijke onderzoek is uitgevoerd door Effigy Consulting, dat een analyse heeft gedaan van zijn koeriers-, expres- en pakketmarkt (CEP)-database met 500.000 datapunten verspreid over meer dan 300 vervoerders in 41 landen. De gegevens tonen een stijging van ruim 16 miljoen pakketten ten opzichte van de Nederlandse cijfers in 2023.
Deze groei komt voornamelijk door een toename van e-commerce, waarbij naar verwachting 73 procent (166 miljoen) van de zendingen direct naar consumenten (B2C) gaat. De zogeheten peakperiode, die Black Friday en de aanloop naar de feestdagen omvat, is een cruciale tijd voor zowel Nederlandse als Europese retailers en fabrikanten. Ongeveer 30 procent van het totale Europese volume in 2023 werd in de laatste drie maanden van het jaar bezorgd en dit benadrukt het belang van het zogenaamde ‘gouden kwartaal’. Ter vergelijking: dit is zeven procentpunten hoger dan het gemiddelde voor de drie andere kwartalen.
Ook zendingen tussen bedrijven nemen toe in de peakperiode, wanneer winkels worden bevoorraad en locaties zich voorbereiden op hun drukste seizoen. Iets meer dan een vijfde (21,5 procent) van de logistieke activiteiten wordt verwacht als business-to-business (B2B) zendingen, terwijl bijna een twintigste (3,7 procent) zendingen van consument naar consument (C2C) betreft, in een periode wanneer cadeaus naar vrienden en familie door het hele land worden gestuurd. Het resterende percentage zijn zendingen van consument naar bedrijf (C2B).
Marius Penninks, Vice President Network Operations bij FedEx, zegt: “De peakperiode is een cruciale tijd voor Nederlandse bedrijven en veel van hen zijn sterk afhankelijk van logistieke diensten om aan de groeiende vraag te voldoen. Ook dit jaar zien we een stijgende vraag in de aanloop naar de feestdagen, waarbij themadagen zoals Cyber Monday en Black Friday aan populariteit winnen in Nederland. Samen met onze klanten zijn we klaar om de toegenomen werkdruk aan te kunnen en ervoor te zorgen dat pakketten op tijd aankomen, zodat iedereen onbezorgd van de feestdagen kan genieten.”
Om de omvang van de piekperiode te illustreren: het totale Europese volume (138,097 miljoen kubieke meter) zou overeenkomen met het 45 keer vullen van de gehele Johan Cruijff ArenA. Het totale gewicht van de goederen die deze peakperiode door heel Europa worden vervoerd, bedraagt bijna 7,5 miljoen ton. Dit komt neer op ongeveer 15 kg per persoon in de EU en het Verenigd Koninkrijk (VK).
De landen met het hoogste aantal bezorgingen tijdens deze peakperiode zijn naar verwachting het VK (1,3 miljard) en Duitsland (1,1 miljard), gevolgd door Frankrijk met iets meer dan een half miljard (524 miljoen), met gemiddeld 12 pakketten per persoon in het VK en de EU gedurende de periode van drie maanden. Nederland staat op de achtste plaats van de landen die in het onderzoek zijn opgenomen.
Naar verwachting zal Europa tijdens deze peakperiode meer goederen importeren dan exporteren, met bijna 200 miljoen zendingen uit landen als China en de VS tegenover 75 miljoen uitgaande zendingen. Toch lijkt het erop dat bijna een half miljard van de in Europa verzonden pakketten exportzendingen zullen zijn, met bijna 500 miljoen pakketten die door Europese bedrijven naar andere landen binnen en buiten de EU worden verzonden. Het overgrote deel (86,5 procent) van de Nederlandse pakketten die deze peakperiode internationaal worden verzonden, zal bestaan uit export binnen de EU. De totale export stijgt naar verwachting met 7 procent ten opzichte van de peakperiode van vorig jaar. Dagelijkse leveringen naar aanleiding van de Nederlandse Black Friday (29 november) zullen licht toenemen naar 4,6 miljoen dit jaar, vergeleken met 4,3 miljoen in 2023.
Penninks: “Dit onderzoek toont bovendien aan dat de rol van ons land als exporteur niet mag worden onderschat, wat het belang benadrukt van een uitstekend intercontinentaal lucht- en intra-Europees lucht- en wegennetwerk. Bij FedEx maken we ook gebruik van de gegevens die door onze fysieke netwerken stromen om bedrijven te ondersteunen tijdens de piekperiode. Zo wordt elk pakket 20 tot 25 keer gescand, en gebruiken we deze gegevens voor monitoring en essentiële interventies.”