Clicky

maandag 28 april 2025 - 01:38 uur
Home Blog Pagina 2

Jong kind omgekomen door aanrijding in Brabantse Sint-Oedenrode

SINT-OEDENRODE – In de Brabantse plaats Sint-Oedenrode is zaterdag een “jong kind” omgekomen bij een aanrijding, meldt de politie. Meer informatie over het slachtoffer kon ze nog niet verstrekken.

Het incident gebeurde op de Vresselseweg. Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren, is nog niet duidelijk. Daarnaar doen verkeersspecialisten van de politie onderzoek.

Het Eindhovens Dagblad meldt dat het kind is aangereden door een bestelbus op een oprit van een woning, maar een woordvoerder van de politie kon dat zaterdag niet bevestigen.

Gewonde door schietpartij in Delfzijl

DELFZIJL – Door een schietincident in Delfzijl is zaterdag aan het einde van de middag een persoon gewond geraakt. Dat meldt de politie. Er is nog niemand aangehouden.

Het incident vond rond 17.30 uur plaats aan de Waterstraat in de Groningse plaats. Over de ernst van de verwondingen van het slachtoffer is niets bekendgemaakt.

De politie doet onderzoek. Naar de verdachten wordt nog gezocht.

AVROTROS schaart zich achter vlagverbod EBU: geen politiek event

HILVERSUM – AVROTROS begrijpt de beslissing van de European Broadcasting Union (EBU) om bij het Eurovisie Songfestival regenboogvlaggen te weren op het podium. Dat laat een woordvoerder van de omroep, die de Nederlandse deelname aan het liedjesfestijn regelt, zaterdag weten aan het ANP.

De artiesten die dit jaar meedoen aan het Eurovisie Songfestival in Basel mogen op het podium of in de Green Room niet met een regenboog- of andere pridevlag zwaaien. Alleen nationale vlaggen zijn toegestaan, maakte de EBU zaterdag bekend.

“Het Eurovisie Songfestival is een niet-politiek event en in dat kader begrijpen we deze beslissing”, aldus AVROTROS. “Het gaat enkel om de officiële momenten dat het duidelijk moet zijn om welk land het gaat. Op alle andere momenten staat het ons vrij om te communiceren wat we willen.”

Volstrekt belachelijk

De omroep voegt daaraan toe dat “een regenboogvlag geen politiek statement is”. Lhbti-belangenorganisatie COC noemde het zaterdag “volstrekt belachelijk” dat artiesten dit jaar bij het Eurovisie Songfestival niet meer met regenboogvlaggen mogen lopen of zwaaien. De organisatie wil dat AVROTROS protest aantekent bij de EBU.

“Het verbieden van een pridevlag is alsof je deelnemers verbiedt hand in hand te lopen met hun partner van hetzelfde geslacht. Of te zeggen dat het geven van een zoen aan je partner een politiek statement is”, aldus de belangenorganisatie van de lhbti-gemeenschap. Het COC vreest een glijdende schaal. De EBU liet fans afgelopen jaar ook al regenboogvlaggen inleveren bij de ingang van het evenement.

Songfestivalartiesten mogen niet meer met pridevlaggen zwaaien

De artiesten die dit jaar meedoen aan het Eurovisie Songfestival in Basel mogen op het podium of in de Green Room niet met een regenboog- of andere pridevlag zwaaien. Alleen nationale vlaggen zijn toegestaan, bevestigde songfestivalorganisator European Broadcasting Union (EBU) na berichtgeving hierover van de Deense omroep DR.

Als deelnemende artiesten de regels overtreden kan dat gevolgen hebben. Om wat voor sancties het gaat, is niet duidelijk.

Buiten het podium geldt een vrijer vlaggenbeleid. Alle vlaggen die volgens de Zwitserse wet zijn toegestaan, mogen worden gebruikt. Dat geldt straks ook voor het publiek in de arena. Fans mogen wel een pridevlag meenemen, net als bijvoorbeeld een Europese vlag of Palestijnse vlag.

Klachten

Vorig jaar waren er in Malmö veel klachten over het vlaggenbeleid. Sommige fans moesten aan de deur afwijkende vlaggen, zoals de regenboogvlag of de Europese vlag, inleveren. De Zwitserse winnaar Nemo stelde dat hen de non-binaire vlag niet op het podium mocht meenemen. De non-binaire artiest moest de vlag “naar binnen smokkelen”.

Ook in voorgaande jaren waren er veel artiesten die naast hun nationale vlag ook een pridevlag mee hadden. Dat deed S10 bijvoorbeeld tijdens het begin van de songfestivalfinale in Turijn in 2022.

Doden en gewonden bij explosie in grote Iraanse haven

SHAHID RAJAEE – Bij een grote explosie in de haven Shahid Rajaee aan de Straat van Hormuz zijn volgens media en autoriteiten zeker vier doden gevallen en honderden mensen gewond geraakt. Over de oorzaak van de ontploffing is nog niets officieel bekendgemaakt. De ontploffing was volgens media op een terrein waar chemische stoffen waren opgeslagen.

Volgens havenautoriteiten was de explosie op een terrein met containers van het Iraanse conglomeraat Sina, aldus nieuwszender Al Jazeera. De autoriteiten spreken over meer dan vijfhonderd gewonden, van wie velen naar het ziekenhuis moesten. De explosie was volgens Iraanse media tot op vijftig kilometer afstand te horen. De meeste gebouwen in de haven zouden schade hebben opgelopen. Er zijn geen woonwijken in de buurt.

Volgens een melding uit de haven van een staatsoliemaatschappij lijkt de explosie niets te maken te hebben met olieleidingen, olietanks of raffinaderijen. Een publieke tv-zender meldde dat de explosie op een containerterrein te maken zou hebben met “het slordig omgaan met licht ontvlambare materialen”. Het provinciale crisismanagement zei dat de plek van de explosie eerder door veiligheidsinspecteurs was bezocht en zij hebben toen gewaarschuwd voor risico’s.

Deelneming

De Iraanse president Masoud Pezeshkian heeft slachtoffers zijn deelneming betuigd. Hij zei de minister van Binnenlandse Zaken te sturen naar de 1000 kilometer ten zuiden van Teheran gelegen haven.

Shahid Rajaee is een moderne haven aan de Straat van Hormuz en is gelieerd aan de iets oostelijker gelegen havenstad Bandar Abbas. Het is een industrieterrein met de belangrijkste haven voor de Iraanse handel over zee.

China ontkent handelsgesprekken met VS, ondanks beweringen Trump

BEIJING – China herhaalde zaterdag dat het geen gesprekken heeft gevoerd met de Verenigde Staten over handelskwesties, ondanks de bewering van de Amerikaanse president Donald Trump dat hij zijn ambtgenoot Xi Jinping aan de telefoon had gehad. “Hij heeft gebeld”, zei Trump recent. “En ik denk niet dat dat een teken van zwakte van zijn kant is.”

Het Chinese handelsministerie ontkende donderdag al dat er onderlinge handelsgesprekken waren. In een verklaring die zaterdag op WeChat werd geplaatst, herhaalde de Chinese ambassade in Washington dit en stelde dat “er geen overleg of onderhandelingen tussen China en de VS over tariefkwesties zijn geweest, laat staan enige overeenkomst”.

Volgens China zijn beweringen over een dialoog “niets anders dan misleidend”. “Als de VS het probleem echt via dialoog willen oplossen, moet het eerst de fouten corrigeren, stoppen met het bedreigen en onder druk zetten van anderen, en alle eenzijdige tariefmaatregelen tegen China volledig intrekken.”

Centrum Doetinchem stroomt langzaam vol voor Koningsdag

DOETINCHEM – Bezoekers beginnen het centrum van Doetinchem te vullen om het bezoek van de koninklijke familie te kunnen volgen. Het is best druk, ziet een ANP-verslaggever. Langs de route zijn de huizen versierd, overal hangen vlaggen die speciaal voor het bezoek ontworpen zijn.

De festiviteiten beginnen rond het middaguur. Koning Willem-Alexander, koningin Máxima, prinses Amalia en prinses Alexia arriveren op het plein Koperen Kees. Uren van tevoren stonden er al rijen mensen achter de hekken.

Het KNMI had zaterdagochtend met code geel gewaarschuwd voor mist in Gelderland, waaronder Doetinchem, maar de nevel is inmiddels grotendeels opgetrokken.

Unilever wil dat rechtszaak Ben & Jerry’s wordt geseponeerd

NEW YORK – Unilever wil dat de Amerikaanse rechtszaak van ijsmerk Ben & Jerry’s tegen het levensmiddelenconcern wordt geseponeerd. Unilever ontkent dat het probeerde voormalig Ben & Jerry’s-topman Dave Stever te ontslaan om zijn rol in het activisme van het ijsmerk. Stever zou juist een grotere rol en meer loon zijn aangeboden, maar zou in maart zelf hebben gekozen weg te gaan.

Ben & Jerry’s staat bekend om zijn bijzondere smaken, maar ook om de progressieve maatschappelijke idealen waar het merk zich aan verbindt. Unilever kocht Ben & Jerry’s in 2000. Destijds werd afgesproken dat een onafhankelijke raad de sociale waarden van het merk zou beschermen. Maar sindsdien liggen Ben & Jerry’s en Unilever hierover regelmatig in de clinch.

In 2022 klaagde Ben & Jerry’s Unilever aan voor het blokkeren van zijn pogingen de verkoop van ijs in de door Israël bezette Westelijke Jordaanoever te stoppen. Ook stelde het dat Unilever pogingen om Palestijnse vluchtelingen te steunen heeft gedwarsboomd. Recent kwamen daar beschuldigingen over het plotse vertrek van Stever bij.

‘Geschiedvervalsing’

Unilever heeft de rechtszaak in een rechtbankdocument een middel genoemd voor Ben & Jerry’s-voorzitter Anuradha Mittal om het bedrijf zwart te maken, terwijl de ijsmaker een “uitgesproken pro-Palestijns, anti-Israëlisch standpunt” zou innemen, waardoor Unilever investeerders verloor en zijn reputatie werd beschadigd.

Een advocaat van Ben & Jerry’s spreekt echter van “geschiedvervalsing” door Unilever en noemt dit een “doorzichtige poging om gezichtsverlies te voorkomen in de context van zijn bedreigingen, professionele represailles en verbod op het bekritiseren van het beleid van de Trump-regering”.

Geen geld kabinet tegen duurdere NS-kaartjes in 2026

DEN HAAG – Het kabinet trekt geen geld uit om de stijging van de prijskaartjes bij de NS volgend jaar te dempen. Dat heeft ov-staatssecretaris Chris Jansen gemeld aan de Tweede Kamer. Mogelijk worden ritten op rustige trajecten geschrapt.

Voor dit jaar dempten het kabinet en de NS allebei 3 procentpunt van de prijsstijging. Het kabinet trok daarvoor 42 miljoen euro uit. De treinkaartjes werden daardoor niet 12 maar 6 procent duurder. Omdat het geld eenmalig was, zocht Jansen nog naar een blijvende oplossing.

Jansen heeft “scherp gekeken” naar geld, schrijft hij. Het geld uit het Mobiliteitsfonds, waar veel infrastructuur mee wordt betaald, is volgens de PVV-staatssecretaris nodig voor aanleg, onderhoud en tegenvallers. Geld uit die pot halen, zou betekenen dat projecten worden geschrapt. “Het kabinet kiest hier niet voor.”

12 procent

Zonder maatregelen stijgen de NS-tarieven volgend jaar met ongeveer 12 procent, verwacht Jansen. Hij weet nog niet hoe hoog de prijzen precies worden, omdat de gesprekken met de spoorvervoerder nog lopen. In die gesprekken gaat het behalve over de mogelijkheid om ritten te schrappen ook over het spreiden van de prijsstijging over meerdere jaren.

“We doen er alles aan om er zo snel mogelijk uit te komen”, aldus Jansen. Hij wil de Kamer voor de zomer informeren over de uitkomst.

Brandwonden voor dronken vrachtwagenchauffeur na brand in cabine

STOLPER HEIDE – Op donderdagavond 24 april 2025 is op de Duitse parkeerplaats Stolper Heide langs de BAB 111 brand uitgebroken in de cabine van een vrachtwagen. De 47-jarige Roemeense chauffeur lag te slapen toen hij rond 22.30 uur het vuur ontdekte.

De man wist de brand eigenhandig te blussen, waardoor de brandweer bij aankomst alleen nog hoefde te controleren op eventuele resterende brandhaarden.

Tijdens het politieverhoor verklaarde de chauffeur dat hij alcohol had gedronken voordat hij ging slapen. Een ademtest bevestigde een forse alcoholinname met een promillage van 2,63.

Volgens de eerste bevindingen van de politie is de brand vermoedelijk ontstaan door onvoorzichtig omgaan met smeulende materialen. De chauffeur liep brandwonden op en is voor behandeling naar een ziekenhuis gebracht.

De schade aan de DAF-trekker wordt geschat op ongeveer 50.000 euro. De Duitse politie is een strafrechtelijk onderzoek gestart.

Provincie mag Tata Steel dwangsommen opleggen voor uitstoot

HAARLEM – De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) mag namens de provincie Noord-Holland dwangsommen opleggen aan Tata Steel om het bedrijf te dwingen te stoppen met het uitstoten van ongare kooks. Dat oordeelt de rechtbank Noord-Holland. Ook heeft de provincie terecht de aanvraag van Tata Steel afgewezen voor een omgevingsvergunning voor het beperkt mogen uitstoten van ongare kooks.

Tata Steel produceert in twee fabrieken kooks door steenkool in ovens te verhitten. Als steenkool niet voldoende is verhit, ontstaan ongare kooks. Bij verbranding daarvan komen meestal giftige stoffen vrij.

In oktober 2022 vroeg Tata Steel een omgevingsvergunning aan voor het toestaan van ongare kooks. De provincie wees de aanvraag af, omdat het uitstoten van ongare kooks volgens Europese regelgeving moet worden vermeden. De rechtbank oordeelt nu dat de provincie dwangsommen mag opleggen en terecht de omgevingsvergunning heeft afgewezen, omdat deze aan Europese regelgeving moet voldoen.

Indringend

Tata Steel noemt de uitspraak “indringend” en voegt eraan toe zich te beraden op vervolgstappen. Ook wijst het bedrijf erop dat uit de vele maatregelen die het heeft genomen blijkt dat het “feitelijk en technisch onmogelijk is” om het ontstaan van ongare kooks volledig te voorkomen.

Kooks is een gezuiverde vorm van steenkool. Het is nodig voor de productie van vloeibaar ruwijzer in de hoogovens. De fabrieken van Tata Steel produceren kooks door steenkool in ovens te verhitten.

Minister Faber verlengt grenscontroles opnieuw

DEN HAAG – De grenscontroles worden met zes maanden verlengd tot 9 december, laat minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie, PVV) vrijdag aan de Tweede Kamer weten.

Het kabinet hoopt met de grenscontroles illegale migratie tegen te gaan.

De grenscontroles werden vorig jaar december ingevoerd. In de eerste drie maanden werden 250 vreemdelingen de toegang tot Nederland geweigerd.

In maart werd de maatregel verlengd tot 8 juni. Ze leiden volgens Faber niet tot noemenswaardige verstoring van het grensverkeer.

Duitse politie ontdekt levensgevaarlijke ‘autotransporters’ met talloze overtredingen [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

UNDENHEIM – In de Duitse plaats Undenheim heeft de verkeerspolitie van Mainz vorige week twee zwaar gebrekkige Portugese autotransporters aan de kant gezet. De voertuigen, een trekker met oplegger en een kleine bestelwagen, vielen op doordat ze bedrijfsstoffen lekten. Wat volgde was een uitgebreide controle die leidde tot de onthulling van tal van technische en juridische overtredingen.

Bij het kleinere voertuig, een bestelwagen, was het stuurstangensysteem volledig versleten. De trekker vertoonde ernstige schade aan zowel de versnellingsbak als de koppelschotel. De oplegger spande echter de kroon: het bleek te gaan om een voormalige dieplader die op amateuristische wijze was omgebouwd tot een autotransporttrailer van het type “eigenbouw”.

Volgens de politie werd het chassis ondeugdelijk aangepast en werd voor de laadvloer wapeningsstaal gebruikt. De noodzakelijke structurele stevigheid die wettelijk vereist is voor autotransporters ontbrak volledig. Bovendien bleek het remsysteem van de oplegger buiten werking. “De ingebruikname van zo’n oplegger is uiterst gevaarlijk”, aldus de politie.

Foto: Duitse Politie

Naast deze ernstige technische mankementen stuitte de verkeerspolitie ook op een reeks overtredingen van de sociale regelgeving. Zo bleek in één van de voertuigen een onjuist tachograafsysteem te zijn ingebouwd. Daarnaast voerde het betrokken transportbedrijf herhaaldelijk illegale cabotageritten uit binnen Duitsland.

Alsof dat nog niet genoeg was, kwam tijdens de controle ook naar voren dat de bestuurder van de bestelwagen, een Marokkaanse staatsburger, niet gerechtigd was om in Duitsland te werken en zich bovendien illegaal in het land bevond.

De autoriteiten hebben de voertuigen per direct uit het verkeer gehaald. Tegen zowel het transportbedrijf als de betrokken chauffeurs worden nu meerdere straf- en boeteprocedures gestart. De opgelegde boetes zullen naar verwachting fors uitvallen.

Vattenfall naar Hoge Raad om prijswijziging variabel contract

AMSTERDAM – Vattenfall verzet zich bij de Hoge Raad tegen het oordeel dat eenzijdig opgelegde wijzigingen aan de gas- en elektriciteitstarieven in variabele energiecontracten oneerlijk zijn.

Eerder dit jaar stelde het gerechtshof in Amsterdam dat de energieleverancier onterecht tussentijds de prijzen veranderde in deze contracten.

Het hof oordeelde dat het zogeheten prijswijzigingsbeding, dat die wijzigingen mogelijk maakt, in strijd is met het consumentenrecht. De zaak draaide daarmee om voorwaarden in een contract waarop een prijswijziging steunt. De gevolgen zijn mogelijk groot. Een jurist kondigde een massaclaim aan waarmee klanten met een variabel contract geld zouden kunnen terugeisen.

Vattenfall zegt dat het prijzen verhoogde omdat de oorlog in Oekraïne in 2022 een gigantische stijging van de gas- en elektriciteitsprijzen veroorzaakte op de groothandelsmarkt, waar leveranciers zelf inkopen. Daardoor was Vattenfall “genoodzaakt” de prijzen aan te passen.

Kabinet houdt vast aan CO2-heffing, bedrijven krijgen meer tijd

DEN HAAG – De CO2-heffing voor industriële bedrijven blijft in de huidige vorm bestaan tot 2030. Klimaatminister Sophie Hermans noemt het een belangrijke stimulans voor bedrijven om minder CO2 uit te stoten. Bedrijven willen graag van de heffing af.

Wel krijgen bedrijven volgens de VVD-minister langer de tijd om te verduurzamen, de heffing wordt aangepast na 2030. Hoe die er dan uit komt te zien, gaat de minister bespreken met bedrijven.

De minister komt industriële bedrijven op andere manieren tegemoet, bijvoorbeeld door de rekening voor het stroomnet uit te smeren over een langere periode. Zo dempt het kabinet de kosten voor het gebruik van het stroomnet voor bedrijven. Ook huishoudens profiteren hiervan. Eerder werd al bekend dat Hermans industriële bedrijven compenseert voor de hoge stroomprijzen met een half miljard euro.

Plastictaks

De plastictaks wordt voorlopig opgeschort. De heffing is bedoeld om plasticfabrikanten te stimuleren om meer gerecycled plastic te gebruiken, maar in de praktijk blijkt dat er niet genoeg aanbod is om aan de norm te voldoen. De norm wordt nu dus geschrapt, Hermans gaat met de fabrikanten om tafel voor een nieuwe recyclenorm. Voor de verwachte inkomsten uit de plastictaks moet Hermans nog een alternatieve invulling vinden.

Hermans trekt 2,1 miljard euro uit voor de productie van waterstof als alternatieve energiedrager. En ze zet meer dan 600 miljoen euro aan subsidies klaar om de vraag naar waterstof te stimuleren.

Ook is er extra geld voor de opslag van broeikasgas CO2 onder de grond (CCS). In 2026 neemt het kabinet definitief een besluit over het CCS-project Aramis, waarbij CO2 in oude gasvelden onder de Noordzee wordt gestopt. Er is meer dan 600 miljoen euro klaargelegd voor staatsdeelneming EBN die zorg draagt voor de infrastructuur en opslag. Hermans hoopt dat de eerste CO2 in 2030 onder de grond kan.

×