Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 02:46 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 199

Tv-klusbedrijf Vloerloods failliet verklaard na moord op zakenpartner

KAMPEN – Vloerenbedrijf Vloerloods uit Kampen, bekend van tv-programma’s als Eigen Huis & Tuin en Help, mijn man is klusser is dinsdag door de rechtbank in Overijssel failliet verklaard, meldt vakbond CNV.

Het bedrijf kwam eind vorig jaar in grote problemen nadat een van de eigenaren zijn zakenpartner had vermoord.

Daarna ging het snel bergafwaarts met Vloerloods. Eind mei zijn alle ongeveer dertig werknemers naar huis gestuurd.

CNV had namens de gedupeerde werknemers het faillissement aangevraagd, die volgens de bond al maanden zonder salaris zitten.

Of er na het faillissement nog toekomst is voor het bedrijf, is nog onduidelijk.

Drie personen veroordeeld voor zinloos uitgaansgeweld in Nijmegen

ZUTPHEN – De rechtbank veroordeelt drie personen, een 47-jarige vrouw uit Venlo, een 22-jarige vrouw, verblijvend op Malta en een 26-jarige man uit Venlo, voor openlijke geweldpleging in een drukke kroeg in Nijmegen.

De man krijgt een voorwaardelijke gevangenisstraf. Daarbij moet hij een taakstraf uitvoeren en een schadevergoeding betalen. Ook de vrouwen moeten taakstraffen uitvoeren en een schadevergoeding betalen. De zaak tegen een vierde verdachte, de vriendin van de 22-jarige vrouw, is aangehouden. Zij was pas laat op de hoogte van de geplande zitting en kon geen rechtsbijstand meer regelen.

In juni 2023 gingen de vrouwen en de man naar een drukke kroeg in Nijmegen. De vriendin van de 22-jarige vrouw stond op enig moment erg dicht op het (latere) slachtoffer. Het slachtoffer vroeg haar iets afstand te bewaren, waarna de 22-jarige vrouw zich ermee bemoeide. Ze gaf het slachtoffer een tik tegen haar kin. Het slachtoffer wilde uithalen naar de vrouw, maar werd hard achteruit geduwd door de vriendin. Daarna was het duwen en trekken tussen de vrouw, haar vriendin en het slachtoffer.

Ook de 47-jarige vrouw, moeder van de 22-jarige vrouw, bemoeide zich daarmee. De man sloeg het slachtoffer twee keer hard met zijn vuist in de richting van het slachtoffer. Het slachtoffer werd vervolgens aan haar haren getrokken en naar de grond gewerkt. Terwijl zij op de grond lag, werd zij tegen haar lichaam geschopt. Zij raakte door de vechtpartij gewond.

Aan de man was een poging tot zware mishandeling ten laste gelegd voor schoppen/trappen en slaan/stompen tegen het hoofd en bovenlichaam van het slachtoffer terwijl zij op de grond lag. De rechtbank vindt dit niet bewezen. Op de camerabeelden is dit niet te zien en het slachtoffer en de getuigen hebben hier niet of onvoldoende specifiek over verklaard. De rechtbank spreekt de man daarom vrij van poging tot zware mishandeling.

De rechtbank vindt wel bewezen dat de man zich bij zijn aanhouding verzette en dat hij in de auto bij het overbrengen naar het politiebureau een agent trapte.

De 22-jarige vrouw gaf het slachtoffer uit het niets een klap in het gezicht. Daarmee begon het geweld, dit escaleerde in een vechtpartij. De vechtpartij had veel impact op het slachtoffer die haar gevoel van veiligheid is kwijt raakte. De man en vrouwen hebben bijgedragen aan die gevoelens van angst en onveiligheid.

De rechtbank houdt er rekening mee dat de vrouwen oprecht spijt betuigden voor hun handelen. Het lijkt erop dat het bij hen is doorgedrongen dat hun handelen verwerpelijk was. De man zorgde voor escalatie van het geweld, ook later tegen de politie. De rechtbank neemt het hem bijzonder kwalijk dat hij de schuld buiten zichzelf legt.

De man krijgt voor zijn aandeel een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie weken. Daarbij moet de man een taakstraf van 200 uur uitvoeren. Verder moet de man zich melden bij de reclassering en zich tijdens de proeftijd van twee jaar aan een aantal voorwaarden houden.

De twee vrouwen hadden een kleiner aandeel in het geweld tegen het slachtoffer. Rekening houdend met hun aandeel krijgt de 47-jarige vrouw een taakstraf van 60 uur en de 22-jarige vrouw een taakstraf van 100 uur.

Tot slot moeten de vrouwen en de man een schadevergoeding aan het slachtoffer betalen van ongeveer 1.500 euro aan materiële schade en 5.000 euro aan smartengeld.

Veroordeelde ‘Puttense moordzaak’ moet volledige straf uitzitten

ARNHEM – Een 49-jarige man die veroordeeld is voor de moord en verkrachting van een vrouw in 1994 (‘Puttense moordzaak’) en onder meer de doodslag op een andere vrouw in Rijswijk in 2005 komt niet vervroegd vrij.

De man werkt niet mee aan persoonlijkheidsonderzoeken. Daardoor is het niet mogelijk om een pakket van voorwaarden samen te stellen, waarmee een eventueel risico op herhaling tijdens de voorwaardelijke invrijheidstelling kan worden ingeperkt. De man moet zijn volledige resterende straf van ruim 3,5 jaar uitzitten in de gevangenis.

De man is, nadat eerst twee andere mannen onschuldig waren veroordeeld voor de verkrachting en moord uit 1994, uiteindelijk veroordeeld tot een gevangenisstraf van 15 jaar en 6 maanden. Later is hij veroordeeld voor onder meer de doodslag in 2005, waarvoor hij een gevangenis straf van 4 jaar en 6 maanden kreeg. In totaal zit de man een gevangenisstraf van 20 jaar uit, de (destijds) maximale tijdelijke gevangenisstraf voor deze delicten. Deze zaken hebben destijds veel maatschappelijke onrust veroorzaakt.

Volgens de oude regeling over voorwaardelijke invrijheidstelling komt iemand in aanmerking voor vervroegde invrijheidstelling als diegene twee derde deel van de gevangenisstraf heeft uitgezeten. Het OM kan voorwaarden verbinden aan die invrijheidstelling om het risico op herhaling (recidive) te beperken. De rechtbank kan beslissen om de vervroegde invrijheidstelling uit te stellen of niet toe te kennen als blijkt dat het niet mogelijk is om voorwaarden op te leggen waarmee het recidiverisico voldoende wordt beperkt.

In 2022 stelde de rechtbank de voorwaardelijke invrijheidstelling uit tot 25 juli 2024, omdat er vanwege de weigerende houding van de man geen onderzoek had kunnen plaatsvinden naar eventuele psychische problematiek en een eventueel daaraan verbonden recidiverisico.

Vanwege de onveranderde situatie heeft de officier van justitie de rechtbank nu verzocht om de voorwaardelijke invrijheidstelling in zijn geheel achterwege te laten en de man zijn volledige straf te laten uitzitten.

De rechtbank stelt vast dat er geen onderzoek meer is verricht naar de psychische gesteldheid van man. Hij is vasthoudend in zijn weigering om hieraan mee te werken en daarmee is de situatie onveranderd gebleven. Dat betekent dat er geen inzicht is in eventuele psychische problematiek. De rechtbank vindt dit inzicht wel noodzakelijk. Bij de huidige stand van zaken is geen helderheid over de aanwezigheid van actuele recidiverisico’s. Daardoor zijn geen interventies of maatregelen te treffen die dergelijke risico’s zouden kunnen beperken.

De rechtbank is van oordeel dat het niet verantwoord is op dit moment voorwaardelijke invrijheidsstelling te verlenen. Controlegerichte voorwaarden (zoals bijvoorbeeld een enkelband) zijn niet gericht op recidivevermindering en volstaan volgens de rechtbank daarom niet. De vastberaden en consequente opstelling van de man, maakt het opleggen van maatregelen gericht op het verminderen van recidiverisico’s onmogelijk en het is niet te verwachten dat daarin verandering komt.

De rechtbank is zich ervan bewust dat de man op enig moment vrij komt zonder behandeling en zonder dat de rechtbank recidivebeperkende voorwaarden kan verbinden aan die vrijlating. De rechtbank is van oordeel dat de enige vorm van recidivevermindering kan worden gevonden in het volledig uitzitten van de opgelegde detentie.

Jongen (15) steelt lijnbus in Bremen en haalt passagiers op

BREMEN – Een 15-jarige jongen heeft in de Noord-Duitse stad Bremen voor opschudding gezorgd door met een gestolen lijnbus door de stad te rijden en hiermee ook passagiers op te halen.

Maandagavond deed de jongen zich voor als stagiair bij het busbedrijf en vergezelde hij de buschauffeur op zijn route door de stad. Nadat de chauffeur samen met de jongen de bus verliet, keerde de jongen weer terug en vervolgde als bestuurder de reis van de bus.

De jongen haalde vervolgens bij een halte in de stad nietsvermoedende passagiers op en vervoerde hen door de stad, aldus de politie. De echte buschauffeurs merkten de diefstal op en waarschuwden de politie, die de bus snel lokaliseerde en de reis beëindigde. Alle inzittenden bleven ongedeerd tijdens de rit, de bus liep wat lakbeschadigingen op.

De 15-jarige autistische jongen werd vervolgens door de politie overgedragen aan zijn vader. Volgens de politie wilde hij “zijn enthousiasme voor voertuigen en technologie uitleven”.

Op vakantiepark te water geraakt en gereanimeerd kind overleden

HET LOO OLDEBROEK – Een 6-jarige jongen die vorige maand gereanimeerd moest worden nadat hij uit het water was gehaald bij een vakantiepark in ‘t Loo Oldebroek (Gelderland) is overleden. Een woordvoerder van de politie bevestigt berichtgeving hierover door De Gelderlander.

Het incident gebeurde op maandag 22 juli bij een recreatieplas op het park. Het kind werd met een traumahelikopter naar een ziekenhuis in Utrecht gebracht.

Wanneer de jongen precies is overleden, is niet bekend. De politie onderzoekt wat er gebeurd is.

Weerdienst waarschuwt voor ‘catastrofale overstromingen’ in VS

ATLANTA – De Amerikaanse weerdienst NWS waarschuwt dat de tropische storm Debby de komende dagen voor “catastrofale overstromingen” kan zorgen in het zuidoosten van de Verenigde Staten.

Volgens de weerdienst brengt de storm tot en met vrijdag potentieel “historisch zware regenval” met zich mee voor onder meer het noorden van Florida, het zuidoosten van Georgia en South Carolina.

Naar verwachting beweegt Debby de komende dagen noordoostwaarts langs de zuidoostelijke kust van de VS. Omdat de storm langzaam beweegt, kunnen gebieden te maken krijgen met enorme hoeveelheden regen. De NWS spreekt van neerslaghoeveelheden van 250 tot 500 millimeter met uitschieters tot ruim 600 millimeter. In de staten Georgia en South Carolina werd eerder al de noodtoestand afgekondigd.

Debby kwam maandag als orkaan aan land in Florida en zwakte daarna af. Volgens Amerikaanse media zijn als gevolg van Debby al zeker vijf doden gevallen. Ook kwamen straten onder water te staan en vielen elektriciteitsmasten om, waardoor tienduizenden huishoudens zonder stroom kwamen te zitten.

Relmuis veroorzaakte stroomstoring luchthaven Frankfurt

FRANKFURT – De stroomstoring op de luchthaven van Frankfurt in de nacht van maandag op dinsdag is veroorzaakt door een relmuis.

Het knaagdier heeft voor kortsluiting gezorgd in een middenspanningsstation, meldt energiebedrijf Syna. De muis heeft het voorval niet overleefd en werd dood aangetroffen naast een aangevreten kabel.

De stroomstoring trof vooral vertrekhal 1, die met name wordt gebruikt voor vluchten van Lufthansa. Omstreeks 03.30 uur was de storing verholpen, om 05.00 uur kon de reguliere operatie worden hervat. Volgens luchthavenuitbater Fraport moeten reizigers gedurende de dag nog wel rekening houden met vertragingen en annuleringen. Dinsdagochtend werden elf geschrapte vluchten aangekondigd.

Fraport heeft ongediertebestrijders in dienst, maar volgens de uitbater kunnen incidenten zoals deze nooit volledig worden uitgesloten.

Duitse regering stemt niet in met EC-voorstel voor verruiming afmetingen en gewichten vrachtwagens

BERLIJN – De Duitse federale regering zegt niet te kunnen instemmen met het voorstel van de Europese Commissie om de EU-richtlijn 96/53/EG betreffende de afmetingen en gewichten van zware bedrijfsvoertuigen te wijzigen. Dit blijkt uit het antwoord van de regering op vragen gesteld door de CDU/CSU-parlementaire fractie.

Met name de hogere aslasten tot 12,5 ton en een vier ton hoger totaalgewicht voor emissievrije voertuigen “konden om infrastructurele redenen niet worden ondersteund”, zo wordt gezegd.

Vanuit het standpunt van de Duitse overheid zou het verhogen van de gewichten het veiligheidsniveau van de bruggen enorm aantasten, met ernstige gevolgen.

Ook een verhoging van de voertuighoogte van 4,00 m naar 4,30 m kan niet worden goedgekeurd, omdat noch tunnels, inclusief technische voorzieningen zoals ventilatoren, noch brugdoorgangen voor dergelijke voertuighoogten zijn ontworpen.

Dit zou gevolgen hebben voor zowel het federale hoofdwegennet als vooral het stroomafwaarts gelegen wegennet.

Ook in Nederland zijn er bezwaren tegen de hogere aslasten. Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD/Renew Europe) zei hierover: “De aslast van 12,5 ton blijft een punt van zorg, omdat onze Nederlandse wegen dit niet aankunnen. Ik hoop dan ook van harte dat dit wordt verlaagd tijdens de onderhandelingen met de Raad.”

Springruiter Van der Vleuten pakt na Tokio ook in Parijs brons

VERSAILLES – Springruiter Maikel van der Vleuten heeft op de Olympische Spelen van Parijs een bronzen medaille veroverd.

Dat deed de ruiter uit Someren met zijn toppaard Beauville Z in een barrage met in totaal drie paarden.

Onder toeziend oog van prinses Amalia maakte Van der Vleuten één springfout. De Duitser Christian Kukuk was met Checker 47 foutloos en daarmee goed voor goud. De Zwitser Steve Guerdat maakte met Dynamix de Belhème ook een fout, maar was sneller dan de Nederlander.

Van der Vleuten veroverde drie jaar geleden in Tokio ook het brons. In 2012 pakte hij in Londen het zilver in de landenwedstrijd.

NTG neemt SCHMALZ+SCHÖN in Duitsland over

FELLBACH – NTG Germany, een volledige dochteronderneming van NTG Nordic Transport Group A/S, heeft een overeenkomst getekend om 100 procent van de aandelen in het in Duitsland gevestigde SCHMALZ+SCHÖN Holding GmbH te verwerven.

Schmalz+Schön Holding (SSH), opgericht in 1959, is gespecialiseerd in weg- en logistieke diensten en biedt op maat gemaakte oplossingen voor complexe uitdagingen voor haar vaste klantenbestand. SSH opereert vanuit haar hoofdkantoor in Stuttgart en 27 andere locaties in Duitsland, met belangrijke hubs in Stuttgart, Bautzen, Hamburg, Berlijn en Frankfurt.

Naast de weg- en logistieke diensten biedt SSH ook lucht- en zeevrachtdiensten aan, goed voor ongeveer 15 procent van de totale omzet. Het bedrijf heeft ongeveer 330 kantoorpersoneelsleden in dienst.

Voor het boekjaar dat eindigt op 31 december 2023 rapporteerde Schmalz+Schön een omzet van EUR 153,3 miljoen en een EBIT van EUR 10,4 miljoen. Op aangepaste basis zal SSH naar verwachting ongeveer EUR 5,5 miljoen bijdragen, exclusief synergieën, wat van invloed kan zijn op de financiële vooruitzichten van NTG voor 2024.

Duidelijke strategische voordelen

De overname van Schmalz+Schön markeert een belangrijke mijlpaal voor NTG, verdubbelt de omzet in Duitsland en versterkt het wegen- en logistieke netwerk aanzienlijk. De bedrijfscultuur, het gedecentraliseerde operationele model en de kernwaarden van SSH komen overeen met die van NTG, wat een sterke basis biedt voor toekomstige groei op de Duitse markt.

Jesper Petersen, CEO van Road & Logistics bij NTG, zegt: “We zijn verheugd om het Schmalz+Schön-team te verwelkomen bij NTG. Deze overname onderstreept onze ambitie om onze Europese voetafdruk in de Road & Logistics-divisie uit te breiden en te versterken. Met de toevoeging van SSH vergroten we onze aanwezigheid in Duitsland aanzienlijk en stimuleren we de ontwikkeling van onze activiteiten op het Europese vasteland. Het erfgoed, de groupagemogelijkheden en de sterke klantrelaties van SSH zijn een bewijs van hun succes en ik ben ervan overtuigd dat dit partnerschap talloze toekomstige kansen zal ontsluiten.”

Frank Penkwitt, eigenaar en lid van de Raad van Bestuur van Schmalz+Schön Holding, zegt: “SSH en NTG zijn een perfecte match, verenigd door gedeelde waarden, zowel zakelijk als persoonlijk. Het waarborgen van stabiliteit en continuïteit voor onze geliefde werknemers, klanten en partners was van het grootste belang bij deze beslissing. Ik ben de werknemers enorm dankbaar voor hun onwrikbare loyaliteit en steun door de jaren heen, en ik kijk ernaar uit om mijn reis met Schmalz+Schön voort te zetten nu we toetreden tot de NTG-familie. Met de wereldwijde schaal en het geografische bereik van NTG verbeteren en breiden we ons aanbod uit om in de toekomst nog betere oplossingen te bieden aan onze klanten.”

Schmalz+Schön is een Duitse expediteur die op maat gemaakte klantoplossingen biedt, voornamelijk op het gebied van wegtransport en logistiek. SSH heeft het hoofdkantoor in Stuttgart en exploiteert 27 extra locaties in Duitsland. Het bedrijf heeft ongeveer 330 kantoorpersoneelsleden in dienst.

Vier mannen opgepakt in Duitsland voor fatale mishandeling Plein Den Haag

DEN HAAG – In Duitsland zijn dinsdag vier mannen aangehouden voor de dodelijke mishandeling van een 23-jarige man uit Somalië op het Plein in Den Haag. Die vond plaats op zondag 21 juli.

Het gaat om een man van 19 jaar, een man van 21 jaar en twee mannen van 23 jaar. Ze wonen alle vier in Duitsland, meldt de politie. Het Openbaar Ministerie heeft de Duitse autoriteiten gevraagd om overlevering van de verdachten.

Het slachtoffer verbleef in een asielzoekerscentrum in Heerhugowaard (Noord-Holland). Hij kreeg het in de nacht van 20 op 21 juli rond 00.30 uur op de Lange Poten aan de stok met een groep van vier mensen. Die ruzie mondde even verderop op het Plein uit in het fatale geweld.

De aanhoudingen volgen op een groot opsporingsonderzoek, waarbij de politie onder andere een sms stuurde naar mensen die in de betreffende nacht in de buurt van het Plein waren. Ook werden flyers uitgedeeld en stonden er zogeheten stoepborden op het Plein waarmee de politie mensen opriep beelden of informatie te delen.

Afsluiting wegen en afritten in Nederland voor Tour de France Femmes 2024

Foto: A.S.O./Charly Lopez

UTRECHT – De Tour de France Femmes doet in 2024 voor het eerst Nederland aan. Na de start in Rotterdam rijdt het vrouwenpeloton op maandag 12 en dinsdag 13 augustus 2024 3 etappes in Zuid-Holland. De derde etappe vindt geheel plaats in gemeente Rotterdam.

Rijkswaterstaat sluit voor de eerste en tweede etappe diverse wegen en afritten tijdelijk af en leidt het verkeer om. De rensters krijgen tijdens de eerste etappe ook een primeur; zij fietsen als eersten (en enigen) over de Blankenburgverbinding en door de Maasdeltatunnel, voordat deze op 7 december 2024 opengaat. Ze kunnen daar de eerste punten voor het bergklassement verdienen.

Afsluitingen maandag 12 augustus

Voor de eerste etappe op maandag 12 augustus 2024 gelden de volgende afsluitingen en omleidingen:

A4 Rechts/richting zuiden:
Afrit Vlaardingen-Oost (16) is dicht tussen 11.00 en 13.30 uur
Verkeer richting Vlaardingen wordt omgeleid via de A20, afrit Vlaardingen (9), verkeer richting Schiedam via afrit Schiedam (11)

A4 Links/richting noorden:
Afrit Vlaardingen-Oost (16) is dicht tussen 11.00 en 13.30 uur
Verkeer richting Vlaardingen wordt omgeleid via de A20, afrit Vlaardingen (9), verkeer richting Schiedam via afrit Schiedam-Noord (10) of afrit Rotterdam-Delfshaven (12)

A20 Rechts/richting oosten:
Afrit Vlaardingen-West (8) is dicht van zondag 11 augustus 21.00 uur tot dinsdag 13 augustus 05.00 uur
Verkeer richting Vlaardingen wordt omgeleid via de A20, afrit Vlaardingen (9)

Calandbrug Rechts/richting oosten:
De Calandbrug parallel aan de A15 richting Rotterdam is dicht tussen 12.20 en 14.25 uur
Verkeer richting Rotterdam wordt omgeleid via de hoofdrijbaan van de A15

N57 Rechts/richting noorden:
Dicht ter hoogte van de N496 tussen 12.00 en 14.00 uur
Verkeer richting de A15 wordt omgeleid via de N496 en N218

N57 Links/richting zuiden:
Dicht ter hoogte van afrit Brielle tussen 12.00 en 14.00 uur
Verkeer wordt omgeleid via de A15 en N218

Afsluitingen dinsdag 13 augustus

Voor de tweede etappe op dinsdag 13 augustus 2024 gelden de volgende afsluitingen en omleidingen:

N3 Links/richting noorden:
Dicht vanaf afrit Dordrecht-Staart (2) tussen 08.30 en 10.30 uur
Verkeer richting de A15 wordt omgeleid via de A16 en A15

N3 Rechts/richting zuiden:
Afrit Papendrecht (1) dicht tussen 08.30 en 10.40 uur
Verkeer richting Papendrecht via A15 en afrit Alblasserdam (22)

N915/Brug over de Noord:
De Brug over de Noord is dicht tussen 09.50 en 10.45 uur
Verkeer wordt omgeleid via de A15

A16 Parallelrijbaan Links/richting noorden:
Afrit Rotterdam-Feyenoord (24) dicht tussen 09.00 en 11.30 uur
Verkeer wordt omgeleid via afrit Beverwaard (24)

A16 Parallelrijbaan Rechts/richting noorden:
Afrit Rotterdam-Feyenoord (24) dicht tussen 09.00 en 11.30 uur
Verkeer wordt omgeleid via de A16/A15 en afrit Rotterdam-IJsselmonde (20)

Eerste punten bolletjestrui in Maasdeltatunnel

De eerste etappe gaat twee keer door, en één keer over, de Blankenburgverbinding heen. Hiermee openen de rensters van de Tour de verbinding symbolisch en het is meteen ook de enige keer dat er fietsers door de tunnels van de A24 rijden, want op 7 december 2024 gaat de Blankenburgverbinding open voor het autoverkeer.

Tijdens het parcours maken de rensters een flinke klim en kunnen zo de eerste punten voor het bergklassement verdienen. In de Maasdeltatunnel dalen ze naar een diepte van 26,5 m onder NAP, om vervolgens op de Blankenberg van knooppunt Rozenburg te klimmen naar een hoogte van 20 m boven NAP.

Een op drie koolstofkredieten zorgt niet voor minder uitstoot

DEN HAAG – Ongeveer een op de drie zogeheten koolstofkredieten zorgt niet voor minder CO2-uitstoot. Dit meldt de Integrity Council for the Voluntary Carbon Market (ICVCM), een onafhankelijke organisatie die werkt aan een strengere standaard voor deze ‘carbon credits’.

Organisaties kunnen koolstofkredieten kopen om een deel van hun uitstoot op papier te compenseren door bijvoorbeeld windparken of projecten voor het beschermen van bossen te financieren.

Veel carbon credits voldoen volgens de ICVCM niet aan de nieuwe standaard. Een van die eisen is dat de koolstofkredieten daadwerkelijk zorgen voor een beter klimaat. Zo’n 326 miljoen koolstofkredieten, 32 procent van de markt, voldoen hier volgens de organisatie niet aan.

Er klinkt al een tijd veel kritiek op de markt voor koolstofkredieten. Bedrijven zouden die kopen om hun CO2-uitstoot en die van hun leveringsketen niet zelf te hoeven verminderen, waardoor ze doelen voor het terugdringen van uitstoot makkelijker kunnen halen.

Verdachte aangehouden voor explosie en brand in Kaatsheuvel

KAATSHEUVEL – De politie heeft iemand aangehouden voor betrokkenheid bij een explosie en een daaropvolgende brand in Kaatsheuvel in mei.

De verdachte meldde zich op het bureau. Naar een tweede betrokkene wordt nog gezocht, aldus de politie.

De ontploffing gebeurde op 9 mei net voor middernacht bij een woning aan de Nieuwevaert in de Brabantse plaats. De brand die uitbrak na de explosie veroorzaakte ernstige schade aan het huis. De bewoners waren niet thuis, niemand raakte gewond.

Als de tweede verdachte zich niet binnen anderhalve week meldt, maakt de politie beelden van deze persoon ongeblurd openbaar.

FNV: Voorzichtig optimisme na veiligheidsmaatregelen station Emmen

EMMEN – Na lang aandringen van FNV Streekvervoer is de veiligheid op station Emmen voor zowel buschauffeurs als reizigers eindelijk verbeterd. “Maar we zijn er nog niet”, zegt Edwin Kuiper, bestuurder FNV Streekvervoer. “Veel punten die we namens de chauffeurs op tafel hebben gelegd bij hun werkgever Qbuzz, de gemeente en de provincie zijn opgepakt, maar het spookrijden niet.”

De chauffeurs moeten in het drukke stationsgebied nog steeds met hun bus tegen de rijrichting in rijden om te kunnen opladen: het zogenoemde omgekeerd laden. Kuiper: “Dat betekent met zo’n grote bus van rechts naar links en dan weer een slinger naar rechts. Dat er nog geen ongelukken zijn geweest is vooral aan de chauffeurs te danken, maar dat is natuurlijk wel de omgekeerde wereld. Die verkeerssituatie blijft onveilig en moet ook aangepakt worden.”

Volgens de vakbond zijn er meerdere plekken waar de laadpaal kan staan op het station en is het een kwestie van verplaatsen.

Vakbond dringt aan op oplossing

Een groot deel van de buschauffeurs gaf vorig jaar in een enquête van de FNV onder meer aan dat het omgekeerd laden zorgt voor gevaarlijke situaties op ‘hun’ station. In een brief naar de betrokken partijen heeft de vakbond toen nogmaals aangedrongen op het oplossen van de onveilige situatie. Kuiper: “De maatregelen die nu zijn genomen vergroten de veiligheid, maar er moet nog steeds tegen de rijrichting ingereden worden om de bussen op te laden.”

Achteroverleunen kan niet

Een jaar na dato komt er nu, in opdracht van de busmaatschappij, een onafhankelijk onderzoek naar het omgekeerd laden. Kuiper: “Goed dat dat onderzoek er komt, maar tot die tijd kan Qbuzz niet achteroverleunen. De verkeersveiligheid moet topprioriteit zijn en niet een discussie over wel of niet een nieuw stationsgebouw. Zorg dat je zo snel mogelijk de veiligheid op en rond het station op orde hebt.”

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...