Clicky

maandag 30 september 2024 - 00:41 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 194

Zeer ernstige veiligheidssituatie AZC Ter Apel voor bewoners en medewerkers

DEN HAAG/TER APEL – Er is sprake van een zeer ernstige veiligheidssituatie op het Asiel Zoekers Centrum (AZC) in Ter Apel. Binnen de hekken van dit terrein lopen asielzoekers en medewerkers een onacceptabel risico om slachtoffer te worden van geweldsincidenten, concludeert de Inspectie Justitie en Veiligheid.

Medewerkers van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) en de beveiliging hebben onvoldoende mogelijkheden om deze problemen aan te pakken en kunnen inmiddels de veiligheid niet meer garanderen. De politie heeft er te weinig mensen voor.

De Inspectie JenV roept de minister en de staatssecretaris van JenV op de veiligheid te verbeteren door te zorgen voor meer politie en bevoegde medewerkers.

Doordat het bestuursdepartement van Justitie en Veiligheid het COA in 2022 opgedragen heeft om aan de overnachtingen op het grasveld een einde te maken, verblijven meer mensen nu binnen de hekken van het COA-terrein. De openbare ordeproblematiek is daarmee naar binnen de hekken van het COA-terrein verplaatst.

De Inspectie Justitie en Veiligheid concludeert dat op dit moment de COA-medewerkers en beveiligers verantwoordelijk zijn om de orde en veiligheid van het terrein beheersbaar te houden. Maar zij zijn niet bevoegd of voldoende getraind om geweldsincidenten aan te pakken of te voorkomen.

De problemen kunnen volgens de inspectie alleen opgelost worden als alle organisaties uit de asielketen, strafrechtketen, zorgketen en de gemeente samenwerken.

Inmiddels is de situatie zo ernstig dat bewoners en medewerkers een onacceptabel risico lopen om slachtoffer te worden van een (gewelds-)incident. Er zijn al diverse mensen gewond geraakt.

Om meer slachtoffers te voorkomen vraagt de Inspectie JenV aan minister Yesilgöz en aan staatssecretaris Van de Burg om op zeer korte termijn meer maatregelen te nemen om de veiligheid in Ter Apel te verbeteren. Het gaat dan om meer zichtbare politie-inzet, meer capaciteit en inzet van personeel met de adequate bevoegdheden (BOA’s) in Ter Apel om de veiligheid te vergroten.

De inspectie heeft eerder aangegeven dat de leefbaarheid onder de maat is en dat de rechten en de veiligheid van vreemdelingen niet meer kunnen worden gegarandeerd. De Inspectie JenV gaf daarbij expliciet aan dat het COA bijstand nodig heeft om de onveilige situatie aan te kunnen. De verschillende signalen hebben niet geleid tot verbetering van de veiligheidssituatie voor azc-bewoners en medewerkers.

DHL Express voortrekker om grondvloot op Brussels Airport helemaal elektrisch te maken

ZAVENTEM – In het kader van het Stargate-project op Brussels Airport, is DHL Express voorloper op vlak van elektrisch grondafhandelingsmateriaal. Na een succesvolle testfase, zal tegen de zomer één op de drie trekkers en laders van DHL Express, dat vanop Brussels Airport tijdkritische zendingen sorteert en vervoert, volledig elektrisch zijn. Voor crew-bussen en tarmac-auto’s zit de cargovervoerder al op honderd procent elektrisch.

Deze investering is een eerste stap voor DHL Express om haar CO2-voetafdruk op de grond met meer dan de helft te verminderen. Hiervoor wordt ook de nodige laadinfrastructuur voorzien, zowel op het tarmac, door Brussels Airport, als aan de eigen gebouwen.

Expresskoerier DHL nam de afgelopen dagen en weken elf elektrische trekkers, die tot vier cargocontainers kunnen slepen, en dertien elektrische containerliften, buikladers en vliegtuigduwers in gebruik op Brussels Airport. En dat is nog maar het begin, de komende maanden en jaren wil DHL Express gefaseerd evolueren naar een volledig elektrische grondvloot op de luchthaven, met machines die tegelijk duurzamer én stiller zijn dan hun diesel-tegenhangers. En natuurlijk moeten ook de elektrische laadpalen volgen.

“In enkele weken tijd een derde van het grondmateriaal elektrificeren, dat is een knap huzarenstukje van onze technische dienst. Een zware elektrische trekker of een hoogtelader voor een vliegtuig, die breng je niet zomaar even naar de garagist zoals een auto. Al het onderhoud en alle opleidingen, nu dus ook van de nieuwe elektrische trekkers en laders, gebeurt door eigen DHL-medewerkers. Vanaf nu breiden we gefaseerd onze elektrische grondvloot verder uit, de machines met fossiele brandstoffen worden stelselmatig uitgefaseerd en zullen straks een minderheid vormen”, zegt Kirsten Carlier, CEO van DHL Aviation.

DHL Express krijgt voor de investeringen ook steun van het Stargate-project, een project van Brussels Airport met een consortium van 21 partners, waaronder DHL Express, dat binnen de Europese Green Deal subsidies toegewezen kreeg om projecten uit te werken voor een groenere luchtvaart. In een eerste fase engageerde DHL Express zich binnen het Stargate-project om te investeren in een testproject voor elektrisch grondafhandelingsmateriaal. Het is die inspanning die DHL Express nu fors heeft opgeschroefd, door in één klap een derde van het grondafhandelingsmateriaal te elektrificeren, met de ambitie om ook de komende jaren koploper te blijven in de elektrificatie van haar grondvloot op Zaventem.

“We zijn blij dat we binnen ons Stargate-project een volgende belangrijke stap zetten in de elektrificatie van het grondafhandelingsmateriaal, en dat DHL Express hierin het voortouw neemt. Hiermee kan zowel de CO2-uitstoot als de geluidsimpact van de grondoperaties drastisch verminderd worden, wat zowel voor het personeel als de omwonenden belangrijk is. Uiteraard voorzien we hiervoor in samenwerking ook de nodige laadpunten op het tarmac. We zullen binnen Stargate ook nog grondafhandelingsmateriaal op waterstof testen, om ook daarvoor te bekijken welke infrastructuur noodzakelijk is, zodat we al onze partners in hun ontwikkeling naar duurzamer grondafhandelingsmateriaal kunnen ondersteunen”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport.

Met de ingebruikname van elf trekkers en dertien laders en liften, heeft DHL Express vandaag al met voorsprong de grootste elektrische grondvloot op Brussels Airport. De uitstoot van grondafhandelingsmateriaal tekent voor 55 procent van de totale CO2-voetafdruk van de grondactiviteiten van DHL Express. Volledige elektrificatie betekent bijgevolg een halvering van de CO2-uitstoot.

En elektrisch vliegen?

Elektrisch grondafhandelingsmateriaal mag dan wel volledig elektrisch aangedreven zijn, hoe zit het met de vliegtuigen zelf? Dat is een heel logische en belangrijke vraag, vindt DHL, dat een ambitieus duurzaamheidsprogramma heeft lopen om zowel de tijdkritische zendingen als de last-mile-deliveries groener te maken.

“Onze focus is heel duidelijk, minder CO2 uitstoten. Kan dat vanaf morgen? Nee, evolutie is nodig en we doen wereldwijd de grootst mogelijke inspanning om de luchtvaart te vergroenen. We staan voor een pragmatische aanpak, met eerlijke en duidelijke communicatie. Een elektrisch vrachtvliegtuig zoals een Boeing 777 of Airbus A350 is nog niet voor morgen. Allicht zelfs niet voor het komende decennium, helaas. Het probleem is dat de batterijen voor zo’n vrachtvliegtuig te zwaar zouden zijn. De ontwikkeling van alternatieven vergt onderzoek en tijd. Wat wel op korte termijn mogelijk is, zijn kleinere types vliegtuigen, voor kortere afstanden. Volgens de huidige planning, nemen we in 2027 twaalf e-cargoluchtvrachtvliegtuigen in gebruik bij DHL. Wie weet zullen die elektrische vliegtuigen straks ook op Brussels Airport vliegen”, aldus Kirsten Carlier, CEO van DHL Aviation.

Trailer met hooi in brand gevlogen op N331 [+foto]

N331 hooibalen in brand
Foto: ProNews Producties

MARKNESSE – Op de rotonde van de Repelweg met de Vollenhoverweg, N331, tussen Marknesse en Vollenhove is woensdagochtend even voor 09:30 uur een trailer met hooibalen in brand gevlogen.

Er is nog geprobeerd de beginnende hooibrand met brandblussers te doven, maar de vlammen grepen te snel om zich heen. Ook de trailer vloog even later in brand.

Het hooi ligt nu verspreid over de weg, waardoor de rotonde volledig is versperd. Het verkeer wordt van alle kanten omgeleid.

De brandweer is met meerdere wagens aanwezig om de brand te blussen. Dat is een tijdrovende klus. Inmiddels is er een grote kraan ter plaatse die het hooi uit elkaar haalt. Naar verwachting gaat het blussen en opruimen nog uren duren.

De vrachtwagentrailer is totalloss. De precieze oorzaak van de brand is nog onbekend.

Doden en gewonden na bombardementen Israël op tenten nabij Rafah

Gaza

RAFAH – Het Israëlische leger heeft volgens Palestijnse bronnen tenten gebombardeerd van ontheemde Palestijnen in het Al Mawasi-gebied, ten noordwesten van Rafah in de Gazastrook. Daarbij zijn zeker zeven mensen omgekomen en tientallen anderen gewond geraakt. Dat meldt onder meer het Palestijnse persbureau Wafa.

Door de aanvallen zijn tenten in brand gevlogen, aldus Wafa. Het Israëlische leger had het gebied eerder aangewezen als humanitaire zone voor burgers die ontheemd zijn geraakt door aanvallen elders in Gaza.

Volgens Wafa heeft het Israëlische leger ook een tentenkamp ten zuidwesten van de stad Khan Yunis in het zuiden van Gaza gebombardeerd. Daarbij zouden tot nu toe geen slachtoffers zijn gevallen.

Bleckmann voegt twee nieuwe vestigingen toe in Groot-Brittannië

Bleckmann Verenigd Koninkrijk

EINDHOVEN – Bleckmann, logistiek expert gespecialiseerd in supply chain management voor mode- en lifestylemerken, kondigt met trots aan dat we twee nieuwe vestigingen toevoegen aan onze aanwezigheid in Groot-Brittannië.

Deze aanzienlijke uitbreiding van onze operationele aanwezigheid vertaalt zich in een uitbreiding van onze operationele capaciteit tot 262.000 vierkante meter (dat is meer dan 2,8 miljoen square feet). Deze groei is het gevolg van het verwelkomen van nieuwe cliënten en het ondersteunen van de uitbreiding van onze bestaande merken en services.

Reinardt van Oel, Chief Operations Officer Belgium & UK: “Het Verenigd Koninkrijk is een belangrijke groeimarkt voor Bleckmann. In de afgelopen 4 jaar zijn we gegroeid van het bedienen van 5 cliënten in slechts 1 magazijn naar het beheren van de activiteiten voor 60 merken in 7 logistieke centra. Het laat zien wat onze capaciteiten zijn en hoezeer de Britse mode- en lifestylemarkt de Bleckmann-aanpak kan waarderen.”

Burton on Trent

Zoals eerder deze maand gecommuniceerd, neemt Bleckmann op 1 juli 2024 de logistieke activiteiten van Superdry over. Het merk is al lange tijd partner van Bleckmann op het Europese vasteland. Beide bedrijven kijken uit naar deze uitbreiding van de samenwerking. Het magazijn heeft een oppervlakte van 50.000 vierkante meter (542.000 Sqft) en met deze overgang zullen ongeveer 240 medewerkers in dienst treden bij Bleckmann.

Magna Park Corby

In mei 2024 werd het nieuwe distributiecentrum in Corby toegevoegd aan de activiteiten van Bleckmann. De locatie biedt een operationele ruimte van 55.000 vierkante meter (588.000 Sqft). Het ligt in het midden van Engeland en heeft een uitstekende verbinding met het nationale transport-netwerk voor efficiënte logistieke operaties. Het gebouw heeft een unieke vrije hoogte van 18 meter en is BREEAM Excellent gecertificeerd. Bleckmann verwacht op deze locatie ongeveer 250 mensen in dienst te nemen.

Magna Park Vulcan

Deze locatie werd in maart 2022 toegevoegd aan de activiteiten van Bleckmann en het distributie-centrum heeft een totale oppervlakte van 57.000 vierkante meter (611.000 Sqft). Magna Park bij Lutterworth beslaat meer dan 223 hectare. Het is gelegen op een locatie die wordt begrensd door de snelwegen M1, M6 en M69; algemeen bekend als de “Gouden Driehoek”.

Dit deel van het Verenigd Koninkrijk is de eerste keuze voor logistiek vanwege de strategische positie in het centrum van het land. Er werken ongeveer 225 mensen in de Vulcan-vestiging van Bleckmann.

Bury St. Edmunds

Slechts een maand eerder, in februari 2022, startte Bleckmann zijn activiteiten in Bury St. Edmunds en breidde het distributiecentrum onlangs uit. Het biedt in totaal bijna 37.000 vierkante meter (394.000 Sqft) aan operationele ruimte. De locatie heeft een uitstekende strategische toegang tot de belangrijkste verkeersaders, zoals de A14, A134 en A143. Dankzij de opening van deze vestiging kon Bleckmann 115 nieuwe banen creëren in de regio.

Swindon Trinity

Medio 2021 is Bleckmann gestart met de tweede vestiging in Swindon, Trinity. Dit magazijn heeft een operationele oppervlakte van 11.000 vierkante meter (120,000 Sqft) en er zijn ongeveer 4.250 palletstellingen. Het is een locatie voor meerdere gebruikers en is goed bereikbaar over de weg, dicht bij de snelweg M4. Het gebouw heeft een vrije hoogte van 12 meter en biedt een grote opslagcapaciteit. Op deze Bleckmann site hebben we 80 collega’s in dienst.

Magna Park Tornado

Om de verdere groei van bestaande en nieuwe internationale klanten te ondersteunen binnen de B2B en B2C kanalen, in eigen land en daarbuiten, opende Bleckmann in mei 2020 de vestiging Magna Park Tornado. De operationele ruimte van dit magazijn is 35.000 vierkante meter (zeg maar 380.000 Sqft) en het is BREEAM-gecertificeerd. Het fulfilmentcentrum biedt grote mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid en het gebruik van groene energie. Bleckmann creëerde er ruim 350 werkplekken voor de dagelijkse activiteiten en in piektijden komen daar nog eens 600 mensen bij.

Swindon South Marston

Bleckmann is in juli 2017 van start gegaan in het Verenigd Koninkrijk en dit eerste logistieke centrum bevond zich in Swindon – South Marston. Het had een totale oppervlakte van 17.000 vierkante meter en de locatie was goed aangesloten op een geweldige transportinfrastructuur. Dit Bleckmann-magazijn is ook een multi-user site en op dit moment hebben we ongeveer 110 mensen in dienst.

Chauffeur en bijrijder gewond nadat vrachtwagen tegen viaduct rijdt in Amsterdam [+foto’s]

Ongeval Viaduct Amsterdam
Foto: Inter Visual Studio | Robby Hiel

AMSTERDAM – In Amsterdam zijn woensdagochtend rond 08:15 uur twee personen gewond geraakt nadat zij met hun vrachtwagen tegen een viaduct in Johan Jongkindstraat reden.

Zowel de chauffeur als de bijrijder moesten met onbekende verwondingen naar het ziekenhuis worden overgebracht.

Het viaduct heeft een onderdoorgang van 3.10 meter, de achterkant van de vrachtwagen was echter hoger dan dat.

Ongeval viaduct Amsterdam
Foto: Inter Visual Studio | Robby Hiel

Het viaduct is door de politie afgesloten voor onderzoek.

Ongeval Viaduct Amsterdam
Foto: Inter Visual Studio | Robby Hiel

Krapte arbeidsmarkt neemt toe, McKinsey stelt hervorming voor

AMSTERDAM – Nederland heeft te maken met krapte op de arbeidsmarkt die de komende jaren waarschijnlijk verder zal toenemen. Die voorspelling doet McKinsey in een nieuw rapport. Volgens het advies- en consultancybureau kan tegen 2030 een tekort van 1,4 miljoen mensen ontstaan. Daarom moet Nederland “weloverwogen keuzes” maken om de arbeidsmarkt toekomstbestendig te maken.

Met name in de techniek, IT en zorg en welzijn zullen de al bestaande tekorten toenemen, tot respectievelijk 100.000, 105.000 en 245.000 mensen. “Nieuwe instroom zal de grote vraag naar personeel in deze specifieke tekortgebieden waarschijnlijk niet kunnen vervullen”, stelt McKinsey. “Dit betekent dat mensen die al actief zijn op de arbeidsmarkt deze banen zullen moeten invullen en daarom is meer mobiliteit binnen de arbeidsmarkt nodig.”

Het advies- en consultancybureau stelt daarom een ‘trein van baantransities’ voor. Dat betekent dat omscholing en ontwikkeling beter gefaciliteerd moeten worden met het oog op “banen met een hogere productiviteit waar in de toekomst vraag naar zal zijn”.

Vier elementen

Daarvoor zijn volgens McKinsey vier elementen essentieel. “Het verhogen van de productiviteit, het verder optimaliseren van de arbeidsparticipatie, het vergroten van de mobiliteit op de arbeidsmarkt en het verbeteren van de arbeidsgeschiktheid van mensen. De eerste twee elementen verminderen kwantitatief de algehele krapte op de arbeidsmarkt en de laatste twee zorgen ervoor dat de beroepsbevolking aan de vraag kan voldoen.”

Door het verhogen van de productiviteit verwacht McKinsey dat het tekort aan personeel met 85 tot 90 procent kan afnemen. Het optimaliseren van de arbeidsparticipatie neemt een afname van de resterende 10 tot 15 procent voor zijn rekening. Daarmee zou het voorspelde tekort van 1,4 miljoen mensen kunnen worden teruggebracht tot ongeveer 200.000 mensen in 2030.

Eerste elektrische Ferrari moet een half miljoen euro gaan kosten

MILAAN – Ferrari’s eerste elektrische auto moet ten minste 500.000 euro kosten, meldt persbureau Reuters op basis van een anonieme bron. De Italiaanse autofabrikant zou de wagen eind volgend jaar op de markt willen brengen.

Het forse prijskaartje laat zien dat Ferrari veel vertrouwen heeft in de nieuwe auto, terwijl concurrenten hun prijzen door de haperende vraag naar elektrisch rijden juist verlagen. Ter vergelijking, de elektrische Taycan van Porsche kost rond de 100.000 euro. Ferrari wil geen commentaar geven.

De nieuwe elektrische Ferrari zal worden vervaardigd in een nieuwe fabriek in Maranello. Aan een tweede elektrische Ferrari wordt al gewerkt, volgens Reuters.

Concurrent Lamborghini is van plan om in 2028 te beginnen met de verkoop van zijn eerste elektrische model.

Politiebureaus opnieuw 24 uur dicht als actie voor vroegpensioen

Politiebureaus gesloten

DEN HAAG – Politiebureaus met een publieksfunctie gaan opnieuw 24 uur dicht. Vorige week dinsdag gebeurde dat ook al. Met de sluitingen voeren de politievakbonden actie voor een structureel vroegpensioen. Door de actie kan woensdag bijvoorbeeld geen aangifte worden gedaan op de bureaus.

Sinds 2021 hebben politiemensen de mogelijkheid om vervroegd te stoppen met werken, maar die regeling is tijdelijk. De bonden willen dat er een permanente regeling komt waarbij politiemedewerkers vervroegd met pensioen kunnen zonder dat dat grote gevolgen heeft voor hun inkomen.

Behalve met de sluiting van politiebureaus deze en vorige week voerde de politie al eerder actie door geen bekeuringen uit te schrijven voor kleine overtredingen en vanaf donderdag assisteert de politie deurwaarders niet meer bij huisbezoeken.

“Pas als politici, bestuurders en werkgevers de juiste stappen zetten richting een fatsoenlijke RVU (regeling voor vervroegd uittreden) zullen de politiebonden stoppen met actievoeren. Tot dat moment nemen de acties alleen maar toe”, zegt het Landelijk Actiecentrum Politieacties.

Reclame Code Commissie fluit McDonald’s terug over frietjes

McDonalds

AMSTERDAM – McDonald’s mag niet langer zeggen dat zijn Franse frietjes niets anders bevatten dan aardappel en zout. Dat deed de fastfoodketen in een paginagrote krantenadvertentie in maart. Voedselwaakhond Foodwatch won hierover een zaak bij de Reclame Code Commissie.

In de bewuste advertentie in de Volkskrant stond dat de frietjes “gemaakt worden van de allerlekkerste aardappelen, voornamelijk van Nederlandse bodem. En aan die aardappelen wordt verder helemaal niets toegevoegd… behalve een snufje zout.” Maar in de ingrediëntenlijst op de website van McDonald’s staat dat ze ook dinatriumdifosfaat (stabilisator), dextrose en verschillende plantaardige oliën bevatten.

“Niets mis met een frietje op zijn tijd”, zegt Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch. “Maar consumenten worden misleid omdat de frietjes veel natuurlijker worden voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn. McDonald’s ontkent in deze reclame bewust de aanwezigheid van verschillende andere gerechten. Ze hadden deze leugenachtige advertentie nooit mogen plaatsen.”

Omdat de Reclame Code Commissie geen boetes of straffen kan uitdelen, eist Foodwatch “onmiddellijke en openbare rectificatie” van de fastfoodgigant. Volgens Foodwatch is McDonald’s de afgelopen jaren al negen keer eerder teruggefloten door de Reclame Code Commissie.

Meer vraag naar huurwoningen, doorstroming dreigt vast te lopen

AMSTERDAM – De doorstroming op de markt voor huurwoningen dreigt volledig vast te lopen, waarschuwt de Amsterdamse vastgoedadviseur CRBE. De vraag naar huurwoningen zal voorlopig alleen maar toenemen, zowel in Nederland als in Europa.

Huren is in de meeste Europese steden goedkoper dan het kopen van een vergelijkbare woning.

De hypotheekrente is de afgelopen twee jaar sterk gestegen door de rentestijgingen van de Europese Centrale Bank (ECB), waardoor de maandelijkse lasten voor nieuwe huizenkopers stijgen.

In Nederland zijn deze kosten in 2023 in Amsterdam gestegen tot gemiddeld 2386 euro en in Rotterdam tot gemiddeld 1684 euro.

Naar verwachting zal de hypotheekrente licht dalen, maar door het woningtekort verwacht CRBE dat de huizenprijzen de komende jaren zullen stijgen.

Het kopen van een woning is daardoor voor de meeste starters onbereikbaar geworden, en dat zal voorlopig niet veranderen, volgens de vastgoedadviseur. In Nederland zullen de huizenprijzen naar verwachting in de komende drie jaar met 5,1 procent stijgen, in Europa met 2,7 procent. Mensen zullen daardoor langer blijven wonen in een huurwoning, stelt CRBE. “Met als gevolg dat de doorstroming ook op de huurmarkt vastloopt.”

Dodelijk ongeval Frankrijk: vijf jongeren verbrand in auto

CHARTRES – Bij een verkeersongeval in de buurt van het Franse Chartres zijn zeker zeven personen om het leven gekomen.

Vijf jongeren verbrandden in hun auto na een botsing tegen het voertuig van een ouder echtpaar, dat het ongeluk evenmin overleefde. Twee andere personen in een derde voertuig raakten gewond. Een van hen is er ernstig aan toe, melden Franse media.

De jongeren waren 19 en 20 jaar, de ouderen 85 en 90 jaar, aldus de autoriteiten.

De auto met de jongeren raakte eerst het voertuig van het oudere echtpaar, en daarna de auto van de gewonde 23-jarige vrouw en 21-jarige man.

Houthi-rebellen brengen bulk carrier ‘TUTOR’ in Rode Zee tot zinken

Yahya Sarea

SANAA – De Houthi-rebellen in Jemen hebben in de Rode Zee mogelijk weer een vrachtschip tot zinken gebracht. Ze willen zo hun solidariteit met de Palestijnen tonen. Het schip was enkele dagen geleden aangevallen en maakte meteen water. De bemanning kon in veiligheid worden gebracht, op een persoon na.

De Britse marine-organisatie UKMTO meldt dat het koopvaardijschip waarschijnlijk is gezonken. Op de laatste gemelde locatie zijn restanten en olie waargenomen. Het zou gaan om de Griekse Tutor, die onder Liberiaanse vlag vaart.

De Houthi’s, die de hoofdstad en de dichtstbevolkte gebieden van Jemen controleren, vallen sinds november de internationale scheepvaart in de Rode Zee aan als steunbetuiging voor de Palestijnen in hun strijd tegen Israël. Ze hadden al een schip tot zinken gebracht, een ander schip in beslag genomen en meerdere zeelieden gedood.

Om de aanvallen te stoppen nemen onder meer Amerikaanse en Britse troepen Houthi-doelwitten onder vuur.

Topman Boeing noemt cultuur op werkvloer ‘verre van perfect’

WASHINGTON – De cultuur op de werkvloer van Boeing is “verre van perfect”, maar de vliegtuigfabrikant boekt wel vooruitgang. Dat zei topman David Calhoun aan het begin van een hoorzitting in de Amerikaanse Senaat over problemen met de kwaliteitscontroles bij de productie van vliegtuigen. Nadat een Boeing 737 MAX 9 in januari kort na het opstijgen een deurpaneel had verloren, komen steeds meer signalen naar buiten dat het concern het niet zo nauw neemt met veiligheidsvoorschriften.

“Onze cultuur is verre van perfect, maar we ondernemen actie en boeken vooruitgang. We zien de ernst ervan in, zetten ons in voor meer transparantie en verantwoordelijkheidsgevoel en vergroten de betrokkenheid van werknemers”, zei Calhoun in zijn openingsverklaring voor een groep senatoren.

Volgens senator Richard Blumenthal is er veel bewijs dat justitie in de VS Boeing moet vervolgen. Hij hekelde ook druk die Boeing op werknemers zou leggen om commerciële doelen te halen. “Dit is een cultuur die nog altijd winsten voorrang geeft, grenzen verlegt en geen rekening houdt met werknemers”, zei de voorzitter van de subcommissie die de hoorzitting hield.

Excuses

Calhoun bood nabestaanden van de 346 slachtoffers van twee crashes in 2018 en 2019 met 737 MAX-toestellen ook zijn excuses aan. Hij erkende dat Boeing verantwoordelijk was voor die ongelukken, die werden veroorzaakt door slecht werkende veiligheidsfuncties.

De Boeing-topman kreeg kritische vragen van Blumenthal over de maatregelen die het bedrijf zou hebben genomen om personeel aan te moedigen om misstanden aan te kaarten. Zo zouden sommige klokkenluiders zijn tegengewerkt. Calhoun zei dat Boeing medewerkers heeft ontslagen omdat ze kritische collega’s hadden aangepakt, maar hij kon niet zeggen hoeveel. Een andere senator vroeg Calhoun, die later dit jaar aftreedt als hoogste baas bij Boeing, waarom hij niet per direct opstapt.

Nieuwe klokkenluider

De afgelopen maanden stelden meerdere medewerkers of oud-medewerkers dat Boeing bepaalde veiligheidsprocedures niet goed naleefde. Daar is onlangs een nieuwe klokkenluider bij gekomen, werd dinsdag bekend bij de hoorzitting. Een inspecteur van Boeing verklaarde dat het bedrijf het zicht op honderden defecte onderdelen voor de 737 MAX kwijtraakte, waardoor ze mogelijk in nieuwe toestellen terecht zijn gekomen. Hij stelde ook dat Boeing bij controles door luchtvaartautoriteit FAA “met opzet” verhulde dat bepaalde grote onderdelen niet goed waren opgeslagen.

Khalid Kasem vroeg advocaat Jill Helena om gesprek met Ali B

Khalid Kasem

HAARLEM – Ali B heeft behalve advocaat Michael Ruperti ook Khalid Kasem ingeschakeld om namens hem slachtoffers in zijn zedenzaak te benaderen. Kasem blijkt te hebben gebeld met de slachtofferadvocaat van zangeres Jill Helena, voormalig finalist van The Voice of Holland. Zij deed aangifte van aanranding tegen de rapper.

“Eind mei werd ik gebeld door Khalid Kasem. Hij vroeg mij of ik ervoor open zou staan om persoonlijk met Ali B in gesprek te gaan, meer dan dat was het niet”, bevestigt slachtofferadvocaat Sébas Diekstra dinsdag berichtgeving van RTL Boulevard. “Het werd mij direct duidelijk dat dit voor de verdachte een andere manier was om cliënte alsnog richting mediation te krijgen.”

Diekstra voegt daaraan toe dat een week voorafgaande aan het telefoontje van Kasem de advocaat van Ali B, Bart Swier, een “laatste verzoek om mediation” had gedaan. Afgelopen vrijdag onthulde ook de slachtofferadvocaat van Ellen ten Damme, Ruth Jager, al dat ze was benaderd door advocaat Michael Ruperti namens Ali B. Ze zei toen al ook dat Diekstra was benaderd door een andere belangenbehartiger van Ali B, maar toen was nog niet duidelijk wie dat was.

Jill Helena sprak er vorige week woensdag over in haar slachtofferverklaring, in de zedenzaak waarin het Openbaar Minsterie drie jaar cel eiste tegen de rapper voor twee verkrachtingen en twee aanrandingen bij in totaal drie vrouwen. “Je wilde praten, mediation. En hebt me daar meerdere malen om gevraagd via je advocaat”, richtte ze zich tot Ali B. “Ik heb ook vernomen dat je zelfs achter je advocaat om hebt geprobeerd om met mijn advocaat te praten. Om toch je zin te kunnen krijgen. Ik heb het overwogen, maar ik twijfelde aan de oprechtheid van jouw intenties. Wilde je oprecht sorry zeggen? Dat het je spijt? Dat je het erkent? De ‘nee’ die ik tegen de mediation meerdere malen heb gezegd, heb jij niet willen accepteren. Je moest er een ‘ja’ van maken.”

LAATSTE NIEUWS

Klomp Transport Zwolle wordt overgenomen door Oegema Logistics+

ZWOLLE/DEDEMSVAART - Per 1 januari 2025 zal Oegema Logistics+ Klomp Transport uit Zwolle overnemen. Sinds de oprichting van Klomp Transport, 75 jaar geleden, is...
×